SOLIDay: Protiv programerske rutine

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

SOLIDay: Protiv programerske rutine

Iako je PHP Srbija već odavno organizacija uzorne ozbiljnosti, nije suvišno reći da je SOLIDay prevazišao sva moja očekivanja. Sve je bilo udešeno tako da sam, uprkos neprospavanoj prethodnoj noći, sa punom pažnjom mogao da slušam šest vrhunskih predavanja o arhitekturi PHP aplikacija.

soliday_main

To je tema kojoj, nažalost, retko posvetim punu pažnju dok rutinski kucam kod koji će zadovoljiti neposredne potrebe platežnog klijenta, da bih se par meseci kasnije, nad istim kodom, hvatao za glavu pitajući se „Kako ovo uopšte radi?“. Verujem da su i drugi ovo doživeli dovoljno puta, stoga želim da pozdravim ovu konferenciju kao više nego dobrodošlo podsećanje na posao planiranja koji prethodi svakom kucanju.

Prvo izlaganje, naslovljeno „Designing a Model Architecture“, održao je Šon Mekul. Kratak pregled MVC arhitekture poslužio mu je kao odskočna daska za pažljivije razmatranje modernijeg pristupa softverskoj arhitekturi na koji se i u srpskom jeziku najčešće referira njegovim engleskim imenom – Domain Driven Design. Naročitu pažnju posvetio je temama koje su se pokazale prožimajućim kroz celu konferenciju: dependency injection i decoupling, nakon čega je jasnim primerima pokazao kako izgleda jedan event system koji bi mogao da podrži aplikaciju zasnovanu na DDD principima.

Možda najbolji izlagač na ovoj konferenciji, Rob Alen, nadovezao se izuzetno konciznim i sveobuhvatnim predavanjem na temu „Getting Strated with Dependency Injection“. Nakon kratkog objašnjenja značaja brige o tom problemu koji se može sumirati dvema implikacijama: dependency injection -> loose coupling -> more maintainable code, predstavio je četiri tipa injekcije (constructor, setter, property i interface injection), među kojima je nesumnjivu prednost dao prvom, zaključivši ovaj deo izlaganja maksimom „Two-phase contruction is bad“. Drugi deo posvetio je paternima Dependancy Injection Controler (uz kratko predstavljanje „Pimple“ kontrolera) i Service Locator (koji je kritikovao po osnovu uvođenja skrivenih zavisnosti).

Rob Allen opravdao je reputaciju vrhunskog predavača (Foro: PHP Srbija)
Rob Allen opravdao je reputaciju vrhunskog predavača (Foto: PHP Srbija)

Treći izlagač doneo je više interakcije i malo sporiji tempo konferenciji. Matijas Veraes je, više u formi vežbe nego izlaganja, govorio o prednostima pakovanja promenljivih u Value Objects – objekte čiji je identitet konstituisan njihovom vrednošću i koji su otuda nepromenljivi te olakšavaju debugging i unose dodatnu preciznost u strukturu aplikacije.

Nakon pauze za ručak, usledilo je predavanje „Sylius under the Hood“ u kome je njegov kreator, Pawel Jedrzejewski, predstavio elemente njegove strukture “ispod haube”. „Sylius” je e-commerce platforma za Symfony framework, razvijena sa naročitom brigom o SOLID principima koji je čine vrlo modularnom – njene osnovne komponente razvijene su nezavisno od Symfony-ja i mogu se koristiti u bilo kom drugom okruženju. Projekat je open-source, brzo i opravdano stiče veliku popularnost i bez sumnje vredan svake pažnje.

pawel_php
Drugi blok predavanja otvorio je Pawel Jedrzejewski (Foto: PHP Srbija)

Jasna struktura koda kao imperativ

Posle toga, Marko Piveta, priredio je oluju kratkih i oštrih saveta za programere započevši smelom izjavom „Code is NOT reusable! (Abstractions are reusable)“. Mada poneki od tih saveta nisu u skladu sa uobičajenim početničkim lekcijama o objektno orijentisanom programiranju („No setters!“), ili nisu na prvu loptu intuitivni („Make classes final by default“), dok se neki direktno suprotstavljaju bitnim karakteristikama PHP-a („No mixed parameter types!“, „No mixed return types!“), izlaganje je bilo objedinjeno beskompromisnim insistiranjem na pisanju jasno strukturiranog koda koji ne ostavlja prostora za pitanja i dvosmislice. Istina, ovakav ekstremistički pristup može lako izazvati otpor, ali poziv na ispitivanje ustaljenih praksi je od neprocenjive vrednosti, pa predlažem Markov blog kao obaveznu literaturu svakom programeru.

