Otkud Kralju Petru Prvom moj broj?

Otkud Kralju Petru Prvom moj broj?

Ovih dana pojedinim građanima stigao je SMS koji ih poziva da pođu u najbliži bioskop i pogledaju novi film Kralj Petar Prvi. Međutim, odakle ekipi filma brojevi građana koji se prethodno nisu pretplatili na informacije o ovom filmu?

Prošlog petka kolegu iz kancelarije dočekao je jedan neobičan SMS – u pitanju je poruka koju potpisuje Kralj Petar Prvi. “Čekam vas u najbližem bioskopu”, pisalo je u poruci, aludirajući na novo filmsko ostvarenje Lazara Ristovskog koje se odnedavno prikazuje u bioskopima širom Srbije, a koje prati lik i delo NJ.V. Kralja Petra I za vreme Prvog svetskog rata.

“Otkud njima moj broj?” – usledilo je pitanje, a potom i diskusija čitave redakcije. I zaista, kako je moguće da osobi koja se nije pretplatila na informacije o ovom filmu stigne jedna takva poruka? Po svemu sudeći, iskorišćena je neka druga baza za potrebe promocije, iako je takav čin u direktnoj koliziji sa onim što kaže Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, što je potvrdio i Poverenik na svom Twitter nalogu:

Lice ima pravo da zahteva da ga rukovalac istinito i potpuno obavesti o tome: 1) da li rukovalac obrađuje podatke o njemu i koju radnju obrade vrši; 2) koje podatke obrađuje o njemu; 3) od koga su prikupljeni podaci o njemu, odnosno ko je izvor podataka; 4) u koje svrhe obrađuje podatke o njemu; 5) po kom pravnom osnovu obrađuje podatke o njemu; 6) u kojim zbirkama podataka se nalaze podaci o njemu; 7) ko su korisnici podataka o njemu; 8) koje podatke, odnosno koje vrste podataka o njemu koriste; 9) u koje svrhe se koriste podaci o njemu; 10) po kom pravnom osnovu koristi podatke o njemu; 11) kome se podaci prenose; 12) koji podaci se prenose; 13) u koje svrhe se podaci prenose; 14) po kom pravnom osnovu se podaci prenose; 15) u kom vremenskom periodu se podaci obrađuju.

U prevodu, ukoliko primaoci nisu dali saglasnost oglašivaču da se njihovi podaci koriste u promotivne svrhe, isti se ne smeju koristiti za promociju ovim putem.

Bez konkretnih odgovora od distribucijske kuće

Uputivši pitanje distributeru istoimenog filma, kompaniji MegaCom Film, o čemu je ovde zapravo reč, dobili smo odgovor da je u pitanju interna baza i da za potrebe promocije nije zakupljena lista kontakata koja je u vlasništvu treće strane (slične liste i adresari mogu se nabaviti na Internetu kao gotovi proizvodi).

Uprkos glasinama da su iskorišćeni čak i državni podaci, iz distribucijske kuće demantuju ovu tvrdnju, odbivši da pruže dodatne informacije o odluci da se na ovaj način reklamira novi film.

Bojan Perkov, istraživač pri SHARE Fondaciji kaže za Netokraciju da je princip transparentnosti jedan od osnovnih principa obrade podataka iz Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, što znači da svako ima pravo da zna ko obrađuje njegove podatke o ličnosti, po kom pravnom osnovu i kako je došao do tih podataka:

Novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti koji se primenjuje od avgusta sledeće godine, kao i stari koji je do tada obavezujući, vrlo je jasan u pogledu šta može da se radi sa podacima građana kada ih jednom prikupe – bez obzira da li je reč o privatnoj kompaniji ili državnom organu.

U ovom konkretnom slučaju, ako su podaci za kontaktiranje građana pribavljeni bez adekvatnog osnova ili iškorišćeni suprotno svrsi za koju su prvobitni pribavljeni, svakako da se rukovalac podacima može pozvati na odgovornost.

