Granični slučajevi, ujedinimo se!

Granični slučajevi, ujedinimo se!

Zamislite da ste programerka. Možda ne morate ni da zamišljate jer jeste programerka. Čestitam, vi ste granični slučaj za određene sisteme, npr. za napredne softvere koje koriste kompanije za zapošljavanje. Mislite da kompjuter ne može da bude seksista ili rasista?

Može. WEAT (Word-embedding association test) namenjen mašinama otkrio je da kompjuter asocijativno povezuje muška imena sa poslom, matematikom i naukom, dok ženska povezuje sa porodicom i umetnošću. I to nije sve. Pročitajte ceo tekst.

Netokracijino okupljanje Ladies of New Business me je ispunilo nadom u žensko preduzetništvo, no pred spavanje sam, kao omađijana, ponovo zabola nos u knjigu o predrasudama, šablonima, seksizmu, rasizmu, problematičnim i ograničavajućim algoritmima i ostalim mnogobrojnim užasima u onlajn okruženju.

Na naslov Technically Wrong naletela sam pre otprilike dve nedelje, čitajući Gardijanov tekst o algoritmima. A onda sam knjigu brzo pročitala – i to na telefonu. Hvala Amazonu i Kindle-u.

Šta me je toliko zainteresovalo? Teme i primeri koje autorka navodi u knjizi nisu ni nepoznati, ni novi i o njima se već dosta diskutovalo (npr. o diskriminatornoj ulozi algoritama). Međutim, objediniti ih u svojevrstan zbornik i sagledati ih kao celinu stavlja nas u poziciju čitalaca ozbiljnog horora. Jednog od onih od kojih ne odustajete do samog kraja.

Društvene mreže, znamo, poznaju nas bolje od nas samih. Poznaju nas i banke, trgovački lanci čije lojalti kartice koristimo, advertajzing agencije i agencije za istraživanje tržišta. Profilišu nas, segmentiraju, a potom trguju znanjem o nama. To je naša stvarnost i moramo je prihvatiti, osim ukoliko ne želimo da budemo Amiši (nemam ništa protiv Amiša, da ne bude zabune) i odreknemo se pogodnosti savremenog života. Dakle, velike baze podataka su, kao Veliki Brat, tu i ne idu nigde. Ako mislite da bi nam bilo bolje bez svega toga, razmislite ponovo.

Informacije u zamenu za iskustvo

Big data korisna je za sve – sve industrije, ali i običnog čoveka. Savremene opcije i metode sada pružaju znatno bolji uvid u ponašanje kupaca, njihove navike i stavove, te se shodno njima modifikuju ponude i prave novi, maksimalno prilagođeni proizvodi. Da, velike kompanije će zarađivati na nama, ali ćemo mi npr. jesti hleb (ili kolač) baš po našem ukusu.

A kada je o ukusima reč, vredi ponovo pomenuti granične slučajeve… Znate, one “problematične izuzetke koji potvrđuju pravilo?” Nezgodno je to što priča o graničnim slučajevima kada su ljudi i identiteti u pitanju pretpostavlja da postoji prosek – “normalno” – odnosno da “granični slučajevi” nisu dovoljno važni da bi ušli unutar granica razmatranja.

Zamislite situaciju: Facebook vam šalje memory video o prethodnoj godini… Baloni, vesela muzika, videom dominiraju zajedničke slike vas i partnera… koji je baš pre dve nedelje odlučio da vas ostavi zbog vaše najbolje prijateljice. Na slikama je, eto, i ona. I baloni. I sreća. Srećna Nova godina! Verujte, ovo je blag primer. Facebook SVIMA šalje ovakve podsetnike, bez obzira da li su imali ovakvu situaciju ili su, kao što je opisano u knjizi, izgubili dete. Jer, takvi ljudi i takve situacije su – granični slučajevi.

Pre no što odmahnete rukom i pomislite da ništa ne možete da uradite da ovo promenite osim da zakopate sve uređaje i kartice tri metara ispod zemlje (što se, naravno, neće desiti) – reći ću vam da nije sve baš toliko crno. Možemo da utičemo na način na koji se dizajniraju digitalni proizvodi. Možemo da utičemo na to da se pristupni formulari promene tako da nas ne vređaju i ne primoravaju da se pogrešno opredelimo. Možemo da pritisnemo kompanije da bolje rade svoj posao. A na nama je da se ne bolje, nego ODLIČNO informišemo o ovoj temi.

Jer, od toga nam bukvalno zavisi život.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.

E-commerce

Kako do Internet prodavnice za manje od 24 časa?

Vladan Dobrenov pokrenuo je Cartizz kao odgovor na komplikovan i dugotrajan proces izrade web prodavnice. U razgovoru za Netokraciju otkriva nam kako servis funkcioniše i kome je namenjen.