Već 50.000 korisnika poverilo je svoje podatke društvenoj mreži iza koje stoji domaći SunCore

Već 50.000 korisnika poverilo je svoje podatke novoj društvenoj mreži iza koje stoji domaći SunCore

U razgovoru sa Dušanom Đorđevićem otkrivamo više detalja o projektu i sistemu SunCore koji je usko vezan za komercijalizaciju i kriptovanu zaštitu podataka korisnika.

Osnova ideologije ove firme, kako nam je odmah na početku istakao naš sagovornik je sledeća: podaci pripadaju korisnicima, privatni su, vrede, a prilikom manipulacije podacima treba preduzeti sve moguće mere, tehničke i pravno formalne, da se oni sačuvaju. Iako su filozofija i koncept poslovanja SunCore-a detaljno opisani na zvaničnom sajtu, kroz detaljan intervju sa našim sagovornikom otkrili smo pozadinu nastanka ovog projekta, način poslovanja i planove za budućnost.

“Sledeći korak koji smo hteli da napravimo je da materijalizujemo naše ideje. Postoji puno projekata koji pokušavaju da reše isto pitanje a naš pristup je bio da je ovo gorući problem i da ga treba rešiti što pre. Zato smo, da bismo ubrzali razvoj, iskoristili neke postojeće tehnologije, dodali naše stvari i tako napravili SunCore”, otkrio nam je Dušan.

Kako nam je rekao, sve to je deo njihovog sistema koji na neki način predstavlja jedno od prvih gotovih rešenja za komercijalizaciju podataka. Upravo kako bi kompenzacija korisnika za podatke bila što transparentnija i brža napravljen je SUNToken, kripto token koji postoji na Stellar mreži, a sve što se dešava korišćenjem ovog kripto tokena regulisano je pametnim ugovorima tako da je kompenzacija korisnika momentalna i potpuno transparentna.

U nastavku otkrivamo na koji način radi ovaj sistem i šta podrazumeva WakeUp.zone – društvena mreža koja je i sama deo kompanije SunCore.

Šta podrazumeva kriptovana zaštita podataka korisnika?

Na samom početku razgovora, naš sagovornik nam je otkrio da je sistem SunCore prvenstveno razvijen za internu upotrebu unutar tima, ali su tokom razvoja Dušan i njegova ekipa uvideli da rešenje može da bude interesantno i drugim kompanijama koje na neki način čuvaju privatne podatke korisnika i žele da kompenzuju svoje korisnike. Ono što nam je on otkrio jeste da je plan tima koji stoji iza ovog projekta taj da tokom ove godine ponude rešenje kao PaaS svim zainteresovanim pojedincima i firmama.

Ono što je ovde bitno napomenuti jeste da se u okviru proizvoda SunCore govori o kompenzaciji podataka korisnika. Nas je zanimalo šta to tačno podrazumeva i kako se ti podaci u stvari čuvaju na osnovu blockchain tehnologije? Dušan nam objašnjava:

Pokušaću da objasnim to na primeru DNK i reklama. Recimo da je naš korisnik uradio DNK analizu i podatke o svojoj DNK ima u fajlu. On(a) može da ih upload-uje kroz WakeUp.zone aplikaciju na naš sistem, tu ih smesti i “oglasi” da su podaci na prodaju.

Prilikom upload-a, podaci o DNK su kriptovani tako da mi, kao “kuća”, ne možemo ni na koji način da im pristupamo, zato što se ključ čuva kod korisnika. Kada se pojavi potencijalni kupac, mi potpuno automatizovano odradimo transakciju tako da kupac dobije pristup DNK, a sa druge strane naš korisnik instant bude kompenzovan za svoje podatke.

Kako nam on objašnjava, od tog trenutka kupac može da pristupa DNK podacima pod uslovima koji su određeni između kupca i prodavca, a svaki pristup se beleži u blockchain-u kako ne bi bilo zloupotrebe. S obzirom da Dušan i njegov tim planiraju da naprave okruženje kojem se veruje, neće postojati način da kupac samo iskopira podatke i odnese ih nekud:

Kada kažem “oglasi prodaju podataka” mi imamo za budućnost plan za sistem koji interno nazivamo D-Bay (od Data Bay). To će biti sajt gde će korisnici oglašavati na prodaju svoje podatke a pretpostavljamo da će kupci biti razne veštačke inteligencije (AI sistemi) kojima su potrebni podaci za učenje i analizu.

Objašnjavajući dalje ovaj proces, Đorđević ističe da se sami podaci čuvaju kriptovano bilo gde, kao i da su on i njegov tim napravili modularni sistem koji može da radi i na cloud-u i na privatnim serverima, ali svi podaci o transakcijama uključujući razmenu kriptografskih ključeva, kupoprodaji i pristupu podacima su upisani u blockchain – što je zapravo javno dostupan tefter koji ne može da se lažira i svima uliva poverenje.

