Mogu li protesti zadržati Car:Go - prvu IT kompaniju koja je izašla na ulice?

Mogu li protesti zadržati Car:Go – prvu IT kompaniju koja je izašla na ulice?

Saga zvana Car:Go i dalje traje. Novi protesti protiv ministarke Mihajlović i blokiranje ulica najavljeni su za petak. Pitamo se - da li je ovo pravi potez?

Jeftinija vožnja i jednostavnost naručivanja vozila, pozicionirali su Car:Go kao veoma popularnu opciju kod mlađe populacije u Beogradu (gde je jedino i dostupan) što je u velikoj meri uticalo na ubrzano širenje poslovanja, nove vozače i veći vozni park. Kompletan razvoj servisa je sa velikom pažnjom ispraćen od najveće konkurencije u gradu – taksi udruženja, koja je u nekoliko navrata blokirala deo grada tražeći ukidanje ovog servisa, ocenivši ga kao nelojalnu konkurenciju.

Ti protesti bili su i inicijalna kapisla za alarmiranje Ministarstava građevinarstva, saobraćaja i infrastrukutre zahvaljujući kojem je slučaj Car:Go dospeo su u žižu javnosti nakon predloga, a kasnije i usvajanja Zakona u prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Do pre tri meseca ova ride-sharing kompanija je poslovala je u skladu sa Zakonom o turizmu, pružajući usluge limo servisa – što će se kasnije ispostaviti kao nevažeće.

Usvajanje pomenutog zakona zabranjuje prevoz ljudi putničkim automobilima ako nisu prethodno registovani kao taksi. Kada je stupio na snagu krajem februara, ovaj zakon je automatski po pravilu zabranio rad kompanije Car:Go, iz koje su bili primorani da, iako su i dalje bili aktivni, potraže alternativni put za poslovanje.

I taman kada su svi bili ubeđeni da bi srpski Uber mogao da prestane sa radom, početkom februara osnovano je Udrženje građana CarGo. Akcenat je dat na to da će servis nastaviti da radi u skladu sa svim zakonima Republike Srbije kroz članstvo u udruženju, te da pomenuti Zakon o prevozu putnika ni na koji način ne ugrožava poslovanje servisa.

Ova ideja je ubrzo izazvala niz različitih reakcija u javnosti, dok su iz pomenutog ministarstva jasno naveli da je Car:Go ovim potezom našao „rupu u zakonu“, te da i dalje nastavlja da radi po starom. Čitava priča i atmosfera u medijima dali su znak da se sukob države i ove kompanije nastavlja i da se istom ne vidi kraj u skorije vreme.

Protesti i blokade – mač sa dve oštrice?

Sa ovim i sličnim situacijama upoznati smo od ranije, ali je važno da se podsetimo kako bismo došli do poslednjih dešavanja u sagi zvanoj Car:Go. Naime, prošlog petka održani su prvi veći protesti predstavnika ovog servisa i udruženja građana kada je na desetine vozila blokiralo ulice kod Vlade Srbije u Nemanjinoj, izazvavši saobraćajni kolaps u već zagušenom gradu. Zvuči poznatno?

Protesti koji su održani prvog dana februara okupio je veliki broj vozača Car:Go-a, dok je glavni fokus bio smena ministarke Zorane Mihajlović.

Setićemo se da su sličnu stvar uradili i taksisiti krajem prošle godine, kada smo svi bili kivni zbog gužvi na Slaviji i okolnim ulicama. Sa jedne strane razumna je međusobna netrpeljivost i borba ljudi iz servisa za pravičan opstanak na tržištu uprkos svim preprekama, ali čini se da ovakav potez ipak nije u skladu sa poslovnim imidžom koji je Car:Go gradio proteklih godina.

Pomenuta praksa sa blokadama ulica samo bi mogla negativno da utiče na brend Car:Go-a kako kod korisnika, tako i kod građana koji bi indirektno bili pogođeni zaustavljanjem saobraćaja. Sumnjam da bi ova praksa za kratko vreme mogla da promeni izričite stavove Ministarsva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, a ako bi ovi protesti postali učestaliji, moguće je da bi se otvorili samo dodatni problemi.

Iako rešenja za ovaj problem gotovo i da nema na vidiku, evidentno je da će se protesti kompanije Car:Go nastaviti, a u tom slučaju postali bi zapravo prva i jedina domaća IT kompanija koja je „izašla na ulice“ i demonstrativnim putem izrazila svoje mišljenje o regulativi koja koči napredak i digitalizaciju. Da li bi svi ovi potezi mogli da dovedu do određenih posledica po servis, videćemo u narednom periodu.

Sumirajući priču o Car:Go-u, mnogo je pitanja i nerešenih situacija pred nama, na koje u ovom trenutku ne možemo da dobijemo odgovor. I dok svaka strana bude štitila svoje interese, sve je manje šansi da konačni ishod izađe na površinu, a u čitavom „statusu quo“, nažalost ispaštaju samo korisnici (potencijalnim sabotiranjem rada servisa, manjak vozila), a posledice trpi i saobraćaj u gradu koji već dovoljno pati od povećanog broja vozila.

Kakvo je vaše mišljenje povodom nedavnih dešavanja sa ovim ride-sharing servisom i da li smatrate da postoji rešenje koje bi moglo da zadovolji obe strane? Napišite nam u komentaru. 

Ostavi komentar

  1. Luka

    Luka

    4. 3. 2019. u 17:34 Odgovori

    Ministarka poziva na „legalizaciju“ i kako im „niko ne brani da rade“ a broj licenci je ograničen.
    To niko nigde ne pominje. A to je vrlo bitno za pomenuti.

    • Ig*r

      Ig*r

      8. 3. 2019. u 12:59 Odgovori

      Ako misliš na taksi licencu onda je to tačno ali broj licenci limo servisa koliko znam nije ograničen baš kao i broj licenci za bavljenje javnim prevozom putnika.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Internet marketing

UniCredit Bank Srbija gasi Facebook, Messenger i Instagram – sledi ulaganje u sopstvene digitalne kanale?

Način na koji Facebook tretira svoje korisnike bili su dovoljan razlog da UniCredit grupa najavi potpuno povlačenje sa društvenih mreža kompanije iz Menlo Parka.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Dejan Nikolić (Content Insights): Publika jednom mediju ne sme da bude inventar koji prodaje oglašivačima

U eri kada Facebook, Amazon i Google drže 70% budžeta za digital, kako se mediji mogu izboriti za svoj kolač? Jednostavno - moraju da promene način na koji su do sada poslovali.

Mobilno

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Netokracija

Kako da unapredite korisničko iskustvo svojih klijenata? Saznajte na ‘Customer Experience’ konferenciji!

Bavite se korisničkim iskustvom ili podrškom, marketingom, IT-jem ili vas jednostavno zanima digitalna transformacija? Netokracijina Customer Experience konferencija u Zagrebu je pravo mesto za vas!

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.