Uber stiže u Beograd ako 10.000 građana preuzme aplikaciju?

Uber stiže u Beograd ako 10.000 građana preuzme aplikaciju?

Tačno u podne, danas je na zagrebačkim ulicama otpočela prva Uber vožnja u ovom gradu. Poznati i dugoočekivani servis konačno je dostupan 'u komšiluku', a pitanja vezana za Uberov dolazak u Beograd polako dižu prašinu i u srpskoj prestonici. Taksistima se znoje dlanovi, građani odlučno podržavaju dolazak i već uveliko se prijavljuju na listu čekanja. Da li san zaista postaje realnost?

taxibg

Vest da je Uber od danas dostupan u Zagrebu ekskluzivno su objavile kolege sa hrvatske Netokracije. Na pitanje od milion dolara odgovor je svakako pozitivan – Uber jeste legalan u Hrvatskoj, posluje kao hrvatska kompanija i upošljava profesionalne autoprevoznike (preduzetnike) koji uredno plaćaju porez i rade u skladu sa zakonom.

Pod nazivom UberX, servis korisnicima omogućava usluge prevoza i do 25% jeftinije od cene zagrebačkog taksija, dok se za sam prevoz koriste automobili poput Mercedesa E klase te Škode Superb, čineću uslugu primamljivom i “premium” segmentu korisnika.

Servis pak nije dostupan u UberPop varijanti koji omogućava meni i vama (običnim vozačima) da svojim automobilom vršimo prevoz budući da takav rad nije zakonit. Da li će se Uber odlučiti na ovo – ostaje nam da vidimo.

Čestitamo komšijama, ali šta je sa Beogradom?

Hajde odmah da demistifikujemo par stvari. Uber u ovom trenutku i dalje nije dostupan u Beogradu, a njegov dolazak možemo očekivati u narednom periodu. Kako je Uberov Loic Amado (internationalni launcher) potvrdio za Netokraciju, stvari se definitivno mogu ubrzati ali za to je potrebno da Beograđani pokažu zainteresovanost tj. da već sada preuzmu aplikaciju (za iPhone, Android i Windows Phone) i prijave se na listu čekanja za prvu vožnju. Sakupi li se, na primer, 10.000 zainteresovanih, budite sigurni da će to biti zeleno svetlo za Uberove čelnike.

Loic Amado predvodio je Uberov dolazak u Hrvatsku (Izvor: Uber)
26-godišnji Loic Amado predvodio je Uberov dolazak u Hrvatsku (Izvor: Uber)

U Zagrebu je na prvu vožnju čekalo 13.000 zainteresovanih korisnika koji su već preuzeli aplikaciju, a mi smo nakon finalnih priprema danas i zvanično lansirali servis u prestonici Hrvatske.

Ipak, treba napomenuti da je lansiranje Ubera u Srbiji proces na kome se uveliko radi, pri čemu je kompanija juče raspisala i novi oglas za poziciju marketing menadžera. Sredinom jula Uber je krenuo u potragu za generalnim menadžerom koji će voditi poslovanje u Srbiji, dok Netokracija saznaje iz izvora bliskog materiji da je potraga svedena na tri kandidata koji su ušli u uži izbor, a koji su prethodno radili na vodećim pozicijama velikih korporacija u Srbiji.

Da li će UberX biti legalan u Srbiji? Hoće.

Vodeći se praksama iz Hrvatske, sada sa sigurnošću možemo potvrditi nekoliko stvari kada je rad Ubera u Srbiji u pitanju. Iz kompanije kažu da servis nema nameru da posluje protivno domaćim zakonima, te bi uvođenje UberPop usluge u startu bilo nemoguće.

Ono što nam ostaje jeste UberX, tačnije usluga koja upošljava registrovane autoprevoznike – vozače preduzetnike. Na ovom poslovnom modelu baziran je i srpski CAR:GO čiji je osnivač i CEO, Vuk Guberinić, u razgovoru za Netokraciju potvrdio da je ovakav način prevoza putnika u potpunosti skladan Zakonu o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, te da većih legislativnih prepreka za dolazak Ubera zapravo i nema.

