Šta nam donosi novi Zakon o oglašavanju (i gde je tu digital)? - Netokracija.rs

Šta nam donosi novi Zakon o oglašavanju (i gde je tu digital)?

Velika sala Privredne komore Srbije ugostila je juče radni sastanak na kome su prisustvovali predstavnici vodećih marketinških agencija u Srbiji, ali i predstavnici medija - kako tradicionalnih, tako i onih digitalnih. Cilj sastanka bio je upoznavanje stručne javnosti sa reformama koje novi Zakon o oglašavanju donosi, a koji je usvojen početkom ove godine. Redakcija Netokracije sumira utiske sa zasedanja.

ads111

Nakon više od decenije Republika Srbija dobila je novi Zakon o oglašavanju koji je stupio na snagu 6. februara 2016. godine, a koji kreće sa primenom od 6. maja. Novi ZO dolazi nam nakon obimnijih reformi medijskih zakona, čime se bolje reguliše oglašavanje i nastup brendova u javnosti, kao i poruke koje se tim putem prenose.

Novi zakon predstavili su Vanda Kučera (I&F McCann Grupa) i Miloš Stojković (Advokatska kancelarija Živković-Samardžić) koji su započeli sastanak izjavivši da se na novi ZO čekalo nešto duže od 11 godina – poslednji put zakon je menjan 2005. godine. Iako po mišljenju mnogih novi zakon ne donosi mnogo novina (štaviše, pojedine odredbe predstavljaju pravi problem na tradicionalnim kanalima), Stojković pak kaže da je zakon sada usklađen sa mnogobrojnim regulativama Evropske unije, ali i da se nova legislativa prepliće sa nekoliko drugih zakona kojima se bliže određuje primena oglašavanja u Srbiji.

Novine u Zakonu o oglašavanju

  • Prepoznata samoregulativa i koregulacija
  • Dozvoljeno uporedno oglašavanje
  • Prikriveno oglašavanje i oznaka prepoznatljivosti
  • Posebna pravila o oglašavanju namenjena deci i maloletnicima
  • Internet oglašavanje
  • Oglašavanje u reemitovanim programima koji se prekrajaju da bi se ubacivale domaće reklame je zabranjeno
  • Oglašavanje alkohola je liberalizovano
  • Oglašavanje igara na sreću je ograničeno – kroz sadržinu
  • Uređeno je oglašavanje duvanskih i sličnih proizvoda (elektronske cigarete)
  • AVMS direktiva – kompletna primena prebačena iz ZEM u ZO

Epiteti su super, ali gde je pečat?

I dok se na prvi pogled čini da novi zakon u najvećoj meri uvodi nova pravila za oglašavanje alkohola, duvana i igara na sreću, ZO sada definiše i zabranu oglašavanju lica koja nemaju dozvolu nadležnog organa. U prevodu – želite da reklamirate svoju agenciju za nekretnine? Može, ali prvo pokažite sertifikat o položenom ispitu za agenta.

Zakon o oglašavanju sada bliže određuje i koje tačno radnje čine obmanu potrošača, pri čemu se primer neizbežnog Tonusa i ovoga puta našao u fokusu. „Svaka tvrdnja da proizvod ili usluga leče neku bolest, mora posedovati sertifikat ili biti potvrđena od strane nadležnih organa“, navodi Miloš. Sa druge strane, kada je uporedno oglašavanje u pitanju, ono je sada dozvoljeno ali u meri tako da se ne omalovažava drugi brend, dok je npr. isticanje tehničke specifikacije drugog proizvoda ili usluge dopušteno i ne predstavlja zloupotrebu zakona (setite se primera Mac vs. PC, emitovanje takvih reklama bilo bi dozvoljeno).

Native ne može bez oznake ‘sponzorisano’

Kada je kontekstualno oglašavanje u pitanju, novi ZO donosi nekoliko novina od kojih je ujedno i najveća označavanje takvog sadržaja oznakom „sponzorisano“, ili njegovo isticanje u odnosu na urednički sadržaj. Poznato je da ovo do sada nije bila naširoko ustaljena praksa u domaćim medijima i među pojedinim blogerima.

sp1
Nedavno istraživanje Blogometar 15. pokazalo je da više od polovine srpskih blogera ima potpuno neutralan stav prema sponzorisanom sadržaju.

Kao medij koji je usluge nativnog oglašavanja uveo još 2012. godine, u Netokraciji snažno podržavamo ovu odluku koja bi na kraju dana trebala da dovede do veće diverzifikacije sponzorisanog sadržaja i sadržaja koji dolazi od strane uredništva – na opšte zadovoljstvo publike koja zapravo nema ništa protiv takvog sadržaja. Štaviše, studije pokazuju da se on konzumira i za 2% više od onog iza kojeg stoji uredništvo.

Novi ZO dobar, ali pravila stižu iz Brisela

Kada je pak digitalno oglašavanje u pitanju, novi ZO uvodi nekoliko novina sa kojima ćemo se susresti već 6. maja. Izvršni direktor IAB Srbija, Aleksandar Petković, prokomentarisao je novi zakon i njegov uticaj na Internet oglašavanje:

Ako govorimo o interaktivnom oglašavanju predlog novog Zakona o oglašavanju daje dobru osnovu uz neophodnost uvezivanja sa drugim srodnim zakonima o zaštiti podataka i elektronskoj komunikaciji.

Ipak, Petković naglašava da pored jedne od glavnih novina da za Internet oglašavanje više neće biti potrebna deklaracija o oglasu, postoji dugi niz zahteva oko upravljanja i čuvanja ličnih podataka korisnika kojima će se prikazivati oglasi na Internetu. U pitanju je prilično restriktivan set propisa iz Brisela koji može ozbiljno da uzdrma tržište online oglašavanja, zaključuje on.

Ostavi komentar

  1. Dragan Volkov

    Dragan Volkov

    4. 10. 2018. u 15:39 Odgovori

    Pitanje:
    tumačenje člana 45 Zakona o oglašavanju. Ja sam klasični pružalac usluge informacionog društva i planiram da se bavim prenosom oglasnih poruka. Dakle klasični online oglasnik za male oglase građana. Gde se u stavu kaže: Када је преносилац огласне поруке пружалац услуге информационог
    друштва, у смислу закона којим се уређује електронска трговина, дужан је да
    током трајања оглашавања и 30 дана након престанка оглашавања обезбеди
    јасну идентификацију лица које се оглашава.
    Pitanje je koji su elementi ili podaci potrebni za jasnu indetifikaciju lica po tom članu i gde su regulisani u kom zakonu?
    Pritom korisnik usluga može da napiše netačne podatke u online formularu za prijavu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Karijere

Kako se zaposliti u kompaniji Facebook? Nenad Božidarević deli svoja iskustva

Nakon četiri godine na poziciji front-end inženjera, najpre sa Facebook, a potom i sa Instagram strane, Nenad Božidarević prelazi u Oculus, gde nakon godinu dana postaje menadžer, a za Netokraciju otkriva da li je Menlo Park zaista raj za domaće programere.