YouTube drama je zapravo jeftin rijaliti za decu

Analiziramo sukob na domaćoj YouTube sceni, između Bake Praseta i Anđele i Nađe.

YouTube drama je termin koji su skovale naše komšije „preko bare“, a označava kada se dva YouTuber-a javno sukobe zbog nečega.

Šta su glavne odlike YouTube drame?

Pre svega, mnogo klipova u kojima se napada protivnička strana, zatim klipovi gde ih vi raskrinkavate, a na kraju dolazi i šlag na tortu – disstrack iliti pesma gde im se „načestitate mile nove godine“. Ali pored gore navedenih stvari YouTube drama ima još jednu posledicu – izuzetno veliki broj pregleda i dramatičan priliv novih subscriber-a.

Naravno, ukoliko se ne bavite YouTube-om aktivno, logično je da će te postaviti pitanje zašto je ovaj sadržaj toliko popularan? Odgovor na to je prilično jednostavan – ljudska priroda i YouTube algoritam. Kada pričamo o ljudskoj prirodi dovoljno je reći Farma, Parovi i Zadruga. Što se tiče YouTube algoritma, isti je dizajniran da meri ljudske reakcije i da servira gledaocima one klipove na koje korisnici najviše reaguju.

I da, odaću vam malu tajnu: kada god vas neki video iznervira i vi ga dislajkujete i napišete u komentaru svoje mišljenje, vi ste mu u stvari popravili položaj u pretragama. To znači da kada dva YouTuber-a zarate, onda zarate i njihovi fanovi, pa krene masovno lajkovanje i dislajkovanje klipova sa gomilom komentara, što je bitna reakcija za YouTube algoritam koji kreće da ga servira sve većem i većem broju ljudi, koji opet reaguju na njega i tako dobijete viralni video.

Baka Prase vs. Anđela i Nađa ( i Zoran)

Baka Prase za sebe često kaže da je jedan od najjačih YouTuber-a na Balkanu. Trenutno njegov prvi kanal ima preko 780.000 subscriber-a, a veliki broj njih je došao zbog njegovog specifičnog (neki bi rekli i nekulturnog) stila izražavanja i velikog broja drama čiji je bio akter. Do sada je iz svake drame izlazio još jači pre svega zbog svojih „unuka“. Unuke, njegove pratioce, većinom čine mlađi dečaci starosti do 13 godina.

Inicijalnu popularnost je stekao kada se sukobio sa Amirom Hadžićem zbog „reakcije“ na klip Medine Sukljanović. Medina je devojčica od 12 godina koja je objavila klip na YouTube u kome objašnjava svoje ljubavne jade, a jako veliki broj ljudi je reagovao izuzetno negativno (ismevanje kako u video klipovima, tako i u komentarima) na isti, te je Medina zbog toga pokušala da izvrši samoubistvo. Kao neko ko je deo scene, mogu reći da Baka Prase uživa u ovim sukobima i da ih često inicira ukoliko naiđe miran period bez drama.

Anđela i Nađa su dve devojke koje su pre par godina postale izuzetno popularne zahvaljujući nizu „izazova“ i smešnih video klipova, a njihovu publiku većinom čine mlađe devojčice. U tome im je dosta pomogao i njihov otac, Zoran, koji se povremeno pojavljivao u njihovim klipovima.

Cela drama je započela kada je Baka Prase uradio nimalo laskavu recenziju nove pesme koju su izbacile Anđela i Nađa, što je iznerviralo i Zorana, njihovog oca. Usledilo je niz klipova u kome su Zoran i Bogdan (Baka Prase) javno razmenili najgrublje uvrede, koje su do sada bile rezervisane samo za rijaliti programe u Srbiji. Pored YouTube klipova, bilo je to i Instagram postova ili live streamov-a u kome je prećeno fizičkim nasiljem, gašenjem kanala, nazivanjem raznim imenima i tako dalje.

Nakon dve nedelje prepucavanja usledio je Bakin coup de gracedisstrack čim je bar on stavio tačku na sukob. Ali da tu ne bude kraj pobrino se Zoran, koji je više puta javno izjavio da će ugasiti Bogdanov kanal zbog izrečenih uvreda na račun njega i njegovih ćerki.

Pre par dana kanal Baka Prase je dobio prvi community strike za klip u kome je uradio recenziju pesme koju su izbacile Anđela i Nađa. Par dana kasnije dobio je još jedna strike (ne znamo da li je copyright ili community) i sada je onemogućen da postavlja klipove barem dve nedelje, a ukoliko dobije i treći – YouTube može da mu ugasi kanal.

