WhatsApp menja politiku privatnosti - da li je sada bezbedan?

WhatsApp uvodi novu politiku privatnosti od februara – da li ćete ga i dalje koristiti?

Popularni 'chat' servis WhatsApp prethodnih dana ažurirao je svoju politiku privatnosti koja podrazumeva da će od 8. februara ova aplikacija deliti različite vrste podataka sa ostalim kompanijama i servisima koji su takođe u vlasništvu Facebook-a.

Ova vest izazvala je veliku kontroverzu u javnosti, posebno u vremenu kada se sve više priča o zaštiti privatnosti korisnika, posebno u EU gde već uveliko važi GDPR regulativa o zaštiti podataka o ličnosti. Štaviše, nove promene (koje su najavljene još u julu prošle godine) dolaze u suštoj suprotnosti sa onim što je kompanija prvobitno obećala još 2014. godine nakon akvizicije od strane Facebook-a.

Iako su korisnici do sada mogli da u podešavanjima sami odrede kako i na koji način će se njihovi podaci koristiti, od početka februara to neće biti slučaj. Naime, ukoliko ne žele da se lični podaci koji su unutar WhatsApp-a dalje distribuiraju, onda bi u tom slučaju preostala samo jedna opcija – brisanje pomenute aplikacije.

Sudeći prema pojedinim izvorima koje su preneli mediji iz SAD, WhatsApp će prikupljati i deliti informacije koje su usko vezane za podatke o lokaciji, IP adresi, modelu telefona, operativnom sistemu, nivou baterije, jačinu signala, mobilnu mrežu, vremensku zonu, pa čak i IMEI. Pored toga, ovde je reč i o informacijama koje pokazuju na koji način se razmenjuju poruke i pozivi, u kojim grupama korisnici učestvuju, statusima, fotografijama profila i slično.

Države članice EU pošteđene od novih pravila

Iz ovog se može zaključiti da je WhatsApp gotovo u potpunosti otvorio svoju bazu podataka zarad distribuiranja istih ka nekim drugim kompanijama koje će upravo te podatke koristiti zarad poboljšanja i unapređenja svojih servisa i usluga i, naravno, za reklame. Ono što je u ovom slučaju možda i najzabrinjavajuće jeste to da bi pomenuti servis mogao da obrađuje i prati čak podatke vezane za plaćanja izvršena putem WhatsApp-a.

Iz ove kompanije tvrde da je prikupljanje ovih podataka isključivo namenjeno u analitičke svrhe, međutim problem leži u tome koje će konkretno kompanije i timovi imati uvid u podatke korisnika, kao i to da su se iz WhatsApp-a opredelili da veliki broj osetljivijih podataka stave na izvol’te. Sve ovo deluje još čudnije ako se uzme u obizir činjenica da ovaj messaging servis ima preko dve milijarde korisnika (sa poslednjim merenjem u februaru prošle godine).

Nova politika privatnosti će biti primenjena globalno, međutim, korisnici ovog servisa koji se nalaze u Evropskoj uniji dobili su drugačije obaveštenje o pomenutim izmenama zahvaljujući znatno strožem zakonodavstvu o privatnosti. Otuda korisnici u 27 evropskih zemalja članica EU neće imati problem sa deljenjem svojih podataka trećim licima.

Otuda se stvara i ono glavno pitanje – kakav je slučaj sa Srbijom? Istina je da naša zemlja nije član EU, ali se u njoj primenjuje GDPR kroz Zakon o zaštiti podataka o ličnosti. Ipak, nije baš najjasnije da li će i koliko iz WhatsAppa na to računati, a izvesnije je da će od novog pravila biti izuzete samo punopravne članice Evropske zajednice.

Koje alternativne aplikacije su pravi izbor?

Dok čekamo početak februara kako bismo se i definitivno uverili da li će nove promene zahvatiti i korisnike u Srbiji koji neće biti u mogućnosti da putem podešavanja isključe distribuiranje podataka ka drugim kompanijama, veliki broj kontroverzi se javio i u SAD, matičnoj državi WhatsAppa-a.

Sa druge strane, aplikacija za šifrovanu razmenu poruka Signal nakon eskalacije nezadovoljstva korisnika usmerenih ka WhatsApp-u, u kratkom roku zabeležila je veliki porast preuzimanja i broja korisnika. Mnogi smatraju da je za bustovanje konkurencije WhatsApp-a najzaslužniji Elon Musk koji je na svom Twitteru objavio da treba koristiti Signal.

Ono što, pak, ostaje nerazjašnjeno, jeste da li je Mask sa svojim tvitom referirao na pomenute promene koje uskoro stižu na WhatsApp ili je ovde o nečemu drugom reč. Bez obzira na to, u IT ali i široj zajednici u SAD-u u poslednje vreme postoji sve više negativnih reakcije ka ovom messaging servisu – što se samo povećalo sa novim promenama.

Inače, u zvaničnom saopštenju WhatsApp-a u vezi novih promena, navodi se da ovaj servis kao deo Facebook porodice prima i deli informacije sa ostalom grupom kompanija koje pripadaju Facebooku:

Na ovaj način nam je omogućeno da koristimo informacije koje dobijemo od njih, a oni mogu da koriste informacije koje delimo sa njima da bi pomogli u radu, pružanju, poboljšanju, razumevanju, prilagođavanju, podršci i marketingu naših usluga i njihovih ponuda.

Treba uzeti u obzir i to da ovaj chat servis ima preko dve milijarde korisnika, pa je pitanje kako će se nove promene odraziti na njegovu popularnost i dalje poslovanje. Ipak, to je i dalje jedan snažan servis u vlasništvu giganta kakav je Facebook, i upravo zato ima njegovu potpunu podršku i mora sa poslovne strane da postupna na onaj način kako i ova kompanija propiše.

Šta će dalje sa ovom situacijom biti – videćemo, ali ja nekako verujem da korisnici olako prelaze preko tih stvari (kada je reč o privatnosti) i da već ostavljaju ogroman broj podataka na Internetu zarad benefita od strane mnogih servisa. Otuda i ne verujem da će doći do velikih promena kada je reč o korisnicima WhatsApp-a u Srbiji, pa čak i nakon promene pravila.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Gradovi budućnosti grade se iz Srbije (Nortal)

Gost 94. epizode Office Talks podcasta bio je Dragan Gajić, globalni CTO estonske kompanije Nortal koja i u Srbiji poseduje razvojni centar - isti onaj iz kojeg se upravo kreiraju rešenja za gradove budućnosti.

Startapi i poslovanje

Lansiran Founder Institute Serbia akcelerator program

Domaći i regionalni ekosistem neprestano se razvija poslednjih godina i sve je više startap timova koji nude rešenja za brojne lokalne, ali i globalne probleme.

Društvene mreže

Instagram uvodi ‘Show NFT’ opciju kroz Polygon blockchain Mihaila Bjelića

Šef Instagrama Adam Moseri najavio je da će popularna društvena mreža ove nedelje početi da testira NFT sa odabranim kreatorima u Sjedinjenim Američkim Državama.