Kako Vip uz domaću ‘tech’ zajednicu nastoji da digitalizuje srpsku poljoprivredu - Netokracija.rs

Kako Vip uz domaću ‘tech’ zajednicu nastoji da digitalizuje srpsku poljoprivredu

Ako se prisetimo izreke da je jedina konstantna stvar u životu promena, ne čudi težnja velikih kompanija da se što bolje prilagode procesu digitalizacije - pa makar one bile te koje omogućavaju digitalnu revoluciju. To je, između ostalog, i razlog zašto kompanija Vip organizuje prvi AgTech hakaton u Srbiji, a uoči njegovog početka razgovarali smo sa Janezom Križanom, jednim od članova žirija i direktorom sektora za digitalnu transformaciju u pomenutoj kompaniji.

Kako su telekomunikacioni operateri postali najveći Internet provajderi, oni stvaraju infrastrukturu koja je osnov za pružanje različitih servisa. Dakle, kako kaže Križan, bez njih nema ni Gugla ni Fejsbuka.

Međutim, i sami provajderi moraju ići u korak sa promenama, jer je „digitalna revolucija omogućila pristup razvojnim resursima i infrastrukturi svakom pojedincu, što znači da danas za razvoj nekog novog rešenja više nisu potrebni super-računari, ogromni finansijski resursi i skupa oprema – sve to danas je na raspolaganju pojedincima koji imaju ideju, volju i znanje.

Digitalizacija poljoprivrede u Srbiji predstavlja veliku priliku za sve ‘igrače’

Na taj način velikim kompanijama u core business upadaju male startap kompanije, koje novim inovativnim rešenjima  rešavaju probleme odnosno potrebe krajnjeg korisnika i to na moderan i inovativan način.

Nekad smo govorili da BIG eat SMALL, a danas važi da FAST eat SLOW. Kompanije danas znaju da njihov core business neće stvarati prihode sledećih 20 godina i da je potrebna neprestana aktivnost na području pronalaženja novih poslovnih modela, novih rešenja, ponekad i u potpuno novim industrijama.

To je ujedno i razlog zašto velike kompanije počinju da investiraju u inovativna rešenja i van oblasti svoje delatnosti, „poput Amazona, koji je od online prodavnice postao od najvećih logističkih preduzeća“. Sledeći taj princip, i kompanija Vip nastoji da širi svoj proizvodni portofolio i u skladu sa tim organizuje hakaton pod nazivom „Digitalizacija poljoprivrede“.

Hakaton „Digitalizacija poljoprivrede“ počinje danas i trajaće do nedelje, kada će biti proglašen pobednik.

Međutim, zašto baš ta oblast? Janez kaže:

Istraživanja pokazuju da će čovečanstvo u 2050 imati izazov, jer će za 10 milijardi ljudi morati da na istoj površini proizvede 70 posto više hrane. Sa druge strane, Srbija je prvenstveno poljoprivredna zemlja, zemlja u kojoj je rešavanje ovog izazova suštinski prilika da ona postane najbitniji igrač u širem region, što rezultira i procvatom ekonomije.

A da bi to postigli poljoprivrednicima je potrebna savremena IoT tehnologija, koja će preko telekomunikacionih mreža pružati sve potrebne podatke u realnom vremenu 24/7/365″, primećuje naš sagovornik.

Zajedničkim snagama do najboljeg rešenja

Pri razvijanju takvog rešenja velike kompanije mladim timovima mogu pružiti znanja koja im možda nedostaju, iskustvo, tehničku podršku, investiciju potrebnu za razvoj proizvoda, pa i za skaliranje, te je njihovo partnerstvo produktivno za obe strane. To, kako kaže Janez, često utiče i na promenu mindset-a neke kompanije i omogućava joj da uvidi da postojeće poslovanje neće trajati još 100 godina nego, da je potrebna stalna potraga za nečim novim.

Pri tom, nije neophodno da imamo jasno definisan problem, jer je inovacija zapravo suštinski luda ideja, koja rešava potrebu ili problem krajnjeg korisnika na nekom području. S druge strane, postavljanje pitanja je jako bitno (na primer – Hajde da napravimo digitalnu banku ili hajde da vidimo koje finansijske servise možemo da razvijemo kako bismo zadovoljili krajnjeg korisnika).

A korisnici su, zapravo, karika bez kog bi čitav lanac inovativnih rešenja bio prekinut. „Oni su najbitniji i sve što se radi bi trebalo da se radi zbog njih“. Pored toga, kako Križan napominje, važno je ostvariti lični kontakt sa onima koji to žele, a milenijalcima takođe pružiti ono što im je potrebno.