U videu koji je Baka Prase objavio, jasno se vidi da je u pitanju ‘Community Strike’.

YouTube može da kazni kreatora na nekoliko načina ukoliko on krši pravila servisa. Najpoznatiji je svakako copyright strike koji se dobija kada ste neovlašćeno postavili nečiji materijal na vaš kanal. Po američkom zakonu, vi možete iskoristi neki video da bi ste kritikovali tu osobu.

Pre godinu dana (avgust 2017. godine) Ethan Klein koji stoji iza kanala H3H3, uspeo je da dobije parnicu koju je protiv njega poveo Matt Hoss upravo zato što je ovaj negativno komentarisao njegov klip. Sudija je presudio da je Ethan Klein zbog „Fair Use“ imao pravo da komentariše video klip od Matt-a, te da ovaj ne može da zahteva odštetu ili da preko YouTube-a zatraži da kanal H3H3 dobije copyright strike zbog neovlašćenog korišćenja materijala. Ceo ovaj slučaj je pravi pokazatelj koliko je YouTube u problemu kada je zaštita intelektualne svojine u pitanju, te da nema jasnih pravila – već se postupa od slučaja da slučaja.

Što se tiče community strike-ova, oni se (u teoriji) mogu dobiti kada veliki broj korisnika prijavi vaš sadržaj kao neprikladan. U praksi to se jako retko dešava i to većinom klipovima koji sadrže poziv na nasilje, širenje govora mržnje, scene nasilja ili bilo koji drugi sadržaj koji može delovati negativno na gledaoce. Kao što vidite defincija je izuzetno široka i omogućava administraciji da skine bilo koji video sa platforme ukoliko im se ne sviđa.

YouTube pravila (da bi nas udavila)

Sa jedne strane moramo reći da je razumljiv Zoranov bes, pošto je Bogan u svom video klipu izneo niz negativnih komentara na račun Anđele i Nađe, ali pitanje je da li je na taj način prekršio pravila YouTube-a. Zoran je zapretio da će prijaviti sve klipove u kojima se pominju njegove ćerke administraciji, a YouTube je reagovao prilično ažurno na prijavu i dodelio kanalu Baka Prase community strike za video u kome je ocenio pesmu Anđele i Nađe. Cela situacija vas navede da se zapitate odakle Zoranu tolika moći zašto YouTube ranije nije reagovao na slične ispade Bogdana Ilića, iako smo sigurni da je bilo prijava od strane drugih korisnika.

U zadnjih par meseci ugašeno je nekoliko velikih kanala zbog kršenja YouTube pravila, a zajednički činilac za sve je da su se zamerili osobama koje se bile u jakim YouTube partnerskim mrežama. Naravno, mi ne možemo sa sigurnošću tvrditi da je neko „povukao svoje veze“ u YouTube-u, ali posmatračima sa strane tako izgleda.

Za potrebe pisanja ovog teksta kontaktirali smo i Bogdana Ilića (aka Baka Prase) i Zorana Đorđevića, u želji da čujemo i njihove stavove, ali nismo dobili nikav odgovor na naša pitanja. Takođe ni kancelarija YouTube-a u Zagrebu nije želela da da komentar na naš tekst.

Kako to rade na Zapadu?

Rekli smo već da su YouTube drame vrlo popularne na Zapadu, a pravi primer toga je boks meč između KSI-ija i Paul Logana. Olajide William „JJ“ ili ti KSI ima preko 18 miliona subscriber-a i aktivan je od 2010. godine. Logan ima 20 miliona subscriber-a na svoja dva kanala, aktivan je od 2013. godine, a u žižu svetske javnosti je dospeo kada je snimio obešenog čoveka u „šumi samoubica“ i taj video okačio na svoj kanal. Njih dvojca su nakon razmene uvredljivih video klipova rešili da pređu na dela, pa će se 25. avgusta imati boks meča u Mančesteru. Revanš meč će se održati u Americi početkom 2019. godine a oba događaja će biti prenošena uživo na YouTube (cena, prava sitnica 7,99 dolara). Obojca dižu tenziju zapaljivim postovima na društvenim mrežama, ne bi li dodatno zainteresovali fanove za ovu borbu.

Deca su prave žrtve ove drame

Neki od komentara na ovaj tekst mogli bi biti i leto je, pa nema vesti. I složili bismo se sa vama da Bogdana i Zoranove ćerke ne prate deca uzrasta od 7 do 13 godina. Deca koja su stala uz svoje idole, deca koja jedna drugoj pišu najgore uvrede na kojima bi im pozavideli i učesnici Zadruge.

