Plaćanje mobilnim telefonom je stiglo - a sa njim i mogućnost izbora

Beskontaktna plaćanja putem telefona predstavljaju ono što korisnici žele – mogućnost izbora

Šta nam mCard usluga Mastercarda i Societe Generale banke govori o razvoju bankarskog sektora u Srbiji?

Broj cashless transakcija raste. To se vidi u svakodnevnim situacijama. Potrošači vole da plaćaju karticama jer su jednostavne i praktične za korišćenje, a čak 55% domaćih vlasnika plastike odlučuje se za beskontaktno plaćanje koje je posebno praktično kada je reč o mikro transakcijama (za koje nije potreban PIN).

Kada govorimo o upotrebi beskontaktnih kartica, zanimljiv je podatak lokalnog Masterindex istraživanja za 2019. godinu koji kaže da beskontaktno plaćamo:

  • 65% u supermarketima
  • 26% na benzinskim stanicama
  • 23% u buticima

Prethodno izdanje istraživanja otkrilo nam je i da je broj beskontaktnih plaćanja iz 2017. na 2018. godinu porastao za značajnih 154%, ostvarivši daleko veći rast od evropskog proseka koji se procenjuje na 97%. Zanimljivo je da su beskontaktna plaćanja pronašla put i do javnog gradskog prevoza, ali i do pojedinih taksi udruženja koja vrše prihvat kartica. Ok, priznajem, ovo možda nisu potpuno digitalne transakcije, ali ne zaboravite kakva je situacija bila do pre koju godinu.

Priprema terena za mobilna plaćanja u Srbiji

Kao osoba koja pomno prati dešavanja u domaćem bankarskom sektoru, ali i inovacije na fintech polju, često uhvatim sebe pitajući se kada će u Srbiju stići Google Wallet, Apple Pay, Revolut i mnoge druge inovacije koje su osvojile svet, a koje polako zahvataju i region. Ne mogu da ne ostanem ljubomoran na kolege iz Hrvatske koje su ovih dana dobile Apple Pay i koje već aktivno kroiste.

Međutim, pogrešili bismo ako bismo rekli da nam ne preostaje ništa drugo nego da čekamo. Prostora za inovacije ima, samim tim i dovoljno prilika da testiranjem različitih rešenja steknemo bolji uvid u potrebe domaćeg tržišta i krajnjih korisnika.

mCard: Novi specijalitet iz domaće kuhinje

Nedavno, Societe Generale banka i Mastercard predstavili su uslugu po imenu mCard – u pitanju je mogućnost beskontaktnog plaćanja na POS terminalima i to direktno putem telefona – dakle vaš pametni uređaj zamenjuje karticu, tokenizujući je. Sve što je potrebno za uspešno plaćanje jeste da korisnik (klijent Societe Generale banke) prisloni svoj Android telefon koji poseduje mogućnost NFC konekcije na beskontaktni POS terminal, otključa uređaj i time potvrdi transakciju. Za transakcije iznad 3.000 dinara potrebno je uneti PIN, isto kao i da je plaćanje izvršeno karticom.

Sredinom maja Jelena Ristić (Mastercard) i Vuk Kosovac (Societe Generale) predstavili su mCard kao specijalni projekat nastao saradnjom ove dve kompanije, a u cilju otvaranja novih platnih mogućnosti za korisnike banke.

Nova usluga Societe Generale banke i Mastercarda stiže nam u vreme kada naše pametene telefone koristimo i po više od pet sati dnevno, namećući pred kartičare logično pitanje – zašto korisnicima ne bi omogućili plaćanje direktno putem telefona? Štaviše, ja bih rekao da ovde uopšte i nije pitanje jedinstvenog izbora već mogućnosti izbora. Korisnici tako dobijaju daleko veću vrednost jer u svakom trenutku imaju nekoliko pouzdanih i sigurnih načina da izvrše transakciju, pa makar se našli u situaciji da su novčanik ostavili kod kuće i da sa sobom jedino imaju svoj pametni telefon.

