Šta je 'Data Science' za domaće kompanije i kako podaci oblikuju nove proizvode?

Šta je ‘Data Science’ za domaće kompanije i kako podaci oblikuju nove proizvode?

Pitanjem šta je zapravo Data Science i kako podatke možemo iskoristiti za razvoj poslovanja, otvoren je prvi događaj u okviru novog formata po imenu 'Business Tech Talks' koji organizuje ICT Hub. Cilj događaja jeste da okupi ljude iz poslovne i tehnološke zajednice i podstakne razmenu ideja i znanja, dok su prvi gosti bili predstavnici kompanija Vip Mobile i Planeta Sport.

ICT Hub

Data Science predstavlja spoj nauke, biznisa i programiranja, primenu naučnih saznanja u cilju unapređenja poslovanja“, naglasio je na početku Darko Marjanović, generalni direktor startapa Things Solver i moderator skupa. Ova oblast može se primeniti u razlitičitim industrijama – telekomunikacijama, maloprodaji, bankarstvu, oglašavanju i medijima, a na kompanijama je da pronađu najbolji način kako da to učine i informacije koje se dobijaju iz podataka iskoriste za optimizaciju poslovanja ili za predviđanje.

Upotrebom velikih podataka do potpuno novih proizvoda

O tome kako taj proces izgleda iz ugla telco kompanija i retailer-a govorili su Natali Delić, CTO u kompanijama Vip mobile i A1 Slovenija i Zoran Bošković, generalni direktor kompanije Planeta Sport, a oboje smatraju da i jednu i drugu stranu povezuje zajednička nit – kada je reč o Data Science svi se nalaze na početku.

„Telekomunikacione kompanije definitivno generišu više podataka od bilo koje druge industrije i to u realnom vremenu – a to je idealno okruženja za primenu Data Science-a i Machine learning-a„, kaže Natali. To se uglavnom, kako ocenjuje, primenjuje u domenu marketinga i finansija i predstavlja standardnu analitiku za potrebe poslovanja. Zatim dodaje:

Sa Big Data-om smo shvatili da sve nestrukturirane podatke možemo bolje da iskoristimo, a Data Science nam omogućava njihovo korišćenje ne samo u dve prethodno navedene oblasti. To nam omogućava stvaranje novih proizvoda – inovaciju i izbacivanje svega onog što radimo manuelno i to je Vipu donelo i finansijske uštede i bolje korisničko iskustvo.

ICT Hub
Ovim predavanjem otvoren je novi format Business Tech Talks događaja ICT Hub-a.

Sa druge strane, digitalizacijski izazovi u industriji maloprodaje ogledaju se u komunikaciji sa korisnikom, identifikaciji njegovih potreba, ponudi adekvatnog proizvoda, kao i u efikasnosti u saradnji sa dobavljačima, upravljanju zalihama i sl. „Mi u Planeti smo pre godinu dana krenuli od pitanja kako da bolje identifikujemo naše kupce, njihovo ponašanje i potrebe„, kaže Bošković. U tu svrhu, kako dodaje, pokrenut je web shop koji je pružio analitiku za koju se uopšte nije znalo da se do nje može doći. Međutim, on dodaje:

Količina podataka nije najbitnija, bitan je njihov kvalitet, način obrade, te zaključivanje iz njih. Pored toga, smatram da ne treba imati unapred definisane stvari koje želite da izvučete iz podataka. Svi podaci su dobri, nijedan nije loš, samo se nemojte izgubiti u njima, jer ih zaista ima previše.

Najveći izazov za bolje iskorišćenje?

Da se to ne bi desilo, kako Natali i Zoran ističu, kompanija mora imati nekog ko dobro poznaje podatke i ko će raditi sa Data Scientist-om. To će dovesti do toga da se iz njih izvuče maksimum. Kvalitet podataka, dodaje Natali, do daljnjeg ostaje najveći izazov:

Na mindset-u zaposlenih možemo da radimo iako je to veliki izazov, ali vrlo je važno paziti na GDPR i ostale regulativne oblike.  Ako to ispuštujemo, Data Science je jedan od načina koji će nam pomoći na putu digitalizacije kompanije i društva generalno.

Iako i kod retailer-a postoje prepreke i iako je najteže promeniti jednu organizaciju – to nije nemoguće, kaže Zoran. On dodaje da najpre treba krenuti od promene svesti onih koji donose odluke i daje jedan savet svima koji počinju sa ovim – ako niste, krenite sa tim promenama što pre.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.