Novogodišnja odluka: Kada ćemo početi da označavamo sponzorisane postove?

Kada ćemo početi da označavamo sponzorisane postove?

Od nastanka časopisa, preko televizije do Interneta, oglasi su uzimali različite forme integrišući se duboko u naše živote. Učili su naše navike, šta volimo, a šta ne i samim tim postali su veoma pametni. TV reklame, bilbordi, PR saopštenja, product placement, baneri i native oglašavanje sastavni su deo bauka poznatijeg kao advertajzing čiji je primarni cilj navesti nas (potrošače) da kupimo stvari koje (ne)želimo. Ali šta ćemo sa oglasima koji to naizgled nisu, ali zapravo jesu, ali mi mislimo da nisu, ali znamo da jesu...

Razvojem digitalnog marketinga dobili smo nove načine na koje brendovi mogu da plasiraju svoje proizvode. Nikli su gigatni kao što su Facebook, YouTube, Twitter i drugi, koji su stvorili drugačiji svet, utičući pritom na tradicionalne kanale oglašavanja i masovne medije.

Stari oblici oglašavanja postali su manje efikasni – manje je ljudi koji klikću na banere zato što smo na nivou društva razvili izuzetno izražen banner blindnessdok su nezavisni mediji, blogeri, Instagram i YouTube influenseri sa svojim izgrađenim fan bazama konačno dočekali „svojih 5 minuta“ kada su kompanijama ponudili novi vid saradnje tj. oglašavanja.

Takoreći, reklama je još jednom evoluirala.

Ubrzo potom, usledio je novi šok. Facebook je na šest tržišta predstavio Explore Feed, drastično smanjujući organski doseg stranica što je za rezultat imalo izraženo nezadovoljstvo od strane medija, ali (makar na tržištu Srbije) stvorilo pogodnu klimu za još brži i agresivniji razvoj influenser marketinga.

Prema pojedinim procenama, u svetu se dnevno objavi i do 2,7 miliona blog postova, dok još nekoliko miliona postova dnevno osvane i na Instagramu. Ne tako mali broj postova sa najvećom interakcijom bude sponzorisan, pri čemu trend rasta ulaganja u blogere i influenser marketing nije zaobišao ni naše prostore.

Influenser marketing volimo jer radi

Poslednjih nekoliko godina svedoci smo ekspanzije ulaganja u ovu granu marketinga koja pokriva gotovo sve aspekte naše svakodnevice od fashion, FMCG, bankarske i telekom, pa sve do IT industrije. Podaci kažu da je ovaj vid oglašavanja čak 11% efikasniji od drugih kanala, te se i tržište poput srpskog može pohvaliti zavidnim brojem Instagramera i YouTubera sa velikim brojem pratilaca koji reklamiraju sve, od paštete do kozmetike.

Pojedini su čak došli i do magične cifre od milion pratilaca #goribalkan.

I to je sve super, tržište raste, imamo nove vidove marketinga. Više novca se ulaže u digital – sve je to odlično. Pa ipak, nikako da se zapitamo zašto naši influenseri ne označavaju postove koji su sponzorisani? Zašto prikrivaju sadržaj koji se oglašava? Zašto agencije i brendovi ne insistiraju na tome da označe svoje reklame? Gde je nestala poslovna etika i kada smo na nivou industrije odlučili da je zakon sporedna stvar?

Ukoliko ste, pak, pomislili da to što vaš omiljeni influenser ili influenserka podržava određene brendove nije reklama, hajde da citiramo Član 2, Zakona o oglašavanju iz 2016. godine koji reklamu definiše kao:

Oglasna poruka je obaveštenje koje čini sadržaj oglašavanja, bez obzira na oblik, način ili sredstvo putem kojeg se prenosi.

Štaviše, prema važećem zakonu, kada je u pitanju kontekstualno (native) oglašavanje, uvedena je novina koja nalaže da se svaki plaćen sadržaj mora izdvojiti oznakom „sponzorisano“ ili na neki drugi način obeležiti odnosno odvojiti u odnosu na urednički sadržaj tj. informativan sadržaj koji dolazi iz redakcije. Međutim, to i dalje nije praksa koje se pridržava najveći broj srpskih izdavača, blogera i influensera – iako studije pokazuju da označen sponzorisan sadržaj beleži i do 2% veću čitanost u odnosu na sadržaj iz redakcije. Pritom, smatra se da će ulaganja u native oglašavanje porasti za čak 156% do kraja 2020. godine.

Ako uzmemo za primer američko tržište (jer već decenijama „pozajmljujemo“ njihove ideje), možemo videti da se ovom problemu pristupa ozbiljno. U maju mesecu poznati influenseri našli su se u centru skandala kada je brend koji ih je angažovao završio na sudu zbog upotrebe prikrivenog oglašavanja. Kompanija je insistirala na tome da se javno označi njihov profil, dok su onu čuvenu oznaku #ad zaboravili da traže. Sudski proces već uveliko je pokrenut.

U našoj zemlji, pak, mogli bismo reći da vlada divlji zapad influenser marketinga. Tek određeni broj influensera označava svoje sponzorisane postove – do sada sam viđao da je to slučaj jedino sa Coca Colom. Ukoliko ste primetili ogromne količine Milka čokolade tokom vikenda na vašem Instagramu – čestitke, upravo ste naseli na reklamu.

Na hashtagu #AD primetićete sponzorisane postove – kako na Instagramu, tako i na drugim mrežama.

No, zašto niko od srpskih influensera ne označava sadržaj? Da li je to zato što imaju stav da će izgubiti poverenje svojih pratilaca uz komentare da su se prodali? Uz zanimljiv i kreativan sadržaj, nema te publike koja će prestati da prati svoje idole samo zato što on ili ona sarađuju sa određenim brendom.

Možda je problem u narodu koji konzumira takav sadržaj, pa im je lakše da prećute i progutaju reklamu – jer njihovi lični podaci ionako se mogu kupiti za šaku dolara, pa ne treba da nas čudi kad najveći lanac kućne tehnike i IT opreme pošalje masovnu poruku čitavoj Srbiji preko Vibera – sa pogrešnim imenima!

Moramo još mnogo da učimo

Rešenje problema nije jednostavno. Ne znam čak ni da li je moguće u praksi. U teoriji, trebali bismo da krenemo od edukacije tržišta na svim nivoima – od agencija, preko brendova, sve do influensera i krajnjih korisnika (onima koji upijaju oglasne poruke). Agencije moraju da istupe i deluju kao spona u tom procesu, moraju da zaštite klijenta i postave uslove saradnje sa influenserima – dakle da zahtevaju taj famozni #ad ili oznaku sponzorisano (pa čak i Paid Partnership na čemu Instagram od letos radi).

Tek kada na nivou tržišta prevaziđemo ove „dečije bolesti“, tek tada možemo govoriti o nekakvom rastu koji se ne meri samo novcem. Zato dragi čitaoci, bilo da ste team agency ili team client – želim vam da u novoj godini konačno regulišete ovaj deo svoje oglasne strategije.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?