Koliko smo zaista daleko od samovozećih automobila?

Gde se nalazi auto industrija kada je reč o razvoju modernog autopilota i samovozećih automobila i koliko smo spremni da ovakva vozila prihvatimo.

Malo je verovatno da ćemo sličan tip auta imati priliku da vidimo u saobraćaju za godinu – dve, ali razvoj tehnologije i sve veća primena senzora u auto industriji uticaće da ovaj trend bude usvojen znatno brže nego što se to sada očekuje.

Mnogi poznati brendovi ulažu ogromna sredstva i resurse na istraživanje sistema za povećanje bezbednosti vozila – kroz implementaciju senzora, kamera i sistema koji skeniraju i kasnije generišu sve one elemente u saobraćaju kako bi pružili potrebne informacije vozaču.

Pored automatskog kočenja, prepoznavanja pešaka, vozila u pokretu i drugo, senzori igraju ključnu ulogu u korišćenju takozvanih adaptivnih tempomata koji su odlična osnova za ono što danas zovemo autopilot ili autonomna vožnja.

Istina, nema mnogo proizvođača koji autonomne sisteme nude kao deo opreme, ova tehnologija više se vezuje za premium brendove i automobile koji su prenatrpani raznim high-tech rešenjima koji olakšavaju svakodnevnu muku gradskog saobraćaja. Jedan od tih brendova je i Tesla Motors koji je predstavio novu funkciju u Modelu 3 pod nazivom Navigate on Autopilot.  

O čemu se tačno radi?

Poznato je da ova kompanija polaže velike nade u razvoj autonomnog sistema, pa je i logično da bude jedan od lidera na ovom polju. Novi sistem omogućava vozaču da uz kombinaciju autopilota koji sarađuje sa prethodno podešenom navigacijom, znatno lakše prati saobraćaj i iskjlučenja sa auto-puta ili moto-puta – uz mogućnost da vozač u svakom trenutku preuzme kontrolu nad vozilom.

Za funkcionisanje ovog sistema zaduženo je čak 12 kamera i osam ultra senzora koji svojim neprekidnim radom usmeravaju automobil kroz saobraćajne trake, dok vozač u svakom trenutku na ekranu ima grafički prikaz o bezbednoj zameni trake bilo da je reč o preticanju ili prestrojavanju.

Ipak, sve ima svoju drugu stranu medalje, pa tako i autonomna vožnja. Iako se ovi sistemi vremenom sve više usavršavaju, predrasude su i dalje prisutne, ne samo kod vozača, već i kod onih koji se pitaju o zakonima za bezbednost saobraćaja.

Setićemo se ne tako davne saobraćajne nesreće u kojoj je učestvovao Teslin automobil, a u kojoj je poginuo vozač koristeći autopilot. Pitanje je da li je tragediju izazvala nemarnost ili tehnika koja je zakazala, dok je slučaj došao i do Nacionalne agencije za bezbednost saobraćaja u Sjedinjenim Američkim Državama.

Da stvar bude gora po autonomne sisteme i kompanije koje ih razvijaju, pokazala je i ovogodišnja nesreća kada je samovozeći automobil Ubera udario pešaka u Arizoni. Istraživanje Federalnog suda pokazuje kako je senzor prepoznao čoveka, ali je sistem kočenja u tom trenutku zakazao.

Gde je Srbija na ovom putu?

Sa druge strane, nekada se čini da većina vozača olako ili sa potcenjivanjem shvata situacije u saobraćaju kao i druge učesnike u njemu. Još kada se sve spoji sa automobilom prepunim tech opreme, koji gle čuda, ide sam, dobijamo vozača koji svoju bezbednost postepeno prepušta mašini – u potpunosti.

Različiti senzori koji utiču na dodatnu bezbednost u saobraćaju i sam komfor u vožnji, polako postaju standard u auto industriji.

Znate i sami koliko neodgovornost pojedinaca može da odmogne uvođenju tehnologije koja bi trebalo da predstavlja budućnost auto industrije i koja treba da bude shvaćena na jedan sasvim drugačiji način. Na onaj način koji doprinosi većem komforu, a ne slobodi da se koncentracija usmeri na neke druge stvari tokom vožnje.

