Kako u Srbiji objaviti video igru na Google Play i AppStore - korak po korak

Kako objaviti video igru ili aplikaciju na Google Play i AppStore – korak po korak

Imate ideju za video igru na pametnim telefonima, razradili ste biznis plan, krenuli u razvoj, došli do finalne verzije i sledeći korak je plasiranje proizvoda na AppStore i Google Play. U nastavku vam objašnjavamo kako da prevaziđete poslednji izazov i uspešno lansirate svoju igru ili aplikaciju u 'svet'.

Dve najpoznatnije i najveće prodavnice za mobilne platforme, AppStore i Google Play, baza su za preko pet miliona različitih aplikacija i igara koje se konstantno nadopunjuju. Budući da je danas gotovo nezamislivo da koristite pametni telefon, a da ne preuzmete bar nekoliko aplikacija koje olakšavaju obavljanje svakodnevnih zadataka ili služe za razonodu, ta baza se konstantno širi.

Međutim, podeliti tu aplikaciju ili igricu sa svetom posredstvom tih online prodavnica za kreatore nije naivan proces, iako na prvi pogled može tako delovati.

Da zavirimo ispod haube procesa objavljivanja jedne video igre pomogao nam je Nemanja Divjak, programer iz gaming studija Tummy Games, koji objašnjava način na koji vašu aplikaciju možete plasirati velikom broj korisnika širom sveta.

Kako teče proces postavljanja aplikacije/igre na online prodavnice?

Pre nego što započnete sa postavljanjam aplikacije na AppStore ili Google Play važno je da pojednostavite taj proces, započinje razgovor naš sagovornik. Koraci su, kaže, sledeći:

Najpre je potrebno kreirati developer naloge na ovim prodavnicama – za Google Play prodavnicu potrebno je izdvojiti 25 dolara jednokratno, dok developer nalog za AppStore vredi 99 dolara godišnje. Nalog koji kreirate može biti na lično ime ili na ime firme, a ukoliko je na kompaniju potrebno je ispuniti nešto više osnovnih koraka kako biste otvorili nalog.

Sledeći korak je da za igricu ili aplikaciju definišete ime i „unique bundle IDI“ u prvom koraku. Što se tiče „bundle IDI“-ja on se uglavnom kreira suprotno u odnosu na Internet adrese (com.tummygames.imeigre).

Kada napravite finalnu verziju igre, dodaje naš sagovornik, potrebno je upload-ovati u prodavnicu APK fajl koji se generiše direktno iz Android studia ili engine-a u kome ste pravili igru. Sa druge strane, dodaje on, za iOS igra se mora kreirati kroz XCODE i kroz njega objaviti. Pored toga, postoji i opcija da se koriste za ovaj korak koriste cloud build-ovi.

Kada je igra objavljena, pred kreatorima su sledeće stavke, objašnjava dalje Nemanja:

Potrebno je pripremiti „screenshoot“-ove za tri različite rezolucije, ikonice i par grafika koje će predstavljati vašu igru u prodavnici. Nakon toga sledi podešavanje kategorije aplikacije, podešavanje tipa RATING igre u zavisnosti od toga da li je igra za decu ili starije i kakav je sadržaj u njoj, te pripremiti opis igre, prihvatiti set uslova i pravila, odabrati da li je igra besplatna ili koja je cena igre i odabir zemalja u kojima želimo da igra bude dostupna.

Na kraju nas čeka još samo klik na „Submit“ i počinje proces odobravanja.

Razlika između Google Play i AppStore postoji – i treba biti oprezan

Kako bi se svi ovi koraci ispunili potrebno je na vreme pripremiti sve potrebne materijale koji prate samu objavu igre (ikonice, ime igre i njen opis, tagovi za igru, određenje kategorije, screenshoot-ovi za telefon, tablete i druge uređaje, uglavnom u tri rezolucije), a poželjno je pripremiti promo video i prevode, ukoliko se igra ili aplikacija lansira u više zemalja.

Ukoliko ispoštujete sve navedene korake, do određenih komplikacija ili prepreka ne bi trebalo da dođe, objašnjava naš sagovornik i dodaje:

Problem jedino može predstavljati Google Play koji u ovom momentu nema podršku za Google Merchant IN APP prodaju za Srbiju, ali čini se da je to na putu da postane zvanično odobreno i za našu zemlju.

Međutim, ono što treba imati na umu jeste razlika između Google Play i AppStore prodavnica, s obzirom da su namenjena za dva potpuno različita operativna sistema:

Google se plaća jednom, a Apple na godišnjem nivou. Bitno je navesti i da će igra objavljena na Google prodavnici biti dostupna za par minuta, dok svaka igra na Apple Store-u mora da prođe proces verifikacije koji može trajati i tri do četiri dana.

Osim toga obe prodavnice nude skoro identično iskustvo, bilo da je reč o pozicioniranju igara na osnovu rejtinga na listi, generisanju komentara i slično.

‘Za uspeh igre presudno da developeri budu fokusirani na potrebe korisnika – i zato pazite na reakcije’

Za svaku igru ili aplikaciju nakon zvaničnog objavljivanja na neku od prodavnica kreator dobija uvid u statistiku i praćenje metrike, za šta iz Tummy Games-a koriste Facebook Analytics i Game Analytics, s obzirom na to da se kroz njih vidi kompletno ponašanje korisnika u igrama.

