DIRECT MEDIA United Solutions ekskluzivno o ulasku u marketing tehnologije i kreiranju MarTech zajednice

DIRECT MEDIA United Solutions ekskluzivno o ulasku u marketing tehnologije i kreiranju MarTech zajednice

Zašto domaće agencije i startapi nisu do sada sarađivali? Može li se ta situacija promeniti u eri automatizacije marketing procesa i rada na globalnim proizvodima?

Reči startapzajednica nisu reči koje se u prvi mah vezuju za ime Direct Media. Pa ipak, jedan od najvećih medijskih sistema u ovom delu Evrope koji odnedavno nosi ime DIRECT MEDIA United Solutions, odlučio je da zakorači u domen marketing tehnologija – kreirajući jedinstven miks dugogodišnjeg iskustva iz industrije i aktiviranja domaćih preduzetnika, inovatora i agilnih timova. Sve to u sklopu podrške zasnivanja domaće MarTech zajednice.

O čemu je zapravo reč?

Nema aspekta našeg ličnog i profesionalnog života koji tehnologija nije promenila – pa tako i marketing. Samo ove godine očekuje se da će MarTech sektor vredeti blizu 100 milijardi dolara, pri čemu je teško pronaći stratega koji se ne oslanja na automatizaciju kako bi ostao relevantan i u 2020. godini (fokusirajući se na kreativan posao umesto na jednostavne zadatke). Nedavno istraživanje Digitalne Inicijative Srbija o domaćem startap ekosistemu mapiralo je čak 7 srpskih AdTech startapa, što nam jasno govori da je nešto značajno na pomolu.

Šta je MarTech, a šta AdTech?

„Negde sam pročitao da su MarTech i AdTech kao kikiriki puter i džem, uvek idu zajedno“, započinje razgovor Nenad Ilić, Account Manager/Innovation Lead u DIRECT MEDIA United Solutions koji kaže da je razlika između ova dva pojma nekada bila jasna, dok se danas ona skoro i ne primećuje. Iako im je zajednički imenilac tehnologija, ono što ih razlikuje jeste to da MarTech služi da što bolje upoznamo svog korisnika uz pomoć svih dostupnih podataka, dok nam AdTech pomaže da do korisnika dođemo na najoptimalniji način:

AdTech-om targetiramo široke narodne mase, dok MarTech-om u principu targetiramo poznate potrošače. Na kraju dana, oba pojma u fokus stavljaju podatke o korisnicima i trude se da dođu do prave osobe, u pravo vreme, pravom porukom.

Zašto agencija + startap?

Vratimo se za trenutak na početak. DSI istraživanje pokazalo je da se u Srbiji trenutno razvija oko 200 startapa koji su prema zvaničnim podacima prikupili 143 miliona dolara investicija, sugerišući da je srpski startap ekosistem danas aktivan, da se razvija i da neguje inovacije koje se na ovim prostorima dešavaju, a koje su pre svega namenjene globalnom tržištu.

S druge strane, marketing se drastično promenio u protekloj deceniji. Digital više ne zauzima samo mali deo budžeta, odvojen sa strane jer „Facebook i Instagram izgleda cool„. Digital je danas polazna tačka za mnoge, ali nešto i dalje nedostaje i to je veći upliv tehnologije i inovacija koje u potpunosti mogu transformisati ovaj sektor.

Marketing Tech Istraživanje
Marketing Technology Landspace u 2018. godini mapirao je preko 5.000 MarTech i AdTech kompanija. Prema pojedinim procenama, broj kompanija u 2019. godini mogao bi da dosegne do 6.500.

Prostim jezikom, domaće agencije i startapi do sada nisu sarađivali. Zašto? Možemo samo da pretpostavimo, ali rekli bismo da većini naših startapa Srbija kao tržište nije zanimljiva i to je ok. Međutim, šta ako uzmemo dugogodišnje iskustvo iz industrije i uparimo ga sa disruptivnim modelom poslovanja koji može da rezultuje nekom novom idejom, procesom ili proizvodom? Tada dobijamo ono što zovemo dodatna vrednost – domaći proizvod nastao saradnjom preduzetnika i ljudi iz industrije, produkt koji rešava specifičan problem, ima potencijala za plasiranje na globalno tržište i skalabilan je (operacije mogu lako rasti tako nije bitno da li servis opslužuje 10 ili 10.000 korisnika).

