Korisnička persona: šta je i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

U digitalnoj agenciji Saturized, čiji sam suvlasnik, svakodnevno sarađujem sa startap osnivačima širom sveta i više puta smo bili integralni deo kompanija koje su počinjale sa tavana ili iz studentskih soba (bukvalno), da bismo u sledećih pet godina prodali svoj digitalni biznis za desetine miliona dolara.

Naravno, bilo je i manje uspešnih projekata kroz koje smo verovatno i mnogo više naučili.

Radeći sve to redovno sam se susretao sa klijentima koji su imali zaista sjajne ideje o inovativnim digitalnim proizvodima, ali nakon transformacija ovih ideja u proizvode i njihovog pojavljivanja na tržištu, reakcije korisnika nisu bile pozitivne.

Ovakve situacije su nas gurale napred, da se razvijamo i učimo kako bi ljudima sa dobrim idejama ponudili sigurniji put do kvalitetnog digitalnog proizvoda i kao rezultat tog razvoja i istraživanja, pre nekoliko godina smo formirali Saturized UX tim koji pomaže našim klijentima u procesu kreiranje uspešnog digitalnog proizvoda.

U nastavku želim da vam približim svoja znanja i iskustva koja vam mogu pomoći prilikom razvoja vašeg proizvoda i uticati na opšte poboljšanje korisničkog iskustva i zadovoljstva vaše ciljne grupe.

Ko je vaš korisnik i koliko ga dobro treba poznavati?

Kao pojam, korisničke persone pronašle su važno mesto u UX dizajnu i savremenom razvoju digitalnih proizvoda. Biće vam potrebna samo jedna Google pretraga da dobijete more informacija o personama, pa je ovde dovoljno reći da su persone polu-fiktivne reprezentacije predstavnika korisničkih grupa vašeg proizvoda. Kada su urađene na pravi način, odnosno tako da daju konkretne odgovore na najvažnija pitanja, korisničke persone mogu biti nezamenljiv alat u kreiranju kvalitetnog korisničkog iskustva.

Sa druge strane, iz našeg dugogodišnjeg iskustva u kreiranju digitalnih proizvoda, propuštanje definisanja persona, ili njihovo površno kreiranje otvara vam čitav novi spektar pogrešnih koraka u daljem razvoju i dodatne komplikacije koje nikom nisu potrebne.

Koje su to, dakle, najčešće greške pri kreiranju persona?

Dobra persona ima integralnu ulogu u formiranju kvalitetnog korisničkog iskustva pri interakciji sa vašim proizvodom. Pod kvalitetnim iskustvom mislim na ono u kojem korisnik sa zadovoljstvom koristi vaš proizvod, vraća mu se i preporučuje ga drugima.

Upravo zbog ovih benefita biznis i UX eksperti širom sveta uključuju kreiranje persona u svoje standardne procese. Naravno, dobar deo startapa, posebno onih u konceptualnoj fazi, ne može računati na budžete koji će im omogućiti da unajme UX agenciju ili biznis eksperta da im pomogne oko identifikacije persona, te se stoga odlučuju da ih kreiraju sami.

Proces samostalnog kreiranja persona, iz našeg iskustva, u većini slučajeva izgleda ovako:

  • Orijentaciono se definišu podaci vezani za demografiju (godine, pozicija, profesija, primanja, bračno stanje, itd.).
  • Navede se nekolicina (obično do 5) psihografskih karakteristikagoals, pain points, needs and wants.
  • U nekim slučajevima bude i po koja bihejvioralna karakteristika – recimo najčešće korišćeni uređaji i kupovne navike.

Ovakvi podaci nam definitivno govore nešto o našim budućim korisnicima, ali su manjkavi, jer na osnovu njih možemo da napravimo polovične persone. Građenje digitalnog proizvoda na osnovu polovičnih persona je kao da šijete odelo za čoveka kojem znate visinu i godine – ima šanse da pogodite par stvari, al’ nema šanse da sašijete odgovarajuće odelo.

