M-commerce - nezaustavljiv trend koji zahvata i Srbiju - Netokracija.rs

M-commerce – nezaustavljiv trend koji zahvata i Srbiju

Prvu po redu OMGcommerce konferenciju u Beogradu obeležili su i predavanje predstavnika Societe Generale banke, kompanije Mainstream, Younify, LimundoGrad i M+Agency. Tom prilikom predstavnici različitih grana elektronske trgovine složili su se da je na delu novo doba za e-trgovinu - kupovina i prodaja putem mobilnih telefona. Takođe, bilo je i više reči o tehničkim preduslovima naprednih e-commerce platformi.

Marko Đurić
Tamara Rendulić iz Societe Generale banke upoznala je publiku sa prednsotima m-banking rešenja.

Transformacija bankarskog sektora u velikoj meri usmerena je ka m-bankingu, sa ciljem da se korisnicima omogući upravljanje finansijama direktno sa mobilnih telefona. O tome koliko je ova oblast velika i koliko zapravo ima mesta za nova i napredna rešenja i unapređenja, govorila je Tamara Rendulić, Products and Multichannel Manager u Societe Generale banci, koja je publici detaljnije približila rešenja koja ova banka nudi i šta korisnici zapravo žele kada je u pitanju mobilno bankarsko iskustvo.

Tamara na početku podseća da korisnici pre svega očekuju da na lak i jednostavan način upravljaju svojim podacima, premeštaju novac i koriste druge bankarske usluge. Kako kaže, SoGe m-banking aplikacija je ono mesto na kome banka uzajamno sarađuje sa korisnicima, dok je veoma bitno da se kompletan proces upravljanja novcem odvija sigurno za korisnika.

 Kada je m-banking u pitanju, softverska industrija je učila upravo na svojim greškama. S obzirom na to da je pri razvoju proizvoda veliki fokus banaka na očekivanju korisnika, potrebno je da razvojni timovi budu agilni i inovativni, a to je upravo ono što krasi Societe Generale.

Govoreći o daljim planovima, Rendulić kaže da banka u bliskoj budućnosti planira i integraciju sa platformom Paušal.rs, dok je nova stvar na kojoj se radi digitalni novčanik – sa idejom da se virtuelne kartice selektuju na jednom mestu.

E-commerce: Tehnički preduslovi

Sa druge strane, infrastruktura kvalitetnog e-commerce sajta jedan je od glavnih temelja korisničkog iskustva. Brzi serveri i napredne tehnologije zadatak su modernih hosting kompanija – poput Mainstream-a, koja nudi prvu pravu premium visoko dostupnu i managed hosting platformu. O tehničkim preduslovima e-trgovine na konferenciji govorio je Aleksandar Milosavljević (CTO u Mainstreamu), koji je naveo ključne faktore izgradnje jednog e-commerce sajta, počev od infrastrukture:

Kada pravite svoj portal za e-trgovinu morate da krenete od temelja. Temelj u ovom slučaju, tj. danas je cloud, koji uprošćeno možemo definisati kao modernu infrastrukturu. Potrebna je kvalitetna namenska, tačnije „skrojena“ infrastruktura ali i brzina, posebno iz ugla mobile first usluga. Kada rešite brzinu rešili ste dosta toga, ali brzina zahteva 3+1 dobro povezana domena: kvalitetnu i optimizovanu infrastrukturu, kvalitetan i optimizovan kod i kvalitetna i brza mreža vaše infrastrukture ali i samog korisnika.

Na kraju iz ugla UX i brzine, nije isto da li ćete do određene funkcije doći iz dva ili osam klikova. Mobile first ustvari treba da vas podseća da vam korisničko iskustvo bude top prioritet pri razvoju i planiranju, jer to iskustvo će skoro sigurno zavisi od mobilnih uređaja. 48% ritejlera kaže da troškovi IT-ja rastu tokom godina. Ritejleri troše 5-10% online prihoda na IT, u poređenju sa 2-5% tokom 2013. godine, na osnovu iste studije.

Foto: Marko Đurić
Aleksandar je posebno naveo značaj kvaliteta hosting kompanija i infrastrukture u oblasti e-trgovine.

Sa druge strane, Aleksandar je poseban fokus stavio i na m-commerce tehnologije čiji potencijal bi tek trebalo da bude iskorišćen, a to su: proširena stvarnost (AR), prepoznavanje slika (mobile recognition), personalizovane notifikacije, NFC beskontaktna komunikacija i plaćanja, blockchain i kriptovalute, Google AMP, kao i rešenja bazirana na veštačkoj inteligenciji. Ukoliko govorimo o online trgovini, on kaže da bi ovaj segment plaćanja u narednom periodu u velikoj meri mogli da oblikuju chatbotovi, cloud sistemi, e-novčanici i drugo.

1,5 miliona Internet kupaca u Srbiji

Predstavnice kompanije Younify (koja se bavi razvojem sajtova za e-trgovinu) – Jelena Radovanović i Dragana Nikolić, smatraju da budućnost ovog vida trgovine počiva na platformi Magento.

