Messaging aplikacije prerasle su društvene mreže

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Messaging aplikacije prerasle su društvene mreže (i prete da uzmu solidan deo budžeta!)

Snapchat, Viber (ili Vajber?), Line, Messenger... ukoliko ste prvo pomislili na aplikacije za dopisivanje, moramo vas obavestiti da definitivno važite za digitalnog dinosaurusa! Gotovo preko noći ove i mnoge druge chat aplikacije postale su novo poglavlje društvenih medija gde se brendovi već uveliko bore za svoj deo kolača - animirajući korisnike, pružajući nove funkcije i podršku, te upošljavajući i botove (ovoga puta ne za sendviče). Da li su društvene mreže otišle u zaborav?

snapsnap

Ukoliko nas pitate nisu – niti će u skorije vreme, ali društvene mreže više definitivno ne predstavljaju prekretnicu rasta i angažovanja korisnika (tzv. engagement). Tehnološku “baklju” preuzele su chat i messaging aplikacije među kojima su Messenger, LINE, WeChat, KakaoTalk, Snapchat, WhatsApp, Viber i mnoge druge.

Samo krajem 2015. godine WhatsApp je koristilo 900 miliona korisnika svakog meseca, Messenger 700 miliona, a Viber više od 600 miliona. Te brojke sada su još veće i predstavljaju pravu pretnju društvenim mrežama koje korisnici polako zamenjuju mobilnim aplikacijama i servisima koji jednostavno pružaju bolju interakciju. Pogledajmo samo Snapchat i sve će nam biti jasno.

Korisnici žele više od vašeg brenda

Business Insider piše da se korisnici više ne okreću messaging aplikacijama samo kako bi komunicirali sa svojim prijateljima, već i sa brendovima, kako bi pretraživali robu i gledali različit sadržaj. Ono što je nekada predstavljalo platformu za razmenu kratkih poruka, fotografija, videa i GIF-ova, sada je preraslo u ekosistem za sebe – ekosistem koji nudi potpunu podršku developerima za razvoj aplikacija, ali i jedinstvene API-je koji se mogu upotrebiti za još bolje korisničko iskustvo.

b1
Početak 2015. godine obležio je kraj prevlasti društvenih mreža nad aplikacijama za dopisivanje (Izvor: Business Insider/BI Intelligence)

Zbog čega je to tako, pitate se? Chat i messaging aplikacije predstavljaju mesto na kome publika (vaša ciljna grupa) u ovom trenutku provodi ubedljivo najviše vremena, što samo tržište čini veoma interesantnim. Veći je broj korisnika, veće je zadržavanje (retention), ali je i više mlađih korisnika koje marketari i izdavači nazivaju pravom “poslasticom”. U prevodu, vreme je da se dobro edukujete o tome kako negovati prisustvo vašeg brenda na ovim kanalima:

Kombinovana korisnička baza četiri najpopularnije chat aplikacije je veća od korisničke baze top četiri najpopularnije društvene mreže.

Ili četuješ sa korisnicima, il’ ideš u školu

Četiri su ključna messaging trenda koji ne zaobilazi ni ove prostore:

    • Mobilne aplikacije su postale zaista velike. Najveći servisi beleže stotine miliona mesečno aktivnih korisnika (MAU). Cena mobilnog Interneta je opala tako da je još lakše i jeftinije razmenjivati sadržaj, mobilni uređaji su sve napredniji i jefiniji.
    • Messaging aplikacije danas rade više stvari od pukog dopisivanja. Prvi stadijum ovih aplikacija obeležio je rast, dok u drugoj fazi (koja se sada odvija) stižu nove funkcije kao i monetizacija korisničke baze.
    • Popularne aplikacije WeChat, KakaoTalk i LINE osvojile su Aziju i preuzele tron kada je pronalaženje inovativnih načina za povećanje upotrebe u pitanju. One su takođe uspešno implementirale strategije za monetizaciju njihovih usluga.
    • Medijske kuće i marketari u ovom trenutku i dalje ulažu više u društvene mreže kao što su Facebook i Twitter, ali to će se uskoro promeniti kako messaging servisi budu predstavljali nove funkcije za povezivanje korisnika sa brendovima, oglašivačima i izdavačima.
Pored kodova koji se lako mogu skeniratu, tu su sad ai skraćeni linkovi koji vode do Messenger profila korisnika (Izvor: Facebook)
Prateći trendove, Messenger je nedavno predstavio i skanabilne kodove za još brže i lakše povezivanje sa prijateljima i brendovima.

Ipak, ključna reč koja bi i mogla obeležiti čitav trend jeste interakcija. Lajkovi i šerovi odavno su postali stvari koje nisu tako bliske, sadržaj se deli sa prijateljima ali na javnom mestu – komunikacija nije personalizovana, intimna. Ovu pojavu verovatno je i najbolje definisao Ivan Bildi koji je na nedavno održanom Snapchat okupljanju u Beogradu izjavio da iako ga ne prati tako velik broj ljudi na ovom servisu, broj odgovora na njegove snepove proporcionalno je daleko veći u odnosu na broj onih ljudi koji na isto pitanje odgovore na njegovom Facebook ili Twitter profilu. Računica je poprilično čista.

