ANALIZA: Manjak novca, iskustva ili ideja?

Manjak novca, iskustva ili ideja?

Domaća startap scena prošla je dug put. Od prvih 'outsource' kompanija koje su krenule sa razvojem sopstvenih proizvoda, preko investicija bugarskih i rumunskih fondova, pa sve do domaćih VC fondova i nešto primetnijeg angažmana korporativnog sektora koji inovacije vidi u malim timovima. Uprkos tome da smo u poslednjih desetak godina bili svedoci značajnog napretka domaćeg tehnološkog sektora, čini mi se da se i dalje vrtimo oko pitanja šta je starije - kokoška ili jaje, tj. da li našem ekosistemu nedostaje iskustva, novca ili ideja?

Nedavno sam događaju u organizaciji Societe Generale banke na temu budućnosti ulaganja u startape, te finansijske podrške tehnološkom sektoru u Srbiji. Dvočasovna panel diskusija okupila je predstavnike domaćeg startap ekosistema, ali i korporativnog sektora koji su imali priliku da se bliže upoznaju sa brzorastućom IT industrijom u Srbiji, nekim od njenih najsvetlijih priča i prilikama da znanje i kapital investiraju upravo u ovom smeru.

Drugim rečima, u Srbiji postoji određeni poslovni kapital koji ne bi trebao da cirkuliše isključivo u korporativnim krugovima i koji bi morao pronaći svoj put do osnivača domaćih startapa i timova koji svojim inovativnim idejama ruše ustaljene poslovne procese, čineći ih efikasnijim i jednostavnijim.

Ako ništa, to je makar ideja. Pogledamo li neke od najuspešnijih startap priča u Srbiji poput Nordeusa, Seven Bridges Genomicsa, ex. Appricota (sada Catena Media) i drugih, videćemo poster child onoga što tehnološko preduzetništvo predstavlja. Pa ipak, ne postoji scenario kako kreirati i voditi uspešan startap – postoje samo prilike da učimo iz sopstvenih grešaka dok pokušavamo da pronađemo poslovni model koji zapravo radi, kao i da utvrdimo šta je to što naše korisnike čini srećnim. Da, novac svakako igra veliku ulogu u tom procesu, ali novac nije presudan.

Napa Valley > Vršački vinogradi

Nebrojeno mnogo puta prisustvovao sam raspravama o tome kako Srbiji nedostaje pristup visokorizičnom kapitalu, te Venture Capital fondovi koji su spremni da investiraju velike svote novca u naše tehnološke kompanije. Ne mogu se složiti sa ovim mišljenjem iz jednog prostog razloga – investitori koji su spremni da ulože toliki novac i koji mogu izvući ono najbolje iz timova (u smislu da im mogu otvoriti vrata ka globalnom tržištu), ne žive u Srbiji niti su upoznati sa našim pravnim sistemom u kojem posluju domaće kompanije.

Sama tvrdnja da startapi iz Srbije ne mogu doći do kapitala zato što ovde ne postoje takvi fondovi je u najmanju ruku – smešna. Samo u prethodne dve godine Srbiju su posetili 500 Startups, Techstars… pre njih tu su bili Seedcamp i mnogi drugi. Gotovo svi oni investirali su u naše timove, a bio je tu čak i TechCrunch što jasno ukazuje na to da vrata velikom kapitalu nisu zatvorena, već da je potrebno poznavati obezbeđenje na ulazu. Ukoliko vaš startap zaista cilja na pristup većim VC fondovima, razgovor sa investitorima gorepomenutih ili nekih drugih organizacija udaljen je svega par mailova i nekoliko Skype poziva.

Preduzetnička konvergencija

Nema sumnje da u Srbiji danas postoje velike kompanije koje su svoj kapital obezbedile poslovanjem na domaćem i inostranom tržištu. Od inženjerske struke, preko prodaje i proizvodnje, medicine… nemali je broj preduzeća koja na svom računu poseduju dovoljno kapitala i koja su spremna da investiraju u razvoj inovativnih rešenja nastalih baš na ovim prostorima. Rešenjima koja se blisko mogu primeniti na njihovo poslovanje.

Pa ipak, 1+1 ne mogu biti 2. Investiranje u tehnološke kompanije nikada nije samo pristup kapitalu kako bi se obezbedile plate, poslovni prostor i tehnika za pokretanje jednog startapa u ranoj fazi. U najvećem broju slučajeva, to je iskustvo investitora u određenom polju poslovanja, mogućnost otvaranja vrata i spajanja sa potencijalnim partnerima i klijentima – u svetu poznatije kao smart money.

Zaključak panelista: investicija nije samo novac, startapi biraju između investitora koji im mogu otvoriti najviše vrata.

Ako me pitate koliko je danas anđela, organizacija i kompanija u Srbiji koje na pametan način mogu pomoći startape, bojim se da takvih nema mnogo. Jedna Silicijumska dolina svakako nije nastala preko noći, pa tako ni kumulativno iskustvo investiranja u tehnološke kompanije i predviđanje trendova. Srbija je mlado tehnološko tržište čije vreme tek dolazi. Pa ipak, da bismo dotle „došli“, potrebno je da prepoznamo svoje nedostatke i otvoreno sebi kažemo – novca imamo, ali možda nismo najpametnije osobe koje bi se mogle baviti investiranjem.

Jedno od rešenja svakako stiže u vidu sindikalizacije tj. udruživanja nekoliko investitora koji zajedno prikupljaju novac potreban za investiranje, stvarajući tako veći pool ljudi od kojih svako može doprineti razvoju i skaliranju kompanije na sebi svojstven način – nešto o čemu je na panelu govorio Boris Vujičić, jedan od članova uprave Američke privredne komore.

Jack of all trades, master of none

Sličan princip može se primeniti i na domaće kompanije koje u 2017. godini imaju daleko više mogućnosti za uključivanje u neki od fondova poput StartLabs Ventures ili ICT Hub Ventures. Zašto posao ne prepustiti nekome ko dobro poznaje zanatU pitanju su specijalizovane poslovne strukture čiji je jedini zadatak investiranje početnog kapitala u timove koji su na samom početku, a čiji predstavnici poseduju iskustvo u procesu koji počinje od upoznavanja, preko validacije ideje tj. produkta, pa sve do valuacije onoga što se u tom trenutku jedino može nazvati kompanijom.

Da li bi se privreda onda trebala uključiti u razvoj domaćeg startap ekosistema? Apsolutno! Postoji nebrojeno mnogo industrija, polja i sektora koje tek očekuje digitalizacija – zašto ne bismo spojili lepo i korisno i svetu ponudili inovativna tehnološka rešenja? Upravo ovo jedan je od osnovnih ciljeva ICT Hub Ventures fonda koji se od starta zalaže za spajanje inovativnih mladih timova sa iskustvom ljudi koji već godinama, pa čak i decenijama rade u nekoj od tradicionalnih industrija – ovde i leži potencijal za najveći disruption.

Umnogome, panel diskusija održana na temu budućnosti ulaganja pružila je dobar uvid u osnovne pojmove i procese investiranja u startape, ali i uradila nešto mnogo značajnije – upoznala korporativni deo srpske privrede sa startapima koji su jasno obrazložili šta je to što timovi traže od investitora i zašto je to nešto više od samog novca. Prilika za investiranje tek će biti, makar one bile i u visini pre-seed faze od svega nekoliko hiljada evra. Ključ svake investicije jeste pronaći dobar sklop i set zajedničkih vrednosti i interesa između investitora i startapa – pa makar i kroz sindikalizaciju ili pridruživanje nekom od fondova.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.