Studio Peaksel iz Niša ima milione korisnika, a njihov kvalitet prepoznao je i Google

Igre niškog gaming studija Peaksel preuzete su više od 300 miliona puta, a njihov kvalitet prepoznao je i Google

Niški gejming studio Peaksel može se pohvaliti sa čak 330 miliona preuzimanja svojih igara sa poznatih prodavnica kao što su App Store i Google Play. Ovo je njihova priča.

Svaki gejming studio je priča za sebe i svaki od njih, svesno ili nesvesno, za cilj ima da podigne lestvicu zvanu game development u našoj zemlji. U proteklih godinu, dve imali smo priliku da razgovaramo sa ljudima koji sa strašću vode svoje timove kroz svet razvoja igara – i taj trend nastavljamo i sada.

Pored akvizicija koje su obeležile prethodnu godinu, bili smo svedoci i one najbitnije stvari koje jednu industriju podižu i razvijaju, a to je sve veći broj studija i firmi koje od Srbije prave sve značajniji hub za industriju video igara. Tom širokom spisku pripada i niška kompanija Peaksel na čelu sa osnivačem Markom Petkovićem sa kojim smo imali priliku da razgovaramo.

Marko je za Netokraciju govorio o tome kako danas izgleda raditi na igrama koje broje milione preuzimanja i kako uopšte održati toliki broj korisnika. Sa druge strane, upoznao nas je i sa najranijim počecima Peaksela, kao i o tome u kom smeru njegov tim razmišlja kada je reč o unapređenju poslovanja i realizaciji zacrtanih ciljeva.

50 ljudi radi na razvoju igara za milione korisnika

Vrativši se par godina unazad, Petković nam otkriva da je Peaksel sa radom počeo još 2012. godine ali kao e-commerce sajt koji nije u potpunosti zaživeo s obzirom na to da su njegovi osnivači naišli na veće prepreke prilikom prodaje robe na tržište SAD-a. Marko kaže da su u tom momentu pred njim bile dve odluke – da se nastavi sa početnim biznisom i ulože svi resursi i finansije ili da se proba nešto sasvim drugačije.

Izabravši drugu opciju i promenivši sam plan, Marko i njegove kolege ušli su u proces razvoja aplikacija, a nekoliko godina nakon toga okrenuli su se razvoju igara za mobilne platforme – što će se kasnije ispostaviti kao prava odluka. Ovaj studio iz Niša, brzo je prerastao u kompaniju sa 50 zaposlenih, na šta je Petković posebno ponosan:

Trenutno, Peaksel čini Development, Publishing i Management tim. U Development-u su neke od pozicija poput developera, UX, „sound“ i game dizajnera, 2D „artista“ i 3D „artista“.

Kada je reč o Publishing timu, njega čine Data Analyst, UA Manager, Creative dizajner i QA. Menadžment tim je sačinjen od menadžera zaduženih za Development i Publishing timove, a u okviru kojeg se nalaze i CEO, CFO, CTO i HR (ljudski resursi). Na sve to bih dodao i još jednu ekipu od petoro ljudi za logistiku i održavanje.

Na početku, ovaj studio bio je zadužen za razvoj tehnički jednostavnijih igara koje su činile igre za mlađu publiku, kao što su dress up, talking pets, virtual pets, matematičke igre, i slično. Ipak, poslednjih godina, Peaksel postepeno ulazu u svet žanrova za stariju i platežno sposobnu publiku kreirajući tako kvizove i umetničke aplikacije.

Međutim, po čemu se, recimo, umetničke aplikacije razlikuju od ostalih? Petković odgovara da u Peakselu junior timovi dobijaju jednostavnije projekte, tako da imaju naslove svih veličina, kako igara tako i aplikacija:

To je tehnički bio relativno jednostavan zadatak, a u „Content“ timu smo imali puno zaljubljenika u umetnost, pa je to bila njihova ideja i puno su uživali u istraživanju i prikupljanju slika za bazu. Umetničke aplikacije su jedne od retkih koje se plaćaju (sve ostalo nam je besplatno) i nisu previše popularne, ali su „evergreen“ i isti tempo prodaje drže već godinama.

