M-commerce - nezaustavljiv trend koji zahvata i Srbiju - Netokracija.rs

M-commerce – nezaustavljiv trend koji zahvata i Srbiju

Prvu po redu OMGcommerce konferenciju u Beogradu obeležili su i predavanje predstavnika Societe Generale banke, kompanije Mainstream, Younify, LimundoGrad i M+Agency. Tom prilikom predstavnici različitih grana elektronske trgovine složili su se da je na delu novo doba za e-trgovinu - kupovina i prodaja putem mobilnih telefona. Takođe, bilo je i više reči o tehničkim preduslovima naprednih e-commerce platformi.

Tamara Rendulić iz Societe Generale banke upoznala je publiku sa prednsotima m-banking rešenja. Marko Đurić

Transformacija bankarskog sektora u velikoj meri usmerena je ka m-bankingu, sa ciljem da se korisnicima omogući upravljanje finansijama direktno sa mobilnih telefona. O tome koliko je ova oblast velika i koliko zapravo ima mesta za nova i napredna rešenja i unapređenja, govorila je Tamara Rendulić, Products and Multichannel Manager u Societe Generale banci (danas OTP banka Srbija) koja je publici detaljnije približila rešenja koja ova banka nudi i šta korisnici zapravo žele kada je u pitanju mobilno bankarsko iskustvo.

Tamara na početku podseća da korisnici pre svega očekuju da na lak i jednostavan način upravljaju svojim podacima, premeštaju novac i koriste druge bankarske usluge. Kako kaže, SoGe m-banking aplikacija je ono mesto na kome banka uzajamno sarađuje sa korisnicima, dok je veoma bitno da se kompletan proces upravljanja novcem odvija sigurno za korisnika.

 Kada je m-banking u pitanju, softverska industrija je učila upravo na svojim greškama. S obzirom na to da je pri razvoju proizvoda veliki fokus banaka na očekivanju korisnika, potrebno je da razvojni timovi budu agilni i inovativni, a to je upravo ono što krasi Societe Generale.

Govoreći o daljim planovima, Rendulić kaže da banka u bliskoj budućnosti planira i integraciju sa platformom Paušal.rs, dok je nova stvar na kojoj se radi digitalni novčanik – sa idejom da se virtuelne kartice selektuju na jednom mestu.

E-commerce: Tehnički preduslovi

Sa druge strane, infrastruktura kvalitetnog e-commerce sajta jedan je od glavnih temelja korisničkog iskustva. Brzi serveri i napredne tehnologije zadatak su modernih hosting kompanija – poput Mainstream-a, koja nudi prvu pravu premium visoko dostupnu i managed hosting platformu. O tehničkim preduslovima e-trgovine na konferenciji govorio je Aleksandar Milosavljević (CTO u Mainstreamu), koji je naveo ključne faktore izgradnje jednog e-commerce sajta, počev od infrastrukture:

Kada pravite svoj portal za e-trgovinu morate da krenete od temelja. Temelj u ovom slučaju, tj. danas je cloud, koji uprošćeno možemo definisati kao modernu infrastrukturu. Potrebna je kvalitetna namenska, tačnije “skrojena” infrastruktura ali i brzina, posebno iz ugla mobile first usluga. Kada rešite brzinu rešili ste dosta toga, ali brzina zahteva 3+1 dobro povezana domena: kvalitetnu i optimizovanu infrastrukturu, kvalitetan i optimizovan kod i kvalitetna i brza mreža vaše infrastrukture ali i samog korisnika.

Na kraju iz ugla UX i brzine, nije isto da li ćete do određene funkcije doći iz dva ili osam klikova. Mobile first ustvari treba da vas podseća da vam korisničko iskustvo bude top prioritet pri razvoju i planiranju, jer to iskustvo će skoro sigurno zavisi od mobilnih uređaja. 48% ritejlera kaže da troškovi IT-ja rastu tokom godina. Ritejleri troše 5-10% online prihoda na IT, u poređenju sa 2-5% tokom 2013. godine, na osnovu iste studije.

