Kako u Srbiji objaviti video igru na Google Play i AppStore - korak po korak

Kako objaviti video igru ili aplikaciju na Google Play i AppStore – korak po korak

Imate ideju za video igru na pametnim telefonima, razradili ste biznis plan, krenuli u razvoj, došli do finalne verzije i sledeći korak je plasiranje proizvoda na AppStore i Google Play. U nastavku vam objašnjavamo kako da prevaziđete poslednji izazov i uspešno lansirate svoju igru ili aplikaciju u 'svet'.

Dve najpoznatnije i najveće prodavnice za mobilne platforme, AppStore i Google Play, baza su za preko pet miliona različitih aplikacija i igara koje se konstantno nadopunjuju. Budući da je danas gotovo nezamislivo da koristite pametni telefon, a da ne preuzmete bar nekoliko aplikacija koje olakšavaju obavljanje svakodnevnih zadataka ili služe za razonodu, ta baza se konstantno širi.

Međutim, podeliti tu aplikaciju ili igricu sa svetom posredstvom tih online prodavnica za kreatore nije naivan proces, iako na prvi pogled može tako delovati.

Da zavirimo ispod haube procesa objavljivanja jedne video igre pomogao nam je Nemanja Divjak, programer iz gaming studija Tummy Games, koji objašnjava način na koji vašu aplikaciju možete plasirati velikom broj korisnika širom sveta.

Kako teče proces postavljanja aplikacije/igre na online prodavnice?

Pre nego što započnete sa postavljanjam aplikacije na AppStore ili Google Play važno je da pojednostavite taj proces, započinje razgovor naš sagovornik. Koraci su, kaže, sledeći:

Najpre je potrebno kreirati developer naloge na ovim prodavnicama – za Google Play prodavnicu potrebno je izdvojiti 25 dolara jednokratno, dok developer nalog za AppStore vredi 99 dolara godišnje. Nalog koji kreirate može biti na lično ime ili na ime firme, a ukoliko je na kompaniju potrebno je ispuniti nešto više osnovnih koraka kako biste otvorili nalog.

Sledeći korak je da za igricu ili aplikaciju definišete ime i „unique bundle IDI“ u prvom koraku. Što se tiče „bundle IDI“-ja on se uglavnom kreira suprotno u odnosu na Internet adrese (com.tummygames.imeigre).

Kada napravite finalnu verziju igre, dodaje naš sagovornik, potrebno je upload-ovati u prodavnicu APK fajl koji se generiše direktno iz Android studia ili engine-a u kome ste pravili igru. Sa druge strane, dodaje on, za iOS igra se mora kreirati kroz XCODE i kroz njega objaviti. Pored toga, postoji i opcija da se koriste za ovaj korak koriste cloud build-ovi.

Kada je igra objavljena, pred kreatorima su sledeće stavke, objašnjava dalje Nemanja:

Potrebno je pripremiti „screenshoot“-ove za tri različite rezolucije, ikonice i par grafika koje će predstavljati vašu igru u prodavnici. Nakon toga sledi podešavanje kategorije aplikacije, podešavanje tipa RATING igre u zavisnosti od toga da li je igra za decu ili starije i kakav je sadržaj u njoj, te pripremiti opis igre, prihvatiti set uslova i pravila, odabrati da li je igra besplatna ili koja je cena igre i odabir zemalja u kojima želimo da igra bude dostupna.

Na kraju nas čeka još samo klik na „Submit“ i počinje proces odobravanja.

Razlika između Google Play i AppStore postoji – i treba biti oprezan

Kako bi se svi ovi koraci ispunili potrebno je na vreme pripremiti sve potrebne materijale koji prate samu objavu igre (ikonice, ime igre i njen opis, tagovi za igru, određenje kategorije, screenshoot-ovi za telefon, tablete i druge uređaje, uglavnom u tri rezolucije), a poželjno je pripremiti promo video i prevode, ukoliko se igra ili aplikacija lansira u više zemalja.

Ukoliko ispoštujete sve navedene korake, do određenih komplikacija ili prepreka ne bi trebalo da dođe, objašnjava naš sagovornik i dodaje:

Problem jedino može predstavljati Google Play koji u ovom momentu nema podršku za Google Merchant IN APP prodaju za Srbiju, ali čini se da je to na putu da postane zvanično odobreno i za našu zemlju.

Međutim, ono što treba imati na umu jeste razlika između Google Play i AppStore prodavnica, s obzirom da su namenjena za dva potpuno različita operativna sistema:

Google se plaća jednom, a Apple na godišnjem nivou. Bitno je navesti i da će igra objavljena na Google prodavnici biti dostupna za par minuta, dok svaka igra na Apple Store-u mora da prođe proces verifikacije koji može trajati i tri do četiri dana.