Magento je e-commerce rešenje koje se bazira na open source platformi, a koje okuplja veliki broj ljudi, kako kupaca, tako i trgovaca, dok se Širom Evrope i sveta organizuju meet Magento konferencije, dok je jedna od njih organizovana i u Nišu.

Osim povezivanja, automatizacije, podrške i SEO optimizacije, Magento korisnicima pruža i sledeća rešenja:

  • Više online prodavnca na jednoj magento instalaciji
  • Fleksibilno upravljanje proizvodima, kategorijama, i cenama
  • Kreiranje marketinških promocija
  • Upravljanje newsletter kampanja

Osvrnuvši se na neke trendove kupovine na Internetu, Dragana i Jelena dodaju da kupci sve više koriste Internet kako bi našli informacije o proizvodima koje žele da kupe. Takođe, sve veći broj njih koristi svoje mobilne uređaje radi pretrage, dok trećina korisnika Interneta u Srbiji (preko 1,5 miliona ljudi) kupuje online, i to većinom na domaćim sajtovima.

M-commerce je novi e-commerce

U prilog njihovoj tvrdnji svedoči i statistika sajta Kupindo, koja pokazuje ne samo da sve veći broj ljudi učestvuje u e-commercu, već da to sve više čini posredstvom mobilnih telefona. To, po rečima Sandre Poprečice, sada već bivšeg CMO LimundoGrada, znači da m-commerce postaje glavni kanal elektronske trgovine.

Trgovina posredstvom mobilnih telefna beleži godišnji globalni rast od 15%, a kako od avgusta oko 3,5 milijardi ljudi koristi mobilne telefone, očekuje se da taj procenat bude još veći. To ne samo da štedi vreme, već i omogućava lakše lociranje ponuda i kupovinu u pokretu.

Foto: Marko Đurić
Ivana Drecun iz Mail Plus Adria agencije govorila je o tome kako povećati prodaju uz efikasan e-mail marketing.

Newsletter: Univerzalni e-commerce alat

Poseban način da se preduzeća koja učestvuju u e-trgovini dodatno približe svojim korisnicima je i redovno i promišljeno slanje newsletter-a. Kako kaže Ivana Drecun, Key Account Manager u i M+ Agency, pritom se „najpre mora voditi računa kako će to izgledati na mobilnom telefonu, a tek kasnije kako će izgledati na desktopu“.

Za ostvarivanje punog potencijala ovog kanala je potrebno vreme, ali postoji 5 puta veća šansa da vaša poruka bude viđenja u odnosu na društvene mreže. Da bi se to postiglo potrebno je pažljivo postaviti i konkretizovati ciljeve, personalizovati mail i slati ga onda kada se za tim ukaže potreba. Drecun kaže:

To bi trebalo činiti za rođendan kompanije, kada se pojave novi proizvodi, kao znak dobrodošlice (i tim povodom omogućiti mali poklon, popust…), u vidu savetodavnog maila pri kupovini proizvoda, ukoliko postoji  zaboravljena porudžbina i sl.

Ona dodatno poručuje da se ova promo tehnika mora stalno proučavati, jer pravila ne postoje, a to se može primeniti i na ceo koncept m-bankinga. Stalno unapređenje, testiranje, analiza i praćenje trendova u ovoj oblasti gotovo sigurno će svakom e-commerc biznisu obezbediti rast, a cilj prve OMGcommerce konferencije u Beogradu bio je upravo to – pružiti neophodnu edukaciju i alat za napredak u polju digitalne kupovine.

Napomena: Izveštaju je doprinela i koleginica Milena Rašić.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Internet marketing

UniCredit Bank Srbija gasi Facebook, Messenger i Instagram – sledi ulaganje u sopstvene digitalne kanale?

Način na koji Facebook tretira svoje korisnike bili su dovoljan razlog da UniCredit grupa najavi potpuno povlačenje sa društvenih mreža kompanije iz Menlo Parka.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.

Internet marketing

Proglašeni dobitnici IAB MIXX 2019. nagrada – Grand Prix otišao u ruke Ovation BBDO

Na devetom po redu Digital Day konferenciji pod sloganom How do you trust, dodeljena su Mixx Awards priznanja za najbolje digitalne kampanje realizovane prethodne godine u Srbiji.

Internet marketing

€36,8 miliona za digitalno oglašavanje u 2018. — srpsko tržište poraslo za 24,8%

I u 2018. godini zadržan je jak dvocifren rast tržišta digitalnog oglašavanja u Srbiji, pokazali su rezultati AdEx istraživanja. U nastavku teksta donosimo vam pregled najbitnijih rezultata.

Internet marketing

Najčešće greške pri izradi ‘content marketing’ strategije

Sasvim je razumno da želite da investirate u kvalitetan sadržaj kako biste unapredili svoj biznis, ali stvari nisu baš tako jednostavne. Evo koje greške marketari najčešće prave pri izradi content marketing strategije.