Mogu li protesti zadržati Car:Go - prvu IT kompaniju koja je izašla na ulice?

Mogu li protesti zadržati Car:Go – prvu IT kompaniju koja je izašla na ulice?

Saga zvana Car:Go i dalje traje. Novi protesti protiv ministarke Mihajlović i blokiranje ulica najavljeni su za petak. Pitamo se - da li je ovo pravi potez?

Jeftinija vožnja i jednostavnost naručivanja vozila, pozicionirali su Car:Go kao veoma popularnu opciju kod mlađe populacije u Beogradu (gde je jedino i dostupan) što je u velikoj meri uticalo na ubrzano širenje poslovanja, nove vozače i veći vozni park. Kompletan razvoj servisa je sa velikom pažnjom ispraćen od najveće konkurencije u gradu – taksi udruženja, koja je u nekoliko navrata blokirala deo grada tražeći ukidanje ovog servisa, ocenivši ga kao nelojalnu konkurenciju.

Ti protesti bili su i inicijalna kapisla za alarmiranje Ministarstava građevinarstva, saobraćaja i infrastrukutre zahvaljujući kojem je slučaj Car:Go dospeo su u žižu javnosti nakon predloga, a kasnije i usvajanja Zakona u prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Do pre tri meseca ova ride-sharing kompanija je poslovala je u skladu sa Zakonom o turizmu, pružajući usluge limo servisa – što će se kasnije ispostaviti kao nevažeće.

Usvajanje pomenutog zakona zabranjuje prevoz ljudi putničkim automobilima ako nisu prethodno registovani kao taksi. Kada je stupio na snagu krajem februara, ovaj zakon je automatski po pravilu zabranio rad kompanije Car:Go, iz koje su bili primorani da, iako su i dalje bili aktivni, potraže alternativni put za poslovanje.

I taman kada su svi bili ubeđeni da bi srpski Uber mogao da prestane sa radom, početkom februara osnovano je Udrženje građana CarGo. Akcenat je dat na to da će servis nastaviti da radi u skladu sa svim zakonima Republike Srbije kroz članstvo u udruženju, te da pomenuti Zakon o prevozu putnika ni na koji način ne ugrožava poslovanje servisa.

Ova ideja je ubrzo izazvala niz različitih reakcija u javnosti, dok su iz pomenutog ministarstva jasno naveli da je Car:Go ovim potezom našao „rupu u zakonu“, te da i dalje nastavlja da radi po starom. Čitava priča i atmosfera u medijima dali su znak da se sukob države i ove kompanije nastavlja i da se istom ne vidi kraj u skorije vreme.

Protesti i blokade – mač sa dve oštrice?

Sa ovim i sličnim situacijama upoznati smo od ranije, ali je važno da se podsetimo kako bismo došli do poslednjih dešavanja u sagi zvanoj Car:Go. Naime, prošlog petka održani su prvi veći protesti predstavnika ovog servisa i udruženja građana kada je na desetine vozila blokiralo ulice kod Vlade Srbije u Nemanjinoj, izazvavši saobraćajni kolaps u već zagušenom gradu. Zvuči poznatno?

Protesti koji su održani prvog dana februara okupio je veliki broj vozača Car:Go-a, dok je glavni fokus bio smena ministarke Zorane Mihajlović.

Setićemo se da su sličnu stvar uradili i taksisiti krajem prošle godine, kada smo svi bili kivni zbog gužvi na Slaviji i okolnim ulicama. Sa jedne strane razumna je međusobna netrpeljivost i borba ljudi iz servisa za pravičan opstanak na tržištu uprkos svim preprekama, ali čini se da ovakav potez ipak nije u skladu sa poslovnim imidžom koji je Car:Go gradio proteklih godina.

Pomenuta praksa sa blokadama ulica samo bi mogla negativno da utiče na brend Car:Go-a kako kod korisnika, tako i kod građana koji bi indirektno bili pogođeni zaustavljanjem saobraćaja. Sumnjam da bi ova praksa za kratko vreme mogla da promeni izričite stavove Ministarsva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, a ako bi ovi protesti postali učestaliji, moguće je da bi se otvorili samo dodatni problemi.

