Da su mobilni pozivi ljudi, danas bi imali krizu srednjih godina

Da su mobilni pozivi ljudi, danas bi imali krizu srednjih godina

Bez njih je danas život gotovo nemoguć, sa njima svakodnevne obaveze obavljamo lakše, oni su uvek tu uz nas i pored nas. Pogodili ste - reč je o mobilnim telefonima, koji iz godine u godinu postaju sve tanji, kvalitetniji i korak su bliže apsolutnoj interakciji sa samim korisnikom. Upravo iz tog razloga danas obeležavamo veliki jubilej - tačno je 42. godine od prvog poziva mobilnim telefonom, te je čast posvetiti jedan tekst ovom revolucionarnom uređaju.

marko_mobilnoRevolucija se danas na neki način tumači kroz brzinu procesora, kvalitet kamere, ekrane i ostale preformanse, međutim davne 1973. godine, rrevolucija imala je jednu sasvim drugačiju konotaciju. Da se vratimo u vesele sedamdesete, koje su nam pored ekspanzije muzičke scene (i rekreativnih narkotika), donele ono od čega se danas nikako ne odvajamo – mobilni telefon.

Priča o prvim bežičnim uređajima datira još iz Prvog svetskog rata, a nastavlja se 1941. godine. Lako se može zaključiti da su ti prenosivi uređaji, nalik na telefon, korišćeni radi komunikacije u vojne svrhe. Ipak, prvi zvanični poziv na svetu putem mobilnog telefona obavljen je 1973. godine, kada je Martin Cooper, generalni direktor Motorolinog odeljenja za komunikacije, pozvao svog glavnog rivala iz telefonske kompanije Bel Labs.

Martin Cooper, koji danas ima 86 godina, za istorijski poziv koristio je Motorolu DynaTAC 8000x koja je zapravo i otovrila sasvim novo poglavlje u svetu komunikacija. Zanimljivo je da je taj telefon težio čak 1 kilogram, bio je dugačak 13 centimetra, a imao je čak i LED displej sa samo jednim redom karaktera. Rečnikom Sir Olivera iz „Alana Forda“, cena ovog telefona je bila prava sitnica: samo 3995 dolara.

Martin Cooper, čovek koji je promeni sve
Martin Cooper,

Kasnije, početkom milenijuma, stigao je Philipsov prvi pameti telefon „The Synergy“, jedini telefon putem koga je bio moguć pristup Internetu, email-u i faksu. Telefon „The Danger Hiptop“ (popularno Sidekick) prvi put je upoznao svet sa mobilnom kamerom i igrama, a nastao je kao proizvod nekoliko kompanija. Devetog dana januara 2007. godine svetskoj javnosti je predstavljen iPhone, a danas imamo na raspolaganju i flagship modele telefona sa velikim brojem mogućnosti.

Telefoni pametni, uređaji mobilni

Mobilni tj. pametni telefoni danas svakako predstavljaju svemoćno oružije za borbu protiv obaveza, zadataka, dosade i ostalih stvari sa kojima se svaki dan hvatamo u koštac. Ekspanzija koja se naglo javila nije vezana samo za svet mobilne industrije, već počiva na potrebema savremenog čoveka da veliki broj obaveza odradi na krajnje jednostavan i organizovan način.

Baš iz tih razloga, izašli smo iz okvira osnovnog, te klasični pozivi danas zauzimaju neku sekundarnu, udaljenu poziciju, zamenivši ih masa aplikacija različitih kategorija i veliki broj besplatnih servisa za dopisivanje i vizuelnu komunikaciju. Naravno, sa različitim potrebama dolaze i različita rešenja – mobilna industrija nam nudi uređaje po našoj meri, od koji svaki na svoj način utiče na život pojedinaca.

motorola
42. godine od prve Motorole, danas imamo ‘mobile first’ generaciju koja je odrasla uz pametne telefone

Ipak, evolucija mobilnih telefona za ove 42 godine naučila nas je svemu i svačemu. Na početku čudili smo se oblicima telefona, ekranu u boji, brzini procesora, a danas sve to imamo u jednom manje-više unificiranom pakovanju, te je magični momenat divljenja rezervisan isključivo za neobične stvari. Termini kao što su brži, tanji, veći, lepši, samo se provlače kroz mnogobrojne promocije i predstavljanja današnjih telefona, čineći nas donekle znatiželjnijima, a u isto vreme započinjući novi krug potrošačkih potreba – menjam telefon star godinu i po dana za brži, bolji, lepši….