U poslednjem predavanju, „Seven deadly sins of OOP“, Brendon Sevidž je kratko i jasno upozorio na česte mane objektno orijentisanog koda (tesno uvezivanje klasa, mnogostruke odgovornosti klasa, preterana apstrakcija, preopterećeni interfejs…) i ponudio alternativna rešenja problema koji obično vode ovakvim propustima. Iako je bilo taksativno, predavanje je poslužilo kao odličan rezime cele konferencije podsećajući nas na to da nije dovoljno da je kod organizovan u klase da bi se mogao nazvati objektno orijentisanim.

IT zajednica raste – i to je odlično

Prvi SOLIDay je završen panel diskusijom sa poslednja tri predavača (prva tri su intervjuisana pred pauzu za ručak) koji su napravili momci iz “IT Serbia podcast”, u kome smo čuli ponešto o njihovom angažmanu u programerskoj zajednici, open-source pokretu u Srbiji i drugim stvarima ne direktno vezanim za kod.

Ovakvi događaji do sada su, nažalost, bili relativno retki u Srbiji, ali SOLIDay je pokazao da se naša IT zajednica razvija u najboljem mogućem pravcu utvrdivši još jednom da programiranje zahteva stalno preispitivanje rutine i potragu za novim i boljim praksama.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Quiet Quitting: Kako je TikTok trend pokrenuo revoluciju na radnom mestu?

Ukoliko ste aktivni na TikTok-u, sigurno vam nije promakao trend o 'tihom otkazu' koji u proteklom periodu preplavljuje svačiji #fyp na ovoj društvenoj mreži.

Gaming

FDU pokrenuo Game Art katedru ― šta to znači za srpsku gejming industriju?

Fakultet dramskih umetnosti, koji je član superklastera Creative Tech Serbia, ove godine prvi put je upisao studente na novi studijski program: Vizuelni efekti, animacija i gejm art. Sve o novom studijskom programu i mogućnostima koje pruža, pročitajte u našem tekstu.

Sponzorisano

Veljko je više od deset godina Java programer u Mozzartu – otkriva nam izazove IT odeljenja u ‘gambling’ industriji

Ukoliko se baviš programiranjem i tragaš za novim profesionalnim izazovima, kako ti se čini mogućnost da razvijaš vlastiti proizvod i da možeš da vidiš svoj kod u produkciji u rekordno kratkom roku?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Patrik Kolins: Ako govorimo o izgradnji startap ekosistema, Srbija je na sjajnom putu

Iskusni mentor u radu sa startapima analizirao je srpski ekosistem i dao korisne savete domaćim osnivačima čiji su tehnološki startapi spremni za osvajanje svetskog tržišta.

Kolumna

Može li veštačka inteligencija ubiti kreativnost?

Kada je Jason Allen, inače dizajner video igara, pobedio na Takmičenju likovne umetnosti Državnog sajma Kolorado u kategoriji Digital Arts/Digitally-Manipulated Photography sa delom 'Théâtre D’opéra Spatial', koje je nastalo uz pomoć najpopularnijeg programa veštačke inteligencije Midjourney, povela se polemika o tome šta je umetnost danas, kakva je njena budućnost i da li to ona zapravo 'umire pred našim očima'?

Tehnologija

Brnabić: Izvoz srpske IT industrije preko €2,5 milijardi u 2022. godini

Predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić rekla je da će izvoz IT industrije ove godine premašiti 2,5 milijarde evra, od čega će suficit biti preko 1,5 milijarde evra, a da je u proteklih godinu dana svako drugo novo radno mesto bilo u IT sektoru.

Startapi i poslovanje

500 Emerging Europe: Novih €70 miliona za lokalne startape sa globalnim ambicijama

Istanbulski ogranak poznatog VC fonda 500 startups saopštio je da se sa novim fondom još više fokusira na države Centralne i Istočne Evrope, među kojima je i Srbija.

Intervju

Stvaranje i edukacija novih talenata moraju biti u fokusu domaćih ‘game dev’ kompanija

Ulazak u 'game dev' svet često može da krene od različitih interesovanja. Svoju priču o tome kako više od jedne decenije radi u IT industriji i sada u gaming sektoru iako se za to nije stručno edukovao, otkriva nam Dušan Jovanović, Studio Production Manager kompanije Ubisoft u Beogradu.

Kolumna

Search On 22: SEO relevantniji nego ikada pre

U nameri da privuče generaciju Z, Google je na 'Search On 22' događaju predstavio novitete u pretrazi, koji su rezultat dugogodišnjeg razvijanja AI tehnologija.