Zašto velike korporacije sarađuju sa biznis inkubatorima i startapima?

Zašto velike korporacije sarađuju sa biznis inkubatorima i startapima?

U svetu je vrednost saradnje između korporacija i startapa već uveliko prepoznata, dok je u Srbiji ovakav tip partnerstva još uvek u povoju. Ove dve strane se razlikuju po mnogo čemu - veličini, zaradi, kulturi poslovanja i poslovnim ciljevima... Međutim, njihova tačka susreta nesumnjivo donosi obostranu korist.

U ovom kontekstu značajnu ulogu igraju i biznis inkubatori. Oni deluju poput katalizatora za promene, ubrzavaju procese, spajaju korporacije i startape i olakšavaju komunikaciju. Omogućuju svima koji su uključeni u saradnju da izvuku maksimum i na najbolji mogući način pomognu jedno drugom. Osnivanjem ICT Hub-a 2014. godine i razvitkom Corpo Lab-a, Srbija se znatno približila ostatku planete kad je reč o tehnološkim inovacijama i celokupnom poslovnom napretku koji proizilazi iz saradnje različitih sektora.

Jasno je na koji način startapi mogu imati koristi od ovakve saradnje: stiču mogućnost izgradnje vidljivosti brenda, finansijsku podršku, pristup resursima i mogući izlazak na tržište, značajne kontakte, mentorstvo i opcije za nova partnerstva. Ali koja je korist velikih korporacija u svemu ovome?

Inovativni pristup i saradnja sa top talentima

Korporacije počivaju na utvrđenim poslovnim strukturama koje su često nedovoljno fleksibilne da se prilagode novoj dinamici promena. S druge strane, startapi su tipično sačinjeni od kreativaca koji dele jednaku viziju i orijentisani su na ostavljanje traga. Često su pioniri u realizaciji ideja koje čine svet boljim mestom. Entuzijazam i volja za preuzimanje rizika je takođe nešto što karakteriše startap kulturu, kao i velika sposobnost prilagođavanja i snalažljivost u poslovanju.

Pogledajte samo kako je Telenor u saradnji sa investicionim fondovima StartLabs i SC Ventures, osmislio i sproveo u delo projekat Smart City Challenge. Ideja je bila podržati startap scenu i pružiti priliku inovativnim timovima da testiraju i osmisle svoje proizvode. ICT Hub je takođe učestvovao, ustupivši prostor za ovo vanredno takmičenje. Krajnji rezultat? Tri podržana projekta i ostvarena dobrobit za sve.

Učešće u tehnološkim transformacijama

Budući da poseduju razvijenu poslovnu logistiku i prodajnu moć, korporacije imaju resursa za pokretanje velikih promena u saradnji sa startapima ili talentovanim pojedincima, naročito kada je reč o inovativnim rešenjima koja idu u korak s vremenom. Digitalizacija nesumnjivo prodire u sve pore našeg društva, pa prema tome utiče na način na koji komuniciramo, nove metode zapošljavanja, reklamiranja i svih radnji koje obavljamo na svakodnevnom nivou.

Uzmite primer Societe Generale banke koja je 2016. godine otpočela stratešku saradnju sa pomenutim ICT Hub-om i prvim fintech startapom u Srbiji kako bi transformisala svoje bankarske usluge. Kompanije zainteresovane za ovakav vid saradnje dolaze iz različitih industrija: telekomunikacije (npr. Vip Mobile), IT i digital (npr. Endava), a sada im se priključila čak i duvanska industrija, tačnije kompanija Phillip Morris. Ovaj duvanski gigant uskomešao je javnost na globalnom nivou kada je lansirao tech uređaj – gedžet za konzumaciju duvana IQOS i najavio da planira da novom tehnologijom u potpunosti potisne konvencionalne cigarete na koje smo navikli!

S obzirom da će korporacije morati da se suoče sa novim izazovima koji dolaze sa digitalizacijom, biznis inkubatori su tu da omoguće dobru sinergiju, posluže kao prostor za dijalog i omoguće spajanje novih partnerstava.