Za mlađe generacije imamo online self care kanale, Internet prodaju, poručivanje i dostavu. Međutim, organizovali smo i radionice za starije po celoj Srbiji, kako bi i starije korisnike upoznali sa novim tehnologijama.

Dakle, pri procesu dalje digitalizacije, kako naš sagovornik ocenjuje, Srbiji sve ide u korist – „fakulteti proizvode kvalitetan ljudski kapital sa puno znanja, tehnologija je tu, a tu su i izazovi“. Na nama je samo da taj proces pokrenemo, zaključuje on.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

E-prime povećao proizvodnju električnih bicikala i proširio proizvodni pogon – sledi dalji izvoz u EU

Priču kompanije E-prime pratimo gotovo od samog početka njihovog poslovanja, od pre nešto više od dve godine kada smo prvu put uradili intervju o ovim e-biciklima. U međuvremenu, kompanija je znatno porasla, zaposlila nove ljude, proširila proizvodnju i počela da izvozi svoje proizvode, a to je bio dovoljan razlog da se sa osnivačima opet nađemo na kafi i popričamo o novitetima.

Gaming

Kako je RUR od lokalne ekipe iz igraonice postao uticajni regionalni gejming medij

Već dvadeset godina organizacija RUR bavi se popularizacijom video igara u Srbiji. Njeni osnivači u velikom intervjuu za Netokraciju otkrivaju kako je RUR postao jedna od najvažnijih esports baza u našoj zemlji i šta novo spremaju ljubiteljima gejminga.

Office Talks Podcast

Šta najbolji programeri traže pored plate?

Kako se kompanije danas trude da privuku kvalitetan kadar, šta podrazumeva presonalizacija benefita i kako tokom pandemije izgleda proces zadržavanja zaposlenih? O ovim temama razgovaramo sa Tanjom Mladenović iz kompanije Nutanix u desetoj epizodi Office Talks podcasta.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Kako napraviti uspešan biznis od trčanja? (gost Veroljub Zmijanac)

Sa osnivačem sajta trcanje.rs, Belgrade running klub i organizacije Serbia Business Run razgovaramo o tome kako je ušao u svet trčanja i zašto su svi njegovi poduhvati na preseku tehnologije, sporta i preduzetništva.

Startapi i poslovanje

Lokalnim biznisima Visa nudi besplatnu edukaciju, marketinšku podršku i održavanje web prodavnice

Početkom jula kompanija Visa je lansirala kampanju #PodržimoLokalno sa namerom da malim i srednjim porodičnim i lokalnim biznisima pomogne u neizvesnim vremenima. Sa Vladimirom Đorđevićem, generalnim direktorom kompanije Visa za jugoistočnu Evropu, detaljnije razgovaramo o nastavku i proširenju ove inicijative.

Društvene mreže

Zašto Facebook preti obustavom poslovanja u Evropi i šta to znači za digitalne biznise?

Tehnološka kompanija iz Menlo Parka zapretila je da će zaustaviti i povući svoje poslovanje u Evropi ukoliko se ne povuče odluka regulatorne komisije o zabrani transfera podataka korisnika sa Starog kontinenta ka SAD-u.

Gaming

Kako je RUR od lokalne ekipe iz igraonice postao uticajni regionalni gejming medij

Već dvadeset godina organizacija RUR bavi se popularizacijom video igara u Srbiji. Njeni osnivači u velikom intervjuu za Netokraciju otkrivaju kako je RUR postao jedna od najvažnijih esports baza u našoj zemlji i šta novo spremaju ljubiteljima gejminga.

Startapi i poslovanje

Vladimir Vulić: Inovacije predstavljaju jedini ‘protivotrov’ za sve jaču konkurenciju i moraju postati DNK vaše kompanije

Uoči #CIC2020 sa Vladimirom Vulićem, menadžment konsultantom i suosnivačem Digitalizuj.Me, razgovaramo o tome kako napraviti 'revoluciju' u menadžmentu koji treba da podstanke na inovacije u svom timu.

Startapi i poslovanje

Predstavite svoj ‘fintech’ projekat na takmičenju Elevator Lab Challenge 2020 i osvojite i do €10.000

Raiffeisen banka i Startit pozivaju sve zainteresovane startape da se prijave na Elevator Lab Challenge 2020. Timovi koji se uključe u takmičenje imaće priliku da predstave svoje inovacije i najnovija rešenja iz oblasti finansijskih tehnologija pred stručnjacima iz industrije i startap ekosistema.