Internet kupovina u 2020. godini u Srbiji - istraživanje

Pregled internet kupovine u Srbiji: Šta smo najviše pretraživali i kupovali u godini pandemije?

Sajt Idealno.rs predstavlja istraživanje potrošačkih navika građana Srbije po pitanju 'online' kupovine za 2020. godinu.

Istraživanja Idealno.rs jedinstvena su u smislu velikog broja web prodavnica, ponuda trgovaca i partnera i kontinuiranog istraživanja kupovnih navika više od milion potrošača. Prednost naših analiza krije se u činjenici da imamo svoje sestrinske portale u susednim zemljama, Sloveniji i Hrvatskoj, pa lako možemo da vidimo i uporedimo sličnosti i razlike koje delimo sa susedima.

Takođe, omogućavamo i upoređivanje više od pola miliona proizvoda, 234 web prodavnice i više od 1.700 brendova na jednom mestu, a u ovom tekstu ćemo analizirati šta smo najviše pretraživali i kupovali u godini pandemije.

Naravno, izazovna godina koja je za nama trgovcima je bila sve samo ne jednostavna. Kupcima su morali da ponude tačno ono što su u tom trenutku tražili, čak i zahtevali. Pre svega, trebalo je obezbediti zalihe i dostavu što je bio i najveći problem kada su odjednom granice bile zatvorene, fabrike u Kini radile sa pola kapaciteta, a domaći logističari bili pritisnuti sa svih strana.

Najveća navala na online kupovinu se, prema podacima našeg portala Idealno.rs, odvila već u aprilu kada su se, u odnosu na 2019. godinu pretraživanja povećala za 50 %, a sličan porast je zabeležen i u novembru, te decembru.

Šta kažu podaci najveće platforme za upoređivanje cena u regionu?

Na Idealno.rs svaku novu godinu započinjemo pregledom podataka godine koja je ostala za nama. A prošla godina je bila vrlo zanimljiva, puna izazova i za mnoge od nas poprilično, nepredvidljiva. Uprkos lockdown-u i merama koje su uveliko ograničile naše kretanje, 2020. je bila jedna od najdinamičnijih godina za veb prodavce, korenite promene su se praktično odvijale preko noći, a ceo svet se odjednom i gotovo u potpunosti, preselio na Internet.

Digitalni rast, posebno u pogledu Internet kupovine, bio je itekako očekivan, ali niko nije mogao da predvidi okolnosti koje su nas zadesile prošle godine, a koje su taj rast značajno pospešile. Podaci ovogodišnjeg istraživanja sprovedenog u saradnji sa istraživačkom kućom Valiconom, u okviru Web Retailer Award konkursa za najbolje web prodavnice u regionu, pokazuju da je u Srbiji 61% od svih online kupaca kupovalo redovno ili intenzivno.

Izvor: Valicon

U Srbiji su u 2020. godini kupovali i mladi i “stari”

Generacija X je predvodila online bum u 2020. godini što je i očekivano, dok ono na šta svaki ritejler treba da obrati pažnju u 2021. godini su bejbi bumeri na koje smo već nekako i zaboravili. Sa talasom korone, došli su u e-commerce svet i verujem da će tu i ostati.

Interesantno je da su bejbi bumeri oni koji najviše kupuju u domaćim online prodavnicama što je vrlo dobra vest za sve srpske web prodavnice. S druge strane medalje imamo tako i Generaciju Z koja najviše kupuje u inostranim šopovima.

Izvor: Valicon

U Srbiji među TOP web prodavnicama i dalje je vodeći Aliexpress

2020. godina bila je godina promena i za najomiljeniju srpsku web prodavnicu. Sredinom godine zbog sve više izgubljenih paketa Aliexpress je praktično ukinuo besplatnu poštarinu i tako preko noći promenio način kupovanja. Zašto se to desilo, ostalo je na spekulaciji, ali to nije poremetilo činjenicu da je Aliexpress i dalje glavni sinonim za online kupovinu u Srbiji.

Najlogičnije objašnjenje je da je u prvom delu godine poštarina bila besplatna, te da i dalje srpskim online tržištem dominiraju razni dropšiperi, odnosno trgovci koji prodaju putem najvećeg srpskog classified sajta  – Aliexpress.

Vrlo je važno istaći da Kupujem Prodajem kao najveći srpski online classified sajt u očima srpskog potrošača figurira kao e-commerce, te da je po istraživanju čak 7% svih online kupovina obavljeno putem njega, a da li će oni napraviti pravi iskorak u tom smeru videćemo u 2021. godini i u godinama pred nama. Classified sajtovi su svakako važni u digitalnom ekosistemu, ali glavni iskorak za jačanje Internet trgovine i približavanju kupcima moraju da naprave ili glavni ritejleri kao Gigatron, Tehnomanija, Tehnomedija ili neki tzv. pure player e-commerce igrač kao Dijaspora.shop ili hibrid TV prodaje i online-a – Shoppster.

