Zlatne poluge, dijamanti, devize, lajkovi

Zlatne poluge, dijamanti, devize, lajkovi

Zamislite da odete u menjačnicu u zemlji digitalnih bajki. Koliko biste dobili za, recimo, 1.000 lajkova? Možda takve transakcije i nisu daleko od stvarnosti. U Rusiji je pokrenut servis koji omogućava da se roba zaista kupuje lajkovima.

Preciznije rečeno, stvar funkcioniše tako što registrovani korisnici Funpay-a na svojim profilima (VKontakte, Facebook, Instagram i Twitter) objavljuju postove s odgovarajućim heštegovima (#nazivbrendakojijepartner #funpay) i skupljaju lajkove i re-postove. Potom, u prodavnicama partnera plaćaju mobilnim telefonom, tj. skeniranjem barkoda koji se generiše na osnovu broja lajkova. Partneri servisa sami odlučuju o vrednosti lajka, ali za sada on u proseku vredi jednu rublju.

Rusi su, dakle, prevazišli neprekidno osluškivanje zajednice, praćenje influensera i targetiranje. Okrenuli su proces i pustili ekipu da sve radi sama. Za tržište koje je veliko i razuđeno kao rusko, ova ideja bi mogla biti genijalna.

Kako stvari stoje u Srbiji?

Prema Geert Hofstade analizi, Srbija je izrazito kolektivističko društvo gde većina voli da pripada nekoj grupi (porodici, mesnoj zajednici, bloku, klubu, stranci, kompaniji i drugo). U takvoj kolektivističkoj kulturi najviše se ceni lojalnost, a veze među ljudima su veoma snažne. Mišljenje drugih je izuzetno važno, neretko i odlučujuće, a svaka uvreda ozbiljno narušava identitet.

Pored toga, većina Srba svoje postojanje na društvenim mrežama smatra jednako važnim kao postojanje u “stvarnom” svetu. Za pojedinca, svaki lajk je ozbiljan indikator kredibiliteta. Isto važi i za brendove. Oblak slatkog engagement-a daje legitimitet, pa influenseri sa hiljadama (i hiljadama) pratilaca snimaju tutorijale, haul-ove, demonstracije, probe – dobijaju lajkove, te lajkove preuzimaju brendovi i tako u krug.

Hoće li im se svideti ova nijansa crvene?

Posebno se ističu blogerke koje neumorno fotkaju kozmetiku i garderobu (često u zamenu za kozmetiku i garderobu). Lajkovi pljušte na sve strane. Ali… Da li će, zapravo, svi oni koji su dali lajk otići i kupiti proizvod? I da li će to učiniti zbog proizvoda ili zbog toga što im je blogerka sa 200.000 pratilaca (ili lajkova) rekla da je taj proizvod sjajan? Da li je ona stručnjak za kozmetiku ili za garderobu ili je omni-stručna za sve, od pudera preko lečenja depresije do svećica u kolima? Da li je to uopšte bitno?

U pozadini svega je, naravno, neka matematika. Lajkovi, evidentno, imaju opipljivu vrednost. Možda ne povećavaju nužno prodaju i ne utiču direktno na promenu ponašanja potrošača, kako je pokazalo istraživanje koje je sproveo Harvard (Harvard Business Review, March-April 2017.) ali svakako predstavljaju jedan od sjajnih načina da se nešto novo i važno nauči o potrošačima. Danas kada se dosta toga (a stavovi naročito) menja iz minuta u minut, za brendove je takvo učenje neprocenjiva korist.

I na kraju, mogli bismo svi kolektivno da zapevamo: bez lajkova si niko, bez lajkova si ništa, kupuješ, prodaješ, oduzimaš i dodaješ… Kredibilitet ti je nula, doviđenja, ne interesuješ me. Ne samo to – i siromašan si. Ja bogata, a ti…

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

IT otkazi u Srbiji (gost Marko Vučetić)

Ove i prošle nedelje saznali smo da su pojedine IT kompanije u Srbiji krenule da smanjuju svoje timove - tehničke i netehničke pozicije.

Intervju

50 miliona pošiljaka obradio je srpski Mily Technologies – startap koji nastoji da unapredi logistiku širom sveta

Industrija logistike i dostave proizvoda i te kako ima potencijal za veći rast i razvoj zahvaljujući modernim tech rešenjima. Jedno od takvih rešenja razvija i srpski startap Mily Technologies sa čijim smo osnivačima imali priliku da razgovaramo, a koji su se vratili iz Danske i Nemačke u Srbiju da pokrenu svoj biznis.

Karijere

Studenti ETF-a najavljuju protest: Školarina za Softversko inženjerstvo povećana na 280.000 RSD

Nezadovoljni cenama školarine na nekim od najtraženijih i najskupljih smerova, studenti ETF-a pridružuju se kolegama sa arhitekture u blokadi zgrade tehničkih fakulteta.

Propustili ste

Analiza

Kako obračunati ‘ekstra porez’ za 2022. godinu i na koga se on primenjuje?

U tekstu koji sledi, donosimo vam odgovore na sva pitanja koja imate u vezi sa godišnjim porezom na dohodak građana, te vašim obavezama prilikom oporezivanja.

Novost

Pet razloga zbog kojih ćete želeti da koristite mobilnu aplikaciju UniCredit Banke

Mobilna aplikacija UniCredit Banke Srbija ocenjena je od strane svojih korisnika najvišim ocenama na tržištu, u onlajn prodavnicama App Store i Google Play, u kategoriji mobilne bankarske aplikacije.

Karijere

Koja su prava radnika u slučaju otkaza i gde kompanije najčešće greše?

Poslednjih nekoliko nedelja u IT zajednici sve češće slušamo o otkazima i zamrzavanju zapošljavanja. To nas je nateralo da se zapitamo kako su u Srbiji regulisani otkazi usled smanjenja obima posla, te koja prava radnici mogu da ostvare ukoliko ostanu bez posla?

Internet marketing

DigiTalk u Zrenjaninu i ovog aprila o razvoju digitalne ekonomije u Srbiji

Digitalk, organizacija koju čine Vladimir Kovač, Ivan Minić i Vitomir Ognjanović, najavljuje dva vezana događaja u aprilu posvećena digitalnoj ekonomiji u Srbiji: Digitalk e-Commerce Days i Digitalk Konferenciju 2023. 

Upoznajte poslodavce

ABBYY razvojni centar u Srbiji zapošljava domaće inženjere, ali i netehničke kadrove

Multinacionalna kompanija ABBYY, koja razvija inteligentna rešenja za obradu dokumentacije, planira da do 2023. godine udvostruči broj domaćih stručnjaka s ciljem širenja poslovanja i stvaranja snažne tehnološke zajednice u Srbiji.

Tehnologija

Posetili smo Bugatti Rimac: Zavirite kako nastaje najbrži serijski električni auto na svetu

Redakcija Netokracije imala je ove nedelje posebnu priliku da poseti fabriku kompanije Rimac Automobili u Zagrebu. U tekstu koji sledi prenosimo vam naše utiske i informacije o kompaniji koja postavlja neke nove standarde u svetu automobilizma i tehnologije.