Digitalna transformacija: 'Nova mladost' za tradicionalne medije

Digitalna transformacija: ‘Nova mladost’ za tradicionalne medije

Realnost je sledeća: biznis modeli novina, televizije i radija definitivno više nisu seksi. Poslednjih petnaestak godina na delu je digitalna revolucija koja iz korena menja ne samo način na koji ljudi komuniciraju, već i šta očekuju od pruženih sadržaja. To medijskim radnicima zaposlenim u tradicionalnim medijima ostavlja sledeću dilemu - hoćemo li za nekoliko godina ostati bez posla?

Weekend Media Festival
Andrei Caramitru (BGC, Partner & Managing Director)

Uvek prisutna tema vezana za „smrt novina i radija“ bila je aktuelna i na desetom po redu Weekend Media Festivalu u Rovinju. Medijski stručnjaci su još jednom nastojali da odgovore na pitanje kako je najbolje suočiti se sa izazovima koje proces digitalizacije nosi sa sobom?

Kako primećuju i laici i stručnjaci, ljudi više ne prave razliku između načina na koji primaju informacije (jer ih ima previše), ali jedna stvar im postaje dominantna – žele da komuniciraju o onome što su čuli. To je samo jedan od razloga zašto investicije od oglašavanja odlaze platformama koje na osnovu prikupljenih  podataka znaju šta svaki od njihovih korisnika preferira, te im stoga nude kompletnu personalizaciju, što u pogledu sadržaja, što u informacijama koje im nude.

Međutim, predavači se slažu da što više novca ide za digitalne medije, manje sredstava i više brige ostaje za one medije koji su dominirali pre početka digitalne ere – novine, radio i print. Pa ipak, postavlja se sledeće pitanje: postoje li biznis modeli koji ovim tradicionalni emiterima omogućavaju da prežive?

Spoj telekoma i proizvođača medijskog prostora – dobitak za sve?

Andrej Karamitru, jedan od partnera u Boston Consalting Group, po tom pitanju vrlo je jasan:

Iako ne postoji savršeno rešenje, postoji šansa da tradicionalni vid medija u nekom obliku preživi, pogotovo na prostoru Istočne Evrope.

Andrej između ostalog kaže da je balkanski region malo tržište, te je stoga nezanimljivo velikim igračima, poput Netflix-a. Ipak, to za lokalne medije znači da imaju urođenu stratešku prednost, te svoje mane lako mogu preokrenuti u dobitnu kombinaciju.

Weekend Media Festival
Publika je u velikom broju ispunila dvoranu Vikendicu, slušajući predavanje o izazovima transformacije medija.

„Ključna stvar je, najpre, fokusirati se na sadržaj koji te odvaja i od kog neko može imati koristi. Te informacije biće nešto što pojedini medijski biznis odvaja od konkurencije, a ujedno i sadržaj za koji će ljudi biti spremni da plate. U tom pogledu najbolje će se unovčiti lokalne informacije“, dodaje on.

Sa druge strane, predavači smatraju da bi trebalo težiti Telco-media modelu, odnosno simbiozi između telekom operatera i proizvođača medijskog sadržaja. Taj spoj omogući će korisnicima da dobijaju vesti na instant način, ali ujedno i informacije za koje su zainteresovani.

Srpski paradoks

Međutim, prema rečima Marka Stjepanovića, glavnog urednika Blica, print u Srbiji ne samo da nije mrtav, nego je i odličan biznis:

Štampana izdanja u Srbiji imaju ogroman značaj za društvenu i političku sferu. Tiraži jesu u padu, ali se to kompenzuje smanjenjem redakcije i oglašavanjem na online verziji.

Nastavivši svoje izlaganje, Marko takođe navodi da je za Srbiju, u odnosu na ostatak sveta, prisutan još jedan obrnuti trend. Naime, originalni i kvalitetni sadržaj, uz pomoć Facebook-a, daje sve bolje rezultate u svim svetskim medijima. Međutim, Srbija je drastično drugačije tržište koje znatno kaska. Publika ima sve manji raspon koncentracije te je potreban čitav niz trikova da joj održi pažnju. Stoga je skoro nemoguće naterati je da pročita ozbiljan tekst. Stjepanović kaže:

Načini na koji se dovijamo da se to desi su gotovo neverovatni. Ipak, ključ je u tome da ukrstimo ono što bi ljudi trebalo da pročitaju i ono što oni žele da pročitaju, te nađemo način da to naplatimo.

On dodaje da sve to treba uraditi tako da novinarstvo kao profesija ne ispašta više nego što mora, iako je, po Stjepanovićevim rečima, ono danas manje kvalitetno nego pre desetak godina. “Novinar je čovek koji sedi u kafani, jede ćevape i napiše tekst, a više nema novaca za dvadesetoro takvih ljudi u redakciji” zaključio je on na kraju. Stoga, jedina stvar koja ostaje jeste da nastavimo da se pitamo da li će digitalna revolucija u potpunosti izmeniti medijski svet kakav danas poznajemo.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

E-commerce

Četiri domaća startapa koja transformišu e-commerce u Srbiji

Drugi deo Netokracijine OMGcommerce konferencije bio je rezervisan za Business i Product Track, a u okviru dela posvećenog proizvodima publici su se predstavili domaći inovativni startapi sa svojim rešenjima iz oblasti e-trgovine.

Kultura 2.0

Employer Branding iz drugog ugla: Kako izgraditi identitet kompanije koji ljudima nešto znači?

Prošli četvrtak imali smo priliku da posetimo 'Tech Doc' filmski festival koji je kompanija Levi9 organizovala za svoje zaposlene i partnere. Kakve to ima veze sa Employer Branding-om?

E-commerce

Guberinić: CarGo stiže u Novi Sad, a za njim i servis za digitalna plaćanja!

Treća po redu OMGcommerce konferencija u organizaciji Netokracije završena je juče, a pored dvadeset predavača koji su govorili o rešenjima i trendovima u oblasti e-trgovine, publika se upoznala i sa novinama koje kompanija CarGo planira da uvede u narednom periodu na tržište Srbije.

Upoznajte poslodavce

Microsoft je najpoželjniji IT poslodavac u Srbiji – slede Nordeus i Ubisoft

Ko su najatraktivniji IT poslodavci u Srbiji? Sajt Poslovi Infostud predstavio je rezultate svog prvog velikog istraživanja poslodavaca te vrste, a kompanija koja je osvojila najviše glasova ispitanika je Microsoft.

Intervju

Preobražaj se ne dešava ako iza njega ne stoje ljudi koji vide svet drugim očima

Duvanska industrija bez dima? Zvuči paradoksalno, ali kompanija Philip Morris International smatra da je to moguće. O njihovoj biznis transformaciji koja će to omogućiti i zaposlenima koji igraju ključnu ulogu, u nastavku teksta razgovaramo sa njihovom HR menadžerkom.

Netokracija

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.