Na pitanje Netokracije od čega se sve sastoji SUNToken ekosistem, Dušan nam objašnajva da je trenutno jedini deo tog sistema WakeUp.zone društvena mreža o kojoj ćemo govoriti detaljnije u nastavku. Ono što je, pak, veoma važno napomenuti jeste da je plan da se u narednom periodu urade dve vrlo bitne stvari.

“U svetlu gašenja third party cookies-a koje će da uradi Google u Chrome-u (koji je dominantan na tržištu) treba da iskoristimo profil koji su naši korisnici napravili na WakeUp.zone mreži za to da oni, ako žele, i na drugim mestima po Internetu vide reklame”, objašnjava Dušan i dodaje:

Ovime bi sačuvali anonimnost i privatnost naših korisnika i omogućili im da profitiraju od gledanja reklama i na drugim mestima, ne samo na WakeUp.zone mreži. Druga stvar koju planiramo je nova generacija loyalty programa. Svi loyalti programi nagrađuju kupce posle kupovine, prosto kupili ste nešto u supermarketu i dobijete neke poene. Naš sistem omogućava da kupce nagradimo tokenima pre i za vreme kupovine. Npr. kupac je otišao u radnju gde je promocija novog proizvoda i mi smo ga odmah nagradili tokenima.

50.000 korisnika WakeUp.zone aplikacije najbolji je pokazatelj uspešno urađenog posla

U daljem toku razgovora, dotakli smo se detaljnije o tome šta predstavlja WakeUp.zone mreža i šta onda sve može ponuditi krajnjim korisnicima. Ono što nam je Dušan otkrio jeste da je WakeUp.zone u stvari klasična društvena mreža. Međutim, ono što je izdvaja od svih mreža za koje danas znamo jeste to što je napravljena na drugačijim, mnogo boljim principima od svih postojećih.

Na postojećim mrežama, ističe naš sagovornik, vi nemate privatnost, one vas konstantno prate, uzimaju vaše podatke, praktično vi ste roba koja je prodata advertajzerima. Masovno zatvaranje WhatsUp naloga prošle nedelje i prelazak ljudi na druge platforme (najčešće Signal) pokazuje da je privatnost itekako bitna stvar mnogim korisnicima. Sve ovo nije slučaj kod pomenute mreže, a Dušan dodaje da kod WakeUp.zone-a to nema, već je garantovana privatnosti, ne prate se korisnici, ne čitaju poruke i ne deli se sa njima profit.

Štaviše, prva verzija WakeUp.zone aplikacije (iOS i Android) je završena oko novogodišnjih praznika, a bez previše promocije objavljena je na AppStore prodavnici, sa namerom da se ozbiljnijim marketingom tim bavi posle praznika. Neko od korisnika u jednoj od kripto grupa je ipak našao ovu aplikaciju i ona je u jednom delu sveta postala viralna:

Za nedelju dana smo dobili 50 hiljada korisnika, a na YouTube se pojavilo desetak videa koje su korisnici napravili o tome kako da se instalira aplikacija i dobiju nagradni tokeni koje smo u startu davali. Ovo pokazuje da postoji velika zainteresovanost ljudi da na jedan privatan način materijalizuju svoje vreme na Internetu.

Sa našim sagovornikom smo pred kraj razgovora imali priliku da se detaljnije dotaknemo i poslovne strane priče iza čitavoj projekta. Ono što nam je Đorđević rekao jeste da je kompletan razvoj do sada finansiran od strane suosnivača, kao i da je tim trenutno u fazi potražnje investicije.

Sada im je potreban kapital da podignu stvari na još viši nivo, ali im je potrebno i znanje kako bi na pravi način razvijali ove proizvode u svetu. “Upravo je to nešto što tražimo, investitor koji može da doprinese i znanjem i iskustvom, ne samo novcem”, rekao nam je Dušan, objasnivši između ostalog i biznis modeli koji stoji iza SunCore-a:

Biznis model je ono zašto mi mislimo da ćemo da “pobedimo” na duže staze. WakeUp.zone je zamišljen tako da deli profit sa korisnicima, 50/50. SunCore je platforma koja nam omogućava da napravimo sistem za trgovinu podacima koje korisnici sami žele da prodaju, a mi ćemo da zarađujemo od provizije koje planiramo da naplaćujemo. Sam SunCore će biti dostupan za razvoj kao PaaS i planiramo mesečnu pretplatu na njega.