Kada je, sa druge strane, reč o komentarima i ocenama, Nemanja dodaje da App Annie alat radi odličan posao agregacijom svih igara, te je moguće napraviti brzo poređenje. A to je, kaže, jedna od ključnih stvari jer je za uspeh igre presudno da developeri budu fokusirani na potrebe korisnika:

Većina developera pravi igre kako oni misle da igre treba da izgledaju i kakva „game“ mehanika treba da bude, a problem bude u tome što je retencija u igri izuzetno loša i šansa za uspeh mala. Bitno je da se slušaju korisnici da se zapiše njihova reakcija, a zatim i implementiraju stvari na osnovu broja zahteva tj. da se odredi prioritet sta treba dodati u igru.

Na samom kraju, svima koji žele da se upuste u priču razvoja i kreiranja igara, naš sagovornik daje konkretn savet – ne treba čekati da igra bude savršena. „Testirajte je nakon desetog dana razvoja, verujte u svoju ideju i radite na tome da što pre dosegnete minimal viable prototype za vaš proizvod“, zaključuje on i kaže da najveći izazov tek sledi, a to je naplata – o čemu ćemo se detaljnije baviti u narednom tekstu.

Ovo je prvi tekst u novom How To serijalu Netokracije u kojem kroz različite tekstove predstavljamo edukativne vodiče na različite teme.

Ostavi komentar

  1. Ana

    Ana

    9. 9. 2019. u 21:37 Odgovori

    Na koji način se vrši plaćanje skidanja aplikacija? Do određenog broja je besplatno, a zatim se naplaćuje nakon određene granice? Kako to zapravo ide i koja je cena kod Google-a, a koja kod Apple-a? Hvala!

  2. Nemanja Divjak

    Nemanja Divjak

    10. 9. 2019. u 10:39 Odgovori

    Pozdrav Ana,
    sto se tice placanja za aplikacije nejga nema u koliko aplikacija koju skidate nije imala konkretno definisanu cenu. Aplikacije mogu biti besplate ili premium (placene).
    Ni Apple ni Google ne limitiraju koliko aplikacija mozete skinuti, limit je samo memorija na vasem uredjaju.
    Ako zelite da kupite neku aplikaciju ili da kupite IN App proizvod (primera dijamante u igrici) onda mozete povezati kreditnu karticu sa vasim nalogom i na taj nacin mozete platiti.
    Sto se tice googla oni podrzavaju Srbiju, a kad je u pitanju Apple, vecina nas ima nalog na Hrvatsku gde smo na taj nacin uspeli da dobijemo pravo da paltimo, jer Apple jos uve nema zvanicnu prodavnicu u Srbiji

    • Marko Crnjanski

      Marko Crnjanski

      25. 12. 2019. u 13:39 Odgovori

      Ćao Stefane,

      Potrudićemo se da početkom sledeće godine produkujemo tekst na tu temu, što u svakom slučaju možeš ispratiti putem sajta ili na našoj Facebook stranici.

      Pozdrav!
      Marko

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Kako paušalci mogu pristupiti svom eSandučetu i poreskom rešenju za 2020. godinu?

Januar 2020. za preduzetnike paušalce doneo je još jednu novost – rešenje o porezu direktno u njihovo eSanduče. Međutim, sudeći po reakcijama preduzetnika, taj proces nije jednostavan kao što izgleda. O tome šta vam je sve potrebno kako biste pristupili rešenju o prispelim obavezama analiziramo u nastavku teksta.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nakon 10 godina u advertajzingu odlučili su da pokrenu restoran u Beogradu – zašto?

Tehnologija i hrana danas su nerazdvojni - kao meso i kiseli kupus. U priči koja sledi, otkrivamo kako je jedna beogradska agencija završila u food-tech vodama i upoznajemo vas sa novim konceptom restorana koji preti da u potpunosti promeni ovu industriju.

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Tehnologija

Zašto je AI za nas i dalje kao tinejdžerski seks?

U misiji da demistifikujemo AI i konačno isteramo na čistac realne probleme i obesmislimo sav taj AI 'hype' organizujemo prvi internacionalni Brain Summit. Do tada, koje predrasude u vezi veštačke inteligencije vi imate?

Startapi i poslovanje

Beogradski Workpuls analizira efikasnost zaposlenih za preko 1.000 klijenata širom sveta

U trenutku kada se u mnogim kompanijama javlja dodatna potreba za optimizacijom radnih procesa i povećanjem efikasnosti, nameće se i potreba za savremenim alatima koji im u tome mogu pomoći. Jedan od njih je i Workpuls.

Startapi i poslovanje

Oh Monday poslaće vam svakog ponedeljka spisak ‘remote’ poslova u inostranim kompanijama

Usvajanje novih zakonskih odluka o paušalnom oporezivanju podiglo je ogromnu prašinu u IT zajednici. I dok jedni polako počinju da se prilagođavaju, drugi razmišljaju da li postoji način da ostanu u Srbiji a da rade za inostranu kompaniju - u čemu im može pomoći domaći projekat Oh Monday - nedeljni pregled poslova 'na daljinu' direktno u inbox.

Mobilno

Bus Plus aplikacija konačno dostupna i za iOS uređaje

Posle dugo čekanja i najavljivanja, za korisnike mobilnih uređaja kompanije Apple konačno je dostupna Bus Plus aplikacija - koja će im omogućiti bolje i jednostavnije praćenje gradskog prevoza u Beogradu.