Šta radi 'Software Craftsman' i kako njegove veštine upotrebiti za veću efikasnost kompanija?

Šta radi ‘Software Craftsman’ i kako njegove veštine upotrebiti za veću efikasnost kompanija?

Iako većina ljudi na pomen IT industrije isključivo pomisli na programere, vremenom se u njenom okviru razvilo i mnogo drugih pozicija. Jedna od njih je i 'Software Craftsman'.

Rad na obimnim projektima u IT-ju neretko zahteva stotine ispisanih redova koda, a za stručnjaka to podrazumeva konstantno usavršavanje i prikupljanje novih saznanja usled stalnog razvoja tehnologije.

Jednostavnije rečeno, programeri uvek moraju biti u formi i pratiti promene na svetskoj i lokalnoj IT sceni.

Ovako postavljen sistem stvorio je programere univerzalce, one koji preuzimaju odgovornost kada je najteže i koji su u stanju da dodatno doprinesu povećanju agilnosti i efikasnosti same kompanije. Jedna od njih je i Software Craftsman, za sada relativno mlada i nedovoljno iskorišćena profesija, kako u svetu, tako i kod nas.

U razgovoru sa Dejanom Miličićem koji radi upravo na ovoj poziciji u startapu Shyft Moving, detaljnije govorimo o tome šta radi ovaj stručnjak, koji su mu glavni izazovi na poslu, te kako se zapravo postaje ova vrsta profesionalca.

Kako je uopšte nastala pozicija Software Craftsman?

Preuzimanjem odgovornosti. U vreme kada više ne postoji aspekt života koji se odvija bez softvera i kada čak i nesvesna greška može proizvesti puno štete, došlo je vreme da svaki programer preuzme punu odgovornost za svoj svakodnevni rad.

Craftsmanship pokret je nastao kao spoj revolta spram trenutnog stanja u našoj profesiji i evolucije odgovornosti. Craftsman ne teži samo tome da „ne naudi“, on ili ona pokušavaju da svaki dan sa radnog mesta odu kući ponosni na ono što su uradili na poslu.

Koja su njegova zaduženja u kompaniji? Šta je, zapravo, njegov posao?

 Software Craftsman je, kao što smo već rekli, programer univerzalac. Na projektima najčešće igra ulogu arhitekte, ali je kao pravi profesionalac dovoljno skroman da nema nikakav problem da odradi i neki zadatak koji se obično daje junioru.

To je ujedno i osoba kojoj je stalo da svaki dan nauči nešto novo i unapredi način na koji programira. Craftsman je svestan koliko je profesionalna etika bitna i po cenu gubitka posla neće kompromitovati sebe i svoju struku. Jednostavnije rečeno, to je osoba koja ima snage da kaže „ne“ u izazovnim situacijama.

Da li je to ujedno i jedan od najvećih izazova tvog posla – reći ne?

Programer je bukvalno svakog minuta u iskušenju da održi visoke profesionalne standarde i zato je to jedan od najvećih izazova. Da bi to uopšte bilo moguće reći i uraditi, dobar programer mora biti samouveren da bi bio sposoban za tehničke izazove, ali istovremeno mora biti i dovoljno skroman i otvorenog uma da bi bio sposoban da analizira procese i rezultate svog rada. Konstatno učenje i usavršavanje mi pruža sigurnost da su odluke koje donosim kompetentne.

Kako si se zainteresovao za ovu poziciju budući da je još uvek poprilično nerazvijena?

U pokušaju da širim vidike i znanja, pored knjiga otkrio sam vrlo kvalitetne blogove koje sam počeo da pratim. Takođe, otkrio sam da skoro sve značajnije programerske konferencije potpuno besplatno objavljuju snimke predavanja.

Prateći sjajne kolege koji proizvode originalne i kvalitetne sadržaje, shvatio sam da karijerni razvojni put jednog programera ne mora uvek da završi u vodama menadžmenta – apsolutno je moguće imati 60 godina i još uvek se baviti programiranjem, usavršavati se decenijama, mentorisati mlađe kolege i aktivno volontirati na razvoju programerske zajednice, a sve to daleko od voda menadžmenta.

Da li je domaće tržište spremno za tako nešto?

IT kompanije, ne samo u Srbiji nego ni u svetu, još uvek nisu u punoj meri svesne koliko Craftsman može doprineti kvalitetu rada, agilnosti i pozicioniranju kompanije u okviru programerske zajednice. Delujući prema unutra, u svojoj profesionalnoj „kući“, Craftsman kontstantno uči i u praksi primenjuje tehnologije i metodologije koje kompaniji omogućavaju da zaista bude agilna, na način koji joj omogućava da odgovori i na najizazovnije situacije.

Delujući prema spolja, u esnafskom pravcu, Craftsman kroz izgradnju profesionalne zajednice i kroz deljenje znanja promoviše kompanije koje neguju profesionalizam, etiku i zdravo programersko okruženje. On svojim angažovanjem, bilo kao konsultant ili stalno zaposleni, šalje jasnu poruku da je njegova profesionalna kuća mesto vredno poštovanja, okruženje gde se gaje prave profesionalne i etičke vrednosti.

Dakle, ni u inostranstvu odnos prema ovoj poziciji nije drugačiji?

Software Craftsmanship je koncept koji se ne moze parcijalno shvatiti ni primeniti – to mora biti integralni deo procesa. Kompanije koje su prihvatile ovaj koncept profesionalizma shvataju da oko pola miliona sertifikovanih Scrum Mastera predstavljaju samo jednu polovinu onog što je potrebno ne bi li se stvorila organizacija sposobna da se u digitalizaciji poslovnih procesa kreće istom brzinom i okretnošću kakvu na tržištu demonstriraju vrhunske kompanije koje ih angažuju.

