Otkud Kralju Petru Prvom moj broj?

Otkud Kralju Petru Prvom moj broj?

Ovih dana pojedinim građanima stigao je SMS koji ih poziva da pođu u najbliži bioskop i pogledaju novi film Kralj Petar Prvi. Međutim, odakle ekipi filma brojevi građana koji se prethodno nisu pretplatili na informacije o ovom filmu?

Prošlog petka kolegu iz kancelarije dočekao je jedan neobičan SMS – u pitanju je poruka koju potpisuje Kralj Petar Prvi. „Čekam vas u najbližem bioskopu“, pisalo je u poruci, aludirajući na novo filmsko ostvarenje Lazara Ristovskog koje se odnedavno prikazuje u bioskopima širom Srbije, a koje prati lik i delo NJ.V. Kralja Petra I za vreme Prvog svetskog rata.

„Otkud njima moj broj?“ – usledilo je pitanje, a potom i diskusija čitave redakcije. I zaista, kako je moguće da osobi koja se nije pretplatila na informacije o ovom filmu stigne jedna takva poruka? Po svemu sudeći, iskorišćena je neka druga baza za potrebe promocije, iako je takav čin u direktnoj koliziji sa onim što kaže Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, što je potvrdio i Poverenik na svom Twitter nalogu:

Lice ima pravo da zahteva da ga rukovalac istinito i potpuno obavesti o tome: 1) da li rukovalac obrađuje podatke o njemu i koju radnju obrade vrši; 2) koje podatke obrađuje o njemu; 3) od koga su prikupljeni podaci o njemu, odnosno ko je izvor podataka; 4) u koje svrhe obrađuje podatke o njemu; 5) po kom pravnom osnovu obrađuje podatke o njemu; 6) u kojim zbirkama podataka se nalaze podaci o njemu; 7) ko su korisnici podataka o njemu; 8) koje podatke, odnosno koje vrste podataka o njemu koriste; 9) u koje svrhe se koriste podaci o njemu; 10) po kom pravnom osnovu koristi podatke o njemu; 11) kome se podaci prenose; 12) koji podaci se prenose; 13) u koje svrhe se podaci prenose; 14) po kom pravnom osnovu se podaci prenose; 15) u kom vremenskom periodu se podaci obrađuju.

U prevodu, ukoliko primaoci nisu dali saglasnost oglašivaču da se njihovi podaci koriste u promotivne svrhe, isti se ne smeju koristiti za promociju ovim putem.

Bez konkretnih odgovora od distribucijske kuće

Uputivši pitanje distributeru istoimenog filma, kompaniji MegaCom Film, o čemu je ovde zapravo reč, dobili smo odgovor da je u pitanju interna baza i da za potrebe promocije nije zakupljena lista kontakata koja je u vlasništvu treće strane (slične liste i adresari mogu se nabaviti na Internetu kao gotovi proizvodi).

Uprkos glasinama da su iskorišćeni čak i državni podaci, iz distribucijske kuće demantuju ovu tvrdnju, odbivši da pruže dodatne informacije o odluci da se na ovaj način reklamira novi film.

Bojan Perkov, istraživač pri SHARE Fondaciji kaže za Netokraciju da je princip transparentnosti jedan od osnovnih principa obrade podataka iz Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, što znači da svako ima pravo da zna ko obrađuje njegove podatke o ličnosti, po kom pravnom osnovu i kako je došao do tih podataka:

Novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti koji se primenjuje od avgusta sledeće godine, kao i stari koji je do tada obavezujući, vrlo je jasan u pogledu šta može da se radi sa podacima građana kada ih jednom prikupe – bez obzira da li je reč o privatnoj kompaniji ili državnom organu.

U ovom konkretnom slučaju, ako su podaci za kontaktiranje građana pribavljeni bez adekvatnog osnova ili iškorišćeni suprotno svrsi za koju su prvobitni pribavljeni, svakako da se rukovalac podacima može pozvati na odgovornost.

