Kako izvršiti migraciju jednog od najvećih oglasnika u Srbiji - iz SEO ugla

Kako izvršiti migraciju jednog od najvećih oglasnika u Srbiji – iz SEO ugla

Sajt nekretnine.rs mesečno poseti i do 590.000 korisnika. Njegove posetioce nedavno je dočekao novi izled sajta, a evo kako je tekao proces migracije.

Pripreme za samu migraciju sajta trajale su više meseci tokom prošle godine. U procesu pripreme odlučili smo se za hibridnu migraciju, nakon koje bismo korisnicima ponudili najsavremenije tehnološko, ali pre svega user-friendly rešenje.

Tako je na kraju 2018. uspešno izvršeno lansiranje novog sajta nekretnine.rs, a u ovom tekstu prezentovaću promene i izazove sa kojima smo se na tom putu suočavali, kao i naredne korake nakon migracije sajta, sa SEO stanovišta.

Na šta bi trebalo obratiti pažnju pre prelaska na novo rešenje?

Migracija sajta je koncept koji je vrlo često multidisciplinaran. Kod svakog tipa migracije koji ću pomenuti u daljem tekstu, za SEO eksperta je važno da očuva organic footprint – vidljivost sajta u rezultatima pretrage, pozicije u SERP-u (Search Enginge Results Page), kao i da odbrani količinu inbound, tj. dolaznog saobraćaja.

Ipak, stav nekih biznis stakeholder-a da se migracija može izvršiti bez bilo kakvih gubitaka jednostavno nije održiva. Svaka velika izmena koja predstavlja kombinaciju tehnika nosi jasan rizik fluktuacije inbound saobraćaja, vidljivosti i pozicija sajta u pretrazi. Zato je moj savet da je veoma bitno otvoreno komunicirati o realnim očekivanjima i mogućim rizicima sa biznis akterima u okviru organizacije za koju radite migraciju sajta!

Koje sve migracije postoje i – koja je najbolja?

Migracija sajta je u non-digital i non-IT zajednicama prilično rastegljiv pojam i za biznis stakeholder-e van tih sfera je uglavnom sinonim za uvođenje SSL-a kao komunikacionog kanala i prevođenje kompletnog sajta sa HTTP na HTTPS standard. Ovo, uz uslov da se izvede pravilno, predstavlja ujedno i jedan od jednostavnih tipova migracije.

Međutim, u kompaniji Ringier Axel Springer, čiji sam deo, ovo nije slučaj i biznis akteri razumeju koncepte digitalne transformacije i shvataju da je većina migracija izuzetno komplikovana. Tako su neki od kompleksnijih tipova migracija:

  • Migracije hostinga – gde dolazi do promene hosting-a ili postojećih CDN-ova;
  • Migracije domena – gde dolazi do promene domena, dodavanja novih domena, pod-domena, direktorijuma ili migracije dela domena;
  • Migracije softvera – gde dolazi do promene CMS-a, spajanja platformi, ili upotrebe drugog jezika za rendering sajta;

Pored pobrojanih tipova migracija sajta postoje i migracije sadržaja sajta, migracije dizajn rešenja, UX template-ova, migracije protokola itd. i ovde je važno napomenuti da se većina njih može odvijati samostalno ili u kombinaciji sa drugim tipovima. Što je veći broj činilaca u migraciji ili se koristi kombinacija tipova, to je migracija komplikovanija i teža. Ovakav tip kombinovane migracije sa kompleksnim elementima naziva se i hibridna migracija.

Migracija sajta nekretnine.rs bila je upravo takva.

SEO procesi – kako ih postaviti i pravilno voditi?

Za tehničku implementaciju i deployment bio je zadužen naš partnerski tim u ovom poduhvatu, United Classifieds-a iz Slovačke. SEO dokumentacija bila je u pripremi od oktobra 2018. i tada sam kreirao i zajednički dokument za update i primenu SEO standarda koji će biti migrirani na novo rešenje.

Ako vršite bilo koji kompleksniji tip migracije sajta, dakle, morate biti što detaljniji u toj dokumentaciji i detaljno definisati tehničke zahteve koje želite da budu ispunjeni. Takođe, iskoristite benefite agile metodologije u upravljanju projektima, kao i zajedničke dokumente na kojima će moći da rade članovi tima zaduženi za te zadatke.