Aplikacije iz te serije u suštini nude sve slike određenog umetnika u visokoj rezoluciji, što je veoma važno ako želite da zumirate sliku i analizirate detalje, tako da su mnogi kupci nastavnici likovnog u školama ili profesori na fakultetima umetnosti.

Editors choice na Google Play prodavnici kao veliko priznanje za srpski studio

Za osam godina koliko Peaksel postoji kao gaming studio, zabeležili su preko 330 miliona preuzimanja sa svih prodavnica zajedno. Samo prošle godine bilo je 68,5 miliona novih korisnika, što je veliki porast u odnosu na prethodnu godinu.

Štaviše, ovde nije reč samo o kvantitetu igara već i o njihovom kvalitetu – u šta studio dosta ulaže a što se, sa druge strane, vraća u vidu pozitivnog feedback-a korisnika na one proizvode koji se često preuzimaju i koriste. Zbog velikog broja korisnika, Marko ističe da tim redovno prati komentare, kao i  variranja prosečnih ocena na prodavnicama i izmene na svojim proizvodima vrše u skladu sa tim.

Prema rečima našeg sagovornika, milioni preuzimanja, sa sobom povlače i niz obaveza, kao što je rad na održavanju igara. Međutim, Marko dodaje da je jedino održivo rešenje zapravo prioritizacija, kao i da se popularni projekti održavaju najviše, dok se oni najslabiji povlače iz ponude trajno.

Iako raspolaže žanrovima igara čije slične verzije takođe možemo pronaći na App Store i Google Play prodavnicima, Peaksel se može pohvaliti bogatim portfolijom, u okviru kojeg se nalaze popularne igre kao što je trudna mačka, zatim iz serije casual igara to su crvene rukavice i zmijica, iz logic puzzle žanra za sada 100 Doors koja je od nedavno Editors choice na Google Play prodavnici.

Deo tog uspeha, svakako, pripada i marketingu, a Marko dodaje da čak dve trećina troškova idu na budžet za plaćeni marketing, a tek trećina na plate i prateće troškove.

Ipak, uprkos tome, Peaksel do sada nije uzimao investiciju kao i da nema planove da to radi:

Naš biznis model je 100% „freemium“, što znači da su igre i aplikacije besplatne za preuzimanje i korišćenje, ali nude mogućnost kupovine određenih stvari unutar njih. Tu je i zarada od reklama koje dobijaju korisnici koji ne plaćaju, pa te dve cifre u zbiru čine našu dobit. Po jednom korisniku u proseku, to je skoro ništa, ali na 5 miliona instalacija i više, uglavnom se možemo nadati profitu.

Video igra 100 Doors (više od 3,5 miliona preuzimanja) nedavno je bila istaknuta na popularnoj Google Play prodavnici u sekciji „Editors choice“, što je bila velika čast ali i uspeh za studio iz Srbije.

Novi poslovni objekat i nova igra sledeći veliki planovi

U nastavku razgovora dotakli smo se i teme trenutnog stanja na tržištu Srbije kada je reč o razvoju igara koje iz godine u godinu postaje sve konkurentnije. Naš sagovornik kaže da što se gaming firmi u Srbiji i ex-Yu regionu tiče, ne postoje direktni konkurenti.

Prema njegovim rečima, preklapanje žanrova sa drugim studijima svakako postoji, ali vrlo malog i nebitnog, tako da je velika većina firmi otvorena zapravo za razmenu znanja. Petković napominje da se ta razmena efektivno dešava, ili kroz događaje koje uglavnom organizuje SGA (Serbian Games Association) ili kroz direktnu razmenu znanja između dve firme:

Mi smo konkretno tu razmenu znanja radili sa kompanijama MadHead i Two Desperados (pozdrav za njih!). Niko nije u fazonu „da komšiji crkne krava“, svi smo zapravo voljni da zajedno napravimo sjajnu stvar i tržište Srbije u gejmingu učinimo snažnijim i konkurentnijim. Kada je reč o stranim firmama u državi, oni donose svoja znanja i edukuju domaći kadar, što je definitivno plus za ovdašnju gaming scenu.

