Na kafi sa Brankom Milutinovićem (Nordeus) i Vladimirom Mastilovićem (3lateral)

Na kafi sa Brankom Milutinovićem (Nordeus) i Vladimirom Mastilovićem (3lateral)

Kako osnivači dve najpoznatije domaće kompanije koje posluju u kreativnoj industriji vide razvoj gaming ekosistema u Srbiji? Sa Brankom Milutinovićem i Vladimirom Mastilovićem razgovaram o počecima, aktuelnostima i planovima za budućnost.

Protekla godina naterala nas je da usporimo, da se zapitamo kako ćemo dalje i da pogledamo šta je to sve urađeno do sada – kako bismo mogli da se prilagodimo i osiguramo opstanak u vreme velike neizvesnosti. Razgovori sa nemalim brojem naših osnivača podsetili su me kako je startap zajednica izgledala na samom početku, ali i šta je do sada sve urađeno.

Relativno skoro imao sam priliku da razgovaram sa Brankom Milutinovićem iz Nordeusa kojeg sam tokom godina intervjuisao više puta, ali i prvi put sa Vladimirom Mastilovićem iz kompanije 3Lateral kojeg ćete ovih dana teško čuti u javnosti. Prava ekskluziva, ukoliko mene pitate, a naš razgovor pretočio sam u intervju o domaćoj gaming zajednici i planovima za razvoj kreativne industrije u Srbiji.


Kada uporedimo domaću gaming industriju danas i pre 11 godina kada je osnovan Nordeus, šta se to razlikuje? Da li uopšte možemo da kažemo da je u pitanju bila industrija pre samo jedne decenije?

Branko: Pre samo 11 godina postojao je mali broj programera čija je strast bila pravljenje igara. Svi smo samostalno učili i razvijali se, ne zato što smo to želeli već zato što je to bila jedina opcija. Nije bilo podrške za timove koji prave igre kao što je to slučaj danas. Top Eleven je igra koja je stavila Nordeus na gaming mapu i koja je pomogla kompaniji da postane ono što je danas, i ne samo to – pomogla je celoj zajednici da dobije više priznanja.

Mnogo smo naučili tokom godina i menjali se zajedno sa industrijom, prateći trendovi i nove tehnologije. Nikad nismo zaboravili odakle smo počeli i koliko je bitna podrška koju sada pružamo svima koji žele da naprave uspeh u industriji igara – delimo svoje iskustvo sa timovima i profesionalnim zajednicama u Srbiji i podržavamo njihov rast. To je jedan od razloga zašto smo osnovali SGA koji danas broji više od 80 članova, i na osnovu njihovih potreba, radi na unapređenju obrazovanja u Srbiji.

Vladimir: Najveća razlika za nas je što lokalni ekosistem gotovo da i nije postojao pre 10 godina. Postojale su pojedinačne kompanije, mada smo malo komunicirali, svaka kompanija bila je zatvorena u svom ponašanju, često ni ne znajući za druge. Pokušavali smo da sopstvene ideje razradimo kako bi došle do globalnog tržišta, neretko zanemarujući naše neposredno okruženje. Sećam se da sam Branka prvi put upoznao u Parizu 2011. godine na konferenciji Game Connection i ovo nije izolovan slučaj – upoznao sam mnoge sadašnje prijatelje na drugoj strani planete umesto ispred kuće. Drago mi je što se to promenilo i što je mnogo više komunikacije u lokalnom ekosistemu. Paralelno, i obrazovni programi su mnogo jači i utisak je da se promene dešavaju dosta brže.

Nordeus je jedna od prvih gaming kompanija koja je postala poznata široj javnosti i koja je isto tako postala simbol za rad u kreativnoj industriji. Branko, kako ti gledaš na tu činjenicu?

Branko: Nadam se da pomisle prvo na Nordeus kao na kompaniju koja je porasla mnogo za ovih 10 godina, a tek potom na uspeh Top Eleven-a. Ostali smo nezavisni i uspeli da izgradimo svetsku gaming kompaniju u Beogradu, te da dovedemo profesionalce sa višegodišnjim iskustvom iz industrije u našu rodnu zemju. Stvorili smo takvu sredinu da radeći u Nordeusu danas imate osećaj da radite u bilo kojoj svetski uspešnoj gaming kompaniji.

