Šta je 'Data Science' za domaće kompanije i kako podaci oblikuju nove proizvode?

Šta je ‘Data Science’ za domaće kompanije i kako podaci oblikuju nove proizvode?

Pitanjem šta je zapravo Data Science i kako podatke možemo iskoristiti za razvoj poslovanja, otvoren je prvi događaj u okviru novog formata po imenu 'Business Tech Talks' koji organizuje ICT Hub. Cilj događaja jeste da okupi ljude iz poslovne i tehnološke zajednice i podstakne razmenu ideja i znanja, dok su prvi gosti bili predstavnici kompanija Vip Mobile i Planeta Sport.

ICT Hub

Data Science predstavlja spoj nauke, biznisa i programiranja, primenu naučnih saznanja u cilju unapređenja poslovanja“, naglasio je na početku Darko Marjanović, generalni direktor startapa Things Solver i moderator skupa. Ova oblast može se primeniti u razlitičitim industrijama – telekomunikacijama, maloprodaji, bankarstvu, oglašavanju i medijima, a na kompanijama je da pronađu najbolji način kako da to učine i informacije koje se dobijaju iz podataka iskoriste za optimizaciju poslovanja ili za predviđanje.

Upotrebom velikih podataka do potpuno novih proizvoda

O tome kako taj proces izgleda iz ugla telco kompanija i retailer-a govorili su Natali Delić, CTO u kompanijama Vip mobile i A1 Slovenija i Zoran Bošković, generalni direktor kompanije Planeta Sport, a oboje smatraju da i jednu i drugu stranu povezuje zajednička nit – kada je reč o Data Science svi se nalaze na početku.

„Telekomunikacione kompanije definitivno generišu više podataka od bilo koje druge industrije i to u realnom vremenu – a to je idealno okruženja za primenu Data Science-a i Machine learning-a„, kaže Natali. To se uglavnom, kako ocenjuje, primenjuje u domenu marketinga i finansija i predstavlja standardnu analitiku za potrebe poslovanja. Zatim dodaje:

Sa Big Data-om smo shvatili da sve nestrukturirane podatke možemo bolje da iskoristimo, a Data Science nam omogućava njihovo korišćenje ne samo u dve prethodno navedene oblasti. To nam omogućava stvaranje novih proizvoda – inovaciju i izbacivanje svega onog što radimo manuelno i to je Vipu donelo i finansijske uštede i bolje korisničko iskustvo.

ICT Hub
Ovim predavanjem otvoren je novi format Business Tech Talks događaja ICT Hub-a.

Sa druge strane, digitalizacijski izazovi u industriji maloprodaje ogledaju se u komunikaciji sa korisnikom, identifikaciji njegovih potreba, ponudi adekvatnog proizvoda, kao i u efikasnosti u saradnji sa dobavljačima, upravljanju zalihama i sl. „Mi u Planeti smo pre godinu dana krenuli od pitanja kako da bolje identifikujemo naše kupce, njihovo ponašanje i potrebe„, kaže Bošković. U tu svrhu, kako dodaje, pokrenut je web shop koji je pružio analitiku za koju se uopšte nije znalo da se do nje može doći. Međutim, on dodaje:

Količina podataka nije najbitnija, bitan je njihov kvalitet, način obrade, te zaključivanje iz njih. Pored toga, smatram da ne treba imati unapred definisane stvari koje želite da izvučete iz podataka. Svi podaci su dobri, nijedan nije loš, samo se nemojte izgubiti u njima, jer ih zaista ima previše.

Najveći izazov za bolje iskorišćenje?

Da se to ne bi desilo, kako Natali i Zoran ističu, kompanija mora imati nekog ko dobro poznaje podatke i ko će raditi sa Data Scientist-om. To će dovesti do toga da se iz njih izvuče maksimum. Kvalitet podataka, dodaje Natali, do daljnjeg ostaje najveći izazov:

Na mindset-u zaposlenih možemo da radimo iako je to veliki izazov, ali vrlo je važno paziti na GDPR i ostale regulativne oblike.  Ako to ispuštujemo, Data Science je jedan od načina koji će nam pomoći na putu digitalizacije kompanije i društva generalno.

