Šta nam donosi novi Zakon o oglašavanju (i gde je tu digital)? - Netokracija.rs

Šta nam donosi novi Zakon o oglašavanju (i gde je tu digital)?

Velika sala Privredne komore Srbije ugostila je juče radni sastanak na kome su prisustvovali predstavnici vodećih marketinških agencija u Srbiji, ali i predstavnici medija - kako tradicionalnih, tako i onih digitalnih. Cilj sastanka bio je upoznavanje stručne javnosti sa reformama koje novi Zakon o oglašavanju donosi, a koji je usvojen početkom ove godine. Redakcija Netokracije sumira utiske sa zasedanja.

ads111

Nakon više od decenije Republika Srbija dobila je novi Zakon o oglašavanju koji je stupio na snagu 6. februara 2016. godine, a koji kreće sa primenom od 6. maja. Novi ZO dolazi nam nakon obimnijih reformi medijskih zakona, čime se bolje reguliše oglašavanje i nastup brendova u javnosti, kao i poruke koje se tim putem prenose.

Novi zakon predstavili su Vanda Kučera (I&F McCann Grupa) i Miloš Stojković (Advokatska kancelarija Živković-Samardžić) koji su započeli sastanak izjavivši da se na novi ZO čekalo nešto duže od 11 godina – poslednji put zakon je menjan 2005. godine. Iako po mišljenju mnogih novi zakon ne donosi mnogo novina (štaviše, pojedine odredbe predstavljaju pravi problem na tradicionalnim kanalima), Stojković pak kaže da je zakon sada usklađen sa mnogobrojnim regulativama Evropske unije, ali i da se nova legislativa prepliće sa nekoliko drugih zakona kojima se bliže određuje primena oglašavanja u Srbiji.

Novine u Zakonu o oglašavanju

  • Prepoznata samoregulativa i koregulacija
  • Dozvoljeno uporedno oglašavanje
  • Prikriveno oglašavanje i oznaka prepoznatljivosti
  • Posebna pravila o oglašavanju namenjena deci i maloletnicima
  • Internet oglašavanje
  • Oglašavanje u reemitovanim programima koji se prekrajaju da bi se ubacivale domaće reklame je zabranjeno
  • Oglašavanje alkohola je liberalizovano
  • Oglašavanje igara na sreću je ograničeno – kroz sadržinu
  • Uređeno je oglašavanje duvanskih i sličnih proizvoda (elektronske cigarete)
  • AVMS direktiva – kompletna primena prebačena iz ZEM u ZO

Epiteti su super, ali gde je pečat?

I dok se na prvi pogled čini da novi zakon u najvećoj meri uvodi nova pravila za oglašavanje alkohola, duvana i igara na sreću, ZO sada definiše i zabranu oglašavanju lica koja nemaju dozvolu nadležnog organa. U prevodu – želite da reklamirate svoju agenciju za nekretnine? Može, ali prvo pokažite sertifikat o položenom ispitu za agenta.

Zakon o oglašavanju sada bliže određuje i koje tačno radnje čine obmanu potrošača, pri čemu se primer neizbežnog Tonusa i ovoga puta našao u fokusu. „Svaka tvrdnja da proizvod ili usluga leče neku bolest, mora posedovati sertifikat ili biti potvrđena od strane nadležnih organa“, navodi Miloš. Sa druge strane, kada je uporedno oglašavanje u pitanju, ono je sada dozvoljeno ali u meri tako da se ne omalovažava drugi brend, dok je npr. isticanje tehničke specifikacije drugog proizvoda ili usluge dopušteno i ne predstavlja zloupotrebu zakona (setite se primera Mac vs. PC, emitovanje takvih reklama bilo bi dozvoljeno).

Native ne može bez oznake ‘sponzorisano’

Kada je kontekstualno oglašavanje u pitanju, novi ZO donosi nekoliko novina od kojih je ujedno i najveća označavanje takvog sadržaja oznakom „sponzorisano“, ili njegovo isticanje u odnosu na urednički sadržaj. Poznato je da ovo do sada nije bila naširoko ustaljena praksa u domaćim medijima i među pojedinim blogerima.

sp1
Nedavno istraživanje Blogometar 15. pokazalo je da više od polovine srpskih blogera ima potpuno neutralan stav prema sponzorisanom sadržaju.