Top Eleven svakako je najpoznatiji proizvod Nordeusa, ali se pored njega ističu još i Golden Boot i Heroic.

Ono što nas razlikuje od ostalih je naš pristup zaposlenima koje uvek stavljamo na prvo mesto, to što pokazujemo empatiju i što želimo da se naši zaposleni  kao i njihove porodice osećaju da su deo šire Nordeus porodice. Nadam se da će to biti inspiracija ljudima koji osnivaju kompanije u Srbiji i razmisljaju o našoj gaming industriji.

Vladimire, iako 3Lateral postoji već 12 godina, čini se da smo za vas čuli tek u poslednjih nekoliko godina. Koliko je bilo izazovno regrutovati ljude tada, a koliko sada kada zajednica zna za vas?

Vladimir: Tako je, nismo puno objašnjavali šta radimo u javnosti. Ovo je u velikoj meri povezano sa činjenicom da smo uvek radili na poverljivim projektima koji su objavljivani tek godinama kasnije. Dok se stvore uslovi da pomenemo ove projekte, oni više nisu bili toliko zanimljivi već bismo radili na sledećem koji nismo mogli da referenciramo – i tako u krug. U nekom trenutku ovo nas je počelo frustrirati, a istovremeno je naša interna tehnologija počela da se dovoljno usavršava da bi mogla da se ponudi kao proizvod. Otprilike u to vreme smo počeli da sarađujemo sa Epic Games sa kojima smo 3 godine zajedno kreirali demonstracije pionirskih tehnologija pre nego što smo doneli odluku da se pridružimo većoj kompaniji. U tom momentu smo se već dobro poznavali, među nama je vladao sjajan timski duh i bili smo prilično uvereni da smo na istoj misiji.

3Lateral je zapravo počeo kao mala grupa prijatelja i naš razvoj je bio organski i relativno spor. Tek nakon što smo dostigli određenu kritičnu masu, počeli smo brže razvijati tim. Mislim da danas ne bismo mogli ponoviti takav tip rasta – morali bismo biti dosta brži, ali za nas je ovo bilo sjajno iskustvo. Verujem u razvoj kroz igru i eksperimentisanje, a sporiji rast nam je to i dozvolio. Gledajući unazad, srećan sam što smo se razvijali na ovaj način, iako je to više bilo spontano nego proizvod strateških odluka.

Sad kada možemo da ponudimo sjajne uslove za rad i imamo svoje proizvode (koji nisu video igre, već alati za razvoj igara), nešto je lakše zaposliti ljude, ali je i dalje izazov. Potrebno je puno ljubavi i posvećenosti da biste radili ovaj posao, a pronalaženje ljudi sa usklađenim interesovanjima nije lako. Fantastični ljudi će uvek biti potrebni, a njihovo angažovanje će uvek biti izazov. Ipak, trenutno ne žurimo sa povećavanjem broja zaposlenih. Želimo da razvijamo iskustvo postojećeg tima i u isto vreme upoznamo sjajne pojedince koji su nadahnuti onim što radimo i spremni da se pridruže našoj misiji.

Da li su u tom smislu Nordeus i 3Lateral otvorili vrata ka tome da razvoj video igara postane ozbiljan karijerni pravac za mnoge u Srbiji – a ne samo izuzetak od pravila?

Branko: Želeli smo da stvorimo okruženje u Srbiji koje bi omogućilo da se naš talenat takmiči na svetskom nivou. Videli smo šta mogu da urade i postignu u Nordeusu gde su mnogi od njih postali eksperti u industriji koji dele znanje i mentorišu ljude iz razvijenih gaming ekosistema, drže predavanja na velikim platformama sa našim partnerima kao što je to Google. Narednih godina ćemo raditi na poboljšanju kapaciteta našeg obrazovnog sistema kako bi pomogao ljudima da razumeju veličinu i potencijal gaming industrije i dobiju relevantna znanja i alate tokom studiranja. S druge strane, želimo da podržimo razvoj industrije i povećamo broj startapa i kompanija u našem ekosistemu.

