Naši automobili se menjaju - da li je vreme da gorivo zamenimo strujom?

Naši automobili se menjaju – da li je vreme da gorivo zamenimo strujom?

Ovo možda nije jedan od onih tekstova koje često objavljujemo na Netokraciji, ali situacija na tržištu jedne tradicionalne industrije kao što je automobilska, drastično se menja zahvaljujući novim tehnologijama. Otuda sam malo skrenuo sa kursa i odlučio da se detaljnije, sa poslovno-tehnološke strane, osvrnem ka krajnje dinamičnom tržištu koje je u potpunosti promenilo svoje lice dolaskom elektrifikacije.

Automobili sa modernim motorima koji koriste fosilno gorivo nisu dinosaurusi, kako ih mnogi nazivaju i njihovo vreme još nije prošlo. Činjenica je da se radi o tehnički veoma naprednim vozilima i sofisticiranim motorima za koje itekako ima prostora za dalja unapređenja i koji će i dalje imati svoju reč na pomenutom tržištu.

Ipak, dolaskom sve strožih ekoloških normi koje se uvode u državama Evropske unije, ali i u drugim zemljama širom sveta, otvoren je veliki prostor za ulazak električnih vozila koja već par godina ciljaju da budu potpuno novi koncept i trend u auto industriji, menjajući tako način na koji danas gledamo na automobile.

I zaista, otkako je kompanija Tesla predstavila Model S kao prvi ozbiljniji model na električni pogon, poput domino efekta tradicionalni proizvođači automobila, brzo su krenuli putem elektrifikacije. Osim povećanja konkurentnosti, jedan od glavni ciljeva jeste i smanjenje emisije izduvnih gasova, ali i održavanje prestiža u tehnološkim dostignućima.

Tako su Porše, Audi, Mercedes, VW (posebno nakon Dizelgejt skandala), Tojota, Nisan i drugi proizvođači automobila u svoju ponudu modela uveli bar jedan, dva ili više modela koji se pokreću uz pomoć baterija i elektromotora. Ovo nam samo govori da globalno tržište automobila ne može da čeka, da se brzo menja dolaskom novih tehnologija i da diktira neka nova poslovna pravila koje se moraju prihvatiti.

Tržište automobila ne prašta, potrebno je stalno prihvatati nove trendove

Za prihvatanje novih pravila u pomenutoj industriji i okretanja ka proizvodnji električnih automobila potrebne su godine planiranja i, što je još važnije, ulaganje velikih novčanih sredstava kako bi se pokrili troškovi konstruisanja, proizvodnje a kasnije i plasiranja novih električnih modela na tržište.

Velika promena poslovanja i mini revolucija možda se najbolje može pokazati kroz istraživanje koje je sproveo sajt virta.global a koje je pokazalo da iz godine u godinu broj električnih vozila u svetu sve više raste. Možda i više nego što ste i zamišljali.

Naime, od 2010. godine broj vozila na električni pogon raste dvocifrenim procentom, dok je samo u 2018. godine broj lakih i jednostavnih automobila na struju iznosio oko dva miliona primeraka. Ukoliko uzmemo u obzir prošlu godinu, ukupna flota automobila na pomenuti pogon prelazila je devet miliona i čini se da će ih iz godine u godinu biti sve više.

Kada je reč o zasebnim tržištima, ova statistika je pokazala da je najveći broj električnih vozila zapravo prisutan u Kini (2,3 miliona), zatim u Evropi (1,2 miliona) i SAD-u (1,1 milion). Iako i dalje smatram da vreme automobila sa SUS motorima nije isteklo, isto tako verujem da će se u jednom trenutku broj standardnih vozila i onih električnih izjednačiti ako ne i prevagnuti na stranu baterija.

O tome nam najbolje govori stanje tržišta u Sjedinjem Američkim Državama, gde i dalje dominiraju japanska vozila sa standardnim agregatima, među kojima su i plug-in i obični hibridi. Ovde je reč o prvom kvartalu ove godine, a zanimljivo je to da se među 15 selektovanih modela koji su najprodavaniji u ovom vremenskom periodu, nalazi i Teslin Model 3, koji je zauzeo šesto mesto.

Gledano na ovom uzorku i već navedenom istraživanju, ovo je dobar znak da je sve više ljudi, kako u ovoj zemlji tako i u svetu (bar u onim razvijenim državama), spremno da svoje poverenje da brendovima koji proizvode isključivo električna vozila ili oni koji pored ostalih, nude i vozila koje pokreće elektro motor.

Kako se moraju prilagoditi novom trendu, tradicionalnim auto markama svakako će biti i više nego izazovno da isprate nova pravila igre i okrenu se elektrifikaciji bar dela svojih modela. Sa druge strane, modeli iz kompanije Tesla, iako imaju neke od svojih mana, rade odličan posao na tržištu ako se uzme u obzir da je ova kompanija osnovana tek 2003. godine i da samim tim nema previše iskustva u konstruisanju automobila kao brendovi koji postoje i više od jednog veka.

Jedan od tih brendova je i francuski Reno koji se zbog krize sa pandemijom virusa SARS-CoV-2 suočava sa finansijskom krizom koja je prouzrokovala i otkaze radnicima. Otuda je ova kompanija morala da se okrene državnom zajmu od 5 milijardi dolara.

Ali, zašto ovo govorim?

Ovo je više nego i dobar pokazatelj koliko je pomenuto tržište automobila zapravo osetljivo i koliko ne trpi velike promene, a one su zapravo neminovne kao i u svakom segmentu poslovanja bilo koje industrije. Bilo da su to finansijske krize ili prilagođavanje novim trendovima.