Iako rešenja za ovaj problem gotovo i da nema na vidiku, evidentno je da će se protesti kompanije Car:Go nastaviti, a u tom slučaju postali bi zapravo prva i jedina domaća IT kompanija koja je „izašla na ulice“ i demonstrativnim putem izrazila svoje mišljenje o regulativi koja koči napredak i digitalizaciju. Da li bi svi ovi potezi mogli da dovedu do određenih posledica po servis, videćemo u narednom periodu.

Sumirajući priču o Car:Go-u, mnogo je pitanja i nerešenih situacija pred nama, na koje u ovom trenutku ne možemo da dobijemo odgovor. I dok svaka strana bude štitila svoje interese, sve je manje šansi da konačni ishod izađe na površinu, a u čitavom „statusu quo“, nažalost ispaštaju samo korisnici (potencijalnim sabotiranjem rada servisa, manjak vozila), a posledice trpi i saobraćaj u gradu koji već dovoljno pati od povećanog broja vozila.

Kakvo je vaše mišljenje povodom nedavnih dešavanja sa ovim ride-sharing servisom i da li smatrate da postoji rešenje koje bi moglo da zadovolji obe strane? Napišite nam u komentaru. 

Ostavi komentar

  1. Luka

    Luka

    4. 3. 2019. u 17:34 Odgovori

    Ministarka poziva na „legalizaciju“ i kako im „niko ne brani da rade“ a broj licenci je ograničen.
    To niko nigde ne pominje. A to je vrlo bitno za pomenuti.

    • Ig*r

      Ig*r

      8. 3. 2019. u 12:59 Odgovori

      Ako misliš na taksi licencu onda je to tačno ali broj licenci limo servisa koliko znam nije ograničen baš kao i broj licenci za bavljenje javnim prevozom putnika.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Kultura 2.0

Kako ste danas?

Pre nekoliko godina jedan lanac privatnih zdravstvenih ustanova preplavio je Beograd bilbordima sa ovim pitanjem. I nikome ko je video nije bilo svejedno. 'Struka' se obrušila na kampanju, a suštinski ni tada ni danas nije bilo jasno koji je tačno problem sa tim što je komunicirano.

Propustili ste

Gaming

Kako predstaviti vašu igru publici kada su svi događaji otkazani – je li spas u pitchevima na daljinu?

Svetska zdravstvena kriza sa jedne strane doprinela je popularizaciji video igara, ali je druge strane uskratila šansu mnogim gejming studijima da izlažu svoje projekte pred publikom na konferencijama i događajima koji su u potpunosti otkazani.

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

Tehnologija

Šta nam donose srpski AppStore i Apple Pay? (gost Ivan Jelić)

Moglo bi se reći da je ova godina za korisnike Apple uređaja u Srbiji konačno donela lepe stvari poput srpskog App Store-a, ali i drugih servisa ove kompanije. U novoj epizodi Netokracijinog podcasta govorili smo upravo o tome, ali i šta ova 'tech' kompanija sprema od novina za čitav svet.

Kultura 2.0

Serbian Bookers: Turizam je i dalje u lošem stanju, ali izdavači računaju na domaće turiste

Kako su se domaći digitalni iznajmljivači snašli tokom pandemije i kakva su im očekivanja za naredni period? Istraživanje platforme Serbian-Bookers ima odgovor.

Intervju

Kako je pandemija uticala na globalno tržište digitalnih usluga i koje pouke se mogu izvući

Ceo svet se preko noći promenio izbijanjem COVID-19 pandemije, a ovaj virus uticao je na sve segmente poslovanja, posebno na globalno tržište IT usluga. Ono je moralo da se prilagodi novonastaloj situaciji i zaposlenima u ovom sektoru nametne potpuno novi izazov - izgradnju internih resursa u cilju što boljeg odgovora na krizu.

Kultura 2.0

Da li i dalje čitamo stripove ili će ovaj kulturološki fenomen ostati u senci digitalizacije?

Ako želiš pobediti, ne smeš izgubiti! Da li i vi često citirate omiljene junake iz stripova, poput čuvenog Alana Forda i jesu li stripovi i dalje deo pop-kulture koji rado konzumirate? Oni su, zapravo, kult koji se ne da tako lako izgubiti u zaboravu, a mi smo analizirali da li će ove male, crtane knjižice i dalje nalaziti put do korisnika - čak i u vreme digitalizacije pisanog i crtanog sadržaja.