Google Merchant u Srbiji: Koje benefite i poreske olakšice vam donosi

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Koje poreske olakšice i druge benefite možete ostvariti za vašu aplikaciju sada kada je Google Merchant dostupan u Srbiji?

U oktobru prošle godine kompanija Google je dodala Srbiju u spisak zemalja u kojima je podržan Google Merchant nalog. Ovim je omogućeno znatno lakše poslovanje developera koji sada iz Srbije mogu da monetizuju svoje aplikacije. Analizirali smo kako to sve izgleda u praksi i kako iskoristiti ove pogodnosti.

Podsetimo, otvaranje Google Merchant naloga posebno je važno zato što do sada nije bilo moguće naplaćivati igre i aplikacije iz Srbije, već su korisnici mogli da naprave nalog sa srpskom adresom samo za besplatne aplikacije.

To u praksi znači da developerski studiji iz naše zemlje nisu mogli da objave svoje komercijalne sadržaje na Google Play prodavnici, te nije bilo mesta za kupovinu aplikacija, a ni za tzv. in-app purcahses procese. Zapravo, jedini način monetizacije bio je kroz naplatu od reklama u okviru igara ili aplikacija.

Upravo zbog ovih ograničenja, mnogi domaći developeri dovijali su se na različite načine, a jedna od alternativa bila je i otvaranje firme u drugim zemljama iz kojih je bila moguća naplata putem Google Play prodavnice.

Međutim, otvaranjem Google Merchant naloga za Srbiju to se menja. Četiri meseca kasnije sa Pavlom Kutlešićem (menadžer, Deloitte Srbija) i Goranom Aleksićem (CEO Hora Games) razgovaramo o tome kako ova novina funkcioniše u praksi.

Kako developeri mogu da iskoriste poreske podsticaje?

“Iz strogo poslovne perspektive, dolazak Google Merchant naloga je na prvom mestu značajan iz razloga što znatno olakšava developerima da pristupe ogromnom tržištu koje pokriva Google Play prodavnicu, bez potrebe za složenim pravno-poslovnim kombinacijama koje su bile potrebne ranije – a koje su zahtevale izmeštanje IP-a u inostranstvo, bilo preko novoosnovane firme, bilo preko inostranih partnera”, započinje razgovor za Netokraciju Kutlešić.

On navodi i da je pored navedenog, praktična posledica dolaska ovog naloga i zadržavanje samog IP-a u Srbiji, što opet otvara razne zanimljive poreske mogućnosti.

Naime, naš sagovornik dodaje da je krajem 2018. godine Srbija uvela nove poreske podsticaje namenjene upravo developerima koji kreiraju i potom ostvaruju prihod od intelektualne svojine koja se nalazi u Srbiji. Pavle dodaje da sada kada developeri imaju i poslovni razlog da IP zadrže u Srbiji, ovi novi poreski podsticaji mogu da imaju maksimalan efekat na profitabilnost lokalnih developera, a posledično i na njihovu konkurentnost u svetu.

Međutim, dolazimo i do toga da se konkretno zapitamo kako developeri sada mogu da uštede putem GP prodavnice korišćenjem poreskih podsticaja? Pavle objašnjava:

Poreski podsticaji koji su na raspolaganju developerima se mogu podeliti u dve vrste: one koji se tiču razvoja IP-a i one koje se tiču plasiranja IP-a.

Podsticaj za razvoj IP-a (tzv. “R&D deduction” podsticaj) ostvaruje developer koji smanjuje svoju tekuću ili buduću poresku obavezu za porez na dobit pravnih lica i to kroz duplo poresko priznavanje troškova razvoja novog IP-a (bez obzira da li se zaista i dolazi do IP-a koji se i plasira na tržište).

Primera radi, ako jedan developer ima prihode 300, a rashode 100, u redovnim okolnostima bi se oporezovala razlika od 200, stopom od 15%, te je porez 30. U slučaju primene “R&D deduction” podsticaja, a pod pretpostavkom da se svi rashodi od 100 odnose na troškove razvoja novog IP-a (što nije neverovatno), ovi rashodi bi se računali duplo, te bi se oporezovala samo razlika od 100, te je porez 15.