Već pomenuti Scrum Masteri mogu vrhunski organizovati procese i ljude, ali sve to pada u vodu ako i tehnički aspekt nije na istom nivou. Dovoljno je pogledati razvojni put kompanija kao što su 8th Light, Thoughtworks i Codurance da bi se shvatio pun smisao ovakavog prisupa.

Da li to zahteva i visok nivo kreativnosti?

Rekao bih da je multidisciplinarnost puno bitnija od kreativnosti. Širenje vidika i van tehničkih veština koje razvijamo nam pomaže da sagledamo svoju profesiju u kontekstu sveta na koji utičemo i koji utiče na nas.

To znači da je konstantno usavršavanje jedan od preduslova za bavljenje ovim poslom?

Da. Nakon tri decenije što hobističkog, što profesionalnog bavljenja programiranjem i dalje mi se dešava da skoro svakodnevno nailazim na nove pojmove i koncepte koji su mi nekako promakli.

Prema tome, usudio bih se reći da je programiranje mentalna aktivnost koja pruža doživotnu „zabavu“ i mogućnost da se u bilo kom trenutku karijere okrenete iza sebe, pogledate šta ste radili pre samo šest meseci i sa zadovoljstvom ali i skromnošću konstatujete koliko ste napredovali od poslednje takve retrospektive.

Šta bi posavetovao nekog ko želi da pristupi ovoj profesionalnoj grupi?

Programeri, ne morate postati menadžer jednog dana. Možete i dalje programirati i u petoj deceniji života, uživati u tome i proizvoditi softver na koji ćete biti ponosni. Svaki put kada naučite nešto novo, napravili ste korak napred u odnosu na kolegu koji je ostao da stoji u mestu. Budite ponosni na to, ali se uvek okrenite iza sebe i pružite ruku da za sobom povučete tu osobu.

Gde vidiš ovu profesiju i njen razvoj u budućnosti?

Ponosan sam na industriju kojoj pripadam ali istovremeno i zabrinut zbog budućnosti. Programeri nisu esnafski organizovani, još uvek nemamo opšteprihvaćene profesionalne standarde, etički kodeks, majstorske ispite ni sertifikate.

Upravo zato je pojam Software Crafting-a nešto što je nedefinisano, fluidno i podložno tumačenjima, ali se na kraju uvek svodi na to koliko svako od nas ozbiljno i odgovorno shvata profesiju kojom se bavi i kojoj je posvetio svoj život. Budućnost koja je pred nama tek treba da bude igrađena, a izgradićemo je ne samo radeći na sebi, nego i na sopstvenoj profesionalnoj zajednici.

Ukoliko se i vi bavite ovom ili sličnom profesijom, možete se pridružiti zajednici Software Crafting Serbia, o kojoj više informacija možete pronaći na zvaničnom sajtu.

Ostavi komentar

  1. Marko

    Marko

    4. 9. 2019. u 16:40 Odgovori

    Esnaf, majstorski ispit, etički kodeks. Već vidim da ću za 10 godina morati da podmićujem nekoga iz opštine da koristim open source bazu i prilagodjeni skram

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Upoznajte poslodavce

Microsoft je najpoželjniji IT poslodavac u Srbiji – slede Nordeus i Ubisoft

Ko su najatraktivniji IT poslodavci u Srbiji? Sajt Poslovi Infostud predstavio je rezultate svog prvog velikog istraživanja poslodavaca te vrste, a kompanija koja je osvojila najviše glasova ispitanika je Microsoft.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Propustili ste

Kultura 2.0

Retrospektiva 2019: Trendovi i događaji koji su obeležili prethodnu godinu

Još jedna zanimljiva godina polako nam se bliži kraju. Kako bismo sumirali proteklu 2019. godinu, predstavljamo vam retrospektivu ključnih događaja u prethodnih 11 meseci.

Gaming

Oni su Two Desperados, ima ih preko 30 i napravili su igru koju igra 30 miliona igrača širom sveta

Kada razvijete igru za 30 miliona ljudi predstavljate veoma respektabilno ime u rastućoj 'gaming' industriji. U ovom slučaju govorimo o beogradskoj kompaniji Two Desperados, sa čijim smo osnivačem imali priliku da razgovaramo.

Internet marketing

Kako kreirati kampanje sada kada Google Ads za Srbiju omogućava biranje mikro lokacija

Google je od nedavno omogućio oglašivačima da preko Google Ads platforme ciljaju pojedinačne gradove i regione u Srbiji. U nastavku teksta pročitajte kako to i da uradite.

Kultura 2.0

Istražujemo: Da li bi IT kompanije trebalo da odgovaraju na negativne komentare o sebi?

Radite u kompaniji i deo vašeg posla je komuniciranje sa (potencijalnim) zaposlenima? Znamo da vaš zadatak nije nimalo lak, pogotovo kada treba da odreagujete na krizu koju je izazvao nečiji negativan komentar. U tekstu koji sledi, razgovaramo kako da se postavite prema takvim komentarima i šta sa njima da radite.

Gaming

Domaća gejming scena vredna 50 do 100 miliona evra – sledi rast broja zaposlenih i dalji razvoj sektora

Organizacija 'Serbian Game Association' upoznala je domaću javnost i IT zajednicu sa stanjem u srpskoj gejming industriji za proteklu godinu.

Tehnologija

10 zanimljivih gedžeta koji mogu biti vaši na Crni petak!

Crni petak, dan poznat po velikim popustima na razne proizvode polako nam se bliži. Ako želite da izbegnete stampedo ljudi u šoping centrima, mi smo za vas pripremili zanimljive gedžete koje možete kupiti preko domaćih web prodavnica.