Kako zaštiti lične podatke korisnika 'pseudonimizacijom' i šta ovaj proces predstavlja?

Kako zaštiti lične podatke korisnika ‘pseudonimizacijom’ i šta ovaj proces predstavlja?

Sa približavanjem početka primene GDPR, raste potreba kompanija i drugih organizacija da svoje svoje poslovanje usklade sa novim zakonskim propisima. Kompanije će biti u obavezi da primene tehnološke, organizacione i kadrovske mere, kako bi zaštitile lične podatke korisnika prilikom njihovog korišćenja i obrade. Jedna od aktivnosti, koja će pomoći u tome, jeste pseudonimizacija.

Šta je pseudonimizacija?

Pseudonimizacija je proces obrade ličnih podataka na način da se oni više ne mogu pripisati konkretnom pojedincu bez korišćenja dodatnih podataka. “Dodatni podaci” se, za potrebe lakšeg razumevanja, mogu smatrati nekom vrstom ključa, bez koga se pseudo podaci ne mogu koristiti u izvornom obliku. GDPR propisuje zasebno čuvanje posebnih podataka, čime se obezbeđuje da se podatak o ličnosti bez upotrebe dodatnih podataka ne može pripisati određenom licu. U procesu pseudonimizacije, lični i dodatni podaci predstavlju delove slagalice i izostavljanjem jednog dela, gubi se mogućnost sagledavanja kompletne slike, odnosno korišćenje podataka korisnika.

Rezultat završenog procesa pseudonimizacije jesu pseudonimizovani podaci za koje se bez ranije pomenutog “ključa”, ne može odrediti osoba na koju se odnose i kao takvi, usaglašeni su sa GDPR pravilima.

Šematski prikaz pseudonimizacije.

Koristi pseudonimizacije

Dok sa jedne strane pseudonimizacija pomaže zaštitu prava pojedinaca na privatnost ličnih podataka, ona istovremeno pruža mogućnost obrade podataka u skladu sa GDPR pravilima. Obrađeni, odnosno pseudo podaci, zadržavaju oblik koji omogućava njihovu dalju upotrebu u analitičke, istraživačke i statističke svrhe. Pošto podaci prilikom obrade prestaju da budu personalizovani, smanjuje se i rizik od zloupotrebe podataka. GDPR definiše fleksibilnije standarde za podatke koji su pseudonimizovani u odnosu na nezaštićene lične podatke, čime se kompanije i organizacije podstiču da koriste pseudonimizaciju kao metod osiguranja ličnih podataka koje obrađuju.

Pseudonimizacija je dvosmeran proces

U svakodnevnom životu često se javlja potreba da se lični podaci kategorizuju u veće grupe i da se, kao takvi, koriste u istraživanjima, markentinškim aktivnostima, javnom informisanju itd. U ovakvim situacijama privatnost korisnika je obezbeđena kroz pseudonimizaciju, s obzirom da se podaci, prilikom korišćenja, ne mogu povezati sa pojedinačnim osobama.

Međutim, korisnici podataka često se mogu naći u prilici da potpuno anonimni podaci jednostavno nisu prihvatljiva opcija.  U takvim situacijama pseudonimizacija se nameće kao idealan način poštovanja privatnosti ličnih podataka, uz istovremeno neometano korišćenje personalizovanih podataka. Reverzibilnost, odnosno mogućnost vraćanja pseudo podataka u izvorni oblik, predstavlja značajnu aktivnost za pojedine organizacije. Primer organizacije, za koju reverzibilnost pseudo podataka ima veliki značaj, jeste medicinska laboratorijae, koja mora obezbediti sigurnost osetljivih podataka korisnika njihovih usluga, ali i mogućnost korišćenja ličnih podataka, npr. prilikom kontaktiranja osoba koje su učestovale u testiranju.

Da li se pseudonimizacijom završava briga kompanija i organizacija o podacima korisnika?

Ne završava se. Kada se pseudonimizacija sprovede na ispravan način, ona može pružiti više mogućnosti u procesu obrade podataka, kao što je npr. profilisanje korisnika. Međutim, organizacije treba da imaju u vidu da se pseudonimizovani podaci i dalje moraju tretirati pažljivo i da se sa primenom pseudonimizacije ne završava briga o pravu korisnika na privatnost. Čak i u slučaju da dođe do curenja pseudonimizovanih podataka izvan organizacije, one su u obavezi da o tome obaveste osobe, na koje se podaci odnose. Upravo je zato važno napomenuti da je pseudonimizacija jedan, ali ne i jedini alat, koji je neophodno primeniti u narednom periodu kako bi se poslovanje prilagodilo GDPR, uz što jaču zaštitu ličnih podataka korisnika.

IAB Srbija nastavlja sa nizom aktivnosti, koje imaju za cilj podizanje svesti u domaćim kompanijama o potrebi implementacije GDPR propisa i edukaciji stručne javnosti. U narednom periodu možete očekivati nastavak serijala GDPR tekstova koje će IAB Srbija objavljivati u saradnji sa Netokracijom.

Autor teksta:
Miloš Jevtić
Član Legal & Policy Komiteta IAB Serbia 
Media House, Digital Account Manager

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Gradovi budućnosti grade se iz Srbije (Nortal)

Gost 94. epizode Office Talks podcasta bio je Dragan Gajić, globalni CTO estonske kompanije Nortal koja i u Srbiji poseduje razvojni centar - isti onaj iz kojeg se upravo kreiraju rešenja za gradove budućnosti.

Startapi i poslovanje

Lansiran Founder Institute Serbia akcelerator program

Domaći i regionalni ekosistem neprestano se razvija poslednjih godina i sve je više startap timova koji nude rešenja za brojne lokalne, ali i globalne probleme.

Društvene mreže

Instagram uvodi ‘Show NFT’ opciju kroz Polygon blockchain Mihaila Bjelića

Šef Instagrama Adam Moseri najavio je da će popularna društvena mreža ove nedelje početi da testira NFT sa odabranim kreatorima u Sjedinjenim Američkim Državama.