Kada srpska carina zahteva pečat - dobije pečat 'Dinastije Ming'

Kada srpska carina zahteva pečat – dobije pečat ‘Dinastije Ming’

Tokom vikenda, društvenim mrežama proširila se vest o domišljatom građaninu Srbije koji je svoju porudžbinu iz Kine uspeo da proknjiži ni manje ni više nego uz pomoć Dinastije Ming - tačnije fotošopovanog pečata preuzetog sa sajta i 'nalepljenog' na fakturu!

A gde je pečat? – reče onomad srdačni Nišlija čija je zabrinutost nasmejala Srbiju i region. Razloga za šalu čini se da ne fali, ne ukoliko je verovati fotografiji koja je ovog vikenda obišla Internet kuloare Srbije i izazvala ogromne reakcije na Twitteru, ali i još jednom pokazala besmisao domaće birokratije, te ukazala na „stručnost“ naših carinika.

Uf, odakle krenuti?

Rano u nedelju, listajući Twitter, zapazio sam jedan tweet koji mi je gotovo istog trenutka privukao pažnju. Sudeći prema rečima autora Dragana Zarića (@dazareo), jedan građanin Srbije uspeo je da nasamari (i ako mene pitate potpuno osramoti) Upravu carina tj. službenika, predavši mu račun sa fotošopovanim pečatom Dinastije Ming (kasnije se ispostavilo da to nije pečat pomenute dinastije, ali više o tome u nastavku) kako bi bio u mogućnosti da preuzme svoju robu.

Razlog ovog dela leži u činjenici da carinik nije hteo da odobri uvoz robe u vrednosti tek nešto većoj od 30 evra bez pečata, iako sa strane prodavca (Kineza) ne postoji potreba za pečatiranjem robe koja se šalje. Zamislite da jadni ljudi pečatiraju svaku glupost od par dolara koja završi u rukama korisnika sa ovih prostora? Kapa dole krajnje domišljatom gospodinu koji nam je svojim delom ulepšao jutro, no iza smeha i dobre šale krije se daleko veći problem.

Internet kupovina postaje sve popularnija i ograničenja je neće zaustaviti

Nije tajna da građani Srbije prosto obožavaju Internet kupovinu. Njih 77% redovno vrši online transakcije, dok čak 70% građana ističe kako Internet kupovinu smatraju bezbednom aktivnošću, pokazalo je Masterindex istraživanje za 2017. godinu. Rast upotrebe servisa poput Aliexpresa i drugih (oh, ko bi mogao zaboraviti i školu Internet kupovine Istoka Pavlovića), doprinela je činjenici da veliki broj nas (uključujući i autora ovog teksta) danas poručuje robu iz Kine – od gedžeta, preko elektronike i odeće, pa do najrazličitijih stvari.

Najveći broj tih porudžbina spada u klasu do 50 evra, što znači da takva roba ne podleže carini, ergo cena koju plaćate na Internet prodavnici ujedno je i cena koliko će vas roba ili predmet na kraju izaći. Za iznose preko 50 evra važe nešto drugačija pravila: na takve iznose plaća se taksa za carinu i PDV (iako iz Uprave carina ističu da se PDV plaća i na iznose manje od 50 evra, ali to je potpuno novo poglavlje o kome možemo do sutra jer nekome se PDV naplaćuje, nekom ne, u većini slučajeva to je na cariniku da odluči).

Šta reći? Kakvu poruku ‘porati’?

Pa ipak, kakvo god vaše mišljenje bilo o kupovini robe putem Interneta, situacija u kojoj se bilo koja pošiljka može knjižiti uz pomoć izmišljenog pečata „Dinastije Ming“, stavlja nam do znanja da su pojedine carinske procedure itekako zastarele i da nam na duže staze donose više štete nego koristi. O stepenu sramote ne bih ni da govorim.

A što se pečata tiče, jedan tviteraš ukazao je na činjenicu da je u pitanju predlog tetovaže kineskog pečata koji se u .PNG (transparentnom) formatu može preuzeti upravo ovde – za slučaj da i vaš paket treba pečat odobrenja dinastije koja je sa vladavinom prestala počektom 16. veka.

Ostavi komentar

    • Pat

      Pat

      19. 12. 2017. u 10:52 Odgovori

      Tako je, falsifikovao je dokument i njega predao carini. Ovo nije lukavo, ovo je krivicno delo. Jedina sramota je sto se mi time ponosimo ovde. To sto je saljiva prica, ne znaci da je u redu sta je covek uradio. Voleli vi carinu i drzavu ili ne.

