
Srpski ‘community menadžeri’ u proseku zarađuju 680 evra, rad na stranom tržištu najisplatljiviji
Rad u marketingu sa sobom nosi mnogobrojne benefite, a jedan od njih su i nešto veće plate - pogotovo ukoliko govorimo o drugim industrijama na ovim prostorima. Istraživanje Marketing zajednice za 2016. godinu pokazalo je da su godine iskustva i polje rada ujedno i najznačajniji faktori koji doprinose visini zarade u ovom sektoru. Netokracija prenosi najzanimljivije podatke istraživanja.
Facebook grupa Marketing zajednica sprovela je krajem 2016. godine istraživanje o platama u marketingu. Na uzorku od 174 ispitanika, istraživanje je odgovorilo na pitanja vezana za radna iskustva u marketingu, oblasti marketing ekspertize, tržišta i kompanija u kojima ispitanici rade, ali i tipu angažovanja kao i visini svoje mesečne neto zarade.
Kada i govorimo o iskustvu, 41% ispitanika izjavilo je da spada u mediore iliti radnike sa 2 do 5 godine iskustva u marketingu. Njih prate junioru sa 30% (do 2 godine rada u marketingu), dok najmanji procenat anketiranih spada u seniore – svega 19% onih koji su u marketingu duže od 5 godina.
Više od 50% ispitanika tako se izjasnilo da u svakodnevnom radu pokriva oblasti makretinga na društvenim mrežama i kreiraranje sadržaja, dok su među najzastupljenijim oblastima upravo Community management i Analytics. Sa druge strane, u najmanje zastupljene oblasti spadaju Programmatic advertising, Video i Affiliate marketing – nešto zastupljeniji su PPC, SEO i Offline marketing.
Najveći procenat ispitanika (58%) čine marketari sa punim radnim vremenom koji su zaposleni u nekoj kompaniji. Njih prate marketari koji svoje puno radno vreme dopunjavaju frilens projektima (16%) i marketari koje rade isključivo na frilens projektima. Najmanje zastupljeni su oni koji se marketingom bave part-time ili su vlasnici svojih makretinških agencija (11%).
Od ukupnog broja ispitanika čak 42% je angažovano u domaćim kompanijama koje posluju na domaćem tržištu, dok je 20% marketara angažovano u domaćim kompanijama koje posluju isključivo na stranom tržištu. Isti procenat njih zaposlen je u starnim kompanijama koje posluju isključivo na stranom tržištu. Istraživanje je tako pokazalo da 55% ispitanika radi za domaće tržište, 42% za strano tržište, dok svega 3% marketara kombinuje rad na domaćem i stranom tržištu.
Zarade najviše uslovljene iskustvom, ali i poljem rada
Istraživanje Marketing zajednice za 2016. godinu tako je pokazalo da je najveći skok plata primećen prilikom prelaska sa juniorskog na mediorski nivo – prilikom prelaska sa mediorskog na seniorski nivo, taj skok je procentualno nešto manji. Mediori koji u proseku imaju 2 do 3 godine radnog iskustva tako mogu očekivati prosečne neto zarade u visini od 775 evra, dok primanja seniora prelaze četiri cifre i dostižu 1.200 evra na mesečnom nivou.
Takođe je primećen i veliki raspon plata – od minimalne do maksimalne vrednosti – na svim nivoima iskustva što ukazuje da drugi faktori kao što su tržište za koje se radi, oblast marketinga i slično, značajno utiču na nivo zarade (pored godina iskustva). Prosečna plata ispitanika koji su kao svoju oblast delovanja naveli i Community management je 680 evra (bez obzira na seniornost), dok je prosečna plata ispitanika koji su kao svoju oblast delovanja naveli i Affiliate marketing (bez obzira na seniornost) gotovo duplo viša i iznosi 1.320 evra.
Najveće prihode u prosečnom iznosu od 1.780 evra, na mesečnom nivou ostvaruju vlasnici kompanija tj. marketinških agencija. Prate ih zaposleni sa punim radnim vremenom u kompanijama koji svoj budžet dopunjavaju frilens projektima i u proseku zarađuju 1.100 evra mesečno. Sa druge starne, najmanje zarade od oko 350 evra ostvaruju part-time marketari.
Istraživanje je pokazalo i to da kada se uporete marketari koje svoje puno radno vreme ostvaruju u nekoj kompaniji i oni koji se bave isključivo frilens projektima, za isti nivo radnog iskustva frilenseri ostvaruju za 13% više prihode.
Domaće vs. strano tržište
Najviši prosek plata od 1.650 evra ostvaren je u stranim kompanijama koje kombinuju rad na domaćem i stranom tržištu, a najniži u domaćim kompanijama koje rade isključivo za domaće tržište – 700 evra. Najveća zarada ostvaruje se u onim kompanijama koje kombinuju rad na domaćem i stranom tržištu, zatim onim koje rade isključivo za strano i na kraju u onim koje posluju isključivo na domaćem tržištu. Iako je nivo zarada u domaćim kompanijama bez obzira na tržište na kome posluju vrlo sličan (±10%), treba imati u vidu da prosek godina iskustva zaposlenih u ovim kompanijama varira.
Najpovoljnija situacija jeste za zaposlene u stranim kompanijama koje posluju na stranom tržištu, a najnepovoljnija za domaće kompanije koje rade isključivo na domaćem tržištu.
Iz Marketing zajednice poručuju da je ovo tek prvo istraživanje, te da će slična anketa biti sprovedena i u 2017. godini. Jedna od ideja jeste i da se uključi podatak o bruto platama koji je relevantniji poslodavcima, više demografskih podataka o ispitanicima (pol, godine) i njihova lokacija (grad u kome rade), budući da bi svi ovi paramateri dali precizniji uvid o zaradama marketara u Srbiji.
Preuzmite istraživanje o platama u marketingu za 2016. godine.