Internet kupovina u 2020. godini u Srbiji - istraživanje

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Pregled internet kupovine u Srbiji: Šta smo najviše pretraživali i kupovali u godini pandemije?

Sajt Idealno.rs predstavlja istraživanje potrošačkih navika građana Srbije po pitanju 'online' kupovine za 2020. godinu.

Istraživanja Idealno.rs jedinstvena su u smislu velikog broja web prodavnica, ponuda trgovaca i partnera i kontinuiranog istraživanja kupovnih navika više od milion potrošača. Prednost naših analiza krije se u činjenici da imamo svoje sestrinske portale u susednim zemljama, Sloveniji i Hrvatskoj, pa lako možemo da vidimo i uporedimo sličnosti i razlike koje delimo sa susedima.

Takođe, omogućavamo i upoređivanje više od pola miliona proizvoda, 234 web prodavnice i više od 1.700 brendova na jednom mestu, a u ovom tekstu ćemo analizirati šta smo najviše pretraživali i kupovali u godini pandemije.

Naravno, izazovna godina koja je za nama trgovcima je bila sve samo ne jednostavna. Kupcima su morali da ponude tačno ono što su u tom trenutku tražili, čak i zahtevali. Pre svega, trebalo je obezbediti zalihe i dostavu što je bio i najveći problem kada su odjednom granice bile zatvorene, fabrike u Kini radile sa pola kapaciteta, a domaći logističari bili pritisnuti sa svih strana.

Najveća navala na online kupovinu se, prema podacima našeg portala Idealno.rs, odvila već u aprilu kada su se, u odnosu na 2019. godinu pretraživanja povećala za 50 %, a sličan porast je zabeležen i u novembru, te decembru.

Šta kažu podaci najveće platforme za upoređivanje cena u regionu?

Na Idealno.rs svaku novu godinu započinjemo pregledom podataka godine koja je ostala za nama. A prošla godina je bila vrlo zanimljiva, puna izazova i za mnoge od nas poprilično, nepredvidljiva. Uprkos lockdown-u i merama koje su uveliko ograničile naše kretanje, 2020. je bila jedna od najdinamičnijih godina za veb prodavce, korenite promene su se praktično odvijale preko noći, a ceo svet se odjednom i gotovo u potpunosti, preselio na Internet.

Digitalni rast, posebno u pogledu Internet kupovine, bio je itekako očekivan, ali niko nije mogao da predvidi okolnosti koje su nas zadesile prošle godine, a koje su taj rast značajno pospešile. Podaci ovogodišnjeg istraživanja sprovedenog u saradnji sa istraživačkom kućom Valiconom, u okviru Web Retailer Award konkursa za najbolje web prodavnice u regionu, pokazuju da je u Srbiji 61% od svih online kupaca kupovalo redovno ili intenzivno.

Izvor: Valicon

U Srbiji su u 2020. godini kupovali i mladi i “stari”

Generacija X je predvodila online bum u 2020. godini što je i očekivano, dok ono na šta svaki ritejler treba da obrati pažnju u 2021. godini su bejbi bumeri na koje smo već nekako i zaboravili. Sa talasom korone, došli su u e-commerce svet i verujem da će tu i ostati.

Interesantno je da su bejbi bumeri oni koji najviše kupuju u domaćim online prodavnicama što je vrlo dobra vest za sve srpske web prodavnice. S druge strane medalje imamo tako i Generaciju Z koja najviše kupuje u inostranim šopovima.

Izvor: Valicon

U Srbiji među TOP web prodavnicama i dalje je vodeći Aliexpress

2020. godina bila je godina promena i za najomiljeniju srpsku web prodavnicu. Sredinom godine zbog sve više izgubljenih paketa Aliexpress je praktično ukinuo besplatnu poštarinu i tako preko noći promenio način kupovanja. Zašto se to desilo, ostalo je na spekulaciji, ali to nije poremetilo činjenicu da je Aliexpress i dalje glavni sinonim za online kupovinu u Srbiji.

Najlogičnije objašnjenje je da je u prvom delu godine poštarina bila besplatna, te da i dalje srpskim online tržištem dominiraju razni dropšiperi, odnosno trgovci koji prodaju putem najvećeg srpskog classified sajta  – Aliexpress.

