Nebojša Matić: Zašto bih se mešao u posao svojih zaposlenih?

Način vođenja kompanije u kom za emocije nema mesta, prosto nije njegov stil. Na poruku odgovara u roku od nekoliko minuta, njegova vrata uvek su otvorena i on je i na poslu najpre čovek, a tek onda šef. Nebojša Matić, izvršni direktor kompanije MikroElektronika, svoj menadžerski stil sa publikom je podelio na nedavno završenoj Webiz konferenciji, a sada za Netokraciju otkriva zašto ljude samo treba pustiti da rade svoj posao na miru.

Webiz / Mex Production

Na spomen kompanije MikroEletronika, Nebojša Matić, osnivač i direktor ove firme, neupućenima najpre kaže da je to kompanija u kojoj se niko nikada nije posvađao, a tek onda da se ona bavi proizvodnjom softvera i hardvera i da za krajnji cilj ima da pojednostavi elektroniku.

Na tom putu nije im bitno da li će kupac njihovog proizvoda biti inženjer, student, profesor ili neka velika svetska kompanija – svi dobijaju jednaki tretman, a isti slučaj je i sa zaposlenima u kompaniji. I to je nešto što, kako Nebojša kaže, ne može da se nauči iz knjiga.

Kada sa direktorom odeš u kafanu

„Uloga CEO-a, kako je ja vidim, jeste samo u dve oblasti: u razvoju firme i rešavanju kriznih situacija“, kaže Nebojša. To istovremeno podrazumeva da se on ne meša „tamo gde mu nije mesto“, te da donošenje odluka prepusti onima kojih se najviše tiču, a da se on usmeri na širenje firme, koja nikad ne stoji – ili raste, ili pada. Ako mu to nije primarna preokupacija, ne bi ni trebalo da dolazi na posao:

Ovo se, recimo, može primeniti i na zapošljavanje: odluku o tome ko dobija posao uvek donosi tim sa kojim bi kandidat radio, ne ja. Ali, ma koji primer mi uzeli, ključno je da ljudima damo slobodu da rade prema svom karakteru, to je moj zaključak posle svih ovih godina vođenja firme.

MikroElektronika
MikroElektronika osnovana je 2001. godine, a danas ima preko 90 zaposlenih.

Naravno, kako dodaje, svaki menadžer mora pronaći svoj način, ljudi jednostavno ne bi trebalo da se ugledaju na jedan model rada sa drugim ljudima. To je nešto vrlo lično i zato je svaki menadžer različit, pa čak i u istim poslovima. „Mojim kolegama, recimo, ne smeta što se do mene može lako doći i što su moja vrata uvek otvorena. Mislim da im je čudno, ali nemaju nista protiv. Zamislite da se zaposlite u nekoj firmi i da posle nedelju dana završite u kafani sa direktorom do ranih jutarnjih sati – čudno je, ali postoji“.

Kandidat bira firmu ili firma kandidata?

Budući da je po profesiji inženjer elektrotehnike, Nebojša o menadžmentu ljudi nije učio iz knjiga. Pri stvaranju firme i poslovne kulture nije se vodio tipičnim korporativnim principima, strogoj organizacijskoj hijerarhiji, već time u kakvom poslovnom okruženju bi voleo da radi njegova ćerka:

U tom procesu, iskustvo je presudno. Učiš uz pomoć dobrih i loših primera iz sopstvene prakse. Tako je i kod malog i velikog tima. Kada ste mali nema strukture, nema planiranja, iskustva, bijete svaki bitku umesto da izbegnete neke, trošite se na sve i svašta, ali sa druge strane, vrlo ste bliski, ima puno šale i smeha. Kod većeg tima ste već iskusni, pa rezultati dolaze sa manjim trudom, ali je proces rada sporiji, doduše isplaniran, ali sporiji. Tim nije homogen, nemate vremena za sve ljude, ali zato imate poslovne rezultate, dobre uslove za rad, opremu, automobile itd.

Za male timove je možda čak i bitnije da paze na dinamiku grupe, te da vode računa o tome koga primaju u svoje „redove“, ali to se ne sme zanemariti ni u velikim organizacijama. Pitanje koje logično sledi jeste na šta prilikom zapošljavanja treba obratiti pažnju – na obrazovanje, radno iskustvo ili na karakter osobe?

CV je samo kratak opis, čisto da se zna ko dolazi na razgovor za posao. Meni je uvek bilo čudno da se kaže da li kandidat odgovarajući za to radno mesto. Iskustvo me je naučilo da je pravo pitanje da li firma odgovara kandidatu. On se može promeniti ako je potrebno, a kako će 100 zaposlenih u firmi da se promeni prema njemu? Nikako.

Webiz
Nebojša je sa publikom na Webizu podelio tajne svog menadžerskog stila – prijateljski i porodični odnos sa zaposlenima.

Pritom, ne treba zaboraviti da kada pričate sa nekim kandidatom ne znate tog čoveka, upoznate ga tek za par meseci ili duže, ističe Nebojša. Jedino rešenje je „razmišljati pozitivno i nadati se da je taj novi kolega sjajan i da će sve biti ok. Ako se ispostavi da to nije tako onda je to tužan trenutak i za njega i za njegovog šefa“. Sve se svodi na to „da li tražiš posao ili želiš da radiš?“

I direktor ima dušu

Na kraju, sve počiva na tome da poštuješ jedan od najvažnijih principa života – „biti fer što je više moguće, prema kolegama, saradnicima, klijentima, potencijalnim zaposlenima… Šta drugo?“, kaže Nebojša.