Vladimir: Smatram da jesmo. Naša lokalna zajednica je možda još uvek mala, ali sa velikim potencijalom i voleo bih da vidim kako raste. Voleo bih da vidim sledeći talas gaming i tehnoloških startupa jer to je on što nam definitivno treba. Otvoreni smo da podržimo i dalje osnaživanje obrazovnih programa, drago mi je da institucije i profesori sa kojima radimo usvajaju budućnost u kojoj se razvijaju 3D virtuelni svetovi, digitalni ljudi i interaktivne tehnologije. Ove karijere će se granati izvan razvoja igara i ozbiljno dotaći arhitekturu, film i TV, događaje uživo, automobilsku industriju, treninge i simulacije i druge.

Koliko se razvoj kompanije zavrteo nakon što je Epic Games kupio 3Lateral? Vladimire, šta je akvizicija značila za tebe i za tim?

Vladimir: Smatram da smo 3Lateral izgradili na dobrim osnovama u pogledu tehnologije, strategije i kulture našeg tima. Ipak, utisak je bio da imamo potencijal činiti još više. Naši ciljevi su vrlo ambiciozni i u nekom trenutku se osetilo da ih ne bismo trebali ostvarivati sami, razvoj digitalnih ljudi je bila veoma važna misija – zadatak za širi tim. Epic Games ima divan tim sa izuzetno talentovanim i posvećenim ljudima, veruju u ono što želimo da napravimo – stoga je to i bila savršena prilika da proširimo svoje iskustvo i ubrzamo strategiju. Mislim da svi imaju koristi od ovoga: 3Lateral tim, Epic Games tim i pošto smo orijentisani na demokratizaciju i omogućavanje drugih, rekao bih i globalnu gaming zajednicu.

Jedan takav proizvod zajedničke saradnje smo nedavno predstavili – MetaHuman Creator tj. alat koji omogućava kreiranje uverljivih digitalnih ljudi u par minuta. Ovaj set tehnologija je namenjen osnaživanju kreatora i biće dostupan svima, uključujući i kreatore naše lokalne zajednice, što me izuzetno raduje. Pored toga, lokalna zajednica može imati samo koristi od stabilnije kompanije sa dugoročnom vizijom, koja želi da bude “dobar građanin” i spremna je da podeli znanje. Postoje i programi poput Epic MegaGrants i mi smo tu da pomognemo pristup lokalnim kompanijama i obrazovnim institucijama.

Sa nekim od najzanimljivijih projekata na kojima je srpski 3Lateral radio, domaća javnost upoznala se tek nakon što je objavljeno da je Epic Games akvizirao ovu novosadsku kompaniju.

Kakva je situacija sa kadrovima danas? Da li se oni češće obrazuju u akademskim krugovima ili radom u samoj industriji?

Branko: Činjenica je da ovde rade neki od najboljih inženjera u svetu koji su se obrazovali u Srbiji. Najbitnije oblasti u kojima naša industrija treba da se razvija kako bi mogla da napravi sjajne igre na održiv način jesu game design, product management i project management. Saradnja između programera, dizajnera, product menadžera, umetnika, marketara i mnogih drugih profesionalaca iz različitih oblasti jeste nešto što mora da bude prisutnije u našem obrazovnom sistemu. Takva vrsta multidisciplinarnog znanja je ono što će pomoći svakoj kompaniji u Srbiji koja pravi igre, i to je ono što mi želimo da postignemo kroz rad SGA i Inicijativu “Digitalna Srbija”.

S obzirom da poslujemo globalno u situaciji smo da zapošljavamo strance koji mogu da donesu izvrsno međunarodno iskustvo iz gaming kompanija iz celog sveta. Mi zapošljavamo svetske eksperte iz industrije na ključnim pozicijama iz oblasti koje ne možemo da zaposlimo lokalno kao što su to art, game design, marketing ili su u pitanju ljudi sa izuzetnim iskustvom iz gaming industrije kojih imamo disproporcionalno manje nego inženjera. Na taj način oni mogu da vode timove i pomognu lokalnom talentu da nastavi da se razvija.

Nedavno su predstavljeni novi Master 4.0 programi koji kombinuju inženjerska znanja sa vizuelnim i digitalnim umetnostima. Branko, kako ti gledaš na jednu ovakvu stvar?