Vizija koju ima ovaj tim je da će ljudi sve više mariti za svoju privatnost i da će sve manje želeti da velike tech kompanije znaju apsolutno sve o njima, a to je grupa korisnika kojima se oni nadaju. Upravo sa pomenutim biznis modelom, SunCore će nastojati da pokaže da je privatni Internet moguć i da korisnici ne moraju da budu goli pred tech kompanijama kako bi dobili pristup njihovim platformama, servisima ili uslugama.

U svetlu zakona o privatnosti (GDPR u Evropi i slični u svetu), skandala koji se dešavaju sa gubljenjem podataka i egzodusa korisnika sa postojećih platformi koje podatke zloupotrebljavaju ono što ljudi iza pomenutog rešenja rade i razvijaju, biće želja mnogih korisnika i upravo za to Dušan misli da je najveća prednost sa biznis strane.

“U narednih nekoliko meseci potrudićemo se da oživimo WakeUp.zone još više. Plan je da SunCore PaaS postane dostupan sredinom godine, dok za narednu godinu planiramo razvoj naprednih AI servisa za naše korisnike”, zaključio je Dušan na kraju.


Ostavi komentar

  1. Aleksandar

    Aleksandar

    26. 1. 2021. u 12:20 Odgovori

    “50.000 korisnika WakeUp.zone aplikacije najbolji je pokazatelj uspešno urađenog posla” – odakle 50k kad je na Google play store preuzeta APP 10k puta?
    To bih voleo da mi se malo objasni 🙂
    Unapred zahvalan 🙂

  2. Dušan Đorđević

    Dušan Đorđević

    26. 1. 2021. u 14:47 Odgovori

    Iz nekoliko razloga imamo veliki broj otvorenih naloga: neki korisnici su pokušali da otvore više korisničkih naloga sa istog uređaja a imamo veliki broj korisnika koji je instalirao aplikaciju, probao je i deinstalirao (26k na Google Play).

    Inače pored Android imamo i iOS aplikaciju.

    Sa druge strane zbog privatnosti korisnika koju poštujemo, mi se trudimo da sakupljamo apsolutni minimum minimuma podataka koje imamo o korisnicima u smislu kako koriste sistem. Sa naše strane gledano trenutno imamo oko 65k pokušaja da se otvori nalog, oko 55k uspešno napravljenih naloga. Slažem se da je veliki broj naloga u stvari ista osoba.

    Još uvek sređujemo metriku tako da bude precizna, da uspe da izbaci lažne naloge a da pri tom ne kompromituje privatnost korisnika. Programeri bukvalno rade dan i noć, niko od nas nije očekivao ovoliku navalu bez reklame.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Propustili ste

Tehnologija

Bitcoin gubi vrednost – da li je sada pravo vreme za ulaganje?

U prethodnim nedeljama kriptovaluta Bitcoin beleži veliki pad. Zašto je to tako?

Gaming

Niški Webelinx razvija casual video igre za iOS i Android koje igra 15 miliona igrača širom sveta

Kako razvoj industrije video igara u Srbiji sve više raste, tako na površinu izlaze uspešne poslovne priče kreativnih mladih ljudi i startapa koji oblikuju IT scenu naše zemlje. Ovo je još jedna takva priča koja nam dolazi i Niša, preciznije iz Webelinx Games studija.

Startapi i poslovanje

Ima nešto u dvodecenijskom iskustvu Smarta, ali i u ženskom liderstvu

Ivana Ružičić i Ivanka Rankusović nalaze se na čelu kompanije Smart New Frontier Group. U nastavku teksta sa njima detaljnije govorimo o poslovanju te kompanije, ali i položaju žena u IT industriji.

Mobilno

Ukida se naplata rominga između Srbije i Grčke – potpisivanje sporazuma sledeće nedelje

Od ovog leta svi naši građani imaće dodatni razloga za uživanje na putu za Grčku, s obzirom na to da će od sledeće nedelje biti ukinute naknade za roming između ove dve zemlje.

Startapi i poslovanje

City Expert lansirao ‘Kreditni Savetnik’ za buduće vlasnike nekretnina

Kupovina stana ili kuće ume da bude prava noćna mora ukoliko kroz čitav proces prolazite sami i nemate iskustva. Kompanija City Expert lansirala je novi sajt po imenu 'Kreditni Savetnik' koji bi trebalo da edukuje i informiše kupce o različitim mogućnostima za kreditiranje nekretnine.

Office Talks Podcast

Mudrinić hejtuje streaming servise

U 46. epizodi Office Talks podcasta razgovaramo o tome šta pratimo od sadržaja i zašto moramo biti pretplaćeni na nekoliko video servisa kako bismo mogli da gledamo sve što nam je duši milo.