Term Sheet: Ko i kako ulaže u vašu kompaniju?

Term Sheet: Ko i kako ulaže u vašu kompaniju?

Inicijalnu ideju pretočili ste u nekakav kod. Imate nešto što mislite da će biti veliki hit i spremni ste samo sa 'pitch deckom' otići kod investitora. Ne znate ništa o korporativnoj strukturi niti pravnom aspektu vođenja kompanije, ali odlučni ste da zagrizete ka preduzetništvu. Sviđate se investitoru i dolazimo do određivanja ugovora o investiciji. Da li znate dalji tok priče?

Nebojša Lazić iz StartLabs Ventures o dokumentu koji određuje ugovor između startapa i investitora.

Sa ciljem da se demistifikuje pravno obavezujući i isto tako neobavezujući dokument pod nazivom term sheet (ključne komercijalne tačke budućeg ugovora sa investitorom), juče u beogradskom Startit Centru organizovan je događaj na kojem su predavači Aleksandar Sukiban (advokatska kancelarija Karanović & Nikolić), Nebojša Lazića (StartLabs Ventures) i Jan Kobler (SC Ventures) upoznali posetioce sa potrebom za jednim ovakvim dokumentom prilikom procesa podizanja investicije, kao i o tome šta on jeste – a šta nije.

Formalno definisana pravila igre

Sukiban je govorio o pravnom aspektu term sheet-a i izjavio da on pokriva sledeće teme: iznos sredstava koje ulaže investitor, način i mehanizam ulaganja sredstava, korporativno upravljanje startapom (u smislu vođenja kompanije) i isplatu preostale vrednosti (povećane ili umanjenje). Kada govorimo o načinima investiranja, postoje tri glavna tipa ulaganja:

  • Equity – ulaganje u osnovni kapital
  • Debt – ulaganje putem zajmova
  • Convertible debt – zajam sa pravom konverzije u kapital

Objasnivši prisutnima neke od osnovnih pojmova koji se koriste u svetu tehnološkog preduzetništva, Aleksandar je posebnu pažnju skrenuo na pre and post money valuaciju koja označava vrednost kompanije od trenutka primanja investicije. Više o ovom fenomenu u tekstu koji smo početkom godine uradili na ovu temu.

Nakon Aleksandra, publici se obratio i Nebojša Lazić iz StartLabs Ventures fonda koji je skrenuo pažnju na neke od najčešćih grešaka koje domaći startapi prave kada ulaze u pregovore oko početne investicije, a tiču se nadmenog stava i mišljenja da njihova ideja – bez razrađenog kanala prodaje ili prihoda – vredi više nego što je tako. Lazić napominje da cilj investitora nije da prevari tim u koji ulaže, već da pronađe onu ekipu sa kojom fond deli zajedničke vrednosti i ideje i sa kojom se može raditi ka daljem rastu i razvoju.

„Startapi moraju da shvate da investitori nisu tu da ukradu njihovu ideju, već da zajedničkim snagama dođu do zacrtanih poslovnih ciljeva“, naglašava Lazić.

O pregovorima iz ugla investitora pričao je Jan Kobler iz South Central Venturesa – fonda koji je krenuo sa radom krajem 2015. godine, a koji je do sada investirao u više od 20 regionalnih timova među kojima su najpoznatiji svakako srpski City Expert i Cube. Nadovezavši se na izlaganje Sukibana i Lazića, Jan kaže kako je izuzetno bitno da obe ugovorne strane razumeju svrhu i implikacije pojedinačnih klauzula. U suprotnom, otvara se mogućnost da u budućnosti i kompanija i investitor budu na gubitku.

„Lista uslova ugovora je sa stajališta investitora veoma bitna, jer formalno definiše pravila igre u budućem partnerstvu, gde je investitor uvek manjinski suvlasnik i kao takav želi da ima određene mehanizme sigurnosti i kontrole. Isto tako značajan je i u neformalnom smislu, jer se upravo tokom procesa pregovora budući partneri upoznaju“, zaključio je Kobler.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Tehnologija

5G mreža nas neće štetno ‘ozračiti’, ali širenje dezinformacija i lažnih vesti sigurno hoće

Fizička pojava kao što je štetno zračenje ne mora nužno uvek da dođe iz nuklearnog reaktora, sunca ili radona, već se javlja u različitim oblicima - u čemu bi, prema pisanju pojedinih medija, svoju ulogu mogla da odigra i 5G mreža.

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Propustili ste

Karijere

Kako se brendirati na LinkedIn-u i obezbediti veći doseg za vaše objave?

Kako funkcioniše LinkedIn algoritam? Kakve objave voli, a koje kažnjava niskim 'reach'-om? Otkrivamo u nastavku.

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Startapi i poslovanje

CESA 2019: Otvorene prijave za startape u Centralnoj i Istočnoj Evropi

Udruženje The Startup Awards po šesti put okuplja startape različitih faza razvoja i delatnosti iz ovog dela Evrope. Nominacije traju do početka avgusta, dok se zainteresovani mogu prijaviti u 16 različitih kategorija.

Gaming

Humanitarni esport turnir Good Game dolazi u Beograd – prijavite vaš tim i igraje protiv drugih IT kompanija

Dom omladine u Beogradu biće domaćin prvog Good Game B2B esport turnira koji će se održati u prestonici sa ciljem povezivanja većih kompanija i prikupljanja sredstava za mlade preduzetnike. Sa idejnim tvorcem takmičenja razgovaramo o nastanku istog i planovima za naredni period.

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Društvene mreže

SHARE Fondacija saopštila: Twitter imenuje predstavnika za Srbiju

Novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti predviđa obavezu gotovo svih velikih IT kompanija da imenuju predstavnike u Srbiji. Prva u nizu koja to čini je Twitter.