Šta nam donosi novi Zakon o oglašavanju (i gde je tu digital)? - Netokracija.rs

Šta nam donosi novi Zakon o oglašavanju (i gde je tu digital)?

Velika sala Privredne komore Srbije ugostila je juče radni sastanak na kome su prisustvovali predstavnici vodećih marketinških agencija u Srbiji, ali i predstavnici medija - kako tradicionalnih, tako i onih digitalnih. Cilj sastanka bio je upoznavanje stručne javnosti sa reformama koje novi Zakon o oglašavanju donosi, a koji je usvojen početkom ove godine. Redakcija Netokracije sumira utiske sa zasedanja.

ads111

Nakon više od decenije Republika Srbija dobila je novi Zakon o oglašavanju koji je stupio na snagu 6. februara 2016. godine, a koji kreće sa primenom od 6. maja. Novi ZO dolazi nam nakon obimnijih reformi medijskih zakona, čime se bolje reguliše oglašavanje i nastup brendova u javnosti, kao i poruke koje se tim putem prenose.

Novi zakon predstavili su Vanda Kučera (I&F McCann Grupa) i Miloš Stojković (Advokatska kancelarija Živković-Samardžić) koji su započeli sastanak izjavivši da se na novi ZO čekalo nešto duže od 11 godina – poslednji put zakon je menjan 2005. godine. Iako po mišljenju mnogih novi zakon ne donosi mnogo novina (štaviše, pojedine odredbe predstavljaju pravi problem na tradicionalnim kanalima), Stojković pak kaže da je zakon sada usklađen sa mnogobrojnim regulativama Evropske unije, ali i da se nova legislativa prepliće sa nekoliko drugih zakona kojima se bliže određuje primena oglašavanja u Srbiji.

Novine u Zakonu o oglašavanju

  • Prepoznata samoregulativa i koregulacija
  • Dozvoljeno uporedno oglašavanje
  • Prikriveno oglašavanje i oznaka prepoznatljivosti
  • Posebna pravila o oglašavanju namenjena deci i maloletnicima
  • Internet oglašavanje
  • Oglašavanje u reemitovanim programima koji se prekrajaju da bi se ubacivale domaće reklame je zabranjeno
  • Oglašavanje alkohola je liberalizovano
  • Oglašavanje igara na sreću je ograničeno – kroz sadržinu
  • Uređeno je oglašavanje duvanskih i sličnih proizvoda (elektronske cigarete)
  • AVMS direktiva – kompletna primena prebačena iz ZEM u ZO

Epiteti su super, ali gde je pečat?

I dok se na prvi pogled čini da novi zakon u najvećoj meri uvodi nova pravila za oglašavanje alkohola, duvana i igara na sreću, ZO sada definiše i zabranu oglašavanju lica koja nemaju dozvolu nadležnog organa. U prevodu – želite da reklamirate svoju agenciju za nekretnine? Može, ali prvo pokažite sertifikat o položenom ispitu za agenta.

Zakon o oglašavanju sada bliže određuje i koje tačno radnje čine obmanu potrošača, pri čemu se primer neizbežnog Tonusa i ovoga puta našao u fokusu. “Svaka tvrdnja da proizvod ili usluga leče neku bolest, mora posedovati sertifikat ili biti potvrđena od strane nadležnih organa”, navodi Miloš. Sa druge strane, kada je uporedno oglašavanje u pitanju, ono je sada dozvoljeno ali u meri tako da se ne omalovažava drugi brend, dok je npr. isticanje tehničke specifikacije drugog proizvoda ili usluge dopušteno i ne predstavlja zloupotrebu zakona (setite se primera Mac vs. PC, emitovanje takvih reklama bilo bi dozvoljeno).

Native ne može bez oznake ‘sponzorisano’

Kada je kontekstualno oglašavanje u pitanju, novi ZO donosi nekoliko novina od kojih je ujedno i najveća označavanje takvog sadržaja oznakom “sponzorisano”, ili njegovo isticanje u odnosu na urednički sadržaj. Poznato je da ovo do sada nije bila naširoko ustaljena praksa u domaćim medijima i među pojedinim blogerima.

sp1
Nedavno istraživanje Blogometar 15. pokazalo je da više od polovine srpskih blogera ima potpuno neutralan stav prema sponzorisanom sadržaju.

