Mogu li protesti zadržati Car:Go - prvu IT kompaniju koja je izašla na ulice?

Mogu li protesti zadržati Car:Go – prvu IT kompaniju koja je izašla na ulice?

Saga zvana Car:Go i dalje traje. Novi protesti protiv ministarke Mihajlović i blokiranje ulica najavljeni su za petak. Pitamo se - da li je ovo pravi potez?

Jeftinija vožnja i jednostavnost naručivanja vozila, pozicionirali su Car:Go kao veoma popularnu opciju kod mlađe populacije u Beogradu (gde je jedino i dostupan) što je u velikoj meri uticalo na ubrzano širenje poslovanja, nove vozače i veći vozni park. Kompletan razvoj servisa je sa velikom pažnjom ispraćen od najveće konkurencije u gradu – taksi udruženja, koja je u nekoliko navrata blokirala deo grada tražeći ukidanje ovog servisa, ocenivši ga kao nelojalnu konkurenciju.

Ti protesti bili su i inicijalna kapisla za alarmiranje Ministarstava građevinarstva, saobraćaja i infrastrukutre zahvaljujući kojem je slučaj Car:Go dospeo su u žižu javnosti nakon predloga, a kasnije i usvajanja Zakona u prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Do pre tri meseca ova ride-sharing kompanija je poslovala je u skladu sa Zakonom o turizmu, pružajući usluge limo servisa – što će se kasnije ispostaviti kao nevažeće.

Usvajanje pomenutog zakona zabranjuje prevoz ljudi putničkim automobilima ako nisu prethodno registovani kao taksi. Kada je stupio na snagu krajem februara, ovaj zakon je automatski po pravilu zabranio rad kompanije Car:Go, iz koje su bili primorani da, iako su i dalje bili aktivni, potraže alternativni put za poslovanje.

I taman kada su svi bili ubeđeni da bi srpski Uber mogao da prestane sa radom, početkom februara osnovano je Udrženje građana CarGo. Akcenat je dat na to da će servis nastaviti da radi u skladu sa svim zakonima Republike Srbije kroz članstvo u udruženju, te da pomenuti Zakon o prevozu putnika ni na koji način ne ugrožava poslovanje servisa.

Ova ideja je ubrzo izazvala niz različitih reakcija u javnosti, dok su iz pomenutog ministarstva jasno naveli da je Car:Go ovim potezom našao „rupu u zakonu“, te da i dalje nastavlja da radi po starom. Čitava priča i atmosfera u medijima dali su znak da se sukob države i ove kompanije nastavlja i da se istom ne vidi kraj u skorije vreme.

Protesti i blokade – mač sa dve oštrice?

Sa ovim i sličnim situacijama upoznati smo od ranije, ali je važno da se podsetimo kako bismo došli do poslednjih dešavanja u sagi zvanoj Car:Go. Naime, prošlog petka održani su prvi veći protesti predstavnika ovog servisa i udruženja građana kada je na desetine vozila blokiralo ulice kod Vlade Srbije u Nemanjinoj, izazvavši saobraćajni kolaps u već zagušenom gradu. Zvuči poznatno?

Protesti koji su održani prvog dana februara okupio je veliki broj vozača Car:Go-a, dok je glavni fokus bio smena ministarke Zorane Mihajlović.

Setićemo se da su sličnu stvar uradili i taksisiti krajem prošle godine, kada smo svi bili kivni zbog gužvi na Slaviji i okolnim ulicama. Sa jedne strane razumna je međusobna netrpeljivost i borba ljudi iz servisa za pravičan opstanak na tržištu uprkos svim preprekama, ali čini se da ovakav potez ipak nije u skladu sa poslovnim imidžom koji je Car:Go gradio proteklih godina.

Pomenuta praksa sa blokadama ulica samo bi mogla negativno da utiče na brend Car:Go-a kako kod korisnika, tako i kod građana koji bi indirektno bili pogođeni zaustavljanjem saobraćaja. Sumnjam da bi ova praksa za kratko vreme mogla da promeni izričite stavove Ministarsva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, a ako bi ovi protesti postali učestaliji, moguće je da bi se otvorili samo dodatni problemi.

Iako rešenja za ovaj problem gotovo i da nema na vidiku, evidentno je da će se protesti kompanije Car:Go nastaviti, a u tom slučaju postali bi zapravo prva i jedina domaća IT kompanija koja je „izašla na ulice“ i demonstrativnim putem izrazila svoje mišljenje o regulativi koja koči napredak i digitalizaciju. Da li bi svi ovi potezi mogli da dovedu do određenih posledica po servis, videćemo u narednom periodu.

