U 106 srpskih startapa investirano $143 miliona – zapošljavaju 1.700 radnika

Analiziramo prvi deo istraživanja o domaćoj startap sceni koji je sprovela Inicijativa "Digitalna Srbija" kao uvod u predstojeće Startup Genome istraživanje.

Ovo istraživanje domaćih startapa, dakle, predstavlja svojevrsnu pripremu za predstojeće globalno istraživanje startap scene kompanije Startup Genome u koje će 2019. godine biti uvršten beogradsko-novosadski startap ekosistem (referentna tačka) – čime će Srbija postati jedina država u ovom delu Evrope koja je njime obuhvaćena.

U samoj analizi učestvovalo je 106 tehnoloških biznisa koji imaju potencijal velikog rasta i barem jednog zaposlenog sa punim radnim vremenom i/ili 10.000 dolara investicije treće strane (ili prihoda u istom iznosu). Međutim, izveštajem se procenjuje da u ovom trenutku na prostoru Srbije posluje oko domaćih 200 startapa.

77% startapa registrovano u Srbiji

Polovina startapa koji su učestvovali u istraživanju osnovano je pre više od dve godine, a 78% ispitanika već je lansiralo svoj proizvod. Najveći broj registrovan je u Srbiji (77%), zatim slede Sjedinjene Američke Države (8%) koje su, pored Evrope, ciljano tržište za većinu startapa. Ipak, 21% startapa registrovano je u više od jedne države.

Ovi startapi zapošljavaju 1.700 radnika, a 3% kompanija zapošljava više od 100 zaposlenih u svojim redovima. Najveći procenat, tačnije njih 76%, ima jednog do desetoro zaposlenih.

Industrije u kojima startapi posluju su najvećim delom Enterprise Solutions, zatim slede oblasti Gaming-a, AI, Big Data and Analytics, Smart City, Blockchain i Crypto.

Kompanije kao svoju primarnu ciljnu grupu (B2B) prepoznaje 57% startapa, a 41% navodi potrošače kao korisnike svojih proizvoda. Najmanji procenat, svega 2%, okrenut je rešenjima za državne sisteme i nevladinim organizacijama.

U koje startape se najviše investiralo?

Rezultati takođe pokazuju da je ukupan iznos investicije u domaće startape koji su učestvovali u istraživanju iznosio 143 miliona evra. Od toga je 4% startapa dobilo ivesticije u iznosu od preko 5 miliona evra, a najveći procenat (38%) dobilo je investiciju od 100.000 do 1.000.000 evra.

Dakle, 3,45 % startapa dobilo je 85% ukupnih investicija.

Ako se obratimo pažnju na to u koju oblast poslovanja startapa su third party subjekti ulagali najviše novca situacija je sledeća:

  • 4,58 miliona evra investirano je u startape kojima je primarna industrija Enterprise Solutions,
  • 3,76 miliona evra u one kojima je primarna industrija Blockchain i Crypto,
  • 3,68 miliona evra u one kojima je primarna industrija sport,
  • 2,12 miliona evra u one kojima je primarna Consumer Electronics,
  • 1,65 miliona evra investirano je u stratape kojima je primarna industrija AI, Big Data and Analytics, itd.

Iz ovog preseka, kako navode kreatori istraživanja, isključena su dva startapa koja su primila najveće investicije. Najveće investicije (8,52 miliona) dobili su startapi čije je ciljno tržište SAD, a 7,8 miliona evra dobili su oni timovi koji ciljaju na evropsko tržište.

Iz Inicijative „Digitalna Srbija“ napominju da će ovi rezultati poslužiće kao osnova za dalje istraživanje i dublju analizu koja tek predstoji, a koje će Startup Genome sprovesti u saradnji sa domaćim partnerima – Inicijativa „Digitalna Srbija“ i Unicef Srbija.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Ekskluzivno

Nordeus otvorio novu zgradu: 6.000 m², restoran, sportski bar i vrtić za spoj najboljeg iz umetnosti i tehnologije

Donosimo vam ekskluzivne fotografije nove zgrade Nordeusa koja već danas otvara vrata za svojih 170 zaposlenih.

Tehnologija

E-prime lansirao električni tricikl na sajmu automobila namenjen poslovnim korisnicima

U ekskluzivnom intervjuu za Netokraciju, direktor i suosnivač kompanije E-prime Milan Manojlović, govori o novim električnim biciklima kompanije, ali i o planiranom širenju poslovanja i izvozu na evropsko tržište.

Startapi i poslovanje

Kako izgleda raditi u IT kompaniji koja razvija svoj proizvod – iz ugla programera?

Domaće developere uglavnom je oblikovala 'outsourcing' industrija, dok je znatno manji broj njih imao priliku i da radi u kompaniji ili startapu koji razvija sopstveni proizvod. Kakva su njihova iskustva?

Propustili ste

Novost

Savladajte osnove programiranja uz prve SmartNinja kurseve u Beogradu!

Program IT obuka koje smo pokrenuli početkom godine, konačno je dostupan za sve zainteresovane polaznike. U nastavku teksta saznajte više o kurikulumu, preduslovima za obuku i načinu plaćanja za prva dva kursa - Web Developement 1 i Python za početnike.

Kultura 2.0

Nemanja Čedomirović: Zaboravite na uspešnu konferenciju ukoliko ne želite da rizikujete

Kada su osnivači konferencije PHP Srbija pripremali prve događaje želeli su da od toga naprave programerski centar i stvore mesto gde i stranci žele da dođu - i u tome su uspeli 37% 😄, kaže jedan od osnivača. Šta posetioce čeka ove godine?

Kultura 2.0

Kako je ‘Game of Thrones’ zauvek promenio našu popularnu kulturu

Nakon pauze od tačno 595 dana imamo priliku da se ponovo susretnemo sa likovima iz knjiga Džordža R.R. Martina i uplovimo u svet Vesterosa gde će armije živih i mrtvih napokon odmeriti snage. Da li će naši životi nakon toga biti isti?

Karijere

BBICC 2019: Razmišljajte o budućnosti poslovanja, ali već danas

Proteklog vikenda održana je završnica studentskog takmičenja BBICC na kojem je 20 timova sa svetskih univerziteta predstavilo svoja rešenja. Zadatke studije slučaja postavile su kompanije Coca Cola, TeleGroup i Saga New Frontier Group.

Startapi i poslovanje

Wolt od danas u Beogradu – pratite dostavu vaše klope putem aplikacije (baš kao Uber)

Wolt, finski startap koji spaja restorane i korisnike koji poručuju hranu za dostavu, od danas počinje sa radom u Beogradu. Glavna prednost aplikacije jeste to što korisnici mogu da prate svoju porudžbinu od trenutka kada kuvar počne sa pripremom, pa sve dok im kurir ne pozvoni na vrata.

Internet marketing

Radionica naprednog Content Marketinga ponovo u Beogradu – ‘early bird’ karte do 15. maja!

Usled velikog interesovanja, pripremili smo još jedno izdanje radionice naprednog 'content marketinga'. Profesionalci, čekamo vas 27. maja u Beogradu!