Zapošljavanje programera: Tražite li osobu koja će vam rešiti problem?

Zapošljavanje programera: Kolega za bleju ili osoba koja će vam rešiti problem?

Aksiom da su IT stručnjaci u Srbiji endemska vrsta poput nosoroga sa Sumatre i dalje stoji. Toliko su retki, da moraš da ih preplatiš ne bi li ih privukao, kaže Ivan Minić, glavni i odgovorni urednik portala MojaFirma i čovek sa više od 15 godina radnog iskustva u oblasti IT-ja. Priče koje slede, a koje je Minić podelio na Infostudovom okupljanju u Subotici namenjenom HR-ovcima, su (poput likova u njima) vrlo realne, samo su imena izmišljena.

Prototip vrhunskog IT stručnjaka za kog bi većina firmi „dala desnu ruku“ uglavnom odstupa od profila idealnog kandidata kog poslodavci zamišljaju. Taj prototip je obično osetljiv, genijalan i pomalo lenj, što nužno ne mora predstavljati manu. Jer, svojevremeno je i Bil Gejts rekao da ako želiš da rešiš neki problem, angažuj osobu koja je lenja, jer će ona nastojati da ga reši što brže i sa što manje truda. A takav kandidat (složićemo se) uglavnom ne bi prošao standardu HR proceduru.

Svedoci smo da proces zapošljavanja i oglasi koji mu prethode uglavnom zahtevaju formalno obrazovanje, određene godine iskustva, vozačku dozvolu B kategorije i psihološke testove na kojima se većina ne bi dobro pokazala. Plus, potpuno ignorišu činjenicu koja je, po Miniću, i više nego očigledna – sjajni ljudi nisu jednostavni. Međutim, rešenje kojima bi se ovi nepotrebni zahtevi u oglasu izbegli nije nimalo komplikovano – prijavljenim kandidatima samo bi trebalo dati test. Na osnovu tog  zadatka (koji ne mora biti previše kompleksan), jako dobro se može steći uvid u način na koji potencijalni zaposleni razmišlja i njegovo znanje. Tek posle toga sledi razgovor sa HR-om i budućim kolegama iz tima.

Paralelna stvarnost

Izvanredni ljudi (poput gorenavedenih) uvek imaju mogućnost izbora. To je razlog zbog kog u Srbiji, prema rečima Sonje Ćetković, direktorke sajtova za zapošljavanje i ljudske resurse u kompaniji Infostud, postoje dva paralelna tržišta zapošljavanja:

Prvo je ono u kom kompanije postavljaju standarde, a zainteresovani odgovaraju na njih. Drugo je dijametralno suprotno i to je tržište IT-ja. U njemu stručnjaci postavljaju uslove, a kompanije se trude da što bolje odgovore na njih.

To je dovelo do toga da u ovoj industriji ima „previše para, a premalo znanja“, kako kaže Ivan. Za razliku od drugih industrija, ima posla, ali nema odgovarajućih kandidata.“Pronaći seniora je kao da tražiš iglu u plastu sena. A kad ih nađeš, moraš se ti njima prilagoditi i organizovati svoj posao oko njih“. To je najbolji način da iskoristiš njihovu brilijantnost, zaključuje on.

HR-ovci, sada obratite pažnju

Stoga, ostaje uvek aktuelno pitanje kako privući takvu osobu koja, ne samo što ima mogućnost izbora, nego ima i potpuno drugi set prioriteta u odnosu na one koji tek počinju?

„Tako što praviš što manje grešaka koje mogu da se izbegnu, počev od oglasa (koji obično sadrži veliku količinu nerelevantnih zahteva), preko načina na koji se prema tim ljudima ophodiš“, kaže Minić. Velika je verovatnoća da njih neće zanimati samo novac (jer ga već imaju) niti team building okupljanja.

Oni žele da se njihovo znanje iskoristi na najbolji mogući način i često će se pre opredeliti za nešto što ih ispunjava, motiviše i tera da se dalje razvijaju. Često se dešava i da ne žele da dolaze na posao svaki dan, već da šest dana rešavaju problem (koji može da reši veoma mali broj ljudi), a da ostatak vremena provode radeći ono što vole.

S druge strane, ukoliko tragate za juniorima, vaš izbor je znatno širi. „Najbitnije je da imaju odgovarajući stav i ponašanje, odnosno da se uklapaju u korporativnu kulturu koju pokušavate da uspostavite“, primećuje Ivan. Vredni i pristojni ljudi će uvek naučiti ono što ne znaju i na taj način će se odužiti firmi.

Šta znate, a ne šta piše na papiru

Dakle, na HR-ovima koji vrše selekciju kadrova u ovoj industriji je da shvate da fakultet i godine iskustva u IT oblasti često nisu nikakvo merilo znanja i nema smisla pominjati ih kao neki preduslov, poručuje Ivan. Mnogo je bitnije šta je taj neko radio, nego mrtva slova koja stoje na papiru. Mrtva slova i diploma sa školskog i gradskog takmičenja. A što se tiče iskustva „ukoliko ste spremni da radite sa nekim i bacite ga u vatru, on će za par godina steći odgovarajuće veštine“.

Na kraju, ljudi koji će raditi sa tim kandidatima bi trebalo da igraju određenu ulogu u odlučivanju. Ako se ta osoba ne uklapa i narušava atmosferu, može napraviti mnogo veći problem za firmu, nego što je potreba za njom. Dakle, na onima koji zapošljavaju je da odgovore na pitanje da li im je potreban kolega koji je dobra na papiru ili neko ko rešava konkretan problem i uklapa se u vaš tim.

Ostavi komentar

  1. Nikola

    Nikola

    6. 10. 2017. u 13:20 Odgovori

    Team buildig -> building fali jedno slovo.
    Elem, najveci problem kod veceg dela HR-a jeste upravo to sto mnogi su mnogi od njih zaposleni u IT sektoru iako mozda kod njih ne postoji toliko interesovanje za IT i tu se posao obavlja automatizovano. Pored toga sef kadrovskog treba da razume stavke u oglasima koje sastavlja. Ako nije postojao nikakav raniji dodir sa IT, da li kao hobi ili kao sekundarna vestina, oni nece moci da sastave oglas koji je kompaniji zaista potreban ma sta god da su zavrsili. Takodje, prilikom razgovora treba da prisustvuje i jedan od clanova tima sa kojima ce kandidat potencijalno raditi. Kao sto se zakljucuje, potrebno je gledati vise kakvi su to projekti na kojima je osoba radila, nego insistirati na formalnom znanju.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Propustili ste

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.

Kolumna

Digitalna transformacija banaka nije samo kreiranje aplikacije – to je promena načina razmišljanja

Kada se u jednoj rečenici nađu reči digitalizacija i banka, prva asocijacija je, naravno, Internet bankarstvo. I Internet zaista jeste možda i najznačajniji deo infrastrukture digitalizacije. Da li u tim uslovima tradicionalno bankarstvo uopšte može da opstane?

Netokracija

OMGcommerce ponovo u Beogradu: 20. novembra odgovaramo na pitanja koja najviše muče domaće e-trgovce

Treću godinu zaredom Netokracija Srbija organizuje OMGcommerce Beograd. Ove godine bavimo se novom regulativom koja bi trebalo da unapredi poslovanje web trgovaca u Srbiji, ali i novim digitalnim proizvodima koji aktivno oblikuju našu digitalnu ekonomiju.