Kao medij koji je usluge nativnog oglašavanja uveo još 2012. godine, u Netokraciji snažno podržavamo ovu odluku koja bi na kraju dana trebala da dovede do veće diverzifikacije sponzorisanog sadržaja i sadržaja koji dolazi od strane uredništva – na opšte zadovoljstvo publike koja zapravo nema ništa protiv takvog sadržaja. Štaviše, studije pokazuju da se on konzumira i za 2% više od onog iza kojeg stoji uredništvo.

Novi ZO dobar, ali pravila stižu iz Brisela

Kada je pak digitalno oglašavanje u pitanju, novi ZO uvodi nekoliko novina sa kojima ćemo se susresti već 6. maja. Izvršni direktor IAB Srbija, Aleksandar Petković, prokomentarisao je novi zakon i njegov uticaj na Internet oglašavanje:

Ako govorimo o interaktivnom oglašavanju predlog novog Zakona o oglašavanju daje dobru osnovu uz neophodnost uvezivanja sa drugim srodnim zakonima o zaštiti podataka i elektronskoj komunikaciji.

Ipak, Petković naglašava da pored jedne od glavnih novina da za Internet oglašavanje više neće biti potrebna deklaracija o oglasu, postoji dugi niz zahteva oko upravljanja i čuvanja ličnih podataka korisnika kojima će se prikazivati oglasi na Internetu. U pitanju je prilično restriktivan set propisa iz Brisela koji može ozbiljno da uzdrma tržište online oglašavanja, zaključuje on.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Domaći Orgnostic akviziran od strane američkog jednoroga Culture Amp!

Culture Amp, vodeća svetska platforma za iskustvo zaposlenih, danas je objavila akviziciju domaćeg alata za HR analitiku, Orgnostic.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki ‘Cosmic Buildings’ podigao investiciju od $1,5 miliona i predstavio svoju održivu kuću u San Francisku

Startap Cosmic Buildings koji je osnovao Saša Jokić, podigao je pre-seed rundu investicije u iznosu od 1,5 miliona dolara koju predvodi domaći fond Fifth Quarter Ventures uz učešće Ciri Ventures, Navitas Capital, Climate Capital i vodećih 'angel' investitora.

Office Talks Podcast

Tech feminizam i Mudrinićev američki san

Nakon kraće pauze, 182. epizoda Office Talks podkasta bila je internog tipa: Mudrinić je s nama podelio utiske sa svoje 'američke turneje', a Anastasija je analizirala položaj žena u srpskoj tech industriji.

Propustili ste

Gaming

SGA izveštaj: Video igre kreirane u Srbiji za 2023. godinu prihodovale €175 miliona

Uprkos izazovima koje je donela 2023. godina, gejming industrija Srbije uspela je ne samo da očuva stabilnost, već i da poveća prihode i broj zaposlenih, pokazuje istraživanje Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA) koje je u saradnji sa Privrednom komorom Srbije predstavljeno javnosti.

Startapi i poslovanje

Srpski Collabwriting podigao €1,1 milion za AI implementaciju u poslovanje!

Nakon osvojenih €880.000 na prošlogodišnjoj 'How To Web' konferenciji, startap Sandre Iđoški i Ivana Ralića nastavlja da pridobija povrenje investitora.

Novost

Bitcoin Halving je počeo, zašto je on važan za ovu kriptovalutu i njene rudare?

Bitcoin Halving koji se dešava danas je redak događaj u mehanizmu Bitcoina, nakon kog obično uslede značajne promene kada je reč o ovoj kriptovaluti.

Intervju

Ko je zapravo lažna dr Emili Roberts o kojoj je izvestilo preko 50 domaćih medija?

Učesnica ovogodišnjeg Dana internet domena i njeno predavanje na temu 'Borba protiv uznemiravanja u deepfake eri' privukla je ogromnu medijsku pažnju i to s dobrim razlogom!

Office Talks Podcast

Biznis podcasti omladinu kvare?

U 186. epizodi podkasta govorili smo o sve većoj ekspanziji zapaljivog sadržaja o izgradnji biznisa, uspehu i brzom obogaćivanju. Sve to smo uporedili i analizirali sa realnim pričama o izgradnji preduzetništva u Srbiji i gde zapravo u ovom slučaju postoje kontradiktornosti.

Najava

Otvoren konkurs za StarTech grantove do $50.000

Konkurs je deo šireg projekta kompanije Philip Morris, ukupno vrednog osam miliona evra, koji sprovodi NALED uz podršku Vlade Srbije.