Može li nam Xiaomi ponuditi pristupačne električne automobile?

Može li nam Xiaomi ponuditi pristupačne električne automobile – baš kao i telefone?

Elektrifikacija je, kao što je to nekada davno bio motor na gorivo, potpuno nov i na neki način revolucionarni trend u auto industriji. Da čitava stvar bude još zanimljivija, čitavo tržište električnih automobila moglo bi da bude u potpunosti promenjeno ulaskom nekih sasvim novih igrača.

Veliki automobilski brendovi postepeno se okreću elektro mobilnosti i konstantnom unapređenju automobila na električni pogon. Iako ćemo nesumnjivo i dalje imati one dobre stare motore na benzin i dizel, činjenica je da elektro motori u četvorotočkašima doživljavaju ogromnu ekspanziju na tržištima širom sveta.

I dok se ljudi i dalje postepeno upoznaju sa novim tehnologijama i rešenjima u auto industriji, veliki brendovi uveliko plasiraju novitete svetskoj javnosti, nekada čak toliko brzo da se već sada na tržištu može naći nekoliko električnih modela od samo jednog proizvođača. Lavina laganog prelaska na ekološki održiva vozila krenula je od kompanije Tesla koja je sada jedna od najvrednijih u auto industriji sa prihodom od čak 31,5 milijardi dolara, koliko je procenjeno u decembru prošle godine.

Rast prodaje luksuznih električnih vozila kompanije Elona Muska, naterala je i druge premijum marke iz Evrope i Azije da se uključe u razvoju eko mobilnosti i tržištu ponude naizgled slična, ali u potpunosti drugačija vozila od onih sa konvencionalnim motorima. I kada veliki igrači počnu da se utrkuju za korisnike širom sveta, onda dobijate jedno veoma konkurentno automobilsko tržište sa izuzetno kvalitetnim električnim automobilima.

Veliki brendovi ustoličili su se tako da se već sada može reći da su suvereni vladari udela električnih vozila, a onda, kao preko noći, velike tech kompanije najave da ulaze u auto industriju. Pred nama su, nesumnjivo, izuzetno zanimljive godine.

Velika ulaganja za velike rezultate

Rano je još govoriti da bi dolazak poznatih tehnoloških kompanija mogao da napravi zbrku na pomenutom tržištu, ali hajde da analiziramo šta bi njihov potencijalni dolazak zapravo predstavljao i kako bi mogao da oblikuje tačku gledišta na automobile u budućnosti od strane korisnika širom sveta. Kada bih vam rekao da Apple planira da krene put razvoja električnog vozila, možda biste mislili da se šalim. Ovo ipak nije šala, gigant iz Kalifornije ima ozbiljne namere da se korisnicima predstavi u potpuno drugačijem ruhu.

Međutim, hype ka električnim automobilima kao novoj definiciji današnjeg lifestyle-a je toliko veliki da se svi ka njemu okreću, pa me ne bi čudilo da se i mi iz kancelarije skupimo i napravimo vozilo na električni pogon. Šalu na stranu, kada neko sa distance posmatra trenutni početak transformacije auto industrije, pomisli da je konstrukcija vozila na struju jednostavna. Naravno, to nikako nije slučaj, ali ambicije u svakom slučaju treba imati.

Jedan od dokaza za to je i naš glavni protagonista ovog teksta – kineska kompanija Xiaomi. Mnogi bi rekli, otkud oni ovde, pa oni prave one jeftine a kvalitetne telefone? Jeste, ali kada projektujete budžet kompanije koja je isti taj budžet i zaradila svojom aktivnošću na svetskoj sceni, onda svakako morate da ostavite i prostor za inovaciju. Ali ne bilo kakvu, već onu skupu i naprednu.

Neću vas više držati u neizvesnosti. Ova kompanija planira da u narednih deset godina uloži deset milijardi evra sa ciljem da se, prema rečima čelnih ljudi brenda, razvije kvalitetan električni automobil i isti ponudi globalnom tržištu. Za početak, plan je da se osnuje ogranak i da se u isti uloži oko 1,5 milijardi dolara, što nije odluka koja je pala preko noći, već na koju su iz kompanije dobro promišljali.

Za sada nema predikcija kako bi i na koji način mogao da izgleda automobil iz Xiaomija, ali se nadam da bi u narednim godinama mogli da saznamo kako izgledaju prvi obrisi enterijera i eksterijera.