Aleksandar je posebno naveo značaj kvaliteta hosting kompanija i infrastrukture u oblasti e-trgovine. Foto: Marko Đurić

Sa druge strane, Aleksandar je poseban fokus stavio i na m-commerce tehnologije čiji potencijal bi tek trebalo da bude iskorišćen, a to su: proširena stvarnost (AR), prepoznavanje slika (mobile recognition), personalizovane notifikacije, NFC beskontaktna komunikacija i plaćanja, blockchain i kriptovalute, Google AMP, kao i rešenja bazirana na veštačkoj inteligenciji. Ukoliko govorimo o online trgovini, on kaže da bi ovaj segment plaćanja u narednom periodu u velikoj meri mogli da oblikuju chatbotovi, cloud sistemi, e-novčanici i drugo.

1,5 miliona Internet kupaca u Srbiji

Predstavnice kompanije Younify (koja se bavi razvojem sajtova za e-trgovinu) – Jelena Radovanović i Dragana Nikolić, smatraju da budućnost ovog vida trgovine počiva na platformi Magento.

Magento je e-commerce rešenje koje se bazira na open source platformi, a koje okuplja veliki broj ljudi, kako kupaca, tako i trgovaca, dok se Širom Evrope i sveta organizuju meet Magento konferencije, dok je jedna od njih organizovana i u Nišu.

Osim povezivanja, automatizacije, podrške i SEO optimizacije, Magento korisnicima pruža i sledeća rešenja:

  • Više online prodavnca na jednoj magento instalaciji
  • Fleksibilno upravljanje proizvodima, kategorijama, i cenama
  • Kreiranje marketinških promocija
  • Upravljanje newsletter kampanja

Osvrnuvši se na neke trendove kupovine na Internetu, Dragana i Jelena dodaju da kupci sve više koriste Internet kako bi našli informacije o proizvodima koje žele da kupe. Takođe, sve veći broj njih koristi svoje mobilne uređaje radi pretrage, dok trećina korisnika Interneta u Srbiji (preko 1,5 miliona ljudi) kupuje online, i to većinom na domaćim sajtovima.

M-commerce je novi e-commerce

U prilog njihovoj tvrdnji svedoči i statistika sajta Kupindo, koja pokazuje ne samo da sve veći broj ljudi učestvuje u e-commercu, već da to sve više čini posredstvom mobilnih telefona. To, po rečima Sandre Poprečice, sada već bivšeg CMO LimundoGrada, znači da m-commerce postaje glavni kanal elektronske trgovine.

Trgovina posredstvom mobilnih telefna beleži godišnji globalni rast od 15%, a kako od avgusta oko 3,5 milijardi ljudi koristi mobilne telefone, očekuje se da taj procenat bude još veći. To ne samo da štedi vreme, već i omogućava lakše lociranje ponuda i kupovinu u pokretu.

Ivana Drecun iz Mail Plus Adria agencije govorila je o tome kako povećati prodaju uz efikasan e-mail marketing. Foto: Marko Đurić

Newsletter: Univerzalni e-commerce alat

Poseban način da se preduzeća koja učestvuju u e-trgovini dodatno približe svojim korisnicima je i redovno i promišljeno slanje newsletter-a. Kako kaže Ivana Drecun, Key Account Manager u i M+ Agency, pritom se “najpre mora voditi računa kako će to izgledati na mobilnom telefonu, a tek kasnije kako će izgledati na desktopu”.

Za ostvarivanje punog potencijala ovog kanala je potrebno vreme, ali postoji 5 puta veća šansa da vaša poruka bude viđenja u odnosu na društvene mreže. Da bi se to postiglo potrebno je pažljivo postaviti i konkretizovati ciljeve, personalizovati mail i slati ga onda kada se za tim ukaže potreba. Drecun kaže:

To bi trebalo činiti za rođendan kompanije, kada se pojave novi proizvodi, kao znak dobrodošlice (i tim povodom omogućiti mali poklon, popust…), u vidu savetodavnog maila pri kupovini proizvoda, ukoliko postoji  zaboravljena porudžbina i sl.