I posle Facebooka… Facebook.

Činjenica je da upravo ove mobilne aplikacije predstavljaju ring u kojem će se voditi nova bitka za korisnike i njihovu pažnju, no velike tehnološke kompanije imaju još jedan trik up their sleave – botove. U pitanju je komunikacija zasnovana na veštačkoj inteligenciji koja obećava novo doba interakcije sa korisnicima, a prevashodno na Messenger-u i drugim chat aplikacijama.

bots
Veliki izdavači prvi su isprobali chat botove koje je Messenger nedavno predstavio.

Sa nedavnim lansiranjem botova na F8 konferenciji vidimo i prve promašaje, što je verovatno i za očekivati budući da se tehnologija i dalje nalazi u eksperimentalnoj fazi. I Facebook nije jedini, trci za botove pridružuje se i popularna aplikacija Telegram. Ipak, svakako najinteresantniji podatak jeste to što upravo Facebook predvodi čitav pokret, udaljujući Messenger od same društvene mreže i vodeći tako bitku na dva fronta, pokušavajući da privoli mlađe korisnike i tako preboli težak poraz koji je iskusnom Zakerbergu zadao mladi Špigel.

Jer na kraju dana, Facebook neće propasti, samo ćemo koristiti druge proizvode ove tehnološke kompanije… bile to mobilne aplikacije, naočare za virtuelnu realnost ili Internet dronovi koji mogu da ostanu u vazduhu i po nekoliko godina.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Quiet Quitting: Kako je TikTok trend pokrenuo revoluciju na radnom mestu?

Ukoliko ste aktivni na TikTok-u, sigurno vam nije promakao trend o 'tihom otkazu' koji u proteklom periodu preplavljuje svačiji #fyp na ovoj društvenoj mreži.

Gaming

FDU pokrenuo Game Art katedru ― šta to znači za srpsku gejming industriju?

Fakultet dramskih umetnosti, koji je član superklastera Creative Tech Serbia, ove godine prvi put je upisao studente na novi studijski program: Vizuelni efekti, animacija i gejm art. Sve o novom studijskom programu i mogućnostima koje pruža, pročitajte u našem tekstu.

Karijere

Veljko je više od deset godina Java programer u Mozzartu – otkriva nam izazove IT odeljenja u ‘gambling’ industriji

Ukoliko se baviš programiranjem i tragaš za novim profesionalnim izazovima, kako ti se čini mogućnost da razvijaš vlastiti proizvod i da možeš da vidiš svoj kod u produkciji u rekordno kratkom roku?

Propustili ste

Kultura 2.0

Može li veštačka inteligencija ubiti kreativnost?

Kada je Jason Allen, inače dizajner video igara, pobedio na Takmičenju likovne umetnosti Državnog sajma Kolorado u kategoriji Digital Arts/Digitally-Manipulated Photography sa delom 'Théâtre D’opéra Spatial', koje je nastalo uz pomoć najpopularnijeg programa veštačke inteligencije Midjourney, povela se polemika o tome šta je umetnost danas, kakva je njena budućnost i da li to ona zapravo 'umire pred našim očima'?

Tehnologija

Brnabić: Izvoz srpske IT industrije preko €2,5 milijardi u 2022. godini

Predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić rekla je da će izvoz IT industrije ove godine premašiti 2,5 milijarde evra, od čega će suficit biti preko 1,5 milijarde evra, a da je u proteklih godinu dana svako drugo novo radno mesto bilo u IT sektoru.

Startapi i poslovanje

500 Emerging Europe: Novih €70 miliona za lokalne startape sa globalnim ambicijama

Istanbulski ogranak poznatog VC fonda 500 startups saopštio je da se sa novim fondom još više fokusira na države Centralne i Istočne Evrope, među kojima je i Srbija.

Intervju

Stvaranje i edukacija novih talenata moraju biti u fokusu domaćih ‘game dev’ kompanija

Ulazak u 'game dev' svet često može da krene od različitih interesovanja. Svoju priču o tome kako više od jedne decenije radi u IT industriji i sada u gaming sektoru iako se za to nije stručno edukovao, otkriva nam Dušan Jovanović, Studio Production Manager kompanije Ubisoft u Beogradu.

Tehnologija

Search On 22: SEO relevantniji nego ikada pre

U nameri da privuče generaciju Z, Google je na 'Search On 22' događaju predstavio novitete u pretrazi, koji su rezultat dugogodišnjeg razvijanja AI tehnologija.

Društvene mreže

TikTok će pokoriti najveće igrače u industriji zabave

U okviru 15. izdanja Weekend Media Festivala, održan je panel 'TikTok – the platform that will bring the biggest players on the market to its knees'.