Prvenstveno, važno je bilo obuhvatiti sve SEO moderne trendove i inicirati njihovu primenu. Međutim, tokom procesa crawl-a prethodnog rešenja, utvrđena su neka odstupanja koja su detaljno zabeležena i čije izmene su predložene. Proces je obuhvatao detaljnu inspekciju sajta u vidu koda, arhitekture, mogućnosti pristupa crawlera koje šalju mašine za pretragu poput Google-a, pristupa samih korisnika i posetilaca, kao i načina na koji korisnici i mašine za pretragu vide i pretražuju sajt. To je značilo detaljnu proveru stanja sajta pre samog početka procesa migracije.

U toku ovog procesa, vrlo je važno koristiti alate poput Google Search konzole i crawl alate koji daju sasvim dobar uvid u trenutno stanje sajta. Zatim, prikupiti sve strane na koje su naišli crawl alati, uključujući i sve status kodove strana. Dodatne informacije o URL-ovima, možete izvući takođe kroz XML sajtmape, što je veoma korisno kod ekstrakcije informacija na velikim classifieds portalima kakav je nekretnine.rs.

Podeljeni dokumenti između članova timova odlični su za uspostavljanje procesa rada sa svim zadacima u samom pipeline-u. Pojednostavljeno, ako se bavite SEO projektom na ovako kompleksnom nivou, od izuzetne važnosti je da znate sve faze procesa migracije: od migracije baza, pravilne primene strukturiranih podataka, sajtmapa, robots.txt fajla, preko ispravne primene paginacije, optimizacije meta tagova, slika i drugih on-page elemenata, kao i pravilno definisane URL strukture sa budućim koracima za redirekcije bez gubitka dolaznog saobraćaja itd.

Sa druge strane, jako je važno utvrditi hijerarhiju parametara za indeksiranje, kao i pravilnu implementaciju svih tracking kodova, i popis trenutne logike iza formiranja URL strukture, koja je krucijalna u procesu redirekcije sa starih, na nove search engine friendly (SEF) URL-ove. Između tih procesa je vrlo važno kreirati novu hijerarhiju interne pretrage i veza, pre svega navigaciju, kao i ostale putanje sa funkcionalnim internim linkovima od homepage-a ka najvažnijim stranama sajta.

Promene na sajtu nekretnine.rs

Promene na samom sajtu bile su primetne od samog starta lansiranja. Deployment se dešavao simultano, bez downtime-a sajta. Prelazak na nova hosting i serverska rešenja, zatim migracije podataka, kao i uvođenje novog CMS rešenja, doveli su do toga da je sam proces tranzicije protekao dosta fluidnije od većine drugih migracija ovakvog tipa.

Pored toga, nekretnine.rs je uveden u mobile-first eru kao sajt koji je dostupan na svim mobilnim platformama, što je vrlo važno iz perspektive mašina za pretragu, ali i korisnika (od samog lansiranja novog rešenja bio primetan povećan broj korisnika koji dolaze putem mobilnih uređaja). Takođe, pregled metrika pokazao je jasne tendencije korisnika u korišćenju mobilnih uređaja naspram desktop uređaja čemu je doprineo i unapređen UX samog sajta i drugačiji sistem interne pretrage, bez lanaca redirekcije.

Tokom procesa lansiranja novog rešenja, vrlo je važno pratiti sve status kodove strana, kao i broj korisnika koji dolaze na sajt u realnom vremenu. Dodatno, predlažem da pratite i inbound saobraćaj na svim nivoima, uključujući YoY nivo, radi detaljnijeg uočavanja eventualnih problema tokom migracije i u procesu lansiranja.

Izuzetno važno je ponovo podesiti crawl rate na sajtu nakon završene migracije, pogotovo ako radite na sajtovima koji su izuzetno veliki.

Izazovi migracija sa SEO stanovišta

Izazova je bilo mnogo, budući da se pristupilo promeni skoro svih stvari sa starog rešenja iz SEO perspektive. Zato je izabran princip hibridne migracije koji će moći da odgovori na sve izazove, kako sa tehnološke, tako i sa biznis strane.

