Mogu li protesti zadržati Car:Go - prvu IT kompaniju koja je izašla na ulice?

Mogu li protesti zadržati Car:Go – prvu IT kompaniju koja je izašla na ulice?

Saga zvana Car:Go i dalje traje. Novi protesti protiv ministarke Mihajlović i blokiranje ulica najavljeni su za petak. Pitamo se - da li je ovo pravi potez?

Jeftinija vožnja i jednostavnost naručivanja vozila, pozicionirali su Car:Go kao veoma popularnu opciju kod mlađe populacije u Beogradu (gde je jedino i dostupan) što je u velikoj meri uticalo na ubrzano širenje poslovanja, nove vozače i veći vozni park. Kompletan razvoj servisa je sa velikom pažnjom ispraćen od najveće konkurencije u gradu – taksi udruženja, koja je u nekoliko navrata blokirala deo grada tražeći ukidanje ovog servisa, ocenivši ga kao nelojalnu konkurenciju.

Ti protesti bili su i inicijalna kapisla za alarmiranje Ministarstava građevinarstva, saobraćaja i infrastrukutre zahvaljujući kojem je slučaj Car:Go dospeo su u žižu javnosti nakon predloga, a kasnije i usvajanja Zakona u prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Do pre tri meseca ova ride-sharing kompanija je poslovala je u skladu sa Zakonom o turizmu, pružajući usluge limo servisa – što će se kasnije ispostaviti kao nevažeće.

Usvajanje pomenutog zakona zabranjuje prevoz ljudi putničkim automobilima ako nisu prethodno registovani kao taksi. Kada je stupio na snagu krajem februara, ovaj zakon je automatski po pravilu zabranio rad kompanije Car:Go, iz koje su bili primorani da, iako su i dalje bili aktivni, potraže alternativni put za poslovanje.

I taman kada su svi bili ubeđeni da bi srpski Uber mogao da prestane sa radom, početkom februara osnovano je Udrženje građana CarGo. Akcenat je dat na to da će servis nastaviti da radi u skladu sa svim zakonima Republike Srbije kroz članstvo u udruženju, te da pomenuti Zakon o prevozu putnika ni na koji način ne ugrožava poslovanje servisa.

Ova ideja je ubrzo izazvala niz različitih reakcija u javnosti, dok su iz pomenutog ministarstva jasno naveli da je Car:Go ovim potezom našao „rupu u zakonu“, te da i dalje nastavlja da radi po starom. Čitava priča i atmosfera u medijima dali su znak da se sukob države i ove kompanije nastavlja i da se istom ne vidi kraj u skorije vreme.

Protesti i blokade – mač sa dve oštrice?

Sa ovim i sličnim situacijama upoznati smo od ranije, ali je važno da se podsetimo kako bismo došli do poslednjih dešavanja u sagi zvanoj Car:Go. Naime, prošlog petka održani su prvi veći protesti predstavnika ovog servisa i udruženja građana kada je na desetine vozila blokiralo ulice kod Vlade Srbije u Nemanjinoj, izazvavši saobraćajni kolaps u već zagušenom gradu. Zvuči poznatno?

Protesti koji su održani prvog dana februara okupio je veliki broj vozača Car:Go-a, dok je glavni fokus bio smena ministarke Zorane Mihajlović.

Setićemo se da su sličnu stvar uradili i taksisiti krajem prošle godine, kada smo svi bili kivni zbog gužvi na Slaviji i okolnim ulicama. Sa jedne strane razumna je međusobna netrpeljivost i borba ljudi iz servisa za pravičan opstanak na tržištu uprkos svim preprekama, ali čini se da ovakav potez ipak nije u skladu sa poslovnim imidžom koji je Car:Go gradio proteklih godina.

Pomenuta praksa sa blokadama ulica samo bi mogla negativno da utiče na brend Car:Go-a kako kod korisnika, tako i kod građana koji bi indirektno bili pogođeni zaustavljanjem saobraćaja. Sumnjam da bi ova praksa za kratko vreme mogla da promeni izričite stavove Ministarsva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, a ako bi ovi protesti postali učestaliji, moguće je da bi se otvorili samo dodatni problemi.

Iako rešenja za ovaj problem gotovo i da nema na vidiku, evidentno je da će se protesti kompanije Car:Go nastaviti, a u tom slučaju postali bi zapravo prva i jedina domaća IT kompanija koja je „izašla na ulice“ i demonstrativnim putem izrazila svoje mišljenje o regulativi koja koči napredak i digitalizaciju. Da li bi svi ovi potezi mogli da dovedu do određenih posledica po servis, videćemo u narednom periodu.

