Zašto je YouTube Rewind 2018. najomraženiji video - ikada?

Zašto je YouTube Rewind 2018. najomraženiji video – ikada?

Pre nešto manje od mesec dana YouTube je objavio godišnji pregled najpopularnijih klipova, mimova i jutjubera za 2018. godinu - ali taj video postao je za kratko vreme jedan od najomraženijih sa čak 14 miliona dislajkova.

Za nešto manje od mesec dana ovaj klip je zauzeo prvo mesto po broju dislike-ova (14+ miliona), prestigavši video Džastina Bibera “Baby” koji je za deset godina postojanja uspeo da skupi preko devet miliona negativnih reakcija.

Koliko je jak “hejt” prema novom Rewind-u, najbolje ilustruje sledeći podatak: “Baby” je u poslednjih deset dana “izgubio” 300 hiljada dislike-ova, jer su ljudi anulirali svoj dislike, da bi YouTube Rewind što brže postao najdislajkovaniji video klip.

Zašto? Zašto je jedan klip koji treba da sumira 2018. godinu izazvao toliko negativnih reakcija od strane publike, pa i samih YouTube-ra?

U nastavku teksta pozabavićemo se pojedinim razlozima, ali prema mom skromnom mišljenju ključna je jedna činjenica – YouTube se stidi svojih najvećih zvezda jer nisu politički korektne te samim tim i nisu prihvatljive velikim oglašivačima. A sudeći po reakcijama i komentarima, kako ispod klipa, tako i po raznim drugim videima, do istog ovog zaključka došlo je još nekoliko miliona ljudi.

Šta kaže istorija?

Nekada davno u dalekoj Americi iza sedam gora… ovaj godina, rodio se prvi YouTube Rewind. Da budemo precizni 2011. godine je izbačen prvi klip ovog naziva, a sadržao je deset najgledanijih video klipova. Sam video je trajao oko dva minuta i bio je prilično bazično montiran. Već naredne godine YouTube je rešio da umesto klasičnog spiska napravi montažu gde bi predstavio najinteresantnije fenomene i kreatore. Klip je izuzetno dobro prošao i na neki način postavio obrazac za buduća “premotavanja”.

Svake godine nakon toga YouTube Rewind (pravi ga kompanija Portal A u saradnji sa menadžmentom ovog servisa) je postajao sve kompleksniji, sa sve više YouTuber-a, mimova, fora i fazona iz aktuelne godine. Naravno oko svakog Rewind-a se dizala prašina, ko je unutra i ko nije, ali sve od 2017. godine to je bilo u granicama očekivanog.

YouTube Rewind 2017. je napravljen nakon sada već čuvene YouTube “Adpocalypse”, kada je niz velikih oglašivača povukao svoje kampanje sa platforme, tvrdeći da ne žele da se njihove reklame emituju na klipovima sa kontroverznom tematikom. Jedan od razloga za taj potez je bio i gaf Feliks Arvid Ulf Kjelberga (pravo ime PewDiePie) koji je napravio izuzetno neukusnu (neki bi rekli i pro-nacističku) šalu, tako što je na Fiverr-u našao Indijce voljne da plešu uz natpis “Smrt svim Jevrejima” za pet dolara.

Naravno tradicionalni mediji su ove i slične incidente iskoristili da ospu drvlje i kamenje na menadžment Gugla i YouTube-a, dok su velike kompanije ovo iskoristile kao polugu pritiska ne bi li izdejstvovali povoljnije uslove oglašavanja.

Drugi problem Rewind 2017. videa je SVEEE. U želji da minimizuju očekivane proteste zajednice, YouTube i Portal A su u klip koji traje oko sedam minuta ubacili preko 300 kreatora video sadržaja. Nažalost ovo je više odmoglo nego pomoglo samom klipu, pošto je krajnji proizvod bio prilično haotičan umesto dinamičan.

YouTube Rewind 2018. – šta je pošlo po zlu?

