Starleta zvana ‘Flash’, i digitalni advertajzing u Srba.

Starleta zvana ‘Flash’, i digitalni advertajzing u Srba.

Flash je zlo. Pitanje da li je ikada imao smisla, ali jedno je sigurno, ako je nekada i bilo to vreme, odavno više nije. Flash je zatvoren, zastareo, i polako ali sigurno svi veliki igrači dižu ruke od njega.

minic_2

Apple je bio prvi zadao bolan udarac kada je odlučio da svoje pametne uređaje liši podrške za Flash. Pretrpeli su puno kritika, ali su ostali dosledni. Pravdali su se time da Flash nije predviđen za touch interface, da nemilice troši bateriju i resurse, da je nebezbedan i nestabilan. Korisnici su ostali uskraćeni za nešto, ali verovatno je bilo vredno toga.

Danas, 7 godina kasnije, Firefox, jedan od dva vodeća Internet browser-a blokirao je Flash. Razlog je – bezbednost. Utisak je pak, da se samo čekao povod, a informacije koje su procurele iz arhiva Hacking Team-a sadrže i podatke o tri velika sigurnosna propusta. Bingo!

Već nekoliko godina veliki igrači traže alternative za Flash. Google forsira svuda HTML5, i kroz svoje oglasne platforme, a početkom godine je i YouTube odlučio da Flash pošalje u penziju. Pre par meseci Chrome je blokirao masu plugin-ova (Silverlight, Unity, JAVA i brojni drugi), a od naredne verzije, koja izlazi u septembru, i ovaj browser će onemogućiti automatsko pokretanje Flash-a, već će ono biti moguće samo uz akciju i zahtev korisnika.

Neke ptice nikad ne polete…

Vreme Flash sajtova je manje-više prošlo, jedno vreme je to bio must-have i buzzword, ali srećom to je barem deceniju iza nas. Tek ponekad naletimo na neku relikviju prošlosti, poput kultnog sajta STR Gagi koji ovih dana plavi društvene mreže.

Pre pet godina Stiv Džobs je u otvorenom pismu svojim korisnicima rekao da je Flash broj 1. razlog za probleme na Mekovima, kao i da je istorija problema sa bezbednosnim propustima duga i bogata. Ovo se odnosi na većinu tehnologija koje su u problemu u prethodnom periodu. Neke stvari prosto ne trebaju da se pokreću u browser-u.

Firefox će možda odblokirati Flash kada se stvari srede, ali trend je jasan.

Adobe je pre nekoliko godina objavio roadmap u kome se Flash i Adobe AIR kreću u drugom smeru. Smeru videa i razvoja igara, uz fokus na mobilne platforme.

Ali to u Srbiji nije važno.

Veći problem, je činjenica da je Flash tehnologija koju gotovo sve domaće agencije prosto obožavaju, kada je izrada banera u pitanju. Oni je možda i ne bi toliko forsirali, obzirom da baš i nema mnogo inhouse Flash-era, i da su svakako osuđeni na outsource, ali klijenti, neinovativni i škrti kako ih je Bog dao, uglavnom ne dosežu dalje od toga.

Kažem u Srbiji, jer van nje je već par godina standard upotreba HTML5 banera, a kada se i rade Flash kampanje, postoji fallback rešenje za uređaje koji ovu tehnologiju ne podržavaju. U toj našoj Srbiji, iako sve platforme za serviranje oglasa koje se koriste nude mogućnost da se postavi statička kreativa kao alternativa, velika većina kampanja koje su plasirane ne koriste dostupne mogućnosti.

Leto je, vreme odmora, agencije su desetkovane (a i inače jedva podnose količinu posla koju imaju), a stotine kampanja ne funkcioniše kako treba. Telefoni su se, verujem, usijali. Ako i nisu, u narednim danima izvesno hoće. Poznato je da klijentima ipak treba neko vreme da provale problem.

Šta dalje?

Edukacija. Rešenje je bolno i skupo, i gotovo neizvodljivo, ali jedino moguće. Klijenti koji razumeju tehnologiju i razumeju da znanje mora da košta, agencije koje razumeju tehnologiju i znaju da kvalitetni ljudi imaju svoju vrednost, kao i da ljudi nisu mašine koje automatski štancuju hiljade kampanja. Da sam svaki put kada bih video dobro osmišljenu online kampanju ili aktivaciju, u skladu sa aktuelnim tehnologijama i trendovima, dobio po 100 EUR, ne bih skupio ni za dobro letovanje.

Svrha marketinga je da postigne rezultate. Da bi se do toga došlo morate imati ludu sreću ili ozbiljno promisliti i uložiti. Negde između biznisa, kreativnosti i tehnologije je rešenje. Da biste do njega došli, morate poznavati i razumeti sve tri oblasti.

Tražite više, i ako ste spremni da platite, a odaberete prave saradnike, vratiće vam se mnogostruko.

Ako vam je važno…

Ako nije, ispolivajte neku kampanju banerima u Flash-u, i napravite Facebook foto galeriju, jer koga zapravo briga.

Ostavi komentar

  1. nemanja

    nemanja

    16. 7. 2015. u 09:45 Odgovori

    Oni malo iskusniji developeri ne mogu da se sloze sa nekim stvarima. Ako hoces malo vise edukacije evo jedan info: Magento kao najveca ecommerce platforma na svetu u svom admin panelu koristi flash uploader za slike. I ne to ne moze biti tek tako sredjeno. Bice potrebna nova verzija magenta koja tek izlazi. Ali ce zato stotine hiljada sajtova ostati u downu zbpg blokade. Zato browseri nece jos dugo ugasiti podrsku.

    • Ivan Minić

      Ivan Minić

      16. 7. 2015. u 11:52 Odgovori

      Koriste ih mnogi, ne samo Magento, i to je problem samo ako ne postoji nikakva alternativa, a vecina resenja koja koriste flash za tako nesto nude tu mogucnost. Prosto to je rich opcija, a mora postojati fallback ukoliko flash player nije dostupan. Mi recimo koristimo Plupload za neke stvari, posto nam je bitno da korisnici mogu i sa tableta pristupiti.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Karijere

Kako se zaposliti u kompaniji Facebook? Nenad Božidarević deli svoja iskustva

Nakon četiri godine na poziciji front-end inženjera, najpre sa Facebook, a potom i sa Instagram strane, Nenad Božidarević prelazi u Oculus, gde nakon godinu dana postaje menadžer, a za Netokraciju otkriva da li je Menlo Park zaista raj za domaće programere.