Odatle, dodaje on, dolazimo do zaključka da i ukoliko developer u datom periodu ne ostvaruje prihode, duplo priznavanje rashoda suštinski dovodi do većeg iznosa tzv. prenetih poreskih gubitaka, koji se mogu iskoristiti za umanjenje poreske obaveze za porez na dobit pravnih lica u budućim periodima. Pavle dodaje:

Sa druge strane, podsticaji koji se dobijaju plasiranjem IP-a (IP Box posticaj) ostvaruje developer koji od oporezivanja porezom na dobit pravnih lica može osloboditi čak do 80% prihoda koje ubira od IP-a (od licenciranja i od “in app purchases”). Ovim se smanjuje tzv. efektivna stopa poreza na dobit pravnih lica čak do 3% (podsećam da je tzv. nominalna stopa 15%).

Činjenica je ipak da iako se poreska stopa neće u svim slučajevima smanjiti baš do 3%, svaki procentni poen manje od 15% dovodi do direktne uštede za developera.

Zaključivši svoje izlaganje, Pavle smatra da će stvari kao što je dolazak Google Merchant-a samo pozitivno uticati na budućnost srpske gejming industrije, za koju smatra da je vrlo svetla i sa zadovoljstvom će pratiti njen dalji uspon. Uz to, kako nam je otkrio, ima nadu da će i neki naš development studio imati efekat na evropsko i globalno tržište poput onog koji je imao CD Projekt sa svojim izvrsnim igrama, a koje su dovele do najvećeg ikad rasta vrednosti akcija na Stoxx Europe 600 Index-u.

Cilj je da veći broj ljudi samostalno napravi i objavi igru/aplikaciju na Google Play prodavnici

Goran Aleksić, suosnivač i direktor studija Hora Games, prokomentarisao je dostupnosti pomenutog naloga u Srbiji iz ugla nekoga ko radi u gaming industiji kreirajući igre upravo za Android operativne sisteme. Međutim, on nam otkriva da ovaj studio i dalje koristi Merchant nalog registrovan u Irskoj, dodavši to da je ova opcija bila dostupna u Srbiji kada je studio počinjao sa radom, uštedeli bi dosta energije, vremena i novca:

Ipak, verujem da će u mnogim slučajevima njegova dostupnost uticati na budućnost samih kompanija, najviše će to osetiti pojedinci ili mali timovi koji tek počinju (kao što smo mi). Do nedavno da biste isplaćivali vašu zaradu sa Google Play-a morali ste da otvorite firmu u inostranstvu ili da radite sa inostranim izdavačem koji već ima svoj nalog i koji će vam uzeti dobar deo zarade (što u nekim slučajevima i nije toliko loše, jer pored toga oni donose i gomilu drugih benefita).

Mi lično smo sa otvaranjem firme u inostranstvu upali u zamku i trenutno imamo problem da ni jedan euro sa našeg Google play naloga ne možemo da isplatimo, i ako uredno poslujemo skoro godinu dana.

Jedan od problema u tom slučaju, objašnajva nam Goran, jeste to što Google Merchant account zahteva da korisnik ima IBAN za isplatu u državi gde je i registrovana firma, što i nema previše smisla. Aleksić takođe dodaje jednu zanimljivost, a to je da se njegov tim, između ostalog, bavi i kripto valutama (o čemu su napravili video igru) i da im trenutno u Irskoj trenutno nije jednostavno da otvore račun u banci – iako ta država podržava kripto projekte, banke se drže podalje od njih.

Privodeći ovu analizu kraju, Goran veruje da će se u narednom periodu veći broj ljudi odlučiti da sami izdaju video igru ili aplikaciju umesto da to rade preko partnera/izdavača iz inostranstva. Njegovo mišljenje je da će sve to dovesti do toga da se ljudi bolje upoznaju sa time kako ceo ekosistem funkcioniše, ali i do većeg broja uspešnih samostalnih kompanija kao što su Nordeus, Two Desperados i Peaksel.

