18 godina Infostuda: Iza kulisa kompanije koja nastavlja da digitalizuje Srbiju

Kompanija Infostud naredne godine proslaviće svoj 18. rođendan. A šta je punoletstvo ako ne prilika za procenu toga gde se nalazimo, šta smo postigli i kako ćemo dalje. Za Infostud grupu, punoletstvo predstavljaju komponente njihovih vertikalnih sajtova i servisa - njihovo unapređenje, unapređenje zaposlenih koji rade na njima, ali i rad na poboljšanju celokupne klime u kojoj posluju. O svemu što je do sada urađeno, kao i planovima za budućnost, razgovaramo sa Branimirom Gajićem, jednim od osnivača i suvlasnikom Infostud grupe.

Stefan Salom, Branislava Gajić Stanojević i Branimir Gajić osnivači su Infostud Grupe.

Retko se dešava da poslovanje neke kompanije u isti mah pokriva različite životne aspekte svojih korisnika koji se nalaze u drugačijim životnim dobima. Infostud grupi, pak, to polazi za rukom. Od 2000. godine i nastanka sajta Infostud.com pokrenutog u krugu prijatelja koji su se time bavili u slobodno vreme, do danas – ova kompanija narasla je do cifre od čak 12 različitih sajtova u oblasti zapošljavanja, automobilizma, obrazovanja, osiguranja i nekretnina. Porasla je toliko da je prvo logično pitanje koje svakom pada na pamet – kako? „Vrednim radom, planiranjem i organizacijom pri čemu je tehnologija alat u gradnji preduzeća“, započeo je razgovor Branimir Gajić, jedan od osnivača i vlasnika Infostuda.

Naša kompanija je zapravo skup Internet biznisa koji su nastali kao odgovor na vrlo praktične i konkretne potrebe ljudi. Ako bolje pogledamo, mi naše korisnike pratimo od školskih i studentskih dana do osamostaljivanja, kupovine automobila, stana ili kuće i slično. Dakle, pomažemo im da reše neka od najvažnijih životnih pitanja u različitim životnim dobima.

I to, prema Branimirovim rečima, ne čine samo pomoću opštepoznatog sajta Poslovi Infostud. Tu su, između ostalog, i Polovni automobili, Osiguranik, a od skoro i sajt 4zida kojim je ova kompanija ušla i na tržište nekretnina.

Od školovanja, preko prvog posla do automobila i kuće. Infostudovci svoje korisnike prate kroz različite životne faze.

Zajednička crta svim ovim vertikalama, kako kaže Branimir, jeste to da se one naslanjaju na neki od već postojećih biznisa. „Na primer, na Polovne automobile smo nadovezali sajt Mojagaraza.rs i Internet Prodaju Guma. Na opšti sajt za zapošljavanje nadovezali smo sajt specijalizovan za IT kandidate, kao i aplikaciju Poslonaut koja je namenjena takozvanim privremenim zanimanjima, onim koja su slabije plaćena i ne zahtevaju visoku stručnu spremu“, objašnjava on.

Morate da znate kada da odustanete

Pa ipak, kako to obično biva, nije svaki projekat doživeo uspeh. Neki poput Zujanja (pokušaja stvaranja društvene mreže koja je ugašena 2007. godine) nisu donosili rezultate, pa su posle određenog vremena ugašani. U poslovanju, kao i u ostalim segmentima života, jedno od najtežih pitanja koje se može postaviti jeste – kako znaš kada je kraj? Branimir objašnjava:

U početku smo bili dosta sentimentalni i otezali sa rešavanjem neuspešnih projekata, kojih je bilo dosta. S druge strane, jedna od naših snaga je spremnost na pametan rizik, pa nas je to i dovelo do dosta uspešnih projekata. Ključna stvar je jasno praćenje ključnih indikatora poslovanja i to ne nužno odmah finansijskih. Ako se usluga traži od strane korisnika i finansije će doći. Ali, ako ne uspevamo da imamo rast tih pokazatelja na vreme, izlazimo i prepuštamo nekome ko to bolje zna.

