Naši automobili se menjaju - da li je vreme da gorivo zamenimo strujom?

Naši automobili se menjaju – da li je vreme da gorivo zamenimo strujom?

Ovo možda nije jedan od onih tekstova koje često objavljujemo na Netokraciji, ali situacija na tržištu jedne tradicionalne industrije kao što je automobilska, drastično se menja zahvaljujući novim tehnologijama. Otuda sam malo skrenuo sa kursa i odlučio da se detaljnije, sa poslovno-tehnološke strane, osvrnem ka krajnje dinamičnom tržištu koje je u potpunosti promenilo svoje lice dolaskom elektrifikacije.

Automobili sa modernim motorima koji koriste fosilno gorivo nisu dinosaurusi, kako ih mnogi nazivaju i njihovo vreme još nije prošlo. Činjenica je da se radi o tehnički veoma naprednim vozilima i sofisticiranim motorima za koje itekako ima prostora za dalja unapređenja i koji će i dalje imati svoju reč na pomenutom tržištu.

Ipak, dolaskom sve strožih ekoloških normi koje se uvode u državama Evropske unije, ali i u drugim zemljama širom sveta, otvoren je veliki prostor za ulazak električnih vozila koja već par godina ciljaju da budu potpuno novi koncept i trend u auto industriji, menjajući tako način na koji danas gledamo na automobile.

I zaista, otkako je kompanija Tesla predstavila Model S kao prvi ozbiljniji model na električni pogon, poput domino efekta tradicionalni proizvođači automobila, brzo su krenuli putem elektrifikacije. Osim povećanja konkurentnosti, jedan od glavni ciljeva jeste i smanjenje emisije izduvnih gasova, ali i održavanje prestiža u tehnološkim dostignućima.

Tako su Porše, Audi, Mercedes, VW (posebno nakon Dizelgejt skandala), Tojota, Nisan i drugi proizvođači automobila u svoju ponudu modela uveli bar jedan, dva ili više modela koji se pokreću uz pomoć baterija i elektromotora. Ovo nam samo govori da globalno tržište automobila ne može da čeka, da se brzo menja dolaskom novih tehnologija i da diktira neka nova poslovna pravila koje se moraju prihvatiti.

Tržište automobila ne prašta, potrebno je stalno prihvatati nove trendove

Za prihvatanje novih pravila u pomenutoj industriji i okretanja ka proizvodnji električnih automobila potrebne su godine planiranja i, što je još važnije, ulaganje velikih novčanih sredstava kako bi se pokrili troškovi konstruisanja, proizvodnje a kasnije i plasiranja novih električnih modela na tržište.

Velika promena poslovanja i mini revolucija možda se najbolje može pokazati kroz istraživanje koje je sproveo sajt virta.global a koje je pokazalo da iz godine u godinu broj električnih vozila u svetu sve više raste. Možda i više nego što ste i zamišljali.

Naime, od 2010. godine broj vozila na električni pogon raste dvocifrenim procentom, dok je samo u 2018. godine broj lakih i jednostavnih automobila na struju iznosio oko dva miliona primeraka. Ukoliko uzmemo u obzir prošlu godinu, ukupna flota automobila na pomenuti pogon prelazila je devet miliona i čini se da će ih iz godine u godinu biti sve više.

Kada je reč o zasebnim tržištima, ova statistika je pokazala da je najveći broj električnih vozila zapravo prisutan u Kini (2,3 miliona), zatim u Evropi (1,2 miliona) i SAD-u (1,1 milion). Iako i dalje smatram da vreme automobila sa SUS motorima nije isteklo, isto tako verujem da će se u jednom trenutku broj standardnih vozila i onih električnih izjednačiti ako ne i prevagnuti na stranu baterija.

O tome nam najbolje govori stanje tržišta u Sjedinjem Američkim Državama, gde i dalje dominiraju japanska vozila sa standardnim agregatima, među kojima su i plug-in i obični hibridi. Ovde je reč o prvom kvartalu ove godine, a zanimljivo je to da se među 15 selektovanih modela koji su najprodavaniji u ovom vremenskom periodu, nalazi i Teslin Model 3, koji je zauzeo šesto mesto.

