Veliko NE za 'ride sharing' - Zakon o prevozu putnika biće usvojen po hitnom postupku

Veliko NE za ‘ride sharing’ – Zakon o prevozu putnika biće usvojen po hitnom postupku

Čini se da nove izmene nacrta Zakona o prevozu putnika idu na hitno usvajanje, ostavljajući po strani prevoznike koji koriste mobilne aplikacije za naručivanje vožnji i 'ride-sharing' servisa . Ukoliko bude usvojen, zakon će direktno uticati na poslovanje kompanija kao što su CAR:GO, Yandex i Flixbus. Domaća IT scena upozorava na posledice ovakvog donošenja zakona, ali iz Vlade nema odgovora.

Koliko će još dugo CAR:GO moći da posluje u Srbiji? Prema saopštenju koje je kompanija objavila – ne još dugo. U njemu se kaže da je problematično to što je u nacrtu Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju isključena upotreba aplikacije tj. digitalnog servisa kao zamene za taksimetar. Zakonom se insistira i na upotrebi pečata prilikom izdavanja računa, što je u direktnoj koliziji sa merama koje je ova Vlada donela u prethodnom periodu.

Ako stremimo ka digitalizaciji na ovaj način, upravo smo se spustili nekoliko spratova niže.

Nacrt spornog zakona koji kruži forumima, na šta je čak 8 domaćih IT organizacija ukazalo, u značajnoj meri ograničava dalji razvoj delatnosti prevoza putnika putničkim vozilom, obeshrabrujući kompanije da koriste nove tehnologije za transparentnije i inovativnije poslovanje – poslovanje u čijem su središtu korisnici. Štaviše, nacrt propisuje i fiksiranu cenu prevoza što prevoznicima onemogućava pružanje povoljnije usluge, prema njihovoj računici. Ne treba zaboraviti i na izuzetno restriktivne uslove za nove vozače, te automatskoj priznavanje kvalifikacija postojećim vozačima.

Ako ignorišemo problem, on kao da ne postoji?

O da, taksiranje je upravo postala raketna nauka koju samo odabrani znaju. I umeju.

Međutim, u čemu je ovde najveći problem? Ne treba nas čuditi to što taksisti i taksi udruženja insistiraju na zakonu koji ide njima u korist. Pre samo nekoliko meseci čitav grad bio je paralisan zbog protesta.

Ono što je zabrinjavajuće jeste manjak sluha iz Vlade, te apsolutno ignorisanje zabrinjavajućih činjenica na koje ukazuje IT struka. Predstavnici Ministarstva za saobraćaj prethodnih dana kao da ne postoje, odbijajući da odgovore na dopis organizacija koje predsrtavljaju najvredniju i najbrže rastuću industriju u Srbiji.

Mnogi građani doveli su u pitanje protest taksista i legitimitet blokade kompletnog grada. sputniknews.com

Startit danas piše da nacrt Zakona o prevozu putnika o drumskom saobraćaju ide na hitno usvajanje (preko noći) – bez javne rasprave ili prilike da se strane kojima ovaj zakon čini štetu izjasne. Samim tim, pogođene su firme koje nastoje da digitalizuju sektor uslužnog prevoza. Doviđenja CAR:GO, Yandex, pa čak i Flixbus – nemački startap koji je zbog kontraverznog Zakona o prevozu putnika morao da uđe na tržište Srbije u saradnji sa kompanijom Fudex.

Uber u Španiji kao ekvivalent situaciji u Srbiji

Pogledamo li za čas preko granice, setićemo se da je još krajem prošle godine Evropski sud pravde propisao da je Uber taksi prevoznik u Evropsnoj uniji – a ne pružalac IT usluga. Najviši sud u EU doneo je odluku na osnovu žalbe koju su uložili taksi vozači u Barseloni, pozivajući se na obmanjujuće prakse i nefer konkurenciju. Zvuči poznato?

Digitalizacija je sada zaista samo mrtvo slovo na papiru

Komentarišući kako bi izmene u zakonu mogle da se odraze na poslovanje srpske kompanije CEO CAR:GO-a Vuk Guberinić, ističe u razgovoru za Netokraciju da je srž problema to što nova regulativa ne predviđa aplikaciju tj. digitalni servis kao zamenu za taksimetar, pri čemu se čak ističe i na upotrebi pečata.

CAR:GO je aplikacija koja povezuje korisnike sa vozačima, odnosno rent a car kućama. Svaka vožnja zakazuje se putem aplikacije i ne postoji račun, kao ni pečat jer se kod nas plaćanje vrši elektronski. Nakon završetka vožnje korisnik na svom email nalogu dobije potvrdu transakcije, odnosno koliko je koštala vožnja i da li je transkacija uspešno izvršena. Na taj način uvedene izmene mogu na određeni način da utiču na naše poslovanje.

Bez sluha za predstavnike IT sektora koji digitalizuju uslužni prevoz putnika (Vuk Guberinić)

Kako Vuk kaže, CAR:GO će kao i do sada nastaviti da posluje u skladu sa Zakonom o turizmu kojim je definisano iznajmljivanje rent-a-car vozila sa vozačem, dok se sa druge strane postavlja ključno pitanje: da li će uvedene izmene, ukoliko budu usvojene u Skupštini Srbije, sprečiti poslovanje ovog servisa?