Korisnici očekuju tehnološke inovacije

Razgovarajući o novoj usluzi i mobilnim plaćanjima sa Jelenom Ristić, direktorkom za tražišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard, primetno je da kompanija investira ozbiljno vreme i resurse u sprovođenje inovativnih tehnoloških za naše tržište. Na kraju krajeva, Mastercard odavno više nije samo kartičarska kompanija, već tehnološka kompanija koja razvija nove načine plaćanja i autentifikacije korisnika, primenjujući u svom poslu biometriju posebno za online plaćanja.

Jelena za Netokraciju otkriva da svoje poslovne odluke donose na osnovu podataka sa terena, pri čemu je u okviru Masterindex istraživanja čak 89% građana Srbije izjavilo da očekuje da digitalne usluge igraju sve važniju ulogu u svakodnevnom životu, dok 91% ispitanika već sada najčešće koristi pametni telefon od svih uređaja u njihovom posedu.

U slučaju gubitka telefona kartica se ne poništava – već samo ukida token za uređaj

Na pitanje o sigurnosti, Ristić pak kaže da je ovo jedno od najčešćih pitanja kada se govori o mobilnim plaćanjima, ali ističe da razloga za brigu nema:

Korisnike najviše zanima šta će se desiti sa njihovim računom ukoliko izgube telefon. Nova mCard usluga funkcioniše po principu tokena – u okviru aplikacije izdaje se specijalna dozvola kako bi se isključivo odobren uređaj mogao koristiti za plaćanja. U slučaju gubitka telefona korisnik uvek može da povuče token za određeni uređaj, dakle ne mora da poništava čitavu karticu u banci, već isključivo dozvolu za taj uređaj.

Ne treba zaboraviti ni to da sama transakcija ne može biti izvršena ukoliko je telefon zaključan šifrom budući da upravo ona predstavlja jedan od prvih koraka koji i omogućava korisniku beskontaktno plaćanje ovim putem – dakle isključivo korisnicima u čijem je i posedu telefon.

Posebnu zanimljivost, ukoliko mene pitate, predstavlja spoj nove usluge i novijih generacija pametnih telefona koji otključavanje vrše ne samo pomoću PIN-a, već i pomoću otiska prsta ili skeniranja lica. Ukoliko koristite takve sigurnosne mere, na taj način vašu transakciju potvrđujete biometrijskim putem što predstavlja zanimljivu tehnološku inovaciju u sektoru plaćanja, ali i čvrstu potvrdu da transakciju ne može da odobri niko osim vas – kome uređaj i pripada.

Korisnicima dajte mogućnost izbora i oni će vas nagraditi poverenjem

Za kraj, nameće se logično pitanje – da li je plaćanje mobilnim telefonom budućnost? Iz ugla korisnika koji poseduje račune u četiri domaće banke (što privatne, što poslovne), koji je isprobao većinu domaćih e-banking i m-banking rešenja i koji profesionalno analizira inovacije u ovoj industriji, rekao bih da nije.

Plaćanje mobilnim telefonom daleko je od budućnosti, ono je sadašnjost, mogućnost izbora za korisnike koji žele da plaćaju ovim putem ili im je u datom trenutku to jedina opcija. Međutim, to je i svojevrstan pokazatelj da banke, kartičari, ali i svi učesnici na ovom tržištu tehnološke inovacije i dalju digitalizaciju svojih procesa i usluga moraju da shvate ozbiljno i da im pristupe na najvišem strateškom nivou – ne zbog medijske eksponiranosti, već zbog činjenice da će korisnici uvek nagraditi one kompanije koje su spremne da im ponude opciju da biraju, ali i da donedavno komplikovane procese završe u najkraćem vremenskom roku.

Po mogućnosti, sa pametnog telefona.