Perkov takođe ističe da svako ko šalje reklamne poruke ovog tipa mora da pribavi pristanak građana za tu konkretnu namenu:

Ukoliko su određeni podaci o ličnosti, na primer broj mobilnog telefona, prikupljeni za jednu svrhu, takvi podaci se bez odgovarajućeg osnova, kao što je na primer saglasnost lica na koje se podaci odnose, ne mogu koristiti u druge svrhe niti deliti sa drugima.

Bojan dodaje da građani imaju pravo da saznaju odakle njihovi podaci onome ko takve poruke šalje, a novi propisi daju im pravo na prigovor: „pravo po kome kada se jednom zahteva prekid obrade podataka o ličnosti, ista obrada mora se odmah obustaviti„, zaključuje naš sagovornik.

Ostavi komentar

  1. neko

    neko

    19. 12. 2018. u 19:53 Odgovori

    nijedan email koji ostavljam javno nije pravi. svi moji podaci na inernetu su lažni. ne ostavljam podatke nikome a telefon još manje. ako i moram da ostavim imam poseban pri pejd broj koji stoji u fioci i ne koristim ga. i opet mi dođu reklame na email ili na pravi telefon. samo provajder ima moje podatke. eliminacija osumnjičenih. kao u filmu: jednom kažeš ovako , drugom onako i vidiš ko je izdajnik. ništa lakše

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Kako paušalci mogu pristupiti svom eSandučetu i poreskom rešenju za 2020. godinu?

Januar 2020. za preduzetnike paušalce doneo je još jednu novost – rešenje o porezu direktno u njihovo eSanduče. Međutim, sudeći po reakcijama preduzetnika, taj proces nije jednostavan kao što izgleda. O tome šta vam je sve potrebno kako biste pristupili rešenju o prispelim obavezama analiziramo u nastavku teksta.

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

Propustili ste

Kultura 2.0

4 poslovne lekcije koje sam naučio iz druge sezone Narcos Mexico

Oni su trgovci narkoticima, nemaju visoko obrazovanje i fensi MBA programe u svojim CV-jevima. Prodaju 'bijelo' za život, odrasli su na ulicama, nemaju stvarni dodir sa poslovnim svijetom i njegovim trendovim. Ili to samo tako izgleda?

Startapi i poslovanje

Nakon 10 godina u advertajzingu odlučili su da pokrenu restoran u Beogradu – zašto?

Tehnologija i hrana danas su nerazdvojni - kao meso i kiseli kupus. U priči koja sledi, otkrivamo kako je jedna beogradska agencija završila u food-tech vodama i upoznajemo vas sa novim konceptom restorana koji preti da u potpunosti promeni ovu industriju.

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Tehnologija

Zašto je AI za nas i dalje kao tinejdžerski seks?

U misiji da demistifikujemo AI i konačno isteramo na čistac realne probleme i obesmislimo sav taj AI 'hype' organizujemo prvi internacionalni Brain Summit. Do tada, koje predrasude u vezi veštačke inteligencije vi imate?

Startapi i poslovanje

Beogradski Workpuls analizira efikasnost zaposlenih za preko 1.000 klijenata širom sveta

U trenutku kada se u mnogim kompanijama javlja dodatna potreba za optimizacijom radnih procesa i povećanjem efikasnosti, nameće se i potreba za savremenim alatima koji im u tome mogu pomoći. Jedan od njih je i Workpuls.

Startapi i poslovanje

Oh Monday poslaće vam svakog ponedeljka spisak ‘remote’ poslova u inostranim kompanijama

Usvajanje novih zakonskih odluka o paušalnom oporezivanju podiglo je ogromnu prašinu u IT zajednici. I dok jedni polako počinju da se prilagođavaju, drugi razmišljaju da li postoji način da ostanu u Srbiji a da rade za inostranu kompaniju - u čemu im može pomoći domaći projekat Oh Monday - nedeljni pregled poslova 'na daljinu' direktno u inbox.