Koliko smo zaista daleko od samovozećih automobila?

Koliko smo zaista daleko od samovozećih automobila?

Gde se nalazi auto industrija kada je reč o razvoju modernog autopilota i samovozećih automobila i koliko smo spremni da ovakva vozila prihvatimo.

Malo je verovatno da ćemo sličan tip auta imati priliku da vidimo u saobraćaju za godinu – dve, ali razvoj tehnologije i sve veća primena senzora u auto industriji uticaće da ovaj trend bude usvojen znatno brže nego što se to sada očekuje.

Mnogi poznati brendovi ulažu ogromna sredstva i resurse na istraživanje sistema za povećanje bezbednosti vozila – kroz implementaciju senzora, kamera i sistema koji skeniraju i kasnije generišu sve one elemente u saobraćaju kako bi pružili potrebne informacije vozaču.

Pored automatskog kočenja, prepoznavanja pešaka, vozila u pokretu i drugo, senzori igraju ključnu ulogu u korišćenju takozvanih adaptivnih tempomata koji su odlična osnova za ono što danas zovemo autopilot ili autonomna vožnja.

Istina, nema mnogo proizvođača koji autonomne sisteme nude kao deo opreme, ova tehnologija više se vezuje za premium brendove i automobile koji su prenatrpani raznim high-tech rešenjima koji olakšavaju svakodnevnu muku gradskog saobraćaja. Jedan od tih brendova je i Tesla Motors koji je predstavio novu funkciju u Modelu 3 pod nazivom Navigate on Autopilot.  

O čemu se tačno radi?

Poznato je da ova kompanija polaže velike nade u razvoj autonomnog sistema, pa je i logično da bude jedan od lidera na ovom polju. Novi sistem omogućava vozaču da uz kombinaciju autopilota koji sarađuje sa prethodno podešenom navigacijom, znatno lakše prati saobraćaj i iskjlučenja sa auto-puta ili moto-puta – uz mogućnost da vozač u svakom trenutku preuzme kontrolu nad vozilom.

Za funkcionisanje ovog sistema zaduženo je čak 12 kamera i osam ultra senzora koji svojim neprekidnim radom usmeravaju automobil kroz saobraćajne trake, dok vozač u svakom trenutku na ekranu ima grafički prikaz o bezbednoj zameni trake bilo da je reč o preticanju ili prestrojavanju.

Ipak, sve ima svoju drugu stranu medalje, pa tako i autonomna vožnja. Iako se ovi sistemi vremenom sve više usavršavaju, predrasude su i dalje prisutne, ne samo kod vozača, već i kod onih koji se pitaju o zakonima za bezbednost saobraćaja.

Setićemo se ne tako davne saobraćajne nesreće u kojoj je učestvovao Teslin automobil, a u kojoj je poginuo vozač koristeći autopilot. Pitanje je da li je tragediju izazvala nemarnost ili tehnika koja je zakazala, dok je slučaj došao i do Nacionalne agencije za bezbednost saobraćaja u Sjedinjenim Američkim Državama.

Da stvar bude gora po autonomne sisteme i kompanije koje ih razvijaju, pokazala je i ovogodišnja nesreća kada je samovozeći automobil Ubera udario pešaka u Arizoni. Istraživanje Federalnog suda pokazuje kako je senzor prepoznao čoveka, ali je sistem kočenja u tom trenutku zakazao.

Gde je Srbija na ovom putu?

Sa druge strane, nekada se čini da većina vozača olako ili sa potcenjivanjem shvata situacije u saobraćaju kao i druge učesnike u njemu. Još kada se sve spoji sa automobilom prepunim tech opreme, koji gle čuda, ide sam, dobijamo vozača koji svoju bezbednost postepeno prepušta mašini – u potpunosti.

Različiti senzori koji utiču na dodatnu bezbednost u saobraćaju i sam komfor u vožnji, polako postaju standard u auto industriji.

Znate i sami koliko neodgovornost pojedinaca može da odmogne uvođenju tehnologije koja bi trebalo da predstavlja budućnost auto industrije i koja treba da bude shvaćena na jedan sasvim drugačiji način. Na onaj način koji doprinosi većem komforu, a ne slobodi da se koncentracija usmeri na neke druge stvari tokom vožnje.

