Veliko NE za 'ride sharing' - Zakon o prevozu putnika biće usvojen po hitnom postupku

Veliko NE za ‘ride sharing’ – Zakon o prevozu putnika biće usvojen po hitnom postupku

Čini se da nove izmene nacrta Zakona o prevozu putnika idu na hitno usvajanje, ostavljajući po strani prevoznike koji koriste mobilne aplikacije za naručivanje vožnji i 'ride-sharing' servisa . Ukoliko bude usvojen, zakon će direktno uticati na poslovanje kompanija kao što su CAR:GO, Yandex i Flixbus. Domaća IT scena upozorava na posledice ovakvog donošenja zakona, ali iz Vlade nema odgovora.

Koliko će još dugo CAR:GO moći da posluje u Srbiji? Prema saopštenju koje je kompanija objavila – ne još dugo. U njemu se kaže da je problematično to što je u nacrtu Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju isključena upotreba aplikacije tj. digitalnog servisa kao zamene za taksimetar. Zakonom se insistira i na upotrebi pečata prilikom izdavanja računa, što je u direktnoj koliziji sa merama koje je ova Vlada donela u prethodnom periodu.

Ako stremimo ka digitalizaciji na ovaj način, upravo smo se spustili nekoliko spratova niže.

Nacrt spornog zakona koji kruži forumima, na šta je čak 8 domaćih IT organizacija ukazalo, u značajnoj meri ograničava dalji razvoj delatnosti prevoza putnika putničkim vozilom, obeshrabrujući kompanije da koriste nove tehnologije za transparentnije i inovativnije poslovanje – poslovanje u čijem su središtu korisnici. Štaviše, nacrt propisuje i fiksiranu cenu prevoza što prevoznicima onemogućava pružanje povoljnije usluge, prema njihovoj računici. Ne treba zaboraviti i na izuzetno restriktivne uslove za nove vozače, te automatskoj priznavanje kvalifikacija postojećim vozačima.

Ako ignorišemo problem, on kao da ne postoji?

O da, taksiranje je upravo postala raketna nauka koju samo odabrani znaju. I umeju.

Međutim, u čemu je ovde najveći problem? Ne treba nas čuditi to što taksisti i taksi udruženja insistiraju na zakonu koji ide njima u korist. Pre samo nekoliko meseci čitav grad bio je paralisan zbog protesta.

Ono što je zabrinjavajuće jeste manjak sluha iz Vlade, te apsolutno ignorisanje zabrinjavajućih činjenica na koje ukazuje IT struka. Predstavnici Ministarstva za saobraćaj prethodnih dana kao da ne postoje, odbijajući da odgovore na dopis organizacija koje predsrtavljaju najvredniju i najbrže rastuću industriju u Srbiji.

Mnogi građani doveli su u pitanje protest taksista i legitimitet blokade kompletnog grada. sputniknews.com

Startit danas piše da nacrt Zakona o prevozu putnika o drumskom saobraćaju ide na hitno usvajanje (preko noći) – bez javne rasprave ili prilike da se strane kojima ovaj zakon čini štetu izjasne. Samim tim, pogođene su firme koje nastoje da digitalizuju sektor uslužnog prevoza. Doviđenja CAR:GO, Yandex, pa čak i Flixbus – nemački startap koji je zbog kontraverznog Zakona o prevozu putnika morao da uđe na tržište Srbije u saradnji sa kompanijom Fudex.

Uber u Španiji kao ekvivalent situaciji u Srbiji

Pogledamo li za čas preko granice, setićemo se da je još krajem prošle godine Evropski sud pravde propisao da je Uber taksi prevoznik u Evropsnoj uniji – a ne pružalac IT usluga. Najviši sud u EU doneo je odluku na osnovu žalbe koju su uložili taksi vozači u Barseloni, pozivajući se na obmanjujuće prakse i nefer konkurenciju. Zvuči poznato?

Digitalizacija je sada zaista samo mrtvo slovo na papiru

Komentarišući kako bi izmene u zakonu mogle da se odraze na poslovanje srpske kompanije CEO CAR:GO-a Vuk Guberinić, ističe u razgovoru za Netokraciju da je srž problema to što nova regulativa ne predviđa aplikaciju tj. digitalni servis kao zamenu za taksimetar, pri čemu se čak ističe i na upotrebi pečata.

CAR:GO je aplikacija koja povezuje korisnike sa vozačima, odnosno rent a car kućama. Svaka vožnja zakazuje se putem aplikacije i ne postoji račun, kao ni pečat jer se kod nas plaćanje vrši elektronski. Nakon završetka vožnje korisnik na svom email nalogu dobije potvrdu transakcije, odnosno koliko je koštala vožnja i da li je transkacija uspešno izvršena. Na taj način uvedene izmene mogu na određeni način da utiču na naše poslovanje.

Bez sluha za predstavnike IT sektora koji digitalizuju uslužni prevoz putnika (Vuk Guberinić)

Kako Vuk kaže, CAR:GO će kao i do sada nastaviti da posluje u skladu sa Zakonom o turizmu kojim je definisano iznajmljivanje rent-a-car vozila sa vozačem, dok se sa druge strane postavlja ključno pitanje: da li će uvedene izmene, ukoliko budu usvojene u Skupštini Srbije, sprečiti poslovanje ovog servisa?

