Term Sheet: Ko i kako ulaže u vašu kompaniju?

Term Sheet: Ko i kako ulaže u vašu kompaniju?

Inicijalnu ideju pretočili ste u nekakav kod. Imate nešto što mislite da će biti veliki hit i spremni ste samo sa 'pitch deckom' otići kod investitora. Ne znate ništa o korporativnoj strukturi niti pravnom aspektu vođenja kompanije, ali odlučni ste da zagrizete ka preduzetništvu. Sviđate se investitoru i dolazimo do određivanja ugovora o investiciji. Da li znate dalji tok priče?

Nebojša Lazić iz StartLabs Ventures o dokumentu koji određuje ugovor između startapa i investitora.

Sa ciljem da se demistifikuje pravno obavezujući i isto tako neobavezujući dokument pod nazivom term sheet (ključne komercijalne tačke budućeg ugovora sa investitorom), juče u beogradskom Startit Centru organizovan je događaj na kojem su predavači Aleksandar Sukiban (advokatska kancelarija Karanović & Nikolić), Nebojša Lazića (StartLabs Ventures) i Jan Kobler (SC Ventures) upoznali posetioce sa potrebom za jednim ovakvim dokumentom prilikom procesa podizanja investicije, kao i o tome šta on jeste – a šta nije.

Formalno definisana pravila igre

Sukiban je govorio o pravnom aspektu term sheet-a i izjavio da on pokriva sledeće teme: iznos sredstava koje ulaže investitor, način i mehanizam ulaganja sredstava, korporativno upravljanje startapom (u smislu vođenja kompanije) i isplatu preostale vrednosti (povećane ili umanjenje). Kada govorimo o načinima investiranja, postoje tri glavna tipa ulaganja:

  • Equity – ulaganje u osnovni kapital
  • Debt – ulaganje putem zajmova
  • Convertible debt – zajam sa pravom konverzije u kapital

Objasnivši prisutnima neke od osnovnih pojmova koji se koriste u svetu tehnološkog preduzetništva, Aleksandar je posebnu pažnju skrenuo na pre and post money valuaciju koja označava vrednost kompanije od trenutka primanja investicije. Više o ovom fenomenu u tekstu koji smo početkom godine uradili na ovu temu.

Nakon Aleksandra, publici se obratio i Nebojša Lazić iz StartLabs Ventures fonda koji je skrenuo pažnju na neke od najčešćih grešaka koje domaći startapi prave kada ulaze u pregovore oko početne investicije, a tiču se nadmenog stava i mišljenja da njihova ideja – bez razrađenog kanala prodaje ili prihoda – vredi više nego što je tako. Lazić napominje da cilj investitora nije da prevari tim u koji ulaže, već da pronađe onu ekipu sa kojom fond deli zajedničke vrednosti i ideje i sa kojom se može raditi ka daljem rastu i razvoju.

„Startapi moraju da shvate da investitori nisu tu da ukradu njihovu ideju, već da zajedničkim snagama dođu do zacrtanih poslovnih ciljeva“, naglašava Lazić.

O pregovorima iz ugla investitora pričao je Jan Kobler iz South Central Venturesa – fonda koji je krenuo sa radom krajem 2015. godine, a koji je do sada investirao u više od 20 regionalnih timova među kojima su najpoznatiji svakako srpski City Expert i Cube. Nadovezavši se na izlaganje Sukibana i Lazića, Jan kaže kako je izuzetno bitno da obe ugovorne strane razumeju svrhu i implikacije pojedinačnih klauzula. U suprotnom, otvara se mogućnost da u budućnosti i kompanija i investitor budu na gubitku.

„Lista uslova ugovora je sa stajališta investitora veoma bitna, jer formalno definiše pravila igre u budućem partnerstvu, gde je investitor uvek manjinski suvlasnik i kao takav želi da ima određene mehanizme sigurnosti i kontrole. Isto tako značajan je i u neformalnom smislu, jer se upravo tokom procesa pregovora budući partneri upoznaju“, zaključio je Kobler.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Internet marketing

UniCredit Bank Srbija gasi Facebook, Messenger i Instagram – sledi ulaganje u sopstvene digitalne kanale?

Način na koji Facebook tretira svoje korisnike bili su dovoljan razlog da UniCredit grupa najavi potpuno povlačenje sa društvenih mreža kompanije iz Menlo Parka.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.

Internet marketing

Proglašeni dobitnici IAB MIXX 2019. nagrada – Grand Prix otišao u ruke Ovation BBDO

Na devetom po redu Digital Day konferenciji pod sloganom How do you trust, dodeljena su Mixx Awards priznanja za najbolje digitalne kampanje realizovane prethodne godine u Srbiji.

Internet marketing

€36,8 miliona za digitalno oglašavanje u 2018. — srpsko tržište poraslo za 24,8%

I u 2018. godini zadržan je jak dvocifren rast tržišta digitalnog oglašavanja u Srbiji, pokazali su rezultati AdEx istraživanja. U nastavku teksta donosimo vam pregled najbitnijih rezultata.

Internet marketing

Najčešće greške pri izradi ‘content marketing’ strategije

Sasvim je razumno da želite da investirate u kvalitetan sadržaj kako biste unapredili svoj biznis, ali stvari nisu baš tako jednostavne. Evo koje greške marketari najčešće prave pri izradi content marketing strategije.