Otkud Kralju Petru Prvom moj broj?

Otkud Kralju Petru Prvom moj broj?

Ovih dana pojedinim građanima stigao je SMS koji ih poziva da pođu u najbliži bioskop i pogledaju novi film Kralj Petar Prvi. Međutim, odakle ekipi filma brojevi građana koji se prethodno nisu pretplatili na informacije o ovom filmu?

Prošlog petka kolegu iz kancelarije dočekao je jedan neobičan SMS – u pitanju je poruka koju potpisuje Kralj Petar Prvi. „Čekam vas u najbližem bioskopu“, pisalo je u poruci, aludirajući na novo filmsko ostvarenje Lazara Ristovskog koje se odnedavno prikazuje u bioskopima širom Srbije, a koje prati lik i delo NJ.V. Kralja Petra I za vreme Prvog svetskog rata.

„Otkud njima moj broj?“ – usledilo je pitanje, a potom i diskusija čitave redakcije. I zaista, kako je moguće da osobi koja se nije pretplatila na informacije o ovom filmu stigne jedna takva poruka? Po svemu sudeći, iskorišćena je neka druga baza za potrebe promocije, iako je takav čin u direktnoj koliziji sa onim što kaže Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, što je potvrdio i Poverenik na svom Twitter nalogu:

Lice ima pravo da zahteva da ga rukovalac istinito i potpuno obavesti o tome: 1) da li rukovalac obrađuje podatke o njemu i koju radnju obrade vrši; 2) koje podatke obrađuje o njemu; 3) od koga su prikupljeni podaci o njemu, odnosno ko je izvor podataka; 4) u koje svrhe obrađuje podatke o njemu; 5) po kom pravnom osnovu obrađuje podatke o njemu; 6) u kojim zbirkama podataka se nalaze podaci o njemu; 7) ko su korisnici podataka o njemu; 8) koje podatke, odnosno koje vrste podataka o njemu koriste; 9) u koje svrhe se koriste podaci o njemu; 10) po kom pravnom osnovu koristi podatke o njemu; 11) kome se podaci prenose; 12) koji podaci se prenose; 13) u koje svrhe se podaci prenose; 14) po kom pravnom osnovu se podaci prenose; 15) u kom vremenskom periodu se podaci obrađuju.

U prevodu, ukoliko primaoci nisu dali saglasnost oglašivaču da se njihovi podaci koriste u promotivne svrhe, isti se ne smeju koristiti za promociju ovim putem.

Bez konkretnih odgovora od distribucijske kuće

Uputivši pitanje distributeru istoimenog filma, kompaniji MegaCom Film, o čemu je ovde zapravo reč, dobili smo odgovor da je u pitanju interna baza i da za potrebe promocije nije zakupljena lista kontakata koja je u vlasništvu treće strane (slične liste i adresari mogu se nabaviti na Internetu kao gotovi proizvodi).

Uprkos glasinama da su iskorišćeni čak i državni podaci, iz distribucijske kuće demantuju ovu tvrdnju, odbivši da pruže dodatne informacije o odluci da se na ovaj način reklamira novi film.

Bojan Perkov, istraživač pri SHARE Fondaciji kaže za Netokraciju da je princip transparentnosti jedan od osnovnih principa obrade podataka iz Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, što znači da svako ima pravo da zna ko obrađuje njegove podatke o ličnosti, po kom pravnom osnovu i kako je došao do tih podataka:

Novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti koji se primenjuje od avgusta sledeće godine, kao i stari koji je do tada obavezujući, vrlo je jasan u pogledu šta može da se radi sa podacima građana kada ih jednom prikupe – bez obzira da li je reč o privatnoj kompaniji ili državnom organu.

U ovom konkretnom slučaju, ako su podaci za kontaktiranje građana pribavljeni bez adekvatnog osnova ili iškorišćeni suprotno svrsi za koju su prvobitni pribavljeni, svakako da se rukovalac podacima može pozvati na odgovornost.

Perkov takođe ističe da svako ko šalje reklamne poruke ovog tipa mora da pribavi pristanak građana za tu konkretnu namenu:

Ukoliko su određeni podaci o ličnosti, na primer broj mobilnog telefona, prikupljeni za jednu svrhu, takvi podaci se bez odgovarajućeg osnova, kao što je na primer saglasnost lica na koje se podaci odnose, ne mogu koristiti u druge svrhe niti deliti sa drugima.

Bojan dodaje da građani imaju pravo da saznaju odakle njihovi podaci onome ko takve poruke šalje, a novi propisi daju im pravo na prigovor: „pravo po kome kada se jednom zahteva prekid obrade podataka o ličnosti, ista obrada mora se odmah obustaviti„, zaključuje naš sagovornik.

Ostavi komentar

  1. neko

    neko

    19. 12. 2018. u 19:53 Odgovori

    nijedan email koji ostavljam javno nije pravi. svi moji podaci na inernetu su lažni. ne ostavljam podatke nikome a telefon još manje. ako i moram da ostavim imam poseban pri pejd broj koji stoji u fioci i ne koristim ga. i opet mi dođu reklame na email ili na pravi telefon. samo provajder ima moje podatke. eliminacija osumnjičenih. kao u filmu: jednom kažeš ovako , drugom onako i vidiš ko je izdajnik. ništa lakše

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nike, IBM i McDonald’s koriste srpski Vacation Tracker kako bi pratili godišnje odmore svojih zaposlenih

Praćenje godišnjih odmora, bolovanja i slobodnih dana u kompanijama sa velikim brojem zaposlenih često ume da bude komplikovan i zamoran proces. Rešenje ovog izazova u vidu digitalnog servisa Vacation Tracker ponudio je razvojni tim kompanije Cloud Horizon u Srbiji.

Kultura 2.0

Za 600 dinara mesečno UčiSlobodno.com pomoći će vašem osnovcu da savlada matematiku i fiziku

'E-learning' za osnovce u Srbiji ne postoji? Onda niste čuli za platformu Uči Slobodno.

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.