Nema sumnje da će auto industrija nastaviti sa integracijom autopilota, dok ćemo za samovozeće automobile još morati da sačekamo. Trenutno, veliki uspeh na tom polju pravi kompanija Waymo koja je deo konglomerata Alphabet, a čija su autonomna vozila zabeležila preko 16 miliona pređenih kilometara tokom pažljivih i detaljnih testova na putevima.

Prepreke na putu uvođenja ovakvih automobila u komercijalnu upotrebu su i dalje veoma stroge regulative u SAD-u i Evropi koje kompanije treba da ispune, kao i samosvest vozača koja mora biti podignuta na viši nivo – radi njihove i bezbednosti svi nas u igri zvanoj saobraćaj.

Iako sve vreme ovde govorimo o Evropi i SAD-u, ne možemo a da se ne zapitamo kako bi samovozeći automobili mogli da funkcionišu u Srbiji? Jer budimo realni, sa ovdašnjom infrastrukturom i trakama koje se na pojedinim deonicama jedva vide, ovakva vozila mogla bi da predstavljaju samo opasnost. Iskreno, takvi automobili daleko su i od našeg tržišta, pa će samim tim za njihovo usvajanje biti potrebno vreme.

Kakva su vaša mišljenja kada je reč o autonomnim vozilima, hoće li zaživeti i da li je društvo spremno da ih prihvati, pišite nam u komentaru?

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Kolumna

Po čemu srpski Zakon o digitalnoj imovini podseća na Azarov transfer iz Čelsija u Real?

Advokati Ilija Rilaković i dr Minja Đokić u zajedničkoj kolumni razjasnili su (ne)mogućnost plaćanja usluga stranih kompanija kripto valutom!

Intervju

Kompanija Proximus u Srbiji zapošljava IT stručnjake i gradi inženjering timove

Proximus je došao na tržište Srbije još 2017. godine kada je preko svoje kompanije BICS postao vlasnik Telesigna. Ovom akvizicijom, Proximus počinje da zapošljava prve Market Development specijaliste, čime mladi talenti stiču mogućnost brzog učenja i razvoja u internacionalnom okruženju.

Office Talks Podcast

LinkedIn za šahiste broji 10.000 korisnika

Gošća 188. epizode Office Talks podkasta bila je Lena Miladinović, osnivačica OutpostChess platforme namenjene umrežavanju svih ljubitelja šaha — kako profesionalaca, tako i entuzijasta.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

DSI investirao u Veli — kripto platformu za finansijske savetnike

Najnovija investicija DSI mreže poslovnih anđela otišla je startapu Veli, iza kojeg stoje Stevan Radonjanin i Marko Selaković. Ova platforma omogućava profesionalcima da investiraju u kriptovalute za svoje klijente i upravljaju njihovim portfeljima.

Office Talks Podcast

Trickest: Etičko hakovanje i ofanzivni cybersecurity

U 190. epizodi Office Talks podkasta razgovarali smo sa Nenadom Zarićem i Mihailom Tomićem, osnivačima startapa Trickest, koji su nam govorili o njegovom nastanku, cybersecurity industriji i etičkom hakovanju.

Startapi i poslovanje

Američki Autodesk akvizirao je novosadski Wonder Dynamics!

Wonder Dynamics akviziran je od strane američkog giganta za 3D animaciju, koji je ovaj potez objavio u jučerašnjem saopštenju na svom zvaničnom sajtu.

Internet marketing

AdEx 2023: Na digitalno oglašavanje u Srbiji potrošeno je €106,6 miliona

U sklopu Digital Day konferencije koju organizuje IABSerbia tradicionalno su predstavljeni rezultati AdEx istraživanja za 2023. godinu.

Intervju

NextSilicon razvija moćni čip za mnoge industrije i zapošljava nove IT stručnjake u Srbiji

Današnji svet počiva na hardverskim i softverskim sistemima i sigurno je da će budućnost modernog društva nastaviti da se bazira na sofisticiranim čipovima koji će pokretati globalnu industriju. Jedno od takvih rešenja razvija se i u Srbiji, tačnije u kompaniji NextSilicon.

Novost

Druga ETH Belgrade konferencija: Srbija ponovo centar okupljanja Web3 zajednice

Nakon velikog uspeha prve konferencije održane 2023. godine, druga po redu konferencija ETH Belgrade će se održati od 3. do 5. juna 2024.