Ponavljam, ljude bi trebalo pustiti da rade svoj posao na miru. Da, treba se umešati kad je potrebno, ali samo tada i samo ograničeno, na jednu ili dve teme, ništa više od toga. A moja poruka svakome ko hoće da osnuje svoju firmu je da će biti mnogo teže nego što misli, ali da će biti mnogo lepše nego što može da pojmi.

I što je najvažnije, ako emocija ne postoji, to je samo posao. „Meni je žao ljudi koji ne žele da rade, a moraju ili koji ne žele da rade to što rade. Neuporedivo je lakše raditi ako volite ono čime se bavite. Ne samo da je lakše, nego je i efikasnije i kvalitetnije“, kaže Nebojša i poručuje da nije poenta bežati od emocija. „Normalno je biti srećan, zadovoljan, nezadovoljan, pa čak i ljut, što ne važi samo za zaposlene, već i za onog ko se nalazi na čelu tima. I direktor je čovek“, zaključio je na kraju Matić.

Ostavi komentar

  1. Nebojsa Matic

    Nebojsa Matic

    1. 6. 2018. u 10:49 Odgovori

    Uvek sam se pitao koji je motiv coveku da ostavi negativan komentar. Nisam nasao odgovor jos od prvog teksta objavljenog o nama u Blicu gde su bili komentari od toga da trujemo komsije nasom proizvodnjom do toga da samo prepakujemo kineske proizvode. Moram da priznam da me je zeludac boleo tri dana jer su to pisali moji sugradjani koji me znaju, moji skolski drugovi … posle tri dana sam seo i svima odgovorio, pozvao da nas posete i vide to uzivo. Nisam hteo ni da nastavljam raspravu niti da se svadjam samo sam bio tuzan sto su ljudi takvi. Zelim da napredujemo i kao firma i licno. I zelim to svima. Nije mi tesko da to zelim a nije to tesko ni bilo kome samo se treba odluciti na taj put. I sad ponekad kad naletim na neki negativan komentar pokusavam da odgovorim bez ljutnje i hladne glave. Ukratko: mi sada imamo 95 zaposlenih i taj broij je veci nego u januaru…ne secam se koliko smo tada imali iskreno ali smo imali manje sigurno…..lako se to sve proveri u poreskoj upravi…treba se malo potruditi i svako ko to zeli moze da ima tacan podatak…za negativan komentar ne treba nikakav trud. Da bi nam bilo bolje svima moramo malo vise da se trudimo. Toliko od mene. Nebojsa Matic , direktor firme MikroElektronika

    • Milos

      Milos

      24. 7. 2018. u 23:49 Odgovori

      Licno postujem sve uspesne ljude jer se od njih uvek nesto nauci,svi ce dati neki savet…
      Negativni komentari su potrebni samo ako je kritika opravdana,inace ne valja ni kad te stalno hvale 🙂
      Slusao sam mnoge govore uspesnih ljudi i divim se njihovoj energiji,dok ih pojedini osudjuju iz neznanja…

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Quantox otvorio kancelariju u Novom Sadu – petu posle Beograda, Niša, Kragujevca i Čačka

Sa ciljem privlačenja lokalnog kadra, sve veći broj domaćih IT kompanija otvara svoje kancelarije širom Srbije nudeći budućim kolegama mogućnost rada iz rodnog grada.

Kolumna

TripAdvisor marketing: Kako da vaš hotel ‘dominira’ na osnovu iskustva posetilaca

U ugostiteljstvu se oduvek znalo da je zadovoljni gost najbolja reklama, kao i da su najbolji gosti oni koji dođu putem preporuke.

Internet marketing

Da li su platforme za influensere samo ‘hype’ koji prolazi – poput WoM servisa?

Sećate se 2014. godine i tada aktuelnih 'word of mouth' platformi (iPyro, Beeshaper i drugi) - alata za spajanje brendova i njihovih vernih korisnika kao najboljih kanala za promociju? Danas, pak, imamo platforme za spajanje influensera i brendova, a mi se pitamo da li će ovi servisi završiti kao i njihovi prethodnici?

Propustili ste

Karijere

6 stvari koje NE doprinose razvoju vaše (digitalne) karijere

Kojim god poslom da krećete da se bavite, a pogotvo digitalnim, zapamtite lekcije koje vas mogu zadržati na pravom putu.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Novost

€1.500.000 za NTP Beograd – EU preuzima finansiranje parka

Evropska komesarka za digitalno društvo i ekonomiju Marija Gabrijel, najavila je da će od sledeće godine Evropska unija preuzeti finansiranje Naučno-tehnološkog parka u Beogradu u iznosu od 1,5 miliona evra.

Tehnologija

CERN openlab i Comtrade produžili saradnju za dalji razvoj ‘data security’ rešenja

CERN openlab i Comtrade produžili su saradnju potpisavši trogodišnji sporazum po kom će Comtrade biti zadužen za omogućavanje pristupa rezultatima CERN-ovih istraživanja bilo gde u svetu.

Tehnologija

Beskontaktno plaćanje u Srbiji poraslo za 154% u odnosu na prošlu godinu

Srbija iznad evropskog proseka u broju i vrednosti beskontaktnih transakcija, što dokazuje zrelost tržišta za modernija platna rešenja primerena digitalnom dobu.

Startapi i poslovanje

80.000 turista širom sveta posetilo unikatne ture zahvaljujući domaćoj aplikaciji Tour Guide

Da li na odmoru posećujete lokacije koje ne spadaju u tradicionalnu turističku ponudu? Odgovor na ovo pitanje osnova je na kojoj je Tour Guide ekipa bazirala svoj biznis.