Posao Business Developer-a: Da li je to samo prodavac u skupom odelu?

Da li je Business Developer samo prodavac u skupom odelu?

Prethodnih dana na društvenim mrežama povela se diskusija o tome da li je Business Development samo zvučniji naziv za poslove u prodaji ili se ove dve funkcije ipak razlikuju. Pa, da krenemo.

Razvoj startap preduzeća i čitave kulture koja dolazi iz Silicijumske doline doneo je mnogo novih zanimanja. To u praksi znači da ukoliko danas radite u IT industriji verovatno imate problem da svojim roditeljima i rodbini objasnite čime se vi tačno bavite – jer za većinu njih je IT industrija verovatno i dalje sinonim za popravku računara.

Mi smo, sa druge strane, na nivou industrije došli do toga da angažujemo Workplace Experience Manager-e, Softwer Craftsmen-e, User Acquisition Manager-e, People Operations Analyst-e i slične profile, a ko zna šta nas čeka u godinama koje dolaze i koliko smo daleko od, recimo, digitalnog kovača.

Međutim, neke pojmove, iako ih skoro svakodnevno koristimo, nismo do kraja definisali i shvatili. Takav je i pojam Business Developer-a koji se i dalje meša sa osobom koja radi sales.

Razvoj poslovanja i prodaja nisu isto

Termin Business Development koji ni nama samima još uvek nije do kraja poznat, prvi put se pojavljuje posle Dotcom krize, a nagla potražnja za biz dev poslovima se javlja nakon 2010. godine, kada mnoge firme pokušavaju da pronađu različite izvore prihoda i da se prilagode sve bržim i učestalijim promenama na tržištu.

Danas, prema sajtu Glassdoor i sličnim servisima za ocenjivanja poslodavaca, poslovi iz ove oblasti su među plaćenijim i traženijim, a mogu se naći i u drugim industrijama – ne samo u okviru IT-ja.

Ako bismo, pak, ovaj termin preveli na srpski, dobili bismo osobu koja se bavi razvojem poslovanja ili narodski rečeno – poslovođu. Što, moramo da se složimo, bolje zvuči od prodavca, iako se ta dva termina na domaćem tržištu i dalje ponekad koriste kao sinonimi.

Ipak, kada bismo po definiciji poredili pojmove prodaje i Business Development-a, mogli bismo da kažemo da je prodaja taktički proces generisanja prihoda kroz prodaju postojećeg portfolija (asortimana proizvoda i usluga) jedne firme kupcima na izabranom tržištu.

Sa druge strane, biz dev bi trebalo da se fokusira na pronalaženje novih izvora prihoda, razvijanja strateških partnerstava, nalaženja poveznica između tržišta i naših usluga ili proizvoda. Osobe koje rade biz dev trebalo bi da blisko sarađuju sa Product i Project Manager-ima kako bi stvorili proizvode najviše vrednosti za svoje kupce.

Ali, to u praksi često nije tako.

Zašto često brkamo sales i biz dev?

Ljudi izjednačavaju ova dva pojma i imaju problem u razumevanju razlika jer u osnovi oba posla imaju za cilj pronalaženje i identifikovanje potencijalnih novih kupaca (lead generation). Njihovi poslovi vrlo često zahtevaju i iste taktike, što još više doprinosi stavljanju jednakosti između prodaje i biz deva.

Takođe, izjednačavanje ovih pozicija dosta zavisi i od organizacione strukture i veličine jedne kompanije. Na primer, manje firme po pravilu nemaju luksuz da prilikom zapošljavanja angažuju više osoba, tako da su ove dve funkcije od njih često spojene u jednu, čime je obim posla osobe koja radi (ili pokušava da radi) ovaj posao dosta proširen.

Sa druge strane, korporacije i globalne IT firme strogo odvajaju ove funkcije, pa sa jedne strane stoje Business Development i Sales Development menadžeri, a sa druge Sales, Account ili Account Executive menadžeri.

