Da li je Apple spreman da se 'trka' sa ostalim auto brendovima?

Da li je Apple spreman da se ‘trka’ sa ostalim auto brendovima?

Kompanija Apple ponovo je 'oživela' svoje ideje za razvoj električnog automobila. Koliko su zapravo daleko od ovog plana i mogu li na ovom polju da budu uspešni kao i sa telefonima i računarima?

Plan da započne rad na razvoju sopstvenog automobila za kompaniju iz Kupertina nije došao preko noći. Kao i svaki ogroman projekat koji bi u principu mogao da promeni jednu industriju, navike ljudi i ostalo, Apple je počeo da planira još pre otprilike sedam godina. Zapravo, počev od 2014. godine, kompanija je radila na “Projektu Titan”, koji je u tom trenutku brojao više od 1.000 zaposlenih koji rade na razvoju električnog vozila na tajnoj lokaciji u blizini sedišta u Kupertinu.

Ipak, ovaj projekat nije odmah zaživeo, što zbog primarnog poslovnog fokusa kompanije okrenutom ka razvoju računara i telefona, što zbog neslaganja ljudi unutar same kompanije, problemima sa liderstvom i slično. Mnogi mediji u inostranstvu, posebno u SAD-u su prenosili da se 2016. godine Apple i definitivno odlučio da pauzira svoje planove za razvoj automobila, što se u poslednjih par meseci znatno promenilo.

Baš krajem 2020. godine, ponovo je, kao iz neke arhive, plan o projektu i razvoju električnog vozila pomenutog brenda, ponovo izašao u javnost. Iako je i dalje daleko od prvog prototipa, a kamoli do serijske proizvodnje, činjenica je da Apple postepeno i sigurno gradi osnovu za dalji razvoj ovog sofisticiranog projekta – što sa sobom nosi veliki pritisak i veliki broj izazova.

Tome u prilog pokazuju činjenice da je nekoliko puta do sada promenjeno rukovodstvo tima koji se bavio ovim pitanjem, da je i veliki broj ljudi vremenom otpušten. Čini se da su se vremenom kockice složile, posebno nakon dolaska i preuzimanja ovog projekta od strane Džona Đanandrea, šefa ove kompanije iz odeljenja za veštačku inteligenciju i mašinsko učenje.

Tokom poslednjih nekoliko godina, glasine su nagoveštavale da je Apple svoj fokus preusmerio na razvoj i ispitivanje softvera za autonomnu vožnju. Informacije koje su se našle u medijima potvrđene su angažovanjem Teslinog inženjera Douga Filda 2018. godine, a dve godine kasnije izašao je i zvanični dokument koji je kompanija izdala, a u kojem glasi da bi svoj prvi automobil mogla da zvanično predstavi svetskoj javnosti za tri do šest godina.

Da li je Apple računao baš na sve?

Kada jedna toliko poznata i renomirana kompanija odluči da se upusti u jedan sasvim novi izazov, a koja već godinama važi za sinonim kvaliteta i pouzdanosti tehnoloških uređaja, teško je biti kritičan i osporiti ih u većini stvari.

Međutim, ovde se radi o jednoj veoma kompleksnoj i zahtevnoj industriji u koju Apple ulazi sa baš malo ili gotovo nikakvog iskustva i stručnosti.

Dosta dugo nismo bili “oboreni s nogu” sa iznenađenjem koju nam Tim Kuk predstavi sa “samo još jednom stvari” na pozornici Apple događaja. Hoće li električni automobil vratiti neizvesnost čuvenim događajima koje organizuje ovaj gigant?

Veliki i tradicionalni auto brendovi odavno su pozicionirani kako na svetskoj mapi automobilizma, tako i u glavama mnogih ljudi kao asocijacija na sigurnost, brzinu, prestiž, potrebu i tome slično. Upravo zato, mnogi će reći “pa dobro, šta Apple ima da traži ovde”? Pitanje je svakako na mestu, ali jedna od najvećih prednosti je snaga brenda koju ova kompanija nosi sa sobom, ali i pre svega lifestyle momenat koji se nalazi visoko na lestvici životnih navika mnogih korisnika.

Upravo to, ali i angažovanje stručnih ljudi iz auto industrije, treba da predstavlja proverenu formulu i kartu za ulazak u svet ogromne i pre svega konkurentne auto industrije. Ono što je prema mom mišljenju dosta dobro razmišljanje kompanije, jeste idealan termin za dolazak novog igrača, posebno sada kada je auto industrija u sporom, ali sigurnom transformisanju, posebno ako govorimo o elektrifikaciji vozila i sve većem uplivu tehnologije u istim.

Zamislite samo kako i na koji način bi moderna vozila mogla da izgledaju recimo za pet godina, a baš u tom trenutku Apple se pojavi sa svojom ekskluzivom. To bi bio električni automobil pun tehnoloških rešenja u šta se ne sumnja ni sekund kada je reč o ekspertizi kompanije iz Kupertina. Štaviše, i navike korisnika se menjaju ogromnom brzinom, pa je sama oprema i što veći broj ekrana bitnije za modernog korisnika ili nazovimo korisnika budućnosti, nego “ono što se nalazi ispod haube”.

