Korisnička persona: šta je i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

U digitalnoj agenciji Saturized, čiji sam suvlasnik, svakodnevno sarađujem sa startap osnivačima širom sveta i više puta smo bili integralni deo kompanija koje su počinjale sa tavana ili iz studentskih soba (bukvalno), da bismo u sledećih pet godina prodali svoj digitalni biznis za desetine miliona dolara.

Naravno, bilo je i manje uspešnih projekata kroz koje smo verovatno i mnogo više naučili.

Radeći sve to redovno sam se susretao sa klijentima koji su imali zaista sjajne ideje o inovativnim digitalnim proizvodima, ali nakon transformacija ovih ideja u proizvode i njihovog pojavljivanja na tržištu, reakcije korisnika nisu bile pozitivne.

Ovakve situacije su nas gurale napred, da se razvijamo i učimo kako bi ljudima sa dobrim idejama ponudili sigurniji put do kvalitetnog digitalnog proizvoda i kao rezultat tog razvoja i istraživanja, pre nekoliko godina smo formirali Saturized UX tim koji pomaže našim klijentima u procesu kreiranje uspešnog digitalnog proizvoda.

U nastavku želim da vam približim svoja znanja i iskustva koja vam mogu pomoći prilikom razvoja vašeg proizvoda i uticati na opšte poboljšanje korisničkog iskustva i zadovoljstva vaše ciljne grupe.

Ko je vaš korisnik i koliko ga dobro treba poznavati?

Kao pojam, korisničke persone pronašle su važno mesto u UX dizajnu i savremenom razvoju digitalnih proizvoda. Biće vam potrebna samo jedna Google pretraga da dobijete more informacija o personama, pa je ovde dovoljno reći da su persone polu-fiktivne reprezentacije predstavnika korisničkih grupa vašeg proizvoda. Kada su urađene na pravi način, odnosno tako da daju konkretne odgovore na najvažnija pitanja, korisničke persone mogu biti nezamenljiv alat u kreiranju kvalitetnog korisničkog iskustva.

Sa druge strane, iz našeg dugogodišnjeg iskustva u kreiranju digitalnih proizvoda, propuštanje definisanja persona, ili njihovo površno kreiranje otvara vam čitav novi spektar pogrešnih koraka u daljem razvoju i dodatne komplikacije koje nikom nisu potrebne.

Koje su to, dakle, najčešće greške pri kreiranju persona?

Dobra persona ima integralnu ulogu u formiranju kvalitetnog korisničkog iskustva pri interakciji sa vašim proizvodom. Pod kvalitetnim iskustvom mislim na ono u kojem korisnik sa zadovoljstvom koristi vaš proizvod, vraća mu se i preporučuje ga drugima.

Upravo zbog ovih benefita biznis i UX eksperti širom sveta uključuju kreiranje persona u svoje standardne procese. Naravno, dobar deo startapa, posebno onih u konceptualnoj fazi, ne može računati na budžete koji će im omogućiti da unajme UX agenciju ili biznis eksperta da im pomogne oko identifikacije persona, te se stoga odlučuju da ih kreiraju sami.

Proces samostalnog kreiranja persona, iz našeg iskustva, u većini slučajeva izgleda ovako:

  • Orijentaciono se definišu podaci vezani za demografiju (godine, pozicija, profesija, primanja, bračno stanje, itd.).
  • Navede se nekolicina (obično do 5) psihografskih karakteristikagoals, pain points, needs and wants.
  • U nekim slučajevima bude i po koja bihejvioralna karakteristika – recimo najčešće korišćeni uređaji i kupovne navike.

Ovakvi podaci nam definitivno govore nešto o našim budućim korisnicima, ali su manjkavi, jer na osnovu njih možemo da napravimo polovične persone. Građenje digitalnog proizvoda na osnovu polovičnih persona je kao da šijete odelo za čoveka kojem znate visinu i godine – ima šanse da pogodite par stvari, al’ nema šanse da sašijete odgovarajuće odelo.

Stoga, ukoliko se odlučite da persone za svoj proizvod kreirate sami, postarajte se da ona bude što kvalitetnije i preciznije definisana. Nije nuklearna fizika, i uz malo više truda, izvodljivo je.

Kako kreirati kvalitetnu korisničku personu?

Zašto se ljudi odlučuju za korišćenje određenog digitalnog proizvoda najčešće nema toliko veze sa demografijom, koliko ima sa problemima koje taj proizvod rešava. Stoga se i način kreiranja persona u Saturized-u najviše fokusira na probleme ciljne grupe i dostupna rešenja.

Kako bi se kreirala ovakva persona potrebno je proći kroz nekoliko koraka:

  • Prikupiti podatke o tržištu iz dostupnih izvora i analizirati ih,
  • Uočiti najbolji kriterijum za segmentiranje korisnika u smislene grupe,
  • Podela korisnike u smislene grupe i imenovati ih,
  • Istraživanje demografskih i psihografskih karakteristika korisničkih grupa,
  • Pravljenje proto-persona na osnovu ovog istraživanja,
  • Sprovođenje intervjua ili slanje upitnika predstavnicima korisničkih grupa,
  • Dopunjavanje proto-persona saznanjima iz intervjua i upitnika.