Vrlo je važno istaći da Kupujem Prodajem kao najveći srpski online classified sajt u očima srpskog potrošača figurira kao e-commerce, te da je po istraživanju čak 7% svih online kupovina obavljeno putem njega, a da li će oni napraviti pravi iskorak u tom smeru videćemo u 2021. godini i u godinama pred nama. Classified sajtovi su svakako važni u digitalnom ekosistemu, ali glavni iskorak za jačanje Internet trgovine i približavanju kupcima moraju da naprave ili glavni ritejleri kao Gigatron, Tehnomanija, Tehnomedija ili neki tzv. pure player e-commerce igrač kao Dijaspora.shop ili hibrid TV prodaje i online-a – Shoppster.

Tehnomanija je otvaranjem logističko distributivnog centra u CT Parku Beograd Sever krajem godine učinila veliki korak, te mislim da će iduće godine doći do promene u percepciji krajnjeg potrošača i promene u poretku. Nije lako boriti se sa navikama ovdašnjeg kupca, ali smatram da je ovo jedna velika investicija koja će dovesti do promene na vrhu ili barem približavanju Aliexpressu na vrhu, ne samo Tehnomanije nego i ostalih gore spomenutih omnichannel trgovaca – pre svega Gigatrona.

U Sloveniji tržištem dominira lokalni pure player trgovac Mimovrste dok je Aliexpress tek na 7. mestu uz Amazon. U Hrvatskoj je već dugi niz godina na prvom mestu klasični domaći pure player shop Ekupi, dok Aliexpress i Ebay polako gube na  vrednosti svake godine.

Ovo sve pokazuje da dobrim pristupom sa naglaskom na kvalitetnu i brzu logistiku lokalni prodavac može zauzeti poziciju na jakom međunarodnom onlajn tržištu koje svakako ima jednu veliku komparativnu prednost –  širinu ponude te cenu.

Šta Srbi vole da kupuju online?

U Srbiji je u 2020. godini, kada sagledavamo situaciju podeljeno na strane i domaće web prodavnice, uspostavljena velika razlika. Globalno gledano najviše se kupuju artikli iz kategorije Moda, dakle odeća i obuća koji zajedno čine 28% online prodajne vrednosti, odmah uz njih je elektronika sa 25%, te artikli iz grupe Kuća i bašta sa 13%.

Ipak, treba uzeti u obzir da je malo drugačija situacija kada analiziramo da li je kupac isto obavio u domaćem ili stranom veb šopu. U stranim šopovima logično dominira elektronika sa 42%, dok je u domaćim to već navedena kategorija Moda. Ako to upoređujemo sa Slovenijom i Hrvatskom nema neke velike razlike – iste kategorije su dominantne i u tim državama.

Srbi i dalje vole da plaćaju kešom

Kada smo radili istraživanje nije nas iznenadilo da smo dobili rezultat da je COD (cash on delivery) i dalje dominantan način plaćanja u Srbiji, te se praktično ne razlikuje među generacijama. U Srbiji od 55 – 60 % svih plaćanja je izvršeno putem COD-a. Ipak, Generacija Y je ona koja je najnaprednija što se tiče plaćanja ostalim načinima, pre svega plaćanja karticama.

Kada to dovedemo u kontekst sa Hrvatskom ili Slovenijom, razlike su velike. U Sloveniji je gotovina drastično pala u 2020. godini, te je prvi put plaćanje karticama ono koje je preuzelo primat nad COD-om.

Glavni razlog za to je što su logističari, a pre svega Pošta Slovenije, tokom pandemije prvo preporučivali, a kasnije i zabranili lični dodir sa novcem. Može se reći da je strah od virusa nadvladao strah od plaćanja unapred, na šta posebno mogu biti ponosni razni provajderi plaćanja, te kartičari. Indeks povećanja plaćanja karticom je tako u Sloveniji bio čak 107!

Izvor: Valicon

Kako će izgledati e-commerce u 2021. godini?

Prošlu godinu web prodavci će zapamtiti po bikovskom rastu, a tradicionalni trgovci po brzoj, praktično preko noći, transformaciji iz offline u online prodaju. COVID-19 je još uvek sa nama, a uprkos tome što nam mogućnost vakcinacije vraća veru povratka u staru normalu, pojavljuju se novi sojevi virusa koji stara vremena pomeraju u neodređenu budućnost.

