Granični slučajevi, ujedinimo se!

Granični slučajevi, ujedinimo se!

Zamislite da ste programerka. Možda ne morate ni da zamišljate jer jeste programerka. Čestitam, vi ste granični slučaj za određene sisteme, npr. za napredne softvere koje koriste kompanije za zapošljavanje. Mislite da kompjuter ne može da bude seksista ili rasista?

Može. WEAT (Word-embedding association test) namenjen mašinama otkrio je da kompjuter asocijativno povezuje muška imena sa poslom, matematikom i naukom, dok ženska povezuje sa porodicom i umetnošću. I to nije sve. Pročitajte ceo tekst.

Netokracijino okupljanje Ladies of New Business me je ispunilo nadom u žensko preduzetništvo, no pred spavanje sam, kao omađijana, ponovo zabola nos u knjigu o predrasudama, šablonima, seksizmu, rasizmu, problematičnim i ograničavajućim algoritmima i ostalim mnogobrojnim užasima u onlajn okruženju.

Na naslov Technically Wrong naletela sam pre otprilike dve nedelje, čitajući Gardijanov tekst o algoritmima. A onda sam knjigu brzo pročitala – i to na telefonu. Hvala Amazonu i Kindle-u.

Šta me je toliko zainteresovalo? Teme i primeri koje autorka navodi u knjizi nisu ni nepoznati, ni novi i o njima se već dosta diskutovalo (npr. o diskriminatornoj ulozi algoritama). Međutim, objediniti ih u svojevrstan zbornik i sagledati ih kao celinu stavlja nas u poziciju čitalaca ozbiljnog horora. Jednog od onih od kojih ne odustajete do samog kraja.

Društvene mreže, znamo, poznaju nas bolje od nas samih. Poznaju nas i banke, trgovački lanci čije lojalti kartice koristimo, advertajzing agencije i agencije za istraživanje tržišta. Profilišu nas, segmentiraju, a potom trguju znanjem o nama. To je naša stvarnost i moramo je prihvatiti, osim ukoliko ne želimo da budemo Amiši (nemam ništa protiv Amiša, da ne bude zabune) i odreknemo se pogodnosti savremenog života. Dakle, velike baze podataka su, kao Veliki Brat, tu i ne idu nigde. Ako mislite da bi nam bilo bolje bez svega toga, razmislite ponovo.

Informacije u zamenu za iskustvo

Big data korisna je za sve – sve industrije, ali i običnog čoveka. Savremene opcije i metode sada pružaju znatno bolji uvid u ponašanje kupaca, njihove navike i stavove, te se shodno njima modifikuju ponude i prave novi, maksimalno prilagođeni proizvodi. Da, velike kompanije će zarađivati na nama, ali ćemo mi npr. jesti hleb (ili kolač) baš po našem ukusu.

A kada je o ukusima reč, vredi ponovo pomenuti granične slučajeve… Znate, one “problematične izuzetke koji potvrđuju pravilo?” Nezgodno je to što priča o graničnim slučajevima kada su ljudi i identiteti u pitanju pretpostavlja da postoji prosek – “normalno” – odnosno da “granični slučajevi” nisu dovoljno važni da bi ušli unutar granica razmatranja.

Zamislite situaciju: Facebook vam šalje memory video o prethodnoj godini… Baloni, vesela muzika, videom dominiraju zajedničke slike vas i partnera… koji je baš pre dve nedelje odlučio da vas ostavi zbog vaše najbolje prijateljice. Na slikama je, eto, i ona. I baloni. I sreća. Srećna Nova godina! Verujte, ovo je blag primer. Facebook SVIMA šalje ovakve podsetnike, bez obzira da li su imali ovakvu situaciju ili su, kao što je opisano u knjizi, izgubili dete. Jer, takvi ljudi i takve situacije su – granični slučajevi.

