Veliko NE za ‘ride sharing’ – Zakon o prevozu putnika biće usvojen po hitnom postupku

Čini se da nove izmene nacrta Zakona o prevozu putnika idu na hitno usvajanje, ostavljajući po strani prevoznike koji koriste mobilne aplikacije za naručivanje vožnji i 'ride-sharing' servisa . Ukoliko bude usvojen, zakon će direktno uticati na poslovanje kompanija kao što su CAR:GO, Yandex i Flixbus. Domaća IT scena upozorava na posledice ovakvog donošenja zakona, ali iz Vlade nema odgovora.

Koliko će još dugo CAR:GO moći da posluje u Srbiji? Prema saopštenju koje je kompanija objavila – ne još dugo. U njemu se kaže da je problematično to što je u nacrtu Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju isključena upotreba aplikacije tj. digitalnog servisa kao zamene za taksimetar. Zakonom se insistira i na upotrebi pečata prilikom izdavanja računa, što je u direktnoj koliziji sa merama koje je ova Vlada donela u prethodnom periodu.

Ako stremimo ka digitalizaciji na ovaj način, upravo smo se spustili nekoliko spratova niže.

Nacrt spornog zakona koji kruži forumima, na šta je čak 8 domaćih IT organizacija ukazalo, u značajnoj meri ograničava dalji razvoj delatnosti prevoza putnika putničkim vozilom, obeshrabrujući kompanije da koriste nove tehnologije za transparentnije i inovativnije poslovanje – poslovanje u čijem su središtu korisnici. Štaviše, nacrt propisuje i fiksiranu cenu prevoza što prevoznicima onemogućava pružanje povoljnije usluge, prema njihovoj računici. Ne treba zaboraviti i na izuzetno restriktivne uslove za nove vozače, te automatskoj priznavanje kvalifikacija postojećim vozačima.

Ako ignorišemo problem, on kao da ne postoji?

O da, taksiranje je upravo postala raketna nauka koju samo odabrani znaju. I umeju.

Međutim, u čemu je ovde najveći problem? Ne treba nas čuditi to što taksisti i taksi udruženja insistiraju na zakonu koji ide njima u korist. Pre samo nekoliko meseci čitav grad bio je paralisan zbog protesta.

Ono što je zabrinjavajuće jeste manjak sluha iz Vlade, te apsolutno ignorisanje zabrinjavajućih činjenica na koje ukazuje IT struka. Predstavnici Ministarstva za saobraćaj prethodnih dana kao da ne postoje, odbijajući da odgovore na dopis organizacija koje predsrtavljaju najvredniju i najbrže rastuću industriju u Srbiji.

sputniknews.com
Mnogi građani doveli su u pitanje protest taksista i legitimitet blokade kompletnog grada.

Startit danas piše da nacrt Zakona o prevozu putnika o drumskom saobraćaju ide na hitno usvajanje (preko noći) – bez javne rasprave ili prilike da se strane kojima ovaj zakon čini štetu izjasne. Samim tim, pogođene su firme koje nastoje da digitalizuju sektor uslužnog prevoza. Doviđenja CAR:GO, Yandex, pa čak i Flixbus – nemački startap koji je zbog kontraverznog Zakona o prevozu putnika morao da uđe na tržište Srbije u saradnji sa kompanijom Fudex.

Uber u Španiji kao ekvivalent situaciji u Srbiji

Pogledamo li za čas preko granice, setićemo se da je još krajem prošle godine Evropski sud pravde propisao da je Uber taksi prevoznik u Evropsnoj uniji – a ne pružalac IT usluga. Najviši sud u EU doneo je odluku na osnovu žalbe koju su uložili taksi vozači u Barseloni, pozivajući se na obmanjujuće prakse i nefer konkurenciju. Zvuči poznato?

Digitalizacija je sada zaista samo mrtvo slovo na papiru

Komentarišući kako bi izmene u zakonu mogle da se odraze na poslovanje srpske kompanije CEO CAR:GO-a Vuk Guberinić, ističe u razgovoru za Netokraciju da je srž problema to što nova regulativa ne predviđa aplikaciju tj. digitalni servis kao zamenu za taksimetar, pri čemu se čak ističe i na upotrebi pečata.

CAR:GO je aplikacija koja povezuje korisnike sa vozačima, odnosno rent a car kućama. Svaka vožnja zakazuje se putem aplikacije i ne postoji račun, kao ni pečat jer se kod nas plaćanje vrši elektronski. Nakon završetka vožnje korisnik na svom email nalogu dobije potvrdu transakcije, odnosno koliko je koštala vožnja i da li je transkacija uspešno izvršena. Na taj način uvedene izmene mogu na određeni način da utiču na naše poslovanje.

Bez sluha za predstavnike IT sektora koji digitalizuju uslužni prevoz putnika (Vuk Guberinić)

Kako Vuk kaže, CAR:GO će kao i do sada nastaviti da posluje u skladu sa Zakonom o turizmu kojim je definisano iznajmljivanje rent-a-car vozila sa vozačem, dok se sa druge strane postavlja ključno pitanje: da li će uvedene izmene, ukoliko budu usvojene u Skupštini Srbije, sprečiti poslovanje ovog servisa?

Tokom trajanja portesta taksista, postojala su oprečna mišljena političara. Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je taksistima poručila da u Srbiji neće postojati CAR:GO, niti Uber ukoliko ga ne žele. Sa druge strane, CAR:GO je razgovarao sa predsednicom Vlade, Anom Brnabić, koja je rekla da Vlada teži digitalizaciji tržišta. Nakon toga niko nas nije kontaktirao. U radnu grupu ministartva saobraćaja ušli su samo predstavnici taksi udruženja, tako da su donete izmene u skladu sa njihovim potrebama.

