Starleta zvana ‘Flash’, i digitalni advertajzing u Srba.

Starleta zvana ‘Flash’, i digitalni advertajzing u Srba.

Flash je zlo. Pitanje da li je ikada imao smisla, ali jedno je sigurno, ako je nekada i bilo to vreme, odavno više nije. Flash je zatvoren, zastareo, i polako ali sigurno svi veliki igrači dižu ruke od njega.

minic_2

Apple je bio prvi zadao bolan udarac kada je odlučio da svoje pametne uređaje liši podrške za Flash. Pretrpeli su puno kritika, ali su ostali dosledni. Pravdali su se time da Flash nije predviđen za touch interface, da nemilice troši bateriju i resurse, da je nebezbedan i nestabilan. Korisnici su ostali uskraćeni za nešto, ali verovatno je bilo vredno toga.

Danas, 7 godina kasnije, Firefox, jedan od dva vodeća Internet browser-a blokirao je Flash. Razlog je – bezbednost. Utisak je pak, da se samo čekao povod, a informacije koje su procurele iz arhiva Hacking Team-a sadrže i podatke o tri velika sigurnosna propusta. Bingo!

Već nekoliko godina veliki igrači traže alternative za Flash. Google forsira svuda HTML5, i kroz svoje oglasne platforme, a početkom godine je i YouTube odlučio da Flash pošalje u penziju. Pre par meseci Chrome je blokirao masu plugin-ova (Silverlight, Unity, JAVA i brojni drugi), a od naredne verzije, koja izlazi u septembru, i ovaj browser će onemogućiti automatsko pokretanje Flash-a, već će ono biti moguće samo uz akciju i zahtev korisnika.

Neke ptice nikad ne polete…

Vreme Flash sajtova je manje-više prošlo, jedno vreme je to bio must-have i buzzword, ali srećom to je barem deceniju iza nas. Tek ponekad naletimo na neku relikviju prošlosti, poput kultnog sajta STR Gagi koji ovih dana plavi društvene mreže.

Pre pet godina Stiv Džobs je u otvorenom pismu svojim korisnicima rekao da je Flash broj 1. razlog za probleme na Mekovima, kao i da je istorija problema sa bezbednosnim propustima duga i bogata. Ovo se odnosi na većinu tehnologija koje su u problemu u prethodnom periodu. Neke stvari prosto ne trebaju da se pokreću u browser-u.

Firefox će možda odblokirati Flash kada se stvari srede, ali trend je jasan.

Adobe je pre nekoliko godina objavio roadmap u kome se Flash i Adobe AIR kreću u drugom smeru. Smeru videa i razvoja igara, uz fokus na mobilne platforme.

Ali to u Srbiji nije važno.

Veći problem, je činjenica da je Flash tehnologija koju gotovo sve domaće agencije prosto obožavaju, kada je izrada banera u pitanju. Oni je možda i ne bi toliko forsirali, obzirom da baš i nema mnogo inhouse Flash-era, i da su svakako osuđeni na outsource, ali klijenti, neinovativni i škrti kako ih je Bog dao, uglavnom ne dosežu dalje od toga.

Kažem u Srbiji, jer van nje je već par godina standard upotreba HTML5 banera, a kada se i rade Flash kampanje, postoji fallback rešenje za uređaje koji ovu tehnologiju ne podržavaju. U toj našoj Srbiji, iako sve platforme za serviranje oglasa koje se koriste nude mogućnost da se postavi statička kreativa kao alternativa, velika većina kampanja koje su plasirane ne koriste dostupne mogućnosti.

Leto je, vreme odmora, agencije su desetkovane (a i inače jedva podnose količinu posla koju imaju), a stotine kampanja ne funkcioniše kako treba. Telefoni su se, verujem, usijali. Ako i nisu, u narednim danima izvesno hoće. Poznato je da klijentima ipak treba neko vreme da provale problem.

Šta dalje?

Edukacija. Rešenje je bolno i skupo, i gotovo neizvodljivo, ali jedino moguće. Klijenti koji razumeju tehnologiju i razumeju da znanje mora da košta, agencije koje razumeju tehnologiju i znaju da kvalitetni ljudi imaju svoju vrednost, kao i da ljudi nisu mašine koje automatski štancuju hiljade kampanja. Da sam svaki put kada bih video dobro osmišljenu online kampanju ili aktivaciju, u skladu sa aktuelnim tehnologijama i trendovima, dobio po 100 EUR, ne bih skupio ni za dobro letovanje.

Svrha marketinga je da postigne rezultate. Da bi se do toga došlo morate imati ludu sreću ili ozbiljno promisliti i uložiti. Negde između biznisa, kreativnosti i tehnologije je rešenje. Da biste do njega došli, morate poznavati i razumeti sve tri oblasti.

Tražite više, i ako ste spremni da platite, a odaberete prave saradnike, vratiće vam se mnogostruko.

Ako vam je važno…

Ako nije, ispolivajte neku kampanju banerima u Flash-u, i napravite Facebook foto galeriju, jer koga zapravo briga.

Ostavi komentar

  1. nemanja

    nemanja

    16. 7. 2015. u 09:45 Odgovori

    Oni malo iskusniji developeri ne mogu da se sloze sa nekim stvarima. Ako hoces malo vise edukacije evo jedan info: Magento kao najveca ecommerce platforma na svetu u svom admin panelu koristi flash uploader za slike. I ne to ne moze biti tek tako sredjeno. Bice potrebna nova verzija magenta koja tek izlazi. Ali ce zato stotine hiljada sajtova ostati u downu zbpg blokade. Zato browseri nece jos dugo ugasiti podrsku.

    • Ivan Minić

      Ivan Minić

      16. 7. 2015. u 11:52 Odgovori

      Koriste ih mnogi, ne samo Magento, i to je problem samo ako ne postoji nikakva alternativa, a vecina resenja koja koriste flash za tako nesto nude tu mogucnost. Prosto to je rich opcija, a mora postojati fallback ukoliko flash player nije dostupan. Mi recimo koristimo Plupload za neke stvari, posto nam je bitno da korisnici mogu i sa tableta pristupiti.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.