Sumirajući priču o Car:Go-u, mnogo je pitanja i nerešenih situacija pred nama, na koje u ovom trenutku ne možemo da dobijemo odgovor. I dok svaka strana bude štitila svoje interese, sve je manje šansi da konačni ishod izađe na površinu, a u čitavom „statusu quo“, nažalost ispaštaju samo korisnici (potencijalnim sabotiranjem rada servisa, manjak vozila), a posledice trpi i saobraćaj u gradu koji već dovoljno pati od povećanog broja vozila.

Kakvo je vaše mišljenje povodom nedavnih dešavanja sa ovim ride-sharing servisom i da li smatrate da postoji rešenje koje bi moglo da zadovolji obe strane? Napišite nam u komentaru. 

Ostavi komentar

  1. Luka

    Luka

    4. 3. 2019. u 17:34 Odgovori

    Ministarka poziva na „legalizaciju“ i kako im „niko ne brani da rade“ a broj licenci je ograničen.
    To niko nigde ne pominje. A to je vrlo bitno za pomenuti.

    • Ig*r

      Ig*r

      8. 3. 2019. u 12:59 Odgovori

      Ako misliš na taksi licencu onda je to tačno ali broj licenci limo servisa koliko znam nije ograničen baš kao i broj licenci za bavljenje javnim prevozom putnika.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Kako Digitalna zajednica vidi efekte zakonskih izmena paušala – i šta predlaže kao rešenje?

Sa Aleksandrom Lugonjom, predsednikom Upravnog odbora Digitalne zajednice, razgovaramo o potencijalnim negativnim efektima koje će izmene paušalnog preduzetništva ostaviti na domaću IT industriju, njihovim saniranjem i budućim planovima ove organizacije.

Mobilno

Potvrđeno: App Store stiže u Srbiju početkom aprila!

Momenat koji smo toliko dugo čekali konačno je tu. Obrativši se iOS developerima, Apple je potvrdio dolazak App Store prodavnice za 20 novih zemalja među kojima je (konačno) i Srbija.

Startapi i poslovanje

Tumačenje Testa samostalnosti: Ko ga primenjuje, kada i nad kim?

U srpskoj IT zajednici se intenzivno vodi diskusija u vezi načina primene Testa samostalnosti, a u okviru koje su se javile brojne nedoumice. Ovaj tekst razrešava neke od njih.

Propustili ste

Novost

ICT Hub pokrenuo novu online eHUB platformu za deljenje poslovnih znanja i iskustva

U cilju prilagođavanja novonastalim okolnostima, ICT Hub je lansirao online platformu za razmenu znanja o inovacijama, dizajnu poslovnih modela i transformaciji poslovanja - pod nazivom eHUB.

Startapi i poslovanje

5 milijardi evra vredan ekonomski paket upravo je predstavljen

Vlada Srbije upravo je predstavila niz ekonomskih mera u cilju očuvanja privrede zbog pandemije korona virusa.

Tehnologija

Kako naručiti hranu putem Interneta – vodič za vaše roditelje, bake i deke

Naručivanje hrane putem Interneta nikada nije bilo lakše, ali se naši roditelji i stariji ukućani verovatno do sada nisu susreli sa tim procesom. Ne brinite, imamo rešenje.

Mobilno

Da li biste kupili telefon brenda za koji nikad ranije niste čuli?

Ako me pitate koji je telefon trenutno najbolji na tržištu, ne bih mogao da vam dam pravi odgovor. Zapravo, najbolji telefon je onaj koji najviše odgovara zahtevima pojedinačnog korisnika.

Kultura 2.0

Do kraja aprila đaci će programiranje učiti u virtuelnim učionicama

Inicijativa "Digitalna Srbija" i Fondacija Petlja do kraja aprila omogućiće prve funkcionalnosti virtuelne učionice za nastavnike i učenike na časovima informatike i računarstva, dok će tokom naredne školske godine postepeno biti uvođeni i drugi predmeti.

Internet marketing

$340 miliona pomoći u Google reklamama za mala i srednja preduzeća širom sveta

Kompanija Google (Alphabet) u zvaničnom blog postu najavila je niz mera koje će ovaj gigant preduzeti ne bi li doprineo borbi protiv korona virusa i ekonomskih posledica koje će pandemija ostaviti za sobom.