Kako u Srbiji objaviti video igru na Google Play i AppStore - korak po korak

Kako objaviti video igru ili aplikaciju na Google Play i AppStore – korak po korak

Imate ideju za video igru na pametnim telefonima, razradili ste biznis plan, krenuli u razvoj, došli do finalne verzije i sledeći korak je plasiranje proizvoda na AppStore i Google Play. U nastavku vam objašnjavamo kako da prevaziđete poslednji izazov i uspešno lansirate svoju igru ili aplikaciju u 'svet'.

Dve najpoznatnije i najveće prodavnice za mobilne platforme, AppStore i Google Play, baza su za preko pet miliona različitih aplikacija i igara koje se konstantno nadopunjuju. Budući da je danas gotovo nezamislivo da koristite pametni telefon, a da ne preuzmete bar nekoliko aplikacija koje olakšavaju obavljanje svakodnevnih zadataka ili služe za razonodu, ta baza se konstantno širi.

Međutim, podeliti tu aplikaciju ili igricu sa svetom posredstvom tih online prodavnica za kreatore nije naivan proces, iako na prvi pogled može tako delovati.

Da zavirimo ispod haube procesa objavljivanja jedne video igre pomogao nam je Nemanja Divjak, programer iz gaming studija Tummy Games, koji objašnjava način na koji vašu aplikaciju možete plasirati velikom broj korisnika širom sveta.

Kako teče proces postavljanja aplikacije/igre na online prodavnice?

Pre nego što započnete sa postavljanjam aplikacije na AppStore ili Google Play važno je da pojednostavite taj proces, započinje razgovor naš sagovornik. Koraci su, kaže, sledeći:

Najpre je potrebno kreirati developer naloge na ovim prodavnicama – za Google Play prodavnicu potrebno je izdvojiti 25 dolara jednokratno, dok developer nalog za AppStore vredi 99 dolara godišnje. Nalog koji kreirate može biti na lično ime ili na ime firme, a ukoliko je na kompaniju potrebno je ispuniti nešto više osnovnih koraka kako biste otvorili nalog.

Sledeći korak je da za igricu ili aplikaciju definišete ime i „unique bundle IDI“ u prvom koraku. Što se tiče „bundle IDI“-ja on se uglavnom kreira suprotno u odnosu na Internet adrese (com.tummygames.imeigre).

Kada napravite finalnu verziju igre, dodaje naš sagovornik, potrebno je upload-ovati u prodavnicu APK fajl koji se generiše direktno iz Android studia ili engine-a u kome ste pravili igru. Sa druge strane, dodaje on, za iOS igra se mora kreirati kroz XCODE i kroz njega objaviti. Pored toga, postoji i opcija da se koriste za ovaj korak koriste cloud build-ovi.

Kada je igra objavljena, pred kreatorima su sledeće stavke, objašnjava dalje Nemanja:

Potrebno je pripremiti „screenshoot“-ove za tri različite rezolucije, ikonice i par grafika koje će predstavljati vašu igru u prodavnici. Nakon toga sledi podešavanje kategorije aplikacije, podešavanje tipa RATING igre u zavisnosti od toga da li je igra za decu ili starije i kakav je sadržaj u njoj, te pripremiti opis igre, prihvatiti set uslova i pravila, odabrati da li je igra besplatna ili koja je cena igre i odabir zemalja u kojima želimo da igra bude dostupna.

Na kraju nas čeka još samo klik na „Submit“ i počinje proces odobravanja.

Razlika između Google Play i AppStore postoji – i treba biti oprezan

Kako bi se svi ovi koraci ispunili potrebno je na vreme pripremiti sve potrebne materijale koji prate samu objavu igre (ikonice, ime igre i njen opis, tagovi za igru, određenje kategorije, screenshoot-ovi za telefon, tablete i druge uređaje, uglavnom u tri rezolucije), a poželjno je pripremiti promo video i prevode, ukoliko se igra ili aplikacija lansira u više zemalja.

Ukoliko ispoštujete sve navedene korake, do određenih komplikacija ili prepreka ne bi trebalo da dođe, objašnjava naš sagovornik i dodaje:

Problem jedino može predstavljati Google Play koji u ovom momentu nema podršku za Google Merchant IN APP prodaju za Srbiju, ali čini se da je to na putu da postane zvanično odobreno i za našu zemlju.

Međutim, ono što treba imati na umu jeste razlika između Google Play i AppStore prodavnica, s obzirom da su namenjena za dva potpuno različita operativna sistema:

Google se plaća jednom, a Apple na godišnjem nivou. Bitno je navesti i da će igra objavljena na Google prodavnici biti dostupna za par minuta, dok svaka igra na Apple Store-u mora da prođe proces verifikacije koji može trajati i tri do četiri dana.

