Masterindex: 77% građana Srbije kupuje putem Interneta

Više od 70% građana Srbije smatra da je Internet kupovina bezbedna

Poslednje istraživanje kompanije Mastercard koje je sprovedeno među građanima Srbije pokazuje da nivo poverenja korisnika u sigurnost plaćanja putem Interneta beleži sve veći rast. Od 77% građana koji transakcije vrše na ovaj način, čak tri četvrtine njih ističe da je takva kupovina sigurna. Koji su ostali trendovi u našoj zemlji kada je reč o e-commercu?

Uprkos određenoj dozi rezervisanosti prema savremenim načinima plaćanja i oslanjanju na tradicionalne modele kupovine, u Srbiji polako ali sigurno dolazi do smene načina na koji se trgovina obavlja. Rezultati istraživanja Masterindex Srbija 2017. pokazali su da broj aktivnih korisnika koji kupuju i plaćaju putem Interneta nastavlja da raste, te danas svaki treći kupac plaća online makar jednom mesečno. Jelena Ristić, direktor za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard, povodom ovog trenda kaže:

Masterindex Srbija je pokazao da je 70,7% online kupaca uvereno u sigurnost pomenutog načina kupovine, a kada se ta brojka uporedi sa prošlogodišnjih 28% kupaca koji su izjavili isto, imamo dokaz da se pojednostavljeno iskustvo kupovine uz pomoć kartica putem rastuće mreže Internet prodavnica sve više i sve brže razvija.

Rastom sigurnosti i poverenja korisnika do povećanja obima online trgovine

Sa druge strane, plaćanje pouzećem i dalje je dominantan način vršenja transakcija, mada njegova upotreba postepeno počinje da se smanjuje i sa 47% spala je na 43%. Šta uraditi da taj procenat bude još manji?

Mišljenje i stav stručnjaka govori u prilog tezi da se nivo poverenja korisnika u sigurnost online plaćanja povezuje sa njihovim praktičnim iskustvom. Ukoliko je ono jednostavno i odvija se bez poteškoća – kupci će nastaviti da kupuju i plaćaju na taj način.

Da bi se ovaj vid transakcija dodatno zaštitio i unapredio, korisnicima se savetuje da online plaćanjima pristupe na isti način kao što to rade sa standardnim plaćanjima karticom i da preduzmu iste mere opreza – da nikome ne otkrivaju broj kartice, PIN i CVC kodove, ni direktno ni putem društvenih mreža. Uz to, poželjno je i da provere da li web stranica na kojoj obavljaju kupovinu ima simbol katanca i https:// oznaku koje garantuju sigurnu enkripciju podataka.

Pored toga, da bi se dodatno garantovala bezbednost potrošača, korisnicima se savetuje da potraže Mastercard SecureCode simbol na stranici trgovca. To je zapravo lični broj za autorizaciju kupovina putem Mastercard kreditnih i debitnih kartica i samo korisnik kartice i njegova banka znaju tačan kod. Ovaj SecureCode se nikad ne deli sa prodavcem, tako da kupci mogu biti sigurni da su njihove transakcije koje se obavljaju putem Interneta u potpunosti zaštićene od potencijalnih malverzacija. Na taj način je dodatno zaštićeno 41% ispitanika koji koriste platne kartice, a kojih će u budućnosti biti sve više.

Internet kupovina, a ne čekanje u redovima

Kupci koji se najčešće opredeljuju za web prodavnice su starosti između 45 i 59 godina (29%), a artikli koji se generalno najviše kupuju putem Interneta su odeća (54% ispitanika), električni uređaji (30%) i knjige (24%). Novinu ove godine predstavlja i činjenica da su dostava hrane (8%), pretplata na medijske usluge (6%) i plaćanje online kurseva (6%) takođe dospeli na listu.

Međutim, nije samo online kupovina ono što postaje “trend”. Online plaćanjem mogu se rešiti veliki problemi sa čekanjem u redovima ne bi li se platile komunalije ili završio sličan posao. Ove godine čak 51% ispitanika izjavilo je da mesečne račune plaća putem Interneta i to predstavlja rast od 33% jer je u 2016. ta brojka iznosila svega 18%.

Pored toga, povećava se i broj onih koji koriste e-banking i m-banking i to je preferirana metoda plaćanja za 29% ispitanika. Sve to govori u prilog činjenci da Internet u Srbiji odavno više nije samo mesto za zabavu i razonodu. On je sada i mesto koje je praktičan kanal za prodaju, kupovinu i plaćanje računa i stoga se opravdano očekuje da Internet u budućnosti postane mnogo bitniji aspekt finansijskih navika stanovništva.

Ostavi komentar

  1. Pat

    Pat

    19. 12. 2017. u 11:00 Odgovori

    Kojih 77% srba je dovoljno tehnicki obrazovana + ima kartice i racune za online banking (i ume da ih koristi?)

    Sta je sa decom i starim licima, sta je sa ruralnim predelima?

    Pre ce biti da se nekome omakao prst na tastaturi ili da je “istrazivanje” izmisljeno/falsifikovano. 77% je nenormalno mnogo

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Propustili ste

E-commerce

Lansiran ecommerce4all – nova platforma za podršku razvoja e-trgovine

Mnogi poslovni podaci i informacije vezane za poslovanja e-trgovine od danas su zvanično dostupni na prvoj regionalnoj platformi za e-trgovinu pod nazivom 'E-commerce for all – ecommerce4all.eu' koja je već sada dostupna u Srbiji.

Intervju

Kako su srednja škola i prvi iPhone usmerili Vladimira ka karijeri ‘mobile software’ arhitekte

Dolazak u IT industriju može da krene iz više životnih pravaca. Međutim, kada se još u školskom periodu interesujete za računare i rad na njima, velika je verovatnoća da će buduća karijera biti vezana za tehnologiju. Svoju priču u dolazak u svet IT-ja i kompaniju Levi9, otkriva nam Vladimir Pavlović koji je Mobile Software arhitekta.

Startapi i poslovanje

Britanski Paysend najavio otvaranje kancelarije u Beogradu nakon $125 miliona investicije

Još jedna inostrana kompanija koja je prepoznala domaći tehnološki talenat.

Office Talks Podcast

Šta traže ruske IT firme u Beogradu?

Tri meseca od početka sukoba u Ukrajini vidimo veliki broj IT firmi i programera koji su odabrali upravo Beograd za svoju novu bazu. Kako ove promene na tržištu utiču na lokalni kadar i da li dolazi do skoka cene programera? O ovim temama razgovaramo u 96. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpsko-švajcarski Strong Network podigao €5,1 investicije – širi se na Evropu i SAD

Strong Network, srpsko-švajcarski startap dobio je investiciju vrednu 5,1 miliona evra kako bi ubrzao svoje širenje na teritorije Evrope i SAD-a. Rundu investiranja predvodio je OpenOcean zajedno sa Wingman Ventures fondom.

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.