Plaćanje mobilnim telefonom je stiglo - a sa njim i mogućnost izbora

Beskontaktna plaćanja putem telefona predstavljaju ono što korisnici žele – mogućnost izbora

Šta nam mCard usluga Mastercarda i Societe Generale banke govori o razvoju bankarskog sektora u Srbiji?

Broj cashless transakcija raste. To se vidi u svakodnevnim situacijama. Potrošači vole da plaćaju karticama jer su jednostavne i praktične za korišćenje, a čak 55% domaćih vlasnika plastike odlučuje se za beskontaktno plaćanje koje je posebno praktično kada je reč o mikro transakcijama (za koje nije potreban PIN).

Kada govorimo o upotrebi beskontaktnih kartica, zanimljiv je podatak lokalnog Masterindex istraživanja za 2019. godinu koji kaže da beskontaktno plaćamo:

  • 65% u supermarketima
  • 26% na benzinskim stanicama
  • 23% u buticima

Prethodno izdanje istraživanja otkrilo nam je i da je broj beskontaktnih plaćanja iz 2017. na 2018. godinu porastao za značajnih 154%, ostvarivši daleko veći rast od evropskog proseka koji se procenjuje na 97%. Zanimljivo je da su beskontaktna plaćanja pronašla put i do javnog gradskog prevoza, ali i do pojedinih taksi udruženja koja vrše prihvat kartica. Ok, priznajem, ovo možda nisu potpuno digitalne transakcije, ali ne zaboravite kakva je situacija bila do pre koju godinu.

Priprema terena za mobilna plaćanja u Srbiji

Kao osoba koja pomno prati dešavanja u domaćem bankarskom sektoru, ali i inovacije na fintech polju, često uhvatim sebe pitajući se kada će u Srbiju stići Google Wallet, Apple Pay, Revolut i mnoge druge inovacije koje su osvojile svet, a koje polako zahvataju i region. Ne mogu da ne ostanem ljubomoran na kolege iz Hrvatske koje su ovih dana dobile Apple Pay i koje već aktivno kroiste.

Međutim, pogrešili bismo ako bismo rekli da nam ne preostaje ništa drugo nego da čekamo. Prostora za inovacije ima, samim tim i dovoljno prilika da testiranjem različitih rešenja steknemo bolji uvid u potrebe domaćeg tržišta i krajnjih korisnika.

mCard: Novi specijalitet iz domaće kuhinje

Nedavno, Societe Generale banka i Mastercard predstavili su uslugu po imenu mCard – u pitanju je mogućnost beskontaktnog plaćanja na POS terminalima i to direktno putem telefona – dakle vaš pametni uređaj zamenjuje karticu, tokenizujući je. Sve što je potrebno za uspešno plaćanje jeste da korisnik (klijent Societe Generale banke) prisloni svoj Android telefon koji poseduje mogućnost NFC konekcije na beskontaktni POS terminal, otključa uređaj i time potvrdi transakciju. Za transakcije iznad 3.000 dinara potrebno je uneti PIN, isto kao i da je plaćanje izvršeno karticom.

Sredinom maja Jelena Ristić (Mastercard) i Vuk Kosovac (Societe Generale) predstavili su mCard kao specijalni projekat nastao saradnjom ove dve kompanije, a u cilju otvaranja novih platnih mogućnosti za korisnike banke.

Nova usluga Societe Generale banke i Mastercarda stiže nam u vreme kada naše pametene telefone koristimo i po više od pet sati dnevno, namećući pred kartičare logično pitanje – zašto korisnicima ne bi omogućili plaćanje direktno putem telefona? Štaviše, ja bih rekao da ovde uopšte i nije pitanje jedinstvenog izbora već mogućnosti izbora. Korisnici tako dobijaju daleko veću vrednost jer u svakom trenutku imaju nekoliko pouzdanih i sigurnih načina da izvrše transakciju, pa makar se našli u situaciji da su novčanik ostavili kod kuće i da sa sobom jedino imaju svoj pametni telefon.