Glavni problem, kako Guberinić smatra, leži u tome da što su mnoge IT organizacije želele da se uključe u rad ove radne grupe. To se, međutim, nije desilo. Izmene su donete bez konsultacije svih relevantnih subjekata.

Šta je sledeće?

Nacrt Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju naći će se na dnevnom redu Skupštine gde jedino može biti usvojen. Ili ne. Koliko će poslanika biti za njegovo usvajanje (tj. odbacivanje), to je pitanje na koje bismo uskoro mogli da dobijemo odgovor, ali jedno je sigurno – borba za slobodno tržište, digitalizaciju i inovativne IT proizvode sada je u rukama najviših predstavnika Vlade, daleko od očiju javnosti i običnih ljudi koji kreiraju i osmišljavaju te iste proizvode.

Kako komentarišete ovu vest? Želimo da čujemo i vaše mišljenje. Pišite nam u komentarima – šta je potrebno uraditi kako bi se stalo na put donošenju jednog ovakvog zakona, štetnog po IT struku?

Ostavi komentar

  1. Aleksandar Penezić,dipl.saob.ing

    Aleksandar Penezić,dipl.saob.ing

    19. 10. 2018. u 12:57 Odgovori

    Nacrt novog zakona je katastrofa… Kada pogledate odredbe koje propisuju starost vozila do 5 godina i njegovu katalošku vrednost preko 25000 eur , jasno je da ni Car.Go ni Uber ne mogu da budu konkurentni nikome a ponajmanje taksi vozilima starim po ko zna koliko godina… Takođe, još su katastrofalnije odredbe za kombi vozila 8+1 gde pored toga ,da se ne mogu registrovati vozila starija od 5 godina , vozač mora posedovati vozačku dozvolu D kategorije (autobus) i u vozilu mora biti ugrađen digitalni tahograf koji pored ograničenja vremena vožnje vozačima (što može i biti u redu), ne dozvoljava kretanje putničkog vozila preko 80 km/h i time ga čini apsolutno nekonkurentnim bilo kom prevoznom sredstvu sem autobusa .Po auto putu kombi neće smeti da pređe navedenu brzinu.od 80 km/h tako da i ono malo registrovanih prevoznika neće moći da radi kako zbog starosti vozila ,tako i zbog uslova za kretanje a posebno zbog toga što se svaki prevoz mora ugovoriti i evidentirati u sedištu prevoznika nema nikakvu svrhu

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Sponzorisano

HTEC: Kako smo iz korena promenili posao klijenta koji posluje globalno već 30 godina?

Da biste kao kompanija zadržali svoje stručnjake neophodno je da znate šta oni misle o vama. Veliki broj zaposlenih znači i isto toliko papira za evaluaciju. Tu na scenu stupa rešenje koje je razvio i implementirao domaći HTEC za kompaniju Great Place to Work.

Internet marketing

Ultimativni spisak konferencija i događaja za digitalne marketare

Konferencije predstavljaju pravu priliku za sticanje novih saznanja i važnih kontakata. Godina samo što je počela i sada je pravo vreme da se upoznate sa događajima u Evropi koji su pristupačni za obići.

Društvene mreže

800 miliona korisnika kasnije i svet ima TikTok – aplikaciju o kojoj svi pričaju

TikTok ime je aplikacije o kojoj se poslednjih dana priča u marketarskim kuloarima. U tekstu koji predstoji pokušaćemo da vam objasnimo o čemu je reč.

Propustili ste

Kultura 2.0

Kako uspešno rebrendirati kompaniju i izbeći jeftin i kratkoročan PR?

Dizajner Slavimir Stojanović Futro objašnjava zašto je domaćim kompanijama proces rebrendiranja obično jeftin PR, kakvu ulogu konzistentnost ima u tom procesu, ali i kako firme mogu da izbegnu te greške.

Karijere

Šta vaši (budući) senior programeri zaista žele?

Šta je za programere zanimljiv projekat i kada se odlučuju na promenu radnog mesta?

Društvene mreže

Greška u softveru Instagrama glavni je uzrok naglog pada broja pratilaca

Korisnici Instagrama ovih dana žale se na naglu promenu broja pratilaca. Prema poslednjim informacijama, glavni uzrok problema je 'bug' u softveru ove društvene mreže.

Kultura 2.0

Razum i uticajnost

Nema sumnje da su influenseri tu da ostanu, pa čak i pored svih skandala i glavobolja koje prate saradnju sa njima. Bili veliki ili mali, brendovi su se po oprobanom „kud svi tu i mali Mujo“ sistemu uhvatili u kolo iz kojeg nema lakog izlaska. Retko ko tu zapravo stane da razmisli o tome šta […]

Mobilno

Kako izmeriti zagađenost vazduha u vašem gradu?

Prethodnih dana sve češće se govori zagađenju vazduha u Srbiji. Merne stanice svakodnevno prikupljaju podatke o kvalitetu vazduha, a nivo štetnosti možemo pratiti upravo putem naših pametnih telefona.

Internet marketing

Šta treba da znate ako izdajete stan putem sajta Airbnb?

U Beogradu trenutno ima preko 4.000 aktivnih izdavača na Airbnb-u uz godišnji rast oko 45%. Platforma ima ogroman broj mogućnosti, a ovo su neke od osnovnih koje biste trebali da zapamtite ukoliko izdajete stan putem ovog sajta.