Jedan od smrtnih grehova “Rewind 2018.” je preveliko forsiranje političke korektnosti na platformi koja to nije. Jednostavno ako uporedite popularne klipove iz 2011, 2012, pa i 2013. godine sa trenutnima, videćete da se dosta toga promenilo. YouTube drame su postale izuzetno popularne s obzirom na to da ljudi vole da gledaju rijaliti emisije, a YouTube je možda najveći show te vrste gde na stotine hiljada ljudi svakoga dana otkrivaju svoje najintimnije trenutke strancima koji ih prate, ne bi li generisali preglede i na taj način zaradili novac.

Iako lično smatram da je pohvalno što sada imamo više osoba iz Azije u kulturi, to prosečnog korisnika YouTube-a (62% su muškarci, a najbrojnija demografija je od 18 do 35 godina) preterano ne interesuje. Ubacivanje političkih poruka, koje bi mogle da budu interesantne određenim oglašivačima, krugovima ili rukovodstvu je super ako pravite neki korporativni video klip ali ne i ako pokušavate da predstavite deo džungle, koju mi zovemo YouTube.

Takođe, prošle godine je PewDiePie bio u nemilosti kako medija tako i dela zajednice, ali sada to više nije tako. Naime već nekih tri meseca traje nezvanični “rat” između ovog YouTuber-a i T-Series, velike indijske kompanije koja producira bolivudska ostvarenja. Ako niste znali PewDiePie je trenutno, a i već par godina unazad, osoba sa najviše pratioca na ovom servisu.

5. oktobra, ove godine, PewDiePie je objavio “diss track” ili prozivku (što bi rekli naši stari) na račun T- Series i činjenice da će ga ova kompanija uskoro prestići po broju pratilaca na  platformi. Prema njegovima rečima: “Lično meni nije problem što neću više biti osoba sa najviše pratilaca, ali mislim da je ovo jasan pokazatelj da su YouTube-u mnoga bitnije kompanije nego pojedinačni kreatori“.

Ovaj video je mobilisao neverovatan broj ljudi da pruže podršku PewDiePie-u te je on za nepunih tri meseca skočio za 12 miliona novih pratilaca (sa 66 na 78 miliona), ali ni to nije bilo dovljno da se on nađe u Rewind 2018. videu.

Pored njega, nema ni braće Logan, ali ni Šejn Doson čiji dokumentarci o YouTube zvezdama obaraju sve rekorde gledanosti, a nigde nije ni pomenuti boks meč između KSI i Paul Logana, koji je bio ekskluzivni prenošen samo na YouTube-u. Ali zato se u klipu nalaze voditelj popularnih američkih emisija, zatim američki glumac Vil Smit i Ninja, koji je najpoznatiji kao Twitch strimer (mada objavljuje svoje klipove na YouTube-u). Da apsurd bude veći čak i osobe koje su učestvovale u klipu su imale potrebu da izbace video na ovu temu (Marques Brownlee, Casey Neistat).

It’s full of MEME

Vrlo brzo nakon što je objavljen Rewind 2018, veliki broj pratilaca je primetio da je Jaiden Animations odao na neki način počast PewDiePie, tako što je ubacio njegovu stolicu i način na koji je on koristi. S obzirom na to da je animacija za potrebe klipa montirana, Jaiden je na svom Twitter nalogu objavio nemontiranu verziju, gde je svakome jasno da je u pitanju omaž PewDiePie-u.

Sledeća “kontorverza” je bila vezana za scenu u šumi gde veliki broj kreatora izvodi Fortnite ples. Kako se scena odigrava u šumi, Internet je zaključio da je to neka vrsta parodije ili podrške (zavisi koga pitate) Paul Loganu i njegovom video klipu iz Japana, gde je snimio mladića koji je sebi oduzeo život u “šumi samoubica”.

A šta YouTube kaže na sve ovo?