Tokom trajanja portesta taksista, postojala su oprečna mišljena političara. Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je taksistima poručila da u Srbiji neće postojati CAR:GO, niti Uber ukoliko ga ne žele. Sa druge strane, CAR:GO je razgovarao sa predsednicom Vlade, Anom Brnabić, koja je rekla da Vlada teži digitalizaciji tržišta. Nakon toga niko nas nije kontaktirao. U radnu grupu ministartva saobraćaja ušli su samo predstavnici taksi udruženja, tako da su donete izmene u skladu sa njihovim potrebama.

Glavni problem, kako Guberinić smatra, leži u tome da što su mnoge IT organizacije želele da se uključe u rad ove radne grupe. To se, međutim, nije desilo. Izmene su donete bez konsultacije svih relevantnih subjekata.

Šta je sledeće?

Nacrt Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju naći će se na dnevnom redu Skupštine gde jedino može biti usvojen. Ili ne. Koliko će poslanika biti za njegovo usvajanje (tj. odbacivanje), to je pitanje na koje bismo uskoro mogli da dobijemo odgovor, ali jedno je sigurno – borba za slobodno tržište, digitalizaciju i inovativne IT proizvode sada je u rukama najviših predstavnika Vlade, daleko od očiju javnosti i običnih ljudi koji kreiraju i osmišljavaju te iste proizvode.

Kako komentarišete ovu vest? Želimo da čujemo i vaše mišljenje. Pišite nam u komentarima – šta je potrebno uraditi kako bi se stalo na put donošenju jednog ovakvog zakona, štetnog po IT struku?

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Srpski Constellation lansira AimFox – sveobuhvatno rešenje za automatizaciju komunikacije na LinkedInu

AimFox je cloud-based aplikacija namenjena svima koji žele da se bave networkingom, prodajom, regrutingom ili bilo kojim procesima koji podrazumevaju 'jedan na jedan' komunikaciju sa odabranom ciljnom grupom.

Startapi i poslovanje

Payoneer istraživanje: Globalizacija je šansa za razvoj malih i srednjih preduzeća

Procenat očekivanog rasta prihoda malih i srednjh preduzeća ostvarenog od izvoza u Srbiji iznosi 12% u periodu od 2021. do 2023 - pokazuju rezultati istraživanja koja je sproveo Payoneer.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki MotionOps podigao investiciju od $1,2 miliona – sledi širenje tima u Srbiji i dalji razvoj proizvoda

MotionOps zatvorio je 'pre-seed' rundu od gotovo 1,2 miliona dolara predvođenu VC fondom iz Jute Alpine 100. Nikola Cvetković, jedan od osnivača ovog startapa, otkriva nam više o tome kako tim planira da iskoristi investiciju.

Propustili ste

Društvene mreže

Hoće li Elon Mask zaista uvesti pretplatu za sve korisnike Twittera?

Ono što se dešava sa Twitterom od momenta akvizicije od strane kontraverznog biznismena Elona Maska može se kategorizovati kao potpuna farsa sa čudnim spletom događaja i okolnostima koji su zadesili ovu društvenu mrežu.

Takmičenje

Bosch Startup Harbour poziva startape da zajedno validiraju ideje i skaliraju biznis – prijave traju do 30. septembra

Startup Harbour je globalna inicijativa kompanije Bosch čiji je cilj kreiranje ekosistema kroz saradnju između 'early stage' startapa i različitih Bosch divizija u oblasti informacionih tehnologija i digitalizacije.

Intervju

Amir Moini pomogao je Netflixu da izgradi Employer Brand iz temelja – a sada dolazi na Empple Festival

Treći po redu Empple Festival 5. oktobra ugostiće Amira Moinija, direktora Employer Branding-a kompanije Moloco u Silicijumskoj dolini.

Internet marketing

Weekend Media Festival po 16. put u Rovinju, ovog puta sa fokusom na HR i veštačku inteligenciju

Weekend Media Festival, jedna od najvećih regionalnih konferencija posvećenih digitalnom marketingu, po 16. put će se održati u Rovinju od 21. do 24. septembra, sa potpuno novim i aktuelnim temama iz digitalnog sveta.

Karijere

Olja Vučićević Gaković: Srpski IT bio je prenaduvani balon koji je morao da pukne – i to je izdvojilo kvalitetne kompanije

Olja Vučićević Gaković ima impresivno poslovno iskustvo: od života i rada u Silicijumskoj dolini i saradnje sa kompanijama kao što su Google, Yahoo i IBM, do povratka u Srbiju i vođenja uspešnih IT kompanija. U intervjuu koji sledi, ona je sa nama podelila svoje mišljenje o srpskoj IT industriji - i zašto smatra da je kriza imala pozitivan uticaj na nju.

Kultura 2.0

Trudna Barbi i Ken Sugar Daddy – kako je Mattel forama na svoj račun prešao marketing igru?

Drugi deo svoje kolumne o filmu "Barbie" posvetila sam marketinškim strategijama kompanije Mattel koja je aktivno učestvovala u produkciji i realizaciji filma.