Prvenstveno, bilo je potrebno pravilno definisati sve moguće rezultate i pobrojati rizike. Nakon toga, izazovi su se ogledali u primarno tehničkoj prirodi – prelazak na novu, savremenu tehnologiju značio je i promene u okviru hosting, zatim serverskih rešenja, CMS-a itd.

Dalje, izazov se ogledao i u samom definisanju i dokumentovanju tačnog broja strana, internih linkova, Meta tagova i ostalih on-page elemenata. Ovaj tip izazova posebno dolazi do izražaja tokom samog procesa lansiranja novog rešenja, gde se mogu pojaviti greške, počevši od nemogućnosti lansiranja strana do pogrešnih rezultata koji se prikazuju korisnicima.

Sa druge strane, izazovi tačnog merenja poslovnih rezultata, marketinških ili SEO KPI-jeva su takođe važni. Ovde je izazov bio tačno merenje i prikazivanje rezultata na osnovu kojih bismo mogli da utvrdimo dalje korake.

Umesto zaključka – naredni koraci

U narednom periodu pred nama je provera svih elemenata unutar Google Search konzole, Log fajlova, strukturiranih podataka, kao i custom izveštaja koje smo kao tim kreirali u alatima za analitiku. Ti izveštaji kreirani su sa posebnom namenom – da prate greške koje se mogu pojaviti u procesu lansiranja novog rešenja. Dodatni savet je da kod Log fajl SEO analize uvedeti i dodatnu upotrebu crawl alata, koji može izvući dodatne setove podataka.

U planu za praćenja i merenja narednih koraka je detaljni monitoring web performansi, monitoring dolaznog saobraćaja na sajt, i finalno re-testiranjenovog rešenja gde bi se eliminisale sve status greške nastale tokom migracije i lansiranja, kao i izvršila finalna inspekcija migracije on-page elemenata. O tome ćemo neki drugi put.

Ostavi komentar

  1. Bane Grbić

    Bane Grbić

    14. 1. 2019. u 13:18 Odgovori

    Auuu. Svaka čast na ovome. Priznajem da ne bih razmišljao o mnogim detaljima koje si ovde pobrojao. Hvala na ovom znanju koje si podelio sa zajednicom.

    • Predrag Živković

      Predrag Živković

      15. 1. 2019. u 00:01 Odgovori

      Hvala Bane, potrudio sam se da dam što jasnije smernice svima koji se bave SEO-om, product development-om ili su na bilo koji način uključeni u ovakve procese. Neki od ovih saveta se mogu primeniti i kod ecomm sajtova, znači nisu ekskluzivni samo kod classifieds rešenja.

  2. Biljana

    Biljana

    14. 1. 2019. u 15:56 Odgovori

    Imala sam izvrsno iskustvo menadhirati seo migration sa kingsoft domaina na wps domain. Mislim da znate koje je to nivo stresa koji sam podnela. Ali posle uspeshne migracije, selfconfidence u sopstvene sposobnosti ke bio u oblacima😂😂

  3. Sasa Kasapic

    Sasa Kasapic

    15. 1. 2019. u 16:03 Odgovori

    Super je text …
    Poucan za sve i za one koji rade SEO na sta da obrate paznju, kao i vlasnicima sajtova da znaju sta je migracija sajta
    i da nije samo dva klika misem …

    I naravno ti koji ce da kliknu dva puta misem 90 % da nece ni Google da Vas pronadje posle toga.

  4. Milan Todorović

    Milan Todorović

    18. 1. 2019. u 13:40 Odgovori

    Migracija je poput preskakanja iz voza u voz pri punoj brzini ako se ne zna šta treba da se radi 🙂 Osvežavajuć tekst na našem domaćem pomalo dosadnom SEO nebu. Thanks kolega!