Perkov takođe ističe da svako ko šalje reklamne poruke ovog tipa mora da pribavi pristanak građana za tu konkretnu namenu:

Ukoliko su određeni podaci o ličnosti, na primer broj mobilnog telefona, prikupljeni za jednu svrhu, takvi podaci se bez odgovarajućeg osnova, kao što je na primer saglasnost lica na koje se podaci odnose, ne mogu koristiti u druge svrhe niti deliti sa drugima.

Bojan dodaje da građani imaju pravo da saznaju odakle njihovi podaci onome ko takve poruke šalje, a novi propisi daju im pravo na prigovor: “pravo po kome kada se jednom zahteva prekid obrade podataka o ličnosti, ista obrada mora se odmah obustaviti“, zaključuje naš sagovornik.

Ostavi komentar

  1. neko

    neko

    19. 12. 2018. u 19:53 Odgovori

    nijedan email koji ostavljam javno nije pravi. svi moji podaci na inernetu su lažni. ne ostavljam podatke nikome a telefon još manje. ako i moram da ostavim imam poseban pri pejd broj koji stoji u fioci i ne koristim ga. i opet mi dođu reklame na email ili na pravi telefon. samo provajder ima moje podatke. eliminacija osumnjičenih. kao u filmu: jednom kažeš ovako , drugom onako i vidiš ko je izdajnik. ništa lakše

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Nenad Milanović (COING): Domaće IT kompanije moraju se boriti za prava LGBTQ+ populacije

Direktor kompanije COING za Netokraciju objašnjava zašto IT kompanije treba da se bore protiv diskriminacije LGBTQ+ populacije u Srbiji i diskriminišu diskriminatore.

Kultura 2.0

Usvojen Zakon o digitalnoj imovini! Šta dalje?

Nakon javno održane rasprave, Narodna skupština je usvojila Zakon o digitalnoj imovini, čime se Srbija svrstala u krug retkih država koje su zakonski regulisale oblast digitalne imovine. U nastavku otkrivamo šta nam to Zakon donosi u odnosu na Nacrt i šta možemo očekivati u budućnosti.

Gaming

Svetski poznati CS:GO timovi iz Beograda igraju na turniru vrednom milion dolara

Neki od najboljih svetskih timova u globalno popularnoj igri Counter Strike: Global Offensive upravo se nalaze u Beogradu gde igraju mečeve Blast Pro Series Finala - turnira od milion dolara.

Propustili ste

Kultura 2.0

Kako da nam internet iskustvo bude bolje (i mnogo bezbednije) u 2021. godini?

Ako razmišljate o tome da li (i kako) da promenite svoje internet navike po pitanju privatnosti i bezbednosti - ovo je tekst za vas.

Gaming

Svetski poznati CS:GO timovi iz Beograda igraju na turniru vrednom milion dolara

Neki od najboljih svetskih timova u globalno popularnoj igri Counter Strike: Global Offensive upravo se nalaze u Beogradu gde igraju mečeve Blast Pro Series Finala - turnira od milion dolara.

Startapi i poslovanje

Beogradski Konstrukt akviziran od strane HTEC-a uz najavljene nove akvizicije širom regiona

Kompanija HTEC akvizirala je Konstrukt u cilju pojačanja produktnog i brend dizajna za svoje klijente.

Internet marketing

Oglašavanje na Snapchatu nije bauk i treba ga iskoristiti pre konkurencije

Koji tip kompanija u Srbiji bi trebalo da razmisli o tome da se priključi Snapchatu i da se oglašava na toj društvenoj mreži?

Office Talks Podcast

Profesionalni razvoj programera (upoznajte Symphony)

Tridesetu epizodu Office Talks podcasta obeležio je razgovor sa predstavnicima kompanije Symphony. Sa njima smo pričali o istoriji kompanije, procesu regrutovanja, kulturi rada i izazovima sa kojima su se susretali za vreme pandemije.

Kultura 2.0

Žene imaju jednaku sposobnost ‘preživljavanja’ na online platformama, ali slabije ulaze u ovu oblast

Predstavljamo vam rezultate specijalnog izdanja Gigmetar istraživanja koje pokazuje kako su se gig radnice adaptirale na nove uslove rada koje je donela pandemija.