Generacije koje nikada nisu kupovale putem Interneta shvatile su lakoću web kupovine i mnogi više nikada neće otići u fizičku prodavnicu po određene kategorije proizvoda. Urok varljive i nesigurne web prodavnice konačno je odbačen, a pitanje koje grupe potrošača kupuju online zamenjeno je pitanjem koliko svaka grupa potrošača kupuje online.

Domaći trgovci treba da ulažu sve više, pre svega u marketing, ali naravno i logističke operacije koje će morati da prate povećanu potražnju. O tome kako će se snaći u ipak hektičnom okruženju u 2021. zavisiće kojom brzinom će se razvijati e-commerce.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Digitalni mediji

Trendovi.co: Šta nam donosi 2023. godina iz oblasti Employer brandinga i društvenih mreža?

Sada već tradicionalno, agencija Pioniri Communications su kroz projekat Trendovi.co objavili predviđanja za ovu godinu kada su u pitanju digitalni marketing, 'event' industrija, tehnologija, PR, 'entertainment' industrija i druge srodne oblasti. Pročitajte šta smo izdvojili za vas.

Novost

Institut BioSens otvorio novi poziv za akcelerator namenjen IT i poljoprivrednim startapima

Institut BioSens pozvao je inovativne startape iz IT i poljoprivrednog sektora da učestvuju u trećem izdanju akceleratora i na taj način nastavlja dobru praksu pružanja podrške inovativnim preduzetnicima u razvoju ideja koje će doprineti digitalnoj transformaciji poljoprivrede.

Gaming

Wargaming Forge: Novi edukativni program o kreiranju globalnih video igra – uz potencijalno zaposlenje

Industrija razvoja video igara jeste zanimljiva, ali u isto vreme kompleksna stvar. Potencijale talenata koji tu istu industriju grade, prepoznala je kompanija Wargaming koja je pored kancelarija u Beogradu, otvorila i 'Forge' program prakse, sa čijom smo programskom menadžerkom razgovarali.

Propustili ste

Kultura 2.0

Vlada Srbije ulaže €52 miliona u izgradnju novog centra za kreativne industrije

Obeležen početak radova na rekonstrukciji nekadašnje zgrade Ložionice u kreativno-inovativni multifunkcionalni centar.

Startapi i poslovanje

OTP banka otvorila prijave za novi Generator ZERO 2023 konkurs

OTP banka je pokrenula novi ciklus Generator ZERO 2023 konkursa sa ciljem da podrži rešenja koja doprinose smanjenju karbonskog otiska i rastu zelene ekonomije.

Office Talks Podcast

Kako graditi uspešne web3 kompanije i projekte?

U tech zajednici sve više se priča o web3 svetu. Upravo zato, tema 127. epizode Office Talks podkasta bila je o izgradnji i vođenju web3 kompanija. O tome smo pričali sa osnivačima kompanije ShardLabs, koja ima tim i u Beogradu.

Novost

Serbian Product Community: Objavljena anketa za ljude koji se bave kreiranjem digitalnih proizvoda

Cilj ankete je podizanje transparentnosti plata tako da se zajednički stekne realnija slika o stanju u upravljanju razvojem digitalnih proizvoda u Srbiji.

Tehnologija

Slobodan Marković: Kako javno dostupni NLP modeli za srpski jezik doprinose rastu domaće IT industrije?

Zašto ChatGPT ne zna padeže, a mi još uvek nemamo Siri na srpskom? Kako razvoj ovih alata može pozitivno da utiče na domaću 'tech' zajednicu, objasnio nam je Slobodan Marković, digitalni savetnik u organizaciji UNDP.

Sponzorisano

Kako je Dalibor pored pozicije Lead Data konsultanta pronašao vreme za porodični hobi i biznis

Još kada smo bili deca, mnogi su nas pitali - "Da li imaš hobi"? Čak i kada odrastemo, postanemo profesionalci, ljubav prema hobiju, ako ga zaista volimo, ostaje zauvek tu sa nama. Ovo je priča o Daliboru Lazareviću koji iako radi kao Lead Data Consultant, pronalazi vreme da proizvodi manje predmete od drveta i plastike.