Pre no što odmahnete rukom i pomislite da ništa ne možete da uradite da ovo promenite osim da zakopate sve uređaje i kartice tri metara ispod zemlje (što se, naravno, neće desiti) – reći ću vam da nije sve baš toliko crno. Možemo da utičemo na način na koji se dizajniraju digitalni proizvodi. Možemo da utičemo na to da se pristupni formulari promene tako da nas ne vređaju i ne primoravaju da se pogrešno opredelimo. Možemo da pritisnemo kompanije da bolje rade svoj posao. A na nama je da se ne bolje, nego ODLIČNO informišemo o ovoj temi.

Jer, od toga nam bukvalno zavisi život.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Srpski Constellation lansira AimFox – sveobuhvatno rešenje za automatizaciju komunikacije na LinkedInu

AimFox je cloud-based aplikacija namenjena svima koji žele da se bave networkingom, prodajom, regrutingom ili bilo kojim procesima koji podrazumevaju 'jedan na jedan' komunikaciju sa odabranom ciljnom grupom.

Startapi i poslovanje

Payoneer istraživanje: Globalizacija je šansa za razvoj malih i srednjih preduzeća

Procenat očekivanog rasta prihoda malih i srednjh preduzeća ostvarenog od izvoza u Srbiji iznosi 12% u periodu od 2021. do 2023 - pokazuju rezultati istraživanja koja je sproveo Payoneer.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki MotionOps podigao investiciju od $1,2 miliona – sledi širenje tima u Srbiji i dalji razvoj proizvoda

MotionOps zatvorio je 'pre-seed' rundu od gotovo 1,2 miliona dolara predvođenu VC fondom iz Jute Alpine 100. Nikola Cvetković, jedan od osnivača ovog startapa, otkriva nam više o tome kako tim planira da iskoristi investiciju.

Propustili ste

Društvene mreže

Hoće li Elon Mask zaista uvesti pretplatu za sve korisnike Twittera?

Ono što se dešava sa Twitterom od momenta akvizicije od strane kontraverznog biznismena Elona Maska može se kategorizovati kao potpuna farsa sa čudnim spletom događaja i okolnostima koji su zadesili ovu društvenu mrežu.

Takmičenje

Bosch Startup Harbour poziva startape da zajedno validiraju ideje i skaliraju biznis – prijave traju do 30. septembra

Startup Harbour je globalna inicijativa kompanije Bosch čiji je cilj kreiranje ekosistema kroz saradnju između 'early stage' startapa i različitih Bosch divizija u oblasti informacionih tehnologija i digitalizacije.

Intervju

Amir Moini pomogao je Netflixu da izgradi Employer Brand iz temelja – a sada dolazi na Empple Festival

Treći po redu Empple Festival 5. oktobra ugostiće Amira Moinija, direktora Employer Branding-a kompanije Moloco u Silicijumskoj dolini.

Internet marketing

Weekend Media Festival po 16. put u Rovinju, ovog puta sa fokusom na HR i veštačku inteligenciju

Weekend Media Festival, jedna od najvećih regionalnih konferencija posvećenih digitalnom marketingu, po 16. put će se održati u Rovinju od 21. do 24. septembra, sa potpuno novim i aktuelnim temama iz digitalnog sveta.

Karijere

Olja Vučićević Gaković: Srpski IT bio je prenaduvani balon koji je morao da pukne – i to je izdvojilo kvalitetne kompanije

Olja Vučićević Gaković ima impresivno poslovno iskustvo: od života i rada u Silicijumskoj dolini i saradnje sa kompanijama kao što su Google, Yahoo i IBM, do povratka u Srbiju i vođenja uspešnih IT kompanija. U intervjuu koji sledi, ona je sa nama podelila svoje mišljenje o srpskoj IT industriji - i zašto smatra da je kriza imala pozitivan uticaj na nju.

Kultura 2.0

Trudna Barbi i Ken Sugar Daddy – kako je Mattel forama na svoj račun prešao marketing igru?

Drugi deo svoje kolumne o filmu "Barbie" posvetila sam marketinškim strategijama kompanije Mattel koja je aktivno učestvovala u produkciji i realizaciji filma.