Osim toga obe prodavnice nude skoro identično iskustvo, bilo da je reč o pozicioniranju igara na osnovu rejtinga na listi, generisanju komentara i slično.

‘Za uspeh igre presudno da developeri budu fokusirani na potrebe korisnika – i zato pazite na reakcije’

Za svaku igru ili aplikaciju nakon zvaničnog objavljivanja na neku od prodavnica kreator dobija uvid u statistiku i praćenje metrike, za šta iz Tummy Games-a koriste Facebook Analytics i Game Analytics, s obzirom na to da se kroz njih vidi kompletno ponašanje korisnika u igrama.

Kada je, sa druge strane, reč o komentarima i ocenama, Nemanja dodaje da App Annie alat radi odličan posao agregacijom svih igara, te je moguće napraviti brzo poređenje. A to je, kaže, jedna od ključnih stvari jer je za uspeh igre presudno da developeri budu fokusirani na potrebe korisnika:

Većina developera pravi igre kako oni misle da igre treba da izgledaju i kakva „game“ mehanika treba da bude, a problem bude u tome što je retencija u igri izuzetno loša i šansa za uspeh mala. Bitno je da se slušaju korisnici da se zapiše njihova reakcija, a zatim i implementiraju stvari na osnovu broja zahteva tj. da se odredi prioritet sta treba dodati u igru.

Na samom kraju, svima koji žele da se upuste u priču razvoja i kreiranja igara, naš sagovornik daje konkretn savet – ne treba čekati da igra bude savršena. „Testirajte je nakon desetog dana razvoja, verujte u svoju ideju i radite na tome da što pre dosegnete minimal viable prototype za vaš proizvod“, zaključuje on i kaže da najveći izazov tek sledi, a to je naplata – o čemu ćemo se detaljnije baviti u narednom tekstu.

Ovo je prvi tekst u novom How To serijalu Netokracije u kojem kroz različite tekstove predstavljamo edukativne vodiče na različite teme.

Ostavi komentar

  1. Ana

    Ana

    9. 9. 2019. u 21:37 Odgovori

    Na koji način se vrši plaćanje skidanja aplikacija? Do određenog broja je besplatno, a zatim se naplaćuje nakon određene granice? Kako to zapravo ide i koja je cena kod Google-a, a koja kod Apple-a? Hvala!

  2. Nemanja Divjak

    Nemanja Divjak

    10. 9. 2019. u 10:39 Odgovori

    Pozdrav Ana,
    sto se tice placanja za aplikacije nejga nema u koliko aplikacija koju skidate nije imala konkretno definisanu cenu. Aplikacije mogu biti besplate ili premium (placene).
    Ni Apple ni Google ne limitiraju koliko aplikacija mozete skinuti, limit je samo memorija na vasem uredjaju.
    Ako zelite da kupite neku aplikaciju ili da kupite IN App proizvod (primera dijamante u igrici) onda mozete povezati kreditnu karticu sa vasim nalogom i na taj nacin mozete platiti.
    Sto se tice googla oni podrzavaju Srbiju, a kad je u pitanju Apple, vecina nas ima nalog na Hrvatsku gde smo na taj nacin uspeli da dobijemo pravo da paltimo, jer Apple jos uve nema zvanicnu prodavnicu u Srbiji

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.

E-commerce

eCommerce Asocijacija otvara vrata svoje Akademije za sve koji žele da pokrenu svoj web shop

eCommerce Asocijacija Srbije pokrenula je eCommerce Akademiju - edukativni projekat u okviru kog će profesionalci iz svih segmenata digitalnog ekosistema sa polaznicima deliti svoja iskustva iz sektora elektronske trgovine.

Intervju

McCann otkriva (skoro) sve što ste želeli da znate o tehnologiji – tokom i posle korone

'WeCann Point of View' je e-book kreiran od strane agencije McCann u okviru kog dele svoja razmišljanja o praćenju i privatnosti, kupovini, dokumentima i parama, ekonomiji deljenja i ekonomiji razdvojenosti, proširenoj realnosti, i drugim trendovima koji su se promenili u toku pandemije. U nastavku za Netokraciju izdvajaju najzanimljivije delove.

Startapi i poslovanje

Kako srpski IT-jevci treba da se brendiraju u inostranstvu – kao jeftina ili kvalitetna radna snaga?

Aktuelna pandemijska kriza (i njene ekonomske posledice), naveli su nas na sledeće pitanje: da li će domaće IT kompanije, agencije, frilenseri i regruteri morati da promene način na koji predstavljaju svoje proizvode, usluge i kadar na međunarodnom tržištu? Dakle, hoćemo li u prvi plat isticati da smo povoljni, da imamo kvalitetan kadar - ili oba?