Koliko smo zaista daleko od samovozećih automobila?

Gde se nalazi auto industrija kada je reč o razvoju modernog autopilota i samovozećih automobila i koliko smo spremni da ovakva vozila prihvatimo.

Malo je verovatno da ćemo sličan tip auta imati priliku da vidimo u saobraćaju za godinu – dve, ali razvoj tehnologije i sve veća primena senzora u auto industriji uticaće da ovaj trend bude usvojen znatno brže nego što se to sada očekuje.

Mnogi poznati brendovi ulažu ogromna sredstva i resurse na istraživanje sistema za povećanje bezbednosti vozila – kroz implementaciju senzora, kamera i sistema koji skeniraju i kasnije generišu sve one elemente u saobraćaju kako bi pružili potrebne informacije vozaču.

Pored automatskog kočenja, prepoznavanja pešaka, vozila u pokretu i drugo, senzori igraju ključnu ulogu u korišćenju takozvanih adaptivnih tempomata koji su odlična osnova za ono što danas zovemo autopilot ili autonomna vožnja.

Istina, nema mnogo proizvođača koji autonomne sisteme nude kao deo opreme, ova tehnologija više se vezuje za premium brendove i automobile koji su prenatrpani raznim high-tech rešenjima koji olakšavaju svakodnevnu muku gradskog saobraćaja. Jedan od tih brendova je i Tesla Motors koji je predstavio novu funkciju u Modelu 3 pod nazivom Navigate on Autopilot.  

O čemu se tačno radi?

Poznato je da ova kompanija polaže velike nade u razvoj autonomnog sistema, pa je i logično da bude jedan od lidera na ovom polju. Novi sistem omogućava vozaču da uz kombinaciju autopilota koji sarađuje sa prethodno podešenom navigacijom, znatno lakše prati saobraćaj i iskjlučenja sa auto-puta ili moto-puta – uz mogućnost da vozač u svakom trenutku preuzme kontrolu nad vozilom.

Za funkcionisanje ovog sistema zaduženo je čak 12 kamera i osam ultra senzora koji svojim neprekidnim radom usmeravaju automobil kroz saobraćajne trake, dok vozač u svakom trenutku na ekranu ima grafički prikaz o bezbednoj zameni trake bilo da je reč o preticanju ili prestrojavanju.

Ipak, sve ima svoju drugu stranu medalje, pa tako i autonomna vožnja. Iako se ovi sistemi vremenom sve više usavršavaju, predrasude su i dalje prisutne, ne samo kod vozača, već i kod onih koji se pitaju o zakonima za bezbednost saobraćaja.

Setićemo se ne tako davne saobraćajne nesreće u kojoj je učestvovao Teslin automobil, a u kojoj je poginuo vozač koristeći autopilot. Pitanje je da li je tragediju izazvala nemarnost ili tehnika koja je zakazala, dok je slučaj došao i do Nacionalne agencije za bezbednost saobraćaja u Sjedinjenim Američkim Državama.

Da stvar bude gora po autonomne sisteme i kompanije koje ih razvijaju, pokazala je i ovogodišnja nesreća kada je samovozeći automobil Ubera udario pešaka u Arizoni. Istraživanje Federalnog suda pokazuje kako je senzor prepoznao čoveka, ali je sistem kočenja u tom trenutku zakazao.

Gde je Srbija na ovom putu?

Sa druge strane, nekada se čini da većina vozača olako ili sa potcenjivanjem shvata situacije u saobraćaju kao i druge učesnike u njemu. Još kada se sve spoji sa automobilom prepunim tech opreme, koji gle čuda, ide sam, dobijamo vozača koji svoju bezbednost postepeno prepušta mašini – u potpunosti.

Različiti senzori koji utiču na dodatnu bezbednost u saobraćaju i sam komfor u vožnji, polako postaju standard u auto industriji.

Znate i sami koliko neodgovornost pojedinaca može da odmogne uvođenju tehnologije koja bi trebalo da predstavlja budućnost auto industrije i koja treba da bude shvaćena na jedan sasvim drugačiji način. Na onaj način koji doprinosi većem komforu, a ne slobodi da se koncentracija usmeri na neke druge stvari tokom vožnje.

Nema sumnje da će auto industrija nastaviti sa integracijom autopilota, dok ćemo za samovozeće automobile još morati da sačekamo. Trenutno, veliki uspeh na tom polju pravi kompanija Waymo koja je deo konglomerata Alphabet, a čija su autonomna vozila zabeležila preko 16 miliona pređenih kilometara tokom pažljivih i detaljnih testova na putevima.

