Zapošljavanje programera: Tražite li osobu koja će vam rešiti problem?

Zapošljavanje programera: Kolega za bleju ili osoba koja će vam rešiti problem?

Aksiom da su IT stručnjaci u Srbiji endemska vrsta poput nosoroga sa Sumatre i dalje stoji. Toliko su retki, da moraš da ih preplatiš ne bi li ih privukao, kaže Ivan Minić, glavni i odgovorni urednik portala MojaFirma i čovek sa više od 15 godina radnog iskustva u oblasti IT-ja. Priče koje slede, a koje je Minić podelio na Infostudovom okupljanju u Subotici namenjenom HR-ovcima, su (poput likova u njima) vrlo realne, samo su imena izmišljena.

Prototip vrhunskog IT stručnjaka za kog bi većina firmi „dala desnu ruku“ uglavnom odstupa od profila idealnog kandidata kog poslodavci zamišljaju. Taj prototip je obično osetljiv, genijalan i pomalo lenj, što nužno ne mora predstavljati manu. Jer, svojevremeno je i Bil Gejts rekao da ako želiš da rešiš neki problem, angažuj osobu koja je lenja, jer će ona nastojati da ga reši što brže i sa što manje truda. A takav kandidat (složićemo se) uglavnom ne bi prošao standardu HR proceduru.

Svedoci smo da proces zapošljavanja i oglasi koji mu prethode uglavnom zahtevaju formalno obrazovanje, određene godine iskustva, vozačku dozvolu B kategorije i psihološke testove na kojima se većina ne bi dobro pokazala. Plus, potpuno ignorišu činjenicu koja je, po Miniću, i više nego očigledna – sjajni ljudi nisu jednostavni. Međutim, rešenje kojima bi se ovi nepotrebni zahtevi u oglasu izbegli nije nimalo komplikovano – prijavljenim kandidatima samo bi trebalo dati test. Na osnovu tog  zadatka (koji ne mora biti previše kompleksan), jako dobro se može steći uvid u način na koji potencijalni zaposleni razmišlja i njegovo znanje. Tek posle toga sledi razgovor sa HR-om i budućim kolegama iz tima.

Paralelna stvarnost

Izvanredni ljudi (poput gorenavedenih) uvek imaju mogućnost izbora. To je razlog zbog kog u Srbiji, prema rečima Sonje Ćetković, direktorke sajtova za zapošljavanje i ljudske resurse u kompaniji Infostud, postoje dva paralelna tržišta zapošljavanja:

Prvo je ono u kom kompanije postavljaju standarde, a zainteresovani odgovaraju na njih. Drugo je dijametralno suprotno i to je tržište IT-ja. U njemu stručnjaci postavljaju uslove, a kompanije se trude da što bolje odgovore na njih.

To je dovelo do toga da u ovoj industriji ima „previše para, a premalo znanja“, kako kaže Ivan. Za razliku od drugih industrija, ima posla, ali nema odgovarajućih kandidata.“Pronaći seniora je kao da tražiš iglu u plastu sena. A kad ih nađeš, moraš se ti njima prilagoditi i organizovati svoj posao oko njih“. To je najbolji način da iskoristiš njihovu brilijantnost, zaključuje on.

HR-ovci, sada obratite pažnju

Stoga, ostaje uvek aktuelno pitanje kako privući takvu osobu koja, ne samo što ima mogućnost izbora, nego ima i potpuno drugi set prioriteta u odnosu na one koji tek počinju?

„Tako što praviš što manje grešaka koje mogu da se izbegnu, počev od oglasa (koji obično sadrži veliku količinu nerelevantnih zahteva), preko načina na koji se prema tim ljudima ophodiš“, kaže Minić. Velika je verovatnoća da njih neće zanimati samo novac (jer ga već imaju) niti team building okupljanja.

Oni žele da se njihovo znanje iskoristi na najbolji mogući način i često će se pre opredeliti za nešto što ih ispunjava, motiviše i tera da se dalje razvijaju. Često se dešava i da ne žele da dolaze na posao svaki dan, već da šest dana rešavaju problem (koji može da reši veoma mali broj ljudi), a da ostatak vremena provode radeći ono što vole.

