Koliko smo zaista daleko od samovozećih automobila?

Koliko smo zaista daleko od samovozećih automobila?

Gde se nalazi auto industrija kada je reč o razvoju modernog autopilota i samovozećih automobila i koliko smo spremni da ovakva vozila prihvatimo.

Malo je verovatno da ćemo sličan tip auta imati priliku da vidimo u saobraćaju za godinu – dve, ali razvoj tehnologije i sve veća primena senzora u auto industriji uticaće da ovaj trend bude usvojen znatno brže nego što se to sada očekuje.

Mnogi poznati brendovi ulažu ogromna sredstva i resurse na istraživanje sistema za povećanje bezbednosti vozila – kroz implementaciju senzora, kamera i sistema koji skeniraju i kasnije generišu sve one elemente u saobraćaju kako bi pružili potrebne informacije vozaču.

Pored automatskog kočenja, prepoznavanja pešaka, vozila u pokretu i drugo, senzori igraju ključnu ulogu u korišćenju takozvanih adaptivnih tempomata koji su odlična osnova za ono što danas zovemo autopilot ili autonomna vožnja.

Istina, nema mnogo proizvođača koji autonomne sisteme nude kao deo opreme, ova tehnologija više se vezuje za premium brendove i automobile koji su prenatrpani raznim high-tech rešenjima koji olakšavaju svakodnevnu muku gradskog saobraćaja. Jedan od tih brendova je i Tesla Motors koji je predstavio novu funkciju u Modelu 3 pod nazivom Navigate on Autopilot.  

O čemu se tačno radi?

Poznato je da ova kompanija polaže velike nade u razvoj autonomnog sistema, pa je i logično da bude jedan od lidera na ovom polju. Novi sistem omogućava vozaču da uz kombinaciju autopilota koji sarađuje sa prethodno podešenom navigacijom, znatno lakše prati saobraćaj i iskjlučenja sa auto-puta ili moto-puta – uz mogućnost da vozač u svakom trenutku preuzme kontrolu nad vozilom.

Za funkcionisanje ovog sistema zaduženo je čak 12 kamera i osam ultra senzora koji svojim neprekidnim radom usmeravaju automobil kroz saobraćajne trake, dok vozač u svakom trenutku na ekranu ima grafički prikaz o bezbednoj zameni trake bilo da je reč o preticanju ili prestrojavanju.

Ipak, sve ima svoju drugu stranu medalje, pa tako i autonomna vožnja. Iako se ovi sistemi vremenom sve više usavršavaju, predrasude su i dalje prisutne, ne samo kod vozača, već i kod onih koji se pitaju o zakonima za bezbednost saobraćaja.

Setićemo se ne tako davne saobraćajne nesreće u kojoj je učestvovao Teslin automobil, a u kojoj je poginuo vozač koristeći autopilot. Pitanje je da li je tragediju izazvala nemarnost ili tehnika koja je zakazala, dok je slučaj došao i do Nacionalne agencije za bezbednost saobraćaja u Sjedinjenim Američkim Državama.

Da stvar bude gora po autonomne sisteme i kompanije koje ih razvijaju, pokazala je i ovogodišnja nesreća kada je samovozeći automobil Ubera udario pešaka u Arizoni. Istraživanje Federalnog suda pokazuje kako je senzor prepoznao čoveka, ali je sistem kočenja u tom trenutku zakazao.

Gde je Srbija na ovom putu?

Sa druge strane, nekada se čini da većina vozača olako ili sa potcenjivanjem shvata situacije u saobraćaju kao i druge učesnike u njemu. Još kada se sve spoji sa automobilom prepunim tech opreme, koji gle čuda, ide sam, dobijamo vozača koji svoju bezbednost postepeno prepušta mašini – u potpunosti.

Različiti senzori koji utiču na dodatnu bezbednost u saobraćaju i sam komfor u vožnji, polako postaju standard u auto industriji.

Znate i sami koliko neodgovornost pojedinaca može da odmogne uvođenju tehnologije koja bi trebalo da predstavlja budućnost auto industrije i koja treba da bude shvaćena na jedan sasvim drugačiji način. Na onaj način koji doprinosi većem komforu, a ne slobodi da se koncentracija usmeri na neke druge stvari tokom vožnje.

Nema sumnje da će auto industrija nastaviti sa integracijom autopilota, dok ćemo za samovozeće automobile još morati da sačekamo. Trenutno, veliki uspeh na tom polju pravi kompanija Waymo koja je deo konglomerata Alphabet, a čija su autonomna vozila zabeležila preko 16 miliona pređenih kilometara tokom pažljivih i detaljnih testova na putevima.

Prepreke na putu uvođenja ovakvih automobila u komercijalnu upotrebu su i dalje veoma stroge regulative u SAD-u i Evropi koje kompanije treba da ispune, kao i samosvest vozača koja mora biti podignuta na viši nivo – radi njihove i bezbednosti svi nas u igri zvanoj saobraćaj.

Iako sve vreme ovde govorimo o Evropi i SAD-u, ne možemo a da se ne zapitamo kako bi samovozeći automobili mogli da funkcionišu u Srbiji? Jer budimo realni, sa ovdašnjom infrastrukturom i trakama koje se na pojedinim deonicama jedva vide, ovakva vozila mogla bi da predstavljaju samo opasnost. Iskreno, takvi automobili daleko su i od našeg tržišta, pa će samim tim za njihovo usvajanje biti potrebno vreme.

Kakva su vaša mišljenja kada je reč o autonomnim vozilima, hoće li zaživeti i da li je društvo spremno da ih prihvati, pišite nam u komentaru?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nike, IBM i McDonald’s koriste srpski Vacation Tracker kako bi pratili godišnje odmore svojih zaposlenih

Praćenje godišnjih odmora, bolovanja i slobodnih dana u kompanijama sa velikim brojem zaposlenih često ume da bude komplikovan i zamoran proces. Rešenje ovog izazova u vidu digitalnog servisa Vacation Tracker ponudio je razvojni tim kompanije Cloud Horizon u Srbiji.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.