Zašto ne bismo bili društvo u kome svaki građanin zna za Internet of Things?

Zašto ne bismo bili društvo u kome svaki građanin zna za Internet of Things?

Termini kao što su 'Internet of Things' i 'Narrowband' sve češće se koriste i u Srbiji. U razgovoru sa tehničkim direktorom kompanije Vip otkrivamo dokle je ova kompanija stigla sa implementacijom pomenute tehnologije i koji su naredni koraci na ovom polju.

Krajem prošle godine razgovarali smo o povezanim uređajima sa Natali Delić, tehničkom direktorkom kompanije Vip mobile, koja nam je tom prilikom objasnila kako ova tehnologija funkcioniše u realnim uslovima, ali i kako IoT koristi LTE tehnologiju, te na mala vrata uvodi 5G mrežu. Do danas, Vip je uložio značajna sredstva u promociju i podršku implementacije Internet of Things tehnologije na prostoru Srbije, a sve to u cilju formiranja pametnih i povezanih zajednica i gradova.

Nedavno završen IoT Challenge u organizaciji Vipa, ali i sve veća popularnost Narrowband mreže i mogućnosti koje ista pruža, bili su i više nego dovoljan razlog da sa Natali razgovaramo o trenutnim planovima kompanije i razvoju IoT sistema na našim prostorima, ali i o ulaganjima u mlade talente i inovativne timove.

Šta je tačno Narrowband tehnologija i koji je njen značaj kada govorimo o radu IoT rešenja?

Natali: Konstantan razvoj Internet of Things rešenja doprinosi da kompanije u različitim industrijama budu efikasnije i optimizuju procese, što vodi povećanju vrednosti poslovanja. S druge strane, mogućnost povezivanja čini da danas možemo da pričamo o konceptima poput pametnih zgrada ili gradova.

Narrowband IoT tehnologija jedan je od najboljih mehanizama da IoT postane deo svakodnevice, s obzirom na to da se realizuje u okviru postojećih 4G mobilnih mreža, odnosno na postojećoj infrastrukturi operatera i predstavlja uvod u IoT u okviru 5G mreža. Na taj način Narrowband tehnologija nudi ne samo rešenja sada već predstavlja razvojni korak prema mrežama pete generacije.

Za razliku od ostalih tehnologija dostupnih na tržištu, koje benefite tačno pruža Narrowband?

Natali: Narrowband IoT tehnologija, pre svega, koristi licencirani frekvencijski spektar koji garantuje mnogo pouzdaniji i kvalitetniji prenos podataka. Ovaj spektar dodeljen je samo NB-IoT mobilnim operaterima na korišćenje i u njemu nema interferencije koju prave drugi uređaji. Osim što je bezbednost na najvišem mogućem nivou, time se izbegava i zagušenje koje predstavlja jedan od najvećih problema.

U Srbiji, Vip mobile je jedini operater koji radi na uvođenju ove tehnologije. Vrlo je važno napomenuti i da je obezbeđena potpuna infrastrukturna stabilnost jer se mreža održava po telekom five nines (99.999) standardu dostupnosti servisa. Narrowband u odnosu na LoRA tehnologiju nudi i mogućnost dvosmernog slanja daleko više poruka dnevno, te čak 10 puta više informacija – signal je tako dostupan i u teško pristupačnim područjima gde nema standardnog signala za komunikaciju.

Kako trenutno izgleda razvoj Narrowband tehnologije u Srbiji i koji su glavni izazovi u njenoj implementaciji?

Natali: Vip mobile, kao deo A1 Telekom Austria Grupe, prošle godine započeo je testiranja NB-IoT tehnogije u laboratorijskim uslovima, a kasnije i na terenu zajedno sa partnerima i korisnicima. U ovom momentu, priprema mreže je u fokusu. S obzirom na to da Narrowband pripada LTE spektru, u procesu je ključno ispitivanje određenih podešavanja kako se ne bi smanjio kapacitet za ostale LTE korisnike.

