Može li nam Xiaomi ponuditi pristupačne električne automobile?

Može li nam Xiaomi ponuditi pristupačne električne automobile – baš kao i telefone?

Elektrifikacija je, kao što je to nekada davno bio motor na gorivo, potpuno nov i na neki način revolucionarni trend u auto industriji. Da čitava stvar bude još zanimljivija, čitavo tržište električnih automobila moglo bi da bude u potpunosti promenjeno ulaskom nekih sasvim novih igrača.

Veliki automobilski brendovi postepeno se okreću elektro mobilnosti i konstantnom unapređenju automobila na električni pogon. Iako ćemo nesumnjivo i dalje imati one dobre stare motore na benzin i dizel, činjenica je da elektro motori u četvorotočkašima doživljavaju ogromnu ekspanziju na tržištima širom sveta.

I dok se ljudi i dalje postepeno upoznaju sa novim tehnologijama i rešenjima u auto industriji, veliki brendovi uveliko plasiraju novitete svetskoj javnosti, nekada čak toliko brzo da se već sada na tržištu može naći nekoliko električnih modela od samo jednog proizvođača. Lavina laganog prelaska na ekološki održiva vozila krenula je od kompanije Tesla koja je sada jedna od najvrednijih u auto industriji sa prihodom od čak 31,5 milijardi dolara, koliko je procenjeno u decembru prošle godine.

Rast prodaje luksuznih električnih vozila kompanije Elona Muska, naterala je i druge premijum marke iz Evrope i Azije da se uključe u razvoju eko mobilnosti i tržištu ponude naizgled slična, ali u potpunosti drugačija vozila od onih sa konvencionalnim motorima. I kada veliki igrači počnu da se utrkuju za korisnike širom sveta, onda dobijate jedno veoma konkurentno automobilsko tržište sa izuzetno kvalitetnim električnim automobilima.

Veliki brendovi ustoličili su se tako da se već sada može reći da su suvereni vladari udela električnih vozila, a onda, kao preko noći, velike tech kompanije najave da ulaze u auto industriju. Pred nama su, nesumnjivo, izuzetno zanimljive godine.

Velika ulaganja za velike rezultate

Rano je još govoriti da bi dolazak poznatih tehnoloških kompanija mogao da napravi zbrku na pomenutom tržištu, ali hajde da analiziramo šta bi njihov potencijalni dolazak zapravo predstavljao i kako bi mogao da oblikuje tačku gledišta na automobile u budućnosti od strane korisnika širom sveta. Kada bih vam rekao da Apple planira da krene put razvoja električnog vozila, možda biste mislili da se šalim. Ovo ipak nije šala, gigant iz Kalifornije ima ozbiljne namere da se korisnicima predstavi u potpuno drugačijem ruhu.

Međutim, hype ka električnim automobilima kao novoj definiciji današnjeg lifestyle-a je toliko veliki da se svi ka njemu okreću, pa me ne bi čudilo da se i mi iz kancelarije skupimo i napravimo vozilo na električni pogon. Šalu na stranu, kada neko sa distance posmatra trenutni početak transformacije auto industrije, pomisli da je konstrukcija vozila na struju jednostavna. Naravno, to nikako nije slučaj, ali ambicije u svakom slučaju treba imati.

Jedan od dokaza za to je i naš glavni protagonista ovog teksta – kineska kompanija Xiaomi. Mnogi bi rekli, otkud oni ovde, pa oni prave one jeftine a kvalitetne telefone? Jeste, ali kada projektujete budžet kompanije koja je isti taj budžet i zaradila svojom aktivnošću na svetskoj sceni, onda svakako morate da ostavite i prostor za inovaciju. Ali ne bilo kakvu, već onu skupu i naprednu.

Neću vas više držati u neizvesnosti. Ova kompanija planira da u narednih deset godina uloži deset milijardi evra sa ciljem da se, prema rečima čelnih ljudi brenda, razvije kvalitetan električni automobil i isti ponudi globalnom tržištu. Za početak, plan je da se osnuje ogranak i da se u isti uloži oko 1,5 milijardi dolara, što nije odluka koja je pala preko noći, već na koju su iz kompanije dobro promišljali.

Za sada nema predikcija kako bi i na koji način mogao da izgleda automobil iz Xiaomija, ali se nadam da bi u narednim godinama mogli da saznamo kako izgledaju prvi obrisi enterijera i eksterijera.

Iako se sve zasniva samo na nagađanjima u krugovima auto industrije, za sada nije poznato šta bi potencijalno novi igrač mogao da ponudi korisnicima na tržištu, tačnije da li su to budžet modeli ili su u pitanju automobili višeg cenovnog ranga. Šta god da Xiaomi ponudi tržištu, put do finalnog proizvoda neće biti popločan, već izuzetno izazovan i neravan.

Koncept “cena-kvalitet” prolazi u svakoj industriji?

Jedno je kada se uspešno dokažete na polju inovativnih tehnoloških rešenja i hardvera, a nešto sasvim drugo kada objavite planove za razvoj svog prvog automobila. Neki bi možda rekli, pa dobro, pogledaj koliko drugi proizvođači često izbacuju nove modele. Tačno, ali iza toga stoje godine iskustva, rada i ekspertize u domenu jedne, slobodno možemo reći sofisticirane industrije.