Sumirajući priču o Car:Go-u, mnogo je pitanja i nerešenih situacija pred nama, na koje u ovom trenutku ne možemo da dobijemo odgovor. I dok svaka strana bude štitila svoje interese, sve je manje šansi da konačni ishod izađe na površinu, a u čitavom „statusu quo“, nažalost ispaštaju samo korisnici (potencijalnim sabotiranjem rada servisa, manjak vozila), a posledice trpi i saobraćaj u gradu koji već dovoljno pati od povećanog broja vozila.

Kakvo je vaše mišljenje povodom nedavnih dešavanja sa ovim ride-sharing servisom i da li smatrate da postoji rešenje koje bi moglo da zadovolji obe strane? Napišite nam u komentaru. 

Ostavi komentar

  1. Luka

    Luka

    4. 3. 2019. u 17:34 Odgovori

    Ministarka poziva na „legalizaciju“ i kako im „niko ne brani da rade“ a broj licenci je ograničen.
    To niko nigde ne pominje. A to je vrlo bitno za pomenuti.

    • Ig*r

      Ig*r

      8. 3. 2019. u 12:59 Odgovori

      Ako misliš na taksi licencu onda je to tačno ali broj licenci limo servisa koliko znam nije ograničen baš kao i broj licenci za bavljenje javnim prevozom putnika.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

E-prime povećao proizvodnju električnih bicikala i proširio proizvodni pogon – sledi dalji izvoz u EU

Priču kompanije E-prime pratimo gotovo od samog početka njihovog poslovanja, od pre nešto više od dve godine kada smo prvu put uradili intervju o ovim e-biciklima. U međuvremenu, kompanija je znatno porasla, zaposlila nove ljude, proširila proizvodnju i počela da izvozi svoje proizvode, a to je bio dovoljan razlog da se sa osnivačima opet nađemo na kafi i popričamo o novitetima.

Gaming

Kako je RUR od lokalne ekipe iz igraonice postao uticajni regionalni gejming medij

Već dvadeset godina organizacija RUR bavi se popularizacijom video igara u Srbiji. Njeni osnivači u velikom intervjuu za Netokraciju otkrivaju kako je RUR postao jedna od najvažnijih esports baza u našoj zemlji i šta novo spremaju ljubiteljima gejminga.

Nesortirano

Otvoren poziv za ‘online’ prekvalifikaciju za IT – prijave traju do 30. septembra

Projekat prekvalifikacije organizuju Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu u saradnji sa Programom Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), a otvoren je za zaposlena lica širom Srbije.

Propustili ste

Kolumna

Digitalizacija obrazovnog sektora je vreme u kome uče i studenti i profesori

Tokom avgusta i septembra celokupan nastavni i nenastavni kadar visokoškolskih ustanova u Srbiji imao je priliku da unapredi svoja znanja i veštine na polju online nastave - uz pomoć kompanije Microsoft i trening centra Semos Education.

Startapi i poslovanje

Novogradnja osvaja Beograd, a City Expert širi marketing tim kako bi odgovorio na potrebe industrije

Sa Igorom Jovićem iz beogradskog City Experta razgovaram o tržištu nekretnina u Srbiji u vreme globalne pandemije, novim projektima poput specijalizovanog oglašavanja za novogradnju, te razlozima zašto ovaj tim intenzivno širi svoj marketing sektor.

Novost

‘Freelance hours rate’ anketa: Frilenseri treba više da cene svoj rad

Ova anketa nastala je kao rezultat diskusije na drušvenim mrežama u vezi angažovanja frilensera po veoma niskim cenama, a nastoji da detaljnije približi stanje kada je reč o zaradi na tržištu slobodnog rada. Organizator ankete je srpski IT preduzetnik koji je želeo da ostane anoniman.

Office Talks Podcast

Kako napraviti uspešan biznis od trčanja? (gost Veroljub Zmijanac)

Sa osnivačem sajta trcanje.rs, Belgrade running klub i organizacije Serbia Business Run razgovaramo o tome kako je ušao u svet trčanja i zašto su svi njegovi poduhvati na preseku tehnologije, sporta i preduzetništva.

Startapi i poslovanje

Lokalnim biznisima Visa nudi besplatnu edukaciju, marketinšku podršku i održavanje web prodavnice

Početkom jula kompanija Visa je lansirala kampanju #PodržimoLokalno sa namerom da malim i srednjim porodičnim i lokalnim biznisima pomogne u neizvesnim vremenima. Sa Vladimirom Đorđevićem, generalnim direktorom kompanije Visa za jugoistočnu Evropu, detaljnije razgovaramo o nastavku i proširenju ove inicijative.

Društvene mreže

Zašto Facebook preti obustavom poslovanja u Evropi i šta to znači za digitalne biznise?

Tehnološka kompanija iz Menlo Parka zapretila je da će zaustaviti i povući svoje poslovanje u Evropi ukoliko se ne povuče odluka regulatorne komisije o zabrani transfera podataka korisnika sa Starog kontinenta ka SAD-u.