Korisnička persona: šta je i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

U digitalnoj agenciji Saturized, čiji sam suvlasnik, svakodnevno sarađujem sa startap osnivačima širom sveta i više puta smo bili integralni deo kompanija koje su počinjale sa tavana ili iz studentskih soba (bukvalno), da bismo u sledećih pet godina prodali svoj digitalni biznis za desetine miliona dolara.

Naravno, bilo je i manje uspešnih projekata kroz koje smo verovatno i mnogo više naučili.

Radeći sve to redovno sam se susretao sa klijentima koji su imali zaista sjajne ideje o inovativnim digitalnim proizvodima, ali nakon transformacija ovih ideja u proizvode i njihovog pojavljivanja na tržištu, reakcije korisnika nisu bile pozitivne.

Ovakve situacije su nas gurale napred, da se razvijamo i učimo kako bi ljudima sa dobrim idejama ponudili sigurniji put do kvalitetnog digitalnog proizvoda i kao rezultat tog razvoja i istraživanja, pre nekoliko godina smo formirali Saturized UX tim koji pomaže našim klijentima u procesu kreiranje uspešnog digitalnog proizvoda.

U nastavku želim da vam približim svoja znanja i iskustva koja vam mogu pomoći prilikom razvoja vašeg proizvoda i uticati na opšte poboljšanje korisničkog iskustva i zadovoljstva vaše ciljne grupe.

Ko je vaš korisnik i koliko ga dobro treba poznavati?

Kao pojam, korisničke persone pronašle su važno mesto u UX dizajnu i savremenom razvoju digitalnih proizvoda. Biće vam potrebna samo jedna Google pretraga da dobijete more informacija o personama, pa je ovde dovoljno reći da su persone polu-fiktivne reprezentacije predstavnika korisničkih grupa vašeg proizvoda. Kada su urađene na pravi način, odnosno tako da daju konkretne odgovore na najvažnija pitanja, korisničke persone mogu biti nezamenljiv alat u kreiranju kvalitetnog korisničkog iskustva.

Sa druge strane, iz našeg dugogodišnjeg iskustva u kreiranju digitalnih proizvoda, propuštanje definisanja persona, ili njihovo površno kreiranje otvara vam čitav novi spektar pogrešnih koraka u daljem razvoju i dodatne komplikacije koje nikom nisu potrebne.

Koje su to, dakle, najčešće greške pri kreiranju persona?

Dobra persona ima integralnu ulogu u formiranju kvalitetnog korisničkog iskustva pri interakciji sa vašim proizvodom. Pod kvalitetnim iskustvom mislim na ono u kojem korisnik sa zadovoljstvom koristi vaš proizvod, vraća mu se i preporučuje ga drugima.

Upravo zbog ovih benefita biznis i UX eksperti širom sveta uključuju kreiranje persona u svoje standardne procese. Naravno, dobar deo startapa, posebno onih u konceptualnoj fazi, ne može računati na budžete koji će im omogućiti da unajme UX agenciju ili biznis eksperta da im pomogne oko identifikacije persona, te se stoga odlučuju da ih kreiraju sami.

Proces samostalnog kreiranja persona, iz našeg iskustva, u većini slučajeva izgleda ovako:

  • Orijentaciono se definišu podaci vezani za demografiju (godine, pozicija, profesija, primanja, bračno stanje, itd.).
  • Navede se nekolicina (obično do 5) psihografskih karakteristikagoals, pain points, needs and wants.
  • U nekim slučajevima bude i po koja bihejvioralna karakteristika – recimo najčešće korišćeni uređaji i kupovne navike.

Ovakvi podaci nam definitivno govore nešto o našim budućim korisnicima, ali su manjkavi, jer na osnovu njih možemo da napravimo polovične persone. Građenje digitalnog proizvoda na osnovu polovičnih persona je kao da šijete odelo za čoveka kojem znate visinu i godine – ima šanse da pogodite par stvari, al’ nema šanse da sašijete odgovarajuće odelo.

Stoga, ukoliko se odlučite da persone za svoj proizvod kreirate sami, postarajte se da ona bude što kvalitetnije i preciznije definisana. Nije nuklearna fizika, i uz malo više truda, izvodljivo je.

Kako kreirati kvalitetnu korisničku personu?

Zašto se ljudi odlučuju za korišćenje određenog digitalnog proizvoda najčešće nema toliko veze sa demografijom, koliko ima sa problemima koje taj proizvod rešava. Stoga se i način kreiranja persona u Saturized-u najviše fokusira na probleme ciljne grupe i dostupna rešenja.

