M-commerce – nezaustavljiv trend koji zahvata i Srbiju

Prvu po redu OMGcommerce konferenciju u Beogradu obeležili su i predavanje predstavnika Societe Generale banke, kompanije Mainstream, Younify, LimundoGrad i M+Agency. Tom prilikom predstavnici različitih grana elektronske trgovine složili su se da je na delu novo doba za e-trgovinu - kupovina i prodaja putem mobilnih telefona. Takođe, bilo je i više reči o tehničkim preduslovima naprednih e-commerce platformi.

Marko Đurić
Tamara Rendulić iz Societe Generale banke upoznala je publiku sa prednsotima m-banking rešenja.

Transformacija bankarskog sektora u velikoj meri usmerena je ka m-bankingu, sa ciljem da se korisnicima omogući upravljanje finansijama direktno sa mobilnih telefona. O tome koliko je ova oblast velika i koliko zapravo ima mesta za nova i napredna rešenja i unapređenja, govorila je Tamara Rendulić, Products and Multichannel Manager u Societe Generale banci, koja je publici detaljnije približila rešenja koja ova banka nudi i šta korisnici zapravo žele kada je u pitanju mobilno bankarsko iskustvo.

Tamara na početku podseća da korisnici pre svega očekuju da na lak i jednostavan način upravljaju svojim podacima, premeštaju novac i koriste druge bankarske usluge. Kako kaže, SoGe m-banking aplikacija je ono mesto na kome banka uzajamno sarađuje sa korisnicima, dok je veoma bitno da se kompletan proces upravljanja novcem odvija sigurno za korisnika.

 Kada je m-banking u pitanju, softverska industrija je učila upravo na svojim greškama. S obzirom na to da je pri razvoju proizvoda veliki fokus banaka na očekivanju korisnika, potrebno je da razvojni timovi budu agilni i inovativni, a to je upravo ono što krasi Societe Generale.

Govoreći o daljim planovima, Rendulić kaže da banka u bliskoj budućnosti planira i integraciju sa platformom Paušal.rs, dok je nova stvar na kojoj se radi digitalni novčanik – sa idejom da se virtuelne kartice selektuju na jednom mestu.

E-commerce: Tehnički preduslovi

Sa druge strane, infrastruktura kvalitetnog e-commerce sajta jedan je od glavnih temelja korisničkog iskustva. Brzi serveri i napredne tehnologije zadatak su modernih hosting kompanija – poput Mainstream-a, koja nudi prvu pravu premium visoko dostupnu i managed hosting platformu. O tehničkim preduslovima e-trgovine na konferenciji govorio je Aleksandar Milosavljević (CTO u Mainstreamu), koji je naveo ključne faktore izgradnje jednog e-commerce sajta, počev od infrastrukture:

Kada pravite svoj portal za e-trgovinu morate da krenete od temelja. Temelj u ovom slučaju, tj. danas je cloud, koji uprošćeno možemo definisati kao modernu infrastrukturu. Potrebna je kvalitetna namenska, tačnije „skrojena“ infrastruktura ali i brzina, posebno iz ugla mobile first usluga. Kada rešite brzinu rešili ste dosta toga, ali brzina zahteva 3+1 dobro povezana domena: kvalitetnu i optimizovanu infrastrukturu, kvalitetan i optimizovan kod i kvalitetna i brza mreža vaše infrastrukture ali i samog korisnika.

Na kraju iz ugla UX i brzine, nije isto da li ćete do određene funkcije doći iz dva ili osam klikova. Mobile first ustvari treba da vas podseća da vam korisničko iskustvo bude top prioritet pri razvoju i planiranju, jer to iskustvo će skoro sigurno zavisi od mobilnih uređaja. 48% ritejlera kaže da troškovi IT-ja rastu tokom godina. Ritejleri troše 5-10% online prihoda na IT, u poređenju sa 2-5% tokom 2013. godine, na osnovu iste studije.

Foto: Marko Đurić
Aleksandar je posebno naveo značaj kvaliteta hosting kompanija i infrastrukture u oblasti e-trgovine.

Sa druge strane, Aleksandar je poseban fokus stavio i na m-commerce tehnologije čiji potencijal bi tek trebalo da bude iskorišćen, a to su: proširena stvarnost (AR), prepoznavanje slika (mobile recognition), personalizovane notifikacije, NFC beskontaktna komunikacija i plaćanja, blockchain i kriptovalute, Google AMP, kao i rešenja bazirana na veštačkoj inteligenciji. Ukoliko govorimo o online trgovini, on kaže da bi ovaj segment plaćanja u narednom periodu u velikoj meri mogli da oblikuju chatbotovi, cloud sistemi, e-novčanici i drugo.

1,5 miliona Internet kupaca u Srbiji

Predstavnice kompanije Younify (koja se bavi razvojem sajtova za e-trgovinu) – Jelena Radovanović i Dragana Nikolić, smatraju da budućnost ovog vida trgovine počiva na platformi Magento.

Magento je e-commerce rešenje koje se bazira na open source platformi, a koje okuplja veliki broj ljudi, kako kupaca, tako i trgovaca, dok se Širom Evrope i sveta organizuju meet Magento konferencije, dok je jedna od njih organizovana i u Nišu.

Osim povezivanja, automatizacije, podrške i SEO optimizacije, Magento korisnicima pruža i sledeća rešenja:

  • Više online prodavnca na jednoj magento instalaciji
  • Fleksibilno upravljanje proizvodima, kategorijama, i cenama
  • Kreiranje marketinških promocija
  • Upravljanje newsletter kampanja

Osvrnuvši se na neke trendove kupovine na Internetu, Dragana i Jelena dodaju da kupci sve više koriste Internet kako bi našli informacije o proizvodima koje žele da kupe. Takođe, sve veći broj njih koristi svoje mobilne uređaje radi pretrage, dok trećina korisnika Interneta u Srbiji (preko 1,5 miliona ljudi) kupuje online, i to većinom na domaćim sajtovima.

