Masterindex: 77% građana Srbije kupuje putem Interneta

Više od 70% građana Srbije smatra da je Internet kupovina bezbedna

Poslednje istraživanje kompanije Mastercard koje je sprovedeno među građanima Srbije pokazuje da nivo poverenja korisnika u sigurnost plaćanja putem Interneta beleži sve veći rast. Od 77% građana koji transakcije vrše na ovaj način, čak tri četvrtine njih ističe da je takva kupovina sigurna. Koji su ostali trendovi u našoj zemlji kada je reč o e-commercu?

Uprkos određenoj dozi rezervisanosti prema savremenim načinima plaćanja i oslanjanju na tradicionalne modele kupovine, u Srbiji polako ali sigurno dolazi do smene načina na koji se trgovina obavlja. Rezultati istraživanja Masterindex Srbija 2017. pokazali su da broj aktivnih korisnika koji kupuju i plaćaju putem Interneta nastavlja da raste, te danas svaki treći kupac plaća online makar jednom mesečno. Jelena Ristić, direktor za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard, povodom ovog trenda kaže:

Masterindex Srbija je pokazao da je 70,7% online kupaca uvereno u sigurnost pomenutog načina kupovine, a kada se ta brojka uporedi sa prošlogodišnjih 28% kupaca koji su izjavili isto, imamo dokaz da se pojednostavljeno iskustvo kupovine uz pomoć kartica putem rastuće mreže Internet prodavnica sve više i sve brže razvija.

Rastom sigurnosti i poverenja korisnika do povećanja obima online trgovine

Sa druge strane, plaćanje pouzećem i dalje je dominantan način vršenja transakcija, mada njegova upotreba postepeno počinje da se smanjuje i sa 47% spala je na 43%. Šta uraditi da taj procenat bude još manji?

Mišljenje i stav stručnjaka govori u prilog tezi da se nivo poverenja korisnika u sigurnost online plaćanja povezuje sa njihovim praktičnim iskustvom. Ukoliko je ono jednostavno i odvija se bez poteškoća – kupci će nastaviti da kupuju i plaćaju na taj način.

Da bi se ovaj vid transakcija dodatno zaštitio i unapredio, korisnicima se savetuje da online plaćanjima pristupe na isti način kao što to rade sa standardnim plaćanjima karticom i da preduzmu iste mere opreza – da nikome ne otkrivaju broj kartice, PIN i CVC kodove, ni direktno ni putem društvenih mreža. Uz to, poželjno je i da provere da li web stranica na kojoj obavljaju kupovinu ima simbol katanca i https:// oznaku koje garantuju sigurnu enkripciju podataka.

Pored toga, da bi se dodatno garantovala bezbednost potrošača, korisnicima se savetuje da potraže Mastercard SecureCode simbol na stranici trgovca. To je zapravo lični broj za autorizaciju kupovina putem Mastercard kreditnih i debitnih kartica i samo korisnik kartice i njegova banka znaju tačan kod. Ovaj SecureCode se nikad ne deli sa prodavcem, tako da kupci mogu biti sigurni da su njihove transakcije koje se obavljaju putem Interneta u potpunosti zaštićene od potencijalnih malverzacija. Na taj način je dodatno zaštićeno 41% ispitanika koji koriste platne kartice, a kojih će u budućnosti biti sve više.

Internet kupovina, a ne čekanje u redovima

Kupci koji se najčešće opredeljuju za web prodavnice su starosti između 45 i 59 godina (29%), a artikli koji se generalno najviše kupuju putem Interneta su odeća (54% ispitanika), električni uređaji (30%) i knjige (24%). Novinu ove godine predstavlja i činjenica da su dostava hrane (8%), pretplata na medijske usluge (6%) i plaćanje online kurseva (6%) takođe dospeli na listu.

Međutim, nije samo online kupovina ono što postaje “trend”. Online plaćanjem mogu se rešiti veliki problemi sa čekanjem u redovima ne bi li se platile komunalije ili završio sličan posao. Ove godine čak 51% ispitanika izjavilo je da mesečne račune plaća putem Interneta i to predstavlja rast od 33% jer je u 2016. ta brojka iznosila svega 18%.