Činjenica je da današnje moderno društvo više počiva na samom prestižu nego na potrebama, te mobilni telefoni predstavljaju samo to, dok oni pravi entuzijasti i zaljubljenici u tehnologiju vide nešto više u tom komadu plastike i metala. Primarne funkcije svakog mobilnog telefona danas su stopljene sa ostalim funkcijama koje pružaju ovi pametni uređaju, usmeravajući čitavu industriju u smeru koji pokušava da kvantifikuje nas same, čineći nas bržim, boljim, spremnijim, analizirajući doslovno svaki naš korak i pokret.

Danas taj smer zovemo najčešće produktivnost i optimizacija resursa. Gde god se nalazili, mobilni telefon je uz nas. Davne 1973. godine to beše poziv, danas selfie, Internet, sadržaj, organizacija, zdravlje i ostalo. Naravno, kao moderno društvo, svemu tome težimo, lakše ostvarujemo progres iz dana u dan, posao obavljamo brže, a i život u nekim trenucima može biti zanimljiv, zahvaljujući njegovom visočanstvu: mobilnom telefonu (makar igrali igrice na WC-u, a priznaćete, to svi radimo).

Šta je sve pred nama?

Iskreno rečeno, mnogo toga. Da bi opstala, mobilna industrija će u budućem periodu morati da plasira nove, inovativne modele koji će još dugo imati svoje mesto u već pomenutom krugu potrošačkih navika.

Revolucije, neke veće, možda više neće ni biti – ona se ipak dogodila dva puta: 1973. godine sa prvim pozivom i 2007. kada je pokojni Steve Jobs predstavio iPhone. Dakle, ostaju nam samo dodatne inovacije, čineći mobilne telefone uređajima koji se sve više sjedinjavaju sa životom svog vlasnika.

wearable
Nekada isključivo u džepu, uskoro isključivo na nama.

Kompletna wearable industrija dakle počiva na društveno korisnoj platfromi, pa neće biti čudno da u budućnosti dočekamo uređaje koji će obavljati sve veći posao umesto nas koristeći pametne aplikacije i različite funkcije. Iako je ova teza još uvek u domenu teorije, ona će verovatno ugledati svetlost dana brže nego što mi mislimo.

No, vratimo se glavnim akterima ovog teksta, mobilnim telefonima. I dok velike kompanije nastavljaju da proizvode sve tanje, modernije i aktuelnije telefone, pred našim očima oni zapravo kreiraju mozaik vremena – mi, zaljubljenici u tehnologiju, još uvek želimo da verujemo u neke fundamentalne elemente komunikacije, bežeći na taj način od daleke budućnosti i ostavljajući prostor vremenu da nas ne zamene roboti, već da učini ono što je u njegovoj glavnoj nadležnosti – formiranje sećanja na uređaje koji su uveli revoluciju u svet komunikacija, ali i pomogli pri izgradnji digitalne evolucije samog čoveka.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Internet marketing

UniCredit Bank Srbija gasi Facebook, Messenger i Instagram – sledi ulaganje u sopstvene digitalne kanale?

Način na koji Facebook tretira svoje korisnike bili su dovoljan razlog da UniCredit grupa najavi potpuno povlačenje sa društvenih mreža kompanije iz Menlo Parka.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Dejan Nikolić (Content Insights): Publika jednom mediju ne sme da bude inventar koji prodaje oglašivačima

U eri kada Facebook, Amazon i Google drže 70% budžeta za digital, kako se mediji mogu izboriti za svoj kolač? Jednostavno - moraju da promene način na koji su do sada poslovali.

Mobilno

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Netokracija

Kako da unapredite korisničko iskustvo svojih klijenata? Saznajte na ‘Customer Experience’ konferenciji!

Bavite se korisničkim iskustvom ili podrškom, marketingom, IT-jem ili vas jednostavno zanima digitalna transformacija? Netokracijina Customer Experience konferencija u Zagrebu je pravo mesto za vas!

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.