Tokom trajanja portesta taksista, postojala su oprečna mišljena političara. Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je taksistima poručila da u Srbiji neće postojati CAR:GO, niti Uber ukoliko ga ne žele. Sa druge strane, CAR:GO je razgovarao sa predsednicom Vlade, Anom Brnabić, koja je rekla da Vlada teži digitalizaciji tržišta. Nakon toga niko nas nije kontaktirao. U radnu grupu ministartva saobraćaja ušli su samo predstavnici taksi udruženja, tako da su donete izmene u skladu sa njihovim potrebama.

Glavni problem, kako Guberinić smatra, leži u tome da što su mnoge IT organizacije želele da se uključe u rad ove radne grupe. To se, međutim, nije desilo. Izmene su donete bez konsultacije svih relevantnih subjekata.

Šta je sledeće?

Nacrt Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju naći će se na dnevnom redu Skupštine gde jedino može biti usvojen. Ili ne. Koliko će poslanika biti za njegovo usvajanje (tj. odbacivanje), to je pitanje na koje bismo uskoro mogli da dobijemo odgovor, ali jedno je sigurno – borba za slobodno tržište, digitalizaciju i inovativne IT proizvode sada je u rukama najviših predstavnika Vlade, daleko od očiju javnosti i običnih ljudi koji kreiraju i osmišljavaju te iste proizvode.

Kako komentarišete ovu vest? Želimo da čujemo i vaše mišljenje. Pišite nam u komentarima – šta je potrebno uraditi kako bi se stalo na put donošenju jednog ovakvog zakona, štetnog po IT struku?

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Tehnologija

Neuralink moždani čip: Revolucija u medicini ili senzacionalizam?

Čip pod nazivom 'Telepatija' uspešno je ugrađen u ljudski mozak, saopštila je kompanija Elona Maska. Analizirali smo da li je reč o velikom naučnom dostignuću, ili tek eksperimentu u testnoj fazi.

Startapi i poslovanje

Vega IT ulaže €1.000.000 u osnivanje novog startapa Thrivea

Kao nastavak globalnog širenja poslovanja, kompanija Vega IT najavila je novi poslovni poduhvat. Ovog puta, rade na razvoju inovativnog HR SaaS rešenja pod imenom Thrivea.

Startapi i poslovanje

Anygo je novi servis za deljenje vozila u Beogradu putem aplikacije – čija se mreža širi

Na ulicama glavnog grada pojavili su se mali gradski Hyundai automobili sa natpisom 'Anygo car sharing'. Prestonica je konačno dobila jedan ovakav servis, a mi vam u intervjuu sa osnivačem startapa 'Anygo' otkrivamo kako on funkcioniše i na koji način je nastao.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Novi GapMinder Fond II s kapitalom od €80 miliona targetira i srpske startape!

GapMinder Ventures, VC fond koji je dosad primarno ulagao u tehnološke kompanije iz Rumunije, pokreće GapMinder Fond II, investicioni paket od 80 miliona evra koji će biti alociran i na širem istočnoevropskom regionu, pa tako i Srbiji i Hrvatskoj.

Tehnologija

SEO Spam: Kako su AI generisani advokati pokušali da prevare Netokraciju?

Razvojem veštačke inteligencije cyber kriminalci postaju sve veštiji, a napadi sve maliciozniji. Donosimo vam priču o tome kako smo uspeli da raskrinkamo jedan takav pokušaj ucene.

Office Talks Podcast

Da li će Bitcoin doći do $100.000?

Dolazak Bitcoin ETF-a izazvao je pažnju mnogih u Web3 svetu. Upravo o ovoj temi ali i o stanju na tržištu kriptovaluta, razgovarali smo u novoj epizodi podkasta sa Aleksandrom Matanovićem, direktorom i osnivačem kripto menjačnice ECD.rs.

Mobilno

Uživo praćenje prevoza u Beogradu od danas na Google mapama!

Google je u okviru svoje aplikacije mapa na pametnim telefonima omogućio praćenje javnog prevoza u realnom vremenu za našu prestonicu.

Digitalni mediji

Vladimir Kovač: Iz zajednice se regrutuje radna snaga, zato kompanije treba da budu deo događaja

Zrenjaninski hotel Vojvodina tradicionalno će krajem aprila ugostiti još jednu DigiTalk konferenciju i edukaciju posvećenu e-trgovini. O važnosti održavanja ovakvih događaja za kreativnu, digitalnu i IT zajednicu, razgovaramo sa jednim od osnivača i organizatora konferencije.

Intervju

Bosch inženjerski centar u Srbiji zapošljava IT stručnjake koji razvijaju rešenja za auto industriju

Ubrzani razvoj 'automotive' industrije i okretanje u smeru sve veće integracije digitalnih rešenja, otvorile su jedno sasvim novo poglavlje za tehnološke i IT kompanije. Jedan od lidera u razvoju digitalnih rešenja za auto industriju je i kompanija Bosch, čiji IT sektor u Srbiji zapošljava više od 400 stručnjaka.