Još jedan od faktora koji je uticao na dalji razvoj firme i koji joj je dao dodatni „vetar u leđa“ i potrebno iskustvo je partnerstvo sa kompanijom Alma Media iz Finske, koja poseduje 25% kompanije i sa kojom Infostud razmenjuju znanja, ideje i projekte.

Branimir Gajić jedan je od osnivača Infostuda koji je 2000. godine pokrenut kao pionirski web projekat u Srbiji.

Kako naš sagovornik kaže, partnerstvo sa Daily Mail grupacijom, a potom sa Alma Mediom koja je otkupila deo kompanije koji je posedovao Daily Mail, došlo je u trenutku kada je kompanija već bila lider u segmentu zapošljavanja i obrazovanja, te da su kroz pomenutu saradnju dobili pouzdane partnere koji rade nešto slično u desetak zemalja u okruženju. Međutim, inostrani partneri ne znače nužno i širenje na strano tržište, iako je i to jedna od ideja čelnih ljudi kompanije. Gajić dodaje:

Širenje na inostrana tržišta jeste u našem strateškom planu – što zbog geografske diverzifikacije prihoda, što zbog pristupa bogatijim tržištima. Ali još ne znamo kada će to vreme doći. Ne želimo da se odlučimo na taj korak pre nego što imamo prozivod za tako nešto, kao i organizacionu spremnost.

Decentralizacija poslovanja presudna za rast

Jedan od izazova prilikom napretka i širenja kompanije, što na inostranom, što na domaćem planu, jeste to da vrh firme ima sve manje kontrole nad svakodnevnim poslovanjem, te top menadžment mora prihvatiti princip poslovanja koji podrazumeva da viši menadžment prepušta donošenje određenih odluka nižim ešalonima, ne bi li se taj proces učinio što efikasnijim. To je još jedna od tajni uspeha ovog tech giganta iz Subotice. Branimir na to dodaje:

Decentralizacija, koliko god da je dobra, sa sobom nosi i određene izazove. Ono što može biti minus ukoliko se njim ne bavite, jeste kreiranje „silosa znanja“ u pojedinačnim biznisima i manja saradnja između njih (u smislu da svaki biznis razvija neko svoje znanje na osnovu iskustva, ali se to slabije širi na druge različite biznise unutar Infostud grupe).

Negativan aspekt, pored toga, može biti i teže koncentrisanje resursa i znanja za veće projekte. „U tom smislu u narednom periodu kao firma želimo da se fokusiramo na unapređenje razmene znanja i saradnje između naših različitih biznisa“, naglašava on.

Nove kancelarije u Subotici smeštene su u zgradi hotela Galleria gde trenutno boravi najveći deo Infostudovaca.

Da bi proces decentralizacije bio uspešan, faktor koji se može smatrati ključnim su, ni manje ni više, upravo ljudi. „Zaposleni su ti koji preuzimaju ogroman stepen odgovornosti i za uspehe i za greške, kojih će svakako biti i od kojih ne bi trebalo zazirati, pogotovo kada imate 170 ljudi“, smatra Branimir. To je ujedno i razlog zašto u kompaniji Infostud ne postoji sektor za inovacije – one su nešto čime bi svaki čovek u kompaniji trebalo da se bavi i zato svaki novozaposleni dobija vodič koji će mu na detaljan način objasniti vrednosti i način poslovanja kompanije:

Uspeh poslovanja treba tražiti u menadžment stilu koji podstiče otvorenost, fer odnose i orijentisanost na razvoj. Iz toga proističe i stalna borba da razumemo korisnike i unapredimo usluge koje im pružamo. To dovodi do puno novih inicijativa i unapređenja organizacija i solidno nam ide, iako moram da priznam da još imamo veliki domaći u tom segmentu.

Međutim, kako Branimir ističe pred kraj našeg razgovora, sebično je da neko samo sebe razvija, te napredak jednog sektora (poput IT-ja) može i treba da dovede do unapređenja celokupne privrede, od čega će svi imati koristi.

Odgovornost pojedinaca, ulaganje u zaposlene i fokusiranost na rezultate uzdigli su Infostud grupu u sam vrh domaćih tehnoloških kompanija.