M-commerce je novi e-commerce

U prilog njihovoj tvrdnji svedoči i statistika sajta Kupindo, koja pokazuje ne samo da sve veći broj ljudi učestvuje u e-commercu, već da to sve više čini posredstvom mobilnih telefona. To, po rečima Sandre Poprečice, sada već bivšeg CMO LimundoGrada, znači da m-commerce postaje glavni kanal elektronske trgovine.

Trgovina posredstvom mobilnih telefna beleži godišnji globalni rast od 15%, a kako od avgusta oko 3,5 milijardi ljudi koristi mobilne telefone, očekuje se da taj procenat bude još veći. To ne samo da štedi vreme, već i omogućava lakše lociranje ponuda i kupovinu u pokretu.

Foto: Marko Đurić
Ivana Drecun iz Mail Plus Adria agencije govorila je o tome kako povećati prodaju uz efikasan e-mail marketing.

Newsletter: Univerzalni e-commerce alat

Poseban način da se preduzeća koja učestvuju u e-trgovini dodatno približe svojim korisnicima je i redovno i promišljeno slanje newsletter-a. Kako kaže Ivana Drecun, Key Account Manager u i M+ Agency, pritom se „najpre mora voditi računa kako će to izgledati na mobilnom telefonu, a tek kasnije kako će izgledati na desktopu“.

Za ostvarivanje punog potencijala ovog kanala je potrebno vreme, ali postoji 5 puta veća šansa da vaša poruka bude viđenja u odnosu na društvene mreže. Da bi se to postiglo potrebno je pažljivo postaviti i konkretizovati ciljeve, personalizovati mail i slati ga onda kada se za tim ukaže potreba. Drecun kaže:

To bi trebalo činiti za rođendan kompanije, kada se pojave novi proizvodi, kao znak dobrodošlice (i tim povodom omogućiti mali poklon, popust…), u vidu savetodavnog maila pri kupovini proizvoda, ukoliko postoji  zaboravljena porudžbina i sl.

Ona dodatno poručuje da se ova promo tehnika mora stalno proučavati, jer pravila ne postoje, a to se može primeniti i na ceo koncept m-bankinga. Stalno unapređenje, testiranje, analiza i praćenje trendova u ovoj oblasti gotovo sigurno će svakom e-commerc biznisu obezbediti rast, a cilj prve OMGcommerce konferencije u Beogradu bio je upravo to – pružiti neophodnu edukaciju i alat za napredak u polju digitalne kupovine.

Napomena: Izveštaju je doprinela i koleginica Milena Rašić.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

5 automobila renomiranih auto kuća koji su gorivo zamenili strujom

Najpoznatiji i najveći auto brendovi sve više se okreću elektro pogonu. Mercedes i Audi predstavili su na salonu u Parizu svoje prve potpuno električne automobile, dok svoj odgovor tržištu i spremaju i BMW, Jaguar i Porsche.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Tehnologija

SBB predstavio EON Smart Box – pametne funkcije i 4K rezolucija sastavni deo ponude

SBB i United Grupa predstavili su danas u hotelu Metropol u Beogradu prvi 'smart box' u regionu koji spaja televizijske sadržaje sa Android TV digitalnim servisima. Novi uređaj nosi naziv EON i biće dostupan već od sutra.

Propustili ste

Tehnologija

SBB predstavio EON Smart Box – pametne funkcije i 4K rezolucija sastavni deo ponude

SBB i United Grupa predstavili su danas u hotelu Metropol u Beogradu prvi 'smart box' u regionu koji spaja televizijske sadržaje sa Android TV digitalnim servisima. Novi uređaj nosi naziv EON i biće dostupan već od sutra.

Novost

Google uvodi naplatu za YouTube, Google Play i druge servise – cenu snose proizvođači u EU?

Pvi put u svojoj istoriji Gugl će naplaćivati licence proizvođačima telefona u Evropi za instalaciju njegovih servisa kao što su Google Play, YouTube ili Gmail.

Analiza

Opel uhvaćen u softverskoj prevari prilikom testiranja štetnih gasova – novi dizelgejt na pomolu?

Očigledno da pojedini proizvođači automobila teškom mukom razvijaju sisteme koji će umanjiti emitovanje štetnih gasova. Nakon ogromnog skandala koji i dalje potresa VW grupaciju, varanju se priključio još jedan veliki igrač - Opel.

Kultura 2.0

Uključite se u raspravu o Centralnom registru stanovništva – bazi podataka građana Srbije

Okrugli sto o Nacrtu zakona o Centralnom registru građana održava se danas, a predstavnici Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave i druge zainteresovane strane raspravljaće o tome da li je sveobuhvatna evidencija o građanima na jednom mestu dobro rešenje.

Nesortirano

5 lekcija koje svaki softverski tim lider mora da savlada

Sama uloga tim lidera u različitim kompanijama ima različito značenje. Neke kompanije posmatraju ovu poziciju kao unapređenje u vidu titule, dok druge vide ovu poziciju kao novu, neizostavnu ulogu u timu. U mnogim kompanijama se ovo razlikuje čak i od projekta do projekta.

Tehnologija

Planirate da posetite Dubai? Tamo vas može voziti novi taksi bez vozača

Pitanje je vremena kada bismo samovozeće automobile mogli da vidimo na ulicama širom sveta. Prvi veliki korak ka tome, pored kompanija iz SAD-a, napravila je uprava za saobraćaj i transport u Dubaiju.