Stoga, ukoliko se odlučite da persone za svoj proizvod kreirate sami, postarajte se da ona bude što kvalitetnije i preciznije definisana. Nije nuklearna fizika, i uz malo više truda, izvodljivo je.

Kako kreirati kvalitetnu korisničku personu?

Zašto se ljudi odlučuju za korišćenje određenog digitalnog proizvoda najčešće nema toliko veze sa demografijom, koliko ima sa problemima koje taj proizvod rešava. Stoga se i način kreiranja persona u Saturized-u najviše fokusira na probleme ciljne grupe i dostupna rešenja.

Kako bi se kreirala ovakva persona potrebno je proći kroz nekoliko koraka:

  • Prikupiti podatke o tržištu iz dostupnih izvora i analizirati ih,
  • Uočiti najbolji kriterijum za segmentiranje korisnika u smislene grupe,
  • Podela korisnike u smislene grupe i imenovati ih,
  • Istraživanje demografskih i psihografskih karakteristika korisničkih grupa,
  • Pravljenje proto-persona na osnovu ovog istraživanja,
  • Sprovođenje intervjua ili slanje upitnika predstavnicima korisničkih grupa,
  • Dopunjavanje proto-persona saznanjima iz intervjua i upitnika.

Detaljni vodič o tome kako realizovati sve ove korake, možete pronaći u našem vodiču za kreiranje proizvoda koji će korisnici voleti i njega smo napravili za sve naše klijente koji imaju želju da samostalno kreiraju svoje persone, ili nisu u mogućnosti da unajme agenciju koja bi to uradila za njih.

Za one koji nemaju vremena da se studiozno bave svojim personama, najmanje što treba da urade je da što preciznije odgovore na ovih pet pitanja:

  1. Zašto korisnici žele da reše određeni problem, odn. šta ih na to motiviše?
  2. Da li i kako korisnici trenutno rešavaju taj problem i koliko su zadovoljni dostupnim rešenjima, ukoliko ih ima?
  3. Kako je korisnike moguće segmentirati u grupe na osnovu odgovora na prva dva pitanja?
  4. Koje su specifične zajedničke karakteristike za svaku od segmentiranih grupa korisnika?
  5. Kako vaš proizvod može pomoći svakoj od tih korisničkih grupa?

Kada odgovorite na sva ova pitanja (koju god metodu koristili), naš savet je da obavezno napravite jednu manju grupu od 5 do 10 ispitanika (makar to bili i prijatelji) koji se uklapaju u osnovne karakteristike vaše ciljne grupe, i postavite im ista ova pitanja, kako bi validirali odgovore i formirali što tačniju sliku svojih potencijalnih korisnika.

Transformacijom persone do transformacije biznisa

Na kraju, probaću da ilustrujem važnost kvalitetno definisane persone kroz konkretan primer.

Naime, radeći sa klijentom na redizajnu fitnes aplikacije, prilikom analize postojećeg proizvoda, ustanovili smo da osnovni problem leži u činjenici da je proizvod razvijan na osnovu neadekvatnih persona.

Vodeći se dostupnim informacijama sa Interneta, klijent je svoje persone bazirao na nekim osnovnim karakteristikama:

  • Godine (25-35),
  • Pol (dominantno žene 65%),
  • Godišnji prihod
  • Zanimanje
  • Količina slobodnog vremena

Proizvod je razvijen na osnovu ovakvih persona, uspeo je da privuče korisnike koji su ga koristili neko vreme, ali i napuštali u relativno kratkom periodu. Dodatno, veoma mali broj korisnika se odlučivao za premium verziju proizvoda.