S druge strane, ukoliko tragate za juniorima, vaš izbor je znatno širi. „Najbitnije je da imaju odgovarajući stav i ponašanje, odnosno da se uklapaju u korporativnu kulturu koju pokušavate da uspostavite“, primećuje Ivan. Vredni i pristojni ljudi će uvek naučiti ono što ne znaju i na taj način će se odužiti firmi.

Šta znate, a ne šta piše na papiru

Dakle, na HR-ovima koji vrše selekciju kadrova u ovoj industriji je da shvate da fakultet i godine iskustva u IT oblasti često nisu nikakvo merilo znanja i nema smisla pominjati ih kao neki preduslov, poručuje Ivan. Mnogo je bitnije šta je taj neko radio, nego mrtva slova koja stoje na papiru. Mrtva slova i diploma sa školskog i gradskog takmičenja. A što se tiče iskustva „ukoliko ste spremni da radite sa nekim i bacite ga u vatru, on će za par godina steći odgovarajuće veštine“.

Na kraju, ljudi koji će raditi sa tim kandidatima bi trebalo da igraju određenu ulogu u odlučivanju. Ako se ta osoba ne uklapa i narušava atmosferu, može napraviti mnogo veći problem za firmu, nego što je potreba za njom. Dakle, na onima koji zapošljavaju je da odgovore na pitanje da li im je potreban kolega koji je dobra na papiru ili neko ko rešava konkretan problem i uklapa se u vaš tim.

Ostavi komentar

  1. Nikola

    Nikola

    6. 10. 2017. u 13:20 Odgovori

    Team buildig -> building fali jedno slovo.
    Elem, najveci problem kod veceg dela HR-a jeste upravo to sto mnogi su mnogi od njih zaposleni u IT sektoru iako mozda kod njih ne postoji toliko interesovanje za IT i tu se posao obavlja automatizovano. Pored toga sef kadrovskog treba da razume stavke u oglasima koje sastavlja. Ako nije postojao nikakav raniji dodir sa IT, da li kao hobi ili kao sekundarna vestina, oni nece moci da sastave oglas koji je kompaniji zaista potreban ma sta god da su zavrsili. Takodje, prilikom razgovora treba da prisustvuje i jedan od clanova tima sa kojima ce kandidat potencijalno raditi. Kao sto se zakljucuje, potrebno je gledati vise kakvi su to projekti na kojima je osoba radila, nego insistirati na formalnom znanju.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

Društvene mreže

Ima li oglašavanja van Facebook platformi?

Možda ste primetili kako pojedini brendovi nisu bili prisutni na vašem Instagram i Facebook feedu tokom jula. To me je navelo na razmišljanje, a šta da se sutra probudimo i da Facebook i Instagram ne postoje, šta onda?

Office Talks Podcast

Kako je KK Crvena Zvezda osvojila Evropu najboljom marketing strategijom

Košarkaška Evroliga nije se zasnivala samo na utakmicama u sportskim halama, već i na jednom sasvim drugačijem terenu - u pitanju je digitalni marketing u sportu.

Gaming

Šest godina od Astroids igre i srpski studio Superverse osvaja Steam sa novim naslovom!

Pre šest godina studio Superverse Industries, tada još pod nazivom Industry Entertainment, predstavio je svoju novu igru - Astroids, koja je kasnije postala Superverse, a sa kojom je ovaj game development studio iz Srbije zabeležio uspeh. Mi smo sa osnivačima razgovarali kako je izgledao put od prvog naslova 2002. godine pa sve do jedne uspešne igre na platformi Steam.

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.

Startapi i poslovanje

OTP banka i niški NadjiTuru.rs udruženim snagama digitalizuju transportnu industriju u Srbiji

Šta dobijete kada spojite startap koji značajno pojednostavljuje logistiku transporta i banku koja je jedna od vodećih po pitanju inovacija? Sjajno partnerstvo koje omogućava svim učesnicima ekosistema transportne industrije da unaprede svoje poslovanje, te sarađuju efikasnije i lakše.