Sudeći po saopštenjima za štampu YouTube je usvojio stav “za dobrim konjem i prašine se diže” ili “nema takve stvari kao što je loš publicitet”. Kroz njihova saopštenja za štampu provejava stav da: predstaviti duh YouTube-a u jednom klipu je kao da pokušavate da sabijete munju u flašu, te da oni pažljivo slušaju zamerke kako korisnika tako i kreatora. Prihvatanje svih svojih mana i vrlina i iskrenost su neke od najbitnijih osobina, ako želite da uspete na ovom video servisu. Ako Rewind 2018. posmatramo kao YouTuber-a, onda on em krije svoje mane, a o iskrenosti nema ni govora, pa ni ne čudi takva reakcija gledalaca.

Ostavi komentar

  1. Ivan Z

    Ivan Z

    27. 12. 2018. u 19:17 Odgovori

    Kao sto znas, vec godinama traje rat izmedju kreatora i YouTube-a, a zasto – bazicno nemanje sluha i razumevanja sta te je dovelo tu gde jesi. Kreatori se tretiraju kao manje vredni, nema nikakve komunikacije… oduzimaju se zarade, pregledi, mesetari sa subscriberima… nista nije kako treba. YouTube je prvi pravi globalni servis i to je za sada jedina slamka spasa koja ga drzi tu gde jeste (i kompanija pod kojom je). Kad pogledas njihove vide (ne samo Rewind) shvatas koliko ONI ZAPRAVO NE SHAVATJU SVOJU PLATFORMU. Kako lepo kaze stara poslovica “Riba od glave smrdi”, i moje licno misljenje (ne mora da znaci tacno) je, da je najveci prblem CEO Susan Wojcicki, koja veze s vezom i zivotom nema. Samo da malo vise imaju sluha, bili bi 4x jaci! Jer stara poslovica kaze: “Kada si u poziciji da si monopolista, ponasaj se kao da nisi, i bices vecno monopolista”. Oni to ne rade, i pitanje je dana kada ce se nesto promeniti … ili ce doci neka nova platforma ili YouTube da krene da metla (i ako se mene pita, a ne pita se) od vrha!

  2. Barka

    Barka

    25. 1. 2019. u 20:31 Odgovori

    Ovaaajjj, čuo sam za tog PjuDajPaja verujem da čovek uči mlade mnogim pametnim stvarima. Klinac moj igra Fortnajt, ali izgleda da kad si 28 nivo ili tako nešto od toga, uglavnom imaš lepšu garderobu u igrici.. a i kad igraš sam nekako je sumorno dosadno.. lutaš po mapi i onda se možda malo upucavaš kad te stigne krug.. važno je da ima disko kugla i dens.. dosta ima šljokica i šareno je. Ove likove na njihovom videu prvi put vidim osim Vil Smita i možda sam prepoznao Gangnam Stajlo-a ako je on u opšte bio.. Poenta je da (pre)često blejim na Jutjubu i da pojma nemam ko su im ti likovi.. možda veštački napucanih vjuova. E čast izuzetku ovom tipu na kraju u prirodi za njega znam gledao sam njegove klipove, prikazuje praktične trikove i interesantno mu je to. Ovo ostalo sve neka kvazi ekipa ko Baka Prase u suštini svi su ..nešto, ništa.
    U duhu programiranja potrošača jutjub je postao ozbiljan globalistički alat pomoću koga se na brz i lak način priprema mladi potrošač da bude spreman da kupuje šta mu se kaže da mu je potrebno.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Gradovi budućnosti grade se iz Srbije (Nortal)

Gost 94. epizode Office Talks podcasta bio je Dragan Gajić, globalni CTO estonske kompanije Nortal koja i u Srbiji poseduje razvojni centar - isti onaj iz kojeg se upravo kreiraju rešenja za gradove budućnosti.

Startapi i poslovanje

Lansiran Founder Institute Serbia akcelerator program

Domaći i regionalni ekosistem neprestano se razvija poslednjih godina i sve je više startap timova koji nude rešenja za brojne lokalne, ali i globalne probleme.

Društvene mreže

Instagram uvodi ‘Show NFT’ opciju kroz Polygon blockchain Mihaila Bjelića

Šef Instagrama Adam Moseri najavio je da će popularna društvena mreža ove nedelje početi da testira NFT sa odabranim kreatorima u Sjedinjenim Američkim Državama.