Zlatne poluge, dijamanti, devize, lajkovi

Zlatne poluge, dijamanti, devize, lajkovi

Zamislite da odete u menjačnicu u zemlji digitalnih bajki. Koliko biste dobili za, recimo, 1.000 lajkova? Možda takve transakcije i nisu daleko od stvarnosti. U Rusiji je pokrenut servis koji omogućava da se roba zaista kupuje lajkovima.

Preciznije rečeno, stvar funkcioniše tako što registrovani korisnici Funpay-a na svojim profilima (VKontakte, Facebook, Instagram i Twitter) objavljuju postove s odgovarajućim heštegovima (#nazivbrendakojijepartner #funpay) i skupljaju lajkove i re-postove. Potom, u prodavnicama partnera plaćaju mobilnim telefonom, tj. skeniranjem barkoda koji se generiše na osnovu broja lajkova. Partneri servisa sami odlučuju o vrednosti lajka, ali za sada on u proseku vredi jednu rublju.

Rusi su, dakle, prevazišli neprekidno osluškivanje zajednice, praćenje influensera i targetiranje. Okrenuli su proces i pustili ekipu da sve radi sama. Za tržište koje je veliko i razuđeno kao rusko, ova ideja bi mogla biti genijalna.

Kako stvari stoje u Srbiji?

Prema Geert Hofstade analizi, Srbija je izrazito kolektivističko društvo gde većina voli da pripada nekoj grupi (porodici, mesnoj zajednici, bloku, klubu, stranci, kompaniji i drugo). U takvoj kolektivističkoj kulturi najviše se ceni lojalnost, a veze među ljudima su veoma snažne. Mišljenje drugih je izuzetno važno, neretko i odlučujuće, a svaka uvreda ozbiljno narušava identitet.

Pored toga, većina Srba svoje postojanje na društvenim mrežama smatra jednako važnim kao postojanje u “stvarnom” svetu. Za pojedinca, svaki lajk je ozbiljan indikator kredibiliteta. Isto važi i za brendove. Oblak slatkog engagement-a daje legitimitet, pa influenseri sa hiljadama (i hiljadama) pratilaca snimaju tutorijale, haul-ove, demonstracije, probe – dobijaju lajkove, te lajkove preuzimaju brendovi i tako u krug.

Hoće li im se svideti ova nijansa crvene?

Posebno se ističu blogerke koje neumorno fotkaju kozmetiku i garderobu (često u zamenu za kozmetiku i garderobu). Lajkovi pljušte na sve strane. Ali… Da li će, zapravo, svi oni koji su dali lajk otići i kupiti proizvod? I da li će to učiniti zbog proizvoda ili zbog toga što im je blogerka sa 200.000 pratilaca (ili lajkova) rekla da je taj proizvod sjajan? Da li je ona stručnjak za kozmetiku ili za garderobu ili je omni-stručna za sve, od pudera preko lečenja depresije do svećica u kolima? Da li je to uopšte bitno?

U pozadini svega je, naravno, neka matematika. Lajkovi, evidentno, imaju opipljivu vrednost. Možda ne povećavaju nužno prodaju i ne utiču direktno na promenu ponašanja potrošača, kako je pokazalo istraživanje koje je sproveo Harvard (Harvard Business Review, March-April 2017.) ali svakako predstavljaju jedan od sjajnih načina da se nešto novo i važno nauči o potrošačima. Danas kada se dosta toga (a stavovi naročito) menja iz minuta u minut, za brendove je takvo učenje neprocenjiva korist.

I na kraju, mogli bismo svi kolektivno da zapevamo: bez lajkova si niko, bez lajkova si ništa, kupuješ, prodaješ, oduzimaš i dodaješ… Kredibilitet ti je nula, doviđenja, ne interesuješ me. Ne samo to – i siromašan si. Ja bogata, a ti…

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Infobip Connect — unapredite svoj startap uz AI tehnologije!

Uz podršku kompanije Tenderly, Infobip u Beogradu organizuje meetup posvećen startapima koji žele da implementiraju veštačku inteligenciju u svoje poslovanje.

Karijere

Sanja Žugić preuzima vođenje studija Playstudios Europe

Zahvaljujući stručnim i sposobnim ljudima, 'game dev' industrija u Srbiji i dalje raste. Donosimo vam još jednu u nizu inspirativnih priča koja dokazuje ovu tvrdnju.

Tehnologija

Domaća aplikacija ‘Vozzi’ za pomoć na putu zvanično prestaje sa radom

Servis 'Vozzi' za pomoć vozačima na putu o kojem je Netokracija ranije pisala, zvanično prestaje sa radom usled komplikacija sa poslovanjem na domaćem tržištu. Saopštenje ove kompanije, prenosimo u celosti.

Propustili ste

Karijere

Galaksija kup: Srednjoškolci iz Srbije prave hardvere koji menjaju živote ljudi!

Pametne naočare za ljude oštećenog sluha, makro programabilna tastatura i daljinski sistem za kontrolu prikupljanja reciklažnog otpada. Upoznajte inovativne projekte učenika koji su osvojili prva tri mesta na ovogodišnjem Galaksija kupu — takmičenju srednjoškolaca elektrotehničkih škola iz cele Srbije.

Intervju

Domaća kompanija Vega IT nastavlja globalno širenje otvaranjem kancelarije u Londonu

Tokom prošle godine postali smo svedoci značajnih turbulencija u IT industriji. Dok se mnoge globalne kompanije fokusiraju na optimizaciju troškova, zamrzavanje plata i masovna otpuštanja, Vega IT, kao domaći igrač, nastavlja sa širenjem na globalno tržište.

Startapi i poslovanje

LavitFlow je ‘alat za sve’ koji koristi 180 programera, product menadžera i web dizajnera

U pitanju je proizvod kompanije Lav IT Solutions koji ubrzava radne procese zaposlenih u savremenom poslovnom svetu. A kako? Pitali smo Miroslava Ostojića, osnivača pomenute kompanije.

Office Talks Podcast

Prodaja IT usluga : Saveti direktora prodaje Hooloova

Gost 185. epizode Office Talks podkasta bio je Đorđe Vukotić, prodajni direktor u kompaniji Hooloovoo koji nam je objasnio kako izgraditi uspešan sales tim u domenu IT industrije.

Kolumna

‘Fundraising’ za startape iz ljudske perspektive

Pre nego što započnemo ovaj razgovor, želeo bih da zamislite da smo na jednoj prijateljskoj kafi i sve što ćete čuti tj. pročitati je nešto što bih, lično, voleo da je meni neko ispričao (mnogo grešaka i pristupa) ranije.

Karijere

Social Impact Award program pomaže 10.000 mladih preduzetnika godišnje

Nevladina organizacija Razlivalište već devet godina uspešno sprovodi globalni Social Impact Award (SIA) program podrške društvenom preduzetništvu. Ukoliko imate između 15 i 30 godina i želite da uplovite u preduzetničke vode, sve o programu pročitajte u tekstu koji sledi!