Ona dodatno poručuje da se ova promo tehnika mora stalno proučavati, jer pravila ne postoje, a to se može primeniti i na ceo koncept m-bankinga. Stalno unapređenje, testiranje, analiza i praćenje trendova u ovoj oblasti gotovo sigurno će svakom e-commerc biznisu obezbediti rast, a cilj prve OMGcommerce konferencije u Beogradu bio je upravo to – pružiti neophodnu edukaciju i alat za napredak u polju digitalne kupovine.

Napomena: Izveštaju je doprinela i koleginica Milena Rašić.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Programeri dugih jezika – ima li mesta ličnim stavovima na LinkedInu?

Jedna od tema na nedavno završenoj Netokracijinoj Employer Branding konferenciji bila je o upitnim nastupima zaposlenih na LinkedIn-u, koje rizike po kompaniju i pojedinca bi to moglo da donese i kako bi ovi problemi mogli da se izbegnu.

Startapi i poslovanje

Novosadski Continental najavio novo razvojno odeljenje koje će do 2024. godine zaposliti još 200 inženjera

'Human Machine Interface' ime je nove visokotehnološke poslovne jedinice koja postaje deo R&D centra u Novom Sadu. Novo odeljenje baviće se razvojem 'head-up display' tehnologije za potrebe automobilske industrije.

E-commerce

Šta natera čoveka da stane u red – muka ili strah od promena?

U društvu koje je sasvim solidno prihvatilo digitalizovanje svega i svačega za vreme pandemije i dalje vidimo redove tamo gde ih ne mora biti. Možemo li se izboriti protiv njih?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Celsius, jedna od vodećih kripto platformi, kupio deo srpskog MVP Workshopa

Dva blockchain jednoroga od sada razvijaju svoje proizvode upravo iz Beograda.

Office Talks Podcast

Porezi, paušalci, test samostalnosti

Gost 52. epizode Office Talks podcasta bio je Svetislav Kostić, profesor na Pravnom fakultetu u Beogradu i stručnjak za fiskalizaciju i poreze. Sa njim smo razgovarali o novom predlogu poreskih mera za brži rast IKT sektora.

Startapi i poslovanje

Peti rođendan u Beogradu Symphony slavi uz tim koji broji 90 zaposlenih – najavljeno dalje širenje poslovanja

Povodom pete godišnjice kompanije Symphony u Beogradu sa njenim predstavnicima pravimo retrospektivu poslovanja: koliko je firma porasla, koliko trenutno ima zaposlenih i na kojim tipovima projekata danas rade njihovi timovi?

Gaming

Hendrik Lesser razvijao je igre GTA i Angry Birds, a nama otkriva kako game dev industrija u Srbiji može brže da napreduje

Na edukativnom programu Playing Narratives koji organizuju Francuski i Goethe instituti u Srbiji u saradnji sa SGA, publika je imala priliku da čuje Hendrika Lessera, čoveka koji ima značajno ime u evropskoj i svetskoj industriji razvoja video igara. Upravo sa njim smo imali priliku da detaljno razgovaramo o video igrama kao novoj i važnoj kulturi.

Startapi i poslovanje

DSI i Digitalna Zajednica objavile predlog poreskih mera za brži rast srpskog IT-ja

Predlog od 11 mera tiče se podrške ekonomiji inovacija i razvoja, a posebno se ističe produžetak roka poreskih subvencija za sve paušalce koji su zaposleni od uvođenja Testa samostalnosti.

Kultura 2.0

Da li sistem ‘bez menadžmenta’ može da radi – i do kada?

San preduzetnika je da zaposli ljude na koje može da se osloni i kojima može da pruži slobodu za kojom je i sam žudeo/la kada je osnivao/la biznis.