Vetar u leđa za novu poslovnu saradnju

Govoreći o nedostatku konvergencije ova dva sektora, Ilić za Netokraciju ističe da koliko god agencije bile uspešne, mindset startapa je vidno različit:

Startapi su fleksibilniji od agencija i funkcionišu po trial and error principu, dok je u agencijama prostor za grešku često mali, a u velikom broju slučajeva i skup. Lično bih voleo da što pre dođe do fuzije jer smatram da bi sa jedne strane mogli dosta toga da naučimo jedni od drugih, a sa druge strane bi zasigurno moglo da dovede do ispitivanja statusa quo koji trenutno preovladava tržištem.

Nastavljajući razgovor i otkrivajući detalje projekta koji nosi naziv MarTech Challenge, Nenad kaže da je prethodne godine u ovoj agenciji zaživeo strateški pristup programu korporativnog inoviranja i u okviru toga je i osmišljen projekat koji ima za cilj da približi Direct Mediju domaćoj startap zajednici sa jasnim ciljem – da se „kumuje“ novim rešenjima koja će oblikovati domaću, ali i svetsku marketing industriju:

Ideja je da zaposleni zajedno sa menadžmentom budu katalizatori promena, da sami predlažu oblasti gde vide potencijal za inoviranje i da pokrenemo užu saradnju agencija i startapa koja će na duži rok iznedriti kvalitetna rešenja za naše klijente i za naše poslovanje.

Na pitanje kome je MarTech Challenge zapravo namenjen, naš sagovornik ističe da je projekat osmišljen kao inicijativa da se na jednom mestu okupe marketinške agencije, nove tehnologije i inovativni preduzetnici. Kroz mesečna okupljanja i predstavljanja najboljih primera iz prakse, kako u Srbiji, tako i u svetu, utiče se na razvoj čitave MarTech zajednice. „Stvari se razvijaju neverovatnom brzinom, te upravo iz tog razloga želimo da iskoristimo momentum i da kroz ovakve i slične aktivnosti stvorimo dovoljno prostora za pomenutom konvergencijom“, dodaje Ilić.

Siniša Raković, Hunch
Siniša Raković, osnivač startapa Hunch, govorio je o svom proizvodu koji automatizuje kreativu i postavljanje desetine i stotine oglasa na Facebook.

I dok se Srbija pozicionirala kao zemlja koja svetu može da ponudi kvalitetna i pre svega pametna visokotehnološka rešenja, zanimalo nas je da li je baš na ovim prostorima moguće kreirati inovatina marketinška rešenja budući da govorimo o tržištu koje se po ad spend per capita nalazi na samom začelju prema AdEx Europe istraživanju?

Mi smo tržište koje nikad nije moglo da se pohvali izuzetno visokim ulaganjima u advertajzing industriju, a uprkos svemu smo bili i inovativni i kreativni. Tome su dokaz izuzetno uspešni startapi poput Hunch-a, koji se predstavio na prvom MarTech meetup-u, ali i nagrade na domaćim i svetskim festivalima koje osvajaju marketinške agencije. Tržište možda jeste malo i nedovoljno razvijeno, ali ja upravo u tome vidim neverovatan prostor za inovacije.

Raskršće velikih i malih

Kako inovirati i stvarati dodatnu vrednost? Pretpostavljam da ovo nije stvar koja se uči na fakutletima, već isključivo u praksi. I dok jedni kažu kako inovacija nema tamo gde nema i potrebe, drugi pak kažu da se inovacija može desiti na raskršću resursa velikih sistema i želje za disrupcijom malih i agilnih timova.

Koliko je zapravo bitno da velike kompanije omoguće razvoj jedne ovakve zajednice i da li najvrednije inovacije leže upravo u organskoj saradnji eksperata iz industrije, preduzetnika i kreativnih developera? Nenad odgovara:

Čvrsto verujem da su velike kompanije te koje aktivno moraju da učestvuju u unapređenju industrije i pomeranju granica izuzetnosti, ali isto tako smatram da one u tom procesu nisu jedine.

Svedoci smo pojedinaca koji su svojim genijalnim idejama pomerali kompletna tržišta i do tada jedino znane načine poslovanja. Naravno, kada se sa kompanijama udruže eksperti, preduzetnici, kreativci stvara se prava MarTech zajednica koja tako ujedinjena može napraviti ozbiljne promene.