Pored toga, povećava se i broj onih koji koriste e-banking i m-banking i to je preferirana metoda plaćanja za 29% ispitanika. Sve to govori u prilog činjenci da Internet u Srbiji odavno više nije samo mesto za zabavu i razonodu. On je sada i mesto koje je praktičan kanal za prodaju, kupovinu i plaćanje računa i stoga se opravdano očekuje da Internet u budućnosti postane mnogo bitniji aspekt finansijskih navika stanovništva.

Ostavi komentar

  1. Pat

    Pat

    19. 12. 2017. u 11:00 Odgovori

    Kojih 77% srba je dovoljno tehnicki obrazovana + ima kartice i racune za online banking (i ume da ih koristi?)

    Sta je sa decom i starim licima, sta je sa ruralnim predelima?

    Pre ce biti da se nekome omakao prst na tastaturi ili da je “istrazivanje” izmisljeno/falsifikovano. 77% je nenormalno mnogo

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Wonder Dynamics Nikole Todorovića otvara studio u Novom Sadu – podrška stigla i od Stivena Spilberga!

U savetodavnom odboru ovog startapa nalaze se poznati američki investitori, vodeći stručnjaci za razvoj veštačke inteligencije i neka od najvećih imena svetske kinematografije među kojima su Stiven Spilberg i Džo Ruso. Sa Nikolom Todorovićem, koji je jedan od osnivača, razgovaramo o njegovom odlasku u SAD, građenju karijere u Holivudu i pokretanju startapa sa glumcem Tajem Šeridanom, zvezdom filma Ready Player One.

Novost

Nebojša Radović je novi direktor za akviziciju korisnika u kompaniji Zynga koja stoji iza igre FarmVille

Američka kompanija Zynga, pored čuvene mobile igre FarmVille, stoji iza velikog broja svetski popularnih igara koje igraju milioni igrača širom sveta. Njen novi direktor za akviziciju korisnika je Nebojša Radović.

Novost

Kompanija Quantox Technology organizuje novi humanitarni CS:GO turnir – početni fond 1.000.000 dinara

Od 3. do 4. aprila kompanija Quantox Technology organizovaće drugi po redu humanitarni turnir u popularnoj video igri CS:GO. Cilj je da se prikupe novčana sredstva za sve one koji se bore sa zdravstvenim poteškoćama.

Propustili ste

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi softverski inženjer?

Jelena Lazić iz kompanije Centili deli svoja razmišljanja.

Office Talks Podcast

Planovi Playrixa za studio u Srbiji

Gost redakcije Netokracije u novog epizodi Office Talks podcasta bio je Mirko Topalski, CEO game dev kompanije PlayrixRS. Sa njim nakon prošlogodišnjeg intervjua po drugi put detaljno razgovaramo o poslovanju u industriji razvoja igara u Srbiji nakon akvizicije Eipixa od strane ruskog giganta Playrixa.

Startapi i poslovanje

Listty kao ‘Instagram za muziku’ otkriva nam šta naši prijatelji slušaju i zašto je muzika bolja kada se deli sa drugima

Ako čujete dobru pesmu verovatno želite da je podelite sa svojim prijateljima. Startap iz Srbije sa servisom Listty omogućava upravo to i nastoji da objedini najbolje od poznatih muzičkih servisa u okviru jedne aplikacije.

Startapi i poslovanje

Otvoren poziv za startape iz Srbije za ViennaUP konferenciju, prijavite se već sada

Grad Beč nekoliko godina unazad organizuje niz događaja za startape koji su se kroz različita izdanja pretvorili u jedan od najvećih inovacijskih festivala u regionu - Vienna UP. Ove godine počinje 27. aprila i trajaće do 12. maja.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Startapi i poslovanje

€1.000.000 privredi Srbije iz SAD kroz projekat Tesla Nation

Ovaj projekat nastoji da razvije privredne veze Srbije i sveta uz pomoć dijaspore i kompanija koje su se udružile da ga podrže, a cilj mu je da promoviše Srbiju u inostranstvu kao zemlju inovatora i izuzetnih IT profesionalaca.