Veliko NE za 'ride sharing' - Zakon o prevozu putnika biće usvojen po hitnom postupku

Veliko NE za ‘ride sharing’ – Zakon o prevozu putnika biće usvojen po hitnom postupku

Čini se da nove izmene nacrta Zakona o prevozu putnika idu na hitno usvajanje, ostavljajući po strani prevoznike koji koriste mobilne aplikacije za naručivanje vožnji i 'ride-sharing' servisa . Ukoliko bude usvojen, zakon će direktno uticati na poslovanje kompanija kao što su CAR:GO, Yandex i Flixbus. Domaća IT scena upozorava na posledice ovakvog donošenja zakona, ali iz Vlade nema odgovora.

Koliko će još dugo CAR:GO moći da posluje u Srbiji? Prema saopštenju koje je kompanija objavila – ne još dugo. U njemu se kaže da je problematično to što je u nacrtu Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju isključena upotreba aplikacije tj. digitalnog servisa kao zamene za taksimetar. Zakonom se insistira i na upotrebi pečata prilikom izdavanja računa, što je u direktnoj koliziji sa merama koje je ova Vlada donela u prethodnom periodu.

Ako stremimo ka digitalizaciji na ovaj način, upravo smo se spustili nekoliko spratova niže.

Nacrt spornog zakona koji kruži forumima, na šta je čak 8 domaćih IT organizacija ukazalo, u značajnoj meri ograničava dalji razvoj delatnosti prevoza putnika putničkim vozilom, obeshrabrujući kompanije da koriste nove tehnologije za transparentnije i inovativnije poslovanje – poslovanje u čijem su središtu korisnici. Štaviše, nacrt propisuje i fiksiranu cenu prevoza što prevoznicima onemogućava pružanje povoljnije usluge, prema njihovoj računici. Ne treba zaboraviti i na izuzetno restriktivne uslove za nove vozače, te automatskoj priznavanje kvalifikacija postojećim vozačima.

Ako ignorišemo problem, on kao da ne postoji?

O da, taksiranje je upravo postala raketna nauka koju samo odabrani znaju. I umeju.

Međutim, u čemu je ovde najveći problem? Ne treba nas čuditi to što taksisti i taksi udruženja insistiraju na zakonu koji ide njima u korist. Pre samo nekoliko meseci čitav grad bio je paralisan zbog protesta.

Ono što je zabrinjavajuće jeste manjak sluha iz Vlade, te apsolutno ignorisanje zabrinjavajućih činjenica na koje ukazuje IT struka. Predstavnici Ministarstva za saobraćaj prethodnih dana kao da ne postoje, odbijajući da odgovore na dopis organizacija koje predsrtavljaju najvredniju i najbrže rastuću industriju u Srbiji.

sputniknews.com
Mnogi građani doveli su u pitanje protest taksista i legitimitet blokade kompletnog grada.

Startit danas piše da nacrt Zakona o prevozu putnika o drumskom saobraćaju ide na hitno usvajanje (preko noći) – bez javne rasprave ili prilike da se strane kojima ovaj zakon čini štetu izjasne. Samim tim, pogođene su firme koje nastoje da digitalizuju sektor uslužnog prevoza. Doviđenja CAR:GO, Yandex, pa čak i Flixbus – nemački startap koji je zbog kontraverznog Zakona o prevozu putnika morao da uđe na tržište Srbije u saradnji sa kompanijom Fudex.

Uber u Španiji kao ekvivalent situaciji u Srbiji

Pogledamo li za čas preko granice, setićemo se da je još krajem prošle godine Evropski sud pravde propisao da je Uber taksi prevoznik u Evropsnoj uniji – a ne pružalac IT usluga. Najviši sud u EU doneo je odluku na osnovu žalbe koju su uložili taksi vozači u Barseloni, pozivajući se na obmanjujuće prakse i nefer konkurenciju. Zvuči poznato?

Digitalizacija je sada zaista samo mrtvo slovo na papiru

Komentarišući kako bi izmene u zakonu mogle da se odraze na poslovanje srpske kompanije CEO CAR:GO-a Vuk Guberinić, ističe u razgovoru za Netokraciju da je srž problema to što nova regulativa ne predviđa aplikaciju tj. digitalni servis kao zamenu za taksimetar, pri čemu se čak ističe i na upotrebi pečata.

CAR:GO je aplikacija koja povezuje korisnike sa vozačima, odnosno rent a car kućama. Svaka vožnja zakazuje se putem aplikacije i ne postoji račun, kao ni pečat jer se kod nas plaćanje vrši elektronski. Nakon završetka vožnje korisnik na svom email nalogu dobije potvrdu transakcije, odnosno koliko je koštala vožnja i da li je transkacija uspešno izvršena. Na taj način uvedene izmene mogu na određeni način da utiču na naše poslovanje.

Bez sluha za predstavnike IT sektora koji digitalizuju uslužni prevoz putnika (Vuk Guberinić)

Kako Vuk kaže, CAR:GO će kao i do sada nastaviti da posluje u skladu sa Zakonom o turizmu kojim je definisano iznajmljivanje rent-a-car vozila sa vozačem, dok se sa druge strane postavlja ključno pitanje: da li će uvedene izmene, ukoliko budu usvojene u Skupštini Srbije, sprečiti poslovanje ovog servisa?

Tokom trajanja portesta taksista, postojala su oprečna mišljena političara. Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je taksistima poručila da u Srbiji neće postojati CAR:GO, niti Uber ukoliko ga ne žele. Sa druge strane, CAR:GO je razgovarao sa predsednicom Vlade, Anom Brnabić, koja je rekla da Vlada teži digitalizaciji tržišta. Nakon toga niko nas nije kontaktirao. U radnu grupu ministartva saobraćaja ušli su samo predstavnici taksi udruženja, tako da su donete izmene u skladu sa njihovim potrebama.