Startit piše da Član 13. pomenutog zakona ne ide na ruku Uberu i domaćem CAR:GO-u, ali on se isključivo odnosi na varijantu u kojoj bi fizička lica (vi i ja) svojim automobilima vršili prevoz putnika – ne i na model po kome UberX i CAR:GO u ovom trenutku posluju. Ipak, dopuna zakona koji je usvojen prethodne godine, a koji je stupio na snagu početkom oktobra, dodatno komplikuje čitavu stvar obesmišljavajući pojedine aspekte vanlinijskog prevoza, te efektivno čineći rad servisa kao što je BlaBlaCar pravom noćnom morom.

Mapa Zagreba koja pokazuje zainteresovanost za Uber aplikaciju - centar grada svakako prednjači po broju preuzimanja (Izvor: Uber)
Mapa Zagreba koja pokazuje zainteresovanost za Uber aplikaciju – centar grada svakako prednjači po broju preuzimanja (Izvor: Uber)

Kada smo rešili problem legalnosti, ostaje nam finalni, a po mišljenju mnogih i najznačajniji faktor – taksisti. Iznenađeni i šokirani, zagrebački prevoznici hvataju se za glavu izjavljujući za tamošnje medije kako je Uber lansiran u tajnosti, bez njihovog znanja. Iako protesti za sada nisu na pomolu, to ne znači da ih neće biti. Slična je situacija i u Beogradu gde su taksisti i udruženja najavila da će se boriti svim merama.

Aleksandar Bijelić iz Saveza taksi udruženja Srbije izjavio je za N1 sredinom jula kako će se taksisti boriti svim merama kako bi sprečili dolazak Ubera, pozivajući se na “onu staru” kako takav servis nije bezbedan za građane i kako taksiste zapravo brine njihova sigurnost.

Ma hajte, molim vas.

Ipak, između redova jasno je da se domaći prevoznici itekako plaše konkurencije i slobodnog tržišta, te da će učiniti sve što je u njihovoj moći kako bi Uber i slične servise u startu onemogućili. Da li će im to poći za rukom, videćemo brže nego što mislimo – samo da prvo pokažemo dovoljnu zainteresovanost za Uber na ulicama prestonice.

Ostavi komentar

  1. Petar

    Petar

    22. 10. 2015. u 12:42 Odgovori

    Evo, preuzeo sam aplikaciju. ono što me sada buni jeste ono što ste i naveli u tekstu. Ukoliko imamo domaći car:go koji funkcioniše po istom modelu na osnovu kog će i uber ukoliko dođe u srbiju, zašto onda kao korisnici usluga, prednost ne damo našoj kompaniji, u ovom slučaju car:go?

  2. Zoja

    Zoja

    22. 10. 2015. u 14:08 Odgovori

    Samo mala napomena, možda nedovoljno naglašena — Startit ne kaže da je trenutni način na koji posluje Car:go (a to su ugovori sa Rent-a-car kompanijama i njihovim vozačima) ili na koji će poslovati Uber nelegalan, pronašli su način da ishakuju zakon i utvrde i dokažu tražnju.
    Međutim, suština je upravo u fizičkim licima, što omogućava i povoljnije cene i brzi rast, za šta su ovi privremeni modeli neizvodljivi.
    Dakle — poenta je da će se ići na menjanje zakona svakako, jer ovaj onemogućava osnovnu vrednost za kompaniju. To je ključni veliki doprinos takozvanih “disruptive” kompanija, što utiču na menjanje zastarelih zakona, ali i industrija.

    • Marko Mudrinić

      Marko Mudrinić

      22. 10. 2015. u 14:55 Odgovori

      Tako je, bilo je samo potrebno istaći da Uber i CAR:GO mogu legalno poslovati u Srbiji – jer se većina pitanja i komentara i vrti oko toga da li je poslovanje po zakonu, te da li se plaćaju porezi.

      Apsolutno se slažem da je potrebno menjati pomenuti zakon, jer u sadašnjoj formi povinuje zaštićenoj grupi među kojima su taksisti i bus prevoznici, a ide na štetu kompanijama kao što je BlaBlaCar.