Detaljni vodič o tome kako realizovati sve ove korake, možete pronaći u našem vodiču za kreiranje proizvoda koji će korisnici voleti i njega smo napravili za sve naše klijente koji imaju želju da samostalno kreiraju svoje persone, ili nisu u mogućnosti da unajme agenciju koja bi to uradila za njih.

Za one koji nemaju vremena da se studiozno bave svojim personama, najmanje što treba da urade je da što preciznije odgovore na ovih pet pitanja:

  1. Zašto korisnici žele da reše određeni problem, odn. šta ih na to motiviše?
  2. Da li i kako korisnici trenutno rešavaju taj problem i koliko su zadovoljni dostupnim rešenjima, ukoliko ih ima?
  3. Kako je korisnike moguće segmentirati u grupe na osnovu odgovora na prva dva pitanja?
  4. Koje su specifične zajedničke karakteristike za svaku od segmentiranih grupa korisnika?
  5. Kako vaš proizvod može pomoći svakoj od tih korisničkih grupa?

Kada odgovorite na sva ova pitanja (koju god metodu koristili), naš savet je da obavezno napravite jednu manju grupu od 5 do 10 ispitanika (makar to bili i prijatelji) koji se uklapaju u osnovne karakteristike vaše ciljne grupe, i postavite im ista ova pitanja, kako bi validirali odgovore i formirali što tačniju sliku svojih potencijalnih korisnika.

Transformacijom persone do transformacije biznisa

Na kraju, probaću da ilustrujem važnost kvalitetno definisane persone kroz konkretan primer.

Naime, radeći sa klijentom na redizajnu fitnes aplikacije, prilikom analize postojećeg proizvoda, ustanovili smo da osnovni problem leži u činjenici da je proizvod razvijan na osnovu neadekvatnih persona.

Vodeći se dostupnim informacijama sa Interneta, klijent je svoje persone bazirao na nekim osnovnim karakteristikama:

  • Godine (25-35),
  • Pol (dominantno žene 65%),
  • Godišnji prihod
  • Zanimanje
  • Količina slobodnog vremena

Proizvod je razvijen na osnovu ovakvih persona, uspeo je da privuče korisnike koji su ga koristili neko vreme, ali i napuštali u relativno kratkom periodu. Dodatno, veoma mali broj korisnika se odlučivao za premium verziju proizvoda.

Korisničko iskustvo za nas počinje od persona, i naš fokus je bio na tome da bolje razumemo korisnike i njihove potrebe kako bi dizajnirali proizvod prema njihovim potrebama. Kroz intenzivno istraživanje tržišta definisali smo razloge zbog kojih ljudi vežbaju, kao dominantni faktor na osnovu kojeg je najlogičnije segmentirati potencijalne korisnike. Segmenti korisnika do kojih smo došli poslužili su nam da definišemo proto-persone:

  • Fitnes Zavisnik
  • Sezonski Vežbač
  • Terapeutski vežbač
  • Dijetalni vežbač.

Ove proto-persone omogućile su nam da istražimo psihografske i bihejvioralne karakteristike svake od ovih korisničkih grupa. Nakon serije intervjua sa predstavnicima svake od grupa uspeli smo da jasno definišemo ove persone.

Dalji rad bazirao se na redizajnu proizvoda tako da zadovoljava potrebe ovih persona. Finalni proizvod rezultovao je povećanjem broja premium korisnika, kao i onih koji aplikaciju zadržavaju na telefonu.

U praksi, svaki dan dokazujemo da su korisničke persone moćan alat. Uz njih, uštedećete vreme i novac prilikom razvoja digitalnih proizvoda, a na tržište ćete izbaciti proizvod koji će korisnici voleti da koriste. Zadovoljni korisnik predstavlja vaš najmoćniji marketing kanal, usmenu reklamu, kroz koju će širiti oduševljenje i zadovoljstvo vašim proizvodom.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

Kultura 2.0

Serbia Business Run nastavlja sa aktivnim tim bildingom u kojem zbližava kolege – ovaj put kroz ‘online’ trku

Peto izdanje Serbia Business Run, serije poslovnih trka i najveći sportsko-kompanijski događaj u Srbiji, održaće se u septembru 2020. godine - ovoga puta 'online'. Kako izgleda trka u ovom potpuno drugačijem formatu, otkriva nam direktor ove organizacije.

Društvene mreže

Ima li oglašavanja van Facebook platformi?

Možda ste primetili kako pojedini brendovi nisu bili prisutni na vašem Instagram i Facebook feedu tokom jula. To me je navelo na razmišljanje, a šta da se sutra probudimo i da Facebook i Instagram ne postoje, šta onda?

Office Talks Podcast

Kako je KK Crvena Zvezda osvojila Evropu najboljom marketing strategijom

Košarkaška Evroliga nije se zasnivala samo na utakmicama u sportskim halama, već i na jednom sasvim drugačijem terenu - u pitanju je digitalni marketing u sportu.

Gaming

Šest godina od Astroids igre i srpski studio Superverse osvaja Steam sa novim naslovom!

Pre šest godina studio Superverse Industries, tada još pod nazivom Industry Entertainment, predstavio je svoju novu igru - Astroids, koja je kasnije postala Superverse, a sa kojom je ovaj game development studio iz Srbije zabeležio uspeh. Mi smo sa osnivačima razgovarali kako je izgledao put od prvog naslova 2002. godine pa sve do jedne uspešne igre na platformi Steam.

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.