Kako da native bude 'totalni win' za korisnika, agenciju i medij?

Kako da native bude ‘totalni win’ za korisnika, agenciju i medij?

Nakon Zagreba, OMGNative stigao je i u Beograd! Celodnevna edukacija o važnosti i primeni nativnog oglašavanja okupila je više od dvadeset predstavnika medija, brendova i marketinških agencija koji su imali priliku da čuju zašto ova forma sadržajnog marketinga predstavlja jednu od najbrže rastućih grana u domaćem - ali i svetskom advertajzingu. Odgovore na mnogobrojna pitanja pružili su stručni predavači, a mi vam prenosimo utiske sa radionice.

Otvorenom diskusijom o etici nativnog oglašavanja dolazimo i do najboljih praksi unutar industrije (Foto: Rajko Jovanović)Rajko Jovanović
Otvorenom diskusijom o etici nativnog oglašavanja dolazimo i do najboljih praksi unutar industrije.

Osnivač i glavni urednik Netokracije, Ivan Brezak Brkan, na primerima pojedinačnih kampanja objasnio je kako sadržaj pojačava SEO, informiše korisnike o najrazličitijim aspektima poslovanja i proizvoda, ali i ono najbitnije – ističe kompanije na svim digitalnim kanalima, te podiže autroritet samog brenda.

Nakon Ivanovog obraćanja, usledilo je i izlaganje urednice Netokracije u Hrvatskoj, Mie Biberović. Njeno predavanje definisalo je pojavu nativnog oglašavanja te ukazalo na činjenicu da je to oblik plaćenog medijskog sadržaja u kojem iskustvo oglasa prati prirodnu formu i funkciju korisničkog iskustva u zadatom okruženju. No, zašto native? Pogledamo li skorašnje trendove u digitalnom oglašavanju videćemo da su baneri postali forma koju je sve lakše blokirati zahvaljujući velikom broju AdBlocking servisa.

‘Native’ mora biti pobeda za sve

Tako je statistika pokazala da je korišćenje ovih alternativa i blokiranje oglasa, medijske izdavače koštalo čitavih 22 milijarde dolara, dok je AdBlock Plus servis koji beleži ujedno i najveći broj preuzimanja – čak 2,3 miliona. Sa druge strane, rast AdBlocker-a u Srbiji zaustavio se na 13 posto, dok je u Hrvatskoj nešto veći i iznosi 19 posto. Kulminacija ove, rekli bismo „neprijatne“ statistike, jeste podatak da je čak i Epl krajem prošle godine uz iOS 9 najavio blokiranje oglasa.

Pored predstavnika agencija, OMGNative edukaciji prisustvovali su i predstavnici medija, te pojedinačnih kompanija (Foto: Rajko Jovanović)Rajko Jovanović
Pored predstavnika agencija, OMGNative edukaciji prisustvovali su i predstavnici medija, te pojedinačnih kompanija.

Pojedina istraživanja kažu da se kao glavni razlog upotrebe AdBlocker-a od strane korisnika ističe ometanje prilikom konzumiranja i pretraživanja sadržaja, narušavanje privatnosti, kao i usporeno učitavanje web stranica. Ako uzmemo u obzir da sve ovo negativno utiče na prirodno korisničko iskustvo – jasno je da su mediji u potrazi za kvalitetnijim i efikasnijim oglasima. Takvi oglasi stižu nam u vidu sadržaja tj. nativnog oglašavanja:

Nativno oglašavanje ne narušava korisničko iskustvo na mediju, a podaci su pokazali da je tokom prošle godine u ovu vrstu oglašavanja uloženo čak 7,9 milijarde dolara. Prognoze pokazuju da će ova brojka dostići čak 21 milijardu dolara do 2018. godine.

Native mora biti win, win, win  za agenciju koja zakupljuje oglas, za medij koji objavljuje isti, kao i za korisnika koji ga konzumira. Sadržaju se mora pristupiti pametno, on mora da bude kvalitetan, relevantan i da čitaocu daje dodatnu vrednost.

petko1Rajko Jovanović
Usklađivanje regulative jedna je od stvari koja nas čeka u predstojećoj godini, zaključio je Petković.

Takođe, od presudnog značaja jeste utvrditi i šta native nije. To nije saopštenje za medije niti prikriveni promotivni članak. Nativno oglašavanje mora se jasno obeležiti oznakom „sponzorisano“, dodaje Biberović. Svakako zanimljiva jeste i činjenica da čak 86% korisnika smatra kako je online oglašavanje nužno ne bi li sadržaj koji oni konzumiraju ostao besplatan. Mia naglašava da sponzorisan sadržaj mora biti:

  • Usklađen sa medijem na kojem se objavljuje
  • Usklađen sa korisničkim iskustvom čitaoca medija
  • Usklađen sa brendom i kampanjom
  • Zanimljiv, edukativan, informativan
  • Sa umerenim pozivima na akciju

Tokom radionice posebna pažnja posvećena je upravo etici i zakonskim izazovima sa kojima se kontekstualno oglašavanje susreće u Srbiji. Više o ovim temama govorio je Aleksandar Petković, izvršni direktor IAB Serbia, koji je predstavio IAB Playbook kao jedan od krovnih dokumenata čije je definisanje native oglašavanja dovelo do prvog strukturiranja oglasnih formata, ali i ukazalo na najbolje prakse iz industrije. Iako je neminovno da sadržajno oglašavanje raste, Petković pak dodaje da se u Srbiji i dalje traži potvrda isplativosti ove vrste marketinških aktivnosti (iako je samo u 2015. godini na native potrošeno više od 150.000 evra).