Istovremeno se radi na sertifikaciji uređaja u Austriji, a rezultate će koristiti sve članice A1 Telekom Austria Grupe. Intenzivno radimo na raznim rešenjima koja želimo da povežemo na našu grupnu IoT platformu (Cumulocity), kako bismo, osim konektivnosti za NB-IoT uređaje bili u mogućnosti da ponudimo kompletnu uslugu upravljanja NB-IoT uređajima biznis korisnicima, kao i prikupljanje i obradu podataka i dodatnom sigurnošću celog ekosistema. Ozbiljno smo pristupili i edukaciji, koju sprovodimo unutar kompanije, ali sve više i eksterno ka partnerima, startap zajednicom i učesnicima na tržištu.

Koje su to ključne stavke u primeni ove tehnologije u ekologiji, poljoprivredi i drugim oblastima?

Natali: Pre svega, vrlo je važno odmah da shvatimo da je NB-IoT tehnologija primenjiva u najrazličitijim uslovima i industrijama. Ova tehnologija naročito je pogodna u onim industrijama gde je potrebno očitavanje velikog broja podataka, i gde se često radi i u najnepristupačnijim uslovima. NB-IoT može da obradi sve te podatke bez izgradnje nove mreže, na čijem se osnovu olakšava kasnije donošenje poslovnih odluka.

Upravo su tu mogućnosti za automatizaciju procesa najbrojnije. Rešenja su prilagodljiva tako što podržavaju veliki broj uređaja na širokom geografskom području, a nude trenutnu dostupnost i to ispod zemlje, u podrumima i garažama, gde inače nema mobilnog signala, ili u ruralnim predelima gde osim mobilne mreže nema drugih mogućnosti za komunikaciju.

IoT uređaji su odlični za primenu u navedenim oblastima jer imaju vrlo malu energetsku potrošnju, dug životni vek baterija i nisku cenu krajnjeg uređaja, dok se očekuje i da će modul za povezivanje za par godina koštati svega nekoliko dolara. U biznisu je ušteda vrlo važna, a sa NB-IoT tehnologijom je, i pored (još uvek) visoke cene implementacije, zagarantovana.

Koliko su rešenja sa Vip IoT Challenge takmičenja daleko od lansiranja u realnim uslovima?

Natali: Verujemo da se Narrowband IoT tehnologija može široko primeniti u Srbiji, zato smo se i odlučili da budemo među prvim operaterima u svetu koji će omogućiti njeno korišćenje u razvoju IoT rešenja. Uverena sam da je ovo početak i da će ovi timovi imati značajan doprinos u digitalizaciji našeg društva, ali i da ćemo brzo videti mnoge druge startape i kompanije koje će se upustiti u NB-IoT poduhvate.

Narrowband tehnologija je standardizovana pre samo tri godine i sada je sazrela, kako iz ugla mobilne mreže i njenih funkcionalnosti, tako i iz ugla dostupnih NB-IoT čipsetova i njihove cene. Smatramo da je pravi trenutak da se krene sa njenom eksploatacijom i na tržištu Srbije.

Na nedavno održanom takmičenju „Vip IoT Challenge“ mogli smo da vidimo zaista kreativne timove sa svojim idejnim rešenjima za neke od ključnih problema u svakodnevnom životu u Srbiji kroz digitalizaciju u domenima poljoprivrede, zaštite životne sredine i bezbednosti. S obzirom na to da ova rešenja funkcioniše kroz 4G mobilnu mrežu, znači da se jednostavno i brzo može pustiti NB-IoT signal na lokacijama gde se budu realizovali NB-IoT projekti.

Osim IoT takmičenja, šta je potrebno još da se uradi na lokalnom nivou kako bi talentovani timovi pokazali svoj potencijal?

Natali: Vip IoT Challenge je pokazao da smo već postali društvo koje digitalnu budućnost pretvara u digitalnu sadašnjost, jer već (želimo da) koristimo najnovije tehnologije i radimo na kreativnim rešenjima koja nam otvaraju brojne mogućnosti ka efikasnijoj zajednici i boljem kvalitetu života.

