Starleta zvana ‘Flash’, i digitalni advertajzing u Srba.

Starleta zvana ‘Flash’, i digitalni advertajzing u Srba.

Flash je zlo. Pitanje da li je ikada imao smisla, ali jedno je sigurno, ako je nekada i bilo to vreme, odavno više nije. Flash je zatvoren, zastareo, i polako ali sigurno svi veliki igrači dižu ruke od njega.

minic_2

Apple je bio prvi zadao bolan udarac kada je odlučio da svoje pametne uređaje liši podrške za Flash. Pretrpeli su puno kritika, ali su ostali dosledni. Pravdali su se time da Flash nije predviđen za touch interface, da nemilice troši bateriju i resurse, da je nebezbedan i nestabilan. Korisnici su ostali uskraćeni za nešto, ali verovatno je bilo vredno toga.

Danas, 7 godina kasnije, Firefox, jedan od dva vodeća Internet browser-a blokirao je Flash. Razlog je – bezbednost. Utisak je pak, da se samo čekao povod, a informacije koje su procurele iz arhiva Hacking Team-a sadrže i podatke o tri velika sigurnosna propusta. Bingo!

Već nekoliko godina veliki igrači traže alternative za Flash. Google forsira svuda HTML5, i kroz svoje oglasne platforme, a početkom godine je i YouTube odlučio da Flash pošalje u penziju. Pre par meseci Chrome je blokirao masu plugin-ova (Silverlight, Unity, JAVA i brojni drugi), a od naredne verzije, koja izlazi u septembru, i ovaj browser će onemogućiti automatsko pokretanje Flash-a, već će ono biti moguće samo uz akciju i zahtev korisnika.

Neke ptice nikad ne polete…

Vreme Flash sajtova je manje-više prošlo, jedno vreme je to bio must-have i buzzword, ali srećom to je barem deceniju iza nas. Tek ponekad naletimo na neku relikviju prošlosti, poput kultnog sajta STR Gagi koji ovih dana plavi društvene mreže.

Pre pet godina Stiv Džobs je u otvorenom pismu svojim korisnicima rekao da je Flash broj 1. razlog za probleme na Mekovima, kao i da je istorija problema sa bezbednosnim propustima duga i bogata. Ovo se odnosi na većinu tehnologija koje su u problemu u prethodnom periodu. Neke stvari prosto ne trebaju da se pokreću u browser-u.

Firefox će možda odblokirati Flash kada se stvari srede, ali trend je jasan.

Adobe je pre nekoliko godina objavio roadmap u kome se Flash i Adobe AIR kreću u drugom smeru. Smeru videa i razvoja igara, uz fokus na mobilne platforme.

Ali to u Srbiji nije važno.

Veći problem, je činjenica da je Flash tehnologija koju gotovo sve domaće agencije prosto obožavaju, kada je izrada banera u pitanju. Oni je možda i ne bi toliko forsirali, obzirom da baš i nema mnogo inhouse Flash-era, i da su svakako osuđeni na outsource, ali klijenti, neinovativni i škrti kako ih je Bog dao, uglavnom ne dosežu dalje od toga.

Kažem u Srbiji, jer van nje je već par godina standard upotreba HTML5 banera, a kada se i rade Flash kampanje, postoji fallback rešenje za uređaje koji ovu tehnologiju ne podržavaju. U toj našoj Srbiji, iako sve platforme za serviranje oglasa koje se koriste nude mogućnost da se postavi statička kreativa kao alternativa, velika većina kampanja koje su plasirane ne koriste dostupne mogućnosti.

Leto je, vreme odmora, agencije su desetkovane (a i inače jedva podnose količinu posla koju imaju), a stotine kampanja ne funkcioniše kako treba. Telefoni su se, verujem, usijali. Ako i nisu, u narednim danima izvesno hoće. Poznato je da klijentima ipak treba neko vreme da provale problem.

Šta dalje?

Edukacija. Rešenje je bolno i skupo, i gotovo neizvodljivo, ali jedino moguće. Klijenti koji razumeju tehnologiju i razumeju da znanje mora da košta, agencije koje razumeju tehnologiju i znaju da kvalitetni ljudi imaju svoju vrednost, kao i da ljudi nisu mašine koje automatski štancuju hiljade kampanja. Da sam svaki put kada bih video dobro osmišljenu online kampanju ili aktivaciju, u skladu sa aktuelnim tehnologijama i trendovima, dobio po 100 EUR, ne bih skupio ni za dobro letovanje.