  5. Mirko Jovović

    Mirko Jovović

    20. 1. 2019. u 10:29 Odgovori

    Prilikom migracije jednog web portala (novi hosting, softver, ssl…) upravo sam na sve navedene stvari obratio pažnju. Klijent koliko god je bio upućen ipak nije do kraja vjerovao da je to toliko kompleksan posao. Na kraju rezultati više nego očekivani, portal je pozicioniran mnogo bolje, dolazni saobraćaj mnogo veći, ukupan porast posjeta itd… Sve u svemu neko je napisao gore u komentarima u toku rada nivo stresa na najveći mogući nivo, nakon rezultata ste u oblacima 🙂

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

E-prime povećao proizvodnju električnih bicikala i proširio proizvodni pogon – sledi dalji izvoz u EU

Priču kompanije E-prime pratimo gotovo od samog početka njihovog poslovanja, od pre nešto više od dve godine kada smo prvu put uradili intervju o ovim e-biciklima. U međuvremenu, kompanija je znatno porasla, zaposlila nove ljude, proširila proizvodnju i počela da izvozi svoje proizvode, a to je bio dovoljan razlog da se sa osnivačima opet nađemo na kafi i popričamo o novitetima.

Gaming

Kako je RUR od lokalne ekipe iz igraonice postao uticajni regionalni gejming medij

Već dvadeset godina organizacija RUR bavi se popularizacijom video igara u Srbiji. Njeni osnivači u velikom intervjuu za Netokraciju otkrivaju kako je RUR postao jedna od najvažnijih esports baza u našoj zemlji i šta novo spremaju ljubiteljima gejminga.

Office Talks Podcast

Šta najbolji programeri traže pored plate?

Kako se kompanije danas trude da privuku kvalitetan kadar, šta podrazumeva presonalizacija benefita i kako tokom pandemije izgleda proces zadržavanja zaposlenih? O ovim temama razgovaramo sa Tanjom Mladenović iz kompanije Nutanix u desetoj epizodi Office Talks podcasta.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Kako napraviti uspešan biznis od trčanja? (gost Veroljub Zmijanac)

Sa osnivačem sajta trcanje.rs, Belgrade running klub i organizacije Serbia Business Run razgovaramo o tome kako je ušao u svet trčanja i zašto su svi njegovi poduhvati na preseku tehnologije, sporta i preduzetništva.

Startapi i poslovanje

Lokalnim biznisima Visa nudi besplatnu edukaciju, marketinšku podršku i održavanje web prodavnice

Početkom jula kompanija Visa je lansirala kampanju #PodržimoLokalno sa namerom da malim i srednjim porodičnim i lokalnim biznisima pomogne u neizvesnim vremenima. Sa Vladimirom Đorđevićem, generalnim direktorom kompanije Visa za jugoistočnu Evropu, detaljnije razgovaramo o nastavku i proširenju ove inicijative.

Društvene mreže

Zašto Facebook preti obustavom poslovanja u Evropi i šta to znači za digitalne biznise?

Tehnološka kompanija iz Menlo Parka zapretila je da će zaustaviti i povući svoje poslovanje u Evropi ukoliko se ne povuče odluka regulatorne komisije o zabrani transfera podataka korisnika sa Starog kontinenta ka SAD-u.

Gaming

Kako je RUR od lokalne ekipe iz igraonice postao uticajni regionalni gejming medij

Već dvadeset godina organizacija RUR bavi se popularizacijom video igara u Srbiji. Njeni osnivači u velikom intervjuu za Netokraciju otkrivaju kako je RUR postao jedna od najvažnijih esports baza u našoj zemlji i šta novo spremaju ljubiteljima gejminga.

Startapi i poslovanje

Vladimir Vulić: Inovacije predstavljaju jedini ‘protivotrov’ za sve jaču konkurenciju i moraju postati DNK vaše kompanije

Uoči #CIC2020 sa Vladimirom Vulićem, menadžment konsultantom i suosnivačem Digitalizuj.Me, razgovaramo o tome kako napraviti 'revoluciju' u menadžmentu koji treba da podstanke na inovacije u svom timu.

Startapi i poslovanje

Predstavite svoj ‘fintech’ projekat na takmičenju Elevator Lab Challenge 2020 i osvojite i do €10.000

Raiffeisen banka i Startit pozivaju sve zainteresovane startape da se prijave na Elevator Lab Challenge 2020. Timovi koji se uključe u takmičenje imaće priliku da predstave svoje inovacije i najnovija rešenja iz oblasti finansijskih tehnologija pred stručnjacima iz industrije i startap ekosistema.