Granični slučajevi, ujedinimo se!

Zamislite da ste programerka. Možda ne morate ni da zamišljate jer jeste programerka. Čestitam, vi ste granični slučaj za određene sisteme, npr. za napredne softvere koje koriste kompanije za zapošljavanje. Mislite da kompjuter ne može da bude seksista ili rasista?

Može. WEAT (Word-embedding association test) namenjen mašinama otkrio je da kompjuter asocijativno povezuje muška imena sa poslom, matematikom i naukom, dok ženska povezuje sa porodicom i umetnošću. I to nije sve. Pročitajte ceo tekst.

Netokracijino okupljanje Ladies of New Business me je ispunilo nadom u žensko preduzetništvo, no pred spavanje sam, kao omađijana, ponovo zabola nos u knjigu o predrasudama, šablonima, seksizmu, rasizmu, problematičnim i ograničavajućim algoritmima i ostalim mnogobrojnim užasima u onlajn okruženju.

Na naslov Technically Wrong naletela sam pre otprilike dve nedelje, čitajući Gardijanov tekst o algoritmima. A onda sam knjigu brzo pročitala – i to na telefonu. Hvala Amazonu i Kindle-u.

Šta me je toliko zainteresovalo? Teme i primeri koje autorka navodi u knjizi nisu ni nepoznati, ni novi i o njima se već dosta diskutovalo (npr. o diskriminatornoj ulozi algoritama). Međutim, objediniti ih u svojevrstan zbornik i sagledati ih kao celinu stavlja nas u poziciju čitalaca ozbiljnog horora. Jednog od onih od kojih ne odustajete do samog kraja.

Društvene mreže, znamo, poznaju nas bolje od nas samih. Poznaju nas i banke, trgovački lanci čije lojalti kartice koristimo, advertajzing agencije i agencije za istraživanje tržišta. Profilišu nas, segmentiraju, a potom trguju znanjem o nama. To je naša stvarnost i moramo je prihvatiti, osim ukoliko ne želimo da budemo Amiši (nemam ništa protiv Amiša, da ne bude zabune) i odreknemo se pogodnosti savremenog života. Dakle, velike baze podataka su, kao Veliki Brat, tu i ne idu nigde. Ako mislite da bi nam bilo bolje bez svega toga, razmislite ponovo.

Informacije u zamenu za iskustvo

Big data korisna je za sve – sve industrije, ali i običnog čoveka. Savremene opcije i metode sada pružaju znatno bolji uvid u ponašanje kupaca, njihove navike i stavove, te se shodno njima modifikuju ponude i prave novi, maksimalno prilagođeni proizvodi. Da, velike kompanije će zarađivati na nama, ali ćemo mi npr. jesti hleb (ili kolač) baš po našem ukusu.

A kada je o ukusima reč, vredi ponovo pomenuti granične slučajeve… Znate, one „problematične izuzetke koji potvrđuju pravilo?“ Nezgodno je to što priča o graničnim slučajevima kada su ljudi i identiteti u pitanju pretpostavlja da postoji prosek – „normalno“ – odnosno da „granični slučajevi“ nisu dovoljno važni da bi ušli unutar granica razmatranja.

Zamislite situaciju: Facebook vam šalje memory video o prethodnoj godini… Baloni, vesela muzika, videom dominiraju zajedničke slike vas i partnera… koji je baš pre dve nedelje odlučio da vas ostavi zbog vaše najbolje prijateljice. Na slikama je, eto, i ona. I baloni. I sreća. Srećna Nova godina! Verujte, ovo je blag primer. Facebook SVIMA šalje ovakve podsetnike, bez obzira da li su imali ovakvu situaciju ili su, kao što je opisano u knjizi, izgubili dete. Jer, takvi ljudi i takve situacije su – granični slučajevi.

Pre no što odmahnete rukom i pomislite da ništa ne možete da uradite da ovo promenite osim da zakopate sve uređaje i kartice tri metara ispod zemlje (što se, naravno, neće desiti) – reći ću vam da nije sve baš toliko crno. Možemo da utičemo na način na koji se dizajniraju digitalni proizvodi. Možemo da utičemo na to da se pristupni formulari promene tako da nas ne vređaju i ne primoravaju da se pogrešno opredelimo. Možemo da pritisnemo kompanije da bolje rade svoj posao. A na nama je da se ne bolje, nego ODLIČNO informišemo o ovoj temi.

Jer, od toga nam bukvalno zavisi život.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Sponzorisano

HTEC: Kako smo iz korena promenili posao klijenta koji posluje globalno već 30 godina?

Da biste kao kompanija zadržali svoje stručnjake neophodno je da znate šta oni misle o vama. Veliki broj zaposlenih znači i isto toliko papira za evaluaciju. Tu na scenu stupa rešenje koje je razvio i implementirao domaći HTEC za kompaniju Great Place to Work.

Internet marketing

Ultimativni spisak konferencija i događaja za digitalne marketare

Konferencije predstavljaju pravu priliku za sticanje novih saznanja i važnih kontakata. Godina samo što je počela i sada je pravo vreme da se upoznate sa događajima u Evropi koji su pristupačni za obići.

Karijere

Kako smo spustili fluktuaciju tehničkog kadra ispod 10 procenata

Dok čitava domaća IT industrija raste, manjak kvalifikovanog kadra i česta fluktuacija zaposlenih ostaju među glavnim problemima sa kojima se menadžment suočava. Kako edukovati novi kadar, a u isto vreme zadržati top talenat u svojim redovima?

Propustili ste

Karijere

Šta vaši (budući) senior programeri zaista žele?

Šta je za programere zanimljiv projekat i kada se odlučuju na promenu radnog mesta?

Društvene mreže

Greška u softveru Instagrama glavni je uzrok naglog pada broja pratilaca

Korisnici Instagrama ovih dana žale se na naglu promenu broja pratilaca. Prema poslednjim informacijama, glavni uzrok problema je 'bug' u softveru ove društvene mreže.

Kultura 2.0

Razum i uticajnost

Nema sumnje da su influenseri tu da ostanu, pa čak i pored svih skandala i glavobolja koje prate saradnju sa njima. Bili veliki ili mali, brendovi su se po oprobanom „kud svi tu i mali Mujo“ sistemu uhvatili u kolo iz kojeg nema lakog izlaska. Retko ko tu zapravo stane da razmisli o tome šta […]

Mobilno

Kako izmeriti zagađenost vazduha u vašem gradu?

Prethodnih dana sve češće se govori zagađenju vazduha u Srbiji. Merne stanice svakodnevno prikupljaju podatke o kvalitetu vazduha, a nivo štetnosti možemo pratiti upravo putem naših pametnih telefona.

Internet marketing

Šta treba da znate ako izdajete stan putem sajta Airbnb?

U Beogradu trenutno ima preko 4.000 aktivnih izdavača na Airbnb-u uz godišnji rast oko 45%. Platforma ima ogroman broj mogućnosti, a ovo su neke od osnovnih koje biste trebali da zapamtite ukoliko izdajete stan putem ovog sajta.

Karijere

Poslovi.infostud.com lansirali Employer Branding Studio kako bi HR potrebe klijenta zadovoljili pod ‘jednim krovom’

Usluge Employer Branding Studija već koriste najveći srpski poslodavci - među njima nisu samo tehnološke kompanije.