Iako se sve zasniva samo na nagađanjima u krugovima auto industrije, za sada nije poznato šta bi potencijalno novi igrač mogao da ponudi korisnicima na tržištu, tačnije da li su to budžet modeli ili su u pitanju automobili višeg cenovnog ranga. Šta god da Xiaomi ponudi tržištu, put do finalnog proizvoda neće biti popločan, već izuzetno izazovan i neravan.

Koncept “cena-kvalitet” prolazi u svakoj industriji?

Jedno je kada se uspešno dokažete na polju inovativnih tehnoloških rešenja i hardvera, a nešto sasvim drugo kada objavite planove za razvoj svog prvog automobila. Neki bi možda rekli, pa dobro, pogledaj koliko drugi proizvođači često izbacuju nove modele. Tačno, ali iza toga stoje godine iskustva, rada i ekspertize u domenu jedne, slobodno možemo reći sofisticirane industrije.

A to je ono što, sasvim očekivano i logično, nedostaje kompaniji iz Kine. Međutim niko ne može osporiti njihove ambicije da zakorače u jednu sasvim drugačiju industriju i pokušaju da vremenom u istoj postanu konkurentni, bar u određenom segmentu. Za to će im, gotovo sigurno, trebati kolaboracija sa nekom od iskusnih kompanija iz ovog domena, verovatno sa nekim auto proizvođačem iz Kine, ili iz druge zemlje.

Kineskoj kompaniji je jednostavno potreban neko ko zna kako se prave baterije, elektromotori, kako se nabavljaju delovi za takve stvari, pa i sve ostalo što se tiče proizvodnje jednog četvorotočkaša. Istina, uz pomenuta ulaganja i sama kompanija korišćenjem internih resursa može doći do zacrtanih ciljeva, tačnije automobila za masovnu proizvodnju, ali je to, budimo realni, znatno teži put.

Koji god da Xiaomi put izabere, treba “skinuti kapu” čelnicima kompanije zbog hrabrosti i odlučnosti da postanu deo jedne snažne ali i osetljive industrije koja ume da se menja i transformiše i na najmanje promene. A kada se na takvom terenu pojavi ili bar najavi dolazak novi igrač koji važi za kralja odnosa “cena-kvalitet” (doduše u nekom drugom segmentu), onda vam ne preostaje ništa drugo nego da stavite prst na čelo, ma koliku god tradiciju da imate iza sebe. Vremena se danas rapidno menjaju.

Ukoliko dočekamo da Xiaomi postane deo auto sveta, logično pitanje se već odmah nameće: Hoće li nam ova kompanija ponuditi kvalitetne, a opet pristupačne električne automobile, kao i telefone i kada bi to moglo da bude? Na ovo pitanje za sada niko nema odgovor, a ako ništa drugo, voleo bih da ga što pre saznamo.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Lupa Technology osigurao investiciju od $1,8 miliona – sledi širenje poslovanja

Lupa Technology je na misiji da značajno unapredi upravljanje podacima u građevinskoj industriji. Ova srpsko-američka platforma, sa sedištem u Njujorku i Beogradu, upravo je zatvorila rundu ulaganja od $1,8 miliona kako bi podstakla svoju ekspanziju.

Propustili ste

Intervju

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Karijere

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.

Office Talks Podcast

Mily Tech: Startap koji pomaže da vam paketi stižu na vreme

Gost 197. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Zlatković, osnivač i CEO kompanije Mily Technologies. On nam je predstavio razvojni put kompanije — od osnivanja do milionske investicije i planova za budućnost!

Intervju

Mastercard lansirao alat ‘Shopping Muse’ za jednostavnu i personalizovanu kupovinu

Kompanija Mastercard je razvila novi alat 'Shopping Muse' koji je zasnovan na AI tehnologiji a sve u cilju da se napravi veliki korak ka interaktivnijoj i angažovanijoj trgovini u budućnosti. 

Sponzorisano

Kako strani eksperti iz kompanije ABBYY ocenjuju IT tržište rada u Srbiji?

Predviđaju da će Srbija od 'outsourcing' regrutnog centra postati atraktivna tehnološka lokacija na globalnom tržištu, ali je prethodno potrebno preduzeti određene korake ka ostvarivanju tog cilja.

Intervju

Može li veštačka inteligencija pomoći u izgradnji održivih energetskih sistema i poslovanja?

Koliko bi i na koji način integracija AI tehnologije mogla da utiče na unapređenje rešenja u energetskom sektoru, ali i na poslovanje jedne kompanije? Odgovor na ovo pitanje dobili smo u razgovoru sa Jelenom Pejković iz kompanije Schneider Electric.