Zašto MasterCard svoje globalne inovacije testira u CEE?

Zašto MasterCard svoje globalne inovacije testira u Centralnoj i Istočnoj Evropi?

Prethodne nedelje bio sam u poseti Poljskoj gde je MasterCard održao medijski brifing za novinare iz 20+ zemalja Evrope. Cilj radionice bio je upoznavanje sa inovacijama koje je ova kompanija već predstavila, na kojima uveliko radi, ali i koje želi da implementira u godinama koje dolaze i to pre svega na području Centralne i Istočne Evrope.

m2
Dejvid Dečempas, Head of Digital Payments pri MasterCardu za područje Evrope

Pod sloganom “The Future is Now”, MasterCard je prošle srede u Varšavi predstavio budućnost bankarskog sektora podelivši sa medijima inovacije na polju beskontaktnog plaćanja, mobilnog bankarstva te online mobilne kupovine. Još 2012. godine 6 od 10 korisnika izjavilo je da veruje kako će pametni telefoni jednog dana u potpunosti zameniti platne kartice (istraživanje agencije Harris Interactive), te postati centralno mesto za naše bankarske radnje. Pogodite ko se kladio „big time“ na ovo?

Apple i Android predvode mobilna plaćanja, ali uz pomoć izdavača kartica

Do sada ste sigurno čuli za Apple Pay, Android Pay, pa čak i Samsung Pay. U pitanju su prve značajne inicijative koje obećavaju da će proces mobilnog plaćanja uvesti na “velika vrata”. I dok Apple Pay već ostvaruje impresivne rezultate na prostoru Sjedinjenih Američkih Država, a Samsung Pay u Koreji i srodnim tržištima, MasterCard se kao vodeći card issuer u Evropi posvetio razvoju rešenja koje će korisnicima ovih usluga omogućiti još lakšu upotrebu naprednih servisa.

To rešenje stiglo je u obliku MDES-a (MasterCard Digital Enablement Service) koji je zasnovan na procesu tokenizacije, a sa ciljem kreiranja dodatnog sigurnosnog sloja koji sprečava zloupotrebu prilikom gubitka uređaja na kome su sačuvani podaci o platnoj kartici. U prevodu, umesto da korisnik unosi 16-cifreni broj sa kartice u recimo, svoj iPhone, MDES omogućava njegovoj banci da izda poseban 16-cifreni broj čiji je token priključen uz karticu, a koji se vezuje uz uređaj (bio to iPhone, Apple Watch ili nešto sasvim treće).

tokenizacija
Od tokena, preko digitalizacije podataka, do uspešno izvršene kupovine.

Tokenizacija u svojoj osnovi omogućava bankama da korisnicima pruže dodatnu vrednost te olakšaju proces upravljanja karticama u slučaju gubitka uređaja. Recimo da npr. izgubite vaš iPhone na kome uz Apple Pay imate sačuvane podatke sa platne kartice. Iako je uređaju potreban vaš otisak prsta (Touch ID) kako bi kupovina bila autorizovana, MDES omogućava da se samo ukine token za taj uređaj, ne i da se kartica u potpunosti blokira, što znači da kupovinu možete nastaviti sa drugih uređaja poput Apple sata.

Beskontaktna plaćanja postala su realnost

Sledeći put kada uđete u prodavnicu obratite pažnju na POS terminal koji se nalazi pored kase. U većini slučajeva terminal je danas opremljen i NFC senzorom koji omogućava tzv. beskontaktno plaćanje. U Evropi, predvodnik ove tehnologije jeste upravo MasterCard, a kako kažu iz kompanije, tehnologija je prvobitno predstavljena na području Centralne i Istočne Evrope gde je na pojedinim tržištima u potpunosti zaživela, i danas predstavlja deo svakodnevnice.

Džordž Sajmon, predsednik MasterCarda za CEE region, izjavio je povodom toga:

Beskontaktnost je već realnost na mnogim tržištima. U Češkoj 61% svih transakcija u prodavnicama su beskontaktne, Poljska je prati sa 41%, a Mađarska i Slovenija dostižu gotovo 40%. MasterPass je realnost u četiri zemlje, odnosno u Češkoj, Mađarskoj, Poljskoj i Rumuniji.