“Otvaranjem Google Merchant-a za srpsko tržište svakako smo jedan korak bliži ideji gde pojedinac može sam da napravi aplikaciju ili mobilnu igru, objavi je na najvećem mobilnom marketu i krene da generiše novac bez mnogo birokratskih prepreka”, zaključio je na kraju Goran.


Ostavi komentar

  1. D

    D

    15. 6. 2020. u 15:18 Odgovori

    U slučaju plaćanja Google developer’s fee kao i u slučaju plaćanja Apple developer’s fee, da li je potrebno, u slučaju da to radi d.o.o., da li se plaća porez po odbitku?

  2. Brx

    Brx

    21. 12. 2021. u 11:41 Odgovori

    Pozdrav,
    Kažite mi da li je moguće da se naplata korišćenja aplikacije, odnosno “licenca” vremenski limitira? Na primer da se 12h korišćenja aplikacije naplati 50din, 1 dan (24h) 100din, nedelju dana 500din, i td.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Dejan Milošević: Istraživanje i rad na sebi sastavni su deo karijere svakog uspešnog developera

Prethodnih 20 godina Dejan Milošević radi u IT industriji, gde je imao priliku da se susretne sa različitim programskim jezicima i stručnim pozicijama. Sada je član kompanije HTEC, a on nam je otkrio kako je izgledala njegova karijera na 'tech' sceni i šta tačno podrazumeva pozicija Tech Excellence Specialist na kojoj trenutno radi.

Gaming

Gejming u 2022. godini: PC, konzole ili mobilni telefoni – pitanje je sad?

Gejming je iz godine u godinu sve popularniji deo pop kulture širom sveta. Izrada video igara novijih generacija dostigla je jedan sasvim novi nivo, pa se danas više nego ikada pre postavlja pitanja da li su primat u ovom svetu uzeli PC mašine ili gejming konzole.

Karijere

Kako je Miljan od pozicije praktikanta došao do posla softver inženjera u Microsoft razvojnom centru

Microsoft i ove godine organizuje plaćenu studentsku praksu u svom razvojnom centru, a svi zainteresovani studenti mogu da se prijave do 7. avgusta.

Propustili ste

Gaming

Playstudios sa fondom od $10 miliona i osnivanjem novog blockchain tima ulazi u web3

Kompanija Playstudios, kreator revolucionarne platforme lojalnosti 'playAWARDS' i brojnih nagrađivanih mobilnih igara, juče je najavila pokretanje novog blokchain departmana pod nazivom 'playBLOCKS'.

Karijere

HelloWorld i ove godine ispituje ‘Puls srpske IT zajednice’: IT-jevci, popunite anketu i podržite istraživanje

Sajt za zapošljavanje IT kadrova HelloWorld.rs i međunarodna istraživačka agencija MASMI trenutno sprovode istraživanje o iskustvima na poslu u IT sektoru.

Novost

Solana blockchain je najnovija žrtva hakerskog napada – šta ovo znači za budućnost crypto tržišta?

Čelnici kompanije navode da su nepoznati napadači do sada opljačkali oko 8.000 crypto novčanika, a da korisnici broje štetu od 8 miliona dolara.

Office Talks Podcast

$60 miliona investicije za razvoj web3 alata

Gosti 104. epizode Netokracijinog Office Talks podcasta bili su Miljan Tekić (COO) i Nebojša Urošević (suosnivač) iz kompanije Tenderly. Sa njima smo imali priliku da razgovaramo o trenutnom razvoju kompanije, širenju tima i investiciji, uz osvrt na sadašnju situaciju u globalnoj web3 industriji.

Novost

Google odlaže ukidanje ‘third party’ kolačića do 2024. godine – šta to znači za oglašivače?

Kako se domaće kompanije i marketinške agencije prilagođavaju najavljenim promenama i da li će biti spremne kada do njih dođe?

Karijere

Kako je Miljan od pozicije praktikanta došao do posla softver inženjera u Microsoft razvojnom centru

Microsoft i ove godine organizuje plaćenu studentsku praksu u svom razvojnom centru, a svi zainteresovani studenti mogu da se prijave do 7. avgusta.