Pre nego što smo završili razgovor, Petković nam je otkrio i nekoliko važnih planova na različitim poljima koji očekuju pomenuti studio u periodu koji je pred nama. On nam otkriva da se na proleće sprema izgradnja novog poslovnog objekta, a što se proširenja tima tiče, ovaj proces u Peakselu uvek teče umereno i prema potrebi, pa se zapošljavanje novih članova može očekivati i ove godine, uz realizaciju i ostalih planova:

U najvećoj meri resurse ulažemo u razvoj više novih naslova. Imamo jednu „match 3“ igru u pripremi, jednu „logic puzzle“ igru kao i nastavak na priču 100 Doors, zatim par manjih naslova na teme Sudoku, „Find the difference“ i drugo.

„Na sve to treba dodati i ostale ideje koje imamo i koje projektujemo da uspešno prođu evaluaciju u smislu komercijalnog potencijala. Sve u svemu mnogo posla, ali imamo sve što nam treba i ostaje samo da radimo i držimo palčeve da nam se svi ciljevi i planovi ostvare“, zaključio je Marko na kraju.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

E-commerce

Zanateria je nova ‘online’ robna kuća iz Srbije koja okuplja preko 180 zanatlija, malih proizvođača i njihovih unikatnih proizvoda

Domaća scena izrade zanatskih proizvoda je u ekspanziji, pa je sve više manjih proizvođača koji traže svoje mesto na 'online' i 'offline' tržištu. U tome im može pomoći Zanateria - nova Internet robna kuća, čiji su osnivači za Netokraciju podelili svoju poslovnu priču.

Kultura 2.0

Lako je isključiti Slack i mail, ali kako se gase misli o poslu?

Ako ovaj tekst čitate posle radnog vremena, koliko puta ste pogledali na mail, pomislili na svoj posao ili zadatak koji morate da završite sutra? Ni statistika, a bogami ni praksa vam ne idu u prilog, pa ste verovatno to učinili barem jednom, a u nastavku ćete otkrićete kako (i zašto) bi to trebalo smanjiti na minimum.

Propustili ste

Kultura 2.0

Teško je zaobići Netflix u Srbiji kada su TV okupirali rijaliti i politika

'Streaming' servisa je sve više, pa se zato pitam da li će se tradicionalna televizija svesti na sportske prenose, politiku i rijaliti programe ili će i dalje imati šta da ponudi?

Kultura 2.0

Uputstvo za primenu Testa samostalnosti konačno je objavljeno

Uputstvo za tumačenje kriterijuma Testa samostalnosti pomoći će paušalnim preduzetnicima i poreskim inspektorima da pravilno protumače devet kriterijuma koji određuju da li su ovi preduzetnici u svom poslovanju nezavisni u odnosu na svog nalogodavca ili ne.

Tehnologija

Plaćanje QR kodovima uveliko dolazi u Srbiju – koje prednosti donosi i šta treba da znamo o tome?

Uskoro bi u prodavnicama širom zemlje trebao da bude integrisan sistem instant plaćanja, odnosno instrukcija - NBS IPS QR kod. Mi smo analizirali šta to znači za korisnike i trgovce i koje benefite donosi.

Kultura 2.0

Lako je isključiti Slack i mail, ali kako se gase misli o poslu?

Ako ovaj tekst čitate posle radnog vremena, koliko puta ste pogledali na mail, pomislili na svoj posao ili zadatak koji morate da završite sutra? Ni statistika, a bogami ni praksa vam ne idu u prilog, pa ste verovatno to učinili barem jednom, a u nastavku ćete otkrićete kako (i zašto) bi to trebalo smanjiti na minimum.

Mobilno

Da li ste i dalje spremni da za telefon platite 1.000 evra – kada sličan možete naći za duplo manje novca?

Pre nekoliko meseci, svoj telefon star pet godina, zamenio sam novim, prošlogodišnjim modelom. I dok sam tražio adekvatnu zamenu, prvi put sam se zapitao ima li uopšte razlike između današnjih 'flagship' uređaja i da li nas velike kompanije danas više privlače primamljivim reklamama nego inovacijama koje su nam zaista potrebne.

Kultura 2.0

4 poslovne lekcije koje sam naučio iz druge sezone Narcos Mexico

Oni su trgovci narkoticima, nemaju visoko obrazovanje i fensi MBA programe u svojim CV-jevima. Prodaju 'bijelo' za život, odrasli su na ulicama, nemaju stvarni dodir sa poslovnim svijetom i njegovim trendovim. Ili to samo tako izgleda?