      • Suske

        Suske

        21. 12. 2017. u 12:06 Odgovori

        Ne vidim kakve veze ovde ima carina i drzava. Dokument bez pecata je validan cime je zadovoljena i drzava. Carinik je glup u stvari bolje reci alav i bezobrazan, kao i svi carinici. Hteo je nesto na mufte, lik se dosetio i cao majmune. Licno sam imao situacije da mi za istu stvar jednom naplate pdv, drugi put ne. A da se zalis mozes samo da sanjas

  1. milan cale

    milan cale

    18. 12. 2017. u 18:52 Odgovori

    Zakonom nije propisano da faktura koja je izvorno nastala u papirnom obliku mora sadrzati pecat i potpis odgovornog lica vec je dovoljno da ista sadrzi „Identifikacionu oznaku“ koja upucuje na odgovorno lice, odnosno na lice koje je ovlasceno za izdavanje fakture, a kojom potvrdjuje verodostojnost iste u smislu clana 9 zakona o drzavnoj upravi.

    • Pat

      Pat

      19. 12. 2017. u 10:55 Odgovori

      Da, ne znam gde je tih 77% posto mene malo malo pa neko od kolega (IT sektor) ili prijatelja zamoli da im ja nesto narucim. A nije 77% ljudi u srbiji dovoljno tehnicki pismeno da kupuje sa neta.

      • Marko Mudrinić

        Marko Mudrinić

        19. 12. 2017. u 12:13 Odgovori

        Istina, moja je greška u tekstu. Prema Masterindexu 77% građana vrši online transakcije – dakle možemo pretpostaviti da je ipak nešto manji broj građana koji kupuje online.

        Ipak, treba uzeti u obzir i plaćanje pouzećem – ogroman broj građana danas kupuje robu na sajtovima kao što su Aliexpress, KupujemProdajem i drugi. Smatram da procenat daleko ide u korist online kupovine, iako se u startu čini kao da smo digitalno nepismen narod.

  2. Branka

    Branka

    19. 12. 2017. u 09:49 Odgovori

    Čitam ovaj tekst i znam da ništa manje od 50e ne podleže carini i nikako mi nije jasno kako i zašto je meni naplaćena carina u iznosu od oko 150 dinara za proizvod iz Kine koji je bio oko 3e,i nije iznosio ni 100 grama 😀 šta raditi u takvoj situaciji?

    • Pat

      Pat

      19. 12. 2017. u 10:56 Odgovori

      Carina procenjuje vrednost. Meni su uredjaje od 5 usd procenjivala na 200. Ako postoji dokaz o pravoj VRESNOSTI (cena nije relevantna), to moze da pomogne.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Karijere

Kako dobiti posao u Guglu na poziciji programera – otkriva nam Darinka Zečević

Profesionalni put i potraga za poslom može nas odvesti na različite krajeve sveta. Međutim, kako izgleda razvijati karijeru i život u Irskoj, zemlji koja važi za drugu državu na svetu po izvozu softverskih usluga?

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Želite nekog ko će se brinuti o vašem domu? Podržite ‘crowdfunding’ kampanju domaćeg startapa Uradi-zaradi

Tim iza startapa Uradi-zaradi pokrenuo je 'crowdfunding' kampanju na sajtu Indiegogo u okviru koje potražuju sredstva za unapređenje projekta Home Managera - kako bi do kraja godine zaposlili 20 mladih samohranih majki u Beogradu. 

Gaming

Sport Klub Esports novi je TV kanal koji će popularizovati regionalni gejming – kod ‘offline’ publike

Pitali smo osnivača Fortune Esports zašto su pokrenuli televizijski kanal i kako će on pomoći u razvoju regionalne esport scene.

Startapi i poslovanje

Život posle hakatona

Hakatoni se u domaćoj IT zajednici percipiraju kao prilika za mlade i talentovane timove da pokažu svoje tehničko i biznis znanje prilikom kreiranja novih proizvoda. Međutim, da li je život posle hakatona jednostavan ili pravi izazovi slede tek nakon što tim primi 'veliki ček'?

Digitalni mediji

Instagram dominira – sa njim i želja domaćih izdavača da se približe publici i Generaciji Z

Na koji način domaći mediji koriste Instagram i druge kanale kako bi informisali, zabavili i edukovali mlađu publiku?

Kultura 2.0

Jedan klik u Photoshopu i već smo spremni za Evropu!

Zašto je sve oko nas postalo jednolično, unificirano, predvidljivo i nimalo autentično?

E-commerce

Boban ranac osvojio je Srbiju zahvaljujući Oskaru koji je u e-commerce ušao – slučajno

Jedan Novosađanin, potraga za praktičnim rancem i slučajni susret sa Kickstarter kampanjom neke holandske firme bili su dovoljni da Srbija dobije Bobana.