Nema sumnje da će auto industrija nastaviti sa integracijom autopilota, dok ćemo za samovozeće automobile još morati da sačekamo. Trenutno, veliki uspeh na tom polju pravi kompanija Waymo koja je deo konglomerata Alphabet, a čija su autonomna vozila zabeležila preko 16 miliona pređenih kilometara tokom pažljivih i detaljnih testova na putevima.

Prepreke na putu uvođenja ovakvih automobila u komercijalnu upotrebu su i dalje veoma stroge regulative u SAD-u i Evropi koje kompanije treba da ispune, kao i samosvest vozača koja mora biti podignuta na viši nivo – radi njihove i bezbednosti svi nas u igri zvanoj saobraćaj.

Iako sve vreme ovde govorimo o Evropi i SAD-u, ne možemo a da se ne zapitamo kako bi samovozeći automobili mogli da funkcionišu u Srbiji? Jer budimo realni, sa ovdašnjom infrastrukturom i trakama koje se na pojedinim deonicama jedva vide, ovakva vozila mogla bi da predstavljaju samo opasnost. Iskreno, takvi automobili daleko su i od našeg tržišta, pa će samim tim za njihovo usvajanje biti potrebno vreme.

Kakva su vaša mišljenja kada je reč o autonomnim vozilima, hoće li zaživeti i da li je društvo spremno da ih prihvati, pišite nam u komentaru?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Analiza

Koje opcije za razvoj karijere imaju senior programeri?

Nekadašnje nepisano pravilo glasilo je: ako želiš više novca i privilegija, ideš u IT menadžment. Istražujemo kakve opcije seniori danas imaju na raspolaganju.

Kultura 2.0

Kako postati digitalni nomad – iz ugla dvojca iza ‘Us two and the view’?

Jovana i Milan početkom godine rešili su da promene svoju poslovnu rutinu i da kancelariju zamene plažom ili džunglom. Kako im je to pošlo za rukom i koji su im trenutno najveći izazovi kao digitalnim nomadima?

Startapi i poslovanje

Mogu li protesti zadržati Car:Go – prvu IT kompaniju koja je izašla na ulice?

Saga zvana Car:Go i dalje traje. Novi protesti protiv ministarke Mihajlović i blokiranje ulica najavljeni su za petak. Pitamo se - da li je ovo pravi potez?

Propustili ste

Tehnologija

E-prime lansirao električni tricikl na sajmu automobila namenjen poslovnim korisnicima

U ekskluzivnom intervjuu za Netokraciju, direktor i suosnivač kompanije E-prime Milan Manojlović, govori o novim električnim biciklima kompanije, ali i o planiranom širenju poslovanja i izvozu na evropsko tržište.

Startapi i poslovanje

Kako voditi korisničku podršku ako radite u SaaS industriji?

Negativna iskustva sa korisničkom poprilično su česta. Međutim, kada vam uspešnost biznisa zavisi od takvih predrasuda morate uraditi sve da ih prevaziđete. Kako se to radi u SaaS kompanijama?

E-commerce

Ivan Kovačević o ‘omnichannel’ prodaji: Kako uspešno kombinovati ‘offline’ i ‘online’?

Direktor Digital Shopper hub-a u hrvatskoj agenciji Bruketa&Žinić&Grey sledeće nedelje na Webiz edukaciji govoriće o redefinisanju uloge fizičkog prodajnog mesta i spajanju 'online' i 'ofline' prodajnog sveta. Koji je njegov savet 'retaileri'-ima?

Karijere

Ladies of New Business: Zašto je preduzetništvo širi pojam od samostalnog vođenja biznisa?

Šesta po redu konferencija Ladies of News Business održana je juče u prostorijama ICT Hub-a. Tokom tročasovnog programa publika je imala priliku da sazna kako napraviti balans između privatnog i poslovnog života, kao i koliko je važno kontinuirano usavršavanje.

Startapi i poslovanje

Uprkos problemima u Srbiji, CarGo proširio svoje poslovanje – na Beč

Srpska softverska kompanija CarGo Technologies širi svoje poslovanje na još jedan evropski grad - Beč, čime će se naći rame uz rame sa svetski poznatim brendom Uber.

Gaming

Nikola Čavić: Osnovali smo SGA jer gejming zaslužuje poseban status u privredi Srbije

Gejming industrija u Srbiji iz godine u godinu raste i jedan je od značajnijih IT sektora u zemlji. Kako bi se dodatno osnažio razvoj video igara ali i esporta, pre godinu dana nastala je organizacija Serbia Games Association.