Tehnologija je predstavljena još 2013. godine i do sada je prisutna u 24 zemlje širom sveta, među kojima se nalazi i Srbija. MasterPass je podržalo više od 250.000 prodavaca, a za pomenuto rešenje odlučila se i jedna Telenor Banka koja nosi epitet prve prave mobilne banke u ovom delu Evrope.

m3
Ukoliko Selfie Pay ikada i zaživi, mislim da već znamo target grupu. Khm, tinejdžerke.

Ipak, može li se beskontaktna tehnologija odupreti sve većoj penetraciji mobilnog bankarstva vezanog uz pametne telefone koji obećavaju budućnost bez kartica, videćemo već u narednih nekoliko godina i baš na ovim prostorima.

I sam MasterCard napominje da je područje Centralne i Istočne Evrope globalni lider u prihvatanju inovacija iz bankarskog sektora, te da nije čudno što upravo u jednoj Poljskoj, tačnije Varšavi, sede predstavnici mnogih poznatih kompanija poput PayPala, Ubera, Googlea, i slično.

Pet je razloga zbog kojih se tehnološke kompanije odlučuju da svoje proizvode testiraju upravo ovde:

  • Kultura inovacija kroz različite partnere
  • Jak apetit za ranim proizvodima i procesom unapređenja
  • Jaka baza lokalnih partnera – banke, mobilni operateri, provajderi digitalnih platformi
  • Volja za ulaganjem i brzim napretkom
  • Balans između globalnog prisustva i lokalnog nastupa

CEE je definitivno „novo crno“, a nije pitanje hoćemo li, već samo kada videti sve te inovacije koje nam pomenute kompanije obećavaju, a među kojima se između ostalog nalazi i Selfie Pay kao jedinstveni sistem biometričke zaštite na kome MasterCard već uveliko radi.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Office Talks Podcast

Gde su naši AliExpress paketi?

Šestu epizodu Netokracijinog Office Talks podcasta obeležio je razgovor o trenutnim dešavanjima sa astronomskim poskupljenjem poštarine sa sajta AliExpress. Mi smo pokušali da analiziramo šta je tačno dovelo do ovog problema koji je u velikoj meri pogodio sve one koji kupuju sa ove poznate online prodavnice.

Propustili ste

Karijere

Programiranje možete naučiti bez skupih kurseva, ali samo ako se jako, jako potrudite

Iako je samostalno učenje pre dopuna i usavršavanje nekog postojećeg znanja, postoje ljudi koji na taj način promene čitavu karijeru. Takva situacija poslednjih godina dešava se i u domaćem IT-ju, iako je prati i mnogo zabluda i nerealnih očekivanja. U nastavku teksta, demistifikujemo proces samostalnog učenja programiranja,

Office Talks Podcast

YouTube kao karijera (gosti Miloš Milaković i Daniel Đukić)

Oni su doktori za viral, tvorci i glavni akteri Dnevnjaka, prodavci polovnih automobila i ostvareni kladioničari. Oni su Majkl Džordan i Denis Rodman domaće YouTube scene.

Startapi i poslovanje

Niški ServerBytes omogućava brži i jeftiniji ‘game development’ studijima širom sveta

Filip i Dejan još kao studenti radili su na razvoju mobilnih igara. Nakon mnogo potrošenih sati na korišćenje raznih alata i servisa koji su im pomagali u tom procesu, shvatili su da ne postoji rešenje koje nudi multiplejer, 'chat', 'cloud storage' i druge funkcionalnosti. Tako je nastao njihov proizvod - ServerBytes.

Kultura 2.0

I klijenti su ljudi, što lako zaboraviš kad te od njihovih zahteva zaboli glava

Tekst pred vama predstavlja ilustraciju dinamike tima agencije Flexis, koja se zasniva na jednostavnoj istini: mi odgovore nalazimo u miksu ideja, stavova i različitih perspektiva 'account' i dizajn tima, svesni da jedni bez drugih ne možemo. A i ne želimo.

Karijere

Do 30% domaćih frilensera traži sigurnost stalnog posla jer frilensing na globalu pokazuje znake recesije

Šta čeka srpske frilensere u narednom periodu i kako će izgledati budućnost frilensinga na domaćem tržištu?

Kultura 2.0

Serbia Business Run nastavlja sa aktivnim tim bildingom u kojem zbližava kolege – ovaj put kroz ‘online’ trku

Peto izdanje Serbia Business Run, serije poslovnih trka i najveći sportsko-kompanijski događaj u Srbiji, održaće se u septembru 2020. godine - ovoga puta 'online'. Kako izgleda trka u ovom potpuno drugačijem formatu, otkriva nam direktor ove organizacije.