Term Sheet: Ko i kako ulaže u vašu kompaniju?

Term Sheet: Ko i kako ulaže u vašu kompaniju?

Inicijalnu ideju pretočili ste u nekakav kod. Imate nešto što mislite da će biti veliki hit i spremni ste samo sa 'pitch deckom' otići kod investitora. Ne znate ništa o korporativnoj strukturi niti pravnom aspektu vođenja kompanije, ali odlučni ste da zagrizete ka preduzetništvu. Sviđate se investitoru i dolazimo do određivanja ugovora o investiciji. Da li znate dalji tok priče?

Nebojša Lazić iz StartLabs Ventures o dokumentu koji određuje ugovor između startapa i investitora.

Sa ciljem da se demistifikuje pravno obavezujući i isto tako neobavezujući dokument pod nazivom term sheet (ključne komercijalne tačke budućeg ugovora sa investitorom), juče u beogradskom Startit Centru organizovan je događaj na kojem su predavači Aleksandar Sukiban (advokatska kancelarija Karanović & Nikolić), Nebojša Lazića (StartLabs Ventures) i Jan Kobler (SC Ventures) upoznali posetioce sa potrebom za jednim ovakvim dokumentom prilikom procesa podizanja investicije, kao i o tome šta on jeste – a šta nije.

Formalno definisana pravila igre

Sukiban je govorio o pravnom aspektu term sheet-a i izjavio da on pokriva sledeće teme: iznos sredstava koje ulaže investitor, način i mehanizam ulaganja sredstava, korporativno upravljanje startapom (u smislu vođenja kompanije) i isplatu preostale vrednosti (povećane ili umanjenje). Kada govorimo o načinima investiranja, postoje tri glavna tipa ulaganja:

  • Equity – ulaganje u osnovni kapital
  • Debt – ulaganje putem zajmova
  • Convertible debt – zajam sa pravom konverzije u kapital

Objasnivši prisutnima neke od osnovnih pojmova koji se koriste u svetu tehnološkog preduzetništva, Aleksandar je posebnu pažnju skrenuo na pre and post money valuaciju koja označava vrednost kompanije od trenutka primanja investicije. Više o ovom fenomenu u tekstu koji smo početkom godine uradili na ovu temu.

Nakon Aleksandra, publici se obratio i Nebojša Lazić iz StartLabs Ventures fonda koji je skrenuo pažnju na neke od najčešćih grešaka koje domaći startapi prave kada ulaze u pregovore oko početne investicije, a tiču se nadmenog stava i mišljenja da njihova ideja – bez razrađenog kanala prodaje ili prihoda – vredi više nego što je tako. Lazić napominje da cilj investitora nije da prevari tim u koji ulaže, već da pronađe onu ekipu sa kojom fond deli zajedničke vrednosti i ideje i sa kojom se može raditi ka daljem rastu i razvoju.

„Startapi moraju da shvate da investitori nisu tu da ukradu njihovu ideju, već da zajedničkim snagama dođu do zacrtanih poslovnih ciljeva“, naglašava Lazić.

O pregovorima iz ugla investitora pričao je Jan Kobler iz South Central Venturesa – fonda koji je krenuo sa radom krajem 2015. godine, a koji je do sada investirao u više od 20 regionalnih timova među kojima su najpoznatiji svakako srpski City Expert i Cube. Nadovezavši se na izlaganje Sukibana i Lazića, Jan kaže kako je izuzetno bitno da obe ugovorne strane razumeju svrhu i implikacije pojedinačnih klauzula. U suprotnom, otvara se mogućnost da u budućnosti i kompanija i investitor budu na gubitku.

„Lista uslova ugovora je sa stajališta investitora veoma bitna, jer formalno definiše pravila igre u budućem partnerstvu, gde je investitor uvek manjinski suvlasnik i kao takav želi da ima određene mehanizme sigurnosti i kontrole. Isto tako značajan je i u neformalnom smislu, jer se upravo tokom procesa pregovora budući partneri upoznaju“, zaključio je Kobler.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nike, IBM i McDonald’s koriste srpski Vacation Tracker kako bi pratili godišnje odmore svojih zaposlenih

Praćenje godišnjih odmora, bolovanja i slobodnih dana u kompanijama sa velikim brojem zaposlenih često ume da bude komplikovan i zamoran proces. Rešenje ovog izazova u vidu digitalnog servisa Vacation Tracker ponudio je razvojni tim kompanije Cloud Horizon u Srbiji.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.