Zato je ova kompanija i uložila u otvaranje HUB-a Infostud u Subotici i razvoj Startit centra Subotica. Pored toga Infostud je bila jedna od kompanija koja je svojom ekspertizom pomogla pilot program prekvalifikacije u IT sektor koji sprovodi Vlada Srbije i koji je imao za cilj da 100 polaznika osposobi za rad u IT sektoru. Sa druge strane, nisu se zadržali samo na lokalnom nivou:

Aktivni smo na nivou nacije, pa smo tako sa još osam tehnoloških kompanija osnovali Inicijativu digitalna Srbija koja ima za cilj da pomogne našoj zemlji da se razvije u oblasti digitalnih tehnologija.

Na pitanje Netokracije koje se odnosilo na planove za predstojeći period, naš sagovornik kaže da se za sada ne očekuju širenja na nove biznise, te da se nikad ne zna. Fokus će biti na jači napredak postojećih biznisa, ali i na ubrzavanje rada kroz brže odlučivanje i alociranje prava i odgovornosti. „Takođe, bavićemo se ozbiljno praksama razmene znanja, a i planiramo da uradimo prve interne projekte bazirane na mašinskom učenju”, zaključio je Branimir.

Ostavi komentar

  1. dimitrije

    dimitrije

    29. 12. 2017. u 00:47 Odgovori

    jednostavno u pravo vreme su počeli sa pričom , danas za postizanje tog uspeha trebalo bi im daleko više investiranja u marketing nego 2000 – te .

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

5 automobila renomiranih auto kuća koji su gorivo zamenili strujom

Najpoznatiji i najveći auto brendovi sve više se okreću elektro pogonu. Mercedes i Audi predstavili su na salonu u Parizu svoje prve potpuno električne automobile, dok svoj odgovor tržištu i spremaju i BMW, Jaguar i Porsche.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Startapi i poslovanje

Izmene Zakona o prevozu putnika ušle u Skupštinu – ako se usvoje CAR:GO bi mogao postati taxi

Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju ušao je u Narodnu skupštinu. Šta to znači za CAR:GO i slične servise koji bi potencijalno došli na srpsko tržište?

Propustili ste

Tehnologija

SBB predstavio EON Smart Box – pametne funkcije i 4K rezolucija sastavni deo ponude

SBB i United Grupa predstavili su danas u hotelu Metropol u Beogradu prvi 'smart box' u regionu koji spaja televizijske sadržaje sa Android TV digitalnim servisima. Novi uređaj nosi naziv EON i biće dostupan već od sutra.

Novost

Google uvodi naplatu za YouTube, Google Play i druge servise – cenu snose proizvođači u EU?

Pvi put u svojoj istoriji Gugl će naplaćivati licence proizvođačima telefona u Evropi za instalaciju njegovih servisa kao što su Google Play, YouTube ili Gmail.

Analiza

Opel uhvaćen u softverskoj prevari prilikom testiranja štetnih gasova – novi dizelgejt na pomolu?

Očigledno da pojedini proizvođači automobila teškom mukom razvijaju sisteme koji će umanjiti emitovanje štetnih gasova. Nakon ogromnog skandala koji i dalje potresa VW grupaciju, varanju se priključio još jedan veliki igrač - Opel.

Kultura 2.0

Uključite se u raspravu o Centralnom registru stanovništva – bazi podataka građana Srbije

Okrugli sto o Nacrtu zakona o Centralnom registru građana održava se danas, a predstavnici Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave i druge zainteresovane strane raspravljaće o tome da li je sveobuhvatna evidencija o građanima na jednom mestu dobro rešenje.

Nesortirano

5 lekcija koje svaki softverski tim lider mora da savlada

Sama uloga tim lidera u različitim kompanijama ima različito značenje. Neke kompanije posmatraju ovu poziciju kao unapređenje u vidu titule, dok druge vide ovu poziciju kao novu, neizostavnu ulogu u timu. U mnogim kompanijama se ovo razlikuje čak i od projekta do projekta.

Tehnologija

Planirate da posetite Dubai? Tamo vas može voziti novi taksi bez vozača

Pitanje je vremena kada bismo samovozeće automobile mogli da vidimo na ulicama širom sveta. Prvi veliki korak ka tome, pored kompanija iz SAD-a, napravila je uprava za saobraćaj i transport u Dubaiju.