U okviru specijalne promocije nove mCard usluge, Societe Generale banka i Mastercard omogućili su korisnicima koji plaćaju mobilnim telefonom u Aviator kafeterijama da uživaju u šoljici espresso, macchiato ili cappuccino kafe po ceni od samo 1RSD!

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

5G mreža nas neće štetno ‘ozračiti’, ali širenje dezinformacija i lažnih vesti sigurno hoće

Fizička pojava kao što je štetno zračenje ne mora nužno uvek da dođe iz nuklearnog reaktora, sunca ili radona, već se javlja u različitim oblicima - u čemu bi, prema pisanju pojedinih medija, svoju ulogu mogla da odigra i 5G mreža.

Analiza

Od nepoznate reči do najjačeg IT sektora: Kako se Blockchain razvijao u Srbiji?

Kada su u maju ove godine objavljeni rezultati Startap Genome istraživanja, mnogi od nas ostali su začuđeni nad činjenicom da se Srbija našla u top 5 zemalja po broju blockchain developera na svetu. U ovom tekstu vraćamo se u prošlost, kada je ta zajednica bila tek na začetku sa ciljem da odgovorimo na pitanje - kako je do toga došlo?

Internet marketing

Možda ne znamo odakle dolazi naša roba, ali dovoljno smo se zgadili da bismo kampanju proglasili uspešnom

Otkrivamo kako je izgledao kreativni proces iza kampanje koja je obeležila leto i festivalsku sezonu.

Propustili ste

Mobilno

Saša Leković (Telenor): Omogućili smo startapima da prvi testiraju 5G mrežu jer oni su naši logični partneri

Peta generacija mobilnog prenosa podataka postala je glavna tema u tehnološkom svetu. Za razliku od LTE (4G) tehnologije, novi standard mobilnog Interneta doneće znatno veće brzine i stabilniju konekciju. Saša Leković, CTO Telenora, otkriva za Netokraciju planove ovog operatera kada je 5G u pitanju.

Startapi i poslovanje

Utrenu.com sa svojih 16.000 članova povezuje profesionalce i korisnike na tržištu deljenja usluga

Sajt UTrenu.com jedan je od servisa na digitalnom prostoru Srbije koji korisnicima omogućava povezivanje sa profesionalcima iz različitih oblasti. U razgovoru sa menadžerom portala otkrivamo po čemu se ovaj sajt razlikuje od konkurencije i koji su naredni planovi za širenje i poslovanje.

Tehnologija

5G mreža nas neće štetno ‘ozračiti’, ali širenje dezinformacija i lažnih vesti sigurno hoće

Fizička pojava kao što je štetno zračenje ne mora nužno uvek da dođe iz nuklearnog reaktora, sunca ili radona, već se javlja u različitim oblicima - u čemu bi, prema pisanju pojedinih medija, svoju ulogu mogla da odigra i 5G mreža.

Kultura 2.0

Gde Hooloovoo postavlja granicu kada je ‘Employer Branding’ u pitanju? U WC-u developerske konferencije

Kako da u oblasti Employer Brandinga radite nešto na šta se niko nije usudio, dok istovremeno širite posao i održavate profesionalni standard? Odgovori stižu iz kompanije Hooloovoo.

Startapi i poslovanje

South Central Ventures investirao €400.000 u crnogorski Uhura Solutions – sledi dalji rast poslovanja i razvoj proizvoda

Crnogorski startap Uhura Solutions koji razvija napredno AI rešenje za digitalno čitanje i razumevanje ugovora, podigao je investiciju u vrednosti od 400 hiljada evra zahvaljujući fondu South Central Ventures. Dobijena sredstva biće uložena za ubrzani rast poslovanja i razvoj proizvoda.

Startapi i poslovanje

Elevator Lab takmičenje otvoreno je za sve fintech startape – najboljem sledi 10.000€ i nastavak takmičenja u Beču

Regionalno takmičenje Elevator Lab Challenge otvoreno je za sve startape koji imaju gotov MVP i dolaze iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Srbije, a prijave su otvorene do 10. avgusta.