WhatsApp menja politiku privatnosti - da li je sada bezbedan?

WhatsApp uvodi novu politiku privatnosti od februara – da li ćete ga i dalje koristiti?

Popularni 'chat' servis WhatsApp prethodnih dana ažurirao je svoju politiku privatnosti koja podrazumeva da će od 8. februara ova aplikacija deliti različite vrste podataka sa ostalim kompanijama i servisima koji su takođe u vlasništvu Facebook-a.

Ova vest izazvala je veliku kontroverzu u javnosti, posebno u vremenu kada se sve više priča o zaštiti privatnosti korisnika, posebno u EU gde već uveliko važi GDPR regulativa o zaštiti podataka o ličnosti. Štaviše, nove promene (koje su najavljene još u julu prošle godine) dolaze u suštoj suprotnosti sa onim što je kompanija prvobitno obećala još 2014. godine nakon akvizicije od strane Facebook-a.

Iako su korisnici do sada mogli da u podešavanjima sami odrede kako i na koji način će se njihovi podaci koristiti, od početka februara to neće biti slučaj. Naime, ukoliko ne žele da se lični podaci koji su unutar WhatsApp-a dalje distribuiraju, onda bi u tom slučaju preostala samo jedna opcija – brisanje pomenute aplikacije.

Sudeći prema pojedinim izvorima koje su preneli mediji iz SAD, WhatsApp će prikupljati i deliti informacije koje su usko vezane za podatke o lokaciji, IP adresi, modelu telefona, operativnom sistemu, nivou baterije, jačinu signala, mobilnu mrežu, vremensku zonu, pa čak i IMEI. Pored toga, ovde je reč i o informacijama koje pokazuju na koji način se razmenjuju poruke i pozivi, u kojim grupama korisnici učestvuju, statusima, fotografijama profila i slično.

Države članice EU pošteđene od novih pravila

Iz ovog se može zaključiti da je WhatsApp gotovo u potpunosti otvorio svoju bazu podataka zarad distribuiranja istih ka nekim drugim kompanijama koje će upravo te podatke koristiti zarad poboljšanja i unapređenja svojih servisa i usluga i, naravno, za reklame. Ono što je u ovom slučaju možda i najzabrinjavajuće jeste to da bi pomenuti servis mogao da obrađuje i prati čak podatke vezane za plaćanja izvršena putem WhatsApp-a.

Iz ove kompanije tvrde da je prikupljanje ovih podataka isključivo namenjeno u analitičke svrhe, međutim problem leži u tome koje će konkretno kompanije i timovi imati uvid u podatke korisnika, kao i to da su se iz WhatsApp-a opredelili da veliki broj osetljivijih podataka stave na izvol’te. Sve ovo deluje još čudnije ako se uzme u obizir činjenica da ovaj messaging servis ima preko dve milijarde korisnika (sa poslednjim merenjem u februaru prošle godine).

Nova politika privatnosti će biti primenjena globalno, međutim, korisnici ovog servisa koji se nalaze u Evropskoj uniji dobili su drugačije obaveštenje o pomenutim izmenama zahvaljujući znatno strožem zakonodavstvu o privatnosti. Otuda korisnici u 27 evropskih zemalja članica EU neće imati problem sa deljenjem svojih podataka trećim licima.

Otuda se stvara i ono glavno pitanje – kakav je slučaj sa Srbijom? Istina je da naša zemlja nije član EU, ali se u njoj primenjuje GDPR kroz Zakon o zaštiti podataka o ličnosti. Ipak, nije baš najjasnije da li će i koliko iz WhatsAppa na to računati, a izvesnije je da će od novog pravila biti izuzete samo punopravne članice Evropske zajednice.

Koje alternativne aplikacije su pravi izbor?

Dok čekamo početak februara kako bismo se i definitivno uverili da li će nove promene zahvatiti i korisnike u Srbiji koji neće biti u mogućnosti da putem podešavanja isključe distribuiranje podataka ka drugim kompanijama, veliki broj kontroverzi se javio i u SAD, matičnoj državi WhatsAppa-a.

Sa druge strane, aplikacija za šifrovanu razmenu poruka Signal nakon eskalacije nezadovoljstva korisnika usmerenih ka WhatsApp-u, u kratkom roku zabeležila je veliki porast preuzimanja i broja korisnika. Mnogi smatraju da je za bustovanje konkurencije WhatsApp-a najzaslužniji Elon Musk koji je na svom Twitteru objavio da treba koristiti Signal.

Ono što, pak, ostaje nerazjašnjeno, jeste da li je Mask sa svojim tvitom referirao na pomenute promene koje uskoro stižu na WhatsApp ili je ovde o nečemu drugom reč. Bez obzira na to, u IT ali i široj zajednici u SAD-u u poslednje vreme postoji sve više negativnih reakcije ka ovom messaging servisu – što se samo povećalo sa novim promenama.

Inače, u zvaničnom saopštenju WhatsApp-a u vezi novih promena, navodi se da ovaj servis kao deo Facebook porodice prima i deli informacije sa ostalom grupom kompanija koje pripadaju Facebooku:

Na ovaj način nam je omogućeno da koristimo informacije koje dobijemo od njih, a oni mogu da koriste informacije koje delimo sa njima da bi pomogli u radu, pružanju, poboljšanju, razumevanju, prilagođavanju, podršci i marketingu naših usluga i njihovih ponuda.

Treba uzeti u obzir i to da ovaj chat servis ima preko dve milijarde korisnika, pa je pitanje kako će se nove promene odraziti na njegovu popularnost i dalje poslovanje. Ipak, to je i dalje jedan snažan servis u vlasništvu giganta kakav je Facebook, i upravo zato ima njegovu potpunu podršku i mora sa poslovne strane da postupna na onaj način kako i ova kompanija propiše.

Šta će dalje sa ovom situacijom biti – videćemo, ali ja nekako verujem da korisnici olako prelaze preko tih stvari (kada je reč o privatnosti) i da već ostavljaju ogroman broj podataka na Internetu zarad benefita od strane mnogih servisa. Otuda i ne verujem da će doći do velikih promena kada je reč o korisnicima WhatsApp-a u Srbiji, pa čak i nakon promene pravila.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.