Korisničko iskustvo za nas počinje od persona, i naš fokus je bio na tome da bolje razumemo korisnike i njihove potrebe kako bi dizajnirali proizvod prema njihovim potrebama. Kroz intenzivno istraživanje tržišta definisali smo razloge zbog kojih ljudi vežbaju, kao dominantni faktor na osnovu kojeg je najlogičnije segmentirati potencijalne korisnike. Segmenti korisnika do kojih smo došli poslužili su nam da definišemo proto-persone:

  • Fitnes Zavisnik
  • Sezonski Vežbač
  • Terapeutski vežbač
  • Dijetalni vežbač.

Ove proto-persone omogućile su nam da istražimo psihografske i bihejvioralne karakteristike svake od ovih korisničkih grupa. Nakon serije intervjua sa predstavnicima svake od grupa uspeli smo da jasno definišemo ove persone.

Dalji rad bazirao se na redizajnu proizvoda tako da zadovoljava potrebe ovih persona. Finalni proizvod rezultovao je povećanjem broja premium korisnika, kao i onih koji aplikaciju zadržavaju na telefonu.

U praksi, svaki dan dokazujemo da su korisničke persone moćan alat. Uz njih, uštedećete vreme i novac prilikom razvoja digitalnih proizvoda, a na tržište ćete izbaciti proizvod koji će korisnici voleti da koriste. Zadovoljni korisnik predstavlja vaš najmoćniji marketing kanal, usmenu reklamu, kroz koju će širiti oduševljenje i zadovoljstvo vašim proizvodom.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Kako paušalci mogu pristupiti svom eSandučetu i poreskom rešenju za 2020. godinu?

Januar 2020. za preduzetnike paušalce doneo je još jednu novost – rešenje o porezu direktno u njihovo eSanduče. Međutim, sudeći po reakcijama preduzetnika, taj proces nije jednostavan kao što izgleda. O tome šta vam je sve potrebno kako biste pristupili rešenju o prispelim obavezama analiziramo u nastavku teksta.

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

Propustili ste

Kultura 2.0

4 poslovne lekcije koje sam naučio iz druge sezone Narcos Mexico

Oni su trgovci narkoticima, nemaju visoko obrazovanje i fensi MBA programe u svojim CV-jevima. Prodaju 'bijelo' za život, odrasli su na ulicama, nemaju stvarni dodir sa poslovnim svijetom i njegovim trendovim. Ili to samo tako izgleda?

Startapi i poslovanje

Nakon 10 godina u advertajzingu odlučili su da pokrenu restoran u Beogradu – zašto?

Tehnologija i hrana danas su nerazdvojni - kao meso i kiseli kupus. U priči koja sledi, otkrivamo kako je jedna beogradska agencija završila u food-tech vodama i upoznajemo vas sa novim konceptom restorana koji preti da u potpunosti promeni ovu industriju.

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Tehnologija

Zašto je AI za nas i dalje kao tinejdžerski seks?

U misiji da demistifikujemo AI i konačno isteramo na čistac realne probleme i obesmislimo sav taj AI 'hype' organizujemo prvi internacionalni Brain Summit. Do tada, koje predrasude u vezi veštačke inteligencije vi imate?

Startapi i poslovanje

Beogradski Workpuls analizira efikasnost zaposlenih za preko 1.000 klijenata širom sveta

U trenutku kada se u mnogim kompanijama javlja dodatna potreba za optimizacijom radnih procesa i povećanjem efikasnosti, nameće se i potreba za savremenim alatima koji im u tome mogu pomoći. Jedan od njih je i Workpuls.

Startapi i poslovanje

Oh Monday poslaće vam svakog ponedeljka spisak ‘remote’ poslova u inostranim kompanijama

Usvajanje novih zakonskih odluka o paušalnom oporezivanju podiglo je ogromnu prašinu u IT zajednici. I dok jedni polako počinju da se prilagođavaju, drugi razmišljaju da li postoji način da ostanu u Srbiji a da rade za inostranu kompaniju - u čemu im može pomoći domaći projekat Oh Monday - nedeljni pregled poslova 'na daljinu' direktno u inbox.