Term Sheet: Ko i kako ulaže u vašu kompaniju?

Term Sheet: Ko i kako ulaže u vašu kompaniju?

Inicijalnu ideju pretočili ste u nekakav kod. Imate nešto što mislite da će biti veliki hit i spremni ste samo sa 'pitch deckom' otići kod investitora. Ne znate ništa o korporativnoj strukturi niti pravnom aspektu vođenja kompanije, ali odlučni ste da zagrizete ka preduzetništvu. Sviđate se investitoru i dolazimo do određivanja ugovora o investiciji. Da li znate dalji tok priče?

Nebojša Lazić iz StartLabs Ventures o dokumentu koji određuje ugovor između startapa i investitora.

Sa ciljem da se demistifikuje pravno obavezujući i isto tako neobavezujući dokument pod nazivom term sheet (ključne komercijalne tačke budućeg ugovora sa investitorom), juče u beogradskom Startit Centru organizovan je događaj na kojem su predavači Aleksandar Sukiban (advokatska kancelarija Karanović & Nikolić), Nebojša Lazića (StartLabs Ventures) i Jan Kobler (SC Ventures) upoznali posetioce sa potrebom za jednim ovakvim dokumentom prilikom procesa podizanja investicije, kao i o tome šta on jeste – a šta nije.

Formalno definisana pravila igre

Sukiban je govorio o pravnom aspektu term sheet-a i izjavio da on pokriva sledeće teme: iznos sredstava koje ulaže investitor, način i mehanizam ulaganja sredstava, korporativno upravljanje startapom (u smislu vođenja kompanije) i isplatu preostale vrednosti (povećane ili umanjenje). Kada govorimo o načinima investiranja, postoje tri glavna tipa ulaganja:

  • Equity – ulaganje u osnovni kapital
  • Debt – ulaganje putem zajmova
  • Convertible debt – zajam sa pravom konverzije u kapital

Objasnivši prisutnima neke od osnovnih pojmova koji se koriste u svetu tehnološkog preduzetništva, Aleksandar je posebnu pažnju skrenuo na pre and post money valuaciju koja označava vrednost kompanije od trenutka primanja investicije. Više o ovom fenomenu u tekstu koji smo početkom godine uradili na ovu temu.

Nakon Aleksandra, publici se obratio i Nebojša Lazić iz StartLabs Ventures fonda koji je skrenuo pažnju na neke od najčešćih grešaka koje domaći startapi prave kada ulaze u pregovore oko početne investicije, a tiču se nadmenog stava i mišljenja da njihova ideja – bez razrađenog kanala prodaje ili prihoda – vredi više nego što je tako. Lazić napominje da cilj investitora nije da prevari tim u koji ulaže, već da pronađe onu ekipu sa kojom fond deli zajedničke vrednosti i ideje i sa kojom se može raditi ka daljem rastu i razvoju.

„Startapi moraju da shvate da investitori nisu tu da ukradu njihovu ideju, već da zajedničkim snagama dođu do zacrtanih poslovnih ciljeva“, naglašava Lazić.

O pregovorima iz ugla investitora pričao je Jan Kobler iz South Central Venturesa – fonda koji je krenuo sa radom krajem 2015. godine, a koji je do sada investirao u više od 20 regionalnih timova među kojima su najpoznatiji svakako srpski City Expert i Cube. Nadovezavši se na izlaganje Sukibana i Lazića, Jan kaže kako je izuzetno bitno da obe ugovorne strane razumeju svrhu i implikacije pojedinačnih klauzula. U suprotnom, otvara se mogućnost da u budućnosti i kompanija i investitor budu na gubitku.

„Lista uslova ugovora je sa stajališta investitora veoma bitna, jer formalno definiše pravila igre u budućem partnerstvu, gde je investitor uvek manjinski suvlasnik i kao takav želi da ima određene mehanizme sigurnosti i kontrole. Isto tako značajan je i u neformalnom smislu, jer se upravo tokom procesa pregovora budući partneri upoznaju“, zaključio je Kobler.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.