Međutim, da li je ovo ujedno i pravi način da se danas dođe do „sigurne inovacije“ koja može otvoriti novo poglavlje za kompaniju iz ustaljenih privrednih tokova?

Nisam siguran da li je to pravi način, ali znam da je to način koji je do sada davao dobre rezultate, jer ne kaže se bez razloga da više glava bolje misli od jedne, pa tako ujedinjeni sa preduzetnicima i startapima možemo samo da dođemo do boljih rešenja/inovacija.

Nenad Ilić, Direct Media
Nenad Ilić predvodi MarTech Challenge u okviru DIRECT MEDIA United Solutions sa ciljem da se približe domaće agencije i startapi sa ovih prostora.

Šta je sledeće za MarTech Challenge?

Domaća publika već je imala priliku da se upozna iz prve ruke sa MarTech projektom, na uvodnom događaju koji je održan 26. marta u prostorijama ICT Hub-a. Tom prilikom publici se obratio Jovan Stojanović, COO DIRECT MEDIA United Solutions, koji je govorio više o post-UG periodu i šta pripajanje Direct Medije United Grupi znači za čitavu kompaniju, ali i za pravac u kojem menadžment želi da razvija ovu medijsku agenciju koja na tržištu postoji gotovo 17 godina.

Kako Netokracija saznaje, ovo je tek prvi od pet planiranih okupljanja koja će se održati do leta (na svakih mesec dana). Tom prilikom, prisutni će moći da čuju iskustva naših najuspešnijih startapa u ovoj oblasti, iskustva predstavnika marketinške zajednice, kao i da se upoznaju sa pojedinim primerima sa globalnog tržišta – „sve to u cilju da se dođe do tema i ideja na čijem razvoju ćemo zajedno da radimo u budućnosti“, dodaje Ilić.

I ne samo to. Želimo i da izaberemo najbolji MarTech startap regiona do kraja godine, ali o tome ćemo nešto više otkriti u narednim okupljanjima.

Naredni MarTech meetup održaće se 24. aprila u ICT Hub-u, a ukoliko želite da prisustvujete događaju, pratite DIRECT MEDIA United Solutions, ICT Hub i Netokraciju na Facebook-u kako biste među prvima bili obavešteni o događaju i govornicima.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Karijere

Kako dobiti posao u Guglu na poziciji programera – otkriva nam Darinka Zečević

Profesionalni put i potraga za poslom može nas odvesti na različite krajeve sveta. Međutim, kako izgleda razvijati karijeru i život u Irskoj, zemlji koja važi za drugu državu na svetu po izvozu softverskih usluga?

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Želite nekog ko će se brinuti o vašem domu? Podržite ‘crowdfunding’ kampanju domaćeg startapa Uradi-zaradi

Tim iza startapa Uradi-zaradi pokrenuo je 'crowdfunding' kampanju na sajtu Indiegogo u okviru koje potražuju sredstva za unapređenje projekta Home Managera - kako bi do kraja godine zaposlili 20 mladih samohranih majki u Beogradu. 

Gaming

Sport Klub Esports novi je TV kanal koji će popularizovati regionalni gejming – kod ‘offline’ publike

Pitali smo osnivača Fortune Esports zašto su pokrenuli televizijski kanal i kako će on pomoći u razvoju regionalne esport scene.

Startapi i poslovanje

Život posle hakatona

Hakatoni se u domaćoj IT zajednici percipiraju kao prilika za mlade i talentovane timove da pokažu svoje tehničko i biznis znanje prilikom kreiranja novih proizvoda. Međutim, da li je život posle hakatona jednostavan ili pravi izazovi slede tek nakon što tim primi 'veliki ček'?

Digitalni mediji

Instagram dominira – sa njim i želja domaćih izdavača da se približe publici i Generaciji Z

Na koji način domaći mediji koriste Instagram i druge kanale kako bi informisali, zabavili i edukovali mlađu publiku?

Kultura 2.0

Jedan klik u Photoshopu i već smo spremni za Evropu!

Zašto je sve oko nas postalo jednolično, unificirano, predvidljivo i nimalo autentično?

E-commerce

Boban ranac osvojio je Srbiju zahvaljujući Oskaru koji je u e-commerce ušao – slučajno

Jedan Novosađanin, potraga za praktičnim rancem i slučajni susret sa Kickstarter kampanjom neke holandske firme bili su dovoljni da Srbija dobije Bobana.