Kao medij koji je usluge nativnog oglašavanja uveo još 2012. godine, u Netokraciji snažno podržavamo ovu odluku koja bi na kraju dana trebala da dovede do veće diverzifikacije sponzorisanog sadržaja i sadržaja koji dolazi od strane uredništva – na opšte zadovoljstvo publike koja zapravo nema ništa protiv takvog sadržaja. Štaviše, studije pokazuju da se on konzumira i za 2% više od onog iza kojeg stoji uredništvo.

Novi ZO dobar, ali pravila stižu iz Brisela

Kada je pak digitalno oglašavanje u pitanju, novi ZO uvodi nekoliko novina sa kojima ćemo se susresti već 6. maja. Izvršni direktor IAB Srbija, Aleksandar Petković, prokomentarisao je novi zakon i njegov uticaj na Internet oglašavanje:

Ako govorimo o interaktivnom oglašavanju predlog novog Zakona o oglašavanju daje dobru osnovu uz neophodnost uvezivanja sa drugim srodnim zakonima o zaštiti podataka i elektronskoj komunikaciji.

Ipak, Petković naglašava da pored jedne od glavnih novina da za Internet oglašavanje više neće biti potrebna deklaracija o oglasu, postoji dugi niz zahteva oko upravljanja i čuvanja ličnih podataka korisnika kojima će se prikazivati oglasi na Internetu. U pitanju je prilično restriktivan set propisa iz Brisela koji može ozbiljno da uzdrma tržište online oglašavanja, zaključuje on.

Ostavi komentar

  1. Dragan Volkov

    Dragan Volkov

    4. 10. 2018. u 15:39 Odgovori

    Pitanje:
    tumačenje člana 45 Zakona o oglašavanju. Ja sam klasični pružalac usluge informacionog društva i planiram da se bavim prenosom oglasnih poruka. Dakle klasični online oglasnik za male oglase građana. Gde se u stavu kaže: Када је преносилац огласне поруке пружалац услуге информационог
    друштва, у смислу закона којим се уређује електронска трговина, дужан је да
    током трајања оглашавања и 30 дана након престанка оглашавања обезбеди
    јасну идентификацију лица које се оглашава.
    Pitanje je koji su elementi ili podaci potrebni za jasnu indetifikaciju lica po tom članu i gde su regulisani u kom zakonu?
    Pritom korisnik usluga može da napiše netačne podatke u online formularu za prijavu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.

Startapi i poslovanje

Domaći Teodesk omogućava interno praćenje poslovnih aktivnosti za 1.000 korisnika u Srbiji – od komunikacije do organizacije

I kompanije i mali timovi u digitalnoj industriji gotovo da ne mogu da funkcionišu bez kolaboracionih i menadžerskih aplikacija. U gomili tih softverskih rešenja, beogradski Teodesk u jednoj platformi nudi čitav niz alata koje zadovoljavaju različite poslovne potrebe jedne firme.

Karijere

Devojke, želite praksu u agenciji Namics? Prijavite se za programerski hakaton!

Takmičenje namenjeno svim ženama zainteresovanim za programiranje u organizaciji agencije Namics zakazano je za 14. decembar, a na njega se mogu prijaviti i učesnice koje nemaju profesionalno programersko iskustvo.

Kultura 2.0

Tekst koji treba da pročitate pre odlaska u Kinu

Sve je više ljudi koji me u poslednje vreme pitaju kako da se pripreme za (kratki) put u Kinu. Kapiram da me niko to ne bi pitao da pre dva meseca nisam pomislio da je baš sjajna ideja da odem kao novinar na Svetsko prvenstvo u košarci i provedem tri nedelje u nekoliko kineskih gradova.

Startapi i poslovanje

Najbrže rastuća evropska development agencija dolazi u Srbiju – i u startu zapošljava 20 developera

Q, zagrebačka development i dizajn agencija, na čuvenoj Deloitte Technology Fast 500 EMEA listi zauzela je 20. mesto, što je čini najbrže rastućom development agencijom u Evropi. Uskoro otvaraju i kancelariju u Srbiji, povodom toga razgovaramo sa njihovim osnivačem.

Kultura 2.0

Naš digitalni imunitet je narušen. Ko je kriv za to i kako ga izlečiti?

U okviru ovogodišnjeg Foruma Kreativna Evropa 2019, Desk Kreativna Evropa Srbija u saradnji sa Ministarstvom kulture i informisanja organizovao je panel diskusiju na temu 'Kritičko mišljenje i digitalni imunitet' koja je juče održana u Nordeus Habu.