Branko: Pokret koji se dešava u zajednici danas je dokaz da je saradnja kao zajednička vrednost ono što čini industriju u Srbiji zaista posebnom. Kroz rad SGA mi zajedno podržavamo obrazovanje kroz stvaranje novih programa i kurseva. Okupljamo profesionalce i eksperte u zajednicama i povezujemo upravo te zajednice sa obrazovnim sistemom. Na ovaj način obezbeđujemo protok znanja i iskustva iz industrije direktno do studenata. Kroz Nordeus Hub programe mi takođe stvaramo nove prilike za učenje za studente, kao i uzbudljivo okruženje za saradnju i razvoj igara.

Dosta se govori o tome kako je sada pravo vreme da se Srbija pozicionira na globalnoj mapi gaming ekosistema. Šta bi rast kreativne industrije značio za našu zemlju?

Vladimir: Kreativna industrija je više puta pokazala da ideje koje menjaju svet mogu doći od manjih timova, a nekad čak i od jednog pojedinca. Divna stvar naše industrije je što imamo lak pristup globalnom tržištu. Ako navedemo samo nekoliko uspešnih projekata i primera, možemo doći do zaključka da bi jedna kompanija “jednorog” mogla da poveća BDP cele naše zemlje za 5-10%. To bi imalo ogromne pozitivne efekte na širu zajednicu. Ovo nije nemoguće, ipak ovakve kompanije se ne razviju slučajno. Obično rastu u zdravim ekosistemima prepunim nadahnutih ljudi koji dele ideje, sa okvirima finansijske podrške, kao i regulatornom podrškom. Nadam se da ćemo u narednoj deceniji nastaviti da razvijamo naš ekosistem u tom pravcu.

Branko: Postojanje ekosistema koji može da bude deo globalne gaming scene značiće dalji razvoj za našu zemlju, dodatnu finansijsku podršku, kao i međunarodno priznanje. Strana ulaganja su počela da pristižu u našu industriju, a industrija video igara nastavlja da raste i to najbolje pokazuje najnoviji SGA izveštaj koji je vrednost domaćeg gaming ekosistema procenio između 80 i 120 miliona evra, pri čemu danas imamo više od 100 timova i kompanija koje zapošljavaju više od 1.500 ljudi. Da bismo to uspeli potrebna je podrška za one koji počinju. Neke od najvećih prestonica gaming industrije u svetu nisu postale to što su danas bez ikakve pomoći. Dobile su mnogo investicija i podrške od svojih vlada i to je nešto što nama nedostaje, ali se nadamo da će se i to promeniti u budućnosti.

I 3Lateral i Nordeus su istaknuti članovi Serbian Games Association. Šta za vas predstavlja rad ovog udruženja?

Vladimir: Uspeh je lakši kada delimo ideje, imamo zajedničke inicijative i sarađujemo. SGA uskoro puni tri godine i drago mi je da se za kratko vreme većina lokalne gaming zajednice okupila pod “SGA kišobranom’”. Pored samog broja članica, primetili smo i najveće ukrupnjavanje – 26 kompanija je prijavilo prihode više od 100.000 evra u 2019. godini u poređenju sa 12 kompanija 2018. godine.

Kako rastemo zajedno, tako i razmišljamo i radimo na tome da narednoj generaciji omogućimo uslove da uspeju i budu bolji od nas. SGA je jedna od platformi koja to može omogućiti ako razmišljamo o periodu do “punoletstva” organizacije, pre nego o njenom petom rođendanu na primer. Mi ćemo podržavati rad ovog udruženja na način svojstven 3Lateral-u, gde bi kroz naše tehnologije, poput MetaHuman Creator-a, omogućili talentovanim timovima i individuama da kreiraju digitalna iskustva i sadržaje u skladu sa svojim ambicijama i kreativnim idejama.

Dodatno, kao deo Epic Games-a, tu smo da osnažimo edukativne i finansijske aspekte ekosistema putem kolaboracije, međunarodnih konekcija i programa poput Epic MegaGrants.

Pored toga što predstavlja centralno telo koje okuplja različite igrače iz domaće gaming zajednice, SGA se bavi i istraživanjima, ali i edukativnim programima za sve koji tek ulaze u svet razvoja video igara.

Branko: Vidimo udruženje kao oličenje industrije koja zajedno radi za dobrobit svih nas. To je istinski zajednički napor od strane svih članica. SGA nudi svim clanovima podrsku u razvoju, povezivanju, cak i pristupu izdavačima i investitorima. Do sada smo napravili velike korake u obrazovanju kroz saradnju na razvoju prvih Master 4.0 programa u gamingu. Podršku razvoju ekosistema mi dajemo i kroz rad Nordeus Hub-a, ne samo na direktan način kroz edukativne programe koje organizujemo, već i kroz podršku drugim lokalnim organizacijama u Srbiji i deljenjem znanja i iskustva iz dosadašnjeg rada Nordeus Hub-a.

