Veliko NE za ‘ride sharing’ – Zakon o prevozu putnika biće usvojen po hitnom postupku

Čini se da nove izmene nacrta Zakona o prevozu putnika idu na hitno usvajanje, ostavljajući po strani prevoznike koji koriste mobilne aplikacije za naručivanje vožnji i 'ride-sharing' servisa . Ukoliko bude usvojen, zakon će direktno uticati na poslovanje kompanija kao što su CAR:GO, Yandex i Flixbus. Domaća IT scena upozorava na posledice ovakvog donošenja zakona, ali iz Vlade nema odgovora.

Koliko će još dugo CAR:GO moći da posluje u Srbiji? Prema saopštenju koje je kompanija objavila – ne još dugo. U njemu se kaže da je problematično to što je u nacrtu Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju isključena upotreba aplikacije tj. digitalnog servisa kao zamene za taksimetar. Zakonom se insistira i na upotrebi pečata prilikom izdavanja računa, što je u direktnoj koliziji sa merama koje je ova Vlada donela u prethodnom periodu.

Ako stremimo ka digitalizaciji na ovaj način, upravo smo se spustili nekoliko spratova niže.

Nacrt spornog zakona koji kruži forumima, na šta je čak 8 domaćih IT organizacija ukazalo, u značajnoj meri ograničava dalji razvoj delatnosti prevoza putnika putničkim vozilom, obeshrabrujući kompanije da koriste nove tehnologije za transparentnije i inovativnije poslovanje – poslovanje u čijem su središtu korisnici. Štaviše, nacrt propisuje i fiksiranu cenu prevoza što prevoznicima onemogućava pružanje povoljnije usluge, prema njihovoj računici. Ne treba zaboraviti i na izuzetno restriktivne uslove za nove vozače, te automatskoj priznavanje kvalifikacija postojećim vozačima.

Ako ignorišemo problem, on kao da ne postoji?

O da, taksiranje je upravo postala raketna nauka koju samo odabrani znaju. I umeju.

Međutim, u čemu je ovde najveći problem? Ne treba nas čuditi to što taksisti i taksi udruženja insistiraju na zakonu koji ide njima u korist. Pre samo nekoliko meseci čitav grad bio je paralisan zbog protesta.

Ono što je zabrinjavajuće jeste manjak sluha iz Vlade, te apsolutno ignorisanje zabrinjavajućih činjenica na koje ukazuje IT struka. Predstavnici Ministarstva za saobraćaj prethodnih dana kao da ne postoje, odbijajući da odgovore na dopis organizacija koje predsrtavljaju najvredniju i najbrže rastuću industriju u Srbiji.

sputniknews.com
Mnogi građani doveli su u pitanje protest taksista i legitimitet blokade kompletnog grada.

Startit danas piše da nacrt Zakona o prevozu putnika o drumskom saobraćaju ide na hitno usvajanje (preko noći) – bez javne rasprave ili prilike da se strane kojima ovaj zakon čini štetu izjasne. Samim tim, pogođene su firme koje nastoje da digitalizuju sektor uslužnog prevoza. Doviđenja CAR:GO, Yandex, pa čak i Flixbus – nemački startap koji je zbog kontraverznog Zakona o prevozu putnika morao da uđe na tržište Srbije u saradnji sa kompanijom Fudex.

Uber u Španiji kao ekvivalent situaciji u Srbiji

Pogledamo li za čas preko granice, setićemo se da je još krajem prošle godine Evropski sud pravde propisao da je Uber taksi prevoznik u Evropsnoj uniji – a ne pružalac IT usluga. Najviši sud u EU doneo je odluku na osnovu žalbe koju su uložili taksi vozači u Barseloni, pozivajući se na obmanjujuće prakse i nefer konkurenciju. Zvuči poznato?

Digitalizacija je sada zaista samo mrtvo slovo na papiru

Komentarišući kako bi izmene u zakonu mogle da se odraze na poslovanje srpske kompanije CEO CAR:GO-a Vuk Guberinić, ističe u razgovoru za Netokraciju da je srž problema to što nova regulativa ne predviđa aplikaciju tj. digitalni servis kao zamenu za taksimetar, pri čemu se čak ističe i na upotrebi pečata.

CAR:GO je aplikacija koja povezuje korisnike sa vozačima, odnosno rent a car kućama. Svaka vožnja zakazuje se putem aplikacije i ne postoji račun, kao ni pečat jer se kod nas plaćanje vrši elektronski. Nakon završetka vožnje korisnik na svom email nalogu dobije potvrdu transakcije, odnosno koliko je koštala vožnja i da li je transkacija uspešno izvršena. Na taj način uvedene izmene mogu na određeni način da utiču na naše poslovanje.