Gledano na ovom uzorku i već navedenom istraživanju, ovo je dobar znak da je sve više ljudi, kako u ovoj zemlji tako i u svetu (bar u onim razvijenim državama), spremno da svoje poverenje da brendovima koji proizvode isključivo električna vozila ili oni koji pored ostalih, nude i vozila koje pokreće elektro motor.

Kako se moraju prilagoditi novom trendu, tradicionalnim auto markama svakako će biti i više nego izazovno da isprate nova pravila igre i okrenu se elektrifikaciji bar dela svojih modela. Sa druge strane, modeli iz kompanije Tesla, iako imaju neke od svojih mana, rade odličan posao na tržištu ako se uzme u obzir da je ova kompanija osnovana tek 2003. godine i da samim tim nema previše iskustva u konstruisanju automobila kao brendovi koji postoje i više od jednog veka.

Jedan od tih brendova je i francuski Reno koji se zbog krize sa pandemijom virusa SARS-CoV-2 suočava sa finansijskom krizom koja je prouzrokovala i otkaze radnicima. Otuda je ova kompanija morala da se okrene državnom zajmu od 5 milijardi dolara.

Ali, zašto ovo govorim?

Ovo je više nego i dobar pokazatelj koliko je pomenuto tržište automobila zapravo osetljivo i koliko ne trpi velike promene, a one su zapravo neminovne kao i u svakom segmentu poslovanja bilo koje industrije. Bilo da su to finansijske krize ili prilagođavanje novim trendovima.

Ambiciozni planovi – 32 miliona električnih automobila do 2030. godine

No, vratimo se na elektrifikaciju. Iako smo svedoci sve većeg broja električnih automobila na drumovima širom sveta, jasno je da je za predviđeno povećanje automobila pogonjenih uz pomoć elektro motora potrebno izgraditi i adekvatnu infrastrukturu. Neke države već ulažu desetine miliona dolara u brze punjače na putevima, dok sa druge strane poznati auto brendovi ulažu sve više resursa u razvoj boljih baterija i veće autonomije (najviše pređenih kilometara sa jednim punjenjem).

Štaviše, ubrzanu prodaju električnih, ali i hibridnih četvorotočkaša mogu da poguraju i subvencije za kupovinu istih, koje su razvijene države Evropske unije uvele pre nekoliko godina, a koje su nedavno omogućene i u Srbiji. Ukoliko govorimo sa lokalnog stanovišta treba i pomenuti da Srbija ima velike rezerve litijuma koji je krucijalan element za proizvodnju baterija za el. automobile, što u budućnosti, pored ekonomske koristi, može uticati i na širu promociju ove vrste automobila u zemlji.

Ovakav rasplet situacije najavljuje novo poglavlje u domenu razvoja i konstruisanja automobila u budućnosti. Neću da kažem da će se velike promene dogoditi preko noći, već je sada izvesno da će se događati postepeno, kako bi se upravo na te promene prilagodile kompanije (poslovno i finansijski), ali i korisnici koji će vremenom na raspolaganju imati moderniji vid prevoza poput električnih automobila.

U prilog tome, govore i predviđanja da bi do 2030. godine broj automobila na električni pogon trebao da dostigne za sada neverovatnih 32 miliona vozila. Ambiciozni planovi su svakako tu, međutim treba imati u vidu da će električna vozila i dalje biti čist luksuz u većini zemalja, pa i u našoj.

Na kraju, i kada budu bili dostupni, verujem da ovakvi automobili neće biti primamljivi svima i da će mnogi ostati verni dobrim starim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Između ostalog, mnogi će reći da će im problem biti autonomija baterije, slaba pokrivenost mreže punjača ili neki drugi razlozi. Do tada, vozite pažljivo i lagano na gasu, poskupeće gorivo opet.

Da li biste izdvojili vaš novac za električni automobil, ostavite nam komentar. 


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.