
Messaging aplikacije prerasle su društvene mreže (i prete da uzmu solidan deo budžeta!)
Snapchat, Viber (ili Vajber?), Line, Messenger... ukoliko ste prvo pomislili na aplikacije za dopisivanje, moramo vas obavestiti da definitivno važite za digitalnog dinosaurusa! Gotovo preko noći ove i mnoge druge chat aplikacije postale su novo poglavlje društvenih medija gde se brendovi već uveliko bore za svoj deo kolača - animirajući korisnike, pružajući nove funkcije i podršku, te upošljavajući i botove (ovoga puta ne za sendviče). Da li su društvene mreže otišle u zaborav?
Ukoliko nas pitate nisu – niti će u skorije vreme, ali društvene mreže više definitivno ne predstavljaju prekretnicu rasta i angažovanja korisnika (tzv. engagement). Tehnološku “baklju” preuzele su chat i messaging aplikacije među kojima su Messenger, LINE, WeChat, KakaoTalk, Snapchat, WhatsApp, Viber i mnoge druge.
Samo krajem 2015. godine WhatsApp je koristilo 900 miliona korisnika svakog meseca, Messenger 700 miliona, a Viber više od 600 miliona. Te brojke sada su još veće i predstavljaju pravu pretnju društvenim mrežama koje korisnici polako zamenjuju mobilnim aplikacijama i servisima koji jednostavno pružaju bolju interakciju. Pogledajmo samo Snapchat i sve će nam biti jasno.
Korisnici žele više od vašeg brenda
Business Insider piše da se korisnici više ne okreću messaging aplikacijama samo kako bi komunicirali sa svojim prijateljima, već i sa brendovima, kako bi pretraživali robu i gledali različit sadržaj. Ono što je nekada predstavljalo platformu za razmenu kratkih poruka, fotografija, videa i GIF-ova, sada je preraslo u ekosistem za sebe – ekosistem koji nudi potpunu podršku developerima za razvoj aplikacija, ali i jedinstvene API-je koji se mogu upotrebiti za još bolje korisničko iskustvo.

Zbog čega je to tako, pitate se? Chat i messaging aplikacije predstavljaju mesto na kome publika (vaša ciljna grupa) u ovom trenutku provodi ubedljivo najviše vremena, što samo tržište čini veoma interesantnim. Veći je broj korisnika, veće je zadržavanje (retention), ali je i više mlađih korisnika koje marketari i izdavači nazivaju pravom “poslasticom”. U prevodu, vreme je da se dobro edukujete o tome kako negovati prisustvo vašeg brenda na ovim kanalima:
Kombinovana korisnička baza četiri najpopularnije chat aplikacije je veća od korisničke baze top četiri najpopularnije društvene mreže.
Ili četuješ sa korisnicima, il’ ideš u školu
Četiri su ključna messaging trenda koji ne zaobilazi ni ove prostore:
- Mobilne aplikacije su postale zaista velike. Najveći servisi beleže stotine miliona mesečno aktivnih korisnika (MAU). Cena mobilnog Interneta je opala tako da je još lakše i jeftinije razmenjivati sadržaj, mobilni uređaji su sve napredniji i jefiniji.
- Messaging aplikacije danas rade više stvari od pukog dopisivanja. Prvi stadijum ovih aplikacija obeležio je rast, dok u drugoj fazi (koja se sada odvija) stižu nove funkcije kao i monetizacija korisničke baze.
- Popularne aplikacije WeChat, KakaoTalk i LINE osvojile su Aziju i preuzele tron kada je pronalaženje inovativnih načina za povećanje upotrebe u pitanju. One su takođe uspešno implementirale strategije za monetizaciju njihovih usluga.
- Medijske kuće i marketari u ovom trenutku i dalje ulažu više u društvene mreže kao što su Facebook i Twitter, ali to će se uskoro promeniti kako messaging servisi budu predstavljali nove funkcije za povezivanje korisnika sa brendovima, oglašivačima i izdavačima.

Ipak, ključna reč koja bi i mogla obeležiti čitav trend jeste interakcija. Lajkovi i šerovi odavno su postali stvari koje nisu tako bliske, sadržaj se deli sa prijateljima ali na javnom mestu – komunikacija nije personalizovana, intimna. Ovu pojavu verovatno je i najbolje definisao Ivan Bildi koji je na nedavno održanom Snapchat okupljanju u Beogradu izjavio da iako ga ne prati tako velik broj ljudi na ovom servisu, broj odgovora na njegove snepove proporcionalno je daleko veći u odnosu na broj onih ljudi koji na isto pitanje odgovore na njegovom Facebook ili Twitter profilu. Računica je poprilično čista.
I posle Facebooka… Facebook.
Činjenica je da upravo ove mobilne aplikacije predstavljaju ring u kojem će se voditi nova bitka za korisnike i njihovu pažnju, no velike tehnološke kompanije imaju još jedan trik up their sleave – botove. U pitanju je komunikacija zasnovana na veštačkoj inteligenciji koja obećava novo doba interakcije sa korisnicima, a prevashodno na Messenger-u i drugim chat aplikacijama.

Sa nedavnim lansiranjem botova na F8 konferenciji vidimo i prve promašaje, što je verovatno i za očekivati budući da se tehnologija i dalje nalazi u eksperimentalnoj fazi. I Facebook nije jedini, trci za botove pridružuje se i popularna aplikacija Telegram. Ipak, svakako najinteresantniji podatak jeste to što upravo Facebook predvodi čitav pokret, udaljujući Messenger od same društvene mreže i vodeći tako bitku na dva fronta, pokušavajući da privoli mlađe korisnike i tako preboli težak poraz koji je iskusnom Zakerbergu zadao mladi Špigel.
Jer na kraju dana, Facebook neće propasti, samo ćemo koristiti druge proizvode ove tehnološke kompanije… bile to mobilne aplikacije, naočare za virtuelnu realnost ili Internet dronovi koji mogu da ostanu u vazduhu i po nekoliko godina.