      Držimo fige da će tržište (i zakonodavci) vremenom shvatiti važnost ovih promena i da će i ovoga puta pobediti slobodno tržište.

  3. Marko

    Marko

    22. 10. 2015. u 16:26 Odgovori

    Srećom pa ne želim Uber u Beogradu. Zadovoljan sam konvencionalnim taksi vozačima i ne bih ni želeo da me vozi bilo ko. Mislim da su taksisti u Beogradu sasvim korektni, lepo voze a vozila su im čista. Ko misli drugačije neka se više ne vozi vozilima koja nemaju istaknute i brendirane table udruženja, pa posle kuka kako je loše prošao..

  4. Marko Pavišić

    Marko Pavišić

    26. 10. 2015. u 11:16 Odgovori

    Tudje mišljenje nije glupost, i ti bi kao autor teksta trebao da to znaš ako želiš da se ozbiljnije baviš novinarstvom.. .Takvih profesionalanaca kao ti imamo previše. Mada mi i ovaj sajt više izgleda kao lični blog nego neki objektivni portal..

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Nenad Milanović (COING): Domaće IT kompanije moraju se boriti za prava LGBTQ+ populacije

Direktor kompanije COING za Netokraciju objašnjava zašto IT kompanije treba da se bore protiv diskriminacije LGBTQ+ populacije u Srbiji i diskriminišu diskriminatore.

Kultura 2.0

Usvojen Zakon o digitalnoj imovini! Šta dalje?

Nakon javno održane rasprave, Narodna skupština je usvojila Zakon o digitalnoj imovini, čime se Srbija svrstala u krug retkih država koje su zakonski regulisale oblast digitalne imovine. U nastavku otkrivamo šta nam to Zakon donosi u odnosu na Nacrt i šta možemo očekivati u budućnosti.

Analiza

Prevare na Internetu naša su svakodnevica – a sada je obogaćena i crypto prevarom koju promovišu domaći YouTuberi

Internet je slobodno mesto i vremenom je postao do te mere slobodan da već par godina unazad ne možemo da razlikujemo istinu od laži i prevaru od realne situacije.

Propustili ste

Novost

Održan prvi sastanak frilensera i države: Situacija je kompleksna i pregovori se nastavljaju

Počeli su pregovori predstavnika vlasti i frilensera, a danas je održan prvi sastanak na kome će se odlučivati o zahtevima koje su u proteklim mesecima državi uputili frilenseri.

Ekskluzivno

E-uprava ekskluzivno za Netokraciju otkriva zašto prati kako građani koriste njene usluge

Kako tačno funkcioniše ova platforma i da li (i zašto) prati ponašanje svojih korisnika?

Startapi i poslovanje

Deceniju kasnije i Centili platformu za digitalna plaćanja koristi 4 milijarde korisnika dok se kompanija sprema za novo poglavlje

Prvi put na Netokraciji predstavljamo kompaniju Centili koja je nastala iz Infobipa, koja u Beogradu zapošljava 50 inženjera i koja aktivno posluje na 80 tržišta širom sveta. Centili ovih dana obeležava 10 godina poslovanja, a sa menadžmentom razgovaramo o daljim planovima i procesu reorganizacije.

Tehnologija

Šta nam je sve od tehnoloških novina doneo ovogodišnji digitalni CES?

I ove godine najveći globalni sajam potrošačke elektronike CES oduševio je sve ljubitelje gedžeta i tehnike, dokazavši da za tehnološki napredak jednostavno nema granica.

Novost

Vučić: Ne pregovara se o tome da li će frilenseri da plate porez ili ne – već od kada

Predsednik se ponovo izjasnio po pitanju frilensera i najavljenih protesta.

Društvene mreže

Facebook u 2020. izbrisao 1,3 milijarde naloga radi suzbijanja lažnih informacija

Full Fact, britanska nezavisna organizacija za proveru informacija i nezavisni partner Faceboka, sprovela je istraživanje glavnih izazova sa kojima se suočavaju 'fekt-čekeri širom sveta prilikom pronalaženja i provere informacija koje se pojavljuju na ovoj društvenoj mreži.