Kako bi se kreirala ovakva persona potrebno je proći kroz nekoliko koraka:

  • Prikupiti podatke o tržištu iz dostupnih izvora i analizirati ih,
  • Uočiti najbolji kriterijum za segmentiranje korisnika u smislene grupe,
  • Podela korisnike u smislene grupe i imenovati ih,
  • Istraživanje demografskih i psihografskih karakteristika korisničkih grupa,
  • Pravljenje proto-persona na osnovu ovog istraživanja,
  • Sprovođenje intervjua ili slanje upitnika predstavnicima korisničkih grupa,
  • Dopunjavanje proto-persona saznanjima iz intervjua i upitnika.

Detaljni vodič o tome kako realizovati sve ove korake, možete pronaći u našem vodiču za kreiranje proizvoda koji će korisnici voleti i njega smo napravili za sve naše klijente koji imaju želju da samostalno kreiraju svoje persone, ili nisu u mogućnosti da unajme agenciju koja bi to uradila za njih.

Za one koji nemaju vremena da se studiozno bave svojim personama, najmanje što treba da urade je da što preciznije odgovore na ovih pet pitanja:

  1. Zašto korisnici žele da reše određeni problem, odn. šta ih na to motiviše?
  2. Da li i kako korisnici trenutno rešavaju taj problem i koliko su zadovoljni dostupnim rešenjima, ukoliko ih ima?
  3. Kako je korisnike moguće segmentirati u grupe na osnovu odgovora na prva dva pitanja?
  4. Koje su specifične zajedničke karakteristike za svaku od segmentiranih grupa korisnika?
  5. Kako vaš proizvod može pomoći svakoj od tih korisničkih grupa?

Kada odgovorite na sva ova pitanja (koju god metodu koristili), naš savet je da obavezno napravite jednu manju grupu od 5 do 10 ispitanika (makar to bili i prijatelji) koji se uklapaju u osnovne karakteristike vaše ciljne grupe, i postavite im ista ova pitanja, kako bi validirali odgovore i formirali što tačniju sliku svojih potencijalnih korisnika.

Transformacijom persone do transformacije biznisa

Na kraju, probaću da ilustrujem važnost kvalitetno definisane persone kroz konkretan primer.

Naime, radeći sa klijentom na redizajnu fitnes aplikacije, prilikom analize postojećeg proizvoda, ustanovili smo da osnovni problem leži u činjenici da je proizvod razvijan na osnovu neadekvatnih persona.

Vodeći se dostupnim informacijama sa Interneta, klijent je svoje persone bazirao na nekim osnovnim karakteristikama:

  • Godine (25-35),
  • Pol (dominantno žene 65%),
  • Godišnji prihod
  • Zanimanje
  • Količina slobodnog vremena

Proizvod je razvijen na osnovu ovakvih persona, uspeo je da privuče korisnike koji su ga koristili neko vreme, ali i napuštali u relativno kratkom periodu. Dodatno, veoma mali broj korisnika se odlučivao za premium verziju proizvoda.

Korisničko iskustvo za nas počinje od persona, i naš fokus je bio na tome da bolje razumemo korisnike i njihove potrebe kako bi dizajnirali proizvod prema njihovim potrebama. Kroz intenzivno istraživanje tržišta definisali smo razloge zbog kojih ljudi vežbaju, kao dominantni faktor na osnovu kojeg je najlogičnije segmentirati potencijalne korisnike. Segmenti korisnika do kojih smo došli poslužili su nam da definišemo proto-persone:

  • Fitnes Zavisnik
  • Sezonski Vežbač
  • Terapeutski vežbač
  • Dijetalni vežbač.

Ove proto-persone omogućile su nam da istražimo psihografske i bihejvioralne karakteristike svake od ovih korisničkih grupa. Nakon serije intervjua sa predstavnicima svake od grupa uspeli smo da jasno definišemo ove persone.

Dalji rad bazirao se na redizajnu proizvoda tako da zadovoljava potrebe ovih persona. Finalni proizvod rezultovao je povećanjem broja premium korisnika, kao i onih koji aplikaciju zadržavaju na telefonu.

U praksi, svaki dan dokazujemo da su korisničke persone moćan alat. Uz njih, uštedećete vreme i novac prilikom razvoja digitalnih proizvoda, a na tržište ćete izbaciti proizvod koji će korisnici voleti da koriste. Zadovoljni korisnik predstavlja vaš najmoćniji marketing kanal, usmenu reklamu, kroz koju će širiti oduševljenje i zadovoljstvo vašim proizvodom.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.

E-commerce

Kako do Internet prodavnice za manje od 24 časa?

Vladan Dobrenov pokrenuo je Cartizz kao odgovor na komplikovan i dugotrajan proces izrade web prodavnice. U razgovoru za Netokraciju otkriva nam kako servis funkcioniše i kome je namenjen.

Gaming

Otvorene nacionalne kvalifikacije za internacionalni IeSF šampionat – najboljima put u Izrael i vredne nagrade

U nedelju 25. aprila u organizaciji Srpskog Saveza E-sporta zvanično su otvorene nacionalne kvalifikacije za 13. IeSF Svetski e-sports šampionat čiji je domaćin Eilat, grad u Izraelu.