Kako da native bude 'totalni win' za korisnika, agenciju i medij?

Kako da native bude ‘totalni win’ za korisnika, agenciju i medij?

Nakon Zagreba, OMGNative stigao je i u Beograd! Celodnevna edukacija o važnosti i primeni nativnog oglašavanja okupila je više od dvadeset predstavnika medija, brendova i marketinških agencija koji su imali priliku da čuju zašto ova forma sadržajnog marketinga predstavlja jednu od najbrže rastućih grana u domaćem - ali i svetskom advertajzingu. Odgovore na mnogobrojna pitanja pružili su stručni predavači, a mi vam prenosimo utiske sa radionice.

Otvorenom diskusijom o etici nativnog oglašavanja dolazimo i do najboljih praksi unutar industrije (Foto: Rajko Jovanović)
Otvorenom diskusijom o etici nativnog oglašavanja dolazimo i do najboljih praksi unutar industrije. Rajko Jovanović

Osnivač i glavni urednik Netokracije, Ivan Brezak Brkan, na primerima pojedinačnih kampanja objasnio je kako sadržaj pojačava SEO, informiše korisnike o najrazličitijim aspektima poslovanja i proizvoda, ali i ono najbitnije – ističe kompanije na svim digitalnim kanalima, te podiže autroritet samog brenda.

Nakon Ivanovog obraćanja, usledilo je i izlaganje urednice Netokracije u Hrvatskoj, Mie Biberović. Njeno predavanje definisalo je pojavu nativnog oglašavanja te ukazalo na činjenicu da je to oblik plaćenog medijskog sadržaja u kojem iskustvo oglasa prati prirodnu formu i funkciju korisničkog iskustva u zadatom okruženju. No, zašto native? Pogledamo li skorašnje trendove u digitalnom oglašavanju videćemo da su baneri postali forma koju je sve lakše blokirati zahvaljujući velikom broju AdBlocking servisa.

‘Native’ mora biti pobeda za sve

Tako je statistika pokazala da je korišćenje ovih alternativa i blokiranje oglasa, medijske izdavače koštalo čitavih 22 milijarde dolara, dok je AdBlock Plus servis koji beleži ujedno i najveći broj preuzimanja – čak 2,3 miliona. Sa druge strane, rast AdBlocker-a u Srbiji zaustavio se na 13 posto, dok je u Hrvatskoj nešto veći i iznosi 19 posto. Kulminacija ove, rekli bismo “neprijatne” statistike, jeste podatak da je čak i Epl krajem prošle godine uz iOS 9 najavio blokiranje oglasa.

Pored predstavnika agencija, OMGNative edukaciji prisustvovali su i predstavnici medija, te pojedinačnih kompanija (Foto: Rajko Jovanović)
Pored predstavnika agencija, OMGNative edukaciji prisustvovali su i predstavnici medija, te pojedinačnih kompanija. Rajko Jovanović

Pojedina istraživanja kažu da se kao glavni razlog upotrebe AdBlocker-a od strane korisnika ističe ometanje prilikom konzumiranja i pretraživanja sadržaja, narušavanje privatnosti, kao i usporeno učitavanje web stranica. Ako uzmemo u obzir da sve ovo negativno utiče na prirodno korisničko iskustvo – jasno je da su mediji u potrazi za kvalitetnijim i efikasnijim oglasima. Takvi oglasi stižu nam u vidu sadržaja tj. nativnog oglašavanja:

Nativno oglašavanje ne narušava korisničko iskustvo na mediju, a podaci su pokazali da je tokom prošle godine u ovu vrstu oglašavanja uloženo čak 7,9 milijarde dolara. Prognoze pokazuju da će ova brojka dostići čak 21 milijardu dolara do 2018. godine.