A to je ono što, sasvim očekivano i logično, nedostaje kompaniji iz Kine. Međutim niko ne može osporiti njihove ambicije da zakorače u jednu sasvim drugačiju industriju i pokušaju da vremenom u istoj postanu konkurentni, bar u određenom segmentu. Za to će im, gotovo sigurno, trebati kolaboracija sa nekom od iskusnih kompanija iz ovog domena, verovatno sa nekim auto proizvođačem iz Kine, ili iz druge zemlje.

Kineskoj kompaniji je jednostavno potreban neko ko zna kako se prave baterije, elektromotori, kako se nabavljaju delovi za takve stvari, pa i sve ostalo što se tiče proizvodnje jednog četvorotočkaša. Istina, uz pomenuta ulaganja i sama kompanija korišćenjem internih resursa može doći do zacrtanih ciljeva, tačnije automobila za masovnu proizvodnju, ali je to, budimo realni, znatno teži put.

Koji god da Xiaomi put izabere, treba “skinuti kapu” čelnicima kompanije zbog hrabrosti i odlučnosti da postanu deo jedne snažne ali i osetljive industrije koja ume da se menja i transformiše i na najmanje promene. A kada se na takvom terenu pojavi ili bar najavi dolazak novi igrač koji važi za kralja odnosa “cena-kvalitet” (doduše u nekom drugom segmentu), onda vam ne preostaje ništa drugo nego da stavite prst na čelo, ma koliku god tradiciju da imate iza sebe. Vremena se danas rapidno menjaju.

Ukoliko dočekamo da Xiaomi postane deo auto sveta, logično pitanje se već odmah nameće: Hoće li nam ova kompanija ponuditi kvalitetne, a opet pristupačne električne automobile, kao i telefone i kada bi to moglo da bude? Na ovo pitanje za sada niko nema odgovor, a ako ništa drugo, voleo bih da ga što pre saznamo.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Wonder Dynamics Nikole Todorovića otvara studio u Novom Sadu – podrška stigla i od Stivena Spilberga!

U savetodavnom odboru ovog startapa nalaze se poznati američki investitori, vodeći stručnjaci za razvoj veštačke inteligencije i neka od najvećih imena svetske kinematografije među kojima su Stiven Spilberg i Džo Ruso. Sa Nikolom Todorovićem, koji je jedan od osnivača, razgovaramo o njegovom odlasku u SAD, građenju karijere u Holivudu i pokretanju startapa sa glumcem Tajem Šeridanom, zvezdom filma Ready Player One.

Novost

Nebojša Radović je novi direktor za akviziciju korisnika u kompaniji Zynga koja stoji iza igre FarmVille

Američka kompanija Zynga, pored čuvene mobile igre FarmVille, stoji iza velikog broja svetski popularnih igara koje igraju milioni igrača širom sveta. Njen novi direktor za akviziciju korisnika je Nebojša Radović.

Novost

Kompanija Quantox Technology organizuje novi humanitarni CS:GO turnir – početni fond 1.000.000 dinara

Od 3. do 4. aprila kompanija Quantox Technology organizovaće drugi po redu humanitarni turnir u popularnoj video igri CS:GO. Cilj je da se prikupe novčana sredstva za sve one koji se bore sa zdravstvenim poteškoćama.

Propustili ste

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi softverski inženjer?

Jelena Lazić iz kompanije Centili deli svoja razmišljanja.

Office Talks Podcast

Planovi Playrixa za studio u Srbiji

Gost redakcije Netokracije u novog epizodi Office Talks podcasta bio je Mirko Topalski, CEO game dev kompanije PlayrixRS. Sa njim nakon prošlogodišnjeg intervjua po drugi put detaljno razgovaramo o poslovanju u industriji razvoja igara u Srbiji nakon akvizicije Eipixa od strane ruskog giganta Playrixa.

Startapi i poslovanje

Listty kao ‘Instagram za muziku’ otkriva nam šta naši prijatelji slušaju i zašto je muzika bolja kada se deli sa drugima

Ako čujete dobru pesmu verovatno želite da je podelite sa svojim prijateljima. Startap iz Srbije sa servisom Listty omogućava upravo to i nastoji da objedini najbolje od poznatih muzičkih servisa u okviru jedne aplikacije.

Startapi i poslovanje

Otvoren poziv za startape iz Srbije za ViennaUP konferenciju, prijavite se već sada

Grad Beč nekoliko godina unazad organizuje niz događaja za startape koji su se kroz različita izdanja pretvorili u jedan od najvećih inovacijskih festivala u regionu - Vienna UP. Ove godine počinje 27. aprila i trajaće do 12. maja.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Startapi i poslovanje

€1.000.000 privredi Srbije iz SAD kroz projekat Tesla Nation

Ovaj projekat nastoji da razvije privredne veze Srbije i sveta uz pomoć dijaspore i kompanija koje su se udružile da ga podrže, a cilj mu je da promoviše Srbiju u inostranstvu kao zemlju inovatora i izuzetnih IT profesionalaca.