S druge strane, da, suočavamo se sa nekoliko problema pošto su generalno poznavanje i svest o mogućnostima i prednostima IoT-a kao tehnologije za sada na niskom nivou i upravo zbog toga projekat Vip IoT challenge i praktično testiranje sa realnim uređajima imaju važnu ulogu u popularizaciji ove tehnologije i njenih benefita.

NB-IoT je standard, prihvaćen na globalnom nivou i svi vodeći svetski operateri su počeli sa komercijalnim pružanjem usluge, ali predrasude kod nas nisu zanemarljive s obzirom na to da je ugrožavanje privatnosti jedna od glavnih briga i kod poslovnih i kod privatnih korisnika. Stoga, sledeći korak u širenju i razvoju mreže je edukacija građana o prednostima i mogućnostima koje pruža NB-IoT tehnologija i kako može da unapredi živote svih nas.

Koji su naredni planovi za Vip mobile kada je reč o razvoju ali i primeni Narrowband tehnologije?

Natali: Vredno radimo na tome da ova tehnologija uskoro postane deo naše svakodnevice, i time napravimo veliki korak ka digitalizaciji društva. Očekujemo da ćemo u narednom periodu imati nova rešenja da pokažemo i ponudimo tržištu. Sa partnerima trenutno radimo na nekoliko pilot projekata, a najbolja rešenja ćemo sigurno i predstaviti javnosti.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

Dejan Nikolić (Content Insights): Publika jednom mediju ne sme da bude inventar koji prodaje oglašivačima

U eri kada Facebook, Amazon i Google drže 70% budžeta za digital, kako se mediji mogu izboriti za svoj kolač? Jednostavno - moraju da promene način na koji su do sada poslovali.

Mobilno

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

BioSense lansirao PARSEC program poslovne akceleracije – ukupna vrednost fonda €2,5 miliona

Kako bi startapima i drugim malim i srednjim preduzećima omogućili pristup neophodnom kapitalu, znanju, tržištima i tehnologiji, evropski projekat PARSEC nudi biznis akceleraciju za tehnološke proizvode i inovacije iz tri sektora: prehrana, energija i životna sredina.

Startapi i poslovanje

EY na #CXZG: Zašto konsultantske kuće ulaze u oblast korisničkog iskustva?

Korisničko iskustvo postaje veći 'buzzword' od digitalne transformacije - toliki da i konsultantske kuće ulaze u ovu oblast. Više o tome razgovaramo sa predstavnicima EY-a u Hrvatskoj.

Internet marketing

Effie 2019: Ove godine bez zlatnog priznanja, agencija Ovation BBDO osvojila najviše nagrada

Na ceremoniji koja je održana u Ateljeu 212, sinoć su dodeljene četiri srebrne i četiri bronzane Effie nagrade za najefektivnije marketinške kampanje koje su realizovane u Srbiji tokom prošle godine.

Startapi i poslovanje

Damjan Geber: Edukacijom o značaju CX-a u fizičkom prostoru, stvaramo konkurentnije tržište

Dizajn je jedan od ključnih elemenata u procesu kreiranja kvalitetnog korisničkog iskustva u 'offline' prodavnicama ali i kancelarijama kompanija. O značaju arhitekture prostora sa poslovne strane, razgovaramo sa Damjanom Geberom, direktorom agencije Brigada.

Startapi i poslovanje

Branko Milutinović: Ne stajemo dok Nordeus ne postane sinonim za fudbalski ekosistem

U kom smeru ide Nordeus? Zašto su se preselili u novu zgradu i da li zapošljavaju? Na kojim to igrama trenutno rade? Na ova i druga pitanja odgovara Branko Milutinović, direktor i jedan od osnivača najuspešnijeg srpskog gejm studija.

Društvene mreže

Facebook grupe nisu novi forumi, ali sa planovima Zuckerberga one postaju nikad značajnije za korisnike

Na F8 godišnjoj konferenciji Facebook je predstavio nove promene i dizajn koji će umnogome oblikovati korisničko iskustvo u narednom periodu - ističući u prvi plan grupe i događaje. Šta to znači za korisnike?