Native mora biti win, win, win  za agenciju koja zakupljuje oglas, za medij koji objavljuje isti, kao i za korisnika koji ga konzumira. Sadržaju se mora pristupiti pametno, on mora da bude kvalitetan, relevantan i da čitaocu daje dodatnu vrednost.

petko1
Usklađivanje regulative jedna je od stvari koja nas čeka u predstojećoj godini, zaključio je Petković. Rajko Jovanović

Takođe, od presudnog značaja jeste utvrditi i šta native nije. To nije saopštenje za medije niti prikriveni promotivni članak. Nativno oglašavanje mora se jasno obeležiti oznakom “sponzorisano”, dodaje Biberović. Svakako zanimljiva jeste i činjenica da čak 86% korisnika smatra kako je online oglašavanje nužno ne bi li sadržaj koji oni konzumiraju ostao besplatan. Mia naglašava da sponzorisan sadržaj mora biti:

  • Usklađen sa medijem na kojem se objavljuje
  • Usklađen sa korisničkim iskustvom čitaoca medija
  • Usklađen sa brendom i kampanjom
  • Zanimljiv, edukativan, informativan
  • Sa umerenim pozivima na akciju

Tokom radionice posebna pažnja posvećena je upravo etici i zakonskim izazovima sa kojima se kontekstualno oglašavanje susreće u Srbiji. Više o ovim temama govorio je Aleksandar Petković, izvršni direktor IAB Serbia, koji je predstavio IAB Playbook kao jedan od krovnih dokumenata čije je definisanje native oglašavanja dovelo do prvog strukturiranja oglasnih formata, ali i ukazalo na najbolje prakse iz industrije. Iako je neminovno da sadržajno oglašavanje raste, Petković pak dodaje da se u Srbiji i dalje traži potvrda isplativosti ove vrste marketinških aktivnosti (iako je samo u 2015. godini na native potrošeno više od 150.000 evra).

Šta očekujemo od objavljenog sadržaja?

Petković se osvrnuo i na ono što tek čeka Srbiju na tranzitnom putu ka Evropskoj uniji, a tiče se usaglašavanja regulative. Nova pravila gotovo su neizbežna, te je precizirao:

Maj mesec 2018. godine je ključan datum budući da tada kreće sa primenom nova Data Protection regulativa. Velike promene plasitčno se mogu pokazati na primeru da ukoliko želite da vidite baner nekog brenda, morate da odete na Gemiusov sajt i tako potvrdite da želite videti tu reklamu. Sa druge strane, svaka firma će morati da ima svog data protection menadžera, a brendovi i mediji moraće da se prilagode tim promenama.

Da kontekstualno oglašavanje ne ostaje samo u domenu onih stvari koje su nice to have, objasnio je Dejan Nikolić iz startapa Content Insights koji se bavi analitikom sadržaja i ukazuje na nove parametre koji su ključni za merenje efikasnosti i nove forme sadržajnog oglašavanja.

dejan
Prikazavši CPI na primeru sajta Njuz.net, Dejan je publici objasnio zašto impresije i broj čitanja u većini slučajeva nisu najvažniji indikatori uspeha native članka. Rajko Jovanović

Dejan je tokom svog predavanja govorio o tome šta mediji, a šta klijenti, treba da očekuju od objavljenog sadržaja. Predstavivši CPI (Content Performance Index) koji je razvio Content Insights, Nikolić je ukazao na različite parametre koje Gugl i drugi alati za analitiku jednostavno ne mere i ne prikazuju, a koje njihovo rešenje stavlja u prvi plan – kako bi uredništvu i klijentima pružili još detaljniji uvid u gotov proizvod:

  • Attention Minutes
  • Time to scroll (koliko vremana korisniku treba da dođe do drugog delog ekrana, da li je samo otvorio stranu ili je počeo da čita)
  • Where the people drop off (kada im postaje dosadno)
  • Page views
  • Unique visitors
  • Social shares (sve što se dešava na društvenim mrežama)
  • Referrer traffic
  • Comments
  • Website/social rate

Mediji moraju da kažu NE i da vam predlože nešto bolje

Kada je reč o tome kako planirati native kampanju u 2016. godini, Brkan je sa prisutnima podelio nekoliko ključnih saveta koji se zasnivaju na sledećim pravilima:

  • Zaboravite na ego svog brenda
  • Odaberite pravi medij
  • Odaberite pravi medij koji zna svoju publiku
  • Interes brenda, medija i publike moraju biti usklađeni
  • Saznajte kakav sadržaj vaša publika voli
  • Proaktivno se uključite u stvaranje sadržaja
  • Nemojte biti predirektni
  • Transparentnost je ključna

Kraj radionice ostavljen je za zadatke o nativnom oglašavanju gde su učesnici imali priliku da kreiraju svoju prvu kampanju, te provere njen učinak sa predstavnicima medija. Ivan i Mia ukazali su na činjenicu da klijenti trebaju očekivati bolju povezanost agencija sa medijima i njihovim uslugama, a ne samo sa prodajom. Klijenti sa druge strane moraju obratiti pažnju na usklađenost PR-a i marketinga, kao i dostupnost kvalitetnih sagovornika, ali i razumevanje publike kojoj se poruka plasira.

PS: Narednu OMGNative edukaciju planiramo već u decembru, a priliku da svoje mesto osiguraš po promotivnoj ceni imaš već sada! Javi nam se i mi ti šaljemo više informacija o našoj narednoj radionici u Beogradu. 🙂

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Posetili smo promociju pet srpskih startapa u Cirihu

Ovim povodom, osnivači pet domaćih startapa pitch-ovali su svoje ideje pred investitorima, a Lav Odrović imenovan je za počasnog predstavnika Privredne komore Srbije u Švajcarskoj.

Startapi i poslovanje

Hipokratija: Izaberi lekara uz preko 6.000 recenzija pacijenata iz Srbije

Na platformi Hipokratija, pacijenti ostavljaju iskrene recenzije o medicinskim uslugama širom Srbije kako bi pomogli drugim ljudima u odabiru pravog lekara.

Office Talks Podcast

Više rada a manje povišica za programere

U novoj epizodi Office Talks podkasta razgovarali smo o stanju na IT tržištu koje je i dalje uzdrmano otkazima i smanjenom broju zapošljavanja stručnih kadrova.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Hipokratija: Izaberi lekara uz preko 6.000 recenzija pacijenata iz Srbije

Na platformi Hipokratija, pacijenti ostavljaju iskrene recenzije o medicinskim uslugama širom Srbije kako bi pomogli drugim ljudima u odabiru pravog lekara.

Office Talks Podcast

Više rada a manje povišica za programere

U novoj epizodi Office Talks podkasta razgovarali smo o stanju na IT tržištu koje je i dalje uzdrmano otkazima i smanjenom broju zapošljavanja stručnih kadrova.

Digitalni mediji

Social Serbia 2024: Ljudi u Srbiji se plaše AI alata i manje veruju influenserima!

Kakvo je stanje u digitalu, koje platforme koristimo, kome verujemo i šta se u navikama korisnika promenilo u poslednjih godinu dana – pitanja su na koja odgovara upravo objavljeno istraživanje Social Serbia 2024.

Karijere

Na koji ćeš faks? Poseti Metaverse sajam obrazovanja koji je okupio 128.000 studenata

Predstavljamo vam virtuelni 3D sajam obrazovanja zasnovan na Metaverse tehnologiji, koji mladima u Srbiji i regionu značajno olakšava potragu za idealnim izborom fakulteta i budućim zaposlenjem!

Karijere

Otvoren Mejkers lab konkurs: 25.000 učenika imaće pristup učionicama budućnosti!

Grupa za obrazovanje koju čine Nordeus Fondacija, Centar za promociju nauke, Dostignuća mladih u Srbiji i Inicijativa Digitalna Srbija, otvorila je konkurs za pokretanje Mejkers lab učionica u srednjim školama širom Srbije.

Karijere

Kako je kompanija ASEE uz Miloša Ljevaju stvorila jak tim za cyber bezbednost

Ovo je inspirativna priča o Milošu Ljevaji, superheroju u poslovnom i privatnom životu. Igra za "plavi", odbrambeni tim. Počeo je da radi kao priznati IT stručnjak u ASEE Grupi na strateškom razvoju u oblasti sajber bezbednosti još 2010. godine, ali njegova avantura se nije tu zaustavila.