Upravo je to najveći problem YouTube drame u Srbiji. Kao i rijaliti programe, pojedine kanale dovodimo do vrhunca neukusa i užasa. Manipulacija ove starosne grupe je jednostavna, a YouTube zvezde to obilato koriste (svesno ili ne, nije bitno) što dovodi do masovnog cyber zlostavljanja među njihovim pratiocima.

Primeri uvreda koje se mogu pronaći na velikom broju klipova. Da li smo svesni kakvim vokabularom komuniciraju naša deca?

Ukoliko ne verujete, pogledajte samo komentare ispod nekog YouTube klipa Anđele i Nađe i setite se da to pišu deca koja još nisu videla ni peti razred osnovne škole. Uvrede, pozivi na prebijanje, psovke, samo su deo rečnika kojima barataju maloletne osobe koja nisu ni krivično odgovorna za ono što napišu.

Jasno nam je da roditelji ne mogu da isprate šta im radi potomstvo na Internetu, što zbog obaveza, što zbog toga jer nisu edukovani, ali to nije izgovor. Samo je pitanje kada će se nasilje sa Interneta preliti u školske učionice gde će fanovi Bake Praseta sukobiti sa fanovima Anđele i Nađe. Naravno, veliki broj roditelja će reći „deca se šale“, “ ne znaju šta pišu“, “ to je samo faza“ sve dok neko ne bude bio stvarno povređen.

A onda ćemo čitati po online portalima komentare kako im YouTuber-i kvare decu.

S druge strane nalazi se YouTube kome ovo tržište zbog male zarade nije preterano bitno, što određeni YouTuber-i koriste, te jedva čekaju priliku da im neko nešto prebaci ne bi li ušli u okršaj sa njime i tako stvorili novu dramu, pošto znaju da neće biti posledica. Bilo bi lepo da YouTube malo aktivnije reaguje na slučajeve kršenja svojih pravila, a ne samo kada neko „nađe vezu“ na vrhu.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Quantox otvorio kancelariju u Novom Sadu – petu posle Beograda, Niša, Kragujevca i Čačka

Sa ciljem privlačenja lokalnog kadra, sve veći broj domaćih IT kompanija otvara svoje kancelarije širom Srbije nudeći budućim kolegama mogućnost rada iz rodnog grada.

Kolumna

TripAdvisor marketing: Kako da vaš hotel ‘dominira’ na osnovu iskustva posetilaca

U ugostiteljstvu se oduvek znalo da je zadovoljni gost najbolja reklama, kao i da su najbolji gosti oni koji dođu putem preporuke.

Internet marketing

Da li su platforme za influensere samo ‘hype’ koji prolazi – poput WoM servisa?

Sećate se 2014. godine i tada aktuelnih 'word of mouth' platformi (iPyro, Beeshaper i drugi) - alata za spajanje brendova i njihovih vernih korisnika kao najboljih kanala za promociju? Danas, pak, imamo platforme za spajanje influensera i brendova, a mi se pitamo da li će ovi servisi završiti kao i njihovi prethodnici?

Propustili ste

Novost

Agencije Pioniri i Ovation BBDO osvojili SoMo Borac nagrade u tri kategorije

Drugog dana Weekend media festivala u Rovinju, proglašeni su pobednici poznate SoMo Borac nagrade za najbolje marketinške kampanje u tekućoj godini. Predstavnici iz Srbije pobedili su u tri kategorije.

Kultura 2.0

Šta budućnost nosi za marketinške agencije – evoluciju ili revoluciju?

Da, više do korisnika ili kupaca ne možete doći na starinski način. Ne u vreme Netflixa i adblockera. Šta agencije mogu da urade povodom toga? Evo šta kažu predstavnici vodećih agencija u regionu na Weekend Media Festivalu.

Karijere

6 stvari koje NE doprinose razvoju vaše (digitalne) karijere

Kojim god poslom da krećete da se bavite, a pogotvo digitalnim, zapamtite lekcije koje vas mogu zadržati na pravom putu.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Novost

€1.500.000 za NTP Beograd – EU preuzima finansiranje parka

Evropska komesarka za digitalno društvo i ekonomiju Marija Gabrijel, najavila je da će od sledeće godine Evropska unija preuzeti finansiranje Naučno-tehnološkog parka u Beogradu u iznosu od 1,5 miliona evra.

Tehnologija

CERN openlab i Comtrade produžili saradnju za dalji razvoj ‘data security’ rešenja

CERN openlab i Comtrade produžili su saradnju potpisavši trogodišnji sporazum po kom će Comtrade biti zadužen za omogućavanje pristupa rezultatima CERN-ovih istraživanja bilo gde u svetu.