Prepreke na putu uvođenja ovakvih automobila u komercijalnu upotrebu su i dalje veoma stroge regulative u SAD-u i Evropi koje kompanije treba da ispune, kao i samosvest vozača koja mora biti podignuta na viši nivo – radi njihove i bezbednosti svi nas u igri zvanoj saobraćaj.

Iako sve vreme ovde govorimo o Evropi i SAD-u, ne možemo a da se ne zapitamo kako bi samovozeći automobili mogli da funkcionišu u Srbiji? Jer budimo realni, sa ovdašnjom infrastrukturom i trakama koje se na pojedinim deonicama jedva vide, ovakva vozila mogla bi da predstavljaju samo opasnost. Iskreno, takvi automobili daleko su i od našeg tržišta, pa će samim tim za njihovo usvajanje biti potrebno vreme.

Kakva su vaša mišljenja kada je reč o autonomnim vozilima, hoće li zaživeti i da li je društvo spremno da ih prihvati, pišite nam u komentaru?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Istina o Full-Stack programerima – da li oni postoje ili ne?

Domaća IT zajednica ima podeljenja mišljenja - postoje li Full-Stack programeri ili ne? Ako postoje koji su to programski jezici kojim vladaju i zašto nemamo standardizaciju ove pozicije?

E-commerce

Upoznajte prve predavače koji 22. novembra otkrivaju ‘zanat’ digitalne trgovine!

Do drugog izdanja Netokracijine OMGcommerce konferencije deli nas nešto manje od mesec dana - upoznajte se sa delom predavača na ovogodišnjem događaju i obezbedite svoje mesto na vreme!

Startapi i poslovanje

Skupština usvojila Zakon o prevozu putnika i time stopirala rad CAR:GO aplikacije

Skupština Srbije usvojila je izmene Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju čime država efektivno staje na put daljem radu digitalnih servisa za prevoz putnika.

Propustili ste

Intervju

Novosadski Smart Watering automatizuje navodnjavanje za male i velike poljoprivrednike

I Srbija lagano kreće u primenu naprednih tehnoloških rešenja u poljoprivredi, a veliku zaslugu za njihovu širu primenu i razvoj imaju domaće kompanije. Jedna od njih je i Smart Watering koja stoji iza sistema za pametno navodnjavanje.

Netokracija

Kako pronaći svoje mesto u IT industriji (ili se bolje pozicionirati u istoj)?

Netokracijina peta po redu Ladies of New Business konferencija održaće se 4. decembra u ICT Hub-u, a ovo izdanje biće posvećeno devojkama i ženama koje rade u u svetu IT-ja, ili u taj sektor žele da uđu.

Kolumna

Kako pobediti u borbi za normalniji Internet u Srbiji?

Pre desetak dana jedna devojka odlučila je da sebi oduzme život. Kako je jedan deo njenog i privatnog i profesionalnog života podrazumevao javno eksponiranje, a uzevši u obzir da je bila veoma harizmatična i neobična, sve je to privuklo mnogo više pažnje nego neki drugi slični slučajevi. Pažnje javnosti i pažnje medija.

Startapi i poslovanje

ConveyIQ sa kancelarijama u Beogradu osigurao $5,5 miliona – rundu predvodio SC Ventures

Američka kompanija koja se bavi razvojem softvera za komunikaciju sa kandidatima i automatizaciju zapošljavanja za velike kompanije osigurala je investiciju u iznosu od 5,5 miliona dolara. ConveyIQ ima kancelarije u Beogradu, dok će investicija biti iskorišćena i za proširenje lokalnog tima.

Kultura 2.0

Pitali smo srpske digitalce kako je bilo na Web Summitu u Lisabonu

Nedavno je zatvorena jedna od najvećih 'tech' konferencija na svetu koja se poslednjih nekoliko godina održava u Lisabonu. I dok je odbrojavanje do sledećeg događaja već počelo, mi smo porazgovarali sa stručnjacima o njihovom utisku sa samita u Portugalu i koja su sve značajna iskustva i znanja prikupili.

Društvene mreže

Obriši poslato – Messenger uvodi mogućnost brisanja poruka za sve

Facebook Messenger postao je bogatiji za 'Unsend' funkciju - uz pomoć koje korisnici od sada mogu da selektuju i uklone već poslate poruke.