8 pojmova koje želimo da izbegnemo u 2019. godini

8 pojmova koje želimo da izbegnemo u 2019. godini

Kraj godine polako se bliži, a već sada se prave spiskovi tehnoloških trendova za narednih 365 dana. Međutim, postoji i onaj drugi spisak - stvari koje više definitivno nisu u trendu.

Iako ne možemo sa sigurnošću da kažemo šta je to što će u medijima i tehnologiji napraviti veliku promenu u 2019. godini, ako sumiramo utiske iz 2018. godine svakako se javljaju šabloni onoga što polako gubi na svojoj popularnosti, ustupajući mesto drugim formatima.

Portal AdAge predstavio je nedavno “The Not-Hot in 2019.” spisak stvari koje će biti passé, a mi lokalizujemo priču izdvajajući stvari koji su se tokom godina mogle videti na domaćem tržištu – a bilo je tu i uspeha i promašaja. U tome nam pomažu Miloš Skokić (ŽIŠKA) i Netokracijin Marko Tadić.

Virtuelna realnost

Miloš: VR i AR imaju svoje zasluženo mesto u industriji zabave. Neki od skorašnjih primera upotrebe ove tehnologije deluju stvarno uzbudljivo. Sa druge strane, ne bih rekao da je ove godine napravljen i najmanji korak u pravcu one ideje da “VR postaje naša svakodnevica u kojoj svi hodamo sa kacigama na glavama”. I to je ok.

IGTV

Miloš: Plemenita je ideja da korisnici Instagrama žele da se upuste u ozbiljniji tip sadržaja od Story-ja i feed postova na dnevnoj bazi. Ako posmatramo taj user journey u vakuumu, takođe ima smisla – ti vidiš neki kratak tizer na story-ju, a onda odeš na kompletan video jednim jednostavnim swipe-up-om, bez napuštanja aplikacije. Ipak, ja i dalje za ozbiljan video idem na YouTube kao i veći deo populacije, a Instagram mi i dalje služi za dnevnu dozu površnog, snackable sadržaja. Ovo se neće promeniti, stoga IGTV RIP.

Kablovska televizija

Marko: Sa prethodnom akvizcijom Kopernikusa od strane MTS-a i povećanim ulaganjima u TV sadržaj i produkciju od strane SBB-a, iza nas je jedna jako uzbudljiva godina na ovom tržištu. Čini se da u toku 2019. možemo očekivati još veća ulaganja u sadržaj i nove proizvode. Međutim, digitalni kanali distribucije sadržaja uzimaju sve većeg maha – korisnicima se sviđa on-demand pristup, tako da smo čak i popularnu seriju “Jutro će promeniti sve” gledali putem digitalnih kanala.

Social Media

Miloš: Hej, više nije Facebook! Odavno nije Facebook, ali od ove godine i zvanično, čak i na našem tržištu. Moje prve asocijacije su Instagram, Instagram Story, ali i Reddit, LinkedIn (koji je postao zabavno mesto), Twitch i YouTube koji jeste, a nije, ali ipak jeste društvena mreža. Društvene mreže se stalno menjaju, način na koji ih koristimo se menja, a sve je to social media, a sve to je sve heterogeniji sataraš.

Facebook

Marko: Vreme Facebook kao dominantne platforme odavno je iza nas. Neuspeli pokušaj Facebook Story nije uspeo, poljujan je medijski ugled kompanije, a kampanja #deletefacebook ozbiljno je uticala da korisnici migriraju na Instagram (pa čak i naši roditelji). Jednostavnim rečnikom, poverenje u Facebook je narušeno, a korisnici provode daleko manje vremena nego što je to bio slučaj pre samo godinu dana. Facebook više nije hot, iako to neće uticati na naše oglašavanje na ovoj platformi.

Digital

Miloš: Ako je sve digital, možda možemo da se dogovorimo da izostavimo tu reč iz definicija, predloga i budžeta? Ali nije sve digital, nećemo se lagati – i nismo još tu. Ono što ja primećujem jeste da se sve manje koristi odrednica digital u kategorizaciji beogradskih agencija, jer su ljudi shvatili da neki native digitalci prave baš dobre bilborde, neki influenseri snimaju TV reklame, a neki ATL old school copywriter-i smišljaju uzbudljive social media aktivacije.

Digitalna transformacija

Marko: AdAge je izjavio da reči “digitalno” u digitalnoj transformaciji i “digital” u digital marketingu više nisu hot pojam za 2019. godinu – sa time se apsolutno slažem! Digitalna transformacija o kojoj toliko pričamo nije toliko digitalna koliko je u pitanju biznis transformacija – prilagođavanje jednom potpuno novom okruženju. U poslu se konstantno menjaju procesi, tako da ono što se ovde dešava nije ništa novo.

Chatbotovi

Miloš: Meni uzbudljiv dodatak već širokoj paleti digitalnih rešenja na kojima radimo i koje razmatramo kada osmišljamo digitalno prisustvo brendova – širom industrije. Finalni proizvodi su ipak, čini mi se, uglavnom dosta manje od onoga što korisnici očekuju kada se upuste u razgovor. Otuda gomile tekstova o negativnim iskustvima i frustracijama nakon upotrebe chatbot-ova. Ipak, praktične primene postoji, ova tehnologija će evoluirati i olakšati nekim ljudima živote. Side note: Ni jedan community manager nije izgubio posao zbog chatbot-a.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Lupa Technology osigurao investiciju od $1,8 miliona – sledi širenje poslovanja

Lupa Technology je na misiji da značajno unapredi upravljanje podacima u građevinskoj industriji. Ova srpsko-američka platforma, sa sedištem u Njujorku i Beogradu, upravo je zatvorila rundu ulaganja od $1,8 miliona kako bi podstakla svoju ekspanziju.

Propustili ste

Intervju

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Analiza

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.

Office Talks Podcast

Mily Tech: Startap koji pomaže da vam paketi stižu na vreme

Gost 197. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Zlatković, osnivač i CEO kompanije Mily Technologies. On nam je predstavio razvojni put kompanije — od osnivanja do milionske investicije i planova za budućnost!

Intervju

Mastercard lansirao alat ‘Shopping Muse’ za jednostavnu i personalizovanu kupovinu

Kompanija Mastercard je razvila novi alat 'Shopping Muse' koji je zasnovan na AI tehnologiji a sve u cilju da se napravi veliki korak ka interaktivnijoj i angažovanijoj trgovini u budućnosti. 

Karijere

Kako strani eksperti iz kompanije ABBYY ocenjuju IT tržište rada u Srbiji?

Predviđaju da će Srbija od 'outsourcing' regrutnog centra postati atraktivna tehnološka lokacija na globalnom tržištu, ali je prethodno potrebno preduzeti određene korake ka ostvarivanju tog cilja.

Intervju

Može li veštačka inteligencija pomoći u izgradnji održivih energetskih sistema i poslovanja?

Koliko bi i na koji način integracija AI tehnologije mogla da utiče na unapređenje rešenja u energetskom sektoru, ali i na poslovanje jedne kompanije? Odgovor na ovo pitanje dobili smo u razgovoru sa Jelenom Pejković iz kompanije Schneider Electric.