Šta očekujemo od objavljenog sadržaja?

Petković se osvrnuo i na ono što tek čeka Srbiju na tranzitnom putu ka Evropskoj uniji, a tiče se usaglašavanja regulative. Nova pravila gotovo su neizbežna, te je precizirao:

Maj mesec 2018. godine je ključan datum budući da tada kreće sa primenom nova Data Protection regulativa. Velike promene plasitčno se mogu pokazati na primeru da ukoliko želite da vidite baner nekog brenda, morate da odete na Gemiusov sajt i tako potvrdite da želite videti tu reklamu. Sa druge strane, svaka firma će morati da ima svog data protection menadžera, a brendovi i mediji moraće da se prilagode tim promenama.

Da kontekstualno oglašavanje ne ostaje samo u domenu onih stvari koje su nice to have, objasnio je Dejan Nikolić iz startapa Content Insights koji se bavi analitikom sadržaja i ukazuje na nove parametre koji su ključni za merenje efikasnosti i nove forme sadržajnog oglašavanja.

dejanRajko Jovanović
Prikazavši CPI na primeru sajta Njuz.net, Dejan je publici objasnio zašto impresije i broj čitanja u većini slučajeva nisu najvažniji indikatori uspeha native članka.

Dejan je tokom svog predavanja govorio o tome šta mediji, a šta klijenti, treba da očekuju od objavljenog sadržaja. Predstavivši CPI (Content Performance Index) koji je razvio Content Insights, Nikolić je ukazao na različite parametre koje Gugl i drugi alati za analitiku jednostavno ne mere i ne prikazuju, a koje njihovo rešenje stavlja u prvi plan – kako bi uredništvu i klijentima pružili još detaljniji uvid u gotov proizvod:

  • Attention Minutes
  • Time to scroll (koliko vremana korisniku treba da dođe do drugog delog ekrana, da li je samo otvorio stranu ili je počeo da čita)
  • Where the people drop off (kada im postaje dosadno)
  • Page views
  • Unique visitors
  • Social shares (sve što se dešava na društvenim mrežama)
  • Referrer traffic
  • Comments
  • Website/social rate

Mediji moraju da kažu NE i da vam predlože nešto bolje

Kada je reč o tome kako planirati native kampanju u 2016. godini, Brkan je sa prisutnima podelio nekoliko ključnih saveta koji se zasnivaju na sledećim pravilima:

  • Zaboravite na ego svog brenda
  • Odaberite pravi medij
  • Odaberite pravi medij koji zna svoju publiku
  • Interes brenda, medija i publike moraju biti usklađeni
  • Saznajte kakav sadržaj vaša publika voli
  • Proaktivno se uključite u stvaranje sadržaja
  • Nemojte biti predirektni
  • Transparentnost je ključna

Kraj radionice ostavljen je za zadatke o nativnom oglašavanju gde su učesnici imali priliku da kreiraju svoju prvu kampanju, te provere njen učinak sa predstavnicima medija. Ivan i Mia ukazali su na činjenicu da klijenti trebaju očekivati bolju povezanost agencija sa medijima i njihovim uslugama, a ne samo sa prodajom. Klijenti sa druge strane moraju obratiti pažnju na usklađenost PR-a i marketinga, kao i dostupnost kvalitetnih sagovornika, ali i razumevanje publike kojoj se poruka plasira.

PS: Narednu OMGNative edukaciju planiramo već u decembru, a priliku da svoje mesto osiguraš po promotivnoj ceni imaš već sada! Javi nam se i mi ti šaljemo više informacija o našoj narednoj radionici u Beogradu. 🙂

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.

Startapi i poslovanje

OTP banka i niški NadjiTuru.rs udruženim snagama digitalizuju transportnu industriju u Srbiji

Šta dobijete kada spojite startap koji značajno pojednostavljuje logistiku transporta i banku koja je jedna od vodećih po pitanju inovacija? Sjajno partnerstvo koje omogućava svim učesnicima ekosistema transportne industrije da unaprede svoje poslovanje, te sarađuju efikasnije i lakše.

Kolumna

Iako je mobilno bankarstvo tu već duže vreme, još uvek je aktuelna tema – ali zašto?

Savremene tehnologije postale su sastavni deo naše svakodnevnice i menjanju način na koji radimo stvari u svom privatnom i profesionalnom životu velikom brzinom. Finansijski sektor je svakako među industrijama u kojima se njihove prednosti najviše osećaju i najbrže implementiraju novine - o čemu svedoče i novine u oblasti plaćanja 'pametnim' telefonom.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Društvene mreže

Facebook pokreće program za suzbijanje lažnih informacija u Srbiji – da li je ovo kraj lažnim vestima?

Sa ciljem da suzbije širenje netačnih i neproverenih informacija u okviru svog sistema, Facebook je pokrenuo nezavisni program u Srbiji za proveru istinitosti činjenica (uglavnom vesti) koje se objavljuju na ovoj društvenoj mreži.

Kultura 2.0

Dizajniranje rečima: Zašto je tekst važan za korisničko iskustvo?

Ako radite na aplikaciji koja sadrži reči, morate imate osobu koja je za te reči odgovorna.