Kako Vip uz domaću ‘tech’ zajednicu nastoji da digitalizuje srpsku poljoprivredu - Netokracija.rs

Kako Vip uz domaću ‘tech’ zajednicu nastoji da digitalizuje srpsku poljoprivredu

Ako se prisetimo izreke da je jedina konstantna stvar u životu promena, ne čudi težnja velikih kompanija da se što bolje prilagode procesu digitalizacije - pa makar one bile te koje omogućavaju digitalnu revoluciju. To je, između ostalog, i razlog zašto kompanija Vip organizuje prvi AgTech hakaton u Srbiji, a uoči njegovog početka razgovarali smo sa Janezom Križanom, jednim od članova žirija i direktorom sektora za digitalnu transformaciju u pomenutoj kompaniji.

Kako su telekomunikacioni operateri postali najveći Internet provajderi, oni stvaraju infrastrukturu koja je osnov za pružanje različitih servisa. Dakle, kako kaže Križan, bez njih nema ni Gugla ni Fejsbuka.

Međutim, i sami provajderi moraju ići u korak sa promenama, jer je “digitalna revolucija omogućila pristup razvojnim resursima i infrastrukturi svakom pojedincu, što znači da danas za razvoj nekog novog rešenja više nisu potrebni super-računari, ogromni finansijski resursi i skupa oprema – sve to danas je na raspolaganju pojedincima koji imaju ideju, volju i znanje.

Digitalizacija poljoprivrede u Srbiji predstavlja veliku priliku za sve ‘igrače’

Na taj način velikim kompanijama u core business upadaju male startap kompanije, koje novim inovativnim rešenjima  rešavaju probleme odnosno potrebe krajnjeg korisnika i to na moderan i inovativan način.

Nekad smo govorili da BIG eat SMALL, a danas važi da FAST eat SLOW. Kompanije danas znaju da njihov core business neće stvarati prihode sledećih 20 godina i da je potrebna neprestana aktivnost na području pronalaženja novih poslovnih modela, novih rešenja, ponekad i u potpuno novim industrijama.

To je ujedno i razlog zašto velike kompanije počinju da investiraju u inovativna rešenja i van oblasti svoje delatnosti, “poput Amazona, koji je od online prodavnice postao od najvećih logističkih preduzeća”. Sledeći taj princip, i kompanija Vip nastoji da širi svoj proizvodni portofolio i u skladu sa tim organizuje hakaton pod nazivom “Digitalizacija poljoprivrede”.

Hakaton “Digitalizacija poljoprivrede” počinje danas i trajaće do nedelje, kada će biti proglašen pobednik.

Međutim, zašto baš ta oblast? Janez kaže:

Istraživanja pokazuju da će čovečanstvo u 2050 imati izazov, jer će za 10 milijardi ljudi morati da na istoj površini proizvede 70 posto više hrane. Sa druge strane, Srbija je prvenstveno poljoprivredna zemlja, zemlja u kojoj je rešavanje ovog izazova suštinski prilika da ona postane najbitniji igrač u širem region, što rezultira i procvatom ekonomije.

A da bi to postigli poljoprivrednicima je potrebna savremena IoT tehnologija, koja će preko telekomunikacionih mreža pružati sve potrebne podatke u realnom vremenu 24/7/365″, primećuje naš sagovornik.

Zajedničkim snagama do najboljeg rešenja

Pri razvijanju takvog rešenja velike kompanije mladim timovima mogu pružiti znanja koja im možda nedostaju, iskustvo, tehničku podršku, investiciju potrebnu za razvoj proizvoda, pa i za skaliranje, te je njihovo partnerstvo produktivno za obe strane. To, kako kaže Janez, često utiče i na promenu mindset-a neke kompanije i omogućava joj da uvidi da postojeće poslovanje neće trajati još 100 godina nego, da je potrebna stalna potraga za nečim novim.

Pri tom, nije neophodno da imamo jasno definisan problem, jer je inovacija zapravo suštinski luda ideja, koja rešava potrebu ili problem krajnjeg korisnika na nekom području. S druge strane, postavljanje pitanja je jako bitno (na primer – Hajde da napravimo digitalnu banku ili hajde da vidimo koje finansijske servise možemo da razvijemo kako bismo zadovoljili krajnjeg korisnika).

A korisnici su, zapravo, karika bez kog bi čitav lanac inovativnih rešenja bio prekinut. “Oni su najbitniji i sve što se radi bi trebalo da se radi zbog njih”. Pored toga, kako Križan napominje, važno je ostvariti lični kontakt sa onima koji to žele, a milenijalcima takođe pružiti ono što im je potrebno.

Za mlađe generacije imamo online self care kanale, Internet prodaju, poručivanje i dostavu. Međutim, organizovali smo i radionice za starije po celoj Srbiji, kako bi i starije korisnike upoznali sa novim tehnologijama.

Dakle, pri procesu dalje digitalizacije, kako naš sagovornik ocenjuje, Srbiji sve ide u korist – “fakulteti proizvode kvalitetan ljudski kapital sa puno znanja, tehnologija je tu, a tu su i izazovi”. Na nama je samo da taj proces pokrenemo, zaključuje on.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Gradovi budućnosti grade se iz Srbije (Nortal)

Gost 94. epizode Office Talks podcasta bio je Dragan Gajić, globalni CTO estonske kompanije Nortal koja i u Srbiji poseduje razvojni centar - isti onaj iz kojeg se upravo kreiraju rešenja za gradove budućnosti.

Startapi i poslovanje

Lansiran Founder Institute Serbia akcelerator program

Domaći i regionalni ekosistem neprestano se razvija poslednjih godina i sve je više startap timova koji nude rešenja za brojne lokalne, ali i globalne probleme.

Društvene mreže

Instagram uvodi ‘Show NFT’ opciju kroz Polygon blockchain Mihaila Bjelića

Šef Instagrama Adam Moseri najavio je da će popularna društvena mreža ove nedelje početi da testira NFT sa odabranim kreatorima u Sjedinjenim Američkim Državama.