Zašto velike korporacije sarađuju sa biznis inkubatorima i startapima?

Zašto velike korporacije sarađuju sa biznis inkubatorima i startapima?

U svetu je vrednost saradnje između korporacija i startapa već uveliko prepoznata, dok je u Srbiji ovakav tip partnerstva još uvek u povoju. Ove dve strane se razlikuju po mnogo čemu - veličini, zaradi, kulturi poslovanja i poslovnim ciljevima... Međutim, njihova tačka susreta nesumnjivo donosi obostranu korist.

U ovom kontekstu značajnu ulogu igraju i biznis inkubatori. Oni deluju poput katalizatora za promene, ubrzavaju procese, spajaju korporacije i startape i olakšavaju komunikaciju. Omogućuju svima koji su uključeni u saradnju da izvuku maksimum i na najbolji mogući način pomognu jedno drugom. Osnivanjem ICT Hub-a 2014. godine i razvitkom Corpo Lab-a, Srbija se znatno približila ostatku planete kad je reč o tehnološkim inovacijama i celokupnom poslovnom napretku koji proizilazi iz saradnje različitih sektora.

Jasno je na koji način startapi mogu imati koristi od ovakve saradnje: stiču mogućnost izgradnje vidljivosti brenda, finansijsku podršku, pristup resursima i mogući izlazak na tržište, značajne kontakte, mentorstvo i opcije za nova partnerstva. Ali koja je korist velikih korporacija u svemu ovome?

Inovativni pristup i saradnja sa top talentima

Korporacije počivaju na utvrđenim poslovnim strukturama koje su često nedovoljno fleksibilne da se prilagode novoj dinamici promena. S druge strane, startapi su tipično sačinjeni od kreativaca koji dele jednaku viziju i orijentisani su na ostavljanje traga. Često su pioniri u realizaciji ideja koje čine svet boljim mestom. Entuzijazam i volja za preuzimanje rizika je takođe nešto što karakteriše startap kulturu, kao i velika sposobnost prilagođavanja i snalažljivost u poslovanju.

Pogledajte samo kako je Telenor u saradnji sa investicionim fondovima StartLabs i SC Ventures, osmislio i sproveo u delo projekat Smart City Challenge. Ideja je bila podržati startap scenu i pružiti priliku inovativnim timovima da testiraju i osmisle svoje proizvode. ICT Hub je takođe učestvovao, ustupivši prostor za ovo vanredno takmičenje. Krajnji rezultat? Tri podržana projekta i ostvarena dobrobit za sve.

Učešće u tehnološkim transformacijama

Budući da poseduju razvijenu poslovnu logistiku i prodajnu moć, korporacije imaju resursa za pokretanje velikih promena u saradnji sa startapima ili talentovanim pojedincima, naročito kada je reč o inovativnim rešenjima koja idu u korak s vremenom. Digitalizacija nesumnjivo prodire u sve pore našeg društva, pa prema tome utiče na način na koji komuniciramo, nove metode zapošljavanja, reklamiranja i svih radnji koje obavljamo na svakodnevnom nivou.

Uzmite primer Societe Generale banke (danas OTP banka Srbija) koja je 2016. godine otpočela stratešku saradnju sa pomenutim ICT Hub-om i prvim fintech startapom u Srbiji kako bi transformisala svoje bankarske usluge. Kompanije zainteresovane za ovakav vid saradnje dolaze iz različitih industrija: telekomunikacije (npr. Vip Mobile), IT i digital (npr. Endava), a sada im se priključila čak i duvanska industrija, tačnije kompanija Phillip Morris. Ovaj duvanski gigant uskomešao je javnost na globalnom nivou kada je lansirao tech uređaj – gedžet za konzumaciju duvana IQOS i najavio da planira da novom tehnologijom u potpunosti potisne konvencionalne cigarete na koje smo navikli!

S obzirom da će korporacije morati da se suoče sa novim izazovima koji dolaze sa digitalizacijom, biznis inkubatori su tu da omoguće dobru sinergiju, posluže kao prostor za dijalog i omoguće spajanje novih partnerstava.

Agilnost i zdrav odnos prema (ne)uspehu

Internetom kruži statistika da 90% startapa ne uspe da opstane, pre svega zbog nedostatka tržišta i neefikasnog biznis plana, tj. nedovoljno stručnog upravljanja finansijama. Ipak, neuspesi nisu razlog za odustajanje iz perspektive osoba koje razmišljaju kao preduzetnici, a potiču iz startup zajednice. Ovakav tip ljudi karakteriše izuzetna agilnost, dok kompanije često ne umeju da se nose sa gubicima ili greškama u poslovanju.

Startapi umeju da isprobaju više različitih metoda i znaju koliko je važno istražiti na koji način proizvod ili usluga rezonuju sa korisnicima. To je upravo ideja Erika Rajsa i njegove metodologije koju je izneo u knjizi „Lean Startup“: istraživanje tržišta je svakako preporučljivo, ali je potrebno optimizovati troškove i neprestano testirati verzije proizvoda, „ispipavati“ teren kako bi se došlo do krajnjeg rešenja koje je profitabilno, a pritom pozitivno utiče na zajednicu.

Dakle, šta se to tiče korporacija? U saradnji sa startapima, korporacije mogu da napreduju uz bezbedna ulaganja novca i odvoje jedan deo budžeta za poslovna eksperimentisanja. Na taj način, one izlaze iz tradicionalnih okvira i upuštaju se u nešto novo. Pozajmljujući makar jedan deo načina razmišljanja koji startapi imaju, velike kompanije postaju ambicioznije. Uz inovacije, pogotovo tehnološkog tipa, moguće je dosegnuti veći opseg ciljnih grupa i proširiti tržište na kojima se posluje.

Bez ikakve sumnje, korporacije se umrežavaju sa startapima pre svega iz strateških razloga. Prioritet velikih kompanija najčešće je profit i snažna pozicija na tržištu, dok su mladi startapi usmereni na zajednicu i na ostvarivanje uticaja, a novac im je sekundarna korist. Jedno je sigurno – obe strane potrebne su jedna drugoj.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nike, IBM i McDonald’s koriste srpski Vacation Tracker kako bi pratili godišnje odmore svojih zaposlenih

Praćenje godišnjih odmora, bolovanja i slobodnih dana u kompanijama sa velikim brojem zaposlenih često ume da bude komplikovan i zamoran proces. Rešenje ovog izazova u vidu digitalnog servisa Vacation Tracker ponudio je razvojni tim kompanije Cloud Horizon u Srbiji.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.