Bez sluha za predstavnike IT sektora koji digitalizuju uslužni prevoz putnika (Vuk Guberinić)

Kako Vuk kaže, CAR:GO će kao i do sada nastaviti da posluje u skladu sa Zakonom o turizmu kojim je definisano iznajmljivanje rent-a-car vozila sa vozačem, dok se sa druge strane postavlja ključno pitanje: da li će uvedene izmene, ukoliko budu usvojene u Skupštini Srbije, sprečiti poslovanje ovog servisa?

Tokom trajanja portesta taksista, postojala su oprečna mišljena političara. Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je taksistima poručila da u Srbiji neće postojati CAR:GO, niti Uber ukoliko ga ne žele. Sa druge strane, CAR:GO je razgovarao sa predsednicom Vlade, Anom Brnabić, koja je rekla da Vlada teži digitalizaciji tržišta. Nakon toga niko nas nije kontaktirao. U radnu grupu ministartva saobraćaja ušli su samo predstavnici taksi udruženja, tako da su donete izmene u skladu sa njihovim potrebama.

Glavni problem, kako Guberinić smatra, leži u tome da što su mnoge IT organizacije želele da se uključe u rad ove radne grupe. To se, međutim, nije desilo. Izmene su donete bez konsultacije svih relevantnih subjekata.

Šta je sledeće?

Nacrt Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju naći će se na dnevnom redu Skupštine gde jedino može biti usvojen. Ili ne. Koliko će poslanika biti za njegovo usvajanje (tj. odbacivanje), to je pitanje na koje bismo uskoro mogli da dobijemo odgovor, ali jedno je sigurno – borba za slobodno tržište, digitalizaciju i inovativne IT proizvode sada je u rukama najviših predstavnika Vlade, daleko od očiju javnosti i običnih ljudi koji kreiraju i osmišljavaju te iste proizvode.

Kako komentarišete ovu vest? Želimo da čujemo i vaše mišljenje. Pišite nam u komentarima – šta je potrebno uraditi kako bi se stalo na put donošenju jednog ovakvog zakona, štetnog po IT struku?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

5 automobila renomiranih auto kuća koji su gorivo zamenili strujom

Najpoznatiji i najveći auto brendovi sve više se okreću elektro pogonu. Mercedes i Audi predstavili su na salonu u Parizu svoje prve potpuno električne automobile, dok svoj odgovor tržištu i spremaju i BMW, Jaguar i Porsche.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Startapi i poslovanje

Izmene Zakona o prevozu putnika ušle u Skupštinu – ako se usvoje CAR:GO bi mogao postati taxi

Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju ušao je u Narodnu skupštinu. Šta to znači za CAR:GO i slične servise koji bi potencijalno došli na srpsko tržište?

Propustili ste

Tehnologija

SBB predstavio EON Smart Box – pametne funkcije i 4K rezolucija sastavni deo ponude

SBB i United Grupa predstavili su danas u hotelu Metropol u Beogradu prvi 'smart box' u regionu koji spaja televizijske sadržaje sa Android TV digitalnim servisima. Novi uređaj nosi naziv EON i biće dostupan već od sutra.

Novost

Google uvodi naplatu za YouTube, Google Play i druge servise – cenu snose proizvođači u EU?

Pvi put u svojoj istoriji Gugl će naplaćivati licence proizvođačima telefona u Evropi za instalaciju njegovih servisa kao što su Google Play, YouTube ili Gmail.

Analiza

Opel uhvaćen u softverskoj prevari prilikom testiranja štetnih gasova – novi dizelgejt na pomolu?

Očigledno da pojedini proizvođači automobila teškom mukom razvijaju sisteme koji će umanjiti emitovanje štetnih gasova. Nakon ogromnog skandala koji i dalje potresa VW grupaciju, varanju se priključio još jedan veliki igrač - Opel.

Kultura 2.0

Uključite se u raspravu o Centralnom registru stanovništva – bazi podataka građana Srbije

Okrugli sto o Nacrtu zakona o Centralnom registru građana održava se danas, a predstavnici Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave i druge zainteresovane strane raspravljaće o tome da li je sveobuhvatna evidencija o građanima na jednom mestu dobro rešenje.

Nesortirano

5 lekcija koje svaki softverski tim lider mora da savlada

Sama uloga tim lidera u različitim kompanijama ima različito značenje. Neke kompanije posmatraju ovu poziciju kao unapređenje u vidu titule, dok druge vide ovu poziciju kao novu, neizostavnu ulogu u timu. U mnogim kompanijama se ovo razlikuje čak i od projekta do projekta.

Tehnologija

Planirate da posetite Dubai? Tamo vas može voziti novi taksi bez vozača

Pitanje je vremena kada bismo samovozeće automobile mogli da vidimo na ulicama širom sveta. Prvi veliki korak ka tome, pored kompanija iz SAD-a, napravila je uprava za saobraćaj i transport u Dubaiju.