Može li ‘jabuka’ putem Tesle u narednih nekoliko godina?

Kao što sam i rekao na početku ovog dela teksta, bez obzira na sjajan tajming potencijalnog ulaska na novo tržište, Apple treba veliku pomoć nekog od proverenih brendova iz auto sveta, posebno kada je reč o razvoju baterija, električnih motora, šasije, voznih karakteristika, autonomne ili poluautonomne vožnje i ono što je najbitnije – započinjanju masovne proizvodnje. To ovaj brend nikako ne može sam da izvede u ovom trenutku.

Otuda su kružile informacije o potencijalnom partnerstvu sa brendom Hjundai iz Južne Koreje i njihove sestrinske kompanje Kie, ali na kraju ipak nije došlo do sklapanja dogovora i Hjundai je odlučio da ostane veran razvoju i unapređenju sopstvenih automobila. I sam kao ljubitelj auto industrije, voleo bih da jednog dana vidim Apple na štandovima svetskih auto sajmova, jer sam uveren da bi taj auto sa tehnološke strane bio gotovo savršen.

Zamislite samo da infotainment sistem pokreće A14 Bionic ili M1 procesor, da se koristi LiDAR senzor za prostornu orijentaciju i skeniranje. U potpunosti zagarantovano vrhunsko iskustvo u vožnji. Međutim, čini mi se da smo i dalje dosta daleko od toga, jer, kao što ste i zaključili do sada, razvoj jednog automobila (u ovom slučaju na električni pogon), zahteva mnogo resursa, ekspertize i ulaganja. Na kraju krajeva i Tesla je davne 2003. bio jedan sasvim novi igrač u auto svetu, a pogledajte gde su sada.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Šta rade zaposleni dok HR menadžeri spavaju? Kritikuju LGBT zajednicu i leče decu SMS porukama

Koliko ste upoznati sa kulturom ćutanja, skretanja pogleda i sleganja ramena koja je nikad prisutnija u domaćoj IT zajednici?

E-commerce

Deltin ‘Ananas’ unaprediće domaći e-commerce ne investicijom od €100 miliona, već brigom o korisnicima. Može li on to?

Kompanija Delta Holding najavila je da nakon 30 godina poslovanja u različitim oblastima u 2021. godini ulazi u e-commerce. Analiziram kako bi novi biznis mogao da izgleda i na čemu se mora zasnivati kako bi se takmičio sa konkurencijom.

Kultura 2.0

Sirenin krug poverenja: Zašto founderi toliko često biraju nepotizam?

Nepotizam je neiskren način da se ljudima veruje. Pogotovo u poslu.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Prevara od 70 miliona dolara – ko je kriv?

U 36. epizodi Netokracijinog Office Talks podcasta ugostili smo novinara BIRN-a, Aleksandra Đorđevića, sa kojim smo razgovarali o Internet prevarama. Reč je o nepostojećim sajtovima za kupovinu kriptovaluta i berzama, te call centrima koji su nedavno dospeli u žižu javnosti.

Kultura 2.0

Oporezivanje digitalne imovine u Srbiji: Koje obaveze imaju fizička i pravna lica?

Do decembra 2020. godine poreski propisi nisu izričito prepoznavali digitalnu imovinu i to je vodilo nepovoljnom poreskom tretmanu transakcija koje uključuju digitalnu imovinu, ali i pravnoj nesigurnosti o tome kako se digitalna imovina oporezuje. U tekstu objašnjavamo kako sada stoje stvari po tom pitanju.

Startapi i poslovanje

Američko-srpska podcast platforma Sounder.fm osigurala novu investiciju od $2.15 miliona

Nakon prošlogodišnje investicije od 1,8 miliona dolara, ova platforma za hostovanje i laku pretragu podcasta, audio knjiga i newscasta, prikupila je još 2,15 miliona dolara.

Startapi i poslovanje

NBS: U 2020. godini Srbija izvezla €1,37 milijardi ICT usluga

Sporiji rast nego u 2019. godini mogao bi biti opravdan aktuelnom pandemijom.

Novost

Program ‘Tačka povratka’ objavio vodič za lakši povratak Srba iz dijaspore u domovinu

Program za povezivanje sa srpskom dijasporom 'Tačka povratka' objavio je besplatan online 'Vodič za povratnike', namenjen građanima u dijaspori, bilo da su se već odlučili da se vrate u Srbiju, tek razmišljaju o povratku, ili ih zanimaju prilike za poslovnu saradnju.

Kultura 2.0

Platforma net.kabinet predstavlja interdisciplinarni kurs ‘Epidemija’ za srednjoškolce

Fondacija Petlja, Inicijativa 'Digitalna Srbija' i UNICEF predstavili su kurs "Epidemija" koji povezuje znanja o fenomenu epidemije iz ugla biologije, hemije, matematike i informatike. Kurs se sastoji iz tekstova, ilustracija, kvizova, a narator je glumac Miloš Biković.