Naš cilj je ravnomeran lokalni razvoj zajednica u Nišu, Novom Sadu, Kragujevcu i drugim mestima. Rast lokalnog ekosistema podržavamo i kontaktima iz naše mreže globalnih partnera, kao i saradnjom sa organizacijama kao što je UKIE –  Asocijacije Velike Britanije za Interaktivnu Zabavu. Takva podrška odgovornost je svih nas za dobrobit cele industrije.

Branko, pomenuo si već par puta Nordeus Hub kao mesto u okviru kojeg nezavisni autori mogu da razvijaju svoje video igre. O čemu je tačno reč?

Branko: Naš cilj sa Nordeus Hub-om je da napravimo preokret u gaming industriji u Srbiji i da ubrzamo sve napore zajednice. Ovo ne kažemo tek tako. Želimo da stavimo Srbiju na  svetsku mapu gaminga, a da bismo to postigli potrebno nam je više uspešnih priča, više razvojnih studija i više timova koji prave igre. Ponosni smo na sve što smo do sada postigli, ali ovo je samo početak za Nordeus Hub. Želimo da nastavimo da unapređujemo naš glavni program – Booster, koji pomaže timovima da razviju svoju ideju ili igru, i da je izdaju i da ona zatim bude dostupna igračima širom sveta.

Moramo da napravimo sredinu u kojoj će novi i indie timovi da cvetaju. Kao što sam napomenuo, jedna od bitnih stvari je ta što nudimo svoje iskustvo kako bismo ubrzali proces učenja. Što više timova pravi igre to je ekosistem bogatiji, stoga i ima i više prilika za zaposlenje.

Uprkos globalnoj pandemiji koja je sa sobom donela mnoge izazove, Nordeus Hub nastavio je sa svojim edukativnim programima – ali u online formatu.

Vladimire, ne možemo a da ne spomenemo vaše planove za novi tehnološki kampus u Novom Sadu. Šta nam u ovom trenutku možeš reći o projektu?

Vladimir: Naš novi HQ kampus je nešto zbog čega smo veoma uzbuđeni jer će nam pružiti alate za postizanje ciljeva koje ranije nismo mogli da ostvarimo. Mislim na ovo u tehničkom, umetničkom, a i u smislu naše interakcije i veze sa zajednicom. Jedan od pristupa koji mi se najviše sviđa kao deo Epic Games-a jeste pristup omogućavanja drugih – uspeh drugih ljudi je i naš uspeh. Stoga će i sam dizajn kampusa oslikavati naše vrednosti i posvećenost kolaboraciji. Nadam se da ćemo uskoro javno predstaviti bar delove ovog projekta.

2020. godina pokazala se izazovnom, pogotovo kada je preduzetništvo u pitanju. Kakva su vaša predviđanja za kreativnu industriju kao osnivača koji su svoje kompanije pokrenuli u prvim godinama prethodne ekonomske krize?

Vladimir: 2020. godina bila je jedna od najtežih koju pamtimo, ali je pružila i nove mogućnosti. Za gaming je zapravo bila podsticajna godina jer je ljudima koji su ostali kod kuće ponuđen mir kroz vezu sa prijateljima putem video igara. Generalno, neke od kompanija koje bi mogle da pomognu i doprinesu novom svetu su zapravo rasle. Dosta dugo-odlaganih promena se dogodilo brže.

Nedavno sam slušao predavanje psihologa i istraživača Bertranda Piccarda koji je leteo širom sveta u dalekom solarnom avionu, a rekao je da je kriza avantura koju odbijate da prihvatite. To znači da će se dogoditi loše stvari, ali ako ih vidimo kao priliku za prilagođavanje i učenje, imaćemo potpuno drugačije iskustvo. Dakle, moja poruka je da nikada ne smemo izgubiti duh, treba da ostanemo razigrani sanjari i dobre stvari će uslediti.