Korisnici očekuju tehnološke inovacije

Razgovarajući o novoj usluzi i mobilnim plaćanjima sa Jelenom Ristić, direktorkom za tražišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard, primetno je da kompanija investira ozbiljno vreme i resurse u sprovođenje inovativnih tehnoloških za naše tržište. Na kraju krajeva, Mastercard odavno više nije samo kartičarska kompanija, već tehnološka kompanija koja razvija nove načine plaćanja i autentifikacije korisnika, primenjujući u svom poslu biometriju posebno za online plaćanja.

Jelena za Netokraciju otkriva da svoje poslovne odluke donose na osnovu podataka sa terena, pri čemu je u okviru Masterindex istraživanja čak 89% građana Srbije izjavilo da očekuje da digitalne usluge igraju sve važniju ulogu u svakodnevnom životu, dok 91% ispitanika već sada najčešće koristi pametni telefon od svih uređaja u njihovom posedu.

U slučaju gubitka telefona kartica se ne poništava – već samo ukida token za uređaj

Na pitanje o sigurnosti, Ristić pak kaže da je ovo jedno od najčešćih pitanja kada se govori o mobilnim plaćanjima, ali ističe da razloga za brigu nema:

Korisnike najviše zanima šta će se desiti sa njihovim računom ukoliko izgube telefon. Nova mCard usluga funkcioniše po principu tokena – u okviru aplikacije izdaje se specijalna dozvola kako bi se isključivo odobren uređaj mogao koristiti za plaćanja. U slučaju gubitka telefona korisnik uvek može da povuče token za određeni uređaj, dakle ne mora da poništava čitavu karticu u banci, već isključivo dozvolu za taj uređaj.

Ne treba zaboraviti ni to da sama transakcija ne može biti izvršena ukoliko je telefon zaključan šifrom budući da upravo ona predstavlja jedan od prvih koraka koji i omogućava korisniku beskontaktno plaćanje ovim putem – dakle isključivo korisnicima u čijem je i posedu telefon.

Posebnu zanimljivost, ukoliko mene pitate, predstavlja spoj nove usluge i novijih generacija pametnih telefona koji otključavanje vrše ne samo pomoću PIN-a, već i pomoću otiska prsta ili skeniranja lica. Ukoliko koristite takve sigurnosne mere, na taj način vašu transakciju potvrđujete biometrijskim putem što predstavlja zanimljivu tehnološku inovaciju u sektoru plaćanja, ali i čvrstu potvrdu da transakciju ne može da odobri niko osim vas – kome uređaj i pripada.

Korisnicima dajte mogućnost izbora i oni će vas nagraditi poverenjem

Za kraj, nameće se logično pitanje – da li je plaćanje mobilnim telefonom budućnost? Iz ugla korisnika koji poseduje račune u četiri domaće banke (što privatne, što poslovne), koji je isprobao većinu domaćih e-banking i m-banking rešenja i koji profesionalno analizira inovacije u ovoj industriji, rekao bih da nije.

Plaćanje mobilnim telefonom daleko je od budućnosti, ono je sadašnjost, mogućnost izbora za korisnike koji žele da plaćaju ovim putem ili im je u datom trenutku to jedina opcija. Međutim, to je i svojevrstan pokazatelj da banke, kartičari, ali i svi učesnici na ovom tržištu tehnološke inovacije i dalju digitalizaciju svojih procesa i usluga moraju da shvate ozbiljno i da im pristupe na najvišem strateškom nivou – ne zbog medijske eksponiranosti, već zbog činjenice da će korisnici uvek nagraditi one kompanije koje su spremne da im ponude opciju da biraju, ali i da donedavno komplikovane procese završe u najkraćem vremenskom roku.

Po mogućnosti, sa pametnog telefona.


U okviru specijalne promocije nove mCard usluge, Societe Generale banka i Mastercard omogućili su korisnicima koji plaćaju mobilnim telefonom u Aviator kafeterijama da uživaju u šoljici espresso, macchiato ili cappuccino kafe po ceni od samo 1RSD!

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Karijere

Kako se zaposliti u kompaniji Facebook? Nenad Božidarević deli svoja iskustva

Nakon četiri godine na poziciji front-end inženjera, najpre sa Facebook, a potom i sa Instagram strane, Nenad Božidarević prelazi u Oculus, gde nakon godinu dana postaje menadžer, a za Netokraciju otkriva da li je Menlo Park zaista raj za domaće programere.