Šta je ‘Data Science’ za domaće kompanije i kako podaci oblikuju nove proizvode?

Pitanjem šta je zapravo Data Science i kako podatke možemo iskoristiti za razvoj poslovanja, otvoren je prvi događaj u okviru novog formata po imenu 'Business Tech Talks' koji organizuje ICT Hub. Cilj događaja jeste da okupi ljude iz poslovne i tehnološke zajednice i podstakne razmenu ideja i znanja, dok su prvi gosti bili predstavnici kompanija Vip Mobile i Planeta Sport.

ICT Hub

Data Science predstavlja spoj nauke, biznisa i programiranja, primenu naučnih saznanja u cilju unapređenja poslovanja“, naglasio je na početku Darko Marjanović, generalni direktor startapa Things Solver i moderator skupa. Ova oblast može se primeniti u razlitičitim industrijama – telekomunikacijama, maloprodaji, bankarstvu, oglašavanju i medijima, a na kompanijama je da pronađu najbolji način kako da to učine i informacije koje se dobijaju iz podataka iskoriste za optimizaciju poslovanja ili za predviđanje.

Upotrebom velikih podataka do potpuno novih proizvoda

O tome kako taj proces izgleda iz ugla telco kompanija i retailer-a govorili su Natali Delić, CTO u kompanijama Vip mobile i A1 Slovenija i Zoran Bošković, generalni direktor kompanije Planeta Sport, a oboje smatraju da i jednu i drugu stranu povezuje zajednička nit – kada je reč o Data Science svi se nalaze na početku.

„Telekomunikacione kompanije definitivno generišu više podataka od bilo koje druge industrije i to u realnom vremenu – a to je idealno okruženja za primenu Data Science-a i Machine learning-a„, kaže Natali. To se uglavnom, kako ocenjuje, primenjuje u domenu marketinga i finansija i predstavlja standardnu analitiku za potrebe poslovanja. Zatim dodaje:

Sa Big Data-om smo shvatili da sve nestrukturirane podatke možemo bolje da iskoristimo, a Data Science nam omogućava njihovo korišćenje ne samo u dve prethodno navedene oblasti. To nam omogućava stvaranje novih proizvoda – inovaciju i izbacivanje svega onog što radimo manuelno i to je Vipu donelo i finansijske uštede i bolje korisničko iskustvo.

ICT Hub
Ovim predavanjem otvoren je novi format Business Tech Talks događaja ICT Hub-a.

Sa druge strane, digitalizacijski izazovi u industriji maloprodaje ogledaju se u komunikaciji sa korisnikom, identifikaciji njegovih potreba, ponudi adekvatnog proizvoda, kao i u efikasnosti u saradnji sa dobavljačima, upravljanju zalihama i sl. „Mi u Planeti smo pre godinu dana krenuli od pitanja kako da bolje identifikujemo naše kupce, njihovo ponašanje i potrebe„, kaže Bošković. U tu svrhu, kako dodaje, pokrenut je web shop koji je pružio analitiku za koju se uopšte nije znalo da se do nje može doći. Međutim, on dodaje:

Količina podataka nije najbitnija, bitan je njihov kvalitet, način obrade, te zaključivanje iz njih. Pored toga, smatram da ne treba imati unapred definisane stvari koje želite da izvučete iz podataka. Svi podaci su dobri, nijedan nije loš, samo se nemojte izgubiti u njima, jer ih zaista ima previše.

Najveći izazov za bolje iskorišćenje?

Da se to ne bi desilo, kako Natali i Zoran ističu, kompanija mora imati nekog ko dobro poznaje podatke i ko će raditi sa Data Scientist-om. To će dovesti do toga da se iz njih izvuče maksimum. Kvalitet podataka, dodaje Natali, do daljnjeg ostaje najveći izazov:

Na mindset-u zaposlenih možemo da radimo iako je to veliki izazov, ali vrlo je važno paziti na GDPR i ostale regulativne oblike.  Ako to ispuštujemo, Data Science je jedan od načina koji će nam pomoći na putu digitalizacije kompanije i društva generalno.

Iako i kod retailer-a postoje prepreke i iako je najteže promeniti jednu organizaciju – to nije nemoguće, kaže Zoran. On dodaje da najpre treba krenuti od promene svesti onih koji donose odluke i daje jedan savet svima koji počinju sa ovim – ako niste, krenite sa tim promenama što pre.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Quantox otvorio kancelariju u Novom Sadu – petu posle Beograda, Niša, Kragujevca i Čačka

Sa ciljem privlačenja lokalnog kadra, sve veći broj domaćih IT kompanija otvara svoje kancelarije širom Srbije nudeći budućim kolegama mogućnost rada iz rodnog grada.

Kolumna

TripAdvisor marketing: Kako da vaš hotel ‘dominira’ na osnovu iskustva posetilaca

U ugostiteljstvu se oduvek znalo da je zadovoljni gost najbolja reklama, kao i da su najbolji gosti oni koji dođu putem preporuke.

Internet marketing

Da li su platforme za influensere samo ‘hype’ koji prolazi – poput WoM servisa?

Sećate se 2014. godine i tada aktuelnih 'word of mouth' platformi (iPyro, Beeshaper i drugi) - alata za spajanje brendova i njihovih vernih korisnika kao najboljih kanala za promociju? Danas, pak, imamo platforme za spajanje influensera i brendova, a mi se pitamo da li će ovi servisi završiti kao i njihovi prethodnici?

Propustili ste

Kultura 2.0

Šta budućnost nosi za marketinške agencije – evoluciju ili revoluciju?

Da, više do korisnika ili kupaca ne možete doći na starinski način. Ne u vreme Netflixa i adblockera. Šta agencije mogu da urade povodom toga? Evo šta kažu predstavnici vodećih agencija u regionu na Weekend Media Festivalu.

Karijere

6 stvari koje NE doprinose razvoju vaše (digitalne) karijere

Kojim god poslom da krećete da se bavite, a pogotvo digitalnim, zapamtite lekcije koje vas mogu zadržati na pravom putu.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Novost

€1.500.000 za NTP Beograd – EU preuzima finansiranje parka

Evropska komesarka za digitalno društvo i ekonomiju Marija Gabrijel, najavila je da će od sledeće godine Evropska unija preuzeti finansiranje Naučno-tehnološkog parka u Beogradu u iznosu od 1,5 miliona evra.

Tehnologija

CERN openlab i Comtrade produžili saradnju za dalji razvoj ‘data security’ rešenja

CERN openlab i Comtrade produžili su saradnju potpisavši trogodišnji sporazum po kom će Comtrade biti zadužen za omogućavanje pristupa rezultatima CERN-ovih istraživanja bilo gde u svetu.

Tehnologija

Beskontaktno plaćanje u Srbiji poraslo za 154% u odnosu na prošlu godinu

Srbija iznad evropskog proseka u broju i vrednosti beskontaktnih transakcija, što dokazuje zrelost tržišta za modernija platna rešenja primerena digitalnom dobu.