Term Sheet: Ko i kako ulaže u vašu kompaniju?

Inicijalnu ideju pretočili ste u nekakav kod. Imate nešto što mislite da će biti veliki hit i spremni ste samo sa 'pitch deckom' otići kod investitora. Ne znate ništa o korporativnoj strukturi niti pravnom aspektu vođenja kompanije, ali odlučni ste da zagrizete ka preduzetništvu. Sviđate se investitoru i dolazimo do određivanja ugovora o investiciji. Da li znate dalji tok priče?

Nebojša Lazić iz StartLabs Ventures o dokumentu koji određuje ugovor između startapa i investitora.

Sa ciljem da se demistifikuje pravno obavezujući i isto tako neobavezujući dokument pod nazivom term sheet (ključne komercijalne tačke budućeg ugovora sa investitorom), juče u beogradskom Startit Centru organizovan je događaj na kojem su predavači Aleksandar Sukiban (advokatska kancelarija Karanović & Nikolić), Nebojša Lazića (StartLabs Ventures) i Jan Kobler (SC Ventures) upoznali posetioce sa potrebom za jednim ovakvim dokumentom prilikom procesa podizanja investicije, kao i o tome šta on jeste – a šta nije.

Formalno definisana pravila igre

Sukiban je govorio o pravnom aspektu term sheet-a i izjavio da on pokriva sledeće teme: iznos sredstava koje ulaže investitor, način i mehanizam ulaganja sredstava, korporativno upravljanje startapom (u smislu vođenja kompanije) i isplatu preostale vrednosti (povećane ili umanjenje). Kada govorimo o načinima investiranja, postoje tri glavna tipa ulaganja:

  • Equity – ulaganje u osnovni kapital
  • Debt – ulaganje putem zajmova
  • Convertible debt – zajam sa pravom konverzije u kapital

Objasnivši prisutnima neke od osnovnih pojmova koji se koriste u svetu tehnološkog preduzetništva, Aleksandar je posebnu pažnju skrenuo na pre and post money valuaciju koja označava vrednost kompanije od trenutka primanja investicije. Više o ovom fenomenu u tekstu koji smo početkom godine uradili na ovu temu.

Nakon Aleksandra, publici se obratio i Nebojša Lazić iz StartLabs Ventures fonda koji je skrenuo pažnju na neke od najčešćih grešaka koje domaći startapi prave kada ulaze u pregovore oko početne investicije, a tiču se nadmenog stava i mišljenja da njihova ideja – bez razrađenog kanala prodaje ili prihoda – vredi više nego što je tako. Lazić napominje da cilj investitora nije da prevari tim u koji ulaže, već da pronađe onu ekipu sa kojom fond deli zajedničke vrednosti i ideje i sa kojom se može raditi ka daljem rastu i razvoju.

„Startapi moraju da shvate da investitori nisu tu da ukradu njihovu ideju, već da zajedničkim snagama dođu do zacrtanih poslovnih ciljeva“, naglašava Lazić.

O pregovorima iz ugla investitora pričao je Jan Kobler iz South Central Venturesa – fonda koji je krenuo sa radom krajem 2015. godine, a koji je do sada investirao u više od 20 regionalnih timova među kojima su najpoznatiji svakako srpski City Expert i Cube. Nadovezavši se na izlaganje Sukibana i Lazića, Jan kaže kako je izuzetno bitno da obe ugovorne strane razumeju svrhu i implikacije pojedinačnih klauzula. U suprotnom, otvara se mogućnost da u budućnosti i kompanija i investitor budu na gubitku.

„Lista uslova ugovora je sa stajališta investitora veoma bitna, jer formalno definiše pravila igre u budućem partnerstvu, gde je investitor uvek manjinski suvlasnik i kao takav želi da ima određene mehanizme sigurnosti i kontrole. Isto tako značajan je i u neformalnom smislu, jer se upravo tokom procesa pregovora budući partneri upoznaju“, zaključio je Kobler.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Quantox otvorio kancelariju u Novom Sadu – petu posle Beograda, Niša, Kragujevca i Čačka

Sa ciljem privlačenja lokalnog kadra, sve veći broj domaćih IT kompanija otvara svoje kancelarije širom Srbije nudeći budućim kolegama mogućnost rada iz rodnog grada.

Kolumna

TripAdvisor marketing: Kako da vaš hotel ‘dominira’ na osnovu iskustva posetilaca

U ugostiteljstvu se oduvek znalo da je zadovoljni gost najbolja reklama, kao i da su najbolji gosti oni koji dođu putem preporuke.

Internet marketing

Da li su platforme za influensere samo ‘hype’ koji prolazi – poput WoM servisa?

Sećate se 2014. godine i tada aktuelnih 'word of mouth' platformi (iPyro, Beeshaper i drugi) - alata za spajanje brendova i njihovih vernih korisnika kao najboljih kanala za promociju? Danas, pak, imamo platforme za spajanje influensera i brendova, a mi se pitamo da li će ovi servisi završiti kao i njihovi prethodnici?

Propustili ste

Kultura 2.0

Šta budućnost nosi za marketinške agencije – evoluciju ili revoluciju?

Da, više do korisnika ili kupaca ne možete doći na starinski način. Ne u vreme Netflixa i adblockera. Šta agencije mogu da urade povodom toga? Evo šta kažu predstavnici vodećih agencija u regionu na Weekend Media Festivalu.

Karijere

6 stvari koje NE doprinose razvoju vaše (digitalne) karijere

Kojim god poslom da krećete da se bavite, a pogotvo digitalnim, zapamtite lekcije koje vas mogu zadržati na pravom putu.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Novost

€1.500.000 za NTP Beograd – EU preuzima finansiranje parka

Evropska komesarka za digitalno društvo i ekonomiju Marija Gabrijel, najavila je da će od sledeće godine Evropska unija preuzeti finansiranje Naučno-tehnološkog parka u Beogradu u iznosu od 1,5 miliona evra.

Tehnologija

CERN openlab i Comtrade produžili saradnju za dalji razvoj ‘data security’ rešenja

CERN openlab i Comtrade produžili su saradnju potpisavši trogodišnji sporazum po kom će Comtrade biti zadužen za omogućavanje pristupa rezultatima CERN-ovih istraživanja bilo gde u svetu.

Tehnologija

Beskontaktno plaćanje u Srbiji poraslo za 154% u odnosu na prošlu godinu

Srbija iznad evropskog proseka u broju i vrednosti beskontaktnih transakcija, što dokazuje zrelost tržišta za modernija platna rešenja primerena digitalnom dobu.