WhatsApp menja politiku privatnosti - da li je sada bezbedan?

WhatsApp uvodi novu politiku privatnosti od februara – da li ćete ga i dalje koristiti?

Popularni 'chat' servis WhatsApp prethodnih dana ažurirao je svoju politiku privatnosti koja podrazumeva da će od 8. februara ova aplikacija deliti različite vrste podataka sa ostalim kompanijama i servisima koji su takođe u vlasništvu Facebook-a.

Ova vest izazvala je veliku kontroverzu u javnosti, posebno u vremenu kada se sve više priča o zaštiti privatnosti korisnika, posebno u EU gde već uveliko važi GDPR regulativa o zaštiti podataka o ličnosti. Štaviše, nove promene (koje su najavljene još u julu prošle godine) dolaze u suštoj suprotnosti sa onim što je kompanija prvobitno obećala još 2014. godine nakon akvizicije od strane Facebook-a.

Iako su korisnici do sada mogli da u podešavanjima sami odrede kako i na koji način će se njihovi podaci koristiti, od početka februara to neće biti slučaj. Naime, ukoliko ne žele da se lični podaci koji su unutar WhatsApp-a dalje distribuiraju, onda bi u tom slučaju preostala samo jedna opcija – brisanje pomenute aplikacije.

Sudeći prema pojedinim izvorima koje su preneli mediji iz SAD, WhatsApp će prikupljati i deliti informacije koje su usko vezane za podatke o lokaciji, IP adresi, modelu telefona, operativnom sistemu, nivou baterije, jačinu signala, mobilnu mrežu, vremensku zonu, pa čak i IMEI. Pored toga, ovde je reč i o informacijama koje pokazuju na koji način se razmenjuju poruke i pozivi, u kojim grupama korisnici učestvuju, statusima, fotografijama profila i slično.

Države članice EU pošteđene od novih pravila

Iz ovog se može zaključiti da je WhatsApp gotovo u potpunosti otvorio svoju bazu podataka zarad distribuiranja istih ka nekim drugim kompanijama koje će upravo te podatke koristiti zarad poboljšanja i unapređenja svojih servisa i usluga i, naravno, za reklame. Ono što je u ovom slučaju možda i najzabrinjavajuće jeste to da bi pomenuti servis mogao da obrađuje i prati čak podatke vezane za plaćanja izvršena putem WhatsApp-a.

Iz ove kompanije tvrde da je prikupljanje ovih podataka isključivo namenjeno u analitičke svrhe, međutim problem leži u tome koje će konkretno kompanije i timovi imati uvid u podatke korisnika, kao i to da su se iz WhatsApp-a opredelili da veliki broj osetljivijih podataka stave na izvol’te. Sve ovo deluje još čudnije ako se uzme u obizir činjenica da ovaj messaging servis ima preko dve milijarde korisnika (sa poslednjim merenjem u februaru prošle godine).

Nova politika privatnosti će biti primenjena globalno, međutim, korisnici ovog servisa koji se nalaze u Evropskoj uniji dobili su drugačije obaveštenje o pomenutim izmenama zahvaljujući znatno strožem zakonodavstvu o privatnosti. Otuda korisnici u 27 evropskih zemalja članica EU neće imati problem sa deljenjem svojih podataka trećim licima.

Otuda se stvara i ono glavno pitanje – kakav je slučaj sa Srbijom? Istina je da naša zemlja nije član EU, ali se u njoj primenjuje GDPR kroz Zakon o zaštiti podataka o ličnosti. Ipak, nije baš najjasnije da li će i koliko iz WhatsAppa na to računati, a izvesnije je da će od novog pravila biti izuzete samo punopravne članice Evropske zajednice.

Koje alternativne aplikacije su pravi izbor?

Dok čekamo početak februara kako bismo se i definitivno uverili da li će nove promene zahvatiti i korisnike u Srbiji koji neće biti u mogućnosti da putem podešavanja isključe distribuiranje podataka ka drugim kompanijama, veliki broj kontroverzi se javio i u SAD, matičnoj državi WhatsAppa-a.

Sa druge strane, aplikacija za šifrovanu razmenu poruka Signal nakon eskalacije nezadovoljstva korisnika usmerenih ka WhatsApp-u, u kratkom roku zabeležila je veliki porast preuzimanja i broja korisnika. Mnogi smatraju da je za bustovanje konkurencije WhatsApp-a najzaslužniji Elon Musk koji je na svom Twitteru objavio da treba koristiti Signal.