Osim toga obe prodavnice nude skoro identično iskustvo, bilo da je reč o pozicioniranju igara na osnovu rejtinga na listi, generisanju komentara i slično.

‘Za uspeh igre presudno da developeri budu fokusirani na potrebe korisnika – i zato pazite na reakcije’

Za svaku igru ili aplikaciju nakon zvaničnog objavljivanja na neku od prodavnica kreator dobija uvid u statistiku i praćenje metrike, za šta iz Tummy Games-a koriste Facebook Analytics i Game Analytics, s obzirom na to da se kroz njih vidi kompletno ponašanje korisnika u igrama.

Kada je, sa druge strane, reč o komentarima i ocenama, Nemanja dodaje da App Annie alat radi odličan posao agregacijom svih igara, te je moguće napraviti brzo poređenje. A to je, kaže, jedna od ključnih stvari jer je za uspeh igre presudno da developeri budu fokusirani na potrebe korisnika:

Većina developera pravi igre kako oni misle da igre treba da izgledaju i kakva „game“ mehanika treba da bude, a problem bude u tome što je retencija u igri izuzetno loša i šansa za uspeh mala. Bitno je da se slušaju korisnici da se zapiše njihova reakcija, a zatim i implementiraju stvari na osnovu broja zahteva tj. da se odredi prioritet sta treba dodati u igru.

Na samom kraju, svima koji žele da se upuste u priču razvoja i kreiranja igara, naš sagovornik daje konkretn savet – ne treba čekati da igra bude savršena. „Testirajte je nakon desetog dana razvoja, verujte u svoju ideju i radite na tome da što pre dosegnete minimal viable prototype za vaš proizvod“, zaključuje on i kaže da najveći izazov tek sledi, a to je naplata – o čemu ćemo se detaljnije baviti u narednom tekstu.

Ovo je prvi tekst u novom How To serijalu Netokracije u kojem kroz različite tekstove predstavljamo edukativne vodiče na različite teme.

Ostavi komentar

  1. Ana

    Ana

    9. 9. 2019. u 21:37 Odgovori

    Na koji način se vrši plaćanje skidanja aplikacija? Do određenog broja je besplatno, a zatim se naplaćuje nakon određene granice? Kako to zapravo ide i koja je cena kod Google-a, a koja kod Apple-a? Hvala!

  2. Nemanja Divjak

    Nemanja Divjak

    10. 9. 2019. u 10:39 Odgovori

    Pozdrav Ana,
    sto se tice placanja za aplikacije nejga nema u koliko aplikacija koju skidate nije imala konkretno definisanu cenu. Aplikacije mogu biti besplate ili premium (placene).
    Ni Apple ni Google ne limitiraju koliko aplikacija mozete skinuti, limit je samo memorija na vasem uredjaju.
    Ako zelite da kupite neku aplikaciju ili da kupite IN App proizvod (primera dijamante u igrici) onda mozete povezati kreditnu karticu sa vasim nalogom i na taj nacin mozete platiti.
    Sto se tice googla oni podrzavaju Srbiju, a kad je u pitanju Apple, vecina nas ima nalog na Hrvatsku gde smo na taj nacin uspeli da dobijemo pravo da paltimo, jer Apple jos uve nema zvanicnu prodavnicu u Srbiji

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

Kultura 2.0

Serbia Business Run nastavlja sa aktivnim tim bildingom u kojem zbližava kolege – ovaj put kroz ‘online’ trku

Peto izdanje Serbia Business Run, serije poslovnih trka i najveći sportsko-kompanijski događaj u Srbiji, održaće se u septembru 2020. godine - ovoga puta 'online'. Kako izgleda trka u ovom potpuno drugačijem formatu, otkriva nam direktor ove organizacije.

Društvene mreže

Ima li oglašavanja van Facebook platformi?

Možda ste primetili kako pojedini brendovi nisu bili prisutni na vašem Instagram i Facebook feedu tokom jula. To me je navelo na razmišljanje, a šta da se sutra probudimo i da Facebook i Instagram ne postoje, šta onda?

Office Talks Podcast

Kako je KK Crvena Zvezda osvojila Evropu najboljom marketing strategijom

Košarkaška Evroliga nije se zasnivala samo na utakmicama u sportskim halama, već i na jednom sasvim drugačijem terenu - u pitanju je digitalni marketing u sportu.

Gaming

Šest godina od Astroids igre i srpski studio Superverse osvaja Steam sa novim naslovom!

Pre šest godina studio Superverse Industries, tada još pod nazivom Industry Entertainment, predstavio je svoju novu igru - Astroids, koja je kasnije postala Superverse, a sa kojom je ovaj game development studio iz Srbije zabeležio uspeh. Mi smo sa osnivačima razgovarali kako je izgledao put od prvog naslova 2002. godine pa sve do jedne uspešne igre na platformi Steam.

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.