Branko: Uvek kažem da ne vidim izazove već mogućnosti, tako ni ova situacija nije drugačija. Jedno istraživanje pokazuje da upravo tokom ekonomske krize, preduzetnici i startapi imaju veće šanse da ostvare uspehe. Nove prilike će se uvek ukazati, kada se velike promene dešavaju u svetu to često ukaže na pukotine na tržištu i prilike za pokretanje nečega novog. Pogledajte sve ove biznise koji su digitalizovani u prethodnih godinu dana, koji su stvorili nove kanale i počeli da prave nove sadržaje. Uviđanjem potrebe i zatim stvaranjem rešenja, imate veću šansu da ostvarite uspeh bez obzira na to šta se dešava u svetu.

Međutim, da bi se sve to dogodilo potrebno je da posedujete želju i volju da uspete.

Uključite se u deljenje znanja koje je sve prisutnije online, pričajte sa ljudima i tražite prilike. Gaming je jedna od industrija koje su procvetale ove godine. Online zabava je održala rast, i ne vidim razlog zašto se to ne bi nastavilo. Ukoliko želite da uplovite u gaming industriju ili imate ideju koju želite da istražite, onda su Nordeus Hub i naš Early Talent Program prava mesta za ovakve prilike. Zapravo, samo počnite!


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Od Silicijumske doline do Skadarlije: Kako je američki Harness otvorio svoj R&D centar u srpskoj prestonici?

Kao kompanija koja razvija CI/CD alate za programere i dev timove, američki Harness otvorio je početkom godine svoj R&D centar u srpskoj prestonici. Otkrivamo koji su njihovi dalji planovi.

Gaming

Kroz program ‘Game Dev Bootcamp’ Nordeus nastavlja da edukuje mlade o razvoju igara – prijave do 12. novembra

Nordeus fondacija pokreće novi online besplatni obrazovni program 'Game Dev Bootcamp' za mlade širom Srbije koji su zainteresovani za tehnički razvoj video igara.

Internet marketing

Digitalni marketing u regulisanim industrijama: Kako se oglašavati kada je sve zabranjeno?

Za sve regulisane industrije uvek važe dve stvari, budžet uglavnom nikada nije problem i skoro ništa nije dozvoljeno kada je marketing u pitanju.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Sat vremena o TikTok oglašavanju (gošća Gorana Risteski)

TikTok, društvena mreža koja je osvojila svet u prethodne dve godine, raste još više i otvara nove mogućnosti za brendove, biznise, oglašivače i nezavisne kreatore. Upravo na tu temu u 73. epizodi Office Talks podcasta pričamo sa Goranom Risteski koja radi kao Media Researcher u agenciji Direct Media United Solutions.

Karijere

Tamara Prodanović postaje specijalista za brendiranje poslodavca u kompaniji Syrmia

Odakle je potekla odluka da se Tamara nakon sedam godina provedenih u HelloWorld-u priključi 'kompanijskoj strani priče' i pređe u kompaniju Syrmia?

Karijere

Studenti informatike i Synechron organizovali prvi hakaton na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu

BarKod hakaton, prvi hakaton na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu, održan je prethodnog vikenda pod sloganom 'Ako ništa…bar kod!'.

Kultura 2.0

UNICEF u Srbiji pokrenuo humanitarnu akciju – kupovinom NFT tokena pomažete deci sa smetnjama u razvoju

Povodom obeležavanja 75 godina rada UNICEF-a predstavljena je i dalje aktuelna specijalna kolekcija jedinstvenih digitalnih tokena - NFT, koja će biti izložena do 11. decembra. Izložba ima humanitarni cilj nabavke asistivne tehnologije koja pomaže deci sa smetnjama u razvoju da povećaju svoje sposobnosti i veštine.

Startapi i poslovanje

Programeri, Bosch ne proizvodi samo aparate za kafu – ima i odeljenja koja kreiraju softvere

Mesec dana sam u Bosch-u. Iako za sebe mislim da detaljno poznajem IT industriju, do pre dva meseca nisam znala da ova kompanija proizvodi nešto što nisu aparati za kafu, veš mašine i klime, kao i da u okviru Bosch-a postoje neka odeljenja koja prave softvere.

Karijere

Kompanija ZF Serbia najavila nova zapošljavanja u novosadskom razvojnom centru

Traže se inženjeri za rad na razvoju energetske elektronike za primenu u pogonskim sistemima.