Plaćanje mobilnim telefonom je stiglo - a sa njim i mogućnost izbora

Beskontaktna plaćanja putem telefona predstavljaju ono što korisnici žele – mogućnost izbora

Šta nam mCard usluga Mastercarda i Societe Generale banke govori o razvoju bankarskog sektora u Srbiji?

Broj cashless transakcija raste. To se vidi u svakodnevnim situacijama. Potrošači vole da plaćaju karticama jer su jednostavne i praktične za korišćenje, a čak 55% domaćih vlasnika plastike odlučuje se za beskontaktno plaćanje koje je posebno praktično kada je reč o mikro transakcijama (za koje nije potreban PIN).

Kada govorimo o upotrebi beskontaktnih kartica, zanimljiv je podatak lokalnog Masterindex istraživanja za 2019. godinu koji kaže da beskontaktno plaćamo:

  • 65% u supermarketima
  • 26% na benzinskim stanicama
  • 23% u buticima

Prethodno izdanje istraživanja otkrilo nam je i da je broj beskontaktnih plaćanja iz 2017. na 2018. godinu porastao za značajnih 154%, ostvarivši daleko veći rast od evropskog proseka koji se procenjuje na 97%. Zanimljivo je da su beskontaktna plaćanja pronašla put i do javnog gradskog prevoza, ali i do pojedinih taksi udruženja koja vrše prihvat kartica. Ok, priznajem, ovo možda nisu potpuno digitalne transakcije, ali ne zaboravite kakva je situacija bila do pre koju godinu.

Priprema terena za mobilna plaćanja u Srbiji

Kao osoba koja pomno prati dešavanja u domaćem bankarskom sektoru, ali i inovacije na fintech polju, često uhvatim sebe pitajući se kada će u Srbiju stići Google Wallet, Apple Pay, Revolut i mnoge druge inovacije koje su osvojile svet, a koje polako zahvataju i region. Ne mogu da ne ostanem ljubomoran na kolege iz Hrvatske koje su ovih dana dobile Apple Pay i koje već aktivno kroiste.

Međutim, pogrešili bismo ako bismo rekli da nam ne preostaje ništa drugo nego da čekamo. Prostora za inovacije ima, samim tim i dovoljno prilika da testiranjem različitih rešenja steknemo bolji uvid u potrebe domaćeg tržišta i krajnjih korisnika.

mCard: Novi specijalitet iz domaće kuhinje

Nedavno, Societe Generale banka i Mastercard predstavili su uslugu po imenu mCard – u pitanju je mogućnost beskontaktnog plaćanja na POS terminalima i to direktno putem telefona – dakle vaš pametni uređaj zamenjuje karticu, tokenizujući je. Sve što je potrebno za uspešno plaćanje jeste da korisnik (klijent Societe Generale banke) prisloni svoj Android telefon koji poseduje mogućnost NFC konekcije na beskontaktni POS terminal, otključa uređaj i time potvrdi transakciju. Za transakcije iznad 3.000 dinara potrebno je uneti PIN, isto kao i da je plaćanje izvršeno karticom.

Sredinom maja Jelena Ristić (Mastercard) i Vuk Kosovac (Societe Generale) predstavili su mCard kao specijalni projekat nastao saradnjom ove dve kompanije, a u cilju otvaranja novih platnih mogućnosti za korisnike banke.

Nova usluga Societe Generale banke i Mastercarda stiže nam u vreme kada naše pametene telefone koristimo i po više od pet sati dnevno, namećući pred kartičare logično pitanje – zašto korisnicima ne bi omogućili plaćanje direktno putem telefona? Štaviše, ja bih rekao da ovde uopšte i nije pitanje jedinstvenog izbora već mogućnosti izbora. Korisnici tako dobijaju daleko veću vrednost jer u svakom trenutku imaju nekoliko pouzdanih i sigurnih načina da izvrše transakciju, pa makar se našli u situaciji da su novčanik ostavili kod kuće i da sa sobom jedino imaju svoj pametni telefon.

Korisnici očekuju tehnološke inovacije

Razgovarajući o novoj usluzi i mobilnim plaćanjima sa Jelenom Ristić, direktorkom za tražišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard, primetno je da kompanija investira ozbiljno vreme i resurse u sprovođenje inovativnih tehnoloških za naše tržište. Na kraju krajeva, Mastercard odavno više nije samo kartičarska kompanija, već tehnološka kompanija koja razvija nove načine plaćanja i autentifikacije korisnika, primenjujući u svom poslu biometriju posebno za online plaćanja.

Jelena za Netokraciju otkriva da svoje poslovne odluke donose na osnovu podataka sa terena, pri čemu je u okviru Masterindex istraživanja čak 89% građana Srbije izjavilo da očekuje da digitalne usluge igraju sve važniju ulogu u svakodnevnom životu, dok 91% ispitanika već sada najčešće koristi pametni telefon od svih uređaja u njihovom posedu.

U slučaju gubitka telefona kartica se ne poništava – već samo ukida token za uređaj

Na pitanje o sigurnosti, Ristić pak kaže da je ovo jedno od najčešćih pitanja kada se govori o mobilnim plaćanjima, ali ističe da razloga za brigu nema:

Korisnike najviše zanima šta će se desiti sa njihovim računom ukoliko izgube telefon. Nova mCard usluga funkcioniše po principu tokena – u okviru aplikacije izdaje se specijalna dozvola kako bi se isključivo odobren uređaj mogao koristiti za plaćanja. U slučaju gubitka telefona korisnik uvek može da povuče token za određeni uređaj, dakle ne mora da poništava čitavu karticu u banci, već isključivo dozvolu za taj uređaj.