Agilnost i zdrav odnos prema (ne)uspehu

Internetom kruži statistika da 90% startapa ne uspe da opstane, pre svega zbog nedostatka tržišta i neefikasnog biznis plana, tj. nedovoljno stručnog upravljanja finansijama. Ipak, neuspesi nisu razlog za odustajanje iz perspektive osoba koje razmišljaju kao preduzetnici, a potiču iz startup zajednice. Ovakav tip ljudi karakteriše izuzetna agilnost, dok kompanije često ne umeju da se nose sa gubicima ili greškama u poslovanju.

Startapi umeju da isprobaju više različitih metoda i znaju koliko je važno istražiti na koji način proizvod ili usluga rezonuju sa korisnicima. To je upravo ideja Erika Rajsa i njegove metodologije koju je izneo u knjizi „Lean Startup“: istraživanje tržišta je svakako preporučljivo, ali je potrebno optimizovati troškove i neprestano testirati verzije proizvoda, „ispipavati“ teren kako bi se došlo do krajnjeg rešenja koje je profitabilno, a pritom pozitivno utiče na zajednicu.

Dakle, šta se to tiče korporacija? U saradnji sa startapima, korporacije mogu da napreduju uz bezbedna ulaganja novca i odvoje jedan deo budžeta za poslovna eksperimentisanja. Na taj način, one izlaze iz tradicionalnih okvira i upuštaju se u nešto novo. Pozajmljujući makar jedan deo načina razmišljanja koji startapi imaju, velike kompanije postaju ambicioznije. Uz inovacije, pogotovo tehnološkog tipa, moguće je dosegnuti veći opseg ciljnih grupa i proširiti tržište na kojima se posluje.

Bez ikakve sumnje, korporacije se umrežavaju sa startapima pre svega iz strateških razloga. Prioritet velikih kompanija najčešće je profit i snažna pozicija na tržištu, dok su mladi startapi usmereni na zajednicu i na ostvarivanje uticaja, a novac im je sekundarna korist. Jedno je sigurno – obe strane potrebne su jedna drugoj.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Karijere

Kako dobiti posao u Guglu na poziciji programera – otkriva nam Darinka Zečević

Profesionalni put i potraga za poslom može nas odvesti na različite krajeve sveta. Međutim, kako izgleda razvijati karijeru i život u Irskoj, zemlji koja važi za drugu državu na svetu po izvozu softverskih usluga?

Kultura 2.0

Da li su IT firme u Srbiji dovoljno društveno odgovorne?

Kompanija Devtech donirala je 50 računara i propratne opreme neprofitnim organizacijama, što nam je povod da se zapitamo da li na nivou industrije radimo dovoljno da vratimo društvu iz kog potičemo.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Startapi, Demo Day u Solunu čeka vaše prijave – otvorene su do 25. avgusta

Peti po redu Thessaloniki Demo Day u organizaciji grčkog stratap haba OK!Thess održaće se 12. septembra u Solunu, a njegov cilj je povezivanje startapa sa investitorima iz Grčke i jogoistočne Evrope.

Startapi i poslovanje

Želite nekog ko će se brinuti o vašem domu? Podržite ‘crowdfunding’ kampanju domaćeg startapa Uradi-zaradi

Tim iza startapa Uradi-zaradi pokrenuo je 'crowdfunding' kampanju na sajtu Indiegogo u okviru koje potražuju sredstva za unapređenje projekta Home Managera - kako bi do kraja godine zaposlili 20 mladih samohranih majki u Beogradu. 

Gaming

Sport Klub Esports novi je TV kanal koji će popularizovati regionalni gejming – kod ‘offline’ publike

Pitali smo osnivača Fortune Esports zašto su pokrenuli televizijski kanal i kako će on pomoći u razvoju regionalne esport scene.

Startapi i poslovanje

Život posle hakatona

Hakatoni se u domaćoj IT zajednici percipiraju kao prilika za mlade i talentovane timove da pokažu svoje tehničko i biznis znanje prilikom kreiranja novih proizvoda. Međutim, da li je život posle hakatona jednostavan ili pravi izazovi slede tek nakon što tim primi 'veliki ček'?

Digitalni mediji

Instagram dominira – sa njim i želja domaćih izdavača da se približe publici i Generaciji Z

Na koji način domaći mediji koriste Instagram i druge kanale kako bi informisali, zabavili i edukovali mlađu publiku?

Kultura 2.0

Jedan klik u Photoshopu i već smo spremni za Evropu!

Zašto je sve oko nas postalo jednolično, unificirano, predvidljivo i nimalo autentično?