Svrha marketinga je da postigne rezultate. Da bi se do toga došlo morate imati ludu sreću ili ozbiljno promisliti i uložiti. Negde između biznisa, kreativnosti i tehnologije je rešenje. Da biste do njega došli, morate poznavati i razumeti sve tri oblasti.

Tražite više, i ako ste spremni da platite, a odaberete prave saradnike, vratiće vam se mnogostruko.

Ako vam je važno…

Ako nije, ispolivajte neku kampanju banerima u Flash-u, i napravite Facebook foto galeriju, jer koga zapravo briga.

Ostavi komentar

  1. nemanja

    nemanja

    16. 7. 2015. u 09:45 Odgovori

    Oni malo iskusniji developeri ne mogu da se sloze sa nekim stvarima. Ako hoces malo vise edukacije evo jedan info: Magento kao najveca ecommerce platforma na svetu u svom admin panelu koristi flash uploader za slike. I ne to ne moze biti tek tako sredjeno. Bice potrebna nova verzija magenta koja tek izlazi. Ali ce zato stotine hiljada sajtova ostati u downu zbpg blokade. Zato browseri nece jos dugo ugasiti podrsku.

    • Ivan Minić

      Ivan Minić

      16. 7. 2015. u 11:52 Odgovori

      Koriste ih mnogi, ne samo Magento, i to je problem samo ako ne postoji nikakva alternativa, a vecina resenja koja koriste flash za tako nesto nude tu mogucnost. Prosto to je rich opcija, a mora postojati fallback ukoliko flash player nije dostupan. Mi recimo koristimo Plupload za neke stvari, posto nam je bitno da korisnici mogu i sa tableta pristupiti.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Odložen rok za zapošljavanje preduzetnika uz olakšice – novi datum je 60 dana od ukidanja vanrednog stanja

Rok za sticanje statusa kvalifikovanog novozaposlenog lica izmenjen je uredbom Vlade Republike Srbije i sada je će biti moguć 60 dana nakon završetka vanrednog stanja.

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Kako srpski talenat treba da se brendira u inostranstvu – kao jeftina ili kvalitetna radna snaga?

Aktuelna pandemijska kriza (i njene ekonomske posledice), naveli su nas na sledeće pitanje: da li će domaće IT kompanije, agencije, frilenseri i regruteri morati da promene način na koji predstavljaju svoje proizvode, usluge i kadar na međunarodnom tržištu? Dakle, hoćemo li u prvi plat isticati da smo povoljni, da imamo kvalitetan kadar - ili oba?

Kultura 2.0

Kreativni direktori agencija otkrivaju da li je ekonomska kriza ubica kreativnosti – ili ne

Ako se bavite poslom koji počiva na originalnosti i kreativnosti, da li ste u tome u prethodna dva meseca bili uspešni? Ukoliko niste, kreativni direktori marketinških agencija otkrivaju svoje savete.

Novost

Google imenovao svog predstavnika u Srbiji – saopštava SHARE Fondacija

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti obratio se kompaniji Google i nakon pregovora sa njihovim pravnim timom, ova kompanija odredila je svog predstavnika u Srbiji u skladu sa domaćim Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.

Gaming

Apple Arcade dovešće više igrača srpskim gejming studijima – samo ako pametno postave strategiju

Servis Apple Arcade sada je i zvanično dostupan u Srbiji, a benefite bi, osim igrača, mogli da imaju i gejming studiji i developeri - kroz dodatni izvor zarade i veću vidljivost njihovih igara. Otkrivamo na koji način izgleda i šta sve donosi saradnja sa kompanijom Apple.

Tehnologija

Ne, hocudaglasam.com ne prikuplja podatke građana jer to nije ‘lažni’ sajt za glasanje

Vlada Srbije upozorila je da se pojavio lažni sajt za glasanje iz inostranstva i apelovala je na građane da budu oprezni u pogledu toga kome ostavljaju svoje podatke budući da postoji mogućnost njihove zloupotrebe. U ekskluzivnom razgovoru sa tvorcem ovog sajta otkrivamo kako servis pomaže našim građanima u dijaspori, šta on jeste - a šta nije.

Startapi i poslovanje

Oslanjajući se na poznanstva i preporuke, Recrooit želi da promeni način na koji zapošljavamo stručne kandidate

Recrooit je nova domaća platforma za regrutovanje kandidata koja ima za cilj da olakša celokupan proces zapošljavanja i postane glavni saveznik poslodavaca i regrutera prilikom zapošljavanja IT kvalifikovanih kadrova - oslanjajući se na zajednicu i preporuke iskusnih profesionalaca u svim industrijama.