Ako bismo dublje analizirali situaciju, videli bismo da biz dev hronološki prednjači i ide pre prodaje, te se prodajni proces nastavlja na glavne aktivnosti biz deva. Kroz mapiranje tržišta za kompanijama i ljudima koji su spremni da kupe naše proizvode i ocene kada su to spremni da učine, biz dev prikuplja potencijalne lead-ove i prosleđuje ih svom prodajnom timu na pregovaranje i zatvaranje prodaje.

Ko sve može da se bavi razvojem poslovanja?

Negde sam pročitao da je CEO ili direktor takođe biz dev osoba i to je apsolutno tačno! Kada pokrećete svoj startap vi u početku radite sve – od finansija, preko marketinga, dizajna i razvoja poslovanja. Na vama je da pronađete klijente, kreirate nove izvore prihoda iz projekata i vertikala koji možda do sada nisu ni postojale.

Štaviše, mogao bih tvrditi da kada je u pitanju mala firma koja ima svega nekoliko zaposlenih, svi se mi, pored naših standardnih uloga, bavimo nekim obilkom razvoja poslovanja.

Svi smo mi pomalo biz dev.

Međutim, kako kompanija raste, tako raste i obim posla i obaveze zaposlenih. Sama organizaciona struktra se menja i to znači da vam je potrebna osoba koja će se isključivo baviti Business Development-om. Nju, naravno, nećete pronaći na fakultetu (jer to kod nas još uvek ne postoji), ali većina ljudi koji se bave ovim poslom dolazi sa ekonomije ili informacionih tehnologija.

Ta osoba, naravno, mora biti kreativna (stvarno kreativna, ne kreativna kao poreski inspektor koji ocenjuje da li smo prošli Test samostalnosti), da poseduje poslovnu inteligenciju, da ima Project Management veštine, da bude dobra u pregovaranju i prodaji i ono najbitnije – da razume samu suštinu vašeg poslovanja.

Ukoliko vam se osmehne sreća i pronađete takvu osobu, imajte poverenja u nju i dozvolite joj da realizuje svoje ideje i zamisli – jer na njoj je da (zajedno sa vama) skalira vaš biznis i ostvari dugoročne razvojne ciljeve. U suprotnom, zašto uopšte tražite biz dev?

Za kraj, imajte na umu stvar sa početka teksta: biz dev i sales su ipak odvojene, ali komplementarne funkcije, koje se na našem tržištu zbog manjka znanja i budžeta spajaju u jednu poziciju. Na vama je da odredite da li vašoj firmi treba pozicija koja će se baviti razvojem posla ili prodajem, ali garantujem vam da postoje ljudi koji se sjajno snalaze na obe pozicije. Pronađite ih i verujte u njih,


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

Društvene mreže

Ima li oglašavanja van Facebook platformi?

Možda ste primetili kako pojedini brendovi nisu bili prisutni na vašem Instagram i Facebook feedu tokom jula. To me je navelo na razmišljanje, a šta da se sutra probudimo i da Facebook i Instagram ne postoje, šta onda?

Office Talks Podcast

Kako je KK Crvena Zvezda osvojila Evropu najboljom marketing strategijom

Košarkaška Evroliga nije se zasnivala samo na utakmicama u sportskim halama, već i na jednom sasvim drugačijem terenu - u pitanju je digitalni marketing u sportu.

Gaming

Šest godina od Astroids igre i srpski studio Superverse osvaja Steam sa novim naslovom!

Pre šest godina studio Superverse Industries, tada još pod nazivom Industry Entertainment, predstavio je svoju novu igru - Astroids, koja je kasnije postala Superverse, a sa kojom je ovaj game development studio iz Srbije zabeležio uspeh. Mi smo sa osnivačima razgovarali kako je izgledao put od prvog naslova 2002. godine pa sve do jedne uspešne igre na platformi Steam.

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.

Startapi i poslovanje

OTP banka i niški NadjiTuru.rs udruženim snagama digitalizuju transportnu industriju u Srbiji

Šta dobijete kada spojite startap koji značajno pojednostavljuje logistiku transporta i banku koja je jedna od vodećih po pitanju inovacija? Sjajno partnerstvo koje omogućava svim učesnicima ekosistema transportne industrije da unaprede svoje poslovanje, te sarađuju efikasnije i lakše.