Iako i kod retailer-a postoje prepreke i iako je najteže promeniti jednu organizaciju – to nije nemoguće, kaže Zoran. On dodaje da najpre treba krenuti od promene svesti onih koji donose odluke i daje jedan savet svima koji počinju sa ovim – ako niste, krenite sa tim promenama što pre.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

E-prime povećao proizvodnju električnih bicikala i proširio proizvodni pogon – sledi dalji izvoz u EU

Priču kompanije E-prime pratimo gotovo od samog početka njihovog poslovanja, od pre nešto više od dve godine kada smo prvu put uradili intervju o ovim e-biciklima. U međuvremenu, kompanija je znatno porasla, zaposlila nove ljude, proširila proizvodnju i počela da izvozi svoje proizvode, a to je bio dovoljan razlog da se sa osnivačima opet nađemo na kafi i popričamo o novitetima.

E-commerce

Šta to u carinskim propisima koči dostavu pošiljki i možemo li nešto da uradimo povodom toga?

Situacija sa nedostavljanjem pošiljki sa Aliexpressa nekoliko meseci unazad većinu korisnika navela je da preispitaju čitav sistem - od avio saobraćaja do Pošte. U ovom tekstu, pak, bavimo se carinskim propisima. Šta se zakonski može unaprediti kako bi nam paketi stizali brže?

Mobilno

Izabrali smo za vas 40 najboljih telefona u ovom trenutku – od €250 do preko €1.000

Da li se i vi često zbunite kada planirate da kupite novi mobilni telefon, posebno sada kada je tržište prezasićeno raznim modelima? Ponuda mobilnih telefona nije nikada bila bogatija za sve ciljne grupe korisnika. Mi smo se potrudili da vam te ponude detaljnije približimo kroz cenovne kategorije najinteresantnijih modela za kupovinu.

Propustili ste

Kultura 2.0

Pisanje kompanijskog bloga može da vam donese sve ili ništa – zavisno od toga kako ga i zašto pišete

Da li je sadržaj 'kralj', čak i ako radite u tehnološkoj kompaniji? Zavisi koga pitate, a svoja iskustva i savete ovaj put dele predstavnici kompanija i agencija kojima je pisanje bloga donelo nove ljude i veliku prepoznatljivost u industriji.

Startapi i poslovanje

OTP Grupa ponovo traži inovativne startape za svoj Startap Partnerski program

Ovaj program održava se po četvrti put i predstavlja priliku za sve inovativne kompanije koje žele da testiraju primenjivost svog proizvoda u bankarskom sektoru Centralne i Istočne Evrope.

Startapi i poslovanje

Beogradski tim kompanije Florence Healthcare obezbeđuje lakše čuvanje dokumentacije korporacija koje testiraju vakcinu za COVID-19

Rastko Jokić, Software Director ove kompanije iz SAD, otkriva nam kako izgleda obezbeđivati tehničku podršku za klijenta koji vrši kliničko istraživanje vakcine za korona virus.

Startapi i poslovanje

Otvorene prijave za novi BioSense akcelerator – cilj je dalja digitalizacija privrede

Nakon prvog BioSens akceleratora realizovanog 2019. u okviru projekta ANTARES, Institut BioSens kroz novi program nastavlja da podržava inovativne preduzetnike u razvoju ideja koje će doprineti digitalnoj transformaciji poljoprivrede.

Office Talks Podcast

Da li digitalci napuštaju gradove zbog korone?

Život u gradu ili na selu? Pitanje koje je posebno postalo aktuelno nakon izbijanja pandemije korona virusa.

Startapi i poslovanje

Kako ostati produktivan i nakon 7 meseci rada od kuće – otkrivaju nam članovi novosadskog COING-a

Rad od kuće, pogotovo kada to nije opcija već potreba, može imati i svoje negativne efekte. Za roditelje i mlade parove koji ne mogu da se distanciraju tokom radnog vremena rad od kuće čini se više kao kazna nego kao benefit - no to ne mora da bude tako, kao što su nam otkrili zaposleni u novosadskoj kompaniji COING.