Ono što, pak, ostaje nerazjašnjeno, jeste da li je Mask sa svojim tvitom referirao na pomenute promene koje uskoro stižu na WhatsApp ili je ovde o nečemu drugom reč. Bez obzira na to, u IT ali i široj zajednici u SAD-u u poslednje vreme postoji sve više negativnih reakcije ka ovom messaging servisu – što se samo povećalo sa novim promenama.

Inače, u zvaničnom saopštenju WhatsApp-a u vezi novih promena, navodi se da ovaj servis kao deo Facebook porodice prima i deli informacije sa ostalom grupom kompanija koje pripadaju Facebooku:

Na ovaj način nam je omogućeno da koristimo informacije koje dobijemo od njih, a oni mogu da koriste informacije koje delimo sa njima da bi pomogli u radu, pružanju, poboljšanju, razumevanju, prilagođavanju, podršci i marketingu naših usluga i njihovih ponuda.

Treba uzeti u obzir i to da ovaj chat servis ima preko dve milijarde korisnika, pa je pitanje kako će se nove promene odraziti na njegovu popularnost i dalje poslovanje. Ipak, to je i dalje jedan snažan servis u vlasništvu giganta kakav je Facebook, i upravo zato ima njegovu potpunu podršku i mora sa poslovne strane da postupna na onaj način kako i ova kompanija propiše.

Šta će dalje sa ovom situacijom biti – videćemo, ali ja nekako verujem da korisnici olako prelaze preko tih stvari (kada je reč o privatnosti) i da već ostavljaju ogroman broj podataka na Internetu zarad benefita od strane mnogih servisa. Otuda i ne verujem da će doći do velikih promena kada je reč o korisnicima WhatsApp-a u Srbiji, pa čak i nakon promene pravila.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Nenad Milanović (COING): Domaće IT kompanije moraju se boriti za prava LGBTQ+ populacije

Direktor kompanije COING za Netokraciju objašnjava zašto IT kompanije treba da se bore protiv diskriminacije LGBTQ+ populacije u Srbiji i diskriminišu diskriminatore.

Kultura 2.0

Usvojen Zakon o digitalnoj imovini! Šta dalje?

Nakon javno održane rasprave, Narodna skupština je usvojila Zakon o digitalnoj imovini, čime se Srbija svrstala u krug retkih država koje su zakonski regulisale oblast digitalne imovine. U nastavku otkrivamo šta nam to Zakon donosi u odnosu na Nacrt i šta možemo očekivati u budućnosti.

Analiza

Prevare na Internetu naša su svakodnevica – a sada je obogaćena i crypto prevarom koju promovišu domaći YouTuberi

Internet je slobodno mesto i vremenom je postao do te mere slobodan da već par godina unazad ne možemo da razlikujemo istinu od laži i prevaru od realne situacije.

Propustili ste

Novost

Održan prvi sastanak frilensera i države: Situacija je kompleksna i pregovori se nastavljaju

Počeli su pregovori predstavnika vlasti i frilensera, a danas je održan prvi sastanak na kome će se odlučivati o zahtevima koje su u proteklim mesecima državi uputili frilenseri.

Ekskluzivno

E-uprava ekskluzivno za Netokraciju otkriva zašto prati kako građani koriste njene usluge

Kako tačno funkcioniše ova platforma i da li (i zašto) prati ponašanje svojih korisnika?

Startapi i poslovanje

Deceniju kasnije i Centili platformu za digitalna plaćanja koristi 4 milijarde korisnika dok se kompanija sprema za novo poglavlje

Prvi put na Netokraciji predstavljamo kompaniju Centili koja je nastala iz Infobipa, koja u Beogradu zapošljava 50 inženjera i koja aktivno posluje na 80 tržišta širom sveta. Centili ovih dana obeležava 10 godina poslovanja, a sa menadžmentom razgovaramo o daljim planovima i procesu reorganizacije.

Tehnologija

Šta nam je sve od tehnoloških novina doneo ovogodišnji digitalni CES?

I ove godine najveći globalni sajam potrošačke elektronike CES oduševio je sve ljubitelje gedžeta i tehnike, dokazavši da za tehnološki napredak jednostavno nema granica.

Novost

Vučić: Ne pregovara se o tome da li će frilenseri da plate porez ili ne – već od kada

Predsednik se ponovo izjasnio po pitanju frilensera i najavljenih protesta.

Društvene mreže

Facebook u 2020. izbrisao 1,3 milijarde naloga radi suzbijanja lažnih informacija

Full Fact, britanska nezavisna organizacija za proveru informacija i nezavisni partner Faceboka, sprovela je istraživanje glavnih izazova sa kojima se suočavaju 'fekt-čekeri širom sveta prilikom pronalaženja i provere informacija koje se pojavljuju na ovoj društvenoj mreži.