Ne treba zaboraviti ni to da sama transakcija ne može biti izvršena ukoliko je telefon zaključan šifrom budući da upravo ona predstavlja jedan od prvih koraka koji i omogućava korisniku beskontaktno plaćanje ovim putem – dakle isključivo korisnicima u čijem je i posedu telefon.

Posebnu zanimljivost, ukoliko mene pitate, predstavlja spoj nove usluge i novijih generacija pametnih telefona koji otključavanje vrše ne samo pomoću PIN-a, već i pomoću otiska prsta ili skeniranja lica. Ukoliko koristite takve sigurnosne mere, na taj način vašu transakciju potvrđujete biometrijskim putem što predstavlja zanimljivu tehnološku inovaciju u sektoru plaćanja, ali i čvrstu potvrdu da transakciju ne može da odobri niko osim vas – kome uređaj i pripada.

Korisnicima dajte mogućnost izbora i oni će vas nagraditi poverenjem

Za kraj, nameće se logično pitanje – da li je plaćanje mobilnim telefonom budućnost? Iz ugla korisnika koji poseduje račune u četiri domaće banke (što privatne, što poslovne), koji je isprobao većinu domaćih e-banking i m-banking rešenja i koji profesionalno analizira inovacije u ovoj industriji, rekao bih da nije.

Plaćanje mobilnim telefonom daleko je od budućnosti, ono je sadašnjost, mogućnost izbora za korisnike koji žele da plaćaju ovim putem ili im je u datom trenutku to jedina opcija. Međutim, to je i svojevrstan pokazatelj da banke, kartičari, ali i svi učesnici na ovom tržištu tehnološke inovacije i dalju digitalizaciju svojih procesa i usluga moraju da shvate ozbiljno i da im pristupe na najvišem strateškom nivou – ne zbog medijske eksponiranosti, već zbog činjenice da će korisnici uvek nagraditi one kompanije koje su spremne da im ponude opciju da biraju, ali i da donedavno komplikovane procese završe u najkraćem vremenskom roku.

Po mogućnosti, sa pametnog telefona.


U okviru specijalne promocije nove mCard usluge, Societe Generale banka i Mastercard omogućili su korisnicima koji plaćaju mobilnim telefonom u Aviator kafeterijama da uživaju u šoljici espresso, macchiato ili cappuccino kafe po ceni od samo 1RSD!

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Odložen rok za zapošljavanje preduzetnika uz olakšice – novi datum je 60 dana od ukidanja vanrednog stanja

Rok za sticanje statusa kvalifikovanog novozaposlenog lica izmenjen je uredbom Vlade Republike Srbije i sada je će biti moguć 60 dana nakon završetka vanrednog stanja.

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Propustili ste

Intervju

McCann otkriva (skoro) sve što ste želeli da znate o tehnologiji – tokom i posle korone

'WeCann Point of View' je e-book kreiran od strane agencije McCann u okviru kog dele svoja razmišljanja o praćenju i privatnosti, kupovini, dokumentima i parama, ekonomiji deljenja i ekonomiji razdvojenosti, proširenoj realnosti, i drugim trendovima koji su se promenili u toku pandemije. U nastavku za Netokraciju izdvajaju najzanimljivije delove.

Startapi i poslovanje

Kako srpski IT-jevci treba da se brendiraju u inostranstvu – kao jeftina ili kvalitetna radna snaga?

Aktuelna pandemijska kriza (i njene ekonomske posledice), naveli su nas na sledeće pitanje: da li će domaće IT kompanije, agencije, frilenseri i regruteri morati da promene način na koji predstavljaju svoje proizvode, usluge i kadar na međunarodnom tržištu? Dakle, hoćemo li u prvi plat isticati da smo povoljni, da imamo kvalitetan kadar - ili oba?

Kultura 2.0

Kreativni direktori agencija otkrivaju da li je ekonomska kriza ubica kreativnosti – ili ne

Ako se bavite poslom koji počiva na originalnosti i kreativnosti, da li ste u tome u prethodna dva meseca bili uspešni? Ukoliko niste, kreativni direktori marketinških agencija otkrivaju svoje savete.

Novost

Google imenovao svog predstavnika u Srbiji – saopštava SHARE Fondacija

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti obratio se kompaniji Google i nakon pregovora sa njihovim pravnim timom, ova kompanija odredila je svog predstavnika u Srbiji u skladu sa domaćim Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.

Gaming

Apple Arcade dovešće više igrača srpskim gejming studijima – samo ako pametno postave strategiju

Servis Apple Arcade sada je i zvanično dostupan u Srbiji, a benefite bi, osim igrača, mogli da imaju i gejming studiji i developeri - kroz dodatni izvor zarade i veću vidljivost njihovih igara. Otkrivamo na koji način izgleda i šta sve donosi saradnja sa kompanijom Apple.

Tehnologija

Ne, hocudaglasam.com ne prikuplja podatke građana jer to nije ‘lažni’ sajt za glasanje

Vlada Srbije upozorila je da se pojavio lažni sajt za glasanje iz inostranstva i apelovala je na građane da budu oprezni u pogledu toga kome ostavljaju svoje podatke budući da postoji mogućnost njihove zloupotrebe. U ekskluzivnom razgovoru sa tvorcem ovog sajta otkrivamo kako servis pomaže našim građanima u dijaspori, šta on jeste - a šta nije.