Glavni problem, kako Guberinić smatra, leži u tome da što su mnoge IT organizacije želele da se uključe u rad ove radne grupe. To se, međutim, nije desilo. Izmene su donete bez konsultacije svih relevantnih subjekata.

Šta je sledeće?

Nacrt Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju naći će se na dnevnom redu Skupštine gde jedino može biti usvojen. Ili ne. Koliko će poslanika biti za njegovo usvajanje (tj. odbacivanje), to je pitanje na koje bismo uskoro mogli da dobijemo odgovor, ali jedno je sigurno – borba za slobodno tržište, digitalizaciju i inovativne IT proizvode sada je u rukama najviših predstavnika Vlade, daleko od očiju javnosti i običnih ljudi koji kreiraju i osmišljavaju te iste proizvode.

Kako komentarišete ovu vest? Želimo da čujemo i vaše mišljenje. Pišite nam u komentarima – šta je potrebno uraditi kako bi se stalo na put donošenju jednog ovakvog zakona, štetnog po IT struku?

Ostavi komentar

  1. Aleksandar Penezić,dipl.saob.ing

    Aleksandar Penezić,dipl.saob.ing

    19. 10. 2018. u 12:57 Odgovori

    Nacrt novog zakona je katastrofa… Kada pogledate odredbe koje propisuju starost vozila do 5 godina i njegovu katalošku vrednost preko 25000 eur , jasno je da ni Car.Go ni Uber ne mogu da budu konkurentni nikome a ponajmanje taksi vozilima starim po ko zna koliko godina… Takođe, još su katastrofalnije odredbe za kombi vozila 8+1 gde pored toga ,da se ne mogu registrovati vozila starija od 5 godina , vozač mora posedovati vozačku dozvolu D kategorije (autobus) i u vozilu mora biti ugrađen digitalni tahograf koji pored ograničenja vremena vožnje vozačima (što može i biti u redu), ne dozvoljava kretanje putničkog vozila preko 80 km/h i time ga čini apsolutno nekonkurentnim bilo kom prevoznom sredstvu sem autobusa .Po auto putu kombi neće smeti da pređe navedenu brzinu.od 80 km/h tako da i ono malo registrovanih prevoznika neće moći da radi kako zbog starosti vozila ,tako i zbog uslova za kretanje a posebno zbog toga što se svaki prevoz mora ugovoriti i evidentirati u sedištu prevoznika nema nikakvu svrhu

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Kako dobiti posao u Guglu na poziciji programera – otkriva nam Darinka Zečević

Profesionalni put i potraga za poslom može nas odvesti na različite krajeve sveta. Međutim, kako izgleda razvijati karijeru i život u Irskoj, zemlji koja važi za drugu državu na svetu po izvozu softverskih usluga?

Tehnologija

Muzički streaming servisi dostupni u Srbiji nude i probni period – ovo su njihove prednosti

Većina korisnika u Srbiji danas svoju omiljenu muziku pušta preko YouTube-a, pametnog telefona ili eksternih memorija. Međutim, muzički 'streaming' servisi nude znatno bolje korisničko iskustvo. Mi vam donosimo spisak onih najpopularnijih ali i njihove prednosti.

Kultura 2.0

Da li su IT firme u Srbiji dovoljno društveno odgovorne?

Kompanija Devtech donirala je 50 računara i propratne opreme neprofitnim organizacijama, što nam je povod da se zapitamo da li na nivou industrije radimo dovoljno da vratimo društvu iz kog potičemo.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Pokrenut startap program za dalji razvoj ‘pametnog’ ugostiteljstva – Metro Xcel čeka vaše prijave

Ovaj program ima za cilj da već formiranim startapima u ugostiteljstvu pomogne da brže napreduju, a prijave traju tokom cele godine.

Društvene mreže

Kupovina pregleda na opciji Instagram Story – nova taktika influensera za rast profila

Rasprave o unosnom biznisu trgovine pratiocima i lajkovima na Instagramu ne jenjavaju, a čim se na horizontu pojavio nagoveštaj rešenja, nastao je novi problem – kupovina pregleda na opciji Story. Znači li to da se ova mreža (a i mi sa njom) bori sa vetrenjačama?

Netokracija

Milena Rašić nova je urednica Netokracije u Srbiji

Došlo je vreme za interne promene, vreme da budemo još bolji u onome što radimo. Kao deo tih promena zadovoljstvo mi je što mogu da vam saopštim da je nova urednica Netokracije u Srbiji upravo naša koleginica Milena Rašić.

Startapi i poslovanje

Startapi, Demo Day u Solunu čeka vaše prijave – otvorene su do 25. avgusta

Peti po redu Thessaloniki Demo Day u organizaciji grčkog stratap haba OK!Thess održaće se 12. septembra u Solunu, a njegov cilj je povezivanje startapa sa investitorima iz Grčke i jogoistočne Evrope.

Startapi i poslovanje

Želite nekog ko će se brinuti o vašem domu? Podržite ‘crowdfunding’ kampanju domaćeg startapa Uradi-zaradi

Tim iza startapa Uradi-zaradi pokrenuo je 'crowdfunding' kampanju na sajtu Indiegogo u okviru koje potražuju sredstva za unapređenje projekta Home Managera - kako bi do kraja godine zaposlili 20 mladih samohranih majki u Beogradu. 

Gaming

Sport Klub Esports novi je TV kanal koji će popularizovati regionalni gejming – kod ‘offline’ publike

Pitali smo osnivača Fortune Esports zašto su pokrenuli televizijski kanal i kako će on pomoći u razvoju regionalne esport scene.