Ambiciozni planovi – 32 miliona električnih automobila do 2030. godine

No, vratimo se na elektrifikaciju. Iako smo svedoci sve većeg broja električnih automobila na drumovima širom sveta, jasno je da je za predviđeno povećanje automobila pogonjenih uz pomoć elektro motora potrebno izgraditi i adekvatnu infrastrukturu. Neke države već ulažu desetine miliona dolara u brze punjače na putevima, dok sa druge strane poznati auto brendovi ulažu sve više resursa u razvoj boljih baterija i veće autonomije (najviše pređenih kilometara sa jednim punjenjem).

Štaviše, ubrzanu prodaju električnih, ali i hibridnih četvorotočkaša mogu da poguraju i subvencije za kupovinu istih, koje su razvijene države Evropske unije uvele pre nekoliko godina, a koje su nedavno omogućene i u Srbiji. Ukoliko govorimo sa lokalnog stanovišta treba i pomenuti da Srbija ima velike rezerve litijuma koji je krucijalan element za proizvodnju baterija za el. automobile, što u budućnosti, pored ekonomske koristi, može uticati i na širu promociju ove vrste automobila u zemlji.

Ovakav rasplet situacije najavljuje novo poglavlje u domenu razvoja i konstruisanja automobila u budućnosti. Neću da kažem da će se velike promene dogoditi preko noći, već je sada izvesno da će se događati postepeno, kako bi se upravo na te promene prilagodile kompanije (poslovno i finansijski), ali i korisnici koji će vremenom na raspolaganju imati moderniji vid prevoza poput električnih automobila.

U prilog tome, govore i predviđanja da bi do 2030. godine broj automobila na električni pogon trebao da dostigne za sada neverovatnih 32 miliona vozila. Ambiciozni planovi su svakako tu, međutim treba imati u vidu da će električna vozila i dalje biti čist luksuz u većini zemalja, pa i u našoj.

Na kraju, i kada budu bili dostupni, verujem da ovakvi automobili neće biti primamljivi svima i da će mnogi ostati verni dobrim starim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Između ostalog, mnogi će reći da će im problem biti autonomija baterije, slaba pokrivenost mreže punjača ili neki drugi razlozi. Do tada, vozite pažljivo i lagano na gasu, poskupeće gorivo opet.

Da li biste izdvojili vaš novac za električni automobil, ostavite nam komentar. 


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Kolumna

Po čemu srpski Zakon o digitalnoj imovini podseća na Azarov transfer iz Čelsija u Real?

Advokati Ilija Rilaković i dr Minja Đokić u zajedničkoj kolumni razjasnili su (ne)mogućnost plaćanja usluga stranih kompanija kripto valutom!

Intervju

Kompanija Proximus u Srbiji zapošljava IT stručnjake i gradi inženjering timove

Proximus je došao na tržište Srbije još 2017. godine kada je preko svoje kompanije BICS postao vlasnik Telesigna. Ovom akvizicijom, Proximus počinje da zapošljava prve Market Development specijaliste, čime mladi talenti stiču mogućnost brzog učenja i razvoja u internacionalnom okruženju.

Office Talks Podcast

LinkedIn za šahiste broji 10.000 korisnika

Gošća 188. epizode Office Talks podkasta bila je Lena Miladinović, osnivačica OutpostChess platforme namenjene umrežavanju svih ljubitelja šaha — kako profesionalaca, tako i entuzijasta.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

DSI investirao u Veli — kripto platformu za finansijske savetnike

Najnovija investicija DSI mreže poslovnih anđela otišla je startapu Veli, iza kojeg stoje Stevan Radonjanin i Marko Selaković. Ova platforma omogućava profesionalcima da investiraju u kriptovalute za svoje klijente i upravljaju njihovim portfeljima.

Office Talks Podcast

Trickest: Etičko hakovanje i ofanzivni cybersecurity

U 190. epizodi Office Talks podkasta razgovarali smo sa Nenadom Zarićem i Mihailom Tomićem, osnivačima startapa Trickest, koji su nam govorili o njegovom nastanku, cybersecurity industriji i etičkom hakovanju.

Startapi i poslovanje

Američki Autodesk akvizirao je novosadski Wonder Dynamics!

Wonder Dynamics akviziran je od strane američkog giganta za 3D animaciju, koji je ovaj potez objavio u jučerašnjem saopštenju na svom zvaničnom sajtu.

Internet marketing

AdEx 2023: Na digitalno oglašavanje u Srbiji potrošeno je €106,6 miliona

U sklopu Digital Day konferencije koju organizuje IABSerbia tradicionalno su predstavljeni rezultati AdEx istraživanja za 2023. godinu.

Intervju

NextSilicon razvija moćni čip za mnoge industrije i zapošljava nove IT stručnjake u Srbiji

Današnji svet počiva na hardverskim i softverskim sistemima i sigurno je da će budućnost modernog društva nastaviti da se bazira na sofisticiranim čipovima koji će pokretati globalnu industriju. Jedno od takvih rešenja razvija se i u Srbiji, tačnije u kompaniji NextSilicon.

Novost

Druga ETH Belgrade konferencija: Srbija ponovo centar okupljanja Web3 zajednice

Nakon velikog uspeha prve konferencije održane 2023. godine, druga po redu konferencija ETH Belgrade će se održati od 3. do 5. juna 2024.