Tehnomanija je otvaranjem logističko distributivnog centra u CT Parku Beograd Sever krajem godine učinila veliki korak, te mislim da će iduće godine doći do promene u percepciji krajnjeg potrošača i promene u poretku. Nije lako boriti se sa navikama ovdašnjeg kupca, ali smatram da je ovo jedna velika investicija koja će dovesti do promene na vrhu ili barem približavanju Aliexpressu na vrhu, ne samo Tehnomanije nego i ostalih gore spomenutih omnichannel trgovaca – pre svega Gigatrona.

U Sloveniji tržištem dominira lokalni pure player trgovac Mimovrste dok je Aliexpress tek na 7. mestu uz Amazon. U Hrvatskoj je već dugi niz godina na prvom mestu klasični domaći pure player shop Ekupi, dok Aliexpress i Ebay polako gube na  vrednosti svake godine.

Ovo sve pokazuje da dobrim pristupom sa naglaskom na kvalitetnu i brzu logistiku lokalni prodavac može zauzeti poziciju na jakom međunarodnom onlajn tržištu koje svakako ima jednu veliku komparativnu prednost –  širinu ponude te cenu.

Šta Srbi vole da kupuju online?

U Srbiji je u 2020. godini, kada sagledavamo situaciju podeljeno na strane i domaće web prodavnice, uspostavljena velika razlika. Globalno gledano najviše se kupuju artikli iz kategorije Moda, dakle odeća i obuća koji zajedno čine 28% online prodajne vrednosti, odmah uz njih je elektronika sa 25%, te artikli iz grupe Kuća i bašta sa 13%.

Ipak, treba uzeti u obzir da je malo drugačija situacija kada analiziramo da li je kupac isto obavio u domaćem ili stranom veb šopu. U stranim šopovima logično dominira elektronika sa 42%, dok je u domaćim to već navedena kategorija Moda. Ako to upoređujemo sa Slovenijom i Hrvatskom nema neke velike razlike – iste kategorije su dominantne i u tim državama.

Srbi i dalje vole da plaćaju kešom

Kada smo radili istraživanje nije nas iznenadilo da smo dobili rezultat da je COD (cash on delivery) i dalje dominantan način plaćanja u Srbiji, te se praktično ne razlikuje među generacijama. U Srbiji od 55 – 60 % svih plaćanja je izvršeno putem COD-a. Ipak, Generacija Y je ona koja je najnaprednija što se tiče plaćanja ostalim načinima, pre svega plaćanja karticama.

Kada to dovedemo u kontekst sa Hrvatskom ili Slovenijom, razlike su velike. U Sloveniji je gotovina drastično pala u 2020. godini, te je prvi put plaćanje karticama ono koje je preuzelo primat nad COD-om.

Glavni razlog za to je što su logističari, a pre svega Pošta Slovenije, tokom pandemije prvo preporučivali, a kasnije i zabranili lični dodir sa novcem. Može se reći da je strah od virusa nadvladao strah od plaćanja unapred, na šta posebno mogu biti ponosni razni provajderi plaćanja, te kartičari. Indeks povećanja plaćanja karticom je tako u Sloveniji bio čak 107!

Izvor: Valicon

Kako će izgledati e-commerce u 2021. godini?

Prošlu godinu web prodavci će zapamtiti po bikovskom rastu, a tradicionalni trgovci po brzoj, praktično preko noći, transformaciji iz offline u online prodaju. COVID-19 je još uvek sa nama, a uprkos tome što nam mogućnost vakcinacije vraća veru povratka u staru normalu, pojavljuju se novi sojevi virusa koji stara vremena pomeraju u neodređenu budućnost.

Generacije koje nikada nisu kupovale putem Interneta shvatile su lakoću web kupovine i mnogi više nikada neće otići u fizičku prodavnicu po određene kategorije proizvoda. Urok varljive i nesigurne web prodavnice konačno je odbačen, a pitanje koje grupe potrošača kupuju online zamenjeno je pitanjem koliko svaka grupa potrošača kupuje online.

Domaći trgovci treba da ulažu sve više, pre svega u marketing, ali naravno i logističke operacije koje će morati da prate povećanu potražnju. O tome kako će